Crew Dragon a skafandr pod drobnohledem a další novinky o pilotovaných letech
SpaceX v pondělí 13. srpna uspořádalo mediální den, během kterého si novináři mohli prohlédnout skafandry a simulátory Crew Dragonu a také se setkat s astronauty. Díky tomu máme konečně k dispozici detailní fotky stylového skafandru SpaceX a také ovládání a interiéru Crew Dragonu. Zároveň jsem pro vás sesbíral několik dalších aktuálních novinek, které se týkají dychtivě očekávané premiéry této soukromé lodi.
Jedním dlouho propíraným a nedořešeným bodem vývoje Crew Dragonu byla otázka bezpečí posádky během nástupu do lodi. SpaceX tvrdilo, že v jejich případě je nejbezpečnější metodou nástup, když je raketa ještě prázdná. Tento způsob je však obecně považován za rizikovější v porovnání s nástupem až po natankování rakety – ta je tak v podstatě ve stabilním stavu a je u ní jen postupně doplňován unikající kyslík. Proto u ostatních raket posádka vždy nastupovala až poté, co proběhlo tankování. Jenže to pro SpaceX není vzhledem k použití extrémně podchlazených hmot optimální (látky se stihnout ohřát, takže se jich do nádrží vejde méně). Nyní však NASA konečně schválila metodu nástupu navrhovanou SpaceX. V rozhovoru se Spaceflight Now se k problematice vyjádřila Kathy Lueders, manažerka programu Commercial Crew v NASA:
Před finálním rozhodnutím jsme pečlivě zvážili různé způsoby nástupu posádky a posuzovali jsme, jak jsou rakety navrženy a jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých způsobů. Potřebná data jsme měli v červnu a po jejich analýze jsme usoudili, že plán nástupu posádky navrhovaný SpaceX splňuje naše požadavky.
Znamená to tedy, že astronauté nastoupí do Crew Dragonu, ještě když je raketa prázdná, následně se obslužný personál odebere do bezpečné vzdálenosti a teprve poté začne tankování pohonných hmot do rakety. Obslužný personál tedy nebude nikdy v ohrožení a pokud dojde k nějaké anomálii během tankování, loď s astronauty bude moci během okamžiku odnést do bezpečí únikový systém Crew Dragonu.

Astronauté Bob Behnken a Eric Boe uvnitř nástupního ramene pro posádku, které bude v následujících měsících nainstalováno na rampě LC-39A (Foto: SpaceX)
A když už jsme u únikového systému Crew Dragonu, ve zmíněném článku od Spaceflight Now se objevila informace, že chystaný test této záchranné funkce během letu by mohl proběhnout měsíc před první pilotovanou misí. Ta je momentálně plánována na duben 2019, takže únikového testu bychom se teoreticky mohli dočkat v březnu. Během této zkoušky odnese 8 motorů SuperDraco loď Crew Dragon pryč od rakety během fáze letu s nejvyšším aerodynamickým odporem. Při testu bude použit ten samý Crew Dragon, který by se mohl bez posádky vydat k ISS už v listopadu 2018 v rámci demonstrační mise DM-1.
Tento Dragon už se momentálně nachází na Mysu Canaveral a probíhá jeho příprava na DM-1. Falcon 9 určený pro tuto misi bude mít číselné označení B1051 a podle Spaceflight Now dorazí na Mys během září. Raketa se podle webu Teslarati v současnosti nachází v texaském McGregoru, kde probíhá její testování. Raketa bude vybavena finální verzí vylepšených tlakových nádob na helium, které SpaceX vyvinulo ve spolupráci s NASA po nehodě Amos-6, při které selhala jedna taková nádoba, což vedlo k výbuchu rakety na rampě.
Tolik k novinkám a nyní se pokochojme fotkami Crew Dragonu a skafandru. V první řadě se podíváme na detaily řídícího panelu lodi ze simulátoru kokpitu. Primárním ovládacím prvkem je trojice dotykových obrazek, ale všechny kritické funkce je zároveň možné ovládat manuálními tlačítky. Eric Berger z Ars Technica napočítal celkem 38 tlačítek. Pro srovnání, raketoplán měl přes 1000 tlačítek a přepínačů. Příkladem kritických funkcí, které lze ovládat tlačítky, je otevření padáků, odhození aerodynamické čepičky nebo zahájení deorbitace. Za zmínku stojí také páka pro aktivaci únikového systému (“EJECT”), který odnese Crew Dragon do bezpečí v případě selhání rakety nebo problému na rampě. Systém je samozřejmě automatický, ale pro jistotu je tu i možnost jej manuálně spustit. Aby však nedošlo k jeho aktivaci omylem, je nutné páčku vytáhnout a poté jí otočit. Po dosažení orbity přestane páčka fungovat a už není možné únikový systém aktivovat. Zajímavostí také je, že většina manuálních tlačítek je pod plastovým krytem, neboť se jedná o záložní ovládací systém, který v ideálním případě nebude nikdy použit.
Kromě kokpitu mají astronauti pro potřeby trénování k dispozici také věrohodnou kopii interiéru lodi. Dominantním prvkem je čtveřice sedadel uspořádána v jedné řadě. Pod sedačkami je prostor pro náklad a nad nimi pak záchod se zástěnou.
Další na řadě je stylový skafandr, který budou nosit astronauti v Crew Dragonu. Za zmínku stojí rukavice umožňující ovládání dotykových obrazovek, helma s dobrým výhledem a také připojení pro přívod elektřiny, vzduchu a vody na pravém stehně.
Novinářům byli k dispozici také astronauti, kteří poletí na prvních dvou pilotovaných misí Crew Dragonu. Po ruce navíc byli bývalý astronaut Garrett Reisman, který ve SpaceX slouží jako poradce pro pilotované mise, a Benji Reed pracující na pozici manažera pilotovaných misí. Zúčastnila se i prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell. Focení probíhalo před vyráběným stupněm Falconu 9 a také Crew Dragonem určeném pro DM-2, tedy první misi s lidskou posádkou.
Další fotky Crew Dragonu a skafandru najdete na následujících odkazech: Teslarati, Everyday Astronaut (skafandr), Everyday Astronaut (ostatní), Shorealone Films, Ars Technica.