Ředitelka SpaceX se podělila o spoustu nových informací

Gwynne Shotwell odpovídá na otázky novinářů během brífinku před rampou LC-39A

NASA spolu se SpaceX uspořádala v pátek večer menší tiskovou konferenci při příležitosti prvního startu z nově aktivované rampy LC-39A a kromě zástupců z NASA se konference zúčastnila i Gwynne Shotwell, provozní ředitelka SpaceX (COO). Většina dotazů novinářů nepřekvapivě směřovala na ni a naštěstí pro nás je v podstatě všechny ochotně zodpověděla, takže jsme se dozvěděli velkou spoustu nových informací o všem možném – o Falconu Heavy, Red Dragonu, prasklinách na lopatkách a dokonce i záchraně aerodynamických krytů a mnohém dalším. Děkujeme, Gwynne!

Únik v druhém stupni Falconu 9

Elon Musk v pátek na Twitteru informoval o tom, že v druhém stupni Falconu 9, který je připravován na sobotní start, byl detekován “velmi malý únik” a že problém se momentálně prošetřuje. Gwynne nyní poskytla pár dalších podrobností – konkrétně se prý jedná o únik helia v systému, který roztáčí turbočerpadlo. Stále však nevíme, jestli kvůli tomu dojde k nějakému odkladu. Předpokládám, že definitivně se to dozvíme během předletové tiskové konference, která je naplánována na půlnoc z pátku na sobotu našeho času (můžete sledovat na NASA TV). Tato konference se totiž koná až po LRR (Launch Readiness Review), což je interní jednání SpaceX, při kterém se rozhoduje, zda je raketa a všechno okolo připraveno na plánovaný start.

Falcon Heavy

Falcon Heavy stále plánován na léto 2017

Gwynne potvrdila, že první start Falconu Heavy (FH) je stále plánován na léto 2017. Novou informací však bylo potvrzení, že start bude z rampy LC-39A a také to, že Falcon Heavy nepoletí, dokud nebude znovu uvedena do provozu poškozená rampa SLC-40. Co se týče nákladu u demonstrační mise FH, tak ještě prý není nic jisté, ale údajně je ve hře hned několik komerčních zájemců, kteří by chtěli mít svůj náklad na prvním Falconu Heavy.

Kdy bude opravena rampa SLC-40?

Rampa SLC-40 byla poškozena při výbuchu rakety s družicí Amos-6 v září 2016. Od té doby na ní nedošlo k téměř žádnému pokroku, neboť všechny pracovní síly se soustředily na urychlené dokončení rampy LC-39A. Ta je teď konečně aktivní, takže minimálně část těchto pracovníků může začít na opravě SLC-40. Podle Gwynne má být oprava dokončena v létě 2017. A jelikož první let Falconu Heavy závisí na zprovoznění SLC-40, případné průtahy s rampou by znamenaly zpoždění také prvního startu FH.

Praskliny v motorech Merlin a Falcon 9 Block 5

Gwynne zkritizovala nedávnou zprávu Wall Street Journalu slovy “nejednalo se o žádnou novinu” (informovali jsme o ní také v našem článku). Falcon 9 prý létá s s prasklinami na lopatkách turbočerpadla už od samého počátku. Jedná se o známý jev, který nebyl žádným tajemstvím. NASA o něm věděla a považovala jej za přijatelný pro jejich mise CRS. SpaceX i NASA jsou zajedno v tom, že praskliny jsou nepřijatelné pro lety s posádkou, a proto se pracuje na upravené verzi motoru, u které už k prasklinám nebude docházet. Tyto úpravy (a mnohé další) budou implementovány v nové variantě Falconu 9 zvané Block 5. Gwynne potvrdila slova Elona Muska, že tato varianta by měla mít premiéru ještě během letoška. Kromě motorů bez prasklin a zvýšení výkonu se podle Gwynne můžeme těšit na úpravy ve výrobním procesu a “nějakých 100 různých dalších změn”.

Takhle by mohl vypadat Red Dragon při přistání na Marsu.

Red Dragon

Poslední dobou se začalo šuškat, že plánovaná mise Red Dragon, při které by Falcon Heavy poslal upravený Dragon 2 k Marsu, bude odložena z roku 2018 na rok 2020 a Gwynne to dnes potvrdila. Pozitivem je však to, že odklad dá víc času všem, kdo mají zájem umístit do Red Dragonu nějaký svůj náklad. Gwynne také zmínila, že zájemců je spousta a že se budou snažit do Dragonu umístit co nejvíce různých experimentů, a to včetně jejich vlastních. Zároveň však dodala, že i kdyby se povedlo jen přistát, byl by to ohromný úspěch.

Kdy poletí Crew Dragon?

Zpráva GAO, která informovala o prasklinách v motorech zároveň také odhadovala, že jak SpaceX, tak i Boeing nestihnou aktuální termíny pro první lety Crew Dragonu a Starlineru s posádkou, které jsou momentálně plánovány na rok 2018. Gwynne s tímto odhadem nesouhlasí a pevně věří, že SpaceX stihne vyslat první astronauty v Crew Dragonu v roce 2018. Zároveň potvrdila, že první let Crew Dragonu bez posádky je stále plánován na konec roku 2017. Rampa LC-39A na to však ještě není připravena. Je potřeba k obslužné věži ještě přidělat rameno sloužící pro nástup posádky do Dragonu.

Výroba aerodynamického krytu v Hawthorne

Záchrana aerodynamických krytů

SpaceX se podle Gwynne opravdu pokusí zachránit aerodynamické kryty a prvních reálných pokusů o záchranu bychom se prý mohli dočkat ještě letos! Zajímavý je fakt, že podle ní je “s kryty potřeba přistát mimo vodu”. Pokud se Gwynne nepřeřekla, znamenalo by to, že SpaceX se buď opravdu pokusí kryty zachytávat za letu vrtulníky, nebo chystá ještě nejaký jiný způsob záchrany, při kterém kryty nepřijdou do kontaktu s vodou. Fanouškovská komunita totiž měla za to, že od plánů s vrtulníky bylo upuštěno a aktuální plán je přistání krytů v moři na padácích, kde by byly později vyloveny. Má se za to, že mořská voda by kompozitům neměla moc škodit. No, snad se v dohledné době dozvíme něco víc.

Autonomní sebedestrukční systém

CRS-10 bude první misí, při které systém ukončení letu (Flight Termination System, neboli sebedestrukční systém) bude v autonomním režimu. To znamená, že když dojde během letu k anomálii, systém dokáže sám vydat pokyn k destrukci rakety. Dosud k tomu bylo potřeba lidského zásahu. Zajímavostí je to, že tento autonomní systém byl přítomen již na mnoha předchozích letech, ale pouze v tzv. stínovém režimu, což znamená, že systém sledoval situaci během letu a vedl záznam o tom, jak by během letu reagoval, ale ve skutečnosti neměl schopnost do letu nijak zasáhnout. Záznamy a fungování systému pak SpaceX mohlo zpětně analyzovat a ověřit si, že by se v ostrém provozu choval, jak má. Primárním systémem byl doposud ten manuální, od kterého se nyní upouští.

Co se jinam nevešlo

  • První stupeň pro misi SES-10, který již byl použit při misi CRS-8, momentálně není v hangáru v KSC. Podle Gwynne je na cestě. Zároveň potvrdila, že start je plánován na březen.
  • Skafandry, které SpaceX navrhla pro posádku Crew Dragonu, jsou podle Gwynne velice “cool” a viděla prý několik barevných variant. Zatím však nemohla říct, kdy dojde k jejich představení veřejnosti.
  • SpaceX je na tom prý finančně dobře (mají peníze na účtě a nemají dluhy), takže firma by dokázala přežít další nehodu typu CRS-7 nebo Amos-6.
  • Rampa LC-39A bude v budoucnu uzpůsobena pro vertikální integraci (připojení nákladu k raketě, která je vertikální poloze), což je požadováno pro určité typy nákladů, obzvlášť pro satelity ministerstva obrany. Momentálně je Falcon 9 integrován v horizontální poloze.
  • Gwynne předpokládá, že hlavní vývoj Dragonu a rakety Falcon 9 bude zhruba do roka v podstatě hotový, což znamená, že většina inženýrů se bude moci postupně začít přesouvat k vývoji marsovské raketové architektury ITS.

Záznam celé tiskové konference:

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře