Tesla se možná chystá vyrábět vlastní baterie s neuvěřitelnou životností

Médii již delší dobu kolují spekulace o tom, že se Tesla chystá vyrábět do svých vozů vlastní baterie. Tyto spekulace značně zesílily poté, co se Panasonicu v prvním čtvrtletí tohoto roku nepodařilo vyrobit dostatečné množství baterií, kvůli čemuž Tesla nemohla vyrobit více svých vozů. Své o případné vlastní výrobě říká též nedávná akvizice společnosti Maxwell Technologies a také červnové setkání Elona Muska a dalších předních lidí v Tesle s akcionáři. Na tom sice k žádnému oficiálnímu potvrzení vlastních článků nedošlo, každopádně některé věty Muska a ostatních jasně naznačovaly, že americká automobilka chystá něco vlastního.

Na březen či únor příštího roku se také chystá takzvaný Battery and Powertrain Investor Day a dle Muska na něm Tesla podrobně představí složení bateriových článků, architekturu modulů a výrobní plány do budoucna. Ta by dle Muska měla výhledově cílit na roční výrobní kapacitu v řádu terawatthodin, což je více než 50násobek aktuálního stavu.

Server Electrek teď přišel s informací, že Tesla nabírá nové lidi v oblasti bateriových článků. Jednou z nových pozic je výrobní technik pro novou linku na baterie, která by dle Tesly měla být umístěna ve Fremontu. Není ale jasné, zda přímo v Tesla Factory či v nějaké jiné budově, jež Tesla ve městě vlastní. Kromě této pozice se dle Electreku Tesla shání též po konstruktérech, analyticích a testerech, přičemž všechny tyto pozice by měly souviset s výrobou bateriových článků. Den po zveřejnění článku na Electreku již ale tyto pozice nebyly na webu Tesly dohledatelné, americká automobilka tak buď již našla vyhovující lidi nebo inzeráty z nějakého důvodu smazala.

Bateriový článek typu 2170, který pro Teslu vyrábí Panasonic (Foto: Electrek)

Mezi nabízenými pozicemi je ta nazvaná cell technician, jelikož její výkon práce by měl být ve státě Colorado, konkrétně ve městě Broomfield. V něm momentálně Tesla nemá žádné centrum pro výzkum a vývoj (R&D), stejně tak jako tam neleží žádná továrna. Automobilka v Broomfieldu provozuje kromě Superchargerů pouze servisní středisko a obchod. Dle popisu práce to vypadá, že půjde nejspíše o nové R&D centrum, automobilka hledá totiž technika konkrétně na vývoj a optimalizaci anod. V požadavcích je navíc uvedeno, že by potenciální zájemce měl mít zkušenosti s Li-Ion bateriemi. Tato pozice by teoreticky mohla mít něco společného s technologií suchých elektrod, kterou vyvinula společnost Maxwell Technologies a jež byla vlastně hlavním důvodem, proč Tesla tuto firmu odkoupila. Zmíněná technologie by měla usnadnit a zlevnit výrobu a navýšit energetickou hustotu článků.

Výzkumné středisko by ale také mohlo souviset s nedávnou prací Jeffa Dahna. Tento člověk je považován za jednoho z průkopníků lithium-iontových baterií a s Teslou spolupracuje na jejich vývoji a výzkumu, například v ohledu zvýšení životnosti a kvality bateriových článků. O jeho novém výzkumu jsme již informovali ve druhém dílu série o patentech. Teď byla zveřejněna informace, že výzkumný tým Jeffa Dahna už delší dobu testuje nový typ baterií, který by měl svou životností prolomit magickou hranici jednoho milionu ujetých mil (1,6 milionů kilometrů). Články při testování zvládaly tisíce nabíjecích cyklů bez výrazných ztrát maximální kapacity, a to i při vysokých teplotách, při rychlonabíjení apod. Tento průlom je poměrně důležitý pro budoucí plán Tesly nabízet službu Tesla Network, v níž budou vozy této automobilky sloužit jako autonomní taxíky, a tak budou téměř neustále v provozu. Pohonné ústrojí a karoserie Modelu 3 jsou dle Muska už dnes navrženy tak, aby vydržely milion mil, avšak současné baterie vydrží „jen“ 480 tisíc až 800 tisíc km a zhruba 1500 nabíjecích cyklů.

Nabízí se otázka, pro jaké produkty bude Tesla své vlastní baterie v nejbližší době využívat. Vozy Tesla Model S a Tesla Model X v momentálně využívají starý typ baterií 18650, zatímco do novější Tesly Model 3 se instaluje typ 2170. Ten má větší energetickou hustotu, životnost a umožňuje rychlejší nabíjení. Oba typy článků pro Teslu vyrábí Panasonic, avšak pro Model 3 vyráběný v Číně Tesla plánuje minimálně zpočátku kupovat bateriové články od několika dodavatelů (šušká se například o firmách LG Chem nebo CATL). Půjde tak o první krok směrem k ukončení exkluzivního vztahu s Panasonicem.

Spolupráce mezi Teslou a Panasonicem ale bude nejspíš ještě dlouhou dobu pokračovat, neboť obě firmy do vývoje a továren investovaly velké množství peněz. Je také otázka, kdy Tesla výrobu vlastních článků spustí a jak dlouho jí bude trvat celý proces řádně optimalizovat a navýšit kapacitu na kýžené množství, aby se mohla od Panasonicu a dalších firem osamostatnit ve výraznější míře.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
14 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře