Starlink už má přes milion zákazníků, druhá generace družic poletí na orbitu ještě letos
Internetové připojení přes Starlink už využívá přes milion zákazníků. Aktuálně to oznámila společnost SpaceX na Twitteru. Zároveň vyšlo najevo, že nejspíš ještě letos proběhne první mise Starlink s družicemi druhé generace. Půjde o zmenšenou variantu pro Falcon 9, jelikož Starship stále čeká na svou premiéru.
Satelitní služba Starlink je velmi populární a nově má přes milion zákazníků ve více než 40 zemích světa. Letos v březnu přitom měla služba „jen“ 250 tisíc uživatelů, takže globálně přibývá přibližně čtvrt milionu zákazníků každé tři měsíce. SpaceX se tak nejspíš brzy stane největším poskytovatelem satelitního internetového připojení, až předběhne současného lídra, společnost Hughes Network Systems. Ta od příchodu Starlinku přichází o desítky tisíc uživatelů každý měsíc a momentálně má kolem 1,2 milionu zákazníků (před dvěma lety to bylo téměř 1,6 milionu).
Starlink now has more than 1,000,000 active subscribers – thank you to all customers and members of the Starlink team who contributed to this milestone ❤️💫🌎 https://t.co/5suNxFvtEH pic.twitter.com/E1ojYarcEA
— SpaceX (@SpaceX) December 19, 2022
Neustále přibývající uživatelé Starlinku však ale také znamenají zvyšující se nároky na kapacitu této satelitní konstelace. SpaceX proto už delší dobu připravuje družice druhé generace (V2), které jsou větší, výkonnější a umožní nabízení dodatečných služeb, jako je například Starshield pro americkou vládu a armádu. Starlink V2 byl od začátku koncipován primárně pro raketu Starship, ale její vývoj nepokračuje tak rychle, jak firma doufala. Jako dočasné řešení proto SpaceX vyvinulo zmenšenou verzi družic druhé generace, které lze vynášet Falconem 9. A nyní se objevily informace, ze kterých vyplývá, že první start těchto zmenšených družic proběhne ještě před koncem tohoto roku. SpaceX totiž v žádosti ke komunikačnímu úřadu FCC uvedlo, že první start družic V2 je v plánu na konec prosince. Z jiné dokumentace pak víme, že na stejné období SpaceX chystá misi Starlink 5-1, která by tedy mohla představovat premiérový start s družicemi druhé generace. Zatím to však nebylo potvrzeno.
Mise Starlink 5-1 je podle dostupných informací momentálně plánována na 28. prosince z floridské rampy SLC-40. Přestože se tato mise oficiálně nazývá 5-1, což by normálně indikovalo polární start pro 5. orbitální slupku s inklinací 97,6°, ze souřadnic plánovaného umístění mořské přistávací plošiny vyplývá, že půjde o start na střední inklinaci kolem 53°. To tedy odpovídá spíše 1. nebo 4. slupce. V číslování misí teď obecně je poněkud chaos, protože SpaceX zároveň na únor plánuje také misi Starlink 6-1 a zatím nevíme, zda toto číslování nadále koresponduje konkrétním orbitální slupkám nebo už SpaceX používá jiný systém.
Také zatím není jasné, kolik družic Starlink druhé generace bude možné vynést v rámci jedné mise Falconu 9. Podle oficiálních informací má zmenšená verze družice rozměry 4,1 x 2,7 metrů s hmotností kolem 800 kg. Oproti tomu současná varianta družic v1.5 má hmotnost jen kolem 300 kg a rozměry těla 2,8 x 1,3 m. S ohledem na nosnost Falconu 9 tedy nejspíš bude možné vynést maximálně 20 kusů družic druhé generace. První mise však teoreticky můžou nést pouze snížený počet nějakých prototypů, které ani nebudou určeny pro ostrý provoz, podobně jako tomu bylo u testovací mise Starlink-1 v květnu 2019.
Část družic Starlink V2 má být navíc vybavena vysílači, které umožní přímou komunikaci s běžnými mobilními telefony. SpaceX tuto službu chystá na rok 2024 ve spolupráci s americkým mobilním operátorem T-Mobile, ale zájem podílet se na tomto projektu už předběžně projevilo přes 50 operátorů z celého světa. SpaceX očekává uzavření prvních dohod už začátkem příštího roku. Firma má momentálně povolení na provoz 7500 družic Starlink V2 z celkem 30 tisíc a zároveň žádá o možnost provozovat zařízení pro mobilní službu na dvou tisících z již schválených družic. Podle dokumentace pro FCC bude mobilní služba SpaceX umožňovat teoretické maximální přenosové rychlosti 18,3 megabitů za sekundu pro download a 7,2 Mb/s pro upload. Elon Musk však upozorňuje, že tato kapacita se bude dělit mezi všechny uživatele, kteří budou v dosahu jednoho vysílacího paprsku, jenž bude pokrývat rozsáhlou oblast. Služba proto bude primárně určena pro datově nenáročné účely, jako jsou textové zprávy, hlasová volání nebo přenos obrázků v nízkém rozlišení. Například společnost Apple už podobnou satelitní službu nabízí ve svých nejnovějších iPhonech, avšak její hlavní účel je nouzová komunikace z oblastí bez mobilního signálu. Tato funkce už v posledních týdnech zachránila několik životů a nově je k dispozici také v několika evropských zemích.
Družice Starlink V2 také budou schopné komunikace se zařízeními firmy Swarm, která je od roku 2021 součástí SpaceX. Swarm pro svou službu v současnosti používá sérii vlastních malých družic SpaceBEE, avšak v budoucnu nejspíš budou nahrazeny tak, že jejich vysílače budou umístěny na některých družicích Starlink V2. Služby Swarmu spadají do oblasti Internet věcí (IoT) a využívají je například zemědělci nebo lesníci, kteří můžou rozmístit senzory či kamery v rozsáhlých oblastech bez běžného mobilního signálu a tato zařízení pak periodicky odesílají nasbíraná data přes obíhající družice. Příkladem je třeba síť senzorů v Amazonském pralese, která detekuje zvuk motorových pil a pomáhá tak bojovat proti nelegálnímu kácení stromů.
Jak již bylo zmíněno, družice V2 vynášené Falconem 9 jsou zmenšenou variantou družic optimalizovaných pro kosmickou loď Starship. Jejich vývoj probíhá souběžně a řada exemplářů v plné velikosti už byla spatřena ve Starbase. Tyto družice mají rozměr těla 6,4 m x 2,7 m a hmotnost kolem 1250 kg. Nebudou však vyneseny hned na prvních orbitálních misích Starship, protože prototypy lodí S24, S25 a S26 nejsou uzpůsobeny pro vypuštění družic na oběžnou dráhu. Poprvé tedy můžou letět nejspíš až s prototypem Starship S27, který je alespoň prozatím stále vybaven vypouštěcím mechanismem.
Družice Starlink se v současnosti vyrábějí poblíž Seattlu ve státě Washington, avšak SpaceX možná plánuje výrobu přesunout do Texasu. V okresu Bastrop totiž vzniká nová velká budova SpaceX, která se nachází hned vedle relativně nové centrály firmy Boring Company, kterou také vede Elon Musk. Zároveň se oblast nachází jen pár desítek kilometrů od továrny Giga Texas automobilky Tesla.
Zatím však není jasné, jestli se v nové budově budou vyrábět družice, uživatelské terminály, obojí nebo bude sloužit k něčemu úplně jinému. SpaceX nicméně letos v září oslavilo miliontý vyrobený terminál pro Starlink (terminály se momentálně vyrábějí v Hawthorne) a Elon Musk v minulosti uvedl, že pro druhou generaci sítě bude potřeba vyrábět až několik milionů terminálů ročně. Stejně tak roste počet družic, které SpaceX dopravuje na oběžnou dráhu, takže snaha zajistit dodatečné výrobní kapacity je pochopitelná.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 9-7 - 11. 10. 2024
- Mise Starlink 6-61 - 2. 10. 2024
- Mise Starlink 11-2 - 1. 10. 2024
Tohle je cesta na Mars, a ne nějaký Twitter, který akorát žere Elonovi čas, peníze, pozornost a reputaci.
A ještě tam ukazuje, že je fakt částečný “autista”. Měl se na to vyprdnout, ale chtěl holt další “hračku”.
Zijete v bludu.
EM je jen zástupce investorů do spacex, tesly, twitteru.
Má jen menší část akcií a hlasovací práva dalších tj. Nakonec většinu hlasovacích práv. Ale musí jim naslouchat.
SpaceX vede z větší části diplomaticky Shotwell.
Umí.
Twitter chce EM doplnit o další fce jako má https://en.m.wikipedia.org/wiki/WeChat
Je to byznys.
Asi takhle. Od toho hlasování aby nebyl/bal a nakonec nebyl šéfem Twitteru (poznal, že to asi není jeho šálek kávy a odvádí ho to od věcí, který ho baví více) je věc jasnější. To že je Twitter prodělečný apod. víme toto je něco jiného.
Mně třeba přijde škoda, že to hlasování proběhlo a takto dopadlo. Elon měl nakročeno o kousek vylepšit svět zase jiným způsobem. Všudypřítomný neomarxismus, nerovné rovnostářství, ideologie různého druhu rozkládají společnost. Sociální sítě navíc ve své aktuální podobě pomáhají její polarizaci takřka v jakékoli otázce udržováním lidí v bublině stejně smýšlejících a monetizací extrémních až kontroverzních názorů názorů skrze reklamy díky jejich horlivějšímu sdílení či vyvracení.
Jistěže je to business. EM je tvrdý kapitalista jako prase :-). Proto mu investoři sypou peníze i bez toho, aby jim musel dávat právo na rozhodování v konkrétní firmě. Netvrdím že vždy, statistiku podílů/akcií s hlasovacím právem nemám, ale řekl bych, že to bude převládající ve všech kromě veřejně obchodovatelných firmách (Tesla).
Tedy to naslouchání je v podstatě jednoduché – ať mi to sype. Zbytek si dělej, jak chceš … Možná třeba NASA to jako investor vnímá trochu jinak – ať to směřuje tam, kam slibuješ. Hrozba není, že ho vymění, ale že si stáhnou svůj kapitál.
Tím jen doplňuji, nestavím se do opozice.
Já mám terminál objednaný a zaplacený od 5.listopadu. Nemám ani termín přibližného dodání. Nejsem jediný. Nevíte něco otom?
Zkuste se optat spíš tady: https://www.facebook.com/groups/starlinkskczkomunita
Z cenotvorby a počtu zákazníků jednotlivých zemí bych odhadl průměr $105/zákaníka/měsíc, se speciálním službami (námořní verze apod.) a státním sektorem to pak bude dělat tipuji okolo 130 mil. dolarů za měsíc.
+ Ukrajina, kde si Elonek účtuje 2000$ měsíčně za terminál
2000USD měsíčně ? To mi osobně nepřipadá reálné. Máte nějaký zdroj? Já jsem našel jen že provoz těch asi 30k terminálů stojí 20MUSD měsíčně a jen zhruba 10k z těch 30k se platí … Kolik, to jsem nenašel …
Je to trochu inak. Starlink má služby pre verejnosť (cca 110$/mesiac), pre biznis (cca 500$/mesiac) a nad tým je ešte jedna vrstva, ktorá nie je v ceníkoch – hovorme jej TOP 🙂 Biznis a TOP používajú iné terminály, aby dosiahli vyššej spoľahlivosti aj rýchlosti. Tá “TOP” stojí tých (v závislosti od kde čoho) 2000$/mesiac.
Čo Starlink robil bolo, že Ukrajina “zdarma” upgradoval. Takže si vláda objednala 10xTOP pre veliteľstvo a 100x biznis pre jednotky a dostali 110xTOP. Potom z toho vychádzali tie šialené straty o ktorých sa písalo v médiách. Na druhej strane, bezpečnosť a ochrana pre cyber útokmi stála Starlink zrejme dosť veľké peniaze.
Pak se ale nebavíme o 30.000x $2000. Nebo těch 110 uvádíte jako příklad ? Já jsem podobné info nezaznamenal ani v těhle počtech …
Je to čisto príklad. Upgradovali všetko, čo je na Ukrajine, ale nemáme potuchy koľko terminálov bolo objednaných za 500$/mesiac a koľko za 2000$/mesiac. Práve po tom násobení 30K * 2000$ – reálne zaplatená cena vychádzajú tie extrémne vysoké Muskove čísla.
Za 110$/mesiac budú fungovať len súkromníci, pretože ten tarif je vyslovene nevhodný pre armádu (napr. nutnosť statickej polohy).
Je to marný, je to marný, je to marný.
Je vidět, že někteří umí sčítat a někteří i násobit.
SpaceX je společnost, která dokáže vynést na různé druhy oběžných drah různé druhy nákladů.
Tato “vesmírná špeditérská firma” kromě vývoje a provozu vlastních raket je schopná vynášet i obsluhovat a servisovat několik generací satelitních sítí.
V současné době poskytuje standardní služby, které si platí jednotliví zákazníci.
V současné době je nadstardardním zákazníkem vláda USA a armáda USA.
Pokud si vláda USA zakoupila od SpaceX nějaké nadstardantní služby, tak je to naprosto v pořádku a se zákony této země.
Smlouva o kosmickém prostoru (OST) zakazuje používání vesmíru pro vojenské účely a SpaceX ji rozhodně nebude proti vládě USA porušovat.
Navíc SpaceX již mohla ode dneška nabízet nové služby pro vládu USA a některé civilní soukromé zákazníky s novou generací Starlink V2.0 mini.