Tunel v Las Vegas už má přes 640 metrů a stavba probíhá přesně podle harmonogramu

Boring Company 15. listopadu 2019 slavnostně zahájila ražbu tunelu pod výstavištěm v Las Vegas a od té doby jsme o něm toho moc neslyšeli. Nyní se však objevily konkrétnější informace o průběhu stavebních prací a také první záběry z tunelu. Jak rychle probíhá ražba a co to znamená pro včasné dokončení projektu?

První komerční projekt Boring Company zahrnuje dvojici souběžných tunelů pod výstavištěm v Las Vegas, každý o délce 1,33 km s průměrem kolem 4 metrů. V nich se budou prohánět elektromobily Tesla v autonomním režimu řízení a budou přepravovat návštěvníky z jedné strany výstaviště na druhou maximální rychlostí 56 km/h. Jak by to mohlo vypadat, ukazuje následující video z demonstračního tunelu Boring Company v Hawthorne. Rozdílem však bude to, že vůz pojede výrazně pomaleji a řízení bude zajišťovat funkce Autopilot.

Boring Company v Las Vegas využívá jeden razicí stroj, který podle informací z 14. ledna vyrazil za první dva měsíce celkem 640 metrů, tedy téměř přesně jednu polovinu prvního tunelu. Pokud si to zprůměrujeme, vychází rychlost ražby na přibližně 10,6 metrů denně. To není nic převratného (a stále mnohem pomalejší než šnek), avšak je potřeba dodat, že ražba byla na pár dnů pozastavena kvůli probíhajícímu veletrhu CES. Navíc podle ředitele Boring Company Stevea Davise je razicí stroj ze začátku pomalejší, jelikož funguje nejlépe, až když je celý uvnitř tunelu. Je tedy pravděpodobné, že reálná rychlost ražby je v aktuální fázi vyšší, než co naznačuje celkový průměr. Steve Davis před časem uvedl, že stroj by měl být schopen razit až 30 metrů denně.

Byly také zveřejněny první záběry z tunelu v Las Vegas, z nichž pocházejí následující snímky:

Podle aktuálních informací od Stevea Hilla, ředitele Las Vegas Convention and Visitors Authority, probíhá souběžně s ražbou také instalace výztuží stěn tunelu. První tunel by prý měl být dokončen během února a poté bude uvnitř připravena silnice, po které budou jezdit autonomní Tesly. Razicí stroj bude mezitím na konci tunelu rozebrán a přesunut zpět do výchozího bodu, který se nachází pod parkovištěm mezi Central Hall a South Hall, severně od silnice Desert Inn Road (viz plánek). Po přesunu stroje začne ražba souběžného tunelu. Z mapky vyplývá, že následně bude potřeba dostavět ještě kus obou tunelů směrem na východ. Momentálně není jasné, v jakém pořadí k tomu dojde – jestli bude nejdříve dokončen celý jeden tunel a poté celý druhý tunel, nebo jestli se nejdříve vyrazí tři čtvrtiny obou tunelů směrem na západ a až poté zbylá jedna čtvrtina směrem na východ.

Plánek zvolené trasy se třemi stanicemi (Zdroj: Las Vegas Convention and Visitors Authority)

Projekt se překvapivě drží původního harmonogramu stavby a zatím nenabral žádné zpoždění. Pokud to tak zůstane, druhý tunel by měl být hotový koncem dubna, tedy dva měsíce po tom prvním. Podle Stevea Hilla by pak někdy koncem léta mělo následovat bezpečnostní testování celého systému, které potrvá do konce roku.

Oficiální časový plán realizace projektu v Las Vegas (Zdroj: Las Vegas Convention and Visitors Authority)

Projekt má být hotový do ledna 2021, aby se stihl příští ročník veletrhu CES, avšak Steve Hill upřesnil, že nejde o 100% pevný termín. Pokud prý dojde na volbu mezi podporou vystavovatelů a dokončením přepravního systému Boring Company, přednost dostanou vždy vystavovatelé. Jinými slovy, týmy se budou snažit o včasné zprovoznění tunelů před veletrhem, ale nebude to na úkor zákazníků a pokud se dokončení nestihne, nebude to konec světa.

Zdroj: Las Vegas Review-Journal




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
22 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře