SpaceX otestovalo nádrž pro Starship z jiného typu oceli, raketa Super Heavy bude startovat z mořské plošiny

SpaceX pokračuje v testování prototypů Starship a zároveň se připravuje na příchod nosné rakety Super Heavy, která možná bude startovat z mořské plošiny.

Následkem výbuchu prototypu Starship SN4 byla poničena rampa v Boca Chica, která poté musela být opravena. SpaceX tedy nemohlo rovnou začít testovat prototyp SN5, ale firma situace využila k tomu, že během oprav prověřila alespoň experimentální nádrž SN7. Ta se od předchozích plnohodnotnějších prototypů lišila tím, že byla menší a jednodušší a hlavně byla vyrobena z nového typu oceli. V současnosti využívaná nerezová ocel 301 je totiž podle Elona Muska dobrá jako tenký plech, ale jako silnější plát už tolik ne. Ocel 304L má trochu jiné složení a podle Muska má být tvárnější a vhodnější pro kryogenní teploty.

Testovací nádrž SN7 (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Nádrž SN7 byla přesunuta z montážního areálu na nedalekou rampu v pátek 12. června. Poté byla připoutána popruhy a v noci z neděle na pondělí proběhl první test s plynným dusíkem o pokojové teplotě. V pondělí večer našeho času následoval kryogenní tlakový test s kapalným dusíkem, který byl záměrně proveden až do zničení. K selhání nádrže nakonec došlo kolem 23:11 SELČ. Elon Musk poté prozradil, že nádrž nepraskla, nýbrž „začala unikat“ při tlaku 7,6 barů. To je prý dobrý výsledek, který naznačuje, že ocel 304L je lepší než typ 301. SpaceX však už delší dobu pracuje na vlastní slitině 30X, která má být ještě lepší, takže 304L je nejspíš jen dočasné řešení.

Musk dodal, že tato konkrétní nádrž měla pár známých slabých míst, kvůli kterým byla méně odolná, než by mohla být. Příští nádrž (možná SN8?) už bude obsahovat úpravy těchto slabých míst, takže bude schopná odolat ještě vyššímu tlaku než SN7. Některé dřívější prototypy Starship odolaly tlaku 7,5 barů, přičemž nominální tlak během letu by měl být jen 6 barů. Avšak Musk uvedl, že cílem je mít dostatečnou bezpečnostní rezervu, a tak nádrže potřebují spolehlivě odolávat tlaku 8,5 barů.

Nádrž SN7 nejspíš splnila svůj účel a předpokládá se, že další testování, které je zatím plánováno na 19. června, už bude prováděno s plnohodnotným prototypem SN5. Ten už je delší dobu hotový a aktuálně byl dokončen také exemplář SN6. Očekává se, že SN5 absolvuje tlakové zkoušky s dusíkem, poté jeden či více statických zážehů s motorem Raptor, a pokud vše půjde dobře, vše by završil krátký let do výšky 150 metrů. Ten měl původně provést už prototyp SN4, avšak ten byl před testovacím letem zničen kvůli vadnému vybavení rampy. Prototyp SN6 by mohl jako první dostat aerodynamickou špičku a stabilizační plochy a provádět delší testovací lety do výšky několika kilometrů. Všechny tyto komponenty byly aktuálně spatřeny v montážním areálu v Boca Chica.

SpaceX ale plánuje několik kroků dopředu, a tak se začíná připravovat i na první orbitální starty, které už budou vyžadovat nosnou raketu Super Heavy. Hans Koenigsmann ze SpaceX v nedávném rozhovoru prohlásil, že cílem stále je dosáhnout orbity ještě letos, ale že se to možná nestihne. Výroba prvního exempláře Super Heavy ještě nezačala, ale proces je podle Muska stejný jako u Starship, liší se jen počet motorů. Super Heavy má být vybavena 31 Raptory místo původních 37, což by podle jednoho z fanoušků mohlo vypadat takhle:

Elon Musk zároveň prozradil, že v Boca Chica bude brzy postavena 81 metrů vysoká montážní hala pro kompletaci nosičů Super Heavy. Raketa má mít 70 metrů na výšku, 9 metrů v průměru a bude obsahovat 3600 tun pohonných látek, z čehož 80 % bude představovat kyslík. Otázkou však zůstává, odkud vlastně budou prováděny první orbitální starty se Super Heavy. Elon Musk přiznal, že ještě sám neví, ale ve hře jsou podle něj kromě Boca Chica také rampa LC-39A v Kennedyho vesmírném středisku a mořská startovní plošina. SpaceX prý aktivně pracuje na všech těchto možnostech, což potvrzuje mimo jiné nabídka práce v Boca Chica, kam firma shání člověka, který by pomohl navrhnout a provozovat mořské startovní zařízení.

Znázornění velikostí různých prvků areálu SpaceX v Boca Chica (Autor: @nickhenning3d)

Taková rampa by podle Muska mohla mít podobu upravené ropné plošiny a dopravu z pevniny by mohl zajišťovat hyperloop. Mořská plošina je prý potřeba kvůli tomu, že starty a přistání Starship budou velmi hlučné a rušivé, a tak bude nutné je provádět dostatečně daleko od hustě obydlených oblastí. SpaceX plánuje časem provádět až několik startů Starship denně, přičemž nemalý podíl na tom má mít mezikontinentální osobní přeprava. Taková služba se podle Elona Muska „stane realitou“ a první testovací lety by mohly proběhnout už za 2–3 roky. Jak by to mohlo vypadat, ukazuje následující video z roku 2017. Můžete v něm vidět koncept mořské startovní plošiny a osobní přepravu pomocí Starship a Super Heavy. Od té doby však Elon Musk uvedl, že pro dopravu na kratší vzdálenosti by mohla stačit jen loď Starship bez nosné rakety.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
38 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře