Statický zážeh Falconu Heavy
AKTUALIZACE (24. 1. 18:48): Statický zážeh proběhl 24. 1. v 18:30 SEČ. Video najdete níže.
Na středu 24. 1. je plánován statický zážeh na floridské rampě LC-39A v rámci příprav na premiérový start nové rakety Falcon Heavy. V tomto průběžně aktualizovaném článku se dozvíte vše potřebné.
Půjde o vůbec první statický zážeh kompletního Falconu Heavy. Tento konkrétní exemplář poletí na demonstrační misi možná ještě v lednu, přičemž do vesmíru vynese elektromobil Tesla Roadster Elona Muska. Automobil se nachází pod aerodynamickým krytem na špičce rakety a bude přítomen během statického zážehu. Postranní bloky tohoto Falconu Heavy tvoří již jednou použité první stupně Falconu 9. Jednotlivé stupně Falconu Heavy byly vloni samostatně otestovány v texaském McGregoru, ale při tomto statickém zážehu bude poprvé zažehnuto všech 27 motorů Merlin 1D najednou.
Co je to statický zážeh?
SpaceX před každým ostrým startem provádí generálku, při které prověří všechny prvky rakety, technického zázemí a připravenost kontrolních stanovišť i obsluhy kosmodromu. To vše je zakončeno tzv. statickým zážehem, což je několikavteřinové zažehnutí všech motorů Merlin na spodní části rakety. V tomto konkrétním případě by měl zážeh trvat nezvykle dlouhých 12 vteřin. Počítač přitom ověří, že motory fungují tak, jak mají. Vše vlastně probíhá jako u ostrého startu (včetně kompletního tankování) jen s tím rozdílem, že raketa nikam neodletí. (Pro lepší představu se podívejte na video staršího statického zážehu.)
V tomto článku vás budu informovat o aktuálním dění na rampě a průběhu příprav na statický zážeh.
Časové okno, během kterého by měl zážeh proběhnout, začne ve středu v 18:30 SEČ a potrvá do půlnoci.
Ostrý start Falconu Heavy je předběžně plánován na konec ledna. Pokud na start nechcete zapomenout, přidejte se do události na Facebooku a také sledujte průběžně aktualizovaný profil mise.
Oficiální video zážehu:
Aktuální informace
(pokud zde okno s aktuálními informacemi nevidíte, zkuste párkrát obnovit stránku nebo vypnout AdBlock)
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
Dle oficiálních videa bych to tipnul na 4 vteřiny.
Sem to stopoval od začátku zvuku do konce, vyšlo mi 00:00:07.15s
Uvidíme zda to stačí nebo to budou opakovat.
Jelikož Elon psal, že start by mohl být už za týden, tak nejspíš další testování neplánují.
Tak prebehli už asi 3 WDR s dnešným 4 (ak sa nemýlim) pričom myslím že dôležitejší je práve WDR kde sa overuje tankovanie a beh systému niekoľkých počítačov FH statický zážih je “len” vyvrcholenie s krátkym zapálením všetkých motorov spolu pričom motory samé o sebe už boli niekoľko krát zapálené na McGregor.
To máš pravdu, v McGregoru to zkoušeli, ale jednu po druhé, tady zkoušeli všechny dohromady, což může být komplikovanější.
Celý zážeh trval 12s, viz posledně přidané video, kde je patrné i postupné zažehávání motorů. Oficiální video bylo oříznuto a zrychleno, pustťě si vedle sebe:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=jU7DmNp7vYk
https://twitter.com/SpaceX/status/956236301275054080/video/1
súhlas. viď EverydayAstronaut https://www.youtube.com/watch?v=kDiJh8loTOE …popisuje ak statické zážehy kompletne…
Tak se to povedlooo…super být u toho naživo (skoro) díky Florida Today…a gratulace Spacex 🙂
Wow a asi je to tady, paráda, raketa dokonce vypadá, že je v celku, paráda. 🙂 Excelentní.
Konečně se dočkáme velkolepé podívané a pro SpaceX to bude potvrzení životaschopnosti jejich koncepce. Proto budeme držet palce aby byl tento statický zážeh všech 27 motorů úspěšný. V tomto případě test chápu ale proč před každým startem Falconu 9 to musí podstupovat také, když jiné nosiče jako Delta či Atlas toto nemusí podstupovat. To je jakoby někdo řekl: Pane Musku nežli Vás pustíme na WC tak budete muset chodit na nočník a pak uvidíme.
SpaceX nemá povinnost dělat statické zážehy, dělají je dobrovolně. Mají pak větší jistotu, že ostrý start nepřekazí nějaký technický problém. Navíc pro již použité stupně to je jediný test před druhým startem (stupně po první misi už znovu neposílají do McGregoru).
Ostatní firmy podobné zkoušky nedělají, protože buď nechtějí/nepotřebují (mají léty ozkoušenou raketu, u které mezi starty nic nemění), nebo nemůžou (mají motory, které na rozdíl od Merlinu není možné zažehnout víc než jednou).
Ony tie odklady na jednej strane človeka vytáčajú, obzvlášť nás netrpezlivých fandov, ale keď sa človek na to pozrie tou optikou, že sa počas tohto obdobia testuje tankovanie a vychytávaním múch zdokonaľuje proces a vlastne celý FH vylepšuje a v podstate za pochodu modernizuje, je to pre mňa znesiteľnejšie. Aj tak sa už veľmi teším. Vždy si poviem, že sem na elonx pár dní neprídem a potom si už pozriem všetko zo záznamu. Ale aj tak to nikdy nevydržím a som tu stokrát za deň a hltám každú novinku. hold spacexfilizmus je ťažký údel. Verím, že je nás tu takých viac.
PS ďakujem pánovi spravujúcemu túto stránku. Odkedy som ju objavil, je jej sledovanie mojim každodenným rituálom.
Díky za vlídná slova. Těší mě, že se sem rád vracíte. 🙂
Lidi už by si měli uvědomit, že ty parazity, co jsou placeni z rozpočtu, k ničemu nepotřebují.
…” napsal David Reno na webu věnujícímu se kosmonautice (vyvinuté kompletně za státní peníze), konkrétně pak SpaceX, která by sama vyvinula tak akorát Falcon1 v době, kdy pro něj nebyly náklady, a které pak umožnila přežití a rozvoj vládní zakázka, nehledě na podporu z rozpočtu placené agentury NASA (kromě té zakázky i know-how, některé facility, ale taky třeba obrovská zásobárna odborníků, které jim SpaceX mohla přetáhnout a kteří by se nestali odborníky, kdyby předtím nebyli parazity placenými z rozpočtu). Pokud to byl vtip, nebylo to poznat, příště přehánějte více. Pokud jste to myslel vážně, zkuste někdy taky zapojit hlavu, než se začnete ohánět nálepkami, jako je “parazit”. Nebo vlastně kdykoliv. Zapojování hlavy je príma.
I samo nebe je proti nám … dar od jakého přítele by uspíšil start Falconu Heavy? Federální rozpočet “shutdown” stopnul i obsluhu kosmodromu 🙁
Já bych si jen dovolil dodat, že ten odklad je proto, že tyto rampy jsou blízko sebe a navíc sdílejí ochranné a bezpečnostní složky plus pozemní infrastrukturu. Jinými slovy jde o to, že v současnosti nelze současně obsluhovat obě rampy. Jen pro zajímavost, vzdušnou čarou je to 3.5km.
Blíží se to, každým dalším krokem. Nic neodkládají, prostě jdou dál a čelí výzvě ( nasmlouvané zakázky jsou také závazek). Lepší zastavit, nic neuspěchat, pokud je jakýkoliv problem, I zdánlivý, analyzovat, udělat úpravy a pokračovat. Držím palce zítra. Jak už kdosi vtipně poznamenal, mění se nám životní jistoty, FH už mění svůj osud v rámci dnů, nikoliv posuvného půroku. Do toho, nemůžem se dočkat.
Tak Falkone pojď- už čekáme a těšíme se 😀.