Tesla výrazně zvýšila dojezd všech svých vozů, Model 3 dostal tepelné čerpadlo a další vylepšení

Jedním z velkých rozdílů mezi Teslou a většinou ostatních automobilek je přístup k vylepšování svých vlastních vozů a následné zavedení těchto vylepšení do výroby. Zatímco automobilky obvykle menší vylepšení nechávají pro nový modelový rok a majoritní změny poté provedou v rámci faceliftu někdy v polovině životní doby generace automobilu, Tesla obecně nerada mluví o svých produktech v souvislosti s generacemi. Elon Musk totiž raději praktikuje postupné vylepšování, kdy je novinka zařazena do výroby hned, když je připravena, než aby se čekalo na nový modelový rok, facelift, nebo další generaci vozu. O tom, proč práce v Tesle připomíná spíše Silicon Valley než tradiční automobilku si můžete více přečíst u nás v nedávném článku Barbory Pěchové. Přesto čas od času i v Tesle dojde k nějakému většímu vylepšení, které by mohlo být považováno za facelift či další modelový rok. Model S se například v roce 2016 dočkal přepracování designu a byl do něj nově nainstalován HEPA filtr, loni pak zase tento liftback spolu s SUV Model X získal novou pohonnou jednotku a došlo též k dalším technologickým změnám.

Aktuálně prodávané vozy Tesla (Foto: Tesla)

Velké vylepšení teď v posledních dnech potkalo všechny současné vozy v nabídce Tesly, přičemž nejvíce změn se dočkala Tesla Model 3. To je pochopitelné, jelikož od uvedení na trh v roce 2017 tento sedan žádné podobné vylepšení nedostal a novější Model Y ho z hlediska technologií jasně překonával (o technologických novinkách v Modelu Y si můžete přečíst v našem dřívějším článku). Než se ale podíváme na technologická vylepšení Modelu 3, pojďme se věnovat designovým změnám. V exteriéru po vzoru Modelu Y zmizely chromované doplňky, došlo také k představení nových typů kol. Větší designová proměna nastala v interiéru, který se dočkal přepracování. Změna se týká hlavně středové konzole, která byla značně přepracována a Tesla ji zbavila lesklého klavírního povrchu a místo něj využila matný povrch. Volant má upravený vzhled a nově je vyhřívaný. Model 3 také dostal nová okénka z dvojitého skla, která by měla lépe chránit vnitřek vozu před hlukem z vnějšku.

Srovnání nového (vlevo) a starého interiéru Modelu 3:

Designové změny jsou sice zajímavé, spoustu lidí každopádně budou spíše zajímat technologické vychytávky a jejich dopad na zlepšení dojezdu. Zatímco u designu lze změny potvrdit poměrně jednoduše, z hlediska technologií nastává menší problém. Tesla totiž technologická vylepšení zatím oficiálně nepotvrdila, a tak můžeme vycházet pouze ze spekulací a neoficiálních informací. Oficiálně víme pouze to, že dojezd podle českého konfigurátoru narostl u varianty Standard Range Plus ze 409 km na 430 km, u Long Range z 560 km na 580 km (došlo zároveň ke zlepšení zrychlení o 0,2 sekundy) a u Performance verze se zvýšil dojezd o 37 km na 567 km a zrychlení se zlepšilo o 0,1 sekundy. Podle zdrojů serveru Electrek se inženýrům v Tesle podařilo přijít s vyšší celkovou efektivitou systému a zároveň došlo k instalaci tepelného čerpadla spolu s „Octovalve“, což je jednotný systém ohřívání a chlazení všech částí vozu, který byl poprvé použit u Modelu Y. Tyto informace sice nejsou oficiálně potvrzené, ale vzhledem k poměrně velkému navýšení dojezdu se zdají velmi pravděpodobné. Nahrává tomu také skutečnost, že nový Model 3 má o trochu menší přední kufr, což je nejspíš následek přidání tepelného čerpadla. Další technologickou novinkou u Modelu 3 je elektricky ovládané víko zadního kufru.

Tepelné čerpadlo v Tesle Model Y (Zdroj: Electrek)

Vylepšení se ale dočkaly také zbylé modely Tesly. U Modelu Y byl mírně navýšen dojezd – varianta Long Range nyní ujede 521 km, což je o 16 km více než předtím, u Performance verze dojezd narostl z 465 km na 484 km. Jde o hodnoty z amerického konfigurátoru, na českém trhu Model Y stále není oficiálně dostupný. Dojezd byl výrazně zvýšen také u nových Modelů S a X. U prvního zmíněného nyní varianta Long Range Plus ujede 652 km místo původních 610 km a verze Performance zvládne 639 km oproti předchozím 590 km. SUV Model X poté dojezd narostl na 561 km v případě Long Range Plus a na 548 km ve variantě Performance. Navýšení dojezdu se ale netýká jen nových aut. Současným majitelům Tesly Model Y se mírně zvýšil dojezd jen pomocí softwarové aktualizace. Podle Tesly toho bylo docíleno díky vyšší efektivitě motorů a klimatizace. Je možné, že podobnou aktualizaci dostanou i ostatní vozy.

Zdroj: Electrek




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
24 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře