Statický zážeh Falconu Heavy ještě v prosinci (a další novinky z tiskové konference CRS-13)

Jessica Jensen ze SpaceX během tiskové konference k misi CRS-10 (Foto: NASA)

Dnes odpoledne proběhla obvyklá tisková konference o misi CRS-13. SpaceX zde zastupovala Jessica Jensen a agenturu NASA Kirk Shireman. Přítomní novináři pro nás svými otázkami získali hned několik nových informací a zajímavostí o zítřejší misi CRS-13 a také o znovupoužitelnosti prvního stupně Falconu 9 i lodi Dragon.

Znovupoužitelnost Falconu

  • Všechny motory na raketě jsou původní (tj. letěly na misi CRS-11).
  • Nová varianta raket Falcon 9 a Falcon Heavy označovaná Block 5 by měla mít premiéru “začátkem roku 2018”. (Ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell nedávno odhadovala “první čtvrtletí 2018”)
  • První stupně před svou druhou misí už znovu neabsolvují testování v McGregoru. (Hlavní zkouškou je tedy statický zážeh pár dnů před startem.)
  • SpaceX plánuje použít některé stupně více než dvakrát (není však jasné, zda se to týká současných raket nebo až Blocku 5).
  • Znovupoužití druhého stupně Falconů prý v současnosti není prioritou.

NASA

  • SpaceX jednalo s NASA ohledně znovupoužití prvního stupně už od ledna.
  • NASA zatím odsouhlasila použití recyklovaného prvního stupně jen pro misi CRS-13.
  • NASA požadovala, aby použitý stupeň byl z nějaké nenáročné mise (nejspíš tedy takové, která mířila na nízkou orbitu a během které stupeň přistával na pevnině).
  • Podle analýzy NASA představuje již použitý stupeň Falconu 9 srovnatelné celkové riziko jako stupeň nový. Použitý stupeň je v některých ohledech rizikovější, ale v jiných zase méně rizikový, takže ve výsledku je to zhruba nastejno. (K podobnému závěru před časem došla také společnost Iridium.)

Dragon

Dragon po vylovení z moře (Foto: SpaceX)

  • SpaceX má momentálně k dispozici zhruba 7 Dragonů.
  • Počínaje misí CRS-8 byl Dragon vylepšen, aby byl odolnější vůči mořské vodě, což značně usnadnilo jeho znovupoužitelnost.
  • Tepelný štít je v současnosti během procesu renovace Dragonu vždy vyměněn za nový.
  • Inspekce Dragonů probíhají v McGregoru.
  • Současný plán SpaceX je takový, že všechny zbylé mise stávajícího kontraktu CRS (tedy až do mise CRS-20) poletí s již použitými Dragony.

Falcon Heavy

Opravená rampa SLC-40

  • SpaceX v rámci rekonstrukce poničené rampy provedlo její modernizaci, která umožní výrazné zkrácení doby mezi jednotlivými starty.
  • Nový TEL na této rampě se bude sklápět stejným způsobem jako ten na rampě LC-39A.

Sklápění TELu při misi CRS-12 (Foto: Bill Jelen)

Záznam tiskové konference:




  • Mohlo by se vám líbit...

    14
    Diskuze

    avatar
      Odebírat komentáře  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Zdeněk
    Host
    Zdeněk

    Děkuji autorovi za nové informace kterých není nikdy dost. Zajímalo by mě, proč má Dragon v plášti takovou ” jizvu” na druhé fotce.

    Štěpán
    Host
    Štěpán

    to je otvor který zbyde po uvolnění padáku pokud se nepletu

    Štěpán
    Host
    Štěpán

    Dobrý den vážený “Štěpáne”. Oba máme stejnou přezdívku, tak bych se Vás chtěl zeptat a poprosit, zda si ji Vy nechcete nějak změnit, aby se to nepletlo… Já si ji měnit nechci z důvodu, že stejnou používám na blogu kosmonautix.cz Děkuji 🙂

    Štěpán Svoboda
    Host
    Štěpán Svoboda

    Omlouvám se náprava zřízená já spíš stejně jenom čtu tohle byla výjimečná situace kdy jsem reagoval

    Štěpán
    Host
    Štěpán

    Děkuji Vám, moc si vážím Vší reakce.

    OskaⓇ
    Host
    OskaⓇ

    Super díky 🙂

    Měl by někdo detailní video otvírání padáku?