Stále více zákazníků má zájem letět s již použitým Falconem

Stupeň č. 21 při již druhém úspěšném přistání na OCISLY (Foto: SpaceX)

Jedním z častých argumentů proti snahám SpaceX o znovupoužitelnost rakety Falcon bylo to, že i když se to Elonu Muskovi přeci jen povede provést, bude renovace buď moc drahá, nebo se zákazníci budou bát umisťovat své drahé satelity na již použité rakety. Tento argument se však ukázal mylným, když letos úspěšně proběhla mise SES-10, při které byl poprvé použit již jednou letěný stupeň Falconu 9. Na základě tohoto úspěchu se nyní ozývá řada dalších zákazníků, kteří jsou ochotni letět s již použitou raketou.

SpaceX už 10krát zachránilo první stupeň rakety Falcon 9 a letos v březnu jeden z těchto stupňů poprvé letěl znovu na misi SES-10. Lucemburská společnost SES byla prvním “odvážlivcem” a výměnou za ochotu použít již jednou letěný stupeň získala blíže neupřesněnou slevu (šušká se, že by to mělo být kolem 30 %). Poté, co během této mise první stupeň Falconu 9 se sériovým číslem 21 již podruhé měkce dosedl na autonomní přistávací plošinu OCISLY, SpaceX ukázalo světu, že jejich idea znovupoužitelných raket funguje nejen na papíře, ale také v reálu – při misích pro platící zákazníky.

Technický ředitel společnosti SES Martin Halliwell se po tomto historickém úspěchu nechal slyšet, že na rok 2017 mají u SpaceX zamluveny další tři starty a že u dvou z nich také zvažují použití již jednou letěného stupně (pravděpodobně se jedná o mise SES-14 a SES-16). Od té doby se však objevily zprávy o dalších zákaznících, kteří mají zájem využít jeden z mnoha zachráněných Falconů, které se SpaceX povalují v hangárech. O jaké společnosti se jedná? Podívejme se jim na zoubek.

Na další start s “prověřeným” Falconem nemusíme čekat dlouho. Už v půlce června by měla startovat mise BulgariaSat-1, která vynese úplně první bulharský satelit na oběžnou dráhu pro společnost Bulsatcom. Teprve nedávno jsme se dozvěděli, že tato mise využije první stupeň č. 29, který si svou premiéru odbyl teprve v letos v lednu na misi Iridium-1.

Rupert Pearce, šéf společnosti Inmarsat (Foto: Ken Kremer)

Další firmou, která nedávno vyjádřila zájem o již použitý stupeň, je Inmarsat, pro kterou SpaceX před pár dny úspěšně vynesla družici Inmarsat 5 F-4. Šéf společnosti Rupert Pearce měl následně pro SpaceX jen samou chválu a v rozhovoru pro Universe Today prohlásil, že SpaceX díky této úspěšné misi “získalo neskutečně věrného zákazníka” a zároveň dodal, že se SpaceX plánují další starty. Na otázku, zda zvažují již použitý stupeň, Pearce odpověděl: “Jsem si jistý, že použijeme již letěnou raketu.” Inmarsat má momentálně domluvený start se SpaceX na rok 2020, kdy má být vynesen satelit Inmarsat 6 F-1, ale z rozhovoru není jasné, jestli Pearce mluvil o této misi, nebo nějaké jiné, o které ještě nevíme.

Zatím posledním zájemcem, o kterém víme, je indonézská společnost Telkom, která má podle webu Seasia.co na příští rok naplánovanou misi, při které by měl být na Falconu 9 vynesen satelit Telkom-4. Prezident společnosti Alex J. Sinaga podle CNN prohlásil: “Telkom-4 nevyžadoval tak vysokou investici, protože použijeme již použitou raketu od SpaceX, čímž ušetříme až 40 %.”

Když k tomu přičteme skutečnost, že další dva zachráněné stupně SpaceX využije pro první let Falconu Heavy a to, že NASA také zvažuje využití již letěných stupňů, je jasné, že SpaceX se risk s miliardovou investicí do znovupoužitelnosti Falconu nejspíš nakonec vyplatí.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
21 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře