Tesla začíná s úspornými kroky, propustí 3000 zaměstnanců a ukončí referenční program

Výroba Tesly Model 3 (Foto: Bloomberg Businessweek)

Elon Musk minulý pátek poslal email všem zaměstnancům Tesly, ve kterém jim oznámil plánované kroky automobilky k ušetření nákladů. Tesla sice dosáhla ve třetím čtvrtletí roku 2018 zisku, který se dá očekávat i ve čtvrtém čtvrtletí, ale dle Muska bude nižší. Muskova firma každopádně plánuje začít během května doručovat na evropský a čínský trh též levnější verzi Modelu 3 se středním dojezdem (zatím jsou k dispozici pouze dvě dražší verze), což povede k nižším maržím. Automobilka se též chce zaměřit na ještě levnější verze Modelu 3 s cílem dosáhnout ceny 35 tisíc dolarů za jeden vůz (necelých 800 tisíc korun bez DPH a státních příspěvků). Tato verze začne být ještě více potřebná s postupným snižováním amerických dotací na nákup elektromobilu od Tesly, které mají dopad na poptávku. V červnu klesne státní příspěvek ze současných už snížených 3 750 dolarů (84 tisíc korun) na polovinu a na konci roku bude zrušen úplně. Elon Musk k cílům automobilky prohlásil:

Čelíme extrémně těžké situaci: výrobě našich aut, baterií a solárních panelů tak, aby mohly cenově konkurovat fosilním palivům.

Tesla se též bude muset začít potýkat s mnohem větší konkurencí než doposud. Porsche letos plánuje uvést na trh svůj první čistě elektrický vůz, Porsche Taycan, na nějž má automobilka koncernu Volkswagen dle tvrzení Klause Zellmera, CEO Porsche, dostatek rezervací, aby výroba pokryla celý rok (plánováno je 20 tisíc kusů ročně). Své elektromobily hojně představují také další automobilky, především v Evropě je možné kvůli regulacím ze strany Evropské unie v budoucích letech očekávat velký nástup vozů na elektrický pohon. V USA se zase velké pozornosti dostalo začínající automobilce Rivian, která během následujících pár let plánuje uvést plně elektrické SUV a pick-up s velice slibnými parametry. Sám Musk se nikdy netajil tím, že jakoukoliv konkurenci vítá a je rád za posun v poli elektromobility, zároveň ale též potřebuje udržet Teslu v zisku.

Výroba Porsche Taycan (Foto: Porsche)

V důsledku toho všeho se Tesla rozhodla propustit přibližně 7 % stálých zaměstnanců, což je v přepočtu 3 000 lidí. To se může zdát jako vysoké číslo, ale jen v minulém roce se počet pracovníků automobilky zvýšil o 30 %. Celkový počet stálých zaměstnanců by se tak měl ustálit na 42 tisících. Zároveň se dá očekávat další nabírání pracovníků v Evropě (kde Tesla například shání lidi do českého servisu) či v Číně (kde se staví továrna Gigafactory 3).

Akciový trh na Muskův email reagoval výrazným propadem akcií Tesly o necelých 13 %, tedy o 45 dolarů za jednu. Současná hodnota jedné akcie se tak pohybuje na 300 dolarech. Propouštění ovšem nejde vnímat jako nějakou velkou katastrofu, v rámci ušetření nákladů či restrukturalizace se k němu uchyluje většina velkých společností (nedávno například také Muskovo SpaceX). Sama Tesla podobné propouštění provedla také loni v červnu. Tehdy se však dotklo především pracovníků z divize SolarCity.

Elektromobily Tesla u nabíječky Supercharger (Foto: Tesla)

V Tesle se neplánuje šetřit jenom propouštěním, v rámci chystaných úspor Musk nedávno na Twitteru oznámil, že automobilka k 1. únoru ukončí referenční program. Ten začal v roce 2015 a během posledních tří let prošel mnohými změnami, co se odměn týče. Momentálně je možnost získat různé odměny, včetně prioritního přístupu k updatům vozu či vyslání obrázku do vesmíru. Tento program, během něhož dostává majitel Tesly body za doporučení automobilky jiným lidem, kteří si pak Teslu koupí, ovšem obsahuje též skryté úrovně. Ty nabízejí slevu na nový Roadster v hodnotě 250 tisíc dolarů (pět a půl milionu korun).

Některým lidem se během trvání této akce podařilo získat dostatek bodů, aby bonusy pokryly celou cenu Roadsteru a auto tak dostanou zcela zdarma. Někteří dokonce dvakrát! Dle odhadů se jedná přibližně o 80 Roadsterů, což pro Teslu představuje ztrátu 45 milionů korun. Oproti částkám, které ostatní automobilky platí za klasickou reklamu se ale jedná o zanedbatelné množství (pro porovnání, Škoda Auto utratila v roce 2017 za reklamu po České republice 422 milionů korun). Dalším z faktorů, proč se referenční program přestal Tesle vyplácet, je též odměna ve formě bezplatného nabíjení přes Superchargery. Podle Muska přidává nabíjení zdarma moc vysoké náklady k novým Teslám. Nabíjení u Superchargerů automobilka navíc aktuálně po celém světě zdražila. Cena narostla přibližně o 33 %, v průměru se teď pohybuje mezi 7 až 8 korunami za kWh.

Tesla plánuje oznámit finanční výsledky za čtvrté čtvrtletí 2018 ve středu 30. ledna.

Zdroj: Bloomberg




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
76 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře