Tesla překonala i optimistické odhady, za poslední kvartál prodala rekordních 112 tisíc vozů

Poslední dobou se stalo zvykem, že Tesla s novým kvartálem překoná svůj dosavadní rekord v počtu prodejů. Jinak tomu není ani za poslední čtvrtletí roku 2019, kdy se automobilce dokonce poprvé ve své historii podařilo překonat hranici 100 tisíc prodaných vozů za kvartál. Konkrétně se prodeje ustálily na čísle 112 tisíc, z čehož 92 550 tvořily Modely 3 a zbylých 19 450 Modely S a X. Právě u těchto dražších vozů jde o dobrou zprávu, jelikož se v posledních čtvrtletích potýkaly s nízkými prodeji, jež se během minulého kvartálu ustálily a momentálně vzrostly přibližně o 2 tisíce vozů. Nárůst zaznamenaly také Modely 3, tohoto sedanu se prodalo o 12 950 kusů více než minulé čtvrtletí.

Prodeje vozů Tesla v jednotlivých čtvrtletích (Zdroj: CleanTechnica)

Celkové prodeje za rok 2019 činí 367 500 vozů, čímž Tesla dosáhla svého cíle prodat za toto období 360–400 tisíc vozů. V porovnání s rokem 2018 jde pak o přibližně 50% nárůst v prodejích. V letošním roce lze počítat s mnohem vyššími prodeji, jelikož bude do provozu plně uvedena továrna Gigafactory 3 a zároveň začne výroba crossoveru Tesla Model Y.

Výroba Dodáno
Model S/X 17 933 19 450
Model 3 86 958 92 550
Celkem 104 891 112 000

Co se týče zmiňované Gigafactory 3, tak Tesla uvádí, že úspěšně demonstrovala schopnost linek vyrábět více než 3 tisíce vozů týdně. Reálná současná výrobní kapacita je ale nižší a pohybuje se kolem tisíce Modelů 3 týdně. Výroba zatím dle posledních zpráv také neprobíhá nepřetržitě, ale kolem 10 hodin denně. Během svého provozu již GF3 vyrobila necelých tisíc vozů určených k předání zákazníkům, toto číslo ale nejspíš není započítáno do počtu prodaných Modelů 3 za čtvrté čtvrtletí. Tesla totiž během roku 2019 stihla předat pouze pár Modelů 3 svým zaměstnancům. Předávání vozů ostatním zákazníkům má začít 7. ledna. Tesla také ve zprávě uvedla, že koncem prosince začala v Gigafactory 3 výroba bateriových modulů, která ale zatím nedosahuje zmiňované kapacity 3 tisíce kusů týdně. Zůstává také otázka, jaká společnost Tesle dodává bateriové články, automobilka totiž oficiálně žádnou firmu nepotvrdila. Spekulace hovoří o společnostech LG Chem a CATL, více informací se možná dozvíme v rámci konferenčního hovoru s akcionáři, který proběhne po oznámení finančních výsledků někdy koncem ledna.

Akcie Tesly na informace o prodejích reagovaly více než 4% růstem, cena jednoho cenného papíru se momentálně pohybuje kolem 448 dolarů. Pravděpodobně koncem ledna firma zveřejní své finanční výsledky za čtvrté čtvrtletí, analytici počítají s průměrným ziskem 1,44 dolarů na akcii (non-GAAP), za celý rok 2019 se pak očekává ztráta kolem 0,6 dolarů na akcii (non-GAAP).

Zdroj: Tesla

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
kayle

Keď už sa tu spomína ako je na tom Tesla, tak by sa patrilo dodať, že k Model 3 SR, Model 3 SR+ a Model 3 LR pribudla aj verzia Model 3 H.
H ako Hybrid 😀
https://edison.media/tesla-model-3-faehrt-besser-mit-hybridantrieb/25198866/

qmox

Velka gratulacia tesla , to ako ta automobilka ide dopredu je neskutocne. Jasne kvalitou to neni mercedes ani bmw ci porshe ci audi ale co sa softwaru a elektroniky tyka automobilky zaspali dobu a zatial teda teslu moc nedohnali. Trochu mi to pripomina ako ked nastupil Apple so smartphonom akurat nastastie vyrabat auta je tazsie ako mobili.

Skutocne dufam ze v buducom roku Tesla dostane nejaku konkurenciu v podobe europskej automobilky lebo ked za par rokov BMW , Mercedes , PSA , Renault , VW mozu skoncit ako nokia , erricson ci blackberry tie dosledky pre nasu ekonomiku budu obrovske.
Bohuzial ludia si ani neuvedomuju aky naskok tesla ma ci co sa tyka battery packu , driveunit , celej integrovanej kabelaze cpu ci softwaru elektricke auta su buducnost. Cele to pripomina trochu ten stav ked ludia zacali prechadza na smartphony a hej aj vtedy niektory pindali ze to nema tlacitka a musi sa nabijat kazdy den ale nakoniec si ludia zvykli.

Osobne si myslim ale ze este vacsi problem budu mat aj japonske automobilky kedze je viac ako jasne hydrogen clanky ci hybridy su mrtva cesta , proste nieco ako windows mobile alebo smartphony s procakmi od intelu , proste neefektivny system s nedostapunou infrastrukturou nachylny na chyby.

Inak Freemont kedysi vyrabal 500tisic aut a v tej chine tiez vedia dat do konca roka aspon 250K takze zdvojnasobit produkciu aj v roku 2020 neni nemozne aj ked sa to asi nepodari .

Entes

Jaktoze to vychazi tak uplne presne zaokrouhlene na stovku?

Jack

Protože jsou to předběžná zaokrouhlená čísla, která se mohou lišit ale max. o 0,5 %. Oficiální čísla přestaví za 3 týdny při zveřejnění finálních finančních výsledků za Q3.

Honza Hovora

Asi by bylo fer taky napsat, ze je to z casti tim, ze v USA a nekterych evropskych zemich koncem roku 2019 skoncily dotace, takze kdo chtel slevu, musel v poslednim kvartale objednavat. I tak je to samozrejme obrovsky uspech. Da se cekat ze pristi ctvrtleti bude naopak v USA slabsi a cena akcii zas pujde dolu. Skodovka celosvetove vyrobi cca 1.2 milionu aut rocne, toho by Tesla mohla dosahnout az bude mit plne funkcni tovarnu i v Evrope, ale necekal bych ze to bude driv nez 2023.

Jack

Taky je potřeba napsat, že Tesla má omezenou výrobu a ne jako ostatní automobilky, které jsou schopné mercedesů a bavoráků vychrlit prakticky neomezené množství, protože mají doslova desítky fabrik a ty navíc jedou na 70% kapacitu a prodeje jsou tak diktované prakticky ze 100 % jen výši zákaznické poptávky.
V tomto světle pak asi jednoho nepřekvapí, že aby mohla Tesla dostatečně zásobit Holandsko, kde právě končily dotace, tak musela sebrat hromadu aut americkému trhu – čekací lhůta na Model 3 tak v USA aktuálně trvá až dva měsíce. Protože auta v USA prostě nejsou. Můžete se podívat na Tesla.com.
A taky je potřeba říct, že jedině, kde končily dotace je hlavně to Holandsko. V USA sice pro Teslu končily také, ale jen už ve výši 1875 dolarů. Což bylo několikanásobně méně, než v tom Holandsku. A také vzhledem k průměrnému platu Kaliforňana (kde většina Tesel v USA končí) to mělo na nákupní horečku v USA jen malý vliv. Což se evidentně nedalo říci o zmiňovaném Holandsku. 😉

Honza Hovora

Netvrdim ze je to velka castka, ale je jasny ze kdyz muzete neco koupit v listopadu o 2000$ levnejs nez v lednu, tak by jste byl blazen toho nevyuzit. Jedno jestli vydelavate 5000$ mesicne nebo 10K. To ve finale mohlo klidne udelat 10% objednavek 4. kvartalu. Takze urcite ted v daslim kvartale uvidime nejaky propad. Kazdopadne ted asi prisla spravna doba k updatu modelu S a X ( nedivil bych se kdyby v nem byla i ta uplne nova baterie s jinym slozenim)

Jack

Tak znovu.
Když máte např. frontu 10 tisíc neuspokojených objednávek Modelu 3 měsíčně a k tomu se přidá tisíc dalších, protože končí dotace, ale vy jste schopný vyrobit jen např. 8 tisíc aut měsíčně, tak budete mít prodeje stejně jen 8 tisíc. Protože víc aut prostě nemáte.
A až dotace skončí, tak sice budete mít o těch tisíc objednávek měsíčně méně, ale prodeje o tisíc kusů stejně neklesnou, protože máte pořád 10 tisíc neuspokojených objednávek. Což je pořád víc, než jste schopen vyrobit, protože máte přeci výrobní kapacitu jen 8 tisíc aut. Takže zase bude prodej úplně stejných 8 tisíc. A je úplně jedno, jestli se z důvodu dotací, nebo čehokoliv jiného, zvedne zájem ze strany zákazníků o milion kusů, nebo jen jedno auto. Pořád to bude ve výsledku jen 8 tisíc prodaných kusů.
Je zvláštní, že pro tolik lidí je problém si tohle uvědomit. Zkrátka žijeme v bezstarostném světě, kde jsou vždy plné regály zboží a nedokážeme si už ani přestavit, že nízké prodeje by mohly být způsobeny taky třeba něčím jiným, než jen nezájmem zákazníku. Za komunismu by tohle pochopil každý. 😀
A přesně v tomto režimu Tesla funguje. To, že se mění prodeje v rámci čtvrtletí je způsobeno z drtivé většiny postupným navyšováním výrobní kapacity. Nebo přesunutím prodejů jinam. V USA se kus sebere, aby se mohlo v Holandsku, kde je to momentálně více potřeba, zase přidat. Ale pak to někdo pochopí tak, že v USA klesl zájem zákazníků. Protože co jiného by přeci mohlo způsobit menší prodeje, že?
Jedinou výjimku v tomto tvoří Model S a X kde je kapacita linky větší, než fronta objednávek. Ale když tady mluvíte o rekordních číslech a co je způsobilo, tak ty má na svědomí jednoznačně Model 3, který se na prodejích podílel z 80 %. A toho se nedostatečná fronta objednávek rozhodně netýká. Ba naopak.

PetrK

na Teslu už nějakou dobu v USA nemůžete čerpat dotace …

PetrK

No mám na mysli spíš tu, která se váže na celkový počet prodaných vozů automobilky.

Jack

To je přesně ta sleva, o které tu mluvíme. Zákazníci mohou čerpat slevu na dani 7500 dolarů až do doby, kdy automobilka dosáhne celkového prodeje 200 tisíc kusů. Poté se každé další čtvrtletí sníží dostupná sleva o 50 %. Na 3 750 dolarů v dalším čtvrtletí, pak na 1875 dolarů v dalším čtvrtletí a pak už na nulu. A nula právě nastala 1.1. 2020. 😉

PetrK

Aha. Tak já myslel, že při těch 200k to spadlo rovnou nulu. NJN – myslet znamená …

Jack

Přesně tak. Je to 4 dny, co vypršela dotace v max. výši 1875 dolarů, kterou si můžete odečíst z daňového přiznání. Ale záleží, jaký má člověk plat. Např. když byla ještě sleva 7500 dolarů, tak se běžně stávalo, že lidé mají příliš nízký daňový základ a tak dosáhli na slevu reálně mnohem nižší.

endemit
Jack

Myslím, že právě děláme přesně to, co jsme celou dobu kritizovali na fanoušcích ostatních automobilek, když se oni vysmívali prodejům Tesly a vymýšleli si všemožné nesmyslné argumenty.
Je naprosto evidentní, že EQC se prodalo jen 55 kusů, protože jich zatím Mercedes více ani nevyrobil. Ne proto, že by jich měl na skladě sta tisíce a nikdo je nechtěl. Chápu, že se jen snažíme oplácet stejnou mincí, ale není to trochu přízemní? Příště si zase oni vymyslí nějaký nesmysl o Tesle protože budou “jen” oplácet toto.

Petr Melechin

Je naprosto evidentní, že EQC se prodalo jen 55 kusů, protože jich zatím Mercedes více ani nevyrobil.

Opravdu je to evidentní? EQC se začalo vyrábět už v květnu 2019 a kapacita měla do konce roku dosáhnout 100 kusů denně a v roce 2020 se zdvojnásobit. Mercedes hodně investoval do továrny v Brémách a také do marketingu kolem EQC.

Je tedy podle mě naopak evidentní, že jsou schopni vyrobit více než pár set kusů a že jich chtěli prodávat co nejvíce. To se však zřejmě moc nepodařilo, protože o auto není zájem. A tak jich tedy nejspíš vyrábějí jen tolik, kolik jich reálně dokáží prodat (aby se jim právě nehromadily na skladech), ale je to určitě menší počet než doufali. Podle mě to tedy není tak, že se těch aut prodává málo, protože je Mercedes nestíhá vyrábět, ale Mercedes jich vyrábí málo, protože o ně není zájem.

Jack

Ano? A podle čeho je to evidentní? Podle čeho to myslíte zavdává k tomu, že je to více evidentní, než tvrzení, že nestíhají vyrábět?
Já jsem tedy asi největší fanoušek Tesly na světě, který všechno ostatní považuje více měně za odpad, ale takhle zaujatý závěr bych si ani já nedovol udělat.
Vždyť se nad tím zkuste jen trochu zamyslet. Podívejte se na prodeje i těch naprosto podprůměrných a předražených elektro aut, jako jsou Jaguar i-Pace, nebo jen a něco lepší Audi e-Tron. Zjistíte, že i když jsou to oproti Tesle naprosté propadáky ve všech směrech, pořád se najde spousta bláznů, a tak jsou prodeje na tisících kusech měsíčně. A vy chcete opravdu tvrdit, že se našlo jen 55 lidí? Zvláště pak, kdy EQC bylo odbornou veřejností (jako je třeba Bjørn Nyland – znalec na Teslu a EV obecně) přijato poměrně kladně. Vždyť je to absurdní. Nenechte se přeci zblbnout tím, že to píše renomovaný web. Máte snad vlastní pozorovací smysl. Stejně “objektivně” a na první dobrou celé roky hodnotilo Autoforum, CNBC, FOX NEWS, Bloomberg atd. A to že jsme se tomu museli celé roky bránit ještě neznamená, že stejnému pozitivnímu zaujetí nemůže taky někdy podlehnout i TESLARATI, nebo zítra třeba Electrek. Kterého právě kvůli neobjektivitě odstřihl sám Elon. Ale pozitivní diskriminace je taky pořád jen neobjektivní diskriminace.
Stejně tak jsme “objektivně” poslouchali, že Model 3 nikdo nechce protože Tesla prodala za 1. čtvrtletí jeho výroby, jen 220 kusů. Ale pravda byla jen to, že prostě měli celé dlouhé měsíce problémy s výrobou. Já vám to rád připomenu, až se EQC bude prodávat tisíc měsíčně. Samozřejmě můžete udělat za rok to samé, až mi budete tvrdit, že jste měl pravdu a pořád se prodává jen 50 aut měsíčně. 😉

Jack

Tak já neříkám, že je v pořádku, že to nejsou schopní vyrobit. Ale když už se jim tedy za něco chceme vysmívat, tak alespoň za to, co je pravda. Jinak jsme taky jen k smíchu.

Jack

To byl VW AG.
Opravdu se jich v Německu prodalo jen 57. EQC patří pod GLC. V tom oficiálním dokumentu je to na straně 9 v řádku MERCEDES GLK, GLC úplně na konci ve sloupci Elektro.
Ale podle mě to opravdu není nic překvapivého a senzačního. Jestli se opravdu reálně prodává od listopadu (a ne podle toho kdy se MĚL začít vyrábět, ale bohužel nezačal), tak je celkem logické, že se výroba ještě nerozjela naplno. Ano, je to chyba Mercedesu, to jednoznačně. A hanba mu, že se tak chvástal (což dělají všechny klasické automobilky), ale je to úplně jiný závěr, než že auto nikdo nechce. Protože se vždycky najde tisíce blbců, co nepoznají, že Tesla je lepší elektro auto a Mercedes si prostě koupí tak, jako tak. A jestli existuje na světě nějaká jistota, tak je to lidská blbost. 😀
https://www.kba.de/SharedDocs/Publikationen/DE/Statistik/Fahrzeuge/FZ/2019_monatlich/FZ8/fz8_201911_pdf.pdf?__blob=publicationFile&v=4

Pavel Riedl

Po tom, co jsem zhlédl recenzi od ElectroDad (https://www.youtube.com/watch?v=w1iiHjRXTYk), se vůbec nedivím…

1. Spotřeba: 30kWh/100 km. Co to je?
2. 80 kWh accu na 2.5 tunovou krávu?
3. 1f nabíjení?
4. Nabíjení 56kW? Na nabíječce 175kW?
5. Dojezd 260 km?
6. Vprostřed auta kardanový tunel?
7. 10 mld euro stál vývoj platformy?
8. A to celá za 2 míče?

Musel jsem se podívat do kalendáře, jestli jsem si nespletl století :-/

Jack

Přesně. Souhlas. 😀
Každopádně je potřeba to taky dát do kontextu. Úplně stejně, vlastně ještě hůř, je na tom Porsche Taycan, Audi e-Tron, Jaguar i-Pace… A co myslíte? Taycan je podle spoustu odborníků na elektro auta (rozuměj redaktor auto.cz a spol. co seděl v evéčku v životě jen jednou a to na předváděčce) je nejmodernější elektro auto na světě. A e-tronu se za 11 měsíců roku 2019 prodalo cca 20 tisíc kusů.
Prostě ti lidé, co rozumí, jen bavorákům a meďákům a hlavně tomu aby auto bylo především luxusní a pohodlný, tyhle krámy budou stejně brát útokem po tisících. Pro ně to stejně bude technologický zázrak 21. století. Proč? Prostě jen proto, že jim to řeklo BMW, nebo Mercedes. A tomu oni věří. Protože s BMW jezdí 30 let. A vždycky měli bavoráka a vždycky bavoráka mít budou.

Magy

Mozem len suhlasit. A ked k tomu pridam tu informaciu, ze Mercedes do vyvoja tohoto neskutocneho chaosu investoval 10mld eur (cca 20% rozpoctu CR), tak to si musim naliat aspon dva panaky domacej, inak to nerozdycham. 😀
Stavim sa, ze vyvojari a manazeri v Mercedese si rozdali mastne odmeny a potlapkavaju sa po ramenach, aki su borci. Keby toto spachali inzinieri v Tesle, Musk by ich zrejme osobne nakopal do zadku, vyrazil s nimi brany podniku a nadosmrti ich dal na ciernu listinu.

karol

mercedes do toho auta neinvestoval 10mld. ale to este v 2016 hovorili, ze investuju do vyvoja elektrickych aut, alebo snad mas odkaz kde niekto z mercedesu hovori, ze konkretne do vyvoja tohto islo 10mld?

Jack

Daimler sice investoval 10 miliard, ale ve skutečnosti ne do jednoho auta, ale (prý) do deseti aut z celé rodiny EQ. Takže by na EQC připadala cca jedna miliarda.
Ale problém je v tom, že ty peníze nejsou nikde moc vidět. Existuje prakticky jediné auto
(EQC) a to se prakticky nevyrábí. Ostatní mají přijít NĚKDY v budoucnu. Já taky až vyrostu tak budu kosmonaut. 😀 Celé to působí hlavně jako skvělý marketing. Nic jiného. Takže to od Mercedesu celé vypadá jen jako dobrý vtip. A není divu, že si z toho lidé dělají srandu a zveličují to.
https://byznys.ihned.cz/c1-65533130-nemecka-automobilka-daimler-investuje-10-miliard-dolaru-do-elektromobilu-do-roku-2025-chce-mit-10-prototypu

karol

tych 10mld. ma byt preinvestovanych do 2025 co je este 5 rokov, takze tie posmesky rozhodne niesu na mieste

Jack

No já vám moc nevím. Vzhledem k tomu, že začali už v roce 2016, tak už uplynuly čtyři roky a zbývá jim už jen pět let. Takže jsou zhruba v půlce. Takže by měly být proinvestovány alespoň 4 miliardy. Navíc řekli, že do roku 2023 tu bude celkem 10 plně elektrických aut. A pak taky auto nevyvinete za týden, fabriku taky ne. Takže už teď by se musely stavět nové fabriky, auta atd… Ale zatím máme prakticky jen to jediné auto. Které se vlastně prakticky neprodává. A na klíčové trhy, jako USA přijde až někdy v roce 2021. Takže to už jim moc času na skutečné zahájení prodeje dalších devíti aut moc času nezbývá, nemyslíte? Nebo kolik myslíte, že jim ještě máme dát času aby to od nás neznělo neuctivě? Do prosince 2022? 😀

Jack

Taky je potřeba si říct, v jakém kontextu těch 55 vozů hodnotíme. Bereme to jako celkový počet prodejů v rámci celé Evropy? Nebo dokonce celého světa? Nebo jen Německa? A když jen v rámci Německa (protože jak jinak bychom taky k německým prodejům měli přistupovat), bereme to jako selhání Mercedesu, nebo prostě tak, že Němci jsou (překvapivě) sto let za opicema a prostě obecně si kupují málo elektro aut? Asi možná máme pocit, že ostatních elektro aut se v Německu prodají tisíce kusů měsíčně. A v tomto světle je 55 kusů naprosto směšný počet. Když se ale kouknu na německé prodeje, tak vidím, že za listopad se i nejprodávanějšího elektro auta světa – Modelu 3, prodalo jen 188 kusů. Kterého se ale např. v Holandsku prodalo ve stejném období 3 973. Naproti tomu tokového Audi e-Tron se v Německu prodalo o 4 kusy více, než Modelu 3 a sice 192 kusů. Jsou to směšná čísla? V rámci Německa to ve skutečnosti znamená 5. nejprodávanější elektro auto. Takže 55 vozů sice není žádný rekord, ale v rámci Německa to vlastně zase tak špatné není. Jediné, co jsme vlastně zjistili, že Němci moc elektro auta nemusí – na to jak velký je to stát a s jak velkou kupní silou.
Takže bych opravdu s hodnocením počkal až na ty vyspělejší trhy, jako jsou Norsko a Holandsko. Ty teprve můžou objektivně něco říci o skutečném (ne)zájmu zákazníků.
http://ev-sales.blogspot.com/2019/12/germany-november-2019.html

Petr Melechin

V případě Tesly prodeje v daném regionu dost kolísají z měsíce na měsíc v závislosti na tom, jestli zrovna dorazila loď s auty z Fremontu, nebo jestli třeba nějaká jiná země zrovna nemá přednost (aktuálně třeba Nizozemsko). Takže třeba toho Modelu 3 se v Německu sice v listopadu prodalo 188 kusů, ale v září to bylo 1516 kusů (a přes 300 e-tronů, které jsou s EQC srovnatelnější). Proto nemá smysl řešit jednotlivé měsíce, ale je potřeba se dívat na delší období.

Nicméně v případě EQC se bavíme o 55 kusech v Německu za celou dobu, co se prodává, což je několik měsíců. Což je docela na pováženou u německého auta, jehož výroba a prodej začala podle Mercedesu už v květnu 2019 a reklama na něj je v Německu prý na každém kroku. 19 prodaných kusů v listopadu je prostě hrozně málo, ať už se na ta data díváte jakkoli. Já bych samozřejmě chtěl, aby se Mercedesu dařilo EQC prodávat víc, ale na druhou stranu se nedivím, že nejde na dračku, když to Mercedes podcenill, poslední roky seděl na zadku, a pak představí auto, které nemá ve srovnání s konkurencí co nabídnout (jak sám říkáte).

Jack

Teslarati, (stejně jako Welt) vyvodil z informací od KBA chybné (minimálně zavádějící) závěry. A vy jste ty jejich závěry navíc zkombinoval s dalším zavádějícím článkem z insideevs a vyvodil z toho další nepřesnosti.
Začněme tím článkem insideevs kde informují o plánu Mercedesu vyrábět 100 aut denně někdy v průběhu roku 2019 a 200 aut denně od roku 2020.
1. Není to oficiální informace Mercedesu, ale jen rumors. Oficiálně Mercedes oznámil jen (sice s velkou slávou) zahájení výrobu, což bylo někdy v květnu. Ale nikdy neřekl kolik bude přesně denní produkce, kolik vyrobí celkem aut v roce 2019 a kolik přesně to bude v listopadu, v květnu, nebo v jakémkoliv jiném měsíci.
2. I kdyby to byly oficiální informace Mercedesu, plány (jak moc dobře víme od Tesly) se mohou v realitě lišit. Nejsou baterie, problémy s elektronikou, a výroba se reálně opozdí o měsíce. Ostatně i Welt uvádí problémy s výrobou e-Tronu. Což ostatně potvrdily i jiné zdroje. Podobné zvěsti se ale šíří i o VW ID3, který se (prý) také vyrábí už měsíce, ale přitom nedodají ještě další dlouhé měsíce ani auto. Vidím v tom velkou podobnost s Mercedesem, nemyslíte?
3. Nevím kde jste (v článku) vzal informaci, že EQC se bude přesně od května vyrábět v počtu 100 aut denně. A že v listopadu bude taková produkce také. Ani v článku s totiž nic takhle konkrétního neuvádí. Je tam dokonce výslovně uvedeno:

Because we don’t know when the target rate will be achieved, we rather shouldn’t expect production of more than ≈10,000 in 2019.

Takže jsou to všechno jen odhady a spekulace. Ale na základě nich jste začal pevně stavět svá tvrzení.
Tím se dostáváme k článku Weltu, kde se tvrdí:

Ihre Vermutung wich wenige Tage später Gewissheit. Für das angefragte Spitzenmodell EQC der AMG-Linie kommt das KBA nach genauer Zählung im November auf 19 Pkw. Für die gesamte elektrische Baureihe stehen 55 Fahrzeuge in der KBA-Datenbank.

A prodeje srovnávají s e-Tronem

Doch die EQC-Zahlen liegen bemerkenswert niedrig. Der direkte Konkurrent, Audis E-tron, kommt auf deutlich höhere Zahlen. Hiervon wurden im November 192 Stück zugelassen.

Tyto informace jsou vesměs přesné. Jen s tím rozdílem, že podle finální zprávy KBA (od které jejich informace pocházejí) se prodalo Mercedesu EQC v listopadu nakonec 57 kusů. Protože je to vlastně předělaný benzínový Mercedes GLC a EQC se vyrábí na stejné lince, tak je ve zprávě uveden pod MERCEDES GLK, GLC ve sloupci elektro, strana 9.
Toto jsou finální čísla přímo od Ministerstva dopravy. Žádné lepší přesnější zdroje už neexistují. Proto z nich pak citují všichni. Např. i vámi zmiňovaná Cleantechnica. Která to mimochodem jen přebírá od mnou citovaného ev-sales.
Takže data jsou přesná, nicméně z nich učiněné závěry už jsou mylné
1. Opravdu se jedná jen a pouze o listopadová čísla – což máte hned v nadpisu dokumentu od KBA. Ta ho pak vydává pro každý měsíc zvlášť. Takže první dedukce, že se v případě Mercedesu EQC jedná o kumulativní prodeje od začátku výroby je mylná. Jedná se jen a pouze o listopad.
2. Jestli byla výroba opravdu zahájená v květnu a jaká byla tehdy přesná produkce, nebo jestli se výroba rozběhla až v listopadu, nevím. A nehodlám o tom ani spekulovat, protože je to vlastně úplně jedno, když celou dobu Welt (a Teslarati) citoval jen a pouze čísla za listopad. Když tedy víme, že se jedná jen o listopadové prodeje, můžeme pak opravdu srovnávat jablka s jablky a u ostatních aut také předkládat jen a pouze listopadová čísla.
3. Tím se konečně dostáváme k tomu, co ta čísla tedy vlastně říkají. Vyplývá z nich, že Mercedes vyrobil EQC deseti tisíce kusů, ale má je pořád na skladu, protože je nikdo nechce? Nebo z nich vyplývá, že Mercedes mohl vyrobit deseti tisíce kusů, ale nevyrobil, protože o auta nikdo neměl zájem? Nebo v nich zaznělo, jaké jsou celkové prodeje od zahájení výroby? A nebo že se produkce naplno rozběhla už v květnu? Nevím, kde jste z těchto dat vzal tyhle informace. Ale já je tam prostě nikde nevidím.
4. Naopak tam vidím, že ve stejném měsíci se např. prodalo:
TESLA MODEL S – 43 kusů
TESLA MODEL X – 49 kusů
AUDI E-TRON – 192 kusů
Ano, prodeje v různých měsících různě kolísají. Proto se např. v červenci prodalo rekordní počet 530 kusů e-Tronů. Nebo zase v červnu rekordní počet 1336 kusů Modelu 3. I když v dalších měsících je to třeba i 5 krát méně. Ale není pravda, že výkyvy má jen Tesla. Obrovské výkyvy má i ten e-Tron a další vozy. Zvláště pak ty elektrické. U kterých také obecně panují problémy s nestálostí produkce. A také není pravda, že odlivem na jiné trhy trpí jen Tesla (Holandsko). Všechna elektro aut se vyrábí v omezeném množství a většinou jeden jediný závod musí zásobovat celý kontinent, ne-li celý svět. Takže ani ostatní automobilky nezásobují všechny trhy plynule. Až se produkce (a tedy i prodeje) opravdu rozběhne a EQC se bude prodávat i na dalších vyspělých trzích, tak teprve, pěkně prosím, dělejme nějaké silné závěry o (ne)populárnosti vozu. Díky. 😉

Petr Melechin

Přijde mi, že to naprosto zbytečně pitváte, přitom spolu vlastně souhlasíme. Faktem je, že Mercedes ve své domovské zemi zatím prodal jen pár desítek vozů a ať už je to nezvládnutou výrobou, nebo nezájmem zákazníků, prostě to není dobrý výsledek. Nic víc.

Zbytek už měl jen ukázat, že v Německu je o elektromobily obecně zájem mnohem větší a že Mercedes chce/chtěl těch aut vyrábět více (to je snad jasné i bez odkazu či oficiálního prohlášení). A pokud je to tak, jak říkáte, že Mercedes opravdu má tak velké problémy ve výrobě, že za několik měsíců dokázal vyrobit jen pár kusů, tak moc nechápu tu jejich marketingovou masáž. To jsou fakt tak hloupí, že tolik investují do reklamy něčeho, na co bude zákazník muset čekat rok?

Jinak já nikde netvrdil, že Mercedes měl vyrábět sto aut denně už v květnu, to mi podsouváte. Já jen řekl, že Mercedes prohlásil, že výroba začala už v květnu, abych dal kontext tomu číslu (55 prodaných vozů od té doby). Těch 100 aut denně už bylo jen jako příklad toho, že nejspíš chtěli touto dobou vyrábět těch aut víc, čemuž prodeje neodpovídají. Přiznávám, že to o 100 vozech denně není oficiální informace, ale zároveň to není vůbec podstatné, protože je snad komukoli jasné, že Mercedes chtěl vyrobit a prodat více kusů, než kolik indikují prodeje v Německu.

Upřímně vlastně nevím, o čem diskutujeme. Tvrdíte, že Tesla měla v začátcích podobné problémy, a tak bychom měli být shovívaví i k Mercedesu. Je sice pravda, že třeba výroba Modelu X se zpočátku taky potýkala s velkými problémy a rozjezd se vlekl, ale moc nesouhlasím s tím, že by to znamenalo, že to Mercedes omluvuje. Jednak byl Model X ve srovnání s EQC o dost komplikovanější produkt a hlavně Mercedes je na rozdíl od Tesly zkušená automobilka, která by rozhodně neměla mít až takové problémy s výrobou/prodeji (obzvlášť na svém domácím trhu). Spolu s problémy Jaguaru či VW to tedy podle mě akorát hezky ilustruje, že masová výroba elektromobilů je obtížná pro kohokoli, což zastánci Tesly tvrdí odjakživa, ale klasické automobilky a kritici Tesly si to evidentně nechtěli připustit.

Každopádně bych to asi už ukončil, protože jsme myslím řekli všechno podstatné. Já jen zopakuji, že držím Mercedesu palce, ať letos prodají těch EQC o dost víc, nebo se aspoň poučí a na příštím elektromobilu si dají více záležet a nepodcení obtížnost výroby.

Jack

Ďábel je skrytý v detailu, pane kolego. A dokud se nedostanete k podstatě, nemůžete přestat pitvat. 😉
Nebo se pak člověk musí spokojit s tvrzením, že elektrický Mercedes nikdo nechce, SpaceX není nejpokrokovější společnost v oboru, a nebo že Země je placatá. Nakolik je to pro každého důležité, už nechám na každém z nás. 🙂

Josef

Myslím, že bude nejlepší počkat na čísla prodejů za celý rok 2020 a teprve pak hodnotit výsledky BMW, Mercesedesu, VW, Porsche, GM, Fordu, Škodovky a dalších značek… Řešit prodeje modelů za jednotlivé měsíce roku 2019 nemá moc smysl. Ta čísla jsou hrozně zkreslená desítkou nahodilých výkyvů a nemají moc vypovídající hodnotu. Tj. teprve až za rok půjde poznat, kdo je vítěz a kdo poražený. Komu ujel vlak a kdo je naopak tahounem technologického vývoje.

Jack

Naprostý souhlas. A to taky celou dobu říkám, že se z jednoho jediného čísla z jednoho jediného státu nedají dělat takové laciné závěry, že auto se málo prodává. A nebo dokonce že se se málo prodává, protože je o něj malý zájem, a ne proto, že se jen nevyrábí dostatek kusů.
Počkejme na delší období a na více relevantních trhů. Pak můžeme dělat nějaké objektivní závěry. Bez toho je to jen směšná dojmologie. Kterou ale tak nesnášíme na odpůrcích Tesly. Tak nedělejme to samé, co oni.

Petr Melechin

Jack: I když obecně vzato souhlasím, že nelze moc vyvozovat jen z jedné hodnoty, tak mi šlo právě o to, že v tomhle konkrétním případě to není dobrý výsledek, i když se na ta data podíváme více zeširoka. Když někdo řekne, že Modelu 3 se v Německu v listopadu 2019 prodalo jen 188 kusů a bude to brát jako důkaz nízké poptávky, tak je to samozřejmě hloupost, protože se dá jasně poukázat na logické důvody, proč tomu tak bylo (ještě nepřijela loď nebo Tesla zrovna posílala auta jinam) a je navíc vidět, že v jiných měsících ty prodeje byly ve stejném regionu mnohem vyšší.

Jenže u Mercedesu se pozitivní důvody, které by omlouvaly či vysvětlovaly tak nízké prodeje, hledají jen velmi těžko.

-Mají továrnu v Německu a přesto na místní trh skoro nic nedodali. Problém tedy asi není v tom, že by Mercedes měl logistický problém s přepravou vozů na tento trh (jako tomu někdy je u Tesly).
-Mercedes dělá EQC velkou reklamu, takže nelze říct, že by lidé o tom autě nevěděli a že by problém byl v marketingu.
-Auto se vyrábí už asi půl roku, takže i když lze argumentovat problémy ve výrobě, pořád to není dobrá vizitka a je to dost nepřijatelná věc pro tak zkušenou automobilku.

Napadlo mě, že vysvětlením by mohlo být, že třeba Mercedes stejně jako Tesla na konci roku poslal většinu vyrobených kusů do Nizozemska, kde končily dotace a byla zvýšená poptávka. Nebo třeba do Norska, kde je obecně velký zájem o všechny možné elektromobily (i když Německo už je větší EV trh celkově). Jenže jsem si našel statistiky registrací elektromobilů v Nizozemsku, Norsku a Španělsku za celý rok 2019 a prostě to je špatné i po započítání prodejů v těchto zemích.

První kusy byly v těchto třech zemích registrovány koncem června a do konce roku se tam registrovalo 256 vozů celkem. Takže když přičteme Německo, tak za posledních 6 měsíců se na největších evropských trzích pro elektromobily prodalo jen asi 300 kusů EQC celkem. Nebavíme se tedy už o jediném měsíci či jedné zemi z mnoha (mimo EU se EQC zatím neprodává, pokud vím). To je prostě smutné a ve výsledku je celkem jedno, jestli je to kvůli velkým problémům ve výrobě či nízké poptávce. Protože u takového velikána jako je Daimler by se to dít nemělo tak jako tak. Přeju jim, aby ty prodeje v roce 2020 vzrostly, ale osobně to nevidím moc růžově.

Takže souhlas, že je potřeba být opatrný s vyvozováním závěrů z malého množství informací, ale zrovna v tomto případě to prostě pozitivní výsledky nejsou, ať už se na ně koukáte jakkoli. A není to tedy ten samý případ jako u Tesly, kdy často kritici poukazují na pokles v jednom měsíci či regionu a vyvozují o tom něco o poptávce. To je vlastně to jediné, o co mi v téhle diskuzi šlo.

Jack

Jsem myslel, že jste říkal, že už byste to ukončil. 😀
Ale když už jste s tím začal…😀
Když se podíváte na úplný začátek naší diskuze, tak uvidíte, že jediné, co jsem namítal je, že tak nízké prodeje jsou evidentně z důvodu malé výroby. A ne z důvodu dostatečné výrobní kapacity a velmi nízkého zájmu zákazníků. Což se omlouvám, ale to je podle mě s ohledem na tak nízká čísla a velký počet čekajících zákazníků opravdu evidentní. Ale to už jsme probraly a nebudeme se k tomu vracet, že? 😀 Jen jsem upozorňoval na určitou zaujatost, když člověk bude dělat takové laciné a rychlé závěry na základě jednoho nepřesného článku, že se bude pak chovat úplně stejně lacině, jako weby, které tu tak často a právem kritizujeme.
Ale ani slovem jsem nezmínil, že takto nedostatečnou výrobu považuji pro Mercedes za dobrou zprávu. Vůbec jsem toto nehodnotil. Kdybychom se bavili o tomto a ne o údajném nezájmu zákazníků, tak by to byla úplně jiná diskuze. A pak bych vám řekl to samé, co říkáte vy. 😉
Řekl bych vám, že všechny klasické automobilky mají sice obrovský marketing, ale skutek utek. V mých očích tím ztratily naprosto všechnu kredibilitu. Síla image BMW, Mercedesu, Audi a Porsche je pro mě tak někde na úrovni Fiatu. Raději bych si 10 krát koupil Kia Niro EV, které si na nic nehraje, než nějaké EQC. Protože když si odmyslíte pěkné zpracování a kožené sedačky, tak ve skutečnosti zjistíte, že i ta Kia má modernější technologie, než automobilka, co má slogan: “To nejlepší, nebo nic”. To nejlepší zjevně končí u masážních sedaček. Jen prázdná slova. Takže sloganem, kterým se ve skutečnosti vedení Mercedesu řídí je: “Navrch huj a vespod fuj.”
Prostě to jen ukazuje, že vyrábět slušné elektro auto ve vysokých počtech není vůbec žádná sranda. A sto let tradice je klasickým automobilkám naprosto, ale naprosto k ničemu. Spíše by se dalo tvrdit, že je to jejich největší překážka, které jim svazuje ruce.
BTW: Kde jste na eu-evs.com našel prodeje EQC? Já to tam hledal už ráno, ale kolonku EQC jsem tam vůbec nenašel – jo tak už jsem to našel. 🙂

Petr Melechin

V pořádku, tak hlavně, že už je jasno. 🙂 Nicméně byla to rozhodně zajímavá diskuze (a hlavně civilizovaná), a tak to má být!

Jack

Taky díky. 👍

Petr Melechin

Díky za odkaz! Taky jsem se přikláněl spíš k vysvětlení, že důvodem je nedostatek poptávky (protože jinak nechápu, proč Mercedes tolik investuje do reklamy, když toho auta dokáže vyrobit jen pár kusů) a taky jsem myslel, že zkušená automobilka nebude mít půl roku problémy s výrobou. Každopádně jsem rád, že jsem se mýlil a snad se teda EQC bude prodávat aspoň dost na to, aby Daimler nadále investoval do elektrifikace.

Jack

Není zač. 😉
Reklama a marketing nejsou obecně nejlepší ukazatele výrobního pokroku. Ba naopak. Silným marketingem se automobilky (a nejen ty) právě snaží zamaskovat slabá místa v produktu. Mají navodit pocit nadřazenosti jejich automobilky (jako takové) nad konkurencí. A je úplně jedno, že skutečnost je naprosto opačná, a že produkt, který inzerují se ani neprodává. Pak není divu, že např. Audi utratilo obrovské částky za odvysílání reklamy na americkém Super Bowlu (a nejen tam) na Audi e-tron GT concept, který se snad nikdy ani pořádně prodávat nebude. Jen to má vzbudit v divácích pocit, že Audi je leader v oboru. A ne např. Tesla.
BTW: Jen jedna 30sekundová reklama stojí cca 5 milionů dolarů – nějakých 115 milionů korun. A těch reklam tam pravděpodobně odvysílali více, než jen jednu. A to nemluvím, o desítkách až stovkách dalších reklamních aktivitách na tyto neexistující produkty. Koncepty se objevily v několika filmech, byly použity v cílené reklamě proti Tesle atd, atd. Automobilky za to utrácejí doslova stovky milionů dolarů. Místo aby je investovaly do pořádného kvalitního produktu a urychlení výroby. 🤦‍♂️

Jack

Abychom to viděli v celkovém kontextu, je také třeba zmínit, že mnoho zdrojů uvádí, že EQC už je na všech trzích dávno vyprodané.

In February, CEO Dieter Zetsche told Welt Online that “We are sure that we will not be able to meet the demand in 2019 and probably not by 2020.”
In short, if you order an EQC now, you are unlikely to receive it before Q2 2020.

Zdroj

V Austrálii to samé.

A v USA se začne nakonec prodávat až o rok později v roce 2021.

Dokonce i Bjørn Nyland, který natočil doslova desítky hodin videí o EQC, jednou zmiňoval konkrétní zkušenost svého známého i dalších zákazníků z Norska, jak budou muset na auto čekat skoro rok.
Navíc si Mercedes začal vyrábět baterie sám (což jsem ani nevěděl). A všichni víme, jaké problémy s navýšením měl i tak ostřílený výrobce baterií, jako je Panasonic.
Také je potřeba rozlišovat od (velkohubých) reklamních prohlášení Mercedesu, jak bude jedničkou v oboru a reálnými informacemi z trhu. Takže ano, je klidně možné, že se klidně budou další rok prodávat jen desítky kusů měsíčně. Je to ostuda? Rozhodně ano. Ale je potřeba si říct, čím je to reálně způsobené. Naprostým nezájmem zákazníků, nebo naprostým nezvládnutím výroby?

Jirka

Je uplne jedno v jakem kontextu se na to divame, EQC neni LaFerrari. 55ks od zacatku vyroby je spatne cislo ze vsech uhlu pohledu.

endemit

Když se někde objeví Tesla killer se prodalo 55 kusů, tak to prostě pobaví. A když potom ten článek pročítám, tak se opět chvílemi bavím, ale chvílemi i žasnu a chvílemi mi je i smutno. Tak oni udělají masívní reklamu, ale auto z nějakého důvodu nevyrobí. Myslím, že zjistili, že je na autě něco špatně, tak výrobu zavčas zastavili. A tady mi začíná být smutno, že v Evropě zatím nikdo neumí udělat konkurenční EV. Dokonce ani automobilová velmoc Němci. Snad se pochlapí VW. Dnes dokáží vyrábět obstojně elektromobily v Číně, J. Korei, Japonsku, USA a svou ligu hraje Tesla. Pro Evropu je to problém v tom, že už toho nemá světu moc nabídnout. Když vezmeme spotřební zboží jako tv, mobily, počítače a mnoho dalších věcí, vidíme, že Evropa ztrácí dech a teď nezachytila ani nástup EV. Ještě bych dodal, že ten elektrický Mercedes je tak hnusný, že už jen proto si ho málokdo koupí a když vynechám sporťáky a ty nejvyšší třídy aut, tak musím říct, že Mercedesy, Audi a BMW jsou snad nejškaredější auta vůbec. Hezčí je i Dacia a Kia se Škodou jsou proti nim doslova krasavci,

Jack

No mě na tom nejvíce baví, jak se každá věhlasná automobilka chvástala, že až budou chtít, tak budou vyrábět elektro aut klidně miliony. Protože to oni přeci mají sto let zkušeností, ne Tesla. Ale zkušeností se spalovány. Jako by vůbec nevadilo, že je to něco naprosto úplně jiného, než elektro auto. Asi jako kdyby se česká Tesla, národní podnik chvástala, že už v 50. letech vyráběli první analogové počítače na světě a že tedy díky tomu dnes v roce 2020 technologicky rozdrtí Apple. 😀
A nejvtipnější jsou ti fanoušci velké německé trojky a i ostatních, co jim to žerou i s navijákem a ani netuší, jak jsou úplně mimo. Jako když můj táta stále považuje BlackBerry za nepokrokovější a nevyspělejší smartphone co kdy svět vyrobil. 😀
Každopádně Japonsko je v elektro autech ještě víc mimo, než celé Německo. Vyrábí jediné elektro auto. A Toyota a Honda došly tak daleko, že naprosto popírají, že nějaká elektro auta vůbec existují. Korea je na tom sice celkem dobře, ale pořád mají problém s nedostatečnou výrobní kapacitou, která je pořád 3 krát menší, než Tesla. Takže jediná pokroková automobilka s se slušnou kapacitou je (bohužel) Tesla. A pak už jen spousta čínských výrobců, z kterých se někteří dotahují kapacitou na Teslu, ale zase jim chybí kvalita a hlavně pokrokové technologie. A hlavně jsou mimo Čínu většinou nedostupná takže je o nich v Evropě zbytečné mluvit. Osobně vkládám naději do VW. Který sice dnes celkově nic moc, ale alespoň tu budoucnost (narozdíl od ostatních) má jasně rozehranou.

Jack

Cože? 😀
Je pravda, že je vyrobené ze spalovacího GLC. A že elektro motor sedí normálně v uchycení klasického motoru. Ale protože to (nepřekvapivě) způsobovalo velké vibrace, tak pro elektro motor museli vyrobit příhradový rám a do něj ho usadit a i ten rám museli nezávisle odpružit, protože vibrace byli pořád vysoké. Takže je to zase jen blbě předělané spalovací auto. Ale to by běžnému zákazníkovi nemělo vůbec vadit. Stejně blbě jsou vyrobeny prakticky naprosto všechny rádoby od základu vyrobené elektro vozy, jako i-Pace, e-Tron, Taycan, všechny vozy Hyundai, Kia, Renault, Nissan… Jediná výjimka je snad jen i3 a ID3. A pochopitelně Tesla.

Jack

Na tomto videu o tom rámu a uložení elektro motoru mluví přímo vývojář z Mercedesu. To uložení je naprostá amatéřina mimochodem. Jako by nějaký poměrně šikovný kutil předělal ve vlastní garáži benzín na elektro auto. Ale automobilka, která má slogan The best or nothing? Nevím, jestli se mám smát, nebo litovat ty ubožáky, co si to koupí a ještě budou tvrdit, jak auto je vrchol technické revoluce na který ani Tesla nemá. 😀 Každopádně falešný motor je pěkná blbost. 😀 By mě zajímalo, kde o tom psali…

Pavel Riedl

Vývoj platformy stál 10 mld euro. Šílené, absolutně šílené!
A nejhorší na celé té záležitosti je, že Tesla nejenom jede dál, ale stále zrychluje. A oni ani nesrovnali krok s 8 roků starým ‘eskem’.

Jack

Každopádně tomu, že vývoj EQC stál 10 miliard eur nevěřím ani trochu. Jako obvykle místo technologie mají nejpokrokovější opět jen marketing. Vždyť se v první řadě o žádnou novou platformu vůbec nejedná. Jen vzali úplně klasické benzínové GLC, co ho prodávají už roky. A nově vyrobili jen příhradový rám a do něho místo benziňáku narvali elektro motor. A pod podlahu plácli baterii. A to vysloveně z venku pod auto. Takže je to SUV, ale oproti GLC má asi o 5 cm nižší světlost. Takže ve skutečnosti má to auto průchodnost terénem stejnou, jako klasické céčko. Dokonce se EQC vyrábí i na stejné lince společně s GLC a C. Takže i do toho investovali jen hodně málo. Jediné, do čeho vrazili trochu prachů, je super extra rafinovaná a “futuristická” přední maska z budoucnosti, aby průměrný blbeček nepoznal, že se jedná jen o obyčejné GLC s trochu skosenou zádí a myslel si, že je to úplně zbrusu nové pokrokové auto vytvořené čistě od základu jen a pro elektro pohon. Všechno hlavně marketing, místo skutečného elektro auta. Hlavně aby to moc nestálo a mohli bychom se dál tvářit, jako že děláme ta nejpokrokovější a nejvyspělejší auta na světě.
Ale jestli je to skutečně celé pravda, tak to znamená, že je Mercedes úplně v hajzlu. Protože vývoj jednoho opravdového elektro auta by ho v tom případě stálo tak 100 miliard euro. Což je mimochodem dvojnásobná hodnota celé automobilky. 😀

Robert

Pokial sa nemylim tak bjorn pri teste toho mercedesu povedal ze to je najtichsie elektroauto ake sofeval, takze neviem co ta opravnuje oznacovat inzinierov z mercedesu za amaterov. Participoval si niekedy na vyvoji noveho produktu ?

Jack

Co vy pane kolego? Kolik elektro aut jste vyvinul? A i kdyby ani jedno, tak to znamená, že máte mlčet a pokorně kupovat to, co vám automobilka řekne? Vy to tak děláte? Třeba u bot, u počítačů, televizí a vůbec všeho? Když přijdete do Alzy, a prodavač vám řekne, že je to špičkový výrobek a ať si to koupíte, tak vy to uděláte? Nedovolíte si nic namítat? Protože přeci jste taky iPhone nevyvinul. Nebo vyvinul?
Co vás naopak opravňuje říkat, že Mercedes je špičková technologie? Vy snad víte, jestli je to opravdu pravda? A když to tedy říká o svém výrobku i taková Dacia, jak to tedy může platit o Mercedesu i Dacii zároveň, když se to de facto vzájemně vylučuje? Buď jeden z nich lže. A nebo lžou oba. Ale že mají pravdu oba z logiky věci není možné.
A co se týče Bjorrna, viděl jsem všechna jeho videa. Ale nevím, jak kvalitní tapecírunk přímo rozhoduje o pokrokovosti technologie baterií, motoru, spotřebě a celkovém dojezdu na jedno nabití. Ale máte pravdu, já jsem žádné auto nenavrhl, takže to nedokážu posoudit.
Každopádně EQC by bylo dobré auto. Kdyby nestálo minimálně 2 mega. Ani bohatí lidé nemají ve zvyku peníze jen tak vyhazovat oknem. A nezaujatý člověk, který alespoň trochu rozumí elektro autům a nezáleží mu jen na tom odhlučnění a pohodlných sedačkách, ale zajímá se o skutečné věci, které definují dobré elektrické auto, moc dobře ví, že pak EQC dobrá volba není. Možná tak pro fanouška Mercedesu, který žádné jiné auto, než Mercedes ani nechce, je to zajímavé auto.
A taky jde o to, že Bjorn to vůbec nehodnotil z ohledem na cenu a pohledem člověka, co by si měl auto kupovat za vlastní peníze. Ale pak vás samozřejmě zajímají úplně jiné věci, než když vám ho dá automobilka na testování zadarmo. Vždyť ani nevěděl kolik to jeho konkrétní auto stojí. Protože v té době ani Mercedes neoznámil přesnou cenu. To jeho auto stojí 2,7 milionu! To je ticha za ty prachy, co? 😀 Zvláště, když to samé GLC v benzínu začíná na 1,2 milionu. Jak to pak chcete objektivně hodnotit? Je např. Škoda Octavia dobré auto? Dokud nebudete vědět cenu, je to jen iluzorní nereálné hodnocení. Když vám řeknu, že ta Octavia stála 700 tisíc a měla plnou výbavu, tak si řeknete super auto. Ale kdybych vám řekl, že sice super špičková výbava, ale obyčejná Octavia pak bude stát třeba dva miliony? Najednou je z toho samého auta naprostý propadák. Přitom se změnila jen cena.
Takže si to super tiché EQC kupte, já vám v tom nebráním. 😉

Robert

Moc pekny nic hehovoriaci monolog 🙂

Jack

Za to ten váš komunistický: “Kritizuj, ale konstruktivně” Jinými slovy “Drž hubu a krok” něco opravdu říká. 😀

Tomáš Kratochvíl

Souhlas. Ten člověk s podezřelým nickem se sám označuje za největšího fanouška Tesly. Objektivní kritiku u něj nehledejte, ačkoliv se snaží vyvolat dojem, že se o to právě snaží.

Zdeněk

A k čemu je ti tichosti u auta? Ono to jezdí na tichý pohon. 🤪. U auta mě zajímá : cena a dojezd. A né tichost.

Jiří Lacina

Je úžasné až neuvěřitelné že se Tesle podařilo za pět let navýšit výrobu na desetinásobek. Jsem zvědav zda se jí to podaří i za následujících pět let – našlápnuto na to má dobře.

Kamil

Průlom bude plně autonomní řízení, pak už prodej aut nebude to hlavní. Auta, která neprodají, prostě vyšlou do ulic jako taxi ve vlastní režii. Tam vidím strop pro Teslu tak na 10 miliónech aut ročně

Josef

Taky vidím potenciál prodejů Tesly někde kolem 10 milionů aut ročně. Nebude to ale hned, jde spíš o potenciál, na který se může dostat třeba za 20 let. Cca 10 milionů automobilů ročně dnes prodávají největší světové automobilové skupiny: 1. Toyota 10,5 mil., 2. Volkswagen 10,5 mil., 3. Fiat Chrysler+PSA 8,5 mil., 4. Hyundai 7,5 mil., 5. GM 7 mil.. Do této světové TOP 5 se může Tesla dostat. Dneska není ještě ani v TOP 30.

https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry

endemit

Tesla sice není v TOP30, ale co se týče její hodnoty, je třetí za Toyotou a tuším, že GM.

Jack

Ano je třetí. Ale GM je až 6. v pořadí:
Toyota 199.93
Volkswagen 97.97
Tesla 79.85
Daimler 58.58
BMW 52.86
General Motors 51.89
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AR0nMayDZ6ce3hGKP_h15aby4UX55wNH6hmNB0GxM8Q/edit?usp=sharing

Jack

Všechny hodnoty jsou na akciovém trhu jen virtuální. Proto se tomu říká akciový trh a ne Albert supermarket. Např. Ford měl v roce 1999 hodnotu 20x větší, než v roce 2009. Ale i dnes má pořád hodnotu 4x menší, než před 20 lety. To jsou naprosto gigantické rozdíly. Přestavte si, že byste si koupil novou Octávii za půl milionu a za pár let by se prodávala nová za 25 tisíc. A tomuto se říká akciový trh. Ostatní automobilky jsou na tom úplně stejně. Ostatně jako všechny firmy na akciovém trhu.
Můžou se pak stát pro běžného člověka tak nepochopitelné věci, jako že automobilka, co vyrábí jen 100 tisíc aut ročně, se rozhodne koupit automobilku, které ale vyrábí 8 milionů aut ročně. Konkrétně Porsche chtělo koupit VW. Nakonec koupilo “jen” polovinu VW, protože v době koupi právě klesna cena akcií Porsche na rekordní minimum a tak běhen pár týdnů přišlo o miliardy dolarů a nemělo dostatek peněz na převzetí celého VW.
Stejně tak si Tesla může klidně zítra koupit 30 ze všech 35 výrobců, co jich na světě celkem je. Ale proč by takový odpad kupovala, že?

Jack

Resp. po oznámení úmyslu Porsche převzít VW, akciový trh začal spekulovat a cena VW vyletěla raketově do nebe a dokonce se stal nejhodnotnější automobilkou světa. A Porsche rázem nemělo dostatek peněz na převzetí. A všechno bylo taky jen virtuální. Nejprve trh obrovsky nadhodnotil Porsche a to si mohlo začít brousit zuby na 80 krát větší VW. Ale pak zase trh obrovsky nadhodnotil VW a Porsche mělo rázem obrovské problémy. Všechno je to jen trh. Takže buďto je celý světový obchod jen virtuální, a nebo není a je to prostě normální. Ale pak v tom případě není ani virtuální cena Tesly. 😉
https://www.reuters.com/article/porsche-vw/timeline-porsches-pursuit-of-volkswagen-idUSLDE7020VH20110103

Josef

Tak ona ta hodnota společností na akciovém trhu znamená hodnotu, jakou akcionáři očekávají, že bude mít daná firma v budoucnu. Tj. kolik peněz bude firma vydělávat v budoucnu. Dlouhodobí akcionáři (spolumajitelé akciové společnosti) se dívají třeba 10 let do budoucna, nezajímá je ztráta v roce 2019 nebo zisk v roce 2020. Zajímají je hlavně tržby a ziskovost v letech 2025 až 2040. Hodnota společnosti na akciovém trhu tedy není žádná virtuální hodnota, ale očekávaná hodnota společnosti v budoucnosti.

Když si koupím akcie Tesly za milion Kč, beru to jako dlouhodobou investici a očekávám, že za deset let bude mít můj podíl ve společnosti hodnotu třeba 10 milionů Kč. Přijdou dividendy (podíl na zisku) a když budu chtít, mohu například polovinu podílu prodat za 5 milionů někomu dalšímu. Nebo si akcie nechám a část akciové společnosti zůstane natrvalo rodinným majetkem.

Pokud je hodnota Tesly na akciových trzích už dnes stejně tak velká jako hodnota Volkswagenu, BMW, Daimleru, GM, znamená to, že investoři očekávají, že Tesla bude vydělávat za cca 10 let stejně nebo více peněz než zmíněné čtyři automobilky.

Mimochodem, už v roce 2022 bude Tesla vyrábět cca stejně automobilů jako Škoda auto, bude mít přitom dvojnásobné tržby i dvojnásobnou ziskovost než Škodovka.

Jack

Takhle by to možná mělo fungovat v ideálním světě. Ale to by tu nesměli být short sellers, kteří systematicky srážejí hodnotu automobilky dolu na co možná nejnižší hodnotu – ideálně až k nule a bankrotu. A pak je tu většina obchodníků na trhu, fondy, banky atd., kteří nakupují akcie za stovky miliard dolarů jen na pár měsíců a očekávají rychlé zhodnocení. Tyto všechny nákupy nemají vůbec žádnou spojitost s tím, jak růžový se od automobilky očekává růst za 10 let. Očekává se jen růst v příštím čtvrtletí, aby se mohlo všechno prodat a rychle vydělat. Právě proto má Tesla jedno čtvrtletí hodnotu 40 miliard další 70 a za měsíc zase 40. Přitom to z dlouhodobého pohledu nedává vůbec smysl. Prodeje dlouhodobě rostou, ale cena akcií jde ode zdi ke zdi. No a pak teprve tu máme ty dlouhodobé akcionáře. Ale ti jen sami nejsou schopni ovlivnit, jaká bude výsledná cena.

Josef

“A pak je tu většina obchodníků na trhu, fondy, banky atd., kteří nakupují akcie za stovky miliard dolarů jen na pár měsíců a očekávají rychlé zhodnocení.”

Jenže tihle hráči způsobují jen krátkodobé (denní, týdenní, měsíční) výkyvy nahoru a dolů. Dlouhodobě (v řádu let) tu mají vliv fundamenty. Tj. podíl na trhu, tržby, ziskovost, dividendy, růst tržeb.. Dlouhodobé investory krátkodobé výkyvy akcií vůbec nezajímají. Například Warren Buffet nakupuje akciové podíly ve firmách za miliardy dolarů s cílem je držet minimálně 10 let (klidně i 20 a déle). Ani mě osobně krátkodobé výkyvy akcií vůbec nezajímají. Nemá je smysl řešit. Stejně jako nemá smysl rozhodovat se dlouhodobě podle aktuálního venku za oknem počasí. Jednou prší, podruhé svítí sluníčko. Neříká to ale nic o tom, v jakém stavu bude za 5 let firma, ve které mám akciový podíl.

“Ale to by tu nesměli být short sellers, kteří systematicky srážejí hodnotu automobilky dolu na co možná nejnižší hodnotu – ideálně až k nule a bankrotu.”

Short Sellers nemohou srazit cenu akcií na nulu, nemohou ji srážet systematicky a už vůbec nemohou dostat společnost do bankrotu. Dokáží maximálně krátkodobě snížit cenu akcií o několik málo procent, nedokáží ale snížit tržby firem, jejich ziskovost ani jejich podíl na trhu. Tj. short sellers je ideální úplně ignorovat.

Jack

Tak když myslíte, že shorty nedostaly nejednu (obrovskou) firmu ke krachu, tak já Vám to vyvracet nebudu.

Josef

Například jakou? Jakou obrovskou firmu firmu dostaly shorty do krachu? Pokud se někdo snaží srážet cenu akcií u zdravé firmy s velkým potenciálem, je to výhodné pro dlouhodobé investory. Shortař srazí cenu akcií, dlouhodobý investor hned levněji akcie přikoupí do svého portfolia, čímž zvýší svůj podíl ve firmě. Případně je přikoupí (vykoupí) sama firma a stáhne je z trhu.

Pokud je firma zdravá, žádný shortař jí nemusí zajímat. Pokud je firma finančně velmi nemocná, shortaři jí mohou zajímat jen kvůli tomu, že pomohou snížit cenu akcií a ty pak snadněji skoupí nějaký obrovský dlouhodobý investor, který si díky velkému akciovému podílu přivede do firmy nové (vlastní) vedení a staré neschopné z firmy vyhodí.

Jack

Souhlas.

Jiří Lacina

Nedomnívám se že je možné na základě dnešního stavu (objemu výroby aut u největších automobilek) predikovat stejný objem pro potenciálně největší automobilku za cca dvacet let. Je třeba si uvědomit že počet automobilů oproti množství obyvatel je v západní civilizaci zhruba pětinásobný oproti stavu v Číně která má navíc více obyvatel než všichni tradiční členové západní civilizace dohromady. V Indii je to dokonce asi 30 krát méně (za dvacet let může být Indie podstatně bohatší a tudíž i tam bude obrovská poptávka po automobilech). Potenciálně se tady za dvacet let může vyrábět 4 až pětkrát více automobilů ročně než jak je tomu dnes a tudíž i největší automobilka v té době může mít produkci oproti té dnes největší několikanásobnou.
Nicméně toto je pouze lineární pohled – do hry vstoupí i mnohé faktory působící v opačném směru (ve směru snížení počtu automobilů v poměru k počtu obyvatel) takže je těžké skutečně odhadnout objem celosvětové produkce automobilů za dvacet let. Navíc je otázkou zda tou největší automobilkou té doby bude Muskova Tesla.

Jiří Lacina

A samozřejmě bych si přál aby to byla Tesla. Tesla má dvě velké nevýhody oproti velkým automobilkám – mnohem menší zdroje financí a nemá trhy tak dobře obsazené. Nicméně má i tři velké výhody.- nemusí absolvovat bolestný přechod na produkci elektromobilů , podařilo se jí vybudovat plně vlastněnou továrnu na Čínském trhu který je do budoucna potenciálně největší na světě a nemá ve vedení zkostnatělé neschopné byrokraty.

Jack

Tesla si dala za cíl prodat v roce 2019 minimálně 360 tisíc vozů, ne 350 tisíc. 😉
Viz Q3 2019 Update strana 10. A horní hranici měla nastavenou na 400 tisíc.

Vehicle Deliveries:
Deliveries should increase sequentially and annually, with some expected fluctuations from seasonality. We are
highly confident in exceeding 360,000 deliveries this year.

Jack

Psala vlastně o tomu už v Q1’19 Update Letter strana 4.

Although we are driving towards higher internal goals, we reaffirm our prior guidance of 360,000 to 400,000 vehicle deliveries in 2019

Petr Melechin

Díky, v článku jsem to doplnil.