Crew Dragon a skafandr pod drobnohledem a další novinky o pilotovaných letech

Maketa Crew Dragonu před centrálou SpaceX v Hawthorne, kde se akce pořádala (Foto: Eric Berger)

SpaceX v pondělí 13. srpna uspořádalo mediální den, během kterého si novináři mohli prohlédnout skafandry a simulátory Crew Dragonu a také se setkat s astronauty. Díky tomu máme konečně k dispozici detailní fotky stylového skafandru SpaceX a také ovládání a interiéru Crew Dragonu. Zároveň jsem pro vás sesbíral několik dalších aktuálních novinek, které se týkají dychtivě očekávané premiéry této soukromé lodi.

Jedním dlouho propíraným a nedořešeným bodem vývoje Crew Dragonu byla otázka bezpečí posádky během nástupu do lodi. SpaceX tvrdilo, že v jejich případě je nejbezpečnější metodou nástup, když je raketa ještě prázdná. Tento způsob je však obecně považován za rizikovější v porovnání s nástupem až po natankování rakety – ta je tak v podstatě ve stabilním stavu a je u ní jen postupně doplňován unikající kyslík. Proto u ostatních raket posádka vždy nastupovala až poté, co proběhlo tankování. Jenže to pro SpaceX není vzhledem k použití extrémně podchlazených hmot optimální (látky se stihnout ohřát, takže se jich do nádrží vejde méně). Nyní však NASA konečně schválila metodu nástupu navrhovanou SpaceX. V rozhovoru se Spaceflight Now se k problematice vyjádřila Kathy Lueders, manažerka programu Commercial Crew v NASA:

Před finálním rozhodnutím jsme pečlivě zvážili různé způsoby nástupu posádky a posuzovali jsme, jak jsou rakety navrženy a jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých způsobů. Potřebná data jsme měli v červnu a po jejich analýze jsme usoudili, že plán nástupu posádky navrhovaný SpaceX splňuje naše požadavky.

Znamená to tedy, že astronauté nastoupí do Crew Dragonu, ještě když je raketa prázdná, následně se obslužný personál odebere do bezpečné vzdálenosti a teprve poté začne tankování pohonných hmot do rakety. Obslužný personál tedy nebude nikdy v ohrožení a pokud dojde k nějaké anomálii během tankování, loď s astronauty bude moci během okamžiku odnést do bezpečí únikový systém Crew Dragonu.

Astronauté Bob Behnken a Eric Boe uvnitř nástupního ramene pro posádku, které bude v následujících měsících nainstalováno na rampě LC-39A (Foto: SpaceX)

A když už jsme u únikového systému Crew Dragonu, ve zmíněném článku od Spaceflight Now se objevila informace, že chystaný test této záchranné funkce během letu by mohl proběhnout měsíc před první pilotovanou misí. Ta je momentálně plánována na duben 2019, takže únikového testu bychom se teoreticky mohli dočkat v březnu. Během této zkoušky odnese 8 motorů SuperDraco loď Crew Dragon pryč od rakety během fáze letu s nejvyšším aerodynamickým odporem. Při testu bude použit ten samý Crew Dragon, který by se mohl bez posádky vydat k ISS už v listopadu 2018 v rámci demonstrační mise DM-1.

Tento Dragon už se momentálně nachází na Mysu Canaveral a probíhá jeho příprava na DM-1. Falcon 9 určený pro tuto misi bude mít číselné označení B1051 a podle Spaceflight Now dorazí na Mys během září. Raketa se podle webu Teslarati v současnosti nachází v texaském McGregoru, kde probíhá její testování. Raketa bude vybavena finální verzí vylepšených tlakových nádob na helium, které SpaceX vyvinulo ve spolupráci s NASA po nehodě Amos-6, při které selhala jedna taková nádoba, což vedlo k výbuchu rakety na rampě.

Tolik k novinkám a nyní se pokochojme fotkami Crew Dragonu a skafandru. V první řadě se podíváme na detaily řídícího panelu lodi ze simulátoru kokpitu. Primárním ovládacím prvkem je trojice dotykových obrazek, ale všechny kritické funkce je zároveň možné ovládat manuálními tlačítky. Eric Berger z Ars Technica napočítal celkem 38 tlačítek. Pro srovnání, raketoplán měl přes 1000 tlačítek a přepínačů. Příkladem kritických funkcí, které lze ovládat tlačítky, je otevření padáků, odhození aerodynamické čepičky nebo zahájení deorbitace. Za zmínku stojí také páka pro aktivaci únikového systému (“EJECT”), který odnese Crew Dragon do bezpečí v případě selhání rakety nebo problému na rampě. Systém je samozřejmě automatický, ale pro jistotu je tu i možnost jej manuálně spustit. Aby však nedošlo k jeho aktivaci omylem, je nutné páčku vytáhnout a poté jí otočit. Po dosažení orbity přestane páčka fungovat a už není možné únikový systém aktivovat. Zajímavostí také je, že většina manuálních tlačítek je pod plastovým krytem, neboť se jedná o záložní ovládací systém, který v ideálním případě nebude nikdy použit.

Kromě kokpitu mají astronauti pro potřeby trénování k dispozici také věrohodnou kopii interiéru lodi. Dominantním prvkem je čtveřice sedadel uspořádána v jedné řadě. Pod sedačkami je prostor pro náklad a nad nimi pak záchod se zástěnou.

Další na řadě je stylový skafandr, který budou nosit astronauti v Crew Dragonu. Za zmínku stojí rukavice umožňující ovládání dotykových obrazovek, helma s dobrým výhledem a také připojení pro přívod elektřiny, vzduchu a vody na pravém stehně.

Novinářům byli k dispozici také astronauti, kteří poletí na prvních dvou pilotovaných misí Crew Dragonu. Po ruce navíc byli bývalý astronaut Garrett Reisman, který ve SpaceX slouží jako poradce pro pilotované mise, a Benji Reed pracující na pozici manažera pilotovaných misí. Zúčastnila se i prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell. Focení probíhalo před vyráběným stupněm Falconu 9 a také Crew Dragonem určeném pro DM-2, tedy první misi s lidskou posádkou.

Další fotky Crew Dragonu a skafandru najdete na následujících odkazech: Teslarati, Everyday Astronaut (skafandr), Everyday Astronaut (ostatní), Shorealone Films, Ars Technica.




  • Mohlo by se vám líbit...

    14
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Lukas
    Host
    Lukas

    Ako bude brzdit dragon na obeznej drahe pred navratom na zem.zachrannymi motormi alebo len korekcnymi dyzami.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Pokud vim, deje se tak korekcnimi motorky Draco, Superdraco je na to moc silny. Ta zmena deltav je mala, u Gagarina se udava cislo cca 136m/s.

    Martin
    Host
    Martin

    Krása. Mám pár poznámok/otázok…

    Ovládanie: keď sú “nose cone” a “parashutes” v skupinke “pyros”, znamená to že sa aktivujú rozbuškou? Viem že je to štandard, ale SpaceX robieva veci inak, tak sa mi tomu trochu nechce veriť. Je tam aj odrezanie hlavných padákov… (žeby len pre lepšiu orientáciu posádky použili zaužívaný názov kategórie i keď systémy na pozadí takto nepracujú??) Navyše – nosový kužel chceli pôvodne len vyklopiť na bok, aby sa znovupoužilo všetko čo sa dá nie? Či to bol len artist license? 😀
    PS: myslíte že im tam SpaceX pribalí aspoň sudoku aplikáciu na hodiny približovania sa k ISS? 😀 …s tými monitormi by si kľudne mohli zahrať aj nejaký A-čkový titul v rozlíšení 48:9 😀

    Skafander: nemáte pocit, že figurína v skafandri je žena? 😀 …žeby vystavili ženskú verziu skafandra keď už je jasné že majú len mužskú posádku? Ten prívod pod záslepkou na stehne ma ozaj zaujíma… neviem si predstaviť ako tam natrieskali štandardný neforemný prívod viditeľný na ostatných skafandroch (alebo sa mýlim a nemusia používať rovnaký štandard?)

    horalko
    Host
    horalko

    Skafander: Videl uz niekto odklopeny priezor na prilbe, alebo ako ho niekto oblieka? Mam pocit, ze na fotkach bola vzdy len figurina a nie zivy clovek. Na tento kusok SpX som zvedavy najviac, uz by mohli lietat 🙂

    svk
    Host
    svk

    Mala otazka prečo vlastne ESA teda europa nema raketu s posadkou?? Ved India sa už planuje do roku 2022.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Ona na to není snadná odpověď. Doby, kdy se létalo na oběžnou dráhu a to byl cíl a hlavní úkol mise, ty už jsou dávno pryč. Poslední tato možnost zmizela s raketoplány, měli dostatek prostoru, a měli tam třeba spacelab, kde sese prováděl výzkum. Takže zbývají možnosti buď letět na Měsíc, Mars, anebo někde provádět výzkum. Tedy ISS. A tu mají v hlavní pravomoci NASA a Roskosmos. A ti obsazují většinu míst. Však se podívej na seznam kosmonautů ESA, není velký, je zbytečné jich mít víc. Prostě musela by mít něco vlastního na orbitě, osobně si myslím, že to není jen o tom vyvinout vlastní loď a nosnou raketu, ale mít i cíl, co s ní podnikat.
    Ale i tak jsem ti zkusil najít pár článku. Dočkáme se pilotovaných letů z Kourou? Rozhovor s Pavlem Toufarem. Evropa má svůj sen, článek staršího data.

    Dušan Majer
    Host
    Dušan Majer

    ESA má rozvinutou spolupráci s NASA. Americká loď Orion bude mít servisní modul, který vyrobí Evropa na základě technologií z jejich lodi ATV. Na oplátku by měl být v každé lodi (které budou létat k Měsíci!) jeden Evropan. Pro ESA je tato spolupráce výhodnější, než aby se snažila o vývoj vlastního prostředku. Oproti tomu Indie je na začátku – její úroveň spolupráce s ostatními agenturami je velmi slabá a proto jsou nuceni vyvíjet vlastní prostředky.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Mimochodem, musím říct, že nebýt p. Pospíšila, fakt bych si té přípojky na skafandr nevšiml. a že je tam těch fotek docela dost, na kterých je.

    Nedvidky
    Host
    Nedvidky

    Ono to spíše vypadá, že na tomto exempláři nejsou koncovky přidělané. Přeci je to prezentace a takhle ten skafandr vypadá více sexy.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    I to je mozne, ale ja mel na mysli tentokrat pripojky, co jsou na sedadlech, ktere se pak pripojuji na skafandr.