Válka mezi SpaceX a FAA pokračuje – regulační úřad navrhl tučné pokuty za prohřešky, Elon Musk hrozí žalobou
Po úspěšném čtvrtém testovacím letu Starship v červnu 2024 SpaceX očekávalo, že obdrží povolení od Federálního úřadu pro letectví (FAA) k pátému letu během září. Namísto toho úřad FAA oznámil, že rozhodnutí o povolení bude pravděpodobně vydáno až v listopadu, což vyvolalo ostrou kritiku ze strany SpaceX. Tento incident je jen jedním z několika konfliktů, které mezi SpaceX a FAA v posledních měsících propukly. FAA nově navrhuje pokutu pro SpaceX ve výši přes 633 tisíc dolarů za údajná porušení licenčních podmínek během dvou různých startů Falconů v roce 2023, což spustilo novou vlnu napětí mezi oběma stranami. Elon Musk dokonce hrozí žalobou.
Zdržení páté mise Starship
Převážně úspěšný čtvrtý testovací let Starship proběhl v červnu 2024 a SpaceX očekávalo, že získá od FAA povolení k pátému letu někdy během září. Jenže úřad na začátku září oznámil, že k vydání startovní licence dojde nejspíš až koncem listopadu. SpaceX následně zveřejnilo dlouhé prohlášení, ve kterém otevřeně kritizovalo FAA. Firma argumentovala, že schvalovací proces je příliš pomalý, a obvinila FAA ze zbytečné byrokracie, která brání pokroku ve vývoji nejen společnosti samotné, ale i celého kosmického průmyslu. Ve svém prohlášení SpaceX uvedlo, že „přílišné zaměření FAA na nepodstatné detaily blokuje inovace a brzdí tempo, kterým se odvětví může rozvíjet.“ Podrobněji jsme o situaci informovali v tomto článku.
Úřad FAA na tuto kritiku odpověděl tvrzením, že schvalovací proces byl zpomalen kvůli složitosti a komplexnosti mise. Kdyby byl letový profil páté mise stejný jako u té předchozí, nebylo by potřeba nové povolení, avšak pátý testovací let Starship bude zahrnovat pokus o návrat obřího raketového nosiče Super Heavy zpět na startovací rampu a jeho následné zachycení ve vzduchu, což je manévr, který dosud nebyl úspěšně proveden. Tato nová úroveň komplexnosti si podle FAA vyžádala důkladnější regulační přezkum, přičemž hlavní právní poradce FAA Marc Nichols uvedl, že „bezpečnost je pro nás na prvním místě a máme právní odpovědnost zajistit, aby všechny komerční vesmírné operace byly prováděny v souladu s našimi standardy.“
Úřad navíc upozornil, že SpaceX dodalo některé důležité informace pro pátý let teprve v polovině srpna, a tak původní zářijový termín vydání povolení není dosažitelný, protože FAA potřebuje dostatek času na vyhodnocení všech náležitostí a provedení konzultací s dalšími agenturami. Řeší se problematika vody vypouštěné při startu zavodňovacím systémem na rampě, potenciální nová rizika kvůli mírně odlišné oblasti dopadu prstence pro hot staging do moře a vliv sonických třesků způsobených přistávající raketou Super Heavy. Úřad uvedl, že má se SpaceX dobrý vztah a už teď firmě věnuje většinu svých prostředků a 80 % všech přesčasů (což je ale logické, protože SpaceX provádí násobně více startů než všechny ostatní americké subjekty dohromady).
Pokuty pro SpaceX
Situace se však brzy vyhrotila. Elon Musk, šéf SpaceX, začal FAA veřejně kritizovat na sociálních sítích a obvinil úřad z byrokracie, která podle něj brání inovacím a ohrožuje národní zájmy. Musk prohlásil, že FAA úmyslně omezuje SpaceX v době, kdy společnost dosahuje revolučních úspěchů ve vesmírném průmyslu.
V polovině září 2024 navíc úřad FAA navrhl nesouvisející pokuty pro SpaceX v celkové výši 633 009 dolarů za tři údajná porušení licenčních podmínek při dvou různých misích raket Falcon v roce 2023. Tato obvinění se týkala použití neschváleného startovacího řídicího střediska, neprovedení povinného hlasování o připravenosti před startem a použití neautorizované palivové farmy.
SpaceX na tuto kritiku reagovalo dopisem, který zaslalo několika americkým politikům, a v němž podrobně vysvětlilo své stanovisko k obviněním FAA. Společnost zdůraznila, že v každém z těchto případů informovala FAA o plánovaných změnách dostatečně včas a že žádná z těchto změn nepředstavovala bezpečnostní riziko.
For nearly two years, SpaceX has voiced its concerns with the FAA’s inability to keep pace with the commercial spaceflight industry. It is clear that the Agency lacks the resources to timely review licensing materials, but also focuses its limited resources on areas unrelated to… pic.twitter.com/2NJu00ZLiW
— SpaceX (@SpaceX) September 19, 2024
První incident: Neautorizované řídicí středisko
První obvinění FAA se vztahuje k misi Falconu 9, při které byl 18. června 2023 vynesena družice Satria. Podle FAA SpaceX použilo nové řídicí středisko umístěné v Hangáru X v Kennedyho vesmírném středisku, které nebylo zahrnuto ve schváleném komunikačním plánu společnosti.
SpaceX ve své obhajobě uvedlo, že úřad FAA měl dostatek času na schválení této změny. Podle SpaceX byl aktualizovaný komunikační plán, který zahrnoval nové umístění řídicího střediska, předložen FAA již 2. května 2023, více než měsíc před plánovaným startem. SpaceX údajně opakovaně žádalo o zpětnou vazbu, avšak odpovědi se dočkalo až 13. června, kdy úřad FAA uvedl, že „změn je příliš mnoho“ a že nebude schopen vše schválit před startem.
Dne 15. června SpaceX předložilo zjednodušenou verzi komunikačního plánu, který se zaměřoval výhradně na přesun řídicího střediska. SpaceX tvrdí, že tato malá změna nevyžadovala další schválení ze strany FAA. Přesto úřad nebyl schopen provést kontrolu před plánovaným startem 18. června, což vedlo SpaceX k rozhodnutí pokračovat v misi s novým řídicím střediskem. „Tato změna neohrožovala bezpečnost a byla v souladu s naším provozním plánem,“ uvedla společnost ve svém prohlášení.
Společnost také zdůraznila, že úřad FAA nakonec tuto změnu schválil 22. června, tedy pouhé čtyři dny po startu. „Schválení této změny dokazuje, že nepředstavovala žádné riziko pro veřejnou bezpečnost,“ uvedlo SpaceX ve svém dopise.
Druhý incident: Neprovedení hlasování v čase T-2 hodiny
Úřad FAA také obvinil SpaceX z toho, že během mise Satria neprovedlo hlasování o připravenosti 2 hodiny před startem, což je součástí licenčních podmínek pro tuto misi. SpaceX však argumentovalo tím, že takový požadavek neexistuje v žádných regulačních předpisech a že společnost vždy provádí hlasování o připravenosti v pozdější fázi odpočítávání. „Naším standardním postupem je provádět toto hlasování těsně před zahájením tankování,“ vysvětlila společnost.
SpaceX zdůraznilo, že tento krok nebyl zásadní pro bezpečnostní postupy mise a že rozhodnutí neprovést hlasování ve stanoveném čase nijak neohrozilo bezpečnost veřejnosti ani personálu. „FAA nemá regulační oprávnění vyžadovat tento proces a naše postupy jsou plně v souladu s bezpečnostními normami,“ napsalo SpaceX ve svém dopise politikům.
Třetí incident: Použití neautorizované palivové farmy
Poslední z obvinění FAA se týká mise Falconu Heavy, při které byla 28. července 2023 vynesena družice Jupiter-3. FAA tvrdí, že SpaceX při ní použilo novou palivovou farmu, která nebyla zahrnuta v původním licenčním plánu společnosti. SpaceX však uvedlo, že nová farma byla schválena federálními bezpečnostními úřady a že její umístění bylo zvoleno tak, aby minimalizovalo potenciální rizika pro veřejnost a zaměstnance.
Nová farma už navíc v té době byla schválena pro následující misi Crew-7, která také proběhla z rampy LC-39A, což SpaceX využilo jako argument, proč považuje tuto pokutu za neopodstatněnou. „Pokud byla farma bezpečná pro misi Crew-7, není jasné, proč by neměla být považována za bezpečnou i pro Jupiter-3,“ uvedlo SpaceX ve svém dopise.
V závěru svého dopisu SpaceX kritizovalo FAA za neschopnost reagovat na změny, které SpaceX označilo za nezbytné pro efektivní a bezpečný provoz. Společnost zdůraznila, že proces FAA trpí „systémovými problémy,“ které vedou k nepřiměřeným zpožděním v regulačním procesu. „Úřad FAA by měl být schopen rychleji a efektivněji reagovat na potřeby komerčního kosmického sektoru,“ uvedla společnost ve svém prohlášení. SpaceX má nyní 30 dnů na to, aby odpovědělo na obvinění FAA.
Reakce
V reakci na konflikt mezi SpaceX a FAA se do situace vložili i někteří američtí politici. Jedním z nich je texaský kongresman Keith Self, který 17. září 2024 poslal dopis adresovaný nově jmenovanému správci FAA Michaelu Whitakerovi, v němž vyjádřil podporu zvýšení frekvence startů Starship z texaské základny Boca Chica. V dopise Self zdůraznil, že Spojené státy musí zůstat globálním lídrem v oblasti vesmírných inovací a že k tomu potřebují flexibilní a efektivní regulační systém. „Naše národní bezpečnost si nemůže dovolit, aby nesprávné informace bránily americkým inovacím, a důrazně vyzývám vaši agenturu, aby rychle schválila návrh SpaceX na zvýšení kadence jejich startů na Starbase z 5 na 25 startů ročně,“ napsal Keith Self.
Absolutely https://t.co/6fPulbwuQu
— Elon Musk (@elonmusk) September 12, 2024
Po oznámení pokut a zveřejnění kritických obvinění ze strany FAA nezůstal Elon Musk mlčet. Na sociální síti X (dříve Twitter) veřejně vyjádřil svou frustraci nad postupem FAA a obvinil úřad z nadměrné regulace, která podle něj ohrožuje budoucnost komerčních vesmírných letů. Musk ve svých komentářích často zmiňoval, že regulace a byrokracie brzdí nejen SpaceX, ale i celý americký vesmírný program, a varoval před tím, že Spojené státy riskují ztrátu svého vedoucího postavení v oblasti vesmírných inovací.
V jednom ze svých příspěvků napsal: „Amerika je pomalu škrcena hromaděním milionů regulací. Každý rok se přidávají desítky tisíc nových pravidel, ale jen velmi málo z nich je někdy odstraněno. Nakonec se stane všechno nelegálním.“ Musk touto kritikou zdůraznil, že současný regulační systém by mohl nakonec znemožnit realizaci velkých projektů, včetně cílů SpaceX, jako je kolonizace Marsu.
Musk také poukázal na to, že jiné společnosti v odvětví, jako například Boeing, nebyly tak přísně postihovány za problémy se svými kosmickými projekty. Upozornil na to, že Boeing nebyl penalizován za potíže s lodí Starliner, která nebyla považována za dostatečně bezpečnou pro návrat astronautů. „Boeing nedostal žádné pokuty za Starliner!“ napsal Musk a obvinil FAA z toho, že uplatňuje „dvojí metr“ a nespravedlivě „obtěžuje“ SpaceX kvůli záležitostem, které neohrožují bezpečnost.
Ve svých prohlášeních šel Musk ještě dál a oznámil, že SpaceX plánuje podat žalobu proti FAA kvůli „nadměrnému regulačnímu dohledu“. Musk věří, že v rámci soudního procesu se ukáže „nepatřičné a politicky motivované chování“ ze strany FAA. „SpaceX podá žalobu na FAA za překročení regulačních pravomocí. Jsem si velmi jistý, že soudní proces odhalí nesprávné, politicky motivované chování ze strany FAA,“ prohlásil Musk na sociální síti. Volá i po odvolání předních představitelů FAA.
SpaceX will be filing suit against the FAA for regulatory overreach
— Elon Musk (@elonmusk) September 17, 2024
Hlubší problém
Konflikt mezi SpaceX a FAA není jen dalším příkladem sporu mezi soukromou společností a regulační agenturou. Představuje mnohem hlubší problém, kterému dnes čelí celý komerční kosmický sektor – jak udržet krok s tempem inovací a přitom dodržovat bezpečnostní a regulační normy, které často vznikaly v jiné éře, kdy v kosmonautice dominovaly vládní agentury.
Elon Musk dlouhodobě zdůrazňuje, že čím častěji bude Starship létat, tím rychleji bude SpaceX schopno zdokonalit tuto revoluční raketu. Současný regulační rámec však podle něj neumožňuje společnosti dosáhnout plného potenciálu a realizovat své ambiciózní cíle, včetně kolonizace Marsu. Pokud má komerční kosmický průmysl v USA růst a zůstat konkurenceschopný na globální úrovni, bude zapotřebí provést zásadní reformy stávajících regulačních procesů.
Je možné, že tento konflikt mezi SpaceX a FAA vyústí v širší debatu o budoucnosti kosmického průmyslu a způsobu, jakým by měl být regulován. V sázce je nejen budoucnost jedné společnosti, ale i pozice Spojených států jako globálního lídra ve vesmírném průzkumu a inovacích.
POZNÁMKA: Článek byl vytvořen s využitím nástroje ChatGPT. Finální text byl výrazně upraven, rozšířen a důkladně překontrolován.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 9-7 - 11. 10. 2024
- Mise Starlink 6-61 - 2. 10. 2024
- Mise Starlink 11-2 - 1. 10. 2024
Aby jsme si to shrnuli: Elon Musk zatím jako jediný zajišťuje americkou dopravu na ISS, poskytuje satelitní internet, který má potenciál ovlivňovat vojenskou (Ukraina) i politickou (Brazílie) situaci v různých částech planety, v podstatě privatizoval nízkou oběžnou dráhu, kde jeho selhání (řetězová srážka stárlinků) může zamezit přístupu lidstva do vesmíru na mnoho desetiletí, vlastní sociální síť, která má mohutný přesah do politiky a politického diskurzu. Navíc z Muska se stává docela solidní konspirátor a dezinformátor. Já se především bojím, že v okamžiku kdy tento mocný muž začne tepat do orgánů, které mají dávat mantinely jeho mohutnému, tvořivému a nekultivovanému egu, že v tom bude úspěšný. Díky svému vlivu, díky své sociální síti, díky svým fanouškům. On ale potřebuje mantinely. My více než kolonizovaný Mars potřebuje obyvatelnou Zemi. Obávám se že silový vliv megalomanských technokratických miliardářů a slepá důvěra v ně nás ke světlým zítřkům rozhodně nepřivede.
Elona mám jistým způsobem rád, obdivuji ho…
Naprostý souhlas , každý potřebuje mantinely, on je neohrabaný a dost ujíždí v soc. oblastech
Určitě, zapomněl jsem napsat do prvotního příspěvku, že jsem také velký fanda SpaceX, tento web čtu právě proto, že mě fascinuje co Musk/SpaceX dokázal provést s kosmonautikou a jak svým přístupem žene celý obor kupředu. Role Elona Muska jako společenského fenoménu je ale čím dál tím méně jednoznačná a nutí mě k těmto zamyšlením.
Souhlas.
Kupuju elektroauto – a jenom kvuli Muskovi to neni Tesla.
Takže nekoupíte nejbezpečnější auto na světě, protože člověk, který se vašemu autu nepřiblížil na více než 10 tisíc km má jiný názor? Neměl byste spíš říct, že nekupujete Teslu, protože nemáte rád neměcké dělníky (to by alespoň dávalo smysl)?
Dělal jste si stejný research u CEO autombilky zakoupeného jiného vozu? Mluví 100% pravdu a nikdy nic neslíbil, co nebylo automobilkou dodrženo?
Příliš čtete bulvární škvár, a pak si Muska démonizujete. On nemá takovou moc, jakou mu přisuzujete, jenom poskytuje služby, které nikdo nemusí využívat, když nechce. Byť si to neuvědomujete, média vám, začasté v dobré víře, podsouvají celou řadu falešných idejí a mýtů. Například jako hrdiny dnešní doby představují nikoliv osobnosti, které něco dokázaly a jsou inspirací pro ostatní, nýbrž názorově progresivní politiky, akademiky a aktivisty. To je velmi nebezpečné, neboť to vede ke změně hodnotového žebříčku. Najednou není důležité něco umět, ale kádrovat ty, kteří něco užitečného vytvářejí.
“privatizoval nízkou oběžnou dráhu, kde jeho selhání (řetězová srážka stárlinků) může zamezit přístupu lidstva do vesmíru na mnoho desetiletí”
Výhodou družic Starlinku je to, že mají obíhat ve výškách do 570 km, takže pokud budou z jakékoli příčiny poškozeny, vlivem tření o zbytky atmosféry během několika let samovolně deorbitují. Horší situace je s konkurenčními satelitními konstelacemi, které jsou či budou umístěny na vyšších orbitách. SpaceX navíc plánuje své satelity deorbitovat ještě před koncem jejich životnosti.
Zdroj: https://www.elonx.cz/jak-casto-selhavaji-druzice-starlink-a-co-spacex-dela-aby-zbytecne-nevytvarelo-kosmicky-odpad/amp/
Požádal bych rád o článek o používání ChatGPT. O praktické zkušenosti, ceny a pod.
Beru na vědomí, ale dopředu říkám, že se mi nejspíš nebude chtít něco takového psát. 😀
Nejrychlejší řešení pro rychlý vývoj je přesun (části) firmy z USA. Bohužel
To bohužel nelze. Protože itar
Jooo, kam?
Do Číny ?😅 Nebo do Evropy kde je ještě víc byrokracie ??🤣 Do Afriky a budou ve vesmírném městečku pracovat opice?Nebo na Antarktidu kde nesmí být žádné technologie s vojenským potenciálem ??🤣
Nebuď rasista.
Jakej rasista ? narážíš na ty opice ?
Opicemi jsem myslel skutečně opice, ne černochy. Co je na tom rasistického?
Kdyby to měla být rasistická urážka tak ani nemusím zmiňovat Afriku, když etnický Afričani jsou víceméně všude po světě.
Nemluvě o tom, že Musk je snad jediný pravý AfroAmeričan.
Takže zbývá jižní amerika.. To už tady bylo v knize Křižník Thor.
Myslim ze sa riesil este jeden incident ktory tu nezaznel a to z vypustenou vodou na startovnej rampe.
Kazdopadne, sanca ze sa flight 5 uskutocni skor nez avizovany termin a FAA dostane rozum/bude k tomu dotlacena, je 0,1%
Neni normální, že raketa stojí dřív než povolení.
myslím že opak je pravdou. U většiny věcí je schvalovací proces delší než vývoj.
Myslím si, že pravda je na obou stranách.
Ano, schvalování trvá “dlouho” a společnost SpaceX bezpochyby zdržuje a tím brzdí technologický vývoj.
FAA na druhou stranu je úřad – je svázaný různými předpisy a postupy, které musejí být ze zákona dodrženy. Veřím, že toho papírování mají skutečně hodně a prostě se tím prokousat a vyhovět u toho všem předpisům zkrátka trvá. A jak už bylo někde zmíněno, tak v porovnání třeba s Evropskými (Českými) úřady, to tam ještě šlape hodně svižně.
Tak když s tim maj takovej problém. Proč tu licenci jednoduše nenechaj přelousknout GPchatem. Který už v i téhle době strčí 99% právníků do kapsy v různých soudních procesech.
A když se pak něco stane, tak řeknou “Mi za nic nemůžeme, kontroloval to GPT a ten napsal že je to OK.” 😀
Tak vzhledem k tomu že pravidla jsou pevně daná a problém který se řeší taky a fyzika těles v nadzvukové rychlosti je též známá problém se závěrem nebude.Včetně možnosti různých scénářů selhání.
A co to je to mi?
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/1fnq02q/eric_berger_rspacex_ama/
Eric Berger AMA
Proti evropské regulaci je tohle nic. Na druhou stranu, když jim lítal beton stovky metrů daleko a ničil všechno kolem, hodně lidí si kladlo opačnou otázku – kde je nějaká americká regulace, jak to vůbec mohli dovolit? Na druhou stranu analýza těch pochybení dost jasně naznačuje, že v tom bude nějaké politické pozadí.
Proč se tady furt opakuje blbost s lítáním betonu v souvislosti s regulací ? Doletěl snad mimo vymezenou a uzavřenou oblast, ohrozil někoho ? A pokud tam někdo měl automatické kamery v ochranném pásmu, tak je tam měl s plným vědomím, že také můžou vzít za své. A jestli si něco SpaceX zničila ve svém areálu, tak to byl také čistě její problém.
Jednoduše proto, že to bylo nebezpečné a neočekávané chování. To že to nemělo Vážný následek je sice dobře ale neznamená to, že to bylo v pořádku. Každé neočekávané chování je nepřípustné, stejně jako u SL. Pokud k takové situaci dojde, dodavatel většinou nemůže zaručit, že se to nestane znovu. Kdyby při schvalování upozornili na to, že existuje riziko odletu betonových úlomků, a doložili, jak daleko mohou doletět a že to nezpůsobí další exploze, například nádrží, tak proč ne. Vždy jde o to znát rizika a popsat je. Z mého pohledu došlo k pochybení. Chápu však, že je potřeba posoudit, že raketa bude přistávat. Nechápu, proč to SX neposlalo ke schválení dříve. To, že raketa a nakonec i loď budou přistávat, je už dlouho známé. To, která varianta nebo modifikace lodi bude použita, nemá takový význam a mělo to být provedeno včas. Ano, regulační úřady jsou přetížené a nemají dostatek lidí a kapacit pro zvládnutí takové expanze letů. A ano, pokuty a kritika jsou nepřiměřené.
problem je, ze je to uz rok vyriesena tema a tri nasledujuce lety uz nic nelietalo.
Petře, děkuji Ti za článek. Čte se jedním dechem, bohužel jeho obsah probodává inženýrské srdce. Člověk je bohužel už zvyknutý na unijní, respektive českou byrokracii, ale že se podobné věci dějí v USA, to zamrzí. Boj se státní byrokracií ve jménu veřejného zájmu je téměř nekonečný a pevně doufám, že SpaceX najde způsob, jak frekvenci letů Starship výrazným způsobem navýšit. Snad k tomu i přispějí americké listopadové volby.
Jako nechtěl bych sem tahat politiku, ale jak si představujete, že prezidentské volby přispějí k navýšení kadence? Jako že někdo z nich najednou změní ty desetitisíce regulačních předpisů a lhůt? A že navýší rozpočet pro všechny ty regulační orgány, aby mohly nabrat více zaměstnanců?
Jinak s vámi souhlas, je to výborný článek a i mě děsí bující regulace.
Bohužel o politice to je. Ředitel FAA je jmenován prezidentem Spojených států. Úředníci samozřejmě po prezidentských volbách nezmizí, ale úředníkovi zadává práci jeho nadřízený. A nadřízený, případně jeho nadřízený vybírá do čeho se bude “šťourat” a jak důkladně. Kdo hledá chybu a chce prodlužovat, vždy si něco najde.
Tesla dokázala regulační orgány dokopat k rychlejšímu tempu, tak snad se to podaří i tady. Držím jim palce.