Tesla se možná chystá vyrábět vlastní baterie s neuvěřitelnou životností

Médii již delší dobu kolují spekulace o tom, že se Tesla chystá vyrábět do svých vozů vlastní baterie. Tyto spekulace značně zesílily poté, co se Panasonicu v prvním čtvrtletí tohoto roku nepodařilo vyrobit dostatečné množství baterií, kvůli čemuž Tesla nemohla vyrobit více svých vozů. Své o případné vlastní výrobě říká též nedávná akvizice společnosti Maxwell Technologies a také červnové setkání Elona Muska a dalších předních lidí v Tesle s akcionáři. Na tom sice k žádnému oficiálnímu potvrzení vlastních článků nedošlo, každopádně některé věty Muska a ostatních jasně naznačovaly, že americká automobilka chystá něco vlastního.

Na březen či únor příštího roku se také chystá takzvaný Battery and Powertrain Investor Day a dle Muska na něm Tesla podrobně představí složení bateriových článků, architekturu modulů a výrobní plány do budoucna. Ta by dle Muska měla výhledově cílit na roční výrobní kapacitu v řádu terawatthodin, což je více než 50násobek aktuálního stavu.

Server Electrek teď přišel s informací, že Tesla nabírá nové lidi v oblasti bateriových článků. Jednou z nových pozic je výrobní technik pro novou linku na baterie, která by dle Tesly měla být umístěna ve Fremontu. Není ale jasné, zda přímo v Tesla Factory či v nějaké jiné budově, jež Tesla ve městě vlastní. Kromě této pozice se dle Electreku Tesla shání též po konstruktérech, analyticích a testerech, přičemž všechny tyto pozice by měly souviset s výrobou bateriových článků. Den po zveřejnění článku na Electreku již ale tyto pozice nebyly na webu Tesly dohledatelné, americká automobilka tak buď již našla vyhovující lidi nebo inzeráty z nějakého důvodu smazala.

Bateriový článek typu 2170, který pro Teslu vyrábí Panasonic (Foto: Electrek)

Mezi nabízenými pozicemi je ta nazvaná cell technician, jelikož její výkon práce by měl být ve státě Colorado, konkrétně ve městě Broomfield. V něm momentálně Tesla nemá žádné centrum pro výzkum a vývoj (R&D), stejně tak jako tam neleží žádná továrna. Automobilka v Broomfieldu provozuje kromě Superchargerů pouze servisní středisko a obchod. Dle popisu práce to vypadá, že půjde nejspíše o nové R&D centrum, automobilka hledá totiž technika konkrétně na vývoj a optimalizaci anod. V požadavcích je navíc uvedeno, že by potenciální zájemce měl mít zkušenosti s Li-Ion bateriemi. Tato pozice by teoreticky mohla mít něco společného s technologií suchých elektrod, kterou vyvinula společnost Maxwell Technologies a jež byla vlastně hlavním důvodem, proč Tesla tuto firmu odkoupila. Zmíněná technologie by měla usnadnit a zlevnit výrobu a navýšit energetickou hustotu článků.

Výzkumné středisko by ale také mohlo souviset s nedávnou prací Jeffa Dahna. Tento člověk je považován za jednoho z průkopníků lithium-iontových baterií a s Teslou spolupracuje na jejich vývoji a výzkumu, například v ohledu zvýšení životnosti a kvality bateriových článků. O jeho novém výzkumu jsme již informovali ve druhém dílu série o patentech. Teď byla zveřejněna informace, že výzkumný tým Jeffa Dahna už delší dobu testuje nový typ baterií, který by měl svou životností prolomit magickou hranici jednoho milionu ujetých mil (1,6 milionů kilometrů). Články při testování zvládaly tisíce nabíjecích cyklů bez výrazných ztrát maximální kapacity, a to i při vysokých teplotách, při rychlonabíjení apod. Tento průlom je poměrně důležitý pro budoucí plán Tesly nabízet službu Tesla Network, v níž budou vozy této automobilky sloužit jako autonomní taxíky, a tak budou téměř neustále v provozu. Pohonné ústrojí a karoserie Modelu 3 jsou dle Muska už dnes navrženy tak, aby vydržely milion mil, avšak současné baterie vydrží „jen“ 480 tisíc až 800 tisíc km a zhruba 1500 nabíjecích cyklů.

Nabízí se otázka, pro jaké produkty bude Tesla své vlastní baterie v nejbližší době využívat. Vozy Tesla Model S a Tesla Model X v momentálně využívají starý typ baterií 18650, zatímco do novější Tesly Model 3 se instaluje typ 2170. Ten má větší energetickou hustotu, životnost a umožňuje rychlejší nabíjení. Oba typy článků pro Teslu vyrábí Panasonic, avšak pro Model 3 vyráběný v Číně Tesla plánuje minimálně zpočátku kupovat bateriové články od několika dodavatelů (šušká se například o firmách LG Chem nebo CATL). Půjde tak o první krok směrem k ukončení exkluzivního vztahu s Panasonicem.

Spolupráce mezi Teslou a Panasonicem ale bude nejspíš ještě dlouhou dobu pokračovat, neboť obě firmy do vývoje a továren investovaly velké množství peněz. Je také otázka, kdy Tesla výrobu vlastních článků spustí a jak dlouho jí bude trvat celý proces řádně optimalizovat a navýšit kapacitu na kýžené množství, aby se mohla od Panasonicu a dalších firem osamostatnit ve výraznější míře.

Michal Lenc

Na ElonX působím jako redaktor od prosince 2018, věnuji se zde převážně Tesle a občas též The Boring Company. Studuji kybernetiku a robotiku na ČVUT.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

16
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Ales
Host
Ales

Jen doufam ze si to tesla nenecha pro sebe a zacne to alespon licencovat. Baterie jsou potreba temer vsude a ve vsem.

Martin B
Host
Martin B

Tesla patenty uvolňuje zdarma od roku 2014.

Ales
Host
Ales

Ja prece nepsal ze ne. Chtel jsem poukazat na to ze lepsi baterii potrebuje kazdy a jestli je tesla ma/bude mit tak ma neuveritelny trumf v kapse. Mohla by tedy tesla nasadit na baterie jinou politiku. Vlastne uz ted co se tyce baterii tak tesla neuvolnila vsechno.

Josef
Host
Josef

Elon Musk je vizionář a technik zároveň, zajímají ho hlavně dlouhodobé cíle. Baterie s delší výdrží je podle mě velká inovace, kterou Tesla uvede do praxe například až za 5 let. Do té doby bude díky náběhu masové produkce alespoň snižovat cenu současných bateriových článků. Každý rok by se jí mohlo podařit jít s výrobní cenou o 5 až 10 % dolů. Už jen tohle jí dostane příští rok do černých čísel. No a kolem roku 2025 přijde skok, díky kterému se postupně prodlouží životnost baterií ve všech jejích modelech. V tu dobu by už mohla být na světě nová verze modelu S i X. Obě dvě s baterií s kapacitou 120 až 140 kWh. Tesla Pickup i Roadster v tu dobu budou mít 200 kWh, Model 3 i Model Y cca 100 kWh. Baterie Tesly tedy v roce 2025 nejenže budou mít životnost milion kilometrů, ale ony už v tu dobu prakticky všechny dražší modely Tesly zvládnou ujet na jedno nabití téměř 1000 kilometrů.

Jsem hodně zvědavej, jestli s Teslou dokáží ostatní automobilky udržet krok. Pokud se navíc Tesle během 10 let podaří uvést do výroby bateriové články s dvojnásobnou energetickou hustotou, než máme dnes, a produkovat je ve velkém i pro ostatní energetické a automobilové společnosti, stane se z ní firma, jaká tu nikdy v minulosti neexistovala. Bude hodně těžké jí konkurovat..

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

Rád sníte. Co?

Tom
Host
Tom

To je sice moc hezké a jako správný Tesla fanda bych rád souhlasil, ale nesmíme zapomínat na konkurenci. Nejblíže je asi Rivian, který už příští rok začne prodávat SUV a pickupy s dojezdem přes 400 mil. Toho ještě Tesla ani nedosáhla. Modely do města zase začne chrlit VW (ID3) a Renault už nyní prodává svoje pidi auto Zoe. Těch jsem například viděl za pár dní v Lisabonu víc než Tesel.

Každopádně budoucnost elektromobilů už je nalajnova a já se teď jen směju všem těm kverulantum co mi ještě i loni s v srpnu tvrdili, že auta na baterky nemají budoucnost. Jak se ukazuje, patří jim.

J R
Host
J R

Osobně to jako skutečnou konkurenci nevnímám. Podle mého názoru jsou hlavním konkurentem nedostatečné informace a předsudky. Čím více bude elektromobilů v provozu, tím více se budou o ně lidé zajímat a tím více se jich bude prodávat. Souběžně s tím se bude zlepšovat infastruktura, což bude další důležitý faktor. Potenciální trh je obrovský a Tesla má na něm zatím místa víc než dost. Největšího nepřítele má zatím Tesla sama v sobě. Vyrůst za pár let z absolutní nuly na automobilku která udává směr v době, kdy existují konkurenti gigantických rozměrů, vybalancovat extrémní investice a přijatelné ztráty, přesvědčit a udržet investory… to je neskutečná výzva. Uvidíme, zda dokáže využít momentální znalostní a technologické převahy a stihne vyrůst na opravdu velkou automobilku, která bude fungovat v udržitelném režimu. Já na to sázím, ale uznávám, že je to sázka.

ret
Host
ret

kolko tych aut by jazdilo ak by neboli take stedre dotacie a zlavy na parkovanie a podobne hluposti co staty pripadne mesta na elektromobily davaju?

J R
Host
J R

Zadej si do googlu heslo investiční pobídky, podívej se v jakém objemu a kam mířily a míří a pak se vrať s argumentem slev na parkování pro elektromobily. Pokud ti to teda nepřijde trapné…

ret
Host
ret

ja o voze a ty o koze, nieje ti to trapne?

endemit
Host
endemit

Rivian není konkurent Tesly, protože je cenově o řád výše a koupí si ho tedy jen velmi omezený počet zákazníků. Co se týče dojezdu, pro Teslu by nebyl problém používat větší batérii (Tesla Roadster), ale v té chvíli by se cenově dostala na úroveň Rivianu, což se ale neslučuje se strategii Tesly prodávat EV co největšímu počtu lidí.

Dr.Valve
Host
Dr.Valve

NIe je to až také veselé ako sa píše, kolega v kempoch pri ceste k moru často stretáva všetky modely Tesly a na otázku prečo sú tak častými návštevnikmi kempov mu bolo povedané, že jednoducho musia minimálne 2 až 3x dobiť vozidlo kým prídu napr. do Chorvátska k moru, lebo inde im to nie je umožnené alebo sa jednoducho nedá, infraštruktúra pre e-vozidlá jednoducho v EU nie je.
Nie je tak zvláštnosť vidieť kempovať – stanovať Teslákov ako ich volá a dobíjať sa. Dúfajme že kvalitné nabíjacie stanice budú čoskoro dostavané, nateraz je to obrovský problém.

Jaroslav
Host
Jaroslav

To je nesmysl, na Istrii se dá s Teslou 3 dojet s jedním obědovým nabíjením v Rakousku.

Pavouk
Host
Pavouk

Berete to jako fotbalové fandění.

yamato
Host
yamato

Osobne som presvedčený, že najväčšie aktívum Tesly nie sú elektromobily. A že väčšina investorov si to dnes neuvedomuje.

Kolemjdouci
Host
Kolemjdouci

Ještě tu o Karkulce.