Tesla překvapivě dosáhla zisku, autonomní řízení má být k dispozici ještě letos, Model Y se začne vyrábět dříve

Tesla v noci ze středy na čtvrtek oznámila finanční výsledky za třetí čtvrtletí a navzdory očekávání se automobilce podařilo dosáhnout zisku. Dobré výsledky z hlediska prodejů a výroby byly zveřejněny již na konci třetího kvartálu, Tesla tehdy uvedla, že dodala přibližně 97 tisíc vozů. Konkrétně šlo o 17 400 Modelů S a X a 79 600 Modelů 3, přičemž výroba všech modelů dohromady přesáhla 96 tisíc kusů. Ani přesto ale finanční trhy nepočítaly se ziskem v tomto kvartálu. Koneckonců rekordními prodeji skončilo i minulé čtvrtletí, kdy automobilka vykázala ztrátu 408 milionů dolarů. Analytici tak za třetí kvartál počítali se ztrátou 0,15 dolarů na akcii, Tesle se ale podařilo veškerá očekávání trhu předčit.

Vývoj zisku/ztráty společnosti Tesla v průběhu let (Zdroj: Tesla)

Americká automobilka nakonec dosáhla zisku 143 milionů dolarů, což odpovídá zisku 0,80 dolarů na akcii dle GAAP (všeobecně uznávaných účetnických principů). Při pohledu do finanční uzávěrky je vidět, že sice došlo k mírnému poklesu výnosu z prodeje automobilů, Tesle se ale mnohem více podařilo snížit náklady v automobilové divizi a došlo též k poklesu provozních nákladů na vůbec nejnižší hodnotu od uvedení Modelu 3 na trh. Celková hrubá marže se pak za třetí kvartál nachází na hodnotě 22,8 %, což je o 2,3 % zlepšení vůči předchozímu kvartálu.

Další důležitou položkou účetnictví je free cash flow, tedy peněžní tok. Elon Musk již na konferenci k výsledkům za minulý kvartál sliboval, že tentokrát ho Tesla bude mít kladný a opravdu se tak podařilo, jelikož Tesla za třetí kvartál generovala peněžní tok 371 milionů dolarů. Automobilce mimo jiné narostla též hodnota kapitálu, jež momentálně dosahuje 5,3 miliard dolarů.

U Modelu 3 došlo k mírnému poklesu průměrné prodejní ceny, což bylo dle Zacha Kirkhorna, finančního ředitele Tesly, způsobeno různými cenami na nových trzích. Na druhou stranu vzrostla průměrná prodejní cena u Modelů S a X. Co se týče kapitálových nákladů, tak ty za třetí kvartál vzrostly převážně kvůli investicím do přípravy výroby Modely Y a do stavby Gigafactory 3 v Číně.

Počet nevyřízených objednávek dle Kirkhorna dále roste i přesto, že se Tesle daří postupně zvyšovat produkci. Kirkhorn se nepodělil o konkrétní čísla, ale uvedl, že počet objednávek ke konci kvartálu byl mnohem vyšší než ke konci minulého kvartálu. Musk také zmínil, že se zatím nejlepším řešením reklamy zdá spoléhat se pouze na ústní doporučení od majitelů Tesel. CEO Tesly zároveň připustil, že by automobilka v budoucnu mohla přijít s nějakou formou reklamy. Měly by však cíl především informovat potenciální zákazníky o tom, že produkty Tesly existuje. Tradiční reklamy jsou podle Muska příliš klamavé.

Reakce burzy na pozitivní čtvrtletní výsledky Tesly (Zdroj: Google)

Akcie Tesly v reakci na finanční výsledky reagovaly strmým nárůstem o více než 15 % na hodnotu blížící se 300 dolarům za akcii. Tuto hranici Tesla nakonec nepřekročila, přiblížila se jí ale poprvé od února 2019. O finančních výsledcích a dalších věcech se již tradičně rozpovídal Musk v rámci konferenčního hovoru s akcionáři. Kromě CEO Tesly se hovoru zúčastnil také Kirkhorn a další lidé na vedoucích pozicích.

Továrny Gigafactory

Velká pozornost během třetího kvartálu patřila dostavující se čínské továrně Gigafactory 3, kde Tesla tento měsíc začala se zkušební výrobou, během níž dochází k výrobě malého množství vozů, přičemž automobilka pomalu navyšuje kapacitu. Dle Muska bylo velkou výhodou při výstavbě to, že Tesla mohla instalovat veškeré potřebné vybavení v jednu chvíli, což ušetřilo spoustu času. Nedávno jsme informovali o tom, že Tesla u Gigafactory 3 staví další část budovy. Musk nyní v rámci konferenčního hovoru potvrdil, že ta bude sloužit pro výrobu baterií a jednotlivých modulů. To je hodně zajímavé vzhledem k tomu, že celá tato část budovy je zatím v rané fázi konstrukce a rozhodně tak nebude dokončena před zahájením ostré výroby. Je tak možné, že Tesla budovu staví pro výrobu svých vlastních baterií, které by mohly být představeny začátkem příštího roku, a články do současných Modelů 3 bude zatím dodávat společnost LG Chem. Jde ale pouze o neověřené spekulace, Musk se k tomuto během konference blíže nevyjádřil. Tesla plánuje v Gigafactory 3 do konce roku vyrábět 1000 kusů Modelu 3 týdně a kapacitu během příštího roku navýšit na 3000 kusů.

Kromě baterkárny plánuje Tesla u Gigafactory 3 postavit také několik dalších budov, ve kterých bude probíhat výroba Modelu Y. Během otázek analytiků se Kirkhorn dostal k tomu, zda bude výroba levnějších Modelů 3 v Číně výnosnější než výroba běžných Modelů 3 ve Fremontu. Dle Kirkhorna je toto poměrně těžké odhadnout, ale plány jsou zatím takové, že by ziskovost měla být na přibližně stejné úrovni. Bude ale hodně záležet na optimalizaci výroby.

Tesla zároveň v pátek aktualizovala online konfigurátor pro čínské zákazníky, kteří si tak můžou objednat Model 3 vyrobený v Číně. Stránky však uvádějí, že firma ještě čeká na vládní povolení a že první vozy budou dodány nejdříve v prvním čtvrtletí 2020.

V plánu je též evropská Gigafactory, která by měla vyrábět Model 3 i Model Y. Ohledně místa se kdysi spekulovalo i o České republice, dle posledních zpráv to spíš vypadá na Německo. K oznámení přesného místa podle Muska určitě dojde do konce tohoto roku. Z finanční uzávěrky také vyplývá, že Tesla plánuje začít výrobu v evropské Gigafactory již v roce 2021, což je poměrně odvážný termín.

Vozový park

Při představení Modelu Y Musk uvedl, že by se tento crossover měl začít v USA prodávat během podzimu příštího roku. Příprava výrobních linek ve Fremontu a celkové výroby ale zřejmě probíhá mnohem lépe a rychleji, než se očekávalo, jelikož je momentálně začátek produkce plánován již na léto příštího roku. Musk mimochodem zmínil, že nedávno řídil předprodukční verzi Modelu Y a že dle něj jde o „skvělý produkt, který bude dobře přijat“. CEO Tesly též očekává, že se tento crossover bude prodávat lépe než Modely S, X a 3 dohromady. Musk s Kirkhornem ale na druhou stranu nepočítají s tím, že by uvedení Modelu Y na trh vedlo ke snížení poptávky po Modelu 3, jelikož jde o vozy jiné třídy. Dle Kirkhorna to bude podobné jako při uvedení Modelu X, jenž též nesnížil poptávku po Modelu S. Naopak tehdy podle Muska dokonce došlo k jejímu zvýšení.

Tesla Model Y (Foto: Tesla)

Tesla též neočekává, že by v případě Modelu Y měly nastat nějaké větší problémy ve výrobě, jako tomu bylo při uvedení Modelu 3. Cílem je tak dosáhnout výrobní kapacity tisíc kusů týdně ještě během léta 2020. Musk zároveň zmínil, že neočekává, že by výroba Modelu Y měla nějak narušit proces výroby Modelu 3. Oba vozy totiž mají oddělené výrobní linky pro karoserii a různé lakovny. Kirkhorn poté uvedl, že by Model Y měl díky vyšší ceně mít po optimalizaci výroby poměrně vysokou hrubou marži.

Během konference padl dotaz také na chystaný pick-up, ale Musk ho odmítl nějak více komentovat, přestože se zdálo, že by nejraději všechno hned prozradil a pick-up okamžitě představil. Na to si ale nejspíš budeme muset počkat do listopadu, na kdy je odhalení naplánováno. Musk aspoň zmínil, že dle jeho názoru jde o nejlepší produkt, který kdy Tesla udělala.

Řeč přišla také na Modely S a X, které se delší dobu potýkají s nižší poptávkou, což je vzhledem k vyšší ceně a úspěchu Modelu 3 poměrně očekávané. Musk zmínil, že jde pro Teslu o okrajové produkty a že je automobilka vyrábí spíše ze sentimentálních důvodů, než že by byly nějak extrémně důležité (Model 3 a Model Y se budou vyrábět a prodávat ve výrazně větším množství). Kirkhorn ale také prozradil, že Tesla během čtvrtého kvartálu zvýší výrobu Modelů S a X, aby reagovala na zvýšenou poptávku. Není ale jasné, o kolik bude výroba nakonec vyšší.

Všechny vozy Tesly mimochodem v následujících týdnech čeká softwarový update, který by dle Drewa Baglina, technologického viceprezidenta Tesly, měl zvýšit výkon pohonné jednotky Modelu 3 o 5 % a pohonných jednotek Modelů S a X o 3 %. Dle Baglina je toto možné díky další optimalizaci.

Na tahač Tesla Semi během konferenčního hovoru řeč bohužel nepřišla, ve finanční zprávě je ale uvedeno, že automobilka plánuje začít s výrobou omezeného množství tahačů v průběhu příštího roku.

Autonomní řízení

Během konference padla jedna zajímavá otázka od investora ohledně prodejní strategie Full Self Driving balíčku. Konkrétně šlo o to, zda Tesla plánuje na určitých trzích prodávat pouze určité moduly (např. pouze Navigate on Autopilot či funkci Summon), vždy dle toho, co regulace v těchto oblastech dovolují. Dle Muska je toto nepravděpodobné a Tesla spíše bude prodávat celý balíček najednou. CEO Tesly také poskytl nové informace ohledně plně autonomního řízení a služby Tesla Network.

Elon Musk popsal tři hlavní úrovně autonomie. Ta první je, když vás auto dokáže samo odvézt například z domova do práce, avšak stále musíte dávat pozor a občas zasáhnout do řízení. Takový systém tedy ještě není schopný se vypořádat se všemi možnými situacemi kdekoli na světě. Umožní však autonomní jízdu v podstatě kdekoli a bude dobře fungovat „většinu času“. Půjde tak vlastně o funkci podobnou Navigate on Autopilot, která je k dispozici už dnes, avšak funguje jen na dálnicích. Muskem popsaná první úroveň by už byla schopná také jízdy ve městě, přičemž vůz by se řídil dopravními značkami, semafory apod.

Druhá úroveň nastane, až bude Autopilot z pohledu Tesly natolik bezpečný, že nebude potřeba dohled řidiče. Toho chce Tesla podle Muska dosáhnout do konce příštího roku. Třetí úroveň pak je taková, kdy i úřady jsou přesvědčeny, že auta mohou jezdit autonomně bez dozoru. Dosažení této úrovně se bude v různých regionech lišit.

Elon Musk také prakticky potvrdil spekulace ohledně důvodu k akvizici společnosti DeepScale, o které jsme nedávno psali. Ve společnosti totiž pracovali experti na zvýšení efektivity výpočtů v neuronových sítích, které akvizicí Tesla získala do svého týmu, což je dle Muska užitečné a pomůže to urychlit nástup plně autonomního řízení.

Tesla Energy

Velký pokrok zaznamenala za třetí kvartál také energetická divize Tesly. Jednak došlo k překonání rekordu nainstalované kapacity bateriových úložišť Powerwall a Powerpack, když Tesla ve 3. čtvrtletí nainstalovala 477 MWh, a jednak došlo k nárůstu instalací solárních panelů o 48 % oproti předchozímu čtvrtletí, celkem o výkonu 43 MW. U solárních panelů začala Tesla tento kvartál nabízet pronájem pro obytné domy a následně podobnou službu představila též pro využití na větších střechách. Růst Tesla Energy je dle Muska z dlouhodobého hlediska důležitou součástí firmy a CEO Tesly počítá s tím, že v budoucnu bude tato divize stejně veliká jako automobilová divize. Elon Musk také uvedl, že by solární panely Tesly měly v budoucnu generovat stejné nebo podobné množství energie jako spotřebovávají elektromobily této automobilky.

Bateriové úložiště Tesla Powerpack (Foto: Tesla)

Tesla tento kvartál představila též obří baterii Megapack, která pojme až 3 MWh energie. Ta umožní snadné a spolehlivé skladování elektrické energie pro velké projekty, kde současné Powerpacky s kapacitou 200 kWh nestačí. Výroba této obří baterie bude probíhat v Gigafactory 1 a první doručení jsou plánována během čtvrtého kvartálu.

Co se týče solárních střešních tašek, tak v pátek ve 23:00 SELČ Tesla představí a uvede na trh třetí generaci tohoto produktu. Ta by konečně měla Tesle umožnit vyrábět a instalovat střešní tašky ve velkém množství. Výroba bude probíhat v Gigafactory 2 v Buffalu. Zatím nejsou k dispozici další informace, ale o případných novinkách vás budeme informovat v rámci samostatného článku.

Zdroje: oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
34 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře