Boring Company chystá řadu nových tunelů, mimo jiné také u továrny Tesla Giga Texas

Muskova společnost Boring Company v červnu dokončila svůj první komerční projekt, když pod výstavištěm v Las Vegas otevřela svůj tunel veřejnosti. Má to ale být pouze začátek a firma plánuje mnoho dalších tunelů jak v Las Vegas, tak jinde. V jakém stadiu tedy jsou ostatní projekty Boring Company? Některé staré byly zrušeny, na jiných se už pracuje a také je zvažováno několik nových.

Co se týče již hotových projektů, Boring Company na konci roku 2018 dokončila stavbu testovacího tunelu v Hawthorne. Tunel dlouhý 1,8 km není otevřen veřejnosti a společnost zde nejspíš jen experimentuje a testuje různé věci. Například zde byla demonstrována přeprava v elektromobilu Tesla rychlostí přes 200 km/h.

Tesla Model 3 v demonstračním tunelu v Hawthorne (Zdroj: Las Vegas Convention and Visitors Authority)

Nedlouho po dokončení tohoto tunelu společnost vyhrála svou první komerční zakázku. Na podzim 2019 začala stavět dva tunely pod Las Vegas s délkou 1,33 km, které mají usnadnit a urychlit přesun návštěvníků napříč místním rozsáhlým výstavištěm. Firma se zavázala, že tunely budou mít přepravní kapacitu alespoň 4400 lidí za hodinu, a to se podařilo demonstrovat v reálných podmínkách během testu před červnovým spuštěním provozu. Aktuální verze systému disponuje 62 elektromobily Tesla, ale kapacitu lze ještě zvýšit přidáním dalších vozidel a také odstraněním řidičů. Koncem roku totiž má dojít k přechodu na systém, ve kterém už budou automobily řídit samy.

Teď když je projekt pod výstavištěm v Las Vegas v provozu, co dalšího má Boring Company v hledáčku? Nejblíže realizaci mají další dva tunely v Las Vegas, které propojí výstaviště s okolními hotely. První tunel s délkou pouhých půl kilometru propojí výstaviště s hotelem Resorts World a hotový by měl být koncem léta. Ražba by měla brzy začít, neboť na místě už je připraven razicí stroj Prufrock, který má být mimo jiné násobně rychlejší než předchozí stroj Godot+. Druhý tunel bude mít délku jednoho kilometru a povede k hotelu Encore at Wynn. Ražba tohoto tunelu ještě nezačala, ale výjezd z něj na straně hotelu už je v podstatě hotový. Lze tedy očekávat, že dokončení projektu nebude trvat moc dlouho.

V plánu jsou také tunely, které propojí výstaviště s dalšími místy ve Vegas, například letištěm, stadionem nebo dalšími hotely. Později se pak všechny tyto krátké tunely mají stát součástí větší sítě pod celým Las Vegas. Tento projekt s délkou několika desítek kilomerů se jmenuje Vegas Loop a jeho provoz bude stejně jako v ostatních případech zajišťovat Boring Company, která i zaplatí jeho stavbu. Tunel na sebe bude vydělávat vybíráním jízdného od cestujících. Boring Company ale zatím nepodala konkrétní návrh projektu, takže realizaci lze očekávat spíše až za pár let.

Mapka potenciální trasy systému Vegas Loop (Zdroj: The Boring Company)

Boring Company dále pracuje na projektu, který by propojil město Rancho Cucamonga s mezinárodním letištěm Ontario v Kalifornii pomocí dvou tunelů s délkou 4,5 km. Zajímavostí je, že vozidla v tunelech se mají pohybovat rychlostí až 204 km/h. Projekt však je teprve v rané fáze příprav a zatím nebyl schválen.

Firma má také zařízení v kalifornském Adelantu, avšak v tomto případě není jasné, jestli zde jen provádí nějaké testování razicích strojů, nebo tu třeba buduje 10kilometrový tunel, který v roce 2019 zmínil Elon Musk. Tunel by měl sloužit pro studentskou soutěž, ve které týmy demonstrují vlastní vozítka pro systém hyperloop. Dřívější ročníky soutěže organizovala společnost SpaceX a byl při nich využíván malý vakuový tubus u centrály firmy v Hawthorne. Ten však má délku pouhých 1,6 km, takže pro stále rychlejší vozítka přestává stačit.

Boring Company mimochodem bude 12. září pořádat soutěž 12 různých týmů v ražbě tunelů. Oficiální dokumenty prozradily, že soutěž se bude konat severně od letiště v Las Vegas, kde budou raženy 30metrové tunely s průměrem 0,5 metru. Týmy budou soupeřit v několika kategoriích – nejrychlejší ražba, nejrychlejší dokončení tunelu včetně vozovky nebo nejpřesnější navigační systém razicího stroje.

Aktuálně se také objevily konkrétnější zprávy o dalších projektech, na kterých Boring Company pracuje. Jeden by propojil centrum floridského města Fort Lauderdale s místní pláží. Projekt se jmenuje Las Olas Loop a tvořila by jej dvojice tunelů s délkou 3,5 km. Starosta města je z projektu nadšený a oficiálně přijal návrh Boring Company k posouzení. Projekt však stále musí být schválen.

Boring Company také loni naznačila, že by mohla vybudovat tunel u města Austin v Texasu. Tam vzniká obří továrna na výrobu elektromobilů Tesla a nyní se objevily zprávy, že Boring Company připravuje projekt, který by propojil továrnu Giga Texas s letištěm Austin-Bergstrom a centrem města Austin. Jednání jsou teprve v začátcích, ale Boring Company už chystá zázemí u města Bastrop poblíž Austinu. Na místě už jsou k vidění části razicího stroje nebo třeba formy na výrobu betonového ostění.

Boring Company je také jedním z účastníků výběrového řízení o stavbu dopravního systému ve městě San Jose, který by propojil letiště Norman Y. Mineta-San Jose s vlakovou stanicí Diridon v centru města. Jedná se o vzdálenost přibližně 5 km a Boring Company bude soupeřit jak s tradičními návrhy, jako jsou příměstské vlaky nebo jednokolejka, tak s méně osvědčenými systémy jako hyperloop nebo různými koncepty zahrnujícími autonomní vozidla. Výběrové řízení je však zatím ve velmi rané fázi a město San Jose zatím spíš jen zkoumá, jaké možnosti vůbec existují.

Muskova společnost tedy má spoustu rozjednaných projektů, ale ne všechny se dočkají realizace. Některé starší projekty už dokonce byly zřejmě zrušeny. Z oficiálních stránek Boring Company totiž byly nedávno odstraněny informace o dříve zvažovaných tunelech v Los Angeles (Dugourt Loop), Chicagu (Chicago Express Loop) a Marylandu (East Coast Loop). Ty byly už několik let ve stadiu provádění environmentálních studií a získávání potřebných povolení, ale zřejmě se nedokázaly odrazit od země a nakonec skončily u ledu. Například projekt v Chicagu ztratil podporu poté, co odešel původní starosta. Přehled všech projednávaných i zrušených projektů najdete u nás na webu.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV

Vznikají nové projekty ale ruší se staré. Prvotně jde u zásobování ee podzemní trasou v centrech měst, kde je nedostatek ee. U nás tímto problémem trpí praha a brno. Hodně spotřebitelů s nedostatečnou přenosovou sítí způsobuje blackouty. Proto Elon do toho chce zařadit V2G. https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

Jinak tunely pod městy jsou velmi drahá věc.

Invc

K neduhům stáří, postihujícím hlavně intelektuály, patří především dvě vady, komplementárně spojené. Je to: neschopnost udržet myšlenku a druhá vada: neschopnost myšlenku opustit.

PetrV

Přesně tak… 🙂