Tesla se stala druhou nejhodnotnější automobilkou světa, pro Elona Muska to může znamenat tučnou odměnu

Hodnota akcií Tesly se v posledních pár měsících zněkolikanásobila a stále stoupá do rekordních výšin. Tesla prolomila hranici 400 dolarů za akcii v polovině prosince, o měsíc později překročila 500 dolarů a aktuálně atakuje hodnotu 600 dolarů. Co způsobuje tento růst a co to znamená pro Elona Muska?

Pravděpodobně největší podíl na raketovém růstu hodnoty akcií Tesly mají rekordní prodeje ve 4. čtvrtletí 2019 a také extrémně rychlé zprovoznění čínské továrny Gigafactory 3 a bezproblémový rozjezd zdejší výroby Modelu 3. Zároveň začíná být čím dál jasnější, že chystaný crossover Model Y, od kterého se očekávají ještě vyšší prodeje než u Modelu 3, se nejspíš začne vyrábět dříve, než Elon Musk původně avizoval. Při představení vozu v březnu 2019 totiž oznámil, že první dodávky začnou na podzim 2020, ale na amerických silnicích lze  v posledních týdnech čím dál častěji spatřit různé prototypy tohoto vozu a nyní se objevují zprávy, že dodávky nejdražší varianty Performance možná začnou už v únoru. Spekuluje se, že Tesla ohledně Modelu Y něco oznámí v rámci zveřejnění finančních výsledků za minulý kvartál, které je v plánu na konec ledna.

Vliv na růst ceny akcií by také mohlo mít očekávané oznámení vylepšených bateriových článků, které si Tesla možná bude vyrábět sama. Tomu nasvědčují akvizice společností Maxwell Technologies a Hibar Systems, které se zabývají vývojem baterií nebo jejich výrobou. Podrobnosti o plánech Tesly v této oblasti bychom se podle Elona Muska měli dozvědět „za pár měsíců“ v rámci přednášky pro investory zvané Battery & Powertrain Day.

Tržní hodnota Tesly byla se v roce 2013 pohybovala kolem 4 miliard dolarů, ale aktuálně se přehoupla přes 100 miliard dolarů. To je nejen hezké kulaté číslo, ale pro automobilku má ještě další význam. CEO Elon Musk totiž za svou práci v Tesle nedostává žádný plat a v roce 2018 představenstvo firmy schválilo 10letý plán odměn pro Muska zahrnující opce v celkové výši 2,6 miliard dolarů. Pokud se Muskovi bude dařit vést automobilku takovým způsobem, aby dosáhla milníků definovaných v dohodě, odemkne si za každý milník část opcí. Podobným způsobem byl nastaven systém jeho odměn v předchozích letech. Milníky se kromě tržní hodnoty firmy odvíjely například od úspěšného uvedení nového modelu elektromobilu do prodeje nebo vyrobení určitého počtu kusů.

Vývoj ceny akcií Tesly v posledních 6 měsících. Tržní hodnota aktuálně předčila Volkswagen. (Zdroj: Google)

Jeden z milníků v aktuálním plánu odměn je dosažení tržní hodnoty Tesly ve výši 100 miliard dolarů, což se v posledních dnech podařilo. Pokud se automobilce podaří udržet nad touto hranicí po dobu šesti měsíců (počítá se průměrná hodnota), Elon Musk dostane bonusové opce v hodnotě přibližně 350 milionů dolarů. To samé se pak může opakovat za každé navýšení hodnoty o dalších 50 miliard až do maxima 650 miliard dolarů. Musk aktuálně vlastní přibližně 19 % akcií Tesly.

Tesla zároveň aktuálně předběhla Volkswagen a stala se tak automobilkou s druhou nejvyšší tržní hodnotou na světě. První stále zůstává Toyota s hodnotou přibližně 200 miliard dolarů. Otázkou nyní je, zda se Tesle podaří hodnotu udržet, nebo jde jen o výkyv a dojde k poklesu ceny akcií. Pokud však automobilka vykáže zisk za minulé čtvrtletí a opravdu začne dodávat Model Y s půlročním předstihem, tak osobně moc nevidím důvod, proč by měly akcie v dohledné době klesnout. Co myslíte vy?




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
82 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Entes

V poslednich dnech sleduji
https://stocktwits.com/symbol/TSLA
A ty diskuze tam jsou nekdy opravdu stavnate 🙂

Vladimír Todt

1. Určitě přijde korekce ceny dolu. Za půl roku je růsta ceny cca exponenciální, Načež je vždy větší korekce, otázkou je kdy bude současný vrchol ceny.
2. Pokud se mu podaří dotáhnout Teslu dále, např díky autonomnínu řízení, taxíky, novébaterie a tím vyšší dojezd apod. A k tomu dovézt úspěšně do finále Starlink a SH/SS, byť třeba s 5 letým zpožděním, tak může být Jeff Bezos za čas proti němu chudý příbuzný.

Ovšem pokud.

Damel

Jeff who?

Viktor

Já myslím, že ta cena jde nahoru (kromě uvedených faktorů) i kvůli tomu jaký břídilové jsou v koncernu VW. Už několik let všechny krmí jak budou vyrábět miliony BEV a kolik miliard EUR dali na vývoj nové platformy atd. Ale v posledních měsících je to jedna ostuda za druhou viz. jejich Tesla killer Taycan co má oficiální dojezd 196mil versus 300mil Model S. Nebo jejich revoluční masový elektromobil ID.3 co bude mít v top verzi jen 4 místa, prodávat se začne s velkým zpožděním a u prvních 10.000ks musejí technici přes kabel nahrávat nový software. O neúspěchu největšího žrouta elektřiny Audi E-tron ani netřeba mluvit.
Takže pokud Tesla bude i nadále plnit svoje cíle, nemá ji v nejbližší době na poli BEV kdo ohrozit. Toyota se do BEV nehrne, koncern neví kudy kam a ostatní na to jdou jen zlehka aby náhodou něco neporazili. Takže dokud někdo z konkurence nepřijde s nějakou revoluční bateriovou technologií typu SSB, tak může být Tesla v klidu. Můj osobní typ je že akcie letos překonají $1000 i kdyby jen krátkodobě.

Robert

VW ma nezaujima, etron by som kludne bral aj ked to nieje taka technologicka hracka ako tesla, je to v podstate klasicka audina len na elektrinu ale fakt ma zaraza postoj japonskych automobiliek a to hlavne toyoty.

diwalt

Ono s těmi Japonci to není až tak překvapivé, jak to vypadá. Jejich výroba elektřiny velkou elektromobilitu opravdu neutáhnou. Pro výrobu elektřiny musí suroviny dovážet – vodních toků nemají dostatek, slunce a vítr nejsou řešením, takže jim zbývá uhlí a jádro. S jádrem měli pár let problémy a uhlí je pro ně prostě strašně drahé. Plus mají elektrické rozvody dimenzované s velmi malou rezervou, ve městech je to pak úplná tragédie, což je ale dané také tím, že mají často zemětřesení a tak se snaží co nejvíce tahat na sloupech místo toho, aby rozvody zakopali pod zem, jako to je obvyklé jinde. Dovoz ropy mají zatím vyřešený dobře, infrastrukturu zvládnutou, takže pro ně je opravdu zatím mnohem vhodnějším řešením hybridy a není ani překvapivé, že se tolik angažují ve vodíkovém pohonu – u něj si nedělejme iluze o nějaké ekologičnosti. Je tam opět princip mít výfuk z auta mimo město. U vodíku jde o to, že vodík se vyrábí především z fosilních paliv (zemního plynu). Z jejich pohledu by tedy přechod na vodík znamenal mnohem menší změny v infrastruktuře, než přechod na čistě EV s baterkami.

Takže netřeba se divit, je to ryze pragmatické rozhodnutí vynucené jejich podmínkami. Jediné, co může oprávněně překvapovat, že se v tom neangažují pro zbytek světa, kde má elektromobilita větší potenciál.

Ivo Janáček

Ale hlavně stále platí, že provoz BEV ve většině států produkuje více CO2 než spalovací auta. Takže to, že Japonci mají rozum je třeba taky připočíst.

Těm co tomu stále nevěří, doporučuji podívat se na mapu:

https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=true&wind=true

A teď si to spočítejte a připočítejte k tomu ještě mnohem vyšší emise při výrobě.

diwalt

Jenže CO2 není vůbec problém. Ano, já vím, já vím, jaká chiméra se z něj dělá a je to zrovna ten nejnenáviděnější plyn, ale v rámci akutně škodlivých emisí vznikajících při spalování fosilních paliv, je skutečně CO2 zdaleka ten nejmenší problém, a kdyby auta se spalovacím motorem vypouštěla jen CO2, bylo by ve městech krásně. Problém je ale masivní produkce oxidů dusíku, sazí (dnes u benzínových motorů), při použití nekvalitní nafty pak také oxidy síry. To jsou ty emise, které města opravdu trápí a mají přímý vliv na lidské zdraví. Tyto emise pak EV nemají buď vůbec, nebo jsou produkovány lokálně na místě, kde lze jejich produkci mnohem snadněji řešit – to je koneckonců vidět na skokovém snížení emisí českých uhelných elektráren po zavedení opatření na odsíření, zachytávání pevných částic apod. A pochopitelně emisí bude do budoucna dále ubývat s tím, jak se bude měnit struktura výroby elektřiny, což i bez tlaku ekologických organizací postupovalo přirozeně už jen proto, že uhlí ubývalo (a tím nesnižuju důležitost ekologických opatření, jen poukazuju, že jde také o proces přirozený).

Ivo Janáček

Jenže celá EU blbne s CO2 a proto je CO2 největším nepřítelem všech politiků a ekologů. Jak je to u normálních lidí není důležité.

Damel

A vy jste tedy ten politik nebo ekolog, že tu hrajete s CO2 kartou?

Ivo Janáček

Ale já nemluvím o studii, já mluvím o tom, že si to každý může sám ověřit a lehce spočítat dle uvedené mapy. K tomu snad nemusím dodávat, že v rámci výroby je na tom BEV mnohem hůř než klasická auta.

Pokud by politici a ekologové mysleli boj s CO2 vážně, tak by se postupovalo jinak, ale tady je to v první řadě boj o peníze, prostě kdo víc urve. Pokud bychom neměli ekology, byla by dneska úplně jiná situace, energetika by stála na jaderných elektrárnách a CO2 by tím pádem bylo vcelku nezajímavým tématem.

Ivo Janáček

Ach jo, takže asi tak:

1. podíváš se do mapy a najdeš si ČR, vybereš si, že chceš vědět údaj pro spotřebu a nikoliv pro samotnou výrobu. Tím dostaneš kolik se vypustí CO2 při samotné výrobě. Aktuálně to dělá 501g CO2/kWh.

2. Následně připočítáš 4,8% což jsou průměrné ztráty v přenosové síti.
zdroj: https://www.powerwiki.cz/attach/UEL/UEL_pr3EN_ES.pdf

3. Dále připočítáš 7,2% což je samotná spotřeba v rámci výroby elektřiny a její transformace, tedy to, co se spotřebuje ještě dříve, než jsi v síti samotné.
zdroj: https://www.powerwiki.cz/attach/UEL/UEL_pr3EN_ES.pdf

4. Dále musíš připočítat ztráty v rámci nabíječky, kde Tesla uvádí 9%
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/ztraty-pri-nabijeni-tesly-s-jsou-nasobne-proti-udavanym-to-se-prodlouzi-i-prodrazi/

Ano, ten zdroj je divný, ale to je tím, že Tesla uvádí ztráty v nabíječce, ale podle mě neuvádí ztráty nabíjení samotných baterií a to je ten rozdíl.

5. Nyní je potřeb připočíst ztráty samotného nabíjení baterií tedy jejich předehřev a následné zahřívání a to je právě oněch dalších 9,5%, viz předchozí zdroj případně jiné zdroje dostupné na netu.

6. Následně si vezmeš spotřebu BEV tedy v místním případě nejlépe Teslu.

Takže změřená spotřeba dle ADAC vychází na 24kWh/100 km.

7. Vezmeš si kalkulačku a spočítáš si kolik musíš vyrobit primárně energie, aby jsi měl v baterii 24kWh. Aby se to počítalo snadněji, můžeš si to spočítat na 100kWh a pak přepočítat. Mě vyšlo 137kWh (zaokrouhlenp) na 100kWh v baterii. Pokud to převedu na 24kWh pak se dostanu na potřebu vyrobit 32.88kWh.

8. Nyní už jen stačí vynásobit 32.88kWh hodnotou z mapy. Výsledek je ten, že kdo v tuto chvíli nabíjí v ČR elektromobil Tesla , tak produkuje 16 473g CO2/100km a tedy 165g CO2/km.

9. Nyní porovnáš s produkcí CO2 u spalovacího auta a máš výsledek.

Na konec jen dodám vlastní výpočet, mám vůz velikosti modelu S, jezdím s ním 3 roky a každé tankování mám poznačeno. Najeto mám 90000km a průměrná spotřeba nafty je 5,24l/100km. Bohužel jezdím převážně rychle po dálnicích, takže jinak by byla nižší. V létě na okreskách padá běž k hranici 4l/100km. Spotřeba 1l nafty na 100km znamená produkci 27g CO2/km. V mém případě tedy celkem 141g CO2/km. Aby to bylo fér, je nutné ještě připočítat 5%, což je energie potřebná na těžbu, dopravu a zpracování ropy. Výsledek je tedy 148g CO2/km.

Tomáš Kratochvíl

Nedá mi se nezeptat, jak moc jste si jistý údaji o emisích vašeho milovaného nafťáku…realita bude nejspíš o dost výš.

Ivo Janáček

Myslíte jako že jestli náhodou neprodukuje 2x tolik než píšu? Ono to jaksi nejde, když spálíte litr nafty, tak vyprodukujete maximálně známé množství CO2 a víc to jaksi nejde. Ano, může to být méně, pokud máte problém s motorem a nedojde ke spálení všeho paliva.

Tomáš Kratochvíl

To je ale pěkná kravina. Nafta nemá charakteristickou hodnotu emisí čehokoliv. Vždy záleží na tom, v čem se spaluje. A je velký rozdíl spálit ji v elektrárně, než ve vašem voze s 40% tepelnou účinností, se studenými starty a proměnným režimem motoru. Údaj o emisích od výrobce pochází v nejlepším případě z měření v laboratořích, v horším případě je vycucaná z Dieselgate.

Ivo Janáček

Ať ji spálíte jak chcete, více OC2 z toho prostě nevytřískáte. Když ji spálíte špatně, vypadnou vám saze a o to méně bude CO2.

PetrK

Máte podobnou mapu na výrobu nafty/benzinu?

Silhan.J

Mě by zajímalo kde si vzal těch 5% procent na zpracování a přepravu. To mi přijde sakra málo. Navíc energetický mix se může měnit, ale spalovák ti bude kouřit furt.

Ystrem

Moc hezké ale nelíbí se mi ze do emisi ev počítáte i výrobu jejího paliva. Jaké by asi byli emise spalováku po přičtení emisi které vznikají při výroby nafty/benzinu. Buď tedy budeme udávat emise na úrovni auta a nebo ne. Zamyslete se…

Ivo Janáček

Emise z těžby a zpracování ropy jsem započítal, co je na tom tedy špatně?

Ystrem

Pardon, nejak jsem prehledl ten posledni odstavec. Nejak se mi nezda, cely ten retezec, ze zeme az do nadrze je opravu jenom 5%, mate na to nejaky zdroj kde jste to vycetl ?

Jeste me napadlo,zda je v tom zapocitana i distribuce toho paliva do mista prodeje ?

Ivo Janáček

Zdroj byl přímo z Norska, ale nějak nemůžu dohledat. Pokud jde o distribuci do místa prodeje, tak to je úplně to nejmenší. Doprava probíhá tzv. produktovody takže s minimem nákladů elektrickou energii. Z konce produktovodů pak probíhá doprava na ČS, která u nás bude činit maximálně 100km, průměr bude menší.

Zdroj: https://www.ceproas.cz/o-nas/produktovodni-sit-a-sklady

Počítejme tady průměrný nájezd 150km (75+75), cisterna má 36500 litrů a spotřebu 32 (dálnice) – 40 (okresky) litrů na 100km pokud je plná (prázdnou jsem nenašel). Jelikož tady dálnice budou minimálně, počítejme horší variantu 40l/100km směrem tam a 32l/100km směrem zpátky. Celkem tedy bude spotřeba (40+32)*0.75=54 litrů.

Tak a teď si spočítáme kolik procent je to z dopraveného paliva. Vyšlo mi 0,148% na dopravu. Myslím si, že když započítáme provoz stojanů a produktovodu, tak se můžeme dostat směle někam na 0,15%.

Provoz ČS nepočítám, protože to jsou ostatní služby a uživatelé BEV je využijí častěji, než uživatelé tankující palivo.

Když už to tedy pitváme úplně, tak by se nemělo ani zapomínat na samovybíjení. Nezdá se to, ale je to docela dost energie, která se rovněž musí vyrobit a která rovněž produkuje emise.

V praxi to vypadá asi tak, že v létě to může být kolem 0,5% za den a v zimě kolem 1,8% za den. Pokud uděláme průměr 1% tak asi nebudeme daleko od reálu. Jinými slovy to ale pak znamená, že pokud máte např. baterii 64kWh, tak za rok se vám vypaří 365% její kapacity a to dělá 233,6kWh což může být v praxi klidně 1000km. Samotného mě překvapilo kolik to je.

Ano benzín se taky odpařuje, ale nemám tušení jak moc, ale 1% denně to rozhodně nebude. U nafty bych řekl, že se toto dá zanedbat.

PetrK

Tak teď už jen nějaký ten odkaz na to, že výroba nafty produkuje 5% emisí navíc ke každému litru spálené nafty.
Což samo o sobě je nesmysl, že ? Jediný relevantní údaj by měl být gramů CO2 na výrobu jednoho litru nafty. Pokud těch 5% vztáhnete na nejekologičtější auto, dostanete jiný výsledek, než na to nejméně ekologické.
K tomu nám dieselgate a její následky ukazuje, že skutečné emise od těch deklarovaných výrobcem se mohou lišit i o desítky procent.
Navíc – pořád ten hype s CO2. Znamená to, že když vysadím na zahradě tři stromy, tak můžu jezdit s čím chci, protože jsem implementoval lokální čističku CO2?

Ivo Janáček

Pokud by to ještě nestačilo, je tady jiná varianta s podobným výsledkem. Záběr z ní je ten, že v rámci energetického mixu Německa (ČR je na tom hůř), je používání BEV větší zátěží než používání auta na naftu. Provoz je vcelku podobný, ale výroba baterií vypustí tolik emisí, že BEV v Německu a i u nás jednoznačně škodí.

Zdroj: https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4326212/kdy-je-diesel-lepsi-nez-elektromobil.html

hotovson

“V praxi to vypadá asi tak, že v létě to může být kolem 0,5% za den a v zimě kolem 1,8% za den.”

samovybijeni li-ion se udava 1,5 az 2 % mesicne, tedy cca 0,05 % za den

otazkou je vlastni spotreba stojiciho automobilu, sentry mode v Tesle pry docela zere

bezny automobil ma splnovat klidovou spotrebu do 30 mA, tedy nejakych 0,009 kWh/den

The Hyperduck

Takze pro male pultunove auticko, ktere zere 8kWh/100; ma ztraty v nabijecce cca 4% a pul roku je dobijene ze solarnich panelu vychazi 26g CO2/km. Hezke.

Pokud je 1l nafty 27g CO2, tak naftovy smart bude mit 81g/km a naftovy Aixam 54g/km (coz je zhruba stejne, jako maly elektromobil nabijeny cely rok ze site).

Michal

Přemýšlím, kde jste vzal, že 5% z emisí spalováku je energie potřebná na těžbu, dopravu a zpracování ropy. 🙂 Jen samotná rafinace ropy spotřebuje 1 kWh elektřiny na výrobu 1 l benzínu.

Dále by mě zajímalo, co znamená “vůz velikosti Modelu S”? Pokud budu brát např. nový Mercedes E 400d (který má o dost nižší výkon než Tesla), má dle NEDC kombinovanou spotřebu 5,2 l. Známe NEDC, takže reálně možná tak kolem 7 l. Což znamená, že i CO2 u Éčka 138g na km úplně sedět nebudou.

Výpočet přímých a nepřímých emisí u elektromobilu za mě oukej, u spalováku určitě ne.

Možná pro představu: https://www.auto.cz/je-to-spocitane-tesla-model-s-vyprodukuje-vic-oxidu-uhliciteho-nez-mala-benzinova-auta-111148

Ivo Janáček

Proč sem pořád taháte výkon? Pokud někdo bude řešit jen výkon, nemá smysl řešit ekologii a cenu. Ano na to abyste rozpohyboval vyšší hmotnost, potřebujete vyšší výkon. Ano Tesla zbytečně používá vyšší výkon, který je v praxi k ničemu a navíc je většinou omezen časově a drancuje baterky, ale kdo to použije v praxi? Nechci psát nikdo, on se občas někdo najde, ale normální člověk to nevyužije.

PetrK

Mě se stejně nejvíc líbí vaše tvrzení “můj vůz velikosti S”. To je takový problém říct konkrétní model auta? Já jsem například se služební Fábií 1,6 TDI jezdil s extra úspornou jízdou s průměrnou spotřebou za 4,8l/100. To si ze mne ale kolegové dělali legraci, že jezdím s plachtou a jenom když fouká.

Ivo Janáček

No vidíte a já jsem loni udělal trasu 373km po dálnici (centrum – centrum) průměrnou rychlostí 110km/h (rozkopaná D1) se spotřebou 4,5l/100km a rekord mám 181km po okreskách průměrnou rychlostí 72km/h a spotřebou 3,8l/100km. U kratších tras se občas dostanu i k hranici 3.5l/100km, ale to jsou spíš náhody. Podotýkám, že údaje spotřeby sedí s realitou, doloženo komplet historií spotřeby za celou dobu užívání auta, tedy aktuálně 3 roky a 90000km. Z průměrné rychlosti je patrné, že spotřeba není dána pomalou jízdou.

Ivo Janáček

Ne, já tím jen dokladuji jaká je reálná spotřeba spalovacích aut. To, že s nimi lze jezdit za vyšší spotřebu je normální a platí to pro veškerá auta. To, že to hodně lidí neřeší je proto, že během pár minut natankují a jedou dále.

Po dálnicích jezdím přesně podle předpisů 130km/h (reálně) a za celou dobu, co jsou u nás k vidění Tesly, tak jsem jich předjel spoustu v pravém pruhu, kde se loudaly rychlostmi kolem 100 – 110km/h a jen jednou mě jedna předjela odhadem rychlostí 140km/h. Čím to asi bude? Dojezdem? A na co pak mají ty výkonné motory? Na starty na křižovatkách, aby byli dříve na další červené a čekali na zelenou?

Lidi si kupují výkonnější motory proto, že automobilky z důvodu emisí musí dělat motory malé. Kdo tomu nerozumí, tak si koupí malý motůrek s nízkým výkonem a pak pláče nad tím, že to nejede a že to žere i trávu kolem cesty, ale není se čemu dovit, tak nás dovedla honba za emisemi CO2, kdy v reálu jsou pak vyšší. Ti co tomu rozumí, tak si logicky koupí odpovídající motor danému autu. Ale proč je výkon u Tesly ještě o mnohem vyšší? Honba za zrychlením? Ale k čemu to je? Vysvětlení je snadné, je to malá investice a na venek to vypadá jako výkonné auto. Že na to není stavěný podvozek? Že to na plný výkon vlastně moc dlouho nepojede? Že to na plný výkon ujede jen pár kilometrů? No a co, lidi vidí zrychlení za pár sekund a tak si říkají jak je to dobré. 😀

Ivo Janáček

1. Děkuji

2. To jako že průměrná spotřeba normálního auta je 7,86l/100km? Jezdím tedy jen asi 30 let, ale takovou spotřebu jsem nikdy neměl. Ani při průměru kolem 150km/h a trase 1150km jsem se tak vysoko nedostal, byl jsem v tom za 7,5l/100km.

3. Zde je potřeba si uvědomit, že ty ztráty nejsou stále stejné a že v případě Tesly za tím bude ještě příprava baterií na nabíjení.

4. No mezi nejhorší zdaleka nepatříme. Velmi podobně na tom je polovina USA a ty bílá místa bych řekl že v reálu na tom budou hodně špatně taky.

5. Ano to je problém BEV, záleží jaká čísla se vezmou. Jeden bude nabíjet elektřinou z větru a slunce 11 – 45g CO2/kWh a jindy to pojede ne uhlí a bude to 820g CO2/kWh. Bohužel toto je následek ropné lobby za pseudoekologii. Stačí se podívat na Francii, tam jedou jaderné elektrárny s emisemi 12g CO2/kWh a to trvale, tedy je jedno jestli svítí nebo fouká. Takhle to dávno mohlo být všude a nebylo by co řešit.

The Hyperduck

Vzdy jde o to, jak tezke a velke je to auto.

600kg vazici Trabant 601 zere 8 litru benzinu na 100km, trikrat tezsi bavorak ze stejne doby taky. U novych spalovacich aut se spotreba malych a velkych take zas az tak nelisi, protoze spalovaci motor ma velmi spatnou ucinnost v pri malem zatizeni.

Elektromobil normalni velikosti osobniho auta si vemze neco okolo 20-25 kWh/100, Tesla asi 15-16 kWh/100, zatimco pultunove dvoumistne auticko 8 kWh/100. A v lete (rekneme 4-6 mesicu v roce) neni problem ho nabijet z vlastnich solarnich panelu, coz shodi prumerne emise za rok na 2/3 az 1/2.

Takze je otazka z ceho ty emise budete pocitat. Elektromobil dava tu moznost je omezit. U spalovaciho auta je to mnohem tezsi.

hotovson

s timto uz na me take jeden nastoupil, tak jsem udelal mensi rozbor situace v reakci na https://www.autoforum.cz/zajimavosti/mapa-ukazuje-jak-velka-lez-jsou-slova-o-ohledech-elektromobilu-k-prirode-zvlaste-v-cr/ a beze zmeny zde prikladam:

pri zapojeni selskeho rozumu a nejakych tech znalosti

a) prvni problem je v “Pokud tedy budeme u elektromobilu kalkulovat se spotřebou 25 kWh/100 km”
realne se spotreba pohybuje nize nebo vyrazne nize, od 14,8 do 24,9 u megazraveho Jaguaru i-Pace (viz https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/cm0r7m/tesla_model_3_again_most_efficient_car_during/)

takze vypocty znamych “fanousku elektromobility” na Autoforum hned davaji zcela jine vysledky

b) udavaji, ze 107 g/km je bezny vysledek
hmm, srovnatelne Audi A4 tovarne udava emise 128 az 149 g/km podle motorizace

c) autori fake news z Autoforum take cudne mlci o emisich vyprodukovanych pri vyrobe a distribuci benzinu
spotreba na vyrobu se udava u benzinu 1,5 kWh/l, nejake emise doda jeste kamion pri distribuci na cerpaci stanici

d) ano, elektrinu muzeme vyrobit energetickym mixem CR cca 420 g/kWh nebo take doma pomoci FVE, jadernou elektrarnou, bioplynkou, slapacim dynamem…
(btw, behem nekolika malo nasledujicich let budou odstaveny dva vyznamne zdroje CO2 a 420 g/kWh uz nebude pravda)
benzin doma ani v elektrarne nevyrobime, musi se nekde mimo CR vytezit, dovezt a vyrobit

podtrzeno secteno
Audi A4 s nejslabsi motorizaci (prepocitana spotreba dle mixu CR, doprava benzinu zanedbana): 128 g/km + 5,6 l/100 km -> 29,9 + 8,4 kWh/100km -> 38,3 kWh/100 km
Tesla Model 3 nejslabsi dojezd (podle WLTP): 11,6 kWh/100km

takze prime srovnani dvou srovnatelnych aut: klasika s benzinovym motorem ma 3,3x vyssi provozni emise nez elektroauto (pocitano pro CR)

pro Francii (aktualne 59g/kWh) je vysledek pro Audi 225,3 kWh/100 km, tudiz emise jsou devatenactinasobne…

Ivo Janáček

a) vycházím z testu ADAC a rovněž z údajů o reálné spotřebě během celého roku jiných uživatelů. Papírovou spotřebu neřeším.

b) srovnávám s vlastním vozem po najetí 90000km dle účtenek za palivo, které si detailně eviduji.

c) ano toto jsem uvedl, jedná se asi o 5% a o to jsem hodnoty navýšil

d) aktuálně 486g CO2/kWh

Ano, byl byste skvělý ekolog a pisatel, ale k realitě máte hodně daleko a na takové nesmysly co uvádíte na konec vám skočí už jen málokdo.

Michal

Nevím, jestli bych se oháněl nesmysly, a přitom argumentoval údaji od ADAC. To je skoro totéž, jako argumentovat tvrzením od výrobců cigaret, že cigarety nejsou zdraví škodlivé a nezpůsobují rakovinu. 😀 ADAC má zásadní záejm na tom, aby elektromobilita skončila dřív než začne. Proč? Protože žádná německá automobilka na tohle není připravená. Potvrzuje se to dnes nejen u VW, který se chvástal neskutečnými čísly, jak budou úspěšní na poli elektromobility, a přitom i u tak zkušené firmy je zatím jejich ID 3 obrovský propadák, který nakonec tento rok možná ani nepřijde na trh.

hotovson

jak je videt u Audi A4, emise spotrebovane na pripravu paliva jsou vice nez 5 % – z 1 litru benzinu Audi vyprodukuje 2.285 g CO2, vyroba tohoto litru vyprodukuje v CR (pri 486 g/kWh) 729 g CO2

uz od zakladky vim, ze 729 z 2.285 je nejakych 32 %, sorry jako

pokud to prepocitame pres kilometry a realnou spotrebu, pak muzeme uvazovat treba 7 l/100 km

produkce je potom 15.995 (spaleny benzin) + 5.103 (vyroba benzinu) = 21.098 g CO2/100 km
a podil vyroby je opet 32 % (celkem logicky, protoze nezalezi na kilometrove spotrebe)

pro spotrebu 5,24 l/100 km v nafte (a nakladech 1 kWh na 1 litr nafty) to vychazi takto
14.100 + 2.547 = 16.647 g CO2/100 km, podil vyroby je 18 %, nikoliv uvadenych 5%, sorry jako

pokud zohlednime dopravu nafty kamionem na CS, prumerne treba 50 km (tam i zpet) s prumernou spotrebou 30 l/100 km, objem 34.000 l -> emise jsou skutecne zanedbatelnych 1,4 g CO2 na 1 litr prepravene nafty

hotovson

jeste k rozumnosti pohonu na vodik:

uhlovodik + voda + (teplo) ⇒ H2 + CO + CO2
CO + H2O ⇒ H + CO2

opravdu vam nevadi to dvojite “+ CO2” na pravych stranach srovnic?
(kdyz zanedbame energetickou narocnost prepravy a skladovani vodiku)

btw, kdyz naberu plnou vodikovou a necham to stat mesic pred domem, co se stane?

Ivo Janáček

Vodík smysl nemá, ale tento názor je stejně nesmyslný. Vodík se dá vyrábět z elektřiny a pak je to nula od nuly pojde. Někdo to chápe, jiný ne.

PetrK

A pak tu máme ty strašné náklady CO2 na výrobu elektřiny …

hotovson

jiste, nekdo chape, nekdo ne

ucinnost elektrolyzy je nejakych 65 %, ucinnost palivoveho clanku nejakych 50 %, dohromady 33 %…
proti tomu lithiove akumulatory ve stejnem cyklu maji ucinnost 85%

nekdo chape, nekdo ne…

dokaze nekdo do cyklu zahrnout i naklady na membrany, katalyzatory a pod.?

diwalt

Výroba vodíku z fosilních paliv je energeticky srovnatelná s běžným zpracováním ropy na paliva. Parní reforming není tak energeticky náročný, má vysokou účinnost i efektivitu. V tom je právě zakopané jádro pudla. Reálně to sice nesnižuje závislost na fosilních zdrojích, ale výsledek je čistší (odpadají typické emise při spalování ropných produktů), lze využít z velké části stávající infrastrukturu, navíc ta energetická náročnost je lokální, při výrobě, což ale vyřešené už je – máte buď zdroj elektřiny někde poblíž nebo máte dostatečně kapacitní vedení.

Osobně se mi tato cesta ani trochu nelíbí, považuju vodík za slepou uličku mimo jiné kvůli nedořešenému (a obávám se, že i neřešitelnému) skladování. Nelíbí se mi ani výroba z fosilních zdrojů, je to stále stejné plýtvání cennou surovinou pro chemický průmysl. Nicméně chápu motivaci Japonců, v jejich podmínkách to je v současné situaci skutečně řešení vhodnější než BEV.

diwalt

Doporučuji k přečtení: http://www.chemicke-listy.cz/docs/full/2004_04_08.pdf

Je to hodně zajímavé čtení a zahrnuje poměrně dost aspektů výroby a využití vodíku.

diwalt

A ještě jedna poznámka – v článku je mimo jiné zmíněno i využití vodíku v průmyslu. Japonsko tam daleko vede. Je na tom vidět, že mají zvládnutou výrobu a mají zkušenosti se zpracováním. Je to další doklad toho, proč Japonsko ve vodíkové ekonomice vidí smysl. Už s tím ve velké míře fungují.

Robert

Ale honda, mitsubishi ci toyota ma zavody po celom svete a preto to je pre mna nepochopitelne. Z vasho pekneho vysvetlenia som pochopil preco to je problem pre nich vnutrostatne ale nemyslim ze na to automobilky takto pozeraju, to by potom neboli celosvetove spolocnosti keby svoje ciele upreli iba na zaujmy svojej krajiny. U nissanu, ktory v EV vedie, sa to mozno da vysvetlit tym ze to je v zaklade automobilka a nie strategicky podnik pre stat ako napr. toyota a mitsubishi, kde vyrabaju snad vsetko v japonsku od tazkeho priemyslu az po spotrebice. Nieco ako korejsky samsung, od tankeru az po mikrovlnky. Beriem Muskove vyhlasenia s velkou rezervou ale tesla ma naozaj neskutocny naskok, uvidime za par rokov ked budu tovarne v cine a v europe postavene a zabehnute.

diwalt

Nissan už v podstatě není japonská firma. Vlastní ji Renault.

Mário

No klasické automobilky to majú strašne ťažké. Tesla mala ohromnú výhodou že všetko sa točilo len okolo elektromobilov. A v podstate začínala na zelenej lúke a nemusela riešiť kopu problémov ktoré nastávajú pri takom skoku z jedného pohonu na druhý. Ale ajtak Tesla všetko zvládla na výbornú a ukázala že dá sa to stále lepšie. Všetky ostatné automobilky musia ísť cestou prerábky spaľovania na elektrinu a to prináša veľa problémov. Nemôžu si dovoliť odstaviť celú továreň a prestavať ju na výrobu elektromobilov. To by trebalo celé mesiace a rozbeh masovej výroby by trval dlho. To by boli ohromné finančné straty a nájsť vhodných ľudí je takisto náročné. Skúsený inžinieri vedia navrhnúť skvelé auto na ropu ale elektromobil si vyžaduje úplne nový prístup. A mladý inžinier síce má iný prístup ale nemá kto posúdiť či jeho nápad je geniálny alebo sprostosť. Takže to vyzerá jednoducho ale opak je pravdou. Ale inak držím tesle palce a dúfam že raz keď budem veľký 😀 si aj ja jednu kúpim.

qmox

No ja cakam ze v lete to klesne tusim 1q 2q byvaju slabsie. A teda hlavne konkurencia od vw, ford , gm by sa mohli zobudit a dodat nieco schopne na trh co da ludom nadej. Skoda ze Toyota a vlastne vsetky japonske automobilky idu uplne zlym smerom. Od francuzov vela necakam a korejci su taka neznama tak mozbo cinania.
Kazdopadne zatial sa ten naskok skor zvysuje a tesla ma aj energy byznis takze hej za 10rokov ma Musk sancu s teslou dobehnut market cap ala facebook a stat sa najbohatsim clovekom na svete.

PetrK

1Q a 2Q horší, když zahájili výrobu a prodej v Číně?
Investice mají pokryté loňským rokem, takže letos se jim odpisy promítnou do kladného výsledku.
Nedá se očekávat, že výroba nebo hrubý příjem poklesne, naopak.
Odpadne doprava do Číny, tzn. nižší náklady a složitost řízení.
Já si myslím, že zahýbat s tím mohou především problémy s výstavbou Gigafactory v Německu. Ale nepředpokládám, že by měly stejný význam, jako vyšší hrubý příjem.

Kamil

Hlasuje se o jménu dalšího robota na Marsu. V článku je český popis návrhů a pak i odkaz na stránky s hlasováním.
PS Česko ještě není na mapě hlasujících, věřím, že to změníme. Hlasuje se ještě 4 dny.

https://www.kosmonautix.cz/2020/01/vyberte-jmeno-pro-mars-rover-2020/

Pavel Riedl

Jen pro dokreslení: VLKAF (VOLKSWAGEN GROUP) začínal na 716USD (10/2008) a od 2018 se nikdy nevyhrabal nad 200USD.

karol

2008 to neboli vtedy tie cachre co robilo porsche ked sa snazilo ovladnut VW?

a nemas pravdu, ze VW zacinal v 2008 na 716usd, VW je na burze uz dlhsie, len v 2008 akcie aj vdaka tym spekulaciam zo strany porsche raketovo vyleteli.
v roku 2004 boli akcie napr. na 40usd a potom mali exponencialny rast az na tych 700 v 2008
https://www.marketwatch.com/investing/stock/vlkaf
na google je len do 2008, na yahoo len od 2010, tu je od 2004, mozno ide su aj starsie data

Ivo Janáček

Musk a jeho PR agentura vážně umí a já mu to přeji, protože on ty peníze přesměruje do SpaceX, kde jsou skutečně potřeba a je mi jedno jakým fíglem k nim přijde.

Je otázkou jak dlouho to takto udrží, protože jedna z věcí je čím dál více patrná a i Musk už otočil a ví, že nemá šanci splnit to, co sliboval. Jeho fans mu to jistě prominou, ale to už se nedá říct o burzách. Je potřeba si uvědomit, že akcie Tesly jsou zatím na stejném principu jako Bitcoin. U obou jsou lidé, kteří jim věří a dávají do nich peníze. Prozatím akcie Tesly negenerují žádný zisk co se týče dividendy. Až důvěra opadne, akcie poletí dolů, protože každý bude chtít rychle prodat a ještě něco vydělat. Chudáci ti, co koupí nahoře.

A o jaký problém jde? Jde o autonomní řízení, stále více se ze všech možných stran ozývá, že dosáhnout lvl SAE5 je v dohledné době nemožné a to nemluvím pak o přístupu úřadů.

Šéf Tesly přitom ještě nedávno prohlašoval, že kalifornská automobilka bude mít do konce letošního roku na silnicích milion robotaxíků. Nyní však již od realizace svých slov couvá a místo toho uvádí, že do konce roku bude mít Tesla na silnici milion aut schopných stát se robotaxíky.

Kde je rozdíl, ptáte se? Ještě loni Musk tvrdil, že od letoška se Tesly budou moci samovolně pohybovat bez řidiče nejen na parkovišti, ale kdekoliv na veřejných komunikacích. Nyní však dodává, že na silnicích bude milion aut, které pouze jsou vybavené hardwarem umožňujícím autonomní jízdu. Software však bude chybět, stejně jako s největší pravděpodobností nedojde na úpravu legislativy. Po zavolání taxíku vás tak nadále vyzvedne člověk z masa a kostí.

Pokud k otočce dochází i u Muska, je zjevné, že plná autonomie je prozatím jen bájnou chimérou, za kterou se můžeme honit léta bez jakéhokoliv úspěchu. Silniční provoz je zkrátka příliš komplikovaným místem, ve kterém zatím ani ten nejpokročilejší algoritmus nezvládá nahradit lidskou intuici.

Zdroj: https://www.autoforum.cz/predstaveni/jedna-z-nejvetsich-automobilovych-firem-sveta-ukoncila-vyvoj-autopilotu-nepovazuje-to-za-mozne/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

entes

Predstava zcela samostatneho rizeni v dohledne dobe je natolik nerealna “muskovina” ze tomu neveri ani fans

Ivo Janáček

CEO Tesly také během prezentace poznamenal, že od poloviny roku 2020 již nejspíš nebude potřeba, aby na autonomní vůz dohlížel člověk – a právě v tu dobu by se měly začít objevovat první robotaxíky.

Zdroj: https://www.elonx.cz/majitele-tesel-budou-mit-moznost-privydelku-sdilenim-svych-vozu-pro-autonomni-taxi-sluzbu/

K tomu ještě dodám:

1. Autoforum nikde nic nepíše o roku 2019, ale píše o letošním roku, tedy 2020.

2. Nikde netvrdím, že akcie Tesly jsou bezcenné, pouze varuji před tím, že je to jen bublina, která zase splaskne. Nyní je to vyhnané nahoru, aby se mohl Musk zahojit. Je to vcelku standardní postup.

Ivo Janáček

Je tady ovšem spousta ale:

1. Tesla zatím stále cílí na své věrné a děla maximum pro to, aby jich bylo co nejvíce, ale jednou dojdou.

2. Tesla je snem ekologů, ale ti v poslední době spíš tlačí na to necestovat vůbec a tak auta nekupují.

3. Konkurenční automobilky začínají vystrkovat růžky a letos to bude hodně vidět.

4. Tesla bez konkurence je nejlepší, ale v momentě, kdy se konkurence objevila, tak najednou už to vypadalo jinak. Krásným příkladem je test Tesly v půlce loňského roku na Streamu, kdy byli testujíc víceméně nadšeni a po pár měsících test dvou konkurenčních evropských aut kdy ti samí lidé přiznali, že Tesla nemá šanci.

5. Stoupající cena elektřiny za nabíjení znamená pro spoustu potenciálních zákazníků stopku, protože by jezdili mnohem dráž.

6. Ceny klesají velice pomalu a kapacita baterií roste zvolna.

7. Blížící se recese taky trhu moc nepomůže.

Robert

1, Tesla predava auta aj beznym ludom, rodinam atd, nepredava len vernym fanusikom = zakaznici nedojdu nikdy ked bude auto kvalitne (a to ze stupa kvalita aut je nepopieratelne).
2, Ked jej klesne dopyt na auta, uvolnia sa jej kapacity na ine projekty ako napr. PowerWall, ktora je extreme dopytovana ale pre nedostatok baterii nerastie tak ako ukazuje potencial. Pripadne obrovske baterie pre energeticke siete.
3, Dalej autonomne kamiony na baterky, tych tu bude v buducnosti vela, obrie spolocnosti ako Amazon si ich uz predobiednali desiatky. Hlavne v amerike je siet dialnic jednoduchsia ako u nas a aj ked som ku autopilotu velmi skepticky, hlavne v meste, tak na dialnicu a na prepravu tovaru medzi fabrikami je priam idealny.
4, Solarne panely stale zlacnuju a su instalovane vo vacsich a vacsich poctoch. V buducnu Peak, ktory SP vytvoria na obed sa vyuzije prave na dobijanie obrovskej pojazdnej ci statickej globalnej baterie, tvorenej autami a powerbankamy.
Cize tesla sa o buducnost minimalne na dopredu 10rokov nema coho obavat(ak nenastane nejaky extremny pruser), asi bude vyzerat inak ako dnes ale stale bude jadro stavane na baterkach a solarnych paneloch (pripadne strechach). Jeto moj pohlad, nemusi byt spravny. Diskusie typu ci je lepsia tesla alebo audi je hlupost rozoberat, nas nazor by sa diametralne zmenil keby sme si mali moznost obe auta na par hodin vyskusat. Netreba sa na vsetko pozerat tak negativne a odmerane, proste su to nove technologie, nemaju to lahke ked sa porovnavaju s technologiami ktore sa zdokonalovali 100rokov, ale cesta ku cielu aj ked casto klukata a hrbolata je namierena podla mna dobre.

Ivo Janáček

1. Jakou motivaci má normální člověk koupit si Teslu? Vyšší cena, dražší provoz. Nějak to nedává smysl.

3. Jakmile budou BEV konkurenceschopné, bude mít Tesla problém, zatím se stále pohybuje na trhu, kde není konkurence. Podívejte se na historii akcií ČEZu. Dokud nebyla konkurence, tak se pohybovaly kolem 1450Kč a dneska? Plahočí se kolem 500Kč za kus.

Ivo Janáček

Promiň, ale tabulky jsou k ničemu. Zásadní je totiž za kolik kdo nabíjí.

1. Pokud bude někdo nabíjet jen doma a jen v nízkém tarifu, tak bude platit něco kolem 2Kč/kWh a bude jezdit za něco kolem 0,50Kč/km. Znamená to ale, že nikdy nepojede dál než 45% teoretického dojezdu a v zimě ještě mnohem méně. Ano v tomto případě bude samotný provoz jistě levnější a pak lze snadno spočítat rozdíl cen při nákupu. Nyní tedy vezmu nejlevnější Teslu model 3 za 12250000Kč a srovnám s autem na běžné ježdění v ceně 625000Kč s úsporným motorem. Pokud jde s spotřebu, bude do 1,5Kč/km. Rozdíl je tedy 1Kč. Budu tedy muset najet 600000km, aby se náklady na provoz srovnaly a je vcelku zanedbatelné hledat rozdíly v servisu (ano Tesla bude na začátku levnější), v pojištění (ano, Tesla bude dražší) a nebo v detailech typu opotřebení pneu (ano Tesla na tom bude hůř díky vyšší hmotnosti). Dále jsme nezapočítali náklady na sazbu D27d a na pořízení vlastní nabíječky.

2. Pokud někdo nebude nabíjet pouze doma a v nízkém tarifu, pak to poslední dobou vypadá tak, že ceny letí nahoru a nelze asi moc čekat, že by se to změnilo. Problém je v tom, že je potřeba vysoký okamžitý příkon. Spíš bych čekal, že budou ceny různé v různou denní/noční dobu, ale nelze předpokládat, že by byly nižší, než speciální sazba D27d. Tedy v případě, že někdo bude nabíjet jinak, než doma, tak lze očekávat, že nižší náklady na provoz nastanou mnohem později a nebo taky vůbec.

Ivo Janáček

Já si myslím, že jsem to popsal dostatečně výše. Zásadní je kupní cena, cena za kilometr. Pokud jde o zůstatkovou hodnotu, tak nikdo dneska neví jaká bude. Stačí, aby nastal průlom v bateriích a po dnešních elektromobilech nikdo ani neštěkne. Když pak vezmeme vyšší náklady na pojištění u BEV a proti tomu dáme vyšší náklady na servis klasických vozů, tak lze srovnávat snadno.

Srovnávám s autem, které poskytne obdobnou službu. Pokud si někdo koupí nejlevnější Teslu model 3 na ježdění kolem komína (případ nabíjení pouze doma a akční rádius kolem 150km), pak lze velice snadno srovnávat s auty kolem 625000Kč. A je vcelku jedno s jakým. Tesla model 3 skutečně není luxusní vůz a vůbec nejde jen o interiér. Pro mě osobně je však třeba ten interiér a ovládání naprosto tragické a nepochopitelné. To i Dacia asi bude vypadat lépe.

Pokud však někdo jako základ srovnání bere akceleraci a nabíjení u hypermarketu zdarma, tak to pak nemá smysl dál řešit.

PS: Ta tabulka je dost divoká a nechce se mi to překopávat. Já sám sleduji náklady na provoz již asi 30 let, takže mám jasno co kolik stojí u klasického auta a hlavně jaké jsou celkové náklady po 5 – 14 ltech provozu.

Ivo Janáček

Tesla obecně zaostává v kvalitě provedení což se negativně projevuji jednak ihned a jednak po delší době. Jsou lidé, kterým je to jedno a jsou lidé, kterým tyto věci vadí. Já osobně nekupuji auta, která se kazí a vyžadují vysoké náklady na údržbu.

Dále kde je na tom Tesla přímo tragicky je provedení interiéru, připomíná mi to 50 let starý Wartburg. Velký displej uprostřed to vážně nezachrání.

Jinak akcelerace a zrychlení je jedno a to samé. Agilnější jízda? Vyšší maximální rychlost je k čemu? Jestli mi jeden auto 200km/h a nebo 250km/h je v dnešní době vcelku jedno.

PetrK

Vaším problémem je být super konkrétní co se týče modelu elektroauta a na druhou stranu super mlžit co se týče modelu auta se spalovacím motorem, se kterým srovnáváte.

Robert

Napr. etron je porovnatelny nakupnou cenou s modelom so spalovacim motorom v tej istej kategorii od toho isteho vyrobcu (okolo 80tis€), dokonca keby si chcel rovnake zrychlenie tak spalovacia verzia ta vyjde drahsie. Naklady na vozenie budu pri domacom nabijani nizsie ako benzin. Cize neni otazka ci su konkurencne schopne voci tesle ale aj voci beznym autam a ano su, uz dnes a to su len prve modely.
Tesla je v europe stale dost draha, ked sa tu bude vyrabat, cena pojde rapidne dole a taktiez dostupnost servisu bude vyssia(a dufajme aj kvalita vyroby, cize menej servisu, urcite nieje nulovy ako niektory hovoria, to je hovadina). Nechapem co si taky zaujaty stale voci tesle pripadne inym EV. Naozaj ti radim sa ist povozit sa na nejaky cas a zmenis nazor. Mal som moznost mat jaguar na pol dna a bolo to skvele a mat tie peniaze a na stole volbu bud ICE alebo baterku, tak berem baterkove auto. To ticho, ziadna pumpa (ak mas moznost doma dobijat), plynulost, dynamika jazdy, ziadne vibracie. Nikto tu netvrdi ze to je pre kazdeho, obchodak ktory nalieta za mesiac 20k km si to nebude kupovat lebo by polku casu hladal nabijacky na ceste a druhu polku by stravil statim na nich, to nedava zmysel ale vacsina bezny ludi dochadzajucich do prace <50km by z toho mala benefit.

Robert

Myslim ze keby musk prahol po cieloch ktore tu vy pisete medzi riadky tak by tie ciele dosiahol ovela jednoduchsiu cestou nez zlozitou a riskantnou cestou ktoru razi momentalne.

Ivo Janáček

Neprodal jsem ani nemám, ale silně zvažuji, že je čas prodat a počkat si na návrat někam k 400USD za kus.

Ivo Janáček

Neřekl bych, akcie obchoduji pouze na long, ale spíš od nich odcházím, je to moc velké riziko a přesunul jsem se jinam, kde se mi docela daří a zisk mám asi tak 20x vyšší než na akciích. Ale jinak je to lákavé a je to jen o tom jednou ťuknout a být v pozici. 🙂

Ivo Janáček

Ta odpověď byla obecná, netýkala se akcií Tesly. A to lákavé, tak to je k akciím Tesly a je to o tom, že aktuálně je to vážně o tom jít do shortu. Sorry. 😉

PetrK

Srovnávat Bitcoin s automobilkou? Zásadní rozdíl je v tom, že pokud spadne Bitcoin na nulu, tak máte smůlu, prtože je to stejně jako zbytek forexu jen spekulativní nástroj. Pokud spadne Tesla na nulu, tak se ještě nic neděje. Pokud vyhlásí úpadek, budou z fyzického majetku (který u Bitcoinu jaksi chybí) všichni investoři (držitelé akcií) vypořádáni. Ekonom by řekl, že se jedná rozdíl mezi tržní a skutečnou hodnotou. Rozdíl je ve způsobu oceňování.
Rozhodně je obrovská chyba zaměňovat spekulanty s investory. První skupina na současném stavu vydělává. Druhá skupina má dostatečnou sílu na to, aby si výplatu dividend prosadila. Pokud to nedělá, akceptuje argumentaci, že firma je v růstové fázi a odliv kapitálu by jí poškodil.
Odklady uvedení nějaké technologie není nic neobvyklého a v kombinaci s faktem, že legislativa není připravená na provoz plně autonomních aut, to není nic, co by investory odradilo.

Ivo Janáček

Srovnával jsem hodnotu u akcií, které nejsou podloženy výkonem a to je právě Tesla. Je ve ztrátě, nevyplácí dividendy. V tomto je to jako Bitcoin. A rozdíl je v tom, že v případě krachu by akcionář něco málo dostal, ale osobně odhaduji, že by to bylo asi v relaci tak 1:20, tedy za akcii v dnešní hodnotě 580USD by dostal možná 20USD z likvidace, ten rozdíl to je právě ta bublina. A ano až krachne Bitcoin, nikdo nic nedostane.

Robert

Keby len tak tie spolocnosti a ti milionari a miliardari mali vase znalosti, tak by neboli taki nainvni a neinvestovali do tesly…maju sa este co ucit.

Ivo Janáček

Většina těchto lidí nemá technické vzdělají a nerozumí tomu. Je to stejné jako předchozí bublina na IT spllečnostech, která splaskla a skoro nic nezbylo.

Ivo Janáček
Ivo Janáček

Chápu, bereš to z hlediska toho, kdo na tom vydělal, ale spousty lidí tam prodělaly velké peníze.

PetrK

Právě proto, že nemají technické vzdělání, tak jsou tak úspěšní. Mají totiž úplně jiné schopnosti/vlastnosti než technici. Proto jsou tak úspěšní, že mohou investovat pár set miliónů dolarů i do rozjezdu úplně automobilky. Proto “do com bubble”, kde se technici pokoušeli vést společnosti. Skloubit dobrého technika a dobrého manažera v jedné osobě se moc často nedaří – vyžaduje to prostě diametrálně odlišný přístup/schopnosti/vlastnosti.
Investoři nemusí mít technické znalosti, zajímají je čísla/finance. Nemusejí nutně vydělat, stačí jim, když neprodělají mnoho (vizte záporné státní dluhopisy). Nemusejí vydělat do roka, investují klidně s výhledem na deset let nebo klidně nastálo.
Konkrétně Tesla expanduje, vyrábí, zvyšuje výrobu, prodá vše, co vyrobí, investuje, navyšuje své jmění … To jsou ty aspekty, které způsobují hlad po akciích.
Tržní kapitalizace ukazuje, jakou hodnotu má firma směrem do budoucna na základě současného výkonu a výhledu (cena pro investory). Účetní hodnota s tím moc nesouvisí. Takový patentový troll má výkon v podstatě nula, ale společnost má velkou cenu jak účetní, tak i tržní. NWR měla tržní kapitalizaci skoro nula a přittom vlastnila obrovský majetek.