Tarify služby Starlink byly zcela přepracovány, standardní varianta nabízí neomezená data, ale má to háček
Psal se počátek dubna roku 2023, když jsme si tu představovali nové tarify, které SpaceX zavedlo v souvislosti se svou satelitní internetovou sítí Starlink. Osobně jsem v té chvíli v žádném případě nečekal, že tento článek bude aktuální pouze velmi krátkou dobu, protože počátkem května se SpaceX opětovně rozhodlo udělat pořádek v názvech a struktuře svých tarifů. A nám tudíž nezbývá, abychom si to vše prošli celé znovu. Na závěr se potom podíváme na několik kratších zpráviček.
Ale začněme popořádku a nejprve si řekněme, co se nestalo. Od listopadu loňského roku plánovalo Spacex zavést pro běžné uživatele datové limity. Znamenalo by to, že by každý uživatel měl měsíčně k dispozici datový limit 1 TB prioritních dat, do jehož vyčerpání by mohl využívat prioritní rychlosti pro download i upload. Po vyčerpání limitu by uživatel mohl zaplatit dodatečných 0,25 dolarů za každý další 1 GB, aby mu zůstala prioritní rychlost. V době těchto oznámení nebylo specifikováno, o kolik by rychlost poklesla, ale lze si patrně udělat obrázek z dalšího odstavce. Datový limit měl být aktivován již v prosinci, ale po původním listopadovém oznámení ho SpaceX stále odkládalo, nejprve na únor a poté na duben, aby nakonec byl celý nápad přepracován.
SpaceX zcela změnilo názvy a strukturu samotných tarifů. Zatímco v minulosti společnost hovořila hlavně o tarifech pro domácí uživatele (Standard) a pro komerční firmy (Premium/Business), dnes je rozděluje na standardní a prioritní. Co to v praxi znamená? Standardní tarif nabízí nižší cenu a neomezený objem přenášených dat, avšak uživatelé této služby mají na síti vždy sníženou prioritu, což se projeví nižší průměrnou přenosovou rychlostí, a to především v době vysokého provozu. Podle SpaceX může uživatel se standardním tarifem ve špičkách očekávat stahování rychlostí 25–100 Mb/s a odesílání dat rychlostí 5–10 Mb/s. Pokud jde o prioritní uživatele, lze zjednodušeně říct, že ti se dočkají přibližně dvojnásobných rychlostí. V případě downloadu během špičky půjde o 40–220 Mb/s a u uploadu se dočkají 8–25 Mb/s. V tomto bodě je dobré zmínit, že ještě loni v září byly tyto prioritní rychlosti uváděny jako standardní pro běžné uživatele.
A jaký je cenový rozdíl mezi standardními a prioritními službami? Standardní domácí americký uživatel zaplatí 120 dolarů měsíčně, pokud má bydliště v místě, kde je nadbytek zákazníků, nebo 90 dolarů, pokud bydlí v oblasti, kde je zákazníků málo. Naproti tomu prioritní uživatelé, například firmy nebo uživatelé s vysokými nároky, zaplatí minimálně dvojnásobek. A to jen a pouze za předpokladu, že zvolí variantu s měsíčním datovým limitem 1 TB prioritních dat a cenou 250 dolarů. Pokud je tarif vyšší, zaplatí sice uživatel 500 dolarů, ale limit se zvýší na 2 TB a za 1500 dolarů měsíčně na 6 TB. Pokud je tento předplacený limit překročen, spadnou i prioritním uživatelům rychlosti připojení na standardní. Dodatečná prioritní data však lze kdykoli přikoupit za 0,5 dolarů za každý 1 GB navíc.
Tím jsme si tedy udělali jasno v prvních dvou nových tarifech s názvem Standard a Priority a nyní pokročme k tarifu třetímu, protože SpaceX rozhodně nezahálelo. Není tomu tak dávno, když se firma rozhodla sjednotit dva různé tarify. První se jmenoval Portability a byl určen pro obyvatele, kteří mají stálou adresu, ale rádi by využívali síť Starlink i mimo ni. Druhý tarif měl název RV (Recreational Vehicle) a byl určen pro obyvatele bez stálé adresy či pro nomády. Oba tarify byly sloučeny v březnu pod jednotný název Roam. Tento název se patrně firmě nezamlouval, proto se jej rozhodla vyměnit za „Mobile“. Výhodou tohoto nového tarifu je, že na rozdíl od předchozích dvou verzí nemá žádný datový limit při používání na pevnině. V případě, že někomu s tarifem Mobile nestačí neomezené připojení standardní rychlostí, může si přikoupit prioritní data za 2 dolary za každý 1 GB.
Co se týče cen za tarif Mobile, máte na výběr dvě možnosti. Při té první měsíčně zaplatíte 150 dolarů a získáte tak možnost připojit se k Internetu nikoliv jen na území vlastního státu, ale i za hranicemi (v rámci jednoho kontinentu). To v případě Američanů znamená, že se mohou bez omezení připojovat k družicím Starlink i v Kanadě, Mexiku či některých dalších státech Střední Ameriky. Druhá podoba tarifu Mobile je globální, kdy zaplatíte 200 dolarů měsíčně a budete moci využívat služeb Starlink kdekoliv na světě, kde je tato služba dostupná a nabízená. Samozřejmě i nadále se zde vyskytují určitá omezení. Pokud byste například chtěli v cizině pobývat déle než 2 měsíce, budete si do dané země muset převést i svůj účet Starlink a platit jeho služby zde. Mimochodem, službu Roam/Mobile dnes používá více než 300 000 uživatelů. Avšak i když se tento tarif jmenuje Mobile, není určen pro použití na pohybujících se dopravních prostředcích.
V našem přehledu nám tedy zbývá poslední nový tarif. Ten má název Mobile Priority a dá se říct, že se opět SpaceX rozhodlo sloučit dva dřívější tarify. V minulosti firma rozlišovala mezi tarifem Maritime určeným pro námořní použití a tarifem Mobility, který byl určen pro pohybující se dopravní prostředky, jako jsou větší automobily, lodě, kamiony či autobusy. Oba tarify jsou již minulostí a firma používá pro oba nový jednotný název. Za mě se v podstatě jedná o logický krok, protože když pomineme latenci, oba tarify měly v podstatě totožné ceny. Proč tedy nabízet totéž ve dvou různých provedeních?
Mobile Priority je v podstatě prémiovým tarifem, který obsahuje všechna nej, která firma nabízí, tedy prioritu přenášených dat a funkčnost za pohybu i na hladině oceánu a přednostní podporu ze strany společnosti při řešení problémů (tuto výhodu má i nemobilní tarif Priority). A ceny? 250 dolarů měsíčně za 50 GB prioritních dat, 1000 dolarů za prioritní 1 TB a 5000 dolarů za 5 TB. Uživatelé tarifu Mobile Priority si však budou muset datový limit hlídat během připojení na moři, jelikož po jeho vyčerpání bude možné připojení standardní (neprioritní) rychlostí pouze z pevniny. Případně lze přikoupit dodatečná data za 2 dolary za každý další 1 GB. Poněkud bolestivá je však skutečnost, že pro využívání Starlinku za pohybu je potřeba zakoupit násobně dražší Flat High Performance anténu za 2500 dolarů.
Než se ovšem pro dnešek rozloučíme, přidáme k dnešnímu novému přehledu tarifů několik drobných zpráv. První novinkou je, že ke standardnímu tarifu je nyní možné si přiobjednat i velkou High Performance anténu, která nestojí 599 dolarů jako ta obyčejná, ale již zmíněných 2500 dolarů. Tato anténa má přibližně dvojnásobnou plochu oproti standardní verzi a šiřší zorné pole, což umožňuje lepší zaměření družic Starlink a vyšší přenosové rychlosti. Dále je anténa odolnější a lépe funguje v horku a chladu (například dokáže rychleji odtát sníh a led).
Druhá krátká zpráva nás vrátí takříkajíc do pravěku sítě Starlink, do roku 2021, kdy neexistovala legální možnost připojení se z pohybujícího se auta k družicím. I přesto si tehdy někteří uživatelé instalovali své domácí antény na střechu auta a připojovali se za jízdy. Experiment se tenkrát dařil, ale stále tu existovalo riziko ztráty záruky. Dnes je situace jiná, neboť používání Starlinku za jízdy je již možné díky tarifu Mobile Priority. Přesto se i nadále objevují podobní domácí kutilové. Inu, přeci jen, mezi anténou pro domácí použití a tou pro použití za jízdy je rozdíl takřka 2000 dolarů. Tato skutečnost se však SpaceX nelíbí, neboť neváhalo zakročit a nyní blokuje účty těm, kteří se připojují ke Starlinku za jízdy s běžnou anténou určenou jen pro domácí použití. Postižení uživatelé si mají pořídit správnou anténu a nechat si ji odborně nainstalovat pomocí schválené montáže.
Poslední zajímavostí je informace od samotného Elona Muska. Ten reagoval na výrazné slevy pro pořízení služby Starlink, které se v poslední době začaly objevovat v několika zemích. Někteří pozorovatelé to brali jako důkaz klesající poptávky po Starlinku, ale podle Elona Muska šlo jen o test ze strany společnosti, kterým si firma chtěla ověřit elasticitu poptávky po svých službách.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
- Falcon Heavy vynese rotorový lander Dragonfly k Titanu pro NASA, plus další novinky ke kontraktům SpaceX - 7. 12. 2024
Skoda, ze v clanku neni zminena neexistujici zakaznicka podpora a naprosto tragicka dostupnost nahradnich dilu. V situaci, kdy se vinou pretizeni site odpali router, muzete na novy cekat klidne 8 mesicu, behem kterych s vami nikdo nekomunikuje. A celych tech 8 mesicu musite platit za vyuzivani sluzby, kterou ale vyuzivat nemuzete. Pri zruseni subscription vas pak povazuji za noveho zakaznika s novou cekaci dobou…
A menit obchodni podminky po roce uzivani ve vyrazny neprospech zakaznika (zavadeni fup) je vylozene svinstvo, protoze zakaznik nemuze vycouvat. Tech 12 tisic za porizeni anteny vam nikdo nevrati.
Pokud sepíšete nějaké osobní zkušenosti do článku (klidně i kritického), rád to zveřejním. 🙂
Bratranek instaloval za poslední rok 3 starlinky zakazníkům a jsou spokojeni. Je to v horách.Říkal, že starlink instaluje jen tam, kde je signál z bts slabý. Asi dohoda s čtú. Operátoři zaplatili miliardy za frekvence čtú, starlink ne, nebo o tom nevím.
Jinqk přepěťová ochrana funguje. Rozumný člověk ji má nainstalovanou.
.
Nechápu proč ty informace o cenách v USA, když tady to prodávají za Kč, jak každý zjistí na starlink.com A služba Mobile má varianty Regional pro celý kontinent a Global. Samozřejmě za různé ceny.
Kazda zeme ma ceny jinak, to je pravda. Za sebe ale rikam, ze SpaceX je americka firma, proto mi přijde logictejsi udavat ceny v dolarech a pokud zminuji aktivity ESA, tak v eurech. Takhle by tam jen naskakovaly misto milionu dolaru miliardy korun, ktere by jeste byly ovlivnene aktualnim kursem. Takze v clanku o par dni bych udaval jine korunove ceny a jen bych matl ctenare. A ted prosim pominme starlink, ale kdyz dohledavam zdroje pro články, ceny jsou pravidelne v dolarech ci eurech, pokud tam nemate obcas indicke penize atd. Pokud jde o starlink, minulejsme probirali ceny v různých zemich. A o tom, ze tarif mobile ma ruzne varianty, to jsem psal v článku, tudiz netusim, proc o tom mluvite.
Navíc třeba Mobile Priority zřejmě není v ČR k dispozici, takže by u toho stejně musely být dolary a zbytečně by se míchaly dvě měny. Plus u nás jsou ceny s DPH a v USA bez, takže by to akorát mátlo. Takhle je to jednotné.
Díky za článek. Starlink je ale šílená firma. Zákaznická podpora více-méně nefunguje. Odmítli mi vystavit fakturu na firmu. Fakturační údaje nejde zadat v systému, tak jako to jde v tom nejmenším eshopu. Dost hrůza s nimi něco řešit.
Chceš to rozepsat na článek?
Co funguje a co ne? Nějaké shrnutí z používání by bylo určitě vítané, což by zde to ocenilo spoustu lidí. 🤔
Jirko super práce. Tesla s anténou mě vždy pobaví. 🙂
Diky moc, jsem moc rad ze se ti libil.