Tesla začala prodávat nové varianty Modelu Y, chystaný levný hatchback by mohl dorazit již příští rok

V minulých týdnech bylo hodně pozornosti upřeno na vozy Tesla Model S a Tesla Model X, u jejichž výrobních linek Tesla prodloužila vánoční odstávku, což rozproudilo pravidelné spekulace o chystaném designovém a technologickém vylepšení. Změny v nabídce a různá vylepšení ale přišly z trochu nečekané strany, a to od novějších vozů Tesla Model 3 a Tesla Model Y. Pojďme si tedy v dnešním článku shrnout, o jaké změny jde a pro jaké trhy budou k dostání.

Tesla Model Y (Foto: Tesla)

Při představení Modelu Y na začátku předminulého roku Tesla slíbila kromě variant Long Range a Performance s pohonem všech kol (AWD) též levnou verzi Standard Range s pohonem zadních kol (RWD), dojezdem 370 km a americkou cenou 39 tisíc dolarů bez daně (v přepočtu přibližně 830 tisíc korun). Tato varianta měla na americký trh dorazit na jaře letošního roku a Elonu Muskovi se tentokrát podařilo termín nejenom dodržet, ale též překonat. Model Y Standard Range byl totiž do amerického konfigurátoru před pár dny přidán a navíc se na jeho dojezdu pozitivně podepsaly téměř dva roky vývoje. Maximální dojezd byl tak zvýšen na 390 km, mírně narostla ale také cena, jelikož Tesla začala Standard Range nabízet za 41 990 dolarů (v přepočtu 900 tisíc korun). Zajímavé je vybavení interiéru, který je u všech nabízených verzí Modelu Y stejný. Tesla tak v tomto případě zvolila jinou strategii než u Modelu 3, jehož nejlevnější varianta má hůře vybavený interiér. Výroba Modelu Y v této variantě již začala v továrně ve Fremontu, Tesla uvádí doručení 2 až 5 týdnů od objednání. Uvedení Modelu Y Standard Range na evropský trh je plánováno začátkem příštího roku, dražší verze by se měly začít prodávat již letos.

Spolu s uvedením nejlevnější varianty Modelu Y na trh byla do konfigurátoru přidána také sedmimístná varianta tohoto vozu. Ta je dostupná pro verze Standard Range a Long Range a přidává třetí řadu sedaček za poplatek 3 tisíc dolarů, vzhledem k malé velikosti vozu je vzadu ovšem prostor poměrně stísněný. Třetí řada sedaček se tak hodí převážně pro malé děti, nikoliv dospělého člověka.

Závěrem loňského roku také Tesla upravila čínský konfigurátor k Modelu Y, jehož prodeje ve variantě Long Range AWD mají na čínském trhu začít již tento měsíc (výroba v Giga Shanghai už byla zahájena). Došlo také k výraznému snížení cen (předchozí údaje nejspíš odpovídaly ceně při dovozu elektromobilu z USA, nikoliv při výrobě v Číně), varianta Long Range tak momentálně vyjde na v přepočtu 1,12 milionu korun a nabízí dojezd 594 km dle tamní certifikace (EPA uvádí dojezd 521 km). Dražší verze Performance AWD pak stojí 1,22 milionu korun (obě ceny jsou bez daně, kterou pak zákazníci neplatí) a tato varianta má podle konfigurátoru přijít na trh až během třetího čtvrtletí letošního roku, nemá tak ještě ani certifikovaný dojezd. O čínský Model Y Long Range je mimochodem obrovský zájem a Tesla již teď má dostatek objednávek pro celý první kvartál letošního roku. Nově objednané vozy tak budou doručeny až v průběhu druhého čtvrtletí.

Při výrobě Modelu Y v Giga Shanghai Tesla využívá několik obřích strojů pro vytváření velkých hliníkových odlitků. Skládání takového stroje můžete vidět v tomto videu:

Tesla též udělala v interiéru čínského Modelu Y menší designové úpravy, které se z většiny shodují s letošními změnami v Modelu 3. Došlo tak k přepracování středové konzole, která byla zbavena lesklého klavírního povrchu a místo něj se využil matný povrch, či k upravení vzhledu designu. V porovnání se starší verzí Modelu Y to také vypadá, že je jinak tvarována dveřní přihrádka. Další výraznou designovou změnu, která se ale zatím neobjevila u amerického Modelu 3, je pak dřevěný pruh táhnoucí se přibližně do poloviny předních dveří. Nový interiér mají momentálně pouze Modely Y vyrobené v Giga Shanghai, je ale pravděpodobné, že americké varianty se změn dříve či později také dočkají.

Stejné designové změny jako u čínského Modelu Y dostal jen o pár dní později též Model 3 vyráběný v Giga Shanghai. Současně s tím Tesla z konfigurátoru odstranila variantu Long Range RWD a momentálně tak čínským zákazníkům nabízí pouze verze Standard Range Plus RWD a Performance AWD. Odebrání Long Range RWD z nabídky je zajímavým krokem, podle dřívějších zpráv totiž byl o tuto variantu poměrně slušný zájem. Je možné, že automobilka nechce, aby prodeje této varianty snižovaly zájem o dražší verzi Performance.

V posledních dnech se též objevily nové informace o chystaném levném elektromobilu s cenou do 25 tisíc dolarů. O něm Musk na Tesla Battery Day v září loňského roku prozradil, že bychom se ho měli dočkat do tří let a že by měl být plně autonomní. Předpokládá se, že půjde o menší hatchback. Podle nedávno uniklých dokumentů k Giga Shanghai ale Tesla počítá se zahájením produkce vozu s cenou pod 25 tisíc dolarů v čínské továrně již během příštího roku. Tato informace je zajímavá i z hlediska vlastních baterií Tesly. Právě ty mají být klíčovou částí tohoto chystaného elektromobilu a jeho výroba v roce 2022 by znamenala dostatečné rozběhnutí produkce bateriových článků již příští rok. Na druhou stranu ale je potřeba tyto zprávy brát s rezervou, pořád jde o neoficiální informace.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
19 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře