Tesla koupila společnosti DeepScale a Hibar Systems, k čemu jí budou?

Médii nedávno proběhly informace o dvou akvizicích Tesly, díky čemuž se počet firem odkoupených americkou automobilkou za tento rok zvýšil již o tři. Kromě již známé společnosti Maxwell Technologies zabývající se výrobou superkondenzátorů a baterií jde nově o společnosti DeepScale a Hibar Systems. Pojďme si teď obě firmy představit a podívat se, jaký mají pro Teslu význam.

Společnost DeepScale byla založena v roce 2015 Forrestem Iandolou a Kurtem Keutzerem. Jak již z názvu společnosti vyplývá, tento start-up se zabývá hlubokými neuronovými sítěmi, tedy takovými neuronovými sítěmi, jež mají více než dvě vrstvy (v systémech pro autonomní řízení je samozřejmě vrstev řádově více). Konkrétním zaměřením společnosti je optimalizace, jíž se Iandola zabýval již na škole, kde představil systém SqueezeNet, který umožňuje neuronovým sítím pracovat rychleji v menších zařízeních. Dle Iandoly by tento systém mohl zároveň vylepšit softwarové over-the-air updaty vozů Tesla, jelikož vyžaduje méně komunikace než větší modely.

Technologické řešení Carver21 společnosti DeepScale (Zdroj: DeepScale)

Prvním produktem DeepScale byl software Carver21, jenž má optimalizovat a urychlovat zpracování dat z kamery pro autonomní řízení, tedy přesně něco, co by se Tesle mohlo hodit. Firma na svém webu také uvádí, že je Carver21 flexibilní a dokáže se přizpůsobit hardwaru a softwaru automobilky. Tesla ale akvizicí společnosti, jejíž hodnota v únoru minulého roku činila 53 milionů dolarů, nezískala pouze potenciálně užitečný software, ale též schopné zaměstnance do svého vývojového týmu. Forrest Iandola již na svém Linkedln profilu uvedl, že se připojil k týmu Tesly a je pravděpodobné, že stejně tak učinila většina dalších, teď již bývalých, zaměstnanců DeepScale. Právě tým zabývající se Autopilotem v poslední době přišel o hodně lidí v rámci restrukturalizace, přičemž dle zpráv Musk převzal nad vývojem Autopilotu mnohem přímější kontrolu.

Ohledně vývoje Autopilotu není po představení FSD Computeru a službě Tesla Network koncem letošního dubna k dispozici mnoho nových informací, Musk ale v červnu prohlásil, že stále počítá s dokončením autonomního řízení ještě v tomto roce. Otázkou ovšem je, kdy dojde k povolení úřadů, což bude problémem hlavně v Evropě. Zde již Tesla musela v minulosti „zhoršit“ předchozí verzi Autopilotu, aby dodržela regulaci Evropské unie.

Hibar Systems je na rozdíl od DeepScale již zavedenou společností, jejíž vznik se datuje do 80. let minulého století. Firma založená Heinzem Barallem má sídlo v Ontariu v Kanadě, pobočky a továrny v Německu a v Číně a zabývá se jednak vývojem a výrobou pneumatických systémů a jednak, což je pro Teslu mnohem zajímavější, též vývojem strojů pro výrobu bateriových článků. V této oblasti začal Hibar Systems před několika lety s vývojem systému pro rychlou výrobu lithium-iontových baterií, tedy těch, jež se používají mimo jiné v elektromobilech. Tesla se k akvizici oficiálně zatím nevyjádřila a Iain McColl, CEO Hibar Systems prohlásil, že by veškeré dotazy měly být směřovány na americkou automobilku.

Hibar Systems

Důvod k akvizici je každopádně stejný jako u Maxwell Technologies. Tesla se s největší pravděpodobností chystá vyrábět vlastní bateriové články pro své elektromobily a staniční baterie, což by jí mělo pomoci vymanit se ze závislosti na Panasonicu a předejít tak možným problémům s nedostatkem baterií. O tom jsme již psali v článku „Tesla se možná chystá vyrábět vlastní baterie s neuvěřitelnou životností“. Více informací o vlastních baterií bychom se měli dozvědět v rámci Battery and Powertrain Investor Day, který by měl proběhnout v únoru či březnu příštího roku. Musk již dříve potvrdil, že na něm Tesla oznámí složení bateriových článků, architekturu modulů a výrobní plány do budoucna.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vladimír Todt

Pokud by se podařilo při současné hmotnosti baterií navýšit dojezd elmobilů na min 900 km, tak by o ně značně vzrostl zájem.

Josef

Dojezd na dvojnásobek, cenu na polovinu, a spalovací automobily pak nemají šanci elektromobilům konkurovat.

Silhan.J

Hlavně pokuď budou tučné dotace pro bohanté 😉 důležitá je doba nabíjení ne dojezd a ta cena na polovinu je taky dobrý vtip, když Musk prohlašuje opak

Rosetau

Si to trochu pletete. To co Musk prohlásil se týkalo superodolných baterii pro robotaxiky. Ty budou opravdu drahé ale budou určeny primárně pro tuto službu. Jinak hlavní cíl Tesly je srazit cenu baterii na minimu což se jim snad se suchou elektrodou povede.

Jirka

Musk nikdy nemluvil o baterii pro klasicka auta a robotaxi, jen rikal, ze se to bude velice hodit pro robotaxi kvuli najezdu. Jeste tvrdil, ze nebudou zvysovat kapacitu, ale naopak zustane stejna a zmensi pocet clanku, protote budou moct udelat vic powerpacku, coz je hlavni limitujici faktor pro vyrobu elektroaut. Dojezd pro taxi je az az a nabije se to za par minut jiz dnes.

Silhan.J

Musk jasně řekl, že Tesly budou časem zdražovat kvůli autopilotu. “Díky tomu nebude dle Muska hodnota vozů Tesly klesat, jako u konkurence, ale naopak stoupat” Elonx 11.7.2019

bohyn

Nevidím souvislost s baterkama

Silhan.J

1. Původně jsem reagoval na příspěvek, kde Josef psal že spalováky nebudou mít šanci. A to asi nehrozí když bude Tesla pořád zdražovat.
2. Cena samotných baterek je irelevantní i kdyby stáli 1 kč. Důležitá je celková cena auta.

bohyn

Tak ke zdržení příplatku za autopilota dojde od listopadu, už to bylo oznámeno. To je ale jen volitelná přidaná vlastnost, mající diskutabilní hodnotu v Evropě. Ve srovnání se spalováky je to irelevantní, nikdo autopilota nenabízí. Je třeba porovnávat porovnatelné. Až dojde ke schválení autopilota v EU bude už hardware zastaralý (certifikace pobřeží několik let) a dost možná nezvládne všechny vychytávky nejnovějšího software.

Vlado

Je to zaujimava strategia: Namiesto toho, aby si dane firmy zazmluvnili ako dodavatelov, tak ich rovno kupia, a vo vysledku si teda vsetko budu robit sami.

bohyn

Vertikální Integrace je dlouhodobou snahou Tesly i SpaceX.

Břeťa

Dobrý den,
jak je to s vývojem superkondenzatoru pro Teslu? O tomto moc informací slyšet není.

Martin B

Možná superkondenzátory ve svých autech v budoucnu použije. Třeba u nového roadsteru, ale to nebude ten hlavní důvod proč koupili Maxwell. Ten spíše koupili kvůli té technologii suché výroby katod, která významně zlevní a zrychlí výrobu baterií. A pokud Tesla opravdu plánuje stavět vlastní linky na baterie, tak se to bude náramně hodit. A jako že to k tomu směřuje.

Rosetau

Ještě bych dodal, že je možné díky suché elektrodě navýšit energetickou hustotu až 300 Wh/kg s teoretickou možností budoucího zlepšení až na 500 Wh/kg. Když se jeden reportér Muska ptal proc tuto firmu Tesla koupila tak Musk odpověděl, že toto je supertajná informace a více se dozvíme až na začátku příštího roku.

Zdeněk

Tak spoustu těchto informací jsem ani netušil. Díky za článek.