Let Starship SN11 do 10 km

SN11 je další v řadě prototypů kosmické lodi Starship, která má v budoucnu umožnit levné lety do vesmíru. Předchozí prototyp SN8 v prosinci 2020 provedl testovací let do výšky 12 km, který splnil většinu vytyčených cílů, ale přistání se nakonec nezdařilo. Následující prototyp SN9 vzlétl začátkem února do výšky 10 km, ale také se mu nepodařilo přistát. Prototyp SN10 odstartoval do stejné výšky na začátku března a i když přistál v jednom kuse, pár minut poté explodoval. SpaceX je však zase o kus blíže 100% úspěchu. Nyní je na řadě prototyp Starship SN11 a v tomto článku najdete vždy aktuální informace o průběhu příprav na testovací let.

» Přeskočit na streamy a aktuální informace «

Starship SN11 je nejnovější dokončený prototyp kosmické lodi Starship, který se od svých předchůdců nejspíš liší jen minimálně. Starship má 50 metrů na výšku, 9 metrů v průměru a suchou hmotnost 120 tun či více. Prototyp pohání tři motory Raptor spalující směs metanu a kyslíku. Starship je však jen druhý stupeň větší orbitální rakety, kterou bude tvořit navíc ještě 72 metrů vysoký nosič Super Heavy s až 28 Raptory.

Výroba nádrží prototypu Starship SN11 začala v září 2020 v montážním areálu v Boca Chica v jižním Texasu. Na konci prosinci 2020 byly zkompletovány nádrže a aerodynamická špička k nim byla připojena 7. února 2021. Ocasní řídicí plochy pak byly nainstalovány v polovině února. Po převozu na startovní rampu proběhlo během března pozemní testování, které zahrnovalo tlakové zkoušky s dusíkem a tři statické zážehy motorů Raptor.

Pokud nedojde k závažným komplikacím, Starship SN11 by mohla odstartovat ještě v březnu. SN11 poletí do výšky 10 kilometrů stejně jako předchozí prototypy SN9 a SN10. SpaceX ale podle Elona Muska provedlo na SN11 několik blíže neurčených úprav a zároveň má být opět upravena zážehová sekvence. Přistávací manévr nově bude až do dosednutí prováděn s minimálně dvěma zažehnutými motory a třetí Raptor se zažehne pouze v případě problémů u jednoho z hlavních dvou. Z Muskova tweetu však není jasné, jestli zároveň stále platí, že na začátku se zažehnou všechny tři motory a jeden z nich hned zhasne, aby se zajistilo, že alespoň dva naběhnou správně. To bylo původně plánováno už pro let Starship SN10, ale nakonec to proběhlo jinak. Zároveň zatím nevíme, jestli bude přistávací metanová nádrž na SN11 stále tlakována heliem, což bylo jen dočasné řešení problému po letu SN8, nebo se SpaceX už vrátí k původnímu autogennímu tlakování. SpaceX i fanoušci každopádně budou jistě doufat, že tentokrát se zkušební let obejde bez explozí.

Let Starship SN11 do výšky 10 km proběhl v úterý 30. 3. v 15:00 SELČ. Byl však neúspěšný, jelikož selhal ještě před přistáním. Krátce po opětovném zažehnutí motorů po fázi volného pádu došlo k explozi lodi a na zem dopadly jen trosky. Elon Musk následně prozradil, že jeden z motorů Raptor měl nějaký problém už při letu vzhůru, jelikož nedosáhl plánovaného provozního tlaku v komoře. Zatím není jasné, jestli právě tato závada později vedla k výbuchu před přistáním.

Živé přenosy a webkamery

SpaceX

Kosmonautix.cz

NASA Spaceflight

Everyday Astronaut

Nerdle

Launch Pad

Lab

Sentinel

Sapphire

Predator

SPadre

Aktuální informace

Pozor, pokud se vám nezobrazují nové zprávy automaticky, zkuste manuálně aktualizovat stránku.


Mnohem více informací o Starship, Super Heavy a Raptoru najdete v našem velmi podrobném článku Vše o Starship a dále také v přehledu všech prototypů.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
78 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
hotovson

Starship SN11 by teoreticky mohla odstartovat ještě v březnu“, dost možná kolem poloviny března, tedy příští týden

“Based on a rollout on Monday – and the understanding that all three Raptors are already installed on SN11 – the vehicle could be put through proof testing a few days later, with a Static Fire test by the coming weekend.
Should all go to plan – not least with the Static Fire test where all three Raptors provide acceptable results – Starship SN11 could be in a stance to launch the following week.”

https://www.nasaspaceflight.com/2021/03/starship-sn11-rollout-spacex-plans-future/

Michal

No mozne to je ale myslim si ze opat sa bude neaky raptor menit a skorbto vidim 5 april

Jansa Jaroslav

Inertní plyn v motorovém sektoru musí zbránit explozi plynu od žhavé armatury motorů RAPTOR.

Ivo Janáček

Viděl jste někdy start Delta IV Heavy?

Richard Dědič

To není špatný nápad, po přistání vypustit do motorového prostoru zbylý stlačený dusík z manévrovacích trysek (cold gas thrusters). Sice je v plánu je předělat na metanové, ale i potom se snad na palubě pár m³ stlačeného dusíku najde.

Ivo Janáček

No nevím, nepřijde mi to jako dobrý nápad tahat s sebou dusík třeba na Mars a zase zpátky jen z tohoto důvodu. Je potřeba si uvědomit, že tento problém může nastat jen při přistání na zemi.

Tomáš Kratochvíl

Ono by možná stačilo přestat používat ty raptory jako přistávací nohy. To vyřeší spoustu problémů…

Adam Ř

Genialita přistání F9 je v tom, že na to nemá skoro žádný extra hw (na rozdíl od pristani na padáku/vrtuli). A použít motor jako nohy by zajisté ušetřilo hmotnost na nohách a zvýšilo nosnost ;P

Václav Procházka

Není to až zas tak geniální, neboť máte tak o 1/3 nižší nosnost než bez návratu. Nemohlo by to být na padáku, křídle a nebo na vrtuli lepší?

PetrK

To zřejmě v SX vyhodnotili, že ne. Budu spekulovat – nosnost je pro daný business case dostatečná, další zařízení zvyšuje komplexitu a možný výskyt problémů.
A když si vezmu, že křídlo nahradily “plácačky na mouchy” a vrtuli existující motory, tak v podstatě z vašeho úhlu pohledu vypadnul jen ten padák …

Kolemjdoucí

Ještě lepší by to bylo do sítě.

Adam Ř

problém s padákem je, že by musel být obří. Navíc padák moc neřeší přistání, jen přežití atmosféry.
Vrtule IMO nemá vyhodu, že by potřebovala menší hmotnost, ale že je lépe ovladatelná

Petr Šida

Nemohlo, jednak by to přistávací zařízení bralo váhu taky, pak by hrozilo jeho selhání a zapominate na to, že součástí přístání je entry burn, ten je naprostou nutností, bez něj byste řešil tepelný štít

PetrV

Ahoj, chci se zeptat na trysky Raptorů SN 10 a patrně i SN 11?
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=52398.0;attach=2016160;image
Mají chlazení jen v části a nebo vůbec? Jaká je teplota spalin v trysce u spalování a na konci?
Nemůžu najít obrázek.

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem PetrV
J R
PetrV

Koukl jsi se na obrázek zdeformované trysky?
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=52398.0;attach=2016160;image
Dle mne to není v celé trysce.
Je to jen v horní části- tzv spalovací komoře.
Teplota hoření metanu není extrémní do 600 C.
comment image

Raptor má velmi zajímavý tvar plamene a zvuk motoru. Trochu mi připomíná zvuk motorky.

J R

Kanálky jsou uvnitř, zvenku nejsou vidět. Na povrchu se dají tušit podle změny barvy kovu vlivem různé teploty, což je na té fotografii na jedné z trysek zevnitř lehce patrné. Směrem ke konci trysky bude kontrast slábnout, protože tam už takové rozdíly teplot nejsou. (Nižší teplota spalin a teplejší chladivo způsobí rovnoměrnější zahřátí trysky.) Uvnitř to vypadá nějak takto: Cooling+Channels.jpg (960×720) (slideplayer.com) No a protože to na vlastní oči vidět nemůžeme, tak nám nezbývá než věřit tomu, kdo to viděl a jak to je nám řekl.

Teplota ve spalovací komoře Raptoru je cca 3500K. Na konci trysky je díky expanzi výrazně nižší. Horní část expanzní trysky není spalovací komora. Ta je až za hrdlem – zúženou částí motoru. Spalovací komora je chlazená v principu podobně, ale ptal jsi se na trysku.

Pavel

Teplota hoření metanu je skutečně do 600°C, To je dáno jeho nízkou rychlostí hoření (cca 46m/sec). To ale platí pouze pro směs se vzduchem. Protože vzduch obsahuje cca 80% objemových dusíku, musi se ohřát a ionizovat i dusík. Teplotu spalování chlazením předehřátých čistých plynů CH4 a O2lze odhadnout někam kolem 1900°C.

J R

600°C je teplota vznícení metanu ve vzduchu. Adiabatická teplota plamene CH4 + O2 je 3953K. Ve spalovací komoře nejde úplně o adiabatický děj, proto i teplota tam bude o něco nižší. Nemám jak ověřit, ale zdroje, které jsem dohledal odhadují těch 3500K.

Ještě zdroj těch 3953K: Adiabatic Flame Temperatures (engineeringtoolbox.com)

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem J R
PetrV

Díky, mě mate, že na fotce toho zničeného raptoru prostě měď ani drážky nevidím.
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=52398.0;attach=2016160;image
Asi půjdu k očnímu…

Username

K očnímu nechoď .Ty drážky jsou v té mědi a ta je v inocelovém pouřde .

Je to jako kdybych řekl že nemáte tenké stěvo protože ho nevidím.

J R

Jak píše Username, je to uvnitř. Zvenku je tryska hladká. To roztržení na konci je asi malé aby to bylo vidět. Hodně si zvětši trysku v místě za pozadím toho chlápka v tyrkysové mikině. Tam se dá asi nejlépe objevit struktura rovnoběžných čárek. Na trysce vpravo se to dá vidět i na na poslední (tmavé) části trysky, ale chce to dost snahy a těžko se to odlišuje od šumu a artefaktů jpeg komprese. Také je tam místo, kde je tryska zborcená a roztržená (taková smyčka) a tam to trochu vypadá na barvu mědi a dokonce se tam dají tušit i kanálky, ale je to hodně nepřesvědčivé.

PetrV

Nezpochybňuji drážky u horní části trysky. Mě zajímá větší spodní část trysky.
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=52988.0;attach=2011860;image
Drážky na fotce jsou, ale ne na celém řezu.

Invc

Pro ilustraci
comment image

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem Invc
PetrV

Invc, napadlo mne ještě jedno zdůvodnění. Když budeš vypouštět podchlazený metan okolo vnitřního povrchu trysky, dokáže jej ochlazovat i když pár cm od trysky může být až 3800 K. Metan jako izolace. Na LOX bych nesázel- podpálí i ten železný zvon. Hlavně bez kyslíku tento podchlazený metan jako izolace nemá jak hořet. Ta tryska není vůbec rozžhavená na videích.
Co vy na to?

Invc

My na to, že si vynalezl kolo. Něco takového se (v hrubém principu) používalo a používá (i když s jiným médiem). Říká se tomu “film cooling”.

To co navrhuješ má to “pár” nevýhod… hlavní problém je, že se takto zbavuješ neužitečně paliva namísto toho, abys ho superefektivně spálil ve spalovací komoře. Doslova ho vyhazuješ, a to v hodně velkém množství.

(jinými slovy, proč vyhazovat palivo na chlazení a pak ho neužitečně vyhodit, když můžeš chytrým vedením paliva to palivo použít ke chlazení, a PAK ho JEŠTĚ použít pro spálení a tím pohon).

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem Invc
Pavel

Podívej se proti zadnici dovedy ve světlých kalhotech. Tam je měď zcela zřetelná.

Pavel

Těch 3500K ve spalovací komoře být může. Když už jsi v těch adiabátách, můžeš odhadnout teplotu na konci výstupní trysky? Expanzní poměr pro Raptor VAK uvádí Elon 107. Já to neumím.

J R

Ani já.

Jan Jančura

Bez záruky pro vakuovou trysku 740K, pro trysku atmosférickou 1380K

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem Jan Jančura
J R

Docela by mě zajímalo, jak jste to počítal. Vypadá to rozumně.

Pavel Riedl

Je čas sáhnout do knihovny pro Troskův Zápas s nebem 😉

J R

Kvůli obsahu, nebo jménu autora? 🙂

PetrV

Není nějaká beletrie o gravitační studni a zápasu s ní? 🙂

Mirek

No a na marsu by mohla být rychlost před bellyflop asi 600m/s. To je asi 7x více.

PetrV

Máš pravdu, atmosféra moc nepomáhá, ale zase je tam je menší zrychlení:
Mars má tíhové zrychlení  3,725 m/s2 (což je tedy 2,6krát menší než na Zemi).
Tj. motory nakopnou a zabrzdí motoricky.
Otázka je, kdy udělají na Marsu Bellyflop.
A zdali jej budou vůbec dělat.
Jeho význam na Zemi je v aerodynamickém brždění o atmosféru.
A na Měsíci atmosféra není….:-)
Uvidíme, nejsem odborník na přistání.

Mirek

No mají animaci na stránkách spacex, aleten manévr je trochu jiný než na zemi. Je, ale pravda, že jsem nevzal v úvahu tu nižší gravitaci. Tak by to bylo možná 250m/s. Oni tam mají, že motory se zapnou při rychlost 2 machy.

PetrV

2 Machy jsou šílené, ale…
pokud nastartují ty motory ve vodorovné poloze, udělají bellyflop a zbrzdí z 600 m/s (spíš 700) tak je to jen výdrži motorů a dostatku paliva.

Mirek

No třeba se to dá za minutu ubrzdit.

Jan Jančura

Vše záleží jakou rychlostí k Marsu přiletí(relativní k povrchu Marsu). Pokud chce s lidskou posádkou letět uváděných 90 dnů, tak příletová rychlost bude vysoká (cca 10 km/s i více), takže gravitační zrychlení ten problém o tolik více nezkomplikuje. Přesněji spočítat příletovou rychlost nelze, poněvadž k tomu chybí věrohodná data. A zda je to schopen ubrzdit tuto rychlost aerodynamickým brzděním nevím.

Mirek

nevím jestli těch 8km/s za sekundu podle animance na těch stránkách spacex (SpaceX – Missions: Mars) už není maximum pro aerodynamické brzdění. Protože je vstup do atmosféry hodně naplocho.

Jiří Hadač

Taky mě napadlo, že by mohli dělat skip-reentry, část rychlosti tímhle způsobem ubrzdí. A jen to prostě z animace vynechali.

Ivan

Když už jsme u těch rychlostí. Bylo někde zmíněno nebo vypočítal někdo jakému přetížení budou vystaveni cestující při brzdícím manévru a bellyflopu na Zemi? Pro normálního člověka, kterému se dělá špatně i na kolotoči, to hádám nebude. A s jakým přetížením se počítá při přistání na Marsu, kde se bude brzdit z mnohem větší rychlosti? Jen tak pro zajímavost, Perseverance zažila 10g, padák se otevíral při 500m/s, při přistávání Dragonu zažívají kosmonauti max 6g, což už je na hranici únosnosti, 7g se uvádí jako maximální přípustné, soyuz jednou dosáhl i 8g. Ale to se pořád bavíme o trénovaných, fyzicky zdatných lidech. Muskovi představy, že létání bude jednou pro širkovou veřejnost, jsou v tomto ohledu trochu utopie. Fyzika se “občůrat” nedá.

Jiří Hadač

Spíš tě doplním. Ono u toho přistávání lidí záleží na profilu sestupu a dalších věcech, jako vztlak atd. Ten sojuz to má nižší, pokud sestupuje nominálně (cca 4g), pokud jde dolů balisticky, při selhání počítače atd, tak to těch osm dosáhne, na to i trénují. Ale rekordy jsou vyšší, při abortu sojuzu 18a to dosáhlo až 21g. Expertem na malé přetížení byl shuttle, tam to bylo nominálně tuším pod 2g.

Naposledy upraveno před 23 dny uživatelem Jiří Hadač
J R

Pokud se přetížení povede udržet v přijatelných mezích, tak to pro normálního člověka nebude problém. Každý na to ale určitě nebude mít odvahu. Pro mnohé to naopak bude přidaná hodnota. Jízda na kolotoči je však z hlediska nevolnosti horší.

Mám skutečně nádherný důkaz tohoto tvrzení, avšak tento okraj je příliš úzký na to, abych jej zde uvedl.” 😉

Invc

A jseš si jistý, jak ta fyzika ve skutečnosti vypadá?

1) Především Demo 2: nahoru udávají max cca 3g první stupeň, do cca 4G druhý stupeň, a do 4G cestou dolů. Odkud čerpáš ten údaj pro Crew Dragon – 6G?

2) SS už z konceptu předpokládá plošší profil návratu než CD – a tedy nižší přetížení než u CD (navíc jsou to do jisté míry schopni řídit – ovlivnit, a budou to i chtít řídit, protože s tím je spojena spousta dalších věcí – včetně třeba určení cílové oblasti, tepelného namáhání atd). U raketoplánu při návratu bylo maximální přetížení jen do 1.7G a většinu času jen kolem 1G. SS bude nejspíše někde mezi.

PetrK

a to přetočení – vzhledem k tomu, že se jedná o půlobrat (?) s osou v podstatě v místě, kde má být posádka, tak to bude asi minimum g, akorát to bude nepříjemná změna … ?

Petr

Ad “Obyvatelé Boca Chica obdrželi bezpečnostní upozornění”
Žije tam vůbec ještě nějaký “domorodec” nebo tam už bydlí jen zaměstnanci SpaceX?

J R

Nejspíš ano. Poslední nabídka na vykoupení byla koncem loňského roku, ale někteří ji odmítají.

SpaceX makes ‘final’ attempt to buy out residents of Texas village to build rocket launch resort | Daily Mail Online

Radek

Ted sleduju přenos ale začal jsem pozdě. Vypadá to že sn 11 má static fire úspěšně za sebou

Jansa Jaroslav

Raketa na jedno použití super.

Jiří

Kde? Nevidím v článku jedinou zmínku o SLS či jakékoli jiné ne-SpaceX raketě.

PetrK

A teď si představte, že občas postaví raketu a nepoužijí ji vůbec …

Meh

Patek 26 = 2×13 🙂

PetrV

Tak snad dnes? Nebo jen zážeh?

Marek

Vieme nieco nove ohladom startu???

Teslichard

Je možné vypnúť viditeľnosť tých komentárov v rýchlych správach ?

Teslichard

tak prosím, nech sa tak stane hh.

pepa

copak se ti nelibi?