Tesla při výstavbě Giga Berlin využívá metody prefabrikace, staví několik hal naráz

Tesla plánuje v létě příštího roku začít s výrobou evropského Modelu Y v továrně Giga Berlin, která je momentálně ve výstavbě. Projekt hned ze začátku nabral mírné zpoždění, když automobilka musela řešit hibernující ohrožené netopýry. Trochu se na výstavbě podepsala i pandemie koronaviru, ačkoliv německý ministr ekonomiky Peter Altmaier uvedl, že v souvislosti s pandemií neočekává žádné větší zdržení. V současnosti to vypadá, že jsou práce na základech a podpůrné infrastruktuře hotové a Tesla se momentálně věnuje výstavbě jednotlivých budov, přičemž dle dostupných fotografií a videí jich staví několik najednou. Jednou ze stavěných budov je také výrobní hala určená pro výrobu pohonných jednotek.

Musk se minulý měsíc na Twitteru pochlubil, že nová evropská Gigatovárna bude postavena rychlostí, která se zdá nemožná. To vše je možné díky metodě prefabrikace, což je proces, během kterého dochází k výrobě částí konstrukce ve specializovaných továrnách, ze kterých jsou pak tyto části převáženy na staveniště, kde se následně jen spojí dohromady. Výhodou tohoto procesu je rychlejší a levnější výstavba, jelikož výroba prefabrikátů probíhá ve specializovaném prostředí, kde například nemá vliv venkovní počasí. Podle Muska je zároveň prefabrikace v Německu „extrémně působivá“. Aktuální postup Tesly ve výstavbě si můžete prohlédnout v následujícím videu.

Americká automobilka také dříve podala žádost o změnu povolení z hlediska životního prostředí, ve které oznámila některé změny týkající se stavby Giga Berlin. Jednou z nich je přesunutí výroby pohonných jednotek do samostatné budovy, o které jsme mluvili na začátku článku. Druhou a mnohem zajímavější změnou je ale zrušení plánu na výrobní halu pro baterie. Vypadá to tedy tak, že minimálně v první fázi výstavby bude Tesla baterie odebírat od nějakého výrobce, místo aby si je vyráběla sama. Elon Musk chce během chystané prezentace Battery Day představit složení bateriových článků, architekturu modulů a výrobní plány Tesly do budoucna. Je tak možné, že automobilka bude chtít v Berlíně implementovat až svou novou technologii, než aby teď stavěla výrobní linky, které by pak stejně musela předělávat pro svá nová řešení.

Této spekulaci by nahrávalo i vyjádření Jörga Steinbacha, ministra ekonomiky, práce a energie v braniborské vládě, dle kterého bude Tesla v Giga Berlin vyrábět baterie s „úplně novou technologií“, jenž předčí všechny dosud vyráběné typy článků. Zároveň zmínil, že Tesla plánuje více informací o těchto bateriích zveřejnit v USA koncem září, čímž zcela jistě myslel zmiňovaný Battery Day, který je plánován na 22. září. Na druhou stranu je potřeba brát Steinbacha slova s rezervou, jde koneckonců o politika, takže může některé věci zveličovat ve snaze získat voliče. Samotný Musk na konferenci k finančním výsledkům za druhé čtvrtletí letošního roku odmítl potvrdit výrobu baterií přímo v Giga Berlin, zmínil ale, že určitě půjde o lokální výrobu. Giga Berlin se každopádně zdá jako logická volba, v Německu sice mají své továrny někteří výrobci baterií, z dlouhodobějšího hlediska je ale pravděpodobná jejich orientace na německé automobilky, se kterými mají dlouhodobé vztahy a navázanou spolupráci.

Srovnání zadní části Modelu 3 vyrobené ze 70 dílů a stejné části Modelu Y vyrobené jen ze dvou odlitků (Foto: Tesla)

Giga Berlin také má být určitou revolucí ve výrobě, minimálně v porovnání s ostatními továrnami Tesly. Má to svou souvislost s takzvaným „Alien Dreadnought“, což je Muskův koncept plně automatizované továrny. Na tom si sice automobilka vylámala zuby ve Fremontu, kdy neefektivita výroby Teslu málem zničila, postupně se ale snaží jednotlivé prvky pomalu do výroby zařazovat. Jelikož tento koncept souvisí také se snižování potřebných dílů a úkonů, předpokládá se, že Tesla bude v Giga Berlin používat při výrobě Modelu Y pouze jediný odlitek pro celou zadní část karoserie. Elon Musk nedávno uvedl, že Model Y bude sice všude na světě vypadat zvenku stejně, ale vůz bude z hlediska výroby a řešení komponentů, které jej tvoří, velmi odlišný například při srovnání evropské varianty a té kalifornské.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
190 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře