Starship SN15 je připravena na testovací let, obsahuje stovky vylepšení

Od posledního letu Starship uběhl přesně měsíc a SpaceX od té doby stihlo připravit na start další prototyp. Výrazně vylepšená Starship SN15 v dubnu úspěšně prošla testováním a během příštího týdne by měla provést zkušební let do výšky kolem 10 km. Budou stovky vylepšení oproti předchozímu prototypu znamenat, že se konečně podaří přistát? Uvidíme, ale pokud ne, následující prototyp SN16 už je téměř hotový. SpaceX zároveň připravuje rampu pro první orbitální starty, které možná už od začátku počítají se zachytáváním přistávajících raket Super Heavy pomocí mechanismu na věži u rampy.

Starship SN15 na startovní rampě (Foto: RGV Aerial Photography)

Starship SN15

Starship SN15 je nejnovější dokončený prototyp kosmické lodi Starship, který se však od svých předchůdců SN8 až SN11 výrazně liší. Stále má 50 metrů na výšku, 9 metrů v průměru a pohání jej tři motory Raptor spalující směs metanu a kyslíku, avšak Elon Musk uvedl, že tento prototyp obsahuje „stovky vylepšení konstrukce, avioniky, softwaru a motorů“. Kromě menších změn viditelných zvenku, má SN15 například jinak řešený „puk“, do kterého jsou zasazeny motory a který přenáší jejich tah na konstrukci Starship.

Srovnání pár viditelných rozdílů mezi Starship SN9 a SN15 (Autor: @aholstein404)

SN15 je dále vybavena Raptory nové generace, které jsou například jinak uchyceny k lodi a nejsou tedy zpětně kompatibilní se staršími prototypy Starship. Motory pravděpodobně obsahují spousty dalších změn a vylepšení, ale přesné podrobnosti neznáme. Starship SN15 však je zatím první „plnohodnotný“ prototyp, u kterého nebylo nutné v rámci pozemního testování vyměnit ani jeden Raptor, takže je možné, že nový typ motoru je o něco spolehlivější.

Srovnání staré generace Raptoru (vlevo) s tou novější (Foto: BocaChicaGal)

K vývoji a výrobě motorů Raptor se SpaceX oficiálně vyjádřilo v rámci oznámení získání kontraktu na vývoj lunární varianty Starship pro NASA. Společnost uvedla, že od ledna 2020 vyrobila a otestovala přes 60 Raptorů, které dohromady provedly zkušební zážehy v celkové délce přes 30 000 sekund v rámci 567 testů, které zahrnovaly několik letů prototypů Starship. Na Starship SN15 je nainstalován Raptor SN66, což je zatím nejvyšší spatřené sériové číslo.

Prototyp Starship SN15 byl zkompletován 3. dubna 2021 v montážním areálu SpaceX v Boca Chica a na nedalekou rampu byl převezen 8. dubna, kde hned následující den proběhl test s plynným dusíkem a 12. dubna byla provedena tlaková zkouška s kryogenním dusíkem. Následně byla odstraněna hydraulická konstrukce, která během zkoušek simulovala tah Raptorů. Na loď byly následně namontovány všechny tři motory Raptor SN54, SN61 a SN66 (proces byl dokončen 19. dubna). Na rampě zároveň byly průběžně instalovány dodatečné destičky tepelného štítu. Loď má dosud největší plochu pokrytou tepelným štítem. Statický zážeh všech motorů proběhl 26. dubna ve 23:57 SELČ a o dva dny později následoval zážeh jednoho Raptoru kvůli otestování čerpání pohonných látek z menších přistávacích nádrží.

Tepelný štít na Starship SN15 (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Starship SN15 má povolení letět do maximální výšky 12,5 km, ale lze očekávat, že poletí opět do 10 km jako její předchůdci a celý let bude probíhat v podstatě stejně. Nezbývá než doufat, že vylepšení a změny, které SpaceX zavedlo na základě poučení z letů předchozích prototypů SN8 až SN11, přinesou ovoce a let bude kompletně úspěšný. SpaceX původně plánovalo let SN15 provést v poslední dubnový den, ale to nakonec nevyšlo, a tak se start nyní očekává v pondělí 3. května či v některém z následujících dnů.

Neoficiální vizualizace testovacího letu Starship (Autor: Neopork)

Další prototypy Starship

Jak už je ale pro SpaceX zvykem, firma nesází jen na jednoho koně a souběžně s přípravami SN15 vyrábí další prototypy Starship. Exempláře SN16 až SN19 jsou pravděpodobně konstrukčně stejné jako SN15 a první z nich už je téměř hotový. Aktuálně došlo ke spojení aerodynamické špičky SN16 k nádržím a zbývá v podstatě jen nainstalovat ocasní klapky a dokončit nějaké práce uvnitř lodi. I pokud tedy SN15 při svém letu selže, SN16 nejspíš může být vyvezena na startovní rampu už krátce poté. Prototyp SN17 je také v pokročilém stadiu výroby a je zajímavý především tím, že obsahuje výrazně vyšší počet keramických destiček tepelného štítu, a to i na aerodynamické špičce.

Výroba prototypů SN18 a SN19 zřejmě byla ukončena už v rané fázi a tyto exempláře zřejmě budou přeskočeny podobně jako SN12 až SN14, jelikož jde o prototypy již překonaného typu. SpaceX proto po SN17 přejde rovnou na pokročilejší SN20. Elon Musk potvrdil, že SN20 a následující prototypy se opět dočkají velkých změn. Tyto lodě totiž už budou schopny letů na oběžnou dráhu a budou vybaveny plnohodnotným tepelným štítem a také systémem pro oddělení od Super Heavy. Během cesty Starship na orbitu Musk moc problémů neočekává, ale uznává, že nejspíš bude potřeba hodně pokusů, než se podaří s nějakou Starship vrátit z oběžné dráhy a přistát v jednom kuse. Testovací lety na oběžnou dráhu mají začít už během léta a SpaceX pro tyto účely buduje orbitální rampu a také prototypy 70 metrů vysoké rakety Super Heavy.

Neoficiální vizualizace návratu Starship z oběžné dráhy (Autor: Mack Crawford)

Super Heavy

Jak Elon Musk avizoval, první prototyp Super Heavy (BN1) byl po dokončení výroby zlikvidován, aniž by prošel jakýmikoli testy. Jeho hlavním účelem totiž bylo nacvičení výrobních postupů a v době dokončení už byla jeho konstrukce zastaralá. Jedním z velkých rozdílů mezi BN1 a BN2 bude rozdílné uspořádání nádrží. BN1 měla kyslíkovou nádrž v horní části rakety, zatímco BN2 ji bude mít dole (tedy stejně jako Starship). SpaceX chtělo BN2 opatřit motory a vyvézt na orbitální rampu už před koncem dubna, ale to se očividně nestihlo, jelikož ještě ani nezačala kompletace dílů BN2 do jednoho celku.

Super Heavy BN1 po kompletaci (Foto: Grimes)

Důvodem zdržení by mohlo být, že SpaceX se asi rozhodlo nejdříve provést test zmenšené nádrže Super Heavy. V Boca Chica byl totiž spatřen díl s označením B2.1. Nabízí se tedy možnost, že půjde o zkušební nádrž podobně jako SN2, SN7 nebo SN7.2 v případě Starship. Tyto částečné nádrže podstupují tlakové zkoušky, aby prověřily určité konstrukční úpravy. Situaci ještě komplikuje to, že autor pravidelných přehledů vyráběných prototypů uvádí, že tato zkušební nádrž bude ve skutečnosti mít označení BN2 a B2.1 naopak bude příští plnohodnotný prototyp. Není ale jasné, jak důvěryhodná tato informace je. Každopádně ať už to bude jakkoli, druhý dokončený prototyp Super Heavy má dostat pár Raptorů a provést jeden či více krátkých skoků. Dřívější neoficiální informace uváděly, že na oběžnou dráhu pak poletí až Super Heavy BN3 v kombinaci se Starship SN20, ale Elon Musk poté zmínil, že orbitálních startů možná bude schopen už prototyp BN2. Uvidíme, jak se to celé vyvrbí. Plány SpaceX se mění velmi rychle.

První spatřený díl pro prototyp Super Heavy B2.1 (Foto: BocaChicaGal / NASA Spaceflight)

Je možné, že s plány také zamíchaly nedávné změny ohledně přistání Super Heavy. Původně měla raketa mít klasické nohy pro přistání na betonové plošině, ale Musk později oznámil, že v plánu je rakety zachytit ještě před dosednutím pomocí mechanických ramen umístěných na věži u startovní rampy. Super Heavy v takovém případě nepotřebuje těžké nohy a zároveň je možné raketu krátce po přistání umístit na vypouštěcí stůl a velmi rychle ji připravit na příští start. Osobně jsem myslel, že tento koncept je spíš dlouhodobějším cílem a že první prototypy Super Heavy budou mít klasické nohy. Nyní to ale vypadá, že chytání raket možná bude prováděno už od začátku.

Stavba orbitální startovní rampy a integrační věže na konci dubna 2021 (Foto: BocaChicaGal / NASA Spaceflight)

Například oficiální dokumenty uvádí, že budovaná integrační věž u orbitální rampy bude mít výšku 146 metrů a kromě připojování Starship k Super Heavy bude sloužit také pro chytání přistávajících raket Super Heavy. To naznačuje, že věž bude vybavena zachytávacím mechanismem už od začátku. Elon Musk navíc nedávno upřesnil, jak bude přistání probíhat, což indikuje, že se na této metodě aktivně pracuje. Super Heavy prý bude zachytávána za nosné body pod roštovými kormidly. Tlumiče nárazu budou integrovány do věže, takže budou mít k dispozici více hmotnosti pro zbrždění rakety. Kdyby tlumiče byly na raketě, snižovalo by to její nosnost. Vzhledem k velikosti věže i rakety Musk celý koncept přirovnal k mrakodrapu, který chytá další mrakodrap. Je tedy možné, že jedním z úkolů krátkých skoků příštího prototypu Super Heavy bude mimo jiné otestovat zachytávací systém na integrační věži. A jelikož ta bude dokončena až za pár měsíců, SpaceX zatím nespěchá s výrobou prototypů Super Heavy.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře