Statický zážeh Falconu Heavy ještě v prosinci (a další novinky z tiskové konference CRS-13)

Jessica Jensen ze SpaceX během tiskové konference k misi CRS-10 (Foto: NASA)

Dnes odpoledne proběhla obvyklá tisková konference o misi CRS-13. SpaceX zde zastupovala Jessica Jensen a agenturu NASA Kirk Shireman. Přítomní novináři pro nás svými otázkami získali hned několik nových informací a zajímavostí o zítřejší misi CRS-13 a také o znovupoužitelnosti prvního stupně Falconu 9 i lodi Dragon.

Znovupoužitelnost Falconu

  • Všechny motory na raketě jsou původní (tj. letěly na misi CRS-11).
  • Nová varianta raket Falcon 9 a Falcon Heavy označovaná Block 5 by měla mít premiéru “začátkem roku 2018”. (Ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell nedávno odhadovala “první čtvrtletí 2018”)
  • První stupně před svou druhou misí už znovu neabsolvují testování v McGregoru. (Hlavní zkouškou je tedy statický zážeh pár dnů před startem.)
  • SpaceX plánuje použít některé stupně více než dvakrát (není však jasné, zda se to týká současných raket nebo až Blocku 5).
  • Znovupoužití druhého stupně Falconů prý v současnosti není prioritou.

NASA

  • SpaceX jednalo s NASA ohledně znovupoužití prvního stupně už od ledna.
  • NASA zatím odsouhlasila použití recyklovaného prvního stupně jen pro misi CRS-13.
  • NASA požadovala, aby použitý stupeň byl z nějaké nenáročné mise (nejspíš tedy takové, která mířila na nízkou orbitu a během které stupeň přistával na pevnině).
  • Podle analýzy NASA představuje již použitý stupeň Falconu 9 srovnatelné celkové riziko jako stupeň nový. Použitý stupeň je v některých ohledech rizikovější, ale v jiných zase méně rizikový, takže ve výsledku je to zhruba nastejno. (K podobnému závěru před časem došla také společnost Iridium.)

Dragon

Dragon po vylovení z moře (Foto: SpaceX)

  • SpaceX má momentálně k dispozici zhruba 7 Dragonů.
  • Počínaje misí CRS-8 byl Dragon vylepšen, aby byl odolnější vůči mořské vodě, což značně usnadnilo jeho znovupoužitelnost.
  • Tepelný štít je v současnosti během procesu renovace Dragonu vždy vyměněn za nový.
  • Inspekce Dragonů probíhají v McGregoru.
  • Současný plán SpaceX je takový, že všechny zbylé mise stávajícího kontraktu CRS (tedy až do mise CRS-20) poletí s již použitými Dragony.

Falcon Heavy

Opravená rampa SLC-40

  • SpaceX v rámci rekonstrukce poničené rampy provedlo její modernizaci, která umožní výrazné zkrácení doby mezi jednotlivými starty.
  • Nový TEL na této rampě se bude sklápět stejným způsobem jako ten na rampě LC-39A.

Sklápění TELu při misi CRS-12 (Foto: Bill Jelen)

Záznam tiskové konference:

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

14
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Zdeněk
Host
Zdeněk

Děkuji autorovi za nové informace kterých není nikdy dost. Zajímalo by mě, proč má Dragon v plášti takovou ” jizvu” na druhé fotce.

Štěpán
Host
Štěpán

to je otvor který zbyde po uvolnění padáku pokud se nepletu

Štěpán
Host
Štěpán

Dobrý den vážený “Štěpáne”. Oba máme stejnou přezdívku, tak bych se Vás chtěl zeptat a poprosit, zda si ji Vy nechcete nějak změnit, aby se to nepletlo… Já si ji měnit nechci z důvodu, že stejnou používám na blogu kosmonautix.cz Děkuji 🙂

Štěpán Svoboda
Host
Štěpán Svoboda

Omlouvám se náprava zřízená já spíš stejně jenom čtu tohle byla výjimečná situace kdy jsem reagoval

Štěpán
Host
Štěpán

Děkuji Vám, moc si vážím Vší reakce.

OskaⓇ
Host
OskaⓇ

Super díky 🙂

Měl by někdo detailní video otvírání padáku?