Zajímavosti z mise CRS-13, které vám mohly uniknout

V polovině prosince odstartovala mise CRS-13, při které se již použitý Dragon vydal k Mezinárodní vesmírné stanici poté, co byl vynesen již použitým prvním stupněm Falconu. Start byl zcela úspěšný a první stupeň opět měkce přistál na Landing Zone 1. Během živého přenosu a následné poletové konference jsme se dozvěděli hned několik novinek a zajímavostí, které vám mohly snadno uniknout, pokud jste například sledovali pouze jeden z mnoha typů přenosu, které byly k dispozici.

Zjistili jsme třeba, jak je to s mytím použitých stupňů, jak probíhá zpracování Dragonu po přistání a prohlédli jsme si nový TEL na rampě SLC-40. Dozvěděli jsme se také novinky ohledně příští fáze zásobování ISS a mohli jsme vidět start i přistání prvního stupně z jiných perspektiv.

Článek jsem plánoval napsat dříve, ale plány mi překazily úžasné novinky ohledně Falconu Heavy. Ne, že bych si stěžoval. 🙂

Špinavé stupně

Během živého přenosu a následné poletové konference byla trochu objasněna problematika mytí použitých stupňů. Všechny budoucí použité stupně údajně zůstanou špinavé. Umyty nebo nově natřeny budou pouze tehdy, pokud to bude z nějakého důvodu nutné (např. kvůli podrobnější inspekci nebo v při nadměrném znečištění). V případě CRS-13 prý byly umyty přistávací nohy a mezistupeň. Pokud nejde o chybu, znamenalo by to, že nohy byly již jednou použité. Nebylo by to poprvé, při misi CRS-12 také letěly “ojeté” nohy. Je dost možné, že k jejich znovupoužívání dochází častěji, akorát o tom nevíme, neboť SpaceX o tom moc nemluví.

Detail špinavého prvního stupně a umytého mezistupně během mise CRS-13 (Zdroj: SpaceX)

Crew Dragon pro zásobování

Jessica Jensen ze SpaceX v předpřipraveném videu řekla, že druhá fáze programu Commercial Resupply Services (CRS2) bude pro zásobování ISS využívat loď Crew Dragon. Zároveň vyzdvihla pokročilé bezpečnostní prvky této nové lodi (tj. únikový systém využívající motory SuperDraco) a také další vylepšení, která umožní přepravu širšího spektra různých nákladů a experimentů.

Využití Crew Dragonu pro přepravu nákladu je nová informace, neboť se doposud mělo za to, že SpaceX bude pro CRS2 používat upravenou verzi Crew Dragonu, která například vůbec nebude disponovat motory SuperDraco. Crew Dragon měl být určen výhradně pro přepravu astronautů. Vypadá to však, že SpaceX změnilo názor, potenciálně v zájmu zjednodušení výroby a provozních procesů – je zkrátka jednodušší vyrábět a spravovat jen jednu verzi Dragonu místo dvou.

Crew Dragon na oběžné dráze Země (Zdroj: SpaceX)

Nový TEL na SLC-40

Během živého přenosu se nám dostalo pěkných záběrů na zbrusu nový TEL na rampě SLC-40. Ten starý byl zničen při nehodě Amos-6 loni v září. Moderátor také zmínil pár zajímavostí o tomto novém zařízení a rampě obecně, při jejíž stavbě byly využity poznatky získané z provozu několika ramp za posledních 10 let. Nový TEL je například schopen rychlejšího a plynulejšího vztyčení v porovnání s tím na rampě LC-39A. Podrobnější informace o rekonstrukci rampy SLC-40 očekávejte v chystaném podrobném článku.

Zpracování Dragonu

Dragon po vylovení z moře (Foto: SpaceX)

Z živého přenosu jsme se také dozvěděli proces zpracování Dragonu po přistání. Z kosmické lodi je po vylovení z moře vyložen náklad a ten je předán NASA. Dragon je následně odeslán do testovacího areálu v texaském McGregoru, kde je provedena podrobná inspekce, analýza a testování ve spolupráci s NASA. Z dřívějška přitom víme, že SpaceX momentálně buduje speciální zařízení na Mysu Canaveral, hned vedle Landing Zone 1, kde plánuje provádět zpracování a renovaci Dragonů. Loď tedy v budoucnu už nebude muset být přepravovaná do Texasu a zase zpátky.

Alternativní záběry od NASA

Jednou z výhod misí CRS je to, že NASA poskytuje vlastní živý přenos, který mnohdy obsahuje jiné záběry než ty, které vidíte v oficiálnímu streamu SpaceX. A někdy jsou dokonce zajímavější. Tak tomu bylo i v případě CRS-13, kdy NASA poskytla impozantní a téměř nepřerušované záběry na přistávající první stupeň. Navíc byl během jejich přenosu dobře slyšet sonický třesk při přistání:

NASA TV zároveň po ukončení živého přenosu obvykle poskytne alternativní záběry startu z několika různých kamer. Podívat se můžete zde:

Černý pasažér

Možná jste si nevšimli, že během vypuštění Dragonu byla v živých záběrech vidět zatoulaná podložka, která se vydala na oběžnou dráhu spolu s Dragonem. Zde je zpomalené video (podložka vyletí z levého dolního rohu):

Elon a Gwynne

Ti pozornější z vás si možná všimli, že na záběrech z řídícího střediska v Hawthorne byli vidět Elon Musk a Gwynne Shotwell, tedy dvě z nejvýše postavených osob ve SpaceX. Elon je CEO (výkonný ředitel) a Gwynne je COO (provozní ředitelka).

Elon Musk a Gwynne Shotwell během mise CRS-13 (Zdroj: SpaceX)

Satelitní snímky

Společnost DigitalGlobe během mise CRS-13 zveřejnila hned dva zajímavé satelitní snímky. Ten první zachycuje vývoz rakety na rampu SLC-40 pár dnů před startem a na tom druhém můžete vidět první stupeň Falconu 9 po přistání a zároveň novou přistávací plošinu. Na té budou přistávat boční stupně Falconu Heavy a SpaceX ji nazývá “Landing Zone 2”.

Satelitní snímek rampy SLC-40 pár dnů před startem CRS-13 (Zdroj: DigitalGlobe)

Satelitní snímek Landing Zone 1 a 2 po přistání prvního stupně při CRS-13 (Zdroj: DigitalGlobe)

Druhý zářez pro Dragon

Pár dnů po startu se Dragon připojil k Mezinárodní vesmírné stanici a během zachycení robotickou paží Canadarm2 bylo možné na Dragonu spatřit symbol ISS. Ten značí, že loď už za sebou jednu misi má. Tento Dragon totiž absolvoval misi CRS-6 v roce 2015.

Logo ISS na Dragonu značící, že loď má už jednu misi za sebou

Pokud jste zachycení a připojení Dragonu k ISS nesledovali živě, tady máte zrychlený záznam celého vesmírného baletu:

Fotky

Na závěr přikládám ty nejlepší fotky z tohoto startu. Nezapomínejme však, že mise jako taková ještě není u konce. Dragon bude až do půlky ledna připojen k ISS, načež se vrátí na Zemi, kde pomocí padáků přistane v moři.

Pro další informace o misi CRS-13 navštivte její podrobný profil.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zdeněk

Musím říct, že my toho uteklo hodně. Zajímavé informace. Díky.

tonda

No mě přišlo jako špatné tahat zátěž navíc,kterou nebude potřeba(u nákladní verze) a při pilotovaný musí být plné nádrže a na nic se smysluplně nevyuží,jen přibrzdění,což není tolik jako při záchraně.Jirko,u Sojuzu to řeší trysky na peroxid vodíku,jednou při přistání na padáku bylo vidět obláček bílého kouře,když už ten zbytek byl vypuštěn.

Jirka Hadac

Jasne, jak si to rekl, tak mi to docvaklo, ja to psal narychlo, nahanela me pritelkyne. Diky moc za opravu.

Miloš Hůla

Doporučuji prostudovat diskusi k Dragonu na kosmu.cz. Tam se podrobně probíralo, že delta v potřebná pro záchranu při nehodě a při deorbitu je přibližně stejná cca. 200 m/s. Jen při záchraně při havárii potřebujete mnohem větší tah, aby bylo dosaženo velké zrychlení pří úniku od vybuchující rakety. Pokud vyrobíte motor, který je použitlený pro obě situace netaháte nic dvakrát ani dva motory ani palivo. Palivo pro záchraný systém použijete při abortu při startu nebo zůstane pro návrat z oběžné dráhy. A to je elegantní řešení s použitím motorů superdraco. Vypadne celá záchraná věžička. Myslím že obdobný fígl používá i Boing.

tonda

Stručně Miloši.Na kosmo.cz už moc nechodím,zvrhlo se to tam na osobní invektivy a občas politické kecy.Ale k věci.Souhlasím s tebou,odpadne věžička,palivo pro abort i zbrzdění ,stejné motory,ale při pilotované verzi musí být palivo na příp.abort,zbrzdění z orbity,ale zbývá palivo na plánované měkké přistání na souš,což je dočasně zrušeno,takže zbyde v nádržích super draca hodně paliva.To jsem myslel,jak s tím naloží,nechají,po přistání odsají,jak z raketoplánu,nebo vypustí před dosednutím?Nebo nebudou tankovat plné nádrže?

Tomáš

Jen spekulace: osobně si myslím, že se budou pokoušet přesvědčit NASA k provádění motorických pokusů o přistání v moři – právě u zásobovacích misích. Například výměnou za zvýšení bezpečnosti nákladu cestou nahoru – v současnosti není zabezpečen pro případ selhání rakety – a dost často se přepravují velice cenné experimenty.

kokos

To by byl skvělý nápad! Jen tedy nevím nevím…

Jirka Hadač

Něco jako ztráta dalšího adaptéru Ida, nebo jednoho z posledních exemplářů skafandru pro výstup do volného prostoru. Jo, to, co píšeš, dává smysl. Krásná spekulace.

Jansa Jaroslav

Zatím všechno končí v střeleckém sektoru a jediný pan Musk dokáže i ty jednoúčelové záchrnné věžičky recyklovat, zatím všechny raketové stupně i bostery i transportní lodě znečisťují oceány. Jediná SpaceX se snaží veškerý investovaný kapitál lidské práce a finanční náklady nenechat ladem a znovu využít, jak k úspoře lidské práce, financí a materiálové úspory a hlavně ekologického vlivu na znečisťování přírody toxickým odpadem.

kokos

Jaký záchranný věžičky? 8o

tonda

Vrtá mě hlavou,jak budou řešit otázku přistávání Crew Dragonu v bezpilotním režimu.Motoricky nelze pro nesouhlas NASA,takže klasika na padáku.Ale motory super draco budou součástí kabiny.Budou mít jen omezené množství paliva,nutné jen na brzdící zážeh na LEO?A v pilotované verzi bude muset být systém plný vzhledem k záchranné funkci.Pro návrat z LEO stačí jen menší množství paliva na zbrzdění,co s tím zbytkem?Vypustí před vstupem do atmosféry?Určitě do budoucna počítají s motorickým dosednutím na LZ 1,když budují halu na poletovou kontrolu Dragonů zde.Ale jak to mají ošéfovaný do té doby?Tahat palivo nahoru a pak vypustit?To se mě nezdá zrovna ala Elon.Nemáte někdo o tom bližší info?

Štěpán

Proč by tam nemohlo zůstat? Je toxické ale ven se vůbec nedostane a nikoho neohrozí.

Ivo

Je toxické a ven se může kdykoli dostat v případě nějaké netěsnosti a to je docela nebezpečné.

Jirka Hadač

Mimochodem, CST-100 bude ve stejné situaci. Taktéž nemají věžičku nahoře, ale stejně jako dragon budou mít abort motory integrované v trupu. Takže obě to nejak vyřeší tak, aby to vyhovovalo bezpečnosti a NASA.
Na druhou stranu, shuttle při deorbitu taktéž zapaloval OMS motory (MMH+N2O4), a co nespálil, to si, co vím, přivezl zpět, takže tady určitě souhlas se Štěpánem.
Dokonce ještě přemýšlím, jak probíhá ta rotace návratové části např. Sojuzu, když je nutno ji při balistickém sestupu provádět. Jestli to totiž není motoricky. Pokud totiž ano, tak to palivo se může hodit i při průletu atmosférou. A jeho vypuštění by bylo předčasné. Dokonce co vím, se při ASTP dostal při sestupu N2O4 do kabiny, čili, i takové Apollo sestupovalo s hydrazinem a N2O4 v trupu na padácích do moře. Viz článek zde: http://www.kosmonautix.cz/2014/10/vesmirne-osudy-75-dil-donald-slayton/

Ivo

K tomu bych jen dodal, že v případě STS se to dělalo tak, že palivo v zadní části pro OMS a RCS, které zbylo se dovezlo zpátky na zem. Proto taky po přistání lidi v ochranných oděvech kolem raketoplánu, kdy měřili, zda není únik paliva. A proto taky náklaďák s hadicemi pro odsátí zbylého paliva. Nicméně pokud jde o přední sestavu RCS, tak ta na tom byla jinak, její palivo se spálilo těsně před návratem do atmosféry a to proto, že se báli rizika výbuchu pokud by byl někde problém s tepelnou izolací a současně rizika, že se palivo dostane do kabiny.