Let Starship SN11 do 10 km
SN11 je další v řadě prototypů kosmické lodi Starship, která má v budoucnu umožnit levné lety do vesmíru. Předchozí prototyp SN8 v prosinci 2020 provedl testovací let do výšky 12 km, který splnil většinu vytyčených cílů, ale přistání se nakonec nezdařilo. Následující prototyp SN9 vzlétl začátkem února do výšky 10 km, ale také se mu nepodařilo přistát. Prototyp SN10 odstartoval do stejné výšky na začátku března a i když přistál v jednom kuse, pár minut poté explodoval. SpaceX je však zase o kus blíže 100% úspěchu. Nyní je na řadě prototyp Starship SN11 a v tomto článku najdete vždy aktuální informace o průběhu příprav na testovací let.
» Přeskočit na streamy a aktuální informace «
Starship SN11 je nejnovější dokončený prototyp kosmické lodi Starship, který se od svých předchůdců nejspíš liší jen minimálně. Starship má 50 metrů na výšku, 9 metrů v průměru a suchou hmotnost 120 tun či více. Prototyp pohání tři motory Raptor spalující směs metanu a kyslíku. Starship je však jen druhý stupeň větší orbitální rakety, kterou bude tvořit navíc ještě 72 metrů vysoký nosič Super Heavy s až 28 Raptory.
Výroba nádrží prototypu Starship SN11 začala v září 2020 v montážním areálu v Boca Chica v jižním Texasu. Na konci prosinci 2020 byly zkompletovány nádrže a aerodynamická špička k nim byla připojena 7. února 2021. Ocasní řídicí plochy pak byly nainstalovány v polovině února. Po převozu na startovní rampu proběhlo během března pozemní testování, které zahrnovalo tlakové zkoušky s dusíkem a tři statické zážehy motorů Raptor.
Pokud nedojde k závažným komplikacím, Starship SN11 by mohla odstartovat ještě v březnu. SN11 poletí do výšky 10 kilometrů stejně jako předchozí prototypy SN9 a SN10. SpaceX ale podle Elona Muska provedlo na SN11 několik blíže neurčených úprav a zároveň má být opět upravena zážehová sekvence. Přistávací manévr nově bude až do dosednutí prováděn s minimálně dvěma zažehnutými motory a třetí Raptor se zažehne pouze v případě problémů u jednoho z hlavních dvou. Z Muskova tweetu však není jasné, jestli zároveň stále platí, že na začátku se zažehnou všechny tři motory a jeden z nich hned zhasne, aby se zajistilo, že alespoň dva naběhnou správně. To bylo původně plánováno už pro let Starship SN10, ale nakonec to proběhlo jinak. Zároveň zatím nevíme, jestli bude přistávací metanová nádrž na SN11 stále tlakována heliem, což bylo jen dočasné řešení problému po letu SN8, nebo se SpaceX už vrátí k původnímu autogennímu tlakování. SpaceX i fanoušci každopádně budou jistě doufat, že tentokrát se zkušební let obejde bez explozí.
Let Starship SN11 do výšky 10 km proběhl v úterý 30. 3. v 15:00 SELČ. Byl však neúspěšný, jelikož selhal ještě před přistáním. Krátce po opětovném zažehnutí motorů po fázi volného pádu došlo k explozi lodi a na zem dopadly jen trosky. Elon Musk následně prozradil, že jeden z motorů Raptor měl nějaký problém už při letu vzhůru, jelikož nedosáhl plánovaného provozního tlaku v komoře. Zatím není jasné, jestli právě tato závada později vedla k výbuchu před přistáním.
Živé přenosy a webkamery
SpaceX
Kosmonautix.cz
NASA Spaceflight
Everyday Astronaut
Nerdle
Launch Pad
Lab
Sentinel
Sapphire
Predator
SPadre
Aktuální informace
Pozor, pokud se vám nezobrazují nové zprávy automaticky, zkuste manuálně aktualizovat stránku.
Mnohem více informací o Starship, Super Heavy a Raptoru najdete v našem velmi podrobném článku Vše o Starship a dále také v přehledu všech prototypů.
- Mise Starlink 9-7 - 11. 10. 2024
- Mise Starlink 6-61 - 2. 10. 2024
- Mise Starlink 11-2 - 1. 10. 2024
Vím, že se jedná o prototypy, ale taky vám připadá, že ty vnější plechy jsou pomačkané a pokrčené jakoby to spasovávali paličkou??? SN15 v detailu je hrůza.
Stárship musí stát na nohou aby měl motory úplně volné plně větratelné a nebo průduchy na odvětrávání motorové sekce.
Aha. No , ale pokud by někdo chtěl testovat chování motoru ve vodorovné poloze tak by se určitě nějaký způsob našel. Třeba nějaká testovací nádrž.
Však Raptory se v McGregoru testují převážně ve vodorovné poloze (mají ale i zařízení pro vertikální testování).
Kluci ve SpX mají rozdělenou práci, jedni rakety staví a druzí je šrotují. Akorát je škoda těch Raptorů. Jinak to vidím že kdyby Starship klesal jako Falcon 9 tedy nastojato tak by dozajista přistál dobře ale ty křídelka tam jsou pro kontrolovaný vstup do atmosféry. Něco jiného je vstupovat do atmosféry v rychlosti 8 tis.km/hod. nebo 28tis.km/hod. To bude mazec. Takže Starship jako cargo super. Zbývá jen se naučit s tím přistát a jak víme ve SpaceX si uměli se vším poradit.
Ja budem bohuzial trocha skeptickejsi myslim si ze tento rok odstartuje este tak 5-7SN a na SH by som to uz nevidel ale ze vobec ten vcerajsi let bude velky problem tie trosky lietali uz naozaj daleko ano niekto moze namietat ze to bola len protipoziarna vypln alebo co to bolo ale u FAA to bude velky pruser si myslim tam to bude velmi tazke obhajit a stale sa viac priklanam k tomu ze tie motory bude treba zasadnejsie prekopat raz nenaskocia vobec a raz nepracuju spravne ano su to testy ale uz bych cakal o nieco viac uspechu kazdopadne drzim palce nech sa to cim skor spacex podari zmaknut 💪
SN9 -> SN10: 30 dnů, SN10 -> SN11: 26 dnů. A to je vždy po předchozím výbuchu. Stačí jednou přistát a věřím, že se dostanou na kadenci jeden let týdně do konce roku.
Aby to bylo jen 7 letů do konce roku, to by musela FAA pozastavit všechny lety teď na několik měsíců.
No jo. Ale je to otázka jestli třeba trochu nepodcenili to testování i když já motorům nerozumím.
Ta lod sa stale vyvija osobne nepredpokladaj ze kazda pojde hore viac ako 2-3 krat ok presvedcil si ma davam este 8 letov tento rok SN 👍
Jakože by litali s prototypem opakovaně?
Brzký start patrně kvůli počasí – větru. Při vzletu foukalo 10 uzlů od jihu, teď je to 17 uzlů.
Počasí se mělo s průběhem týdne naopak zhoršovat a inspektor alespoň nic neviděl.
Výhoda také byla, že okolo nekoukalo tisíce lidí jako při SN 10.
Motory jely nahoru výborně, při restartu se něco pokazilo.
Teda to testovani Starship zatim vypada jak trilogie od Michaela Baye, samy vybuch 🙂
Hmm. No jo ty motory zatím moc nenaskakují hlavně pokud je raketa vodorovně.
Takže nenaskočily motory?
No jo naskočil jen jeden ze 3. Jestli by nepomohlo testovat třeba raketu i ve vodorovné poloze já myslím, že ten tlak je jiný než když je raketa svisle.
Jako ze by tu raketu pred startem napichnuli na nejakou tycku a tocili s ni, jo?
No myslel jako, že by ležela na zemi.
Je možné vypnúť viditeľnosť tých komentárov v rýchlych správach ?
Individuálně ne. Jediná možnost je, že všem zakážu psaní komentářů.
tak prosím, nech sa tak stane hh.
copak se ti nelibi?
Vieme nieco nove ohladom startu???
Patek 26 = 2×13 🙂
Tak snad dnes? Nebo jen zážeh?
Raketa na jedno použití super.
Kde? Nevidím v článku jedinou zmínku o SLS či jakékoli jiné ne-SpaceX raketě.
A teď si představte, že občas postaví raketu a nepoužijí ji vůbec …