Tesla začala prodávat nové varianty Modelu Y, chystaný levný hatchback by mohl dorazit již příští rok

V minulých týdnech bylo hodně pozornosti upřeno na vozy Tesla Model S a Tesla Model X, u jejichž výrobních linek Tesla prodloužila vánoční odstávku, což rozproudilo pravidelné spekulace o chystaném designovém a technologickém vylepšení. Změny v nabídce a různá vylepšení ale přišly z trochu nečekané strany, a to od novějších vozů Tesla Model 3 a Tesla Model Y. Pojďme si tedy v dnešním článku shrnout, o jaké změny jde a pro jaké trhy budou k dostání.

Tesla Model Y (Foto: Tesla)

Při představení Modelu Y na začátku předminulého roku Tesla slíbila kromě variant Long Range a Performance s pohonem všech kol (AWD) též levnou verzi Standard Range s pohonem zadních kol (RWD), dojezdem 370 km a americkou cenou 39 tisíc dolarů bez daně (v přepočtu přibližně 830 tisíc korun). Tato varianta měla na americký trh dorazit na jaře letošního roku a Elonu Muskovi se tentokrát podařilo termín nejenom dodržet, ale též překonat. Model Y Standard Range byl totiž do amerického konfigurátoru před pár dny přidán a navíc se na jeho dojezdu pozitivně podepsaly téměř dva roky vývoje. Maximální dojezd byl tak zvýšen na 390 km, mírně narostla ale také cena, jelikož Tesla začala Standard Range nabízet za 41 990 dolarů (v přepočtu 900 tisíc korun). Zajímavé je vybavení interiéru, který je u všech nabízených verzí Modelu Y stejný. Tesla tak v tomto případě zvolila jinou strategii než u Modelu 3, jehož nejlevnější varianta má hůře vybavený interiér. Výroba Modelu Y v této variantě již začala v továrně ve Fremontu, Tesla uvádí doručení 2 až 5 týdnů od objednání. Uvedení Modelu Y Standard Range na evropský trh je plánováno začátkem příštího roku, dražší verze by se měly začít prodávat již letos.

Spolu s uvedením nejlevnější varianty Modelu Y na trh byla do konfigurátoru přidána také sedmimístná varianta tohoto vozu. Ta je dostupná pro verze Standard Range a Long Range a přidává třetí řadu sedaček za poplatek 3 tisíc dolarů, vzhledem k malé velikosti vozu je vzadu ovšem prostor poměrně stísněný. Třetí řada sedaček se tak hodí převážně pro malé děti, nikoliv dospělého člověka.

Závěrem loňského roku také Tesla upravila čínský konfigurátor k Modelu Y, jehož prodeje ve variantě Long Range AWD mají na čínském trhu začít již tento měsíc (výroba v Giga Shanghai už byla zahájena). Došlo také k výraznému snížení cen (předchozí údaje nejspíš odpovídaly ceně při dovozu elektromobilu z USA, nikoliv při výrobě v Číně), varianta Long Range tak momentálně vyjde na v přepočtu 1,12 milionu korun a nabízí dojezd 594 km dle tamní certifikace (EPA uvádí dojezd 521 km). Dražší verze Performance AWD pak stojí 1,22 milionu korun (obě ceny jsou bez daně, kterou pak zákazníci neplatí) a tato varianta má podle konfigurátoru přijít na trh až během třetího čtvrtletí letošního roku, nemá tak ještě ani certifikovaný dojezd. O čínský Model Y Long Range je mimochodem obrovský zájem a Tesla již teď má dostatek objednávek pro celý první kvartál letošního roku. Nově objednané vozy tak budou doručeny až v průběhu druhého čtvrtletí.

Při výrobě Modelu Y v Giga Shanghai Tesla využívá několik obřích strojů pro vytváření velkých hliníkových odlitků. Skládání takového stroje můžete vidět v tomto videu:

Tesla též udělala v interiéru čínského Modelu Y menší designové úpravy, které se z většiny shodují s letošními změnami v Modelu 3. Došlo tak k přepracování středové konzole, která byla zbavena lesklého klavírního povrchu a místo něj se využil matný povrch, či k upravení vzhledu designu. V porovnání se starší verzí Modelu Y to také vypadá, že je jinak tvarována dveřní přihrádka. Další výraznou designovou změnu, která se ale zatím neobjevila u amerického Modelu 3, je pak dřevěný pruh táhnoucí se přibližně do poloviny předních dveří. Nový interiér mají momentálně pouze Modely Y vyrobené v Giga Shanghai, je ale pravděpodobné, že americké varianty se změn dříve či později také dočkají.

Stejné designové změny jako u čínského Modelu Y dostal jen o pár dní později též Model 3 vyráběný v Giga Shanghai. Současně s tím Tesla z konfigurátoru odstranila variantu Long Range RWD a momentálně tak čínským zákazníkům nabízí pouze verze Standard Range Plus RWD a Performance AWD. Odebrání Long Range RWD z nabídky je zajímavým krokem, podle dřívějších zpráv totiž byl o tuto variantu poměrně slušný zájem. Je možné, že automobilka nechce, aby prodeje této varianty snižovaly zájem o dražší verzi Performance.

V posledních dnech se též objevily nové informace o chystaném levném elektromobilu s cenou do 25 tisíc dolarů. O něm Musk na Tesla Battery Day v září loňského roku prozradil, že bychom se ho měli dočkat do tří let a že by měl být plně autonomní. Předpokládá se, že půjde o menší hatchback. Podle nedávno uniklých dokumentů k Giga Shanghai ale Tesla počítá se zahájením produkce vozu s cenou pod 25 tisíc dolarů v čínské továrně již během příštího roku. Tato informace je zajímavá i z hlediska vlastních baterií Tesly. Právě ty mají být klíčovou částí tohoto chystaného elektromobilu a jeho výroba v roce 2022 by znamenala dostatečné rozběhnutí produkce bateriových článků již příští rok. Na druhou stranu ale je potřeba tyto zprávy brát s rezervou, pořád jde o neoficiální informace.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin B

Jenom škoda, že ty sedadla neudělali obráceně – proti směru jízdy. Díky tomu prostoru pod podlahou by tam bylo mnohem více místa pro nohy. Takhle je to opravu jenom pro malé děti a beznohé.

PetrK

Zajímavá je třetí řada sedaček. Nesliboval ji EM i do Modelu S ?
Jinak, že je poslední řada pro děti … Z pohledu nárazu zezadu je to nejnebezpečnější místo v autě, takže otázka je, jestli tam chceme posadit svoje děti … Jestli pak taková místa mají vůbec smysl ?

Ferrero

V eSku bývaly. Myslím, že už nejsou v nabídce.
comment image

V Tesle velmi dbají na bezpečnost. Nepustili by nic, o čem si nejsou jistí, že je v pořádku.

Nejnebezpečnější to jistě není. Čelně dochází statisticky k nárazům v daleko vyšších rychlostech. Přecijen pokud vrazíš do auta před sebou, obvykle není rozdíl rychlostí sto kmh.

Pardon, teď čtu “z pohledu nárazu zezadu”, tím moje poslední poznámka ztrácí smysl. Nicméně bezpečný to je.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Ferrero
PetrK

Aha – díky. Já jsem to zachytil až někdy loni v souvislosti s plaid na Nurnburgringu, tak jsem myslel, že je to o budoucím modelu …

Petr Melechin

Pamatujete si to správně, je opět v plánu nová 7místná verze Modelu S.

Invc

Většina “středních” aut, které mají třetí řadu sedadel (a tím myslím včetně běžných MPV velikosti Sharan/Galaxy a SUV typu Touareg, XC90, Q7) – mají tu poslední řadu prakticky nalepenou na zadním skle. (Nějaký prostor mají v podstatě až “velké” dodávky – typu Vclasse, Transporter). Totéž platí pro druhou řadu sedadel u většiny mikro a malých aut (třeba Citigo, Aygo, C1…). Vřele doporučuji podívat se jak vypadá třeba Kodiaq se 7mi …

Takže tam s těma deformačníma zonama v zadu nemáš moc naději… prostě se hraje na statistiku, že zezadu je pravděpodobnější při nárazu menší rozdíl rychlosti.

(Ale samozřejmě každá nehoda je originál … kamion nezastavíš, a potkal sem se i se zadním nárazem, kde byl rozdíl rychlosti 170+ – a tam už je prakticky jedno, co máš vzadu).

PetrK

JJ já neporovnávám, to bylo spíš obecné postesknutí si. Pro mne zadní místa v Kodiaqu fakt nejsou – 187cm a dlouhý nohy 🙁 Maximálně tak na 10 minut přejezd. Ale řekl bych, že do 165, možná 170cm osoba se vejde i na normální jízdu …
Co se týče toho nárazu zezadu. Když jezdím s dětmi, tak jsem pořád extrémně opatrný a čelně to alespoň částečně mám ve vlastních rukou. Zezadu vůbec.

Invc

Bezpečnost poslední řady sedadel není o místě na těch sedadlech, ale ZA těmi sedadly. (na to sem narážel).

A tam si moc nevybereš…

Ferrero

“upravení vzhledu designu”
Není vzhled přeneseně jedním z českých slov pro design, resp. přinejmenším jeho nosným atributem? Jen se ptám (a nepotřebuju překlad, ani výčet významů). Vzhled designu mi, upřímně, nějak neříká nic, co bych si dovedl představit.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Ferrero
Ferrero

Aneb Když nemáte limetku, tak tam dejte citrón. Když nemáte odpověď, tak tam dejte mínus.

Štěpán

Mám rád Teslu, ale “mírně větší cenou”? Jako vážně? Přidali 20 km za téměř 2000 dolarů! 😀

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Štěpán
stoker303

To jsem si také přesně pomyslel, když jsem to četl.. 2 roky vývoje vylepšily dojezd o 20 km?:D Nic moc no..

Petr Melechin

To nejde takhle brát, protože ten Model Y za tu nižší cenu nebyl nikdy k dispozici. Prostě oni před lety oznámili předběžnou cenu, dojezd a termín zahájení prodeje Modelu Y Standard Range, ale od té doby se pár věcí změnilo, takže nakonec budou dojezd i cena trochu vyšší.

PetrK

Trochu mi to připomíná, když jsem byl poprvé na skutečném pohovoru o práci. Když jsem řekl kolik bych chtěl a poznal jsem, že jsem si řekl málo, tak jsem dodal částku i vyšší. No já si tenkrát nepřipadal moc příjemně, ale dneska je to sranda.
Každopádně, když je zájem trhu, není potřeba nasazovat nízké ceny.

Jiří

Jenom rozdíl mezi partial premium interior (u TM3 SR+) a premium interior (u TM3 LR a teď TMY SR) stojí za víc než $2000.
Tesla upravuje ceny/nabídku na začátku prakticky každého čtvrtletí. Jakmile se dosytí poptávka, tak jistě půjdou ceny ještě dolů. Nedivil bych se cenovce <$40000 už ve druhém pololetí tohoto roku.

Ivo Janáček

Asi nechápu stesky lidí nad cenou čehokoliv. Prostě výrobce má právo si nasadit cenu jakou chce a vy jakožto zákazník zase máte právo si koupit něco jiného. Prostě Tesla dala nějakou cenu a je jen na vás, jestli ji budete akceptovat či nikoliv. Navíc Tesla je stále defacto ve ztrátě, takže cena je jaká je a pakliže se vám to nelíbí, můžete jít jinam a že těch nabídek dneska je. Jinak všem zájemcům bych doporučil sednout si do Tesly M3 a pak si sednout do jiných BEV ve stejné cenové relaci. Já jsem tak učinil zrovna minulý týden a musím říct, že Tesla z toho nevyšla vůbec dobře.

jirka

Reaguji na poslední 2 věty, bylo by dobré vědět podrobnosti – není to na samostatný článek ?

Ivo

Bohužel nelze, protože jsem vázán mlčenlivostí pod docela vysokou pokutou.