Rychlozprávy #42: Tajná mise a armádní zakázky SpaceX, terminály pro Starlink, Gigafactory 3 a Boca Chica, a další

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.

Dnes se mimo jiné dozvíte, že SpaceX možná chystá další tajnou misi, uvidíte, jak pokračuje stavba čínské Gigafactory a rampy v Texasu, zjistíte, kdy bude hotový nový razicí stroj Boring Company, a dozvíte se, které elektrické SUV je nejefektivnější z hlediska spotřeby energie.

Dění v jižním Texasu

SpaceX nepolevuje v přípravách na první zkušební lety experimentálního prototypu kosmické lodi Starship, který je od konce minulého roku montován v jižním Texasu, kde firma zároveň staví startovní rampu. Práce na prototypu, který bude provádět krátké lety do výšky pár set metrů až 5 kilometrů, stále průběžně sledujeme v samostatném článku, tak tam určitě občas nakoukněte. Technici v posledních týdnech pracovali především na spodní části prototypu, kde se nacházejí nádrže, nohy a budou tam nainstalovány motory Raptor. Nedávno však také začala příprava nové horní poloviny, která poslouží jako náhrada za tu původní, kterou poničil silný vítr.

Práce pokračují také na stavbě nedaleké odpalovací rampy, odkud bude prototyp snad již brzy startovat. Na rampě je možné vidět betonovou plochu, nádrže na pohonné hmoty, potrubí pro jejich rozvod, a také jakýsi val, který by mohl sloužit jako ochrana před spalinami z motorů. Podívejte se na nejnovější záběry prototypu i rampy pořízené dronem:

Terminály pro Starlink

SpaceX už rok běží odpočet, podle kterého musí do 6 let vynést polovinu satelitů potřebných pro internetovou konstelaci Starlink. Vzhledem k tomu, že konstelaci má tvořit skoro 12 000 družic, SpaceX už má jen asi 5 a půl roku na vynesení 6 000 z nich. Podle nejnovějších informací od Hanse Koenigsmanna ze SpaceX chce firma vynést první várku satelitů ještě letos, přičemž Musk po svém týmu chce, aby start proběhl do června. Na kdy přesně je start plánován, se zatím neví, ale SpaceX se na Starlink mezitím připravuje i na dalších frontách.

V únoru například firma podala žádost u telekomunikačního úřadu FCC o povolení provozovat až milion pozemních uživatelských terminálů pro komunikaci se satelity Starlink. Terminály budou provozovány na území Spojených států a budou vybaveny plochými anténami fungujícími na principu fázového pole (phased array). Podle žádosti budou terminály vysílat signály v pásmu Ku v rozsahu 14,0–14,5 GHz a přijímat je v budou v pásmu 10,7–12,7 GHz. Z dřívějška víme, že terminály potřebují přímý výhled na oblohu a SpaceX usiluje o to, aby stály maximálně 200 dolarů (přibližně 5000 Kč).

Součástí žádosti je také provoz několika set komunikačních bran, které budou spojovat konstelaci s globálním internetem a budou se nacházet poblíž uzlových bodů. V plánu jsou také dvě pozemní stanice pro sledování telemetrie – jedna na západním pobřeží USA a druhá na východním.

Stavba Gigafactory 3

Stavba Gigafactory 3 v Šanghaji pokračuje ďábelským tempem a možná bude hotová už v květnu. Tesla zde chce koncem tohoto roku vyrábět Model 3 a později také Model Y. Průběh stavby ukazují nová videa:

Tajná mise SpaceX

Z povolenky úřadu FCC vyplývá, že SpaceX chystá nejdříve na konec dubna nějakou dosud neznámou misi z floridské rampy SLC-40. Mise má nevšední inklinaci kolem 55° a v plánu je přistání na mořské plošině vzdálené přes 600 km severovýchodně od Canaveralu. Spekuluje se, že by mohlo jít o nějakou tajnou misi podobně jako v případě loňské Zumy. Nabízí se i satelity pro Starlink, které by měly být poprvé vyneseny ještě letos, ale vzdálená pozice přistávací plošiny indikuje buď vysokou hmotnost nákladu nebo vysokou orbitu, což ke Starlinku nesedí. Máte nějaké teorie?

Nová úvodní videa SpaceX

Každý oficiální živý přenos SpaceX začíná stylovým úvodním sestřihem, které krátce představí firmu a její úspěchy. Video bylo naposledy aktualizováno někdy v roce 2016, když do něj byly přidány záběry z tehdy prvního úspěšného přistání Falconu 9. Letos v lednu pak SpaceX odvysílalo speciální úvodní video u příležitosti poslední mise pro Iridium a nyní také došlo k aktualizaci obecného sestřihu, který už obsahuje například Block 5 nebo Falcon Heavy. Speciální úvod měl také březnový přenos z prvního startu Crew Dragonu. Na tato dvě nová videa se můžete podívat i samostatně, pokud jste je propásli živě:

Efektivita Tesly Model X

Německá půjčovna elektromobilů provedla srovnávací test Tesly Model X, Jaguaru I-Pace a Audi e-tron. Všechna tři auta absolvovala totožnou trasu po dálnici ve stejnou dobu rychlostí 120 km/h. Všechna mají zhruba stejně velkou baterii, ale Model X byl z hlediska spotřeby energie o 25 % efektivnější. Díky tomu má Tesla o 65 kilometrů větší reálný dojezd, i přestože je o dost větší a těžší než třeba I-Pace.

Video z testu (obsahuje anglické titulky):

Razicí stroj Line-Storm

Kolem Muskovy Boring Company se od prosincového slavnostního otevření zkušebního tunelu zdánlivě nic moc nedělo. Firma však potichu pokračuje ve vývoji vylepšených razicích strojů, které mají zrychlit a zlevnit stavbu tunelů. Současný stroj Godot má nahradit pokročilejší Line-Storm, který má být podle nového Muskova tweetu hotový zhruba koncem března. Boring Company se ale prý momentálně soustředí hlavně na zrychlení provozu v testovacím tunelu. Cílem je totiž dosáhnout toho, aby se vozy uvnitř dokázaly pohybovat vysokou rychlostí a zároveň ve velmi těsné blízkosti za sebou. Tím se maximalizuje přepravní kapacita tunelu. Aby však byl provoz bezpečný, bude muset samozřejmě být zcela automatizovaný. K tomu by měl dobře posloužit systém Autopilot ve vozech Tesla, s kterými zkoušky v tunelu probíhají.

Nové armádní zakázky pro SpaceX

SpaceX vysoutěžilo tři nové mise u amerického letectva, za které dostane celkem 297 milionů dolarů. Další tři mise vysoutěžila konkurenční společnost ULA. Pro misi AFSPC-44 bude použit Falcon Heavy, který vynese neznámý náklad přímo na geostacionární dráhu. Během misí NROL-85 a NROL-87 pak Falcon 9 vynese náklady pro Národní průzkumný úřad (NRO), pravděpodobně nějaké špionážní družice. Všechny tři mise budou pravděpodobně provedeny během roku 2021. Falcon Heavy má smlouvy už na celkem 6 misí, přičemž dvě z nich by měly proběhnout letos (momentálně jsou plánovány na duben a červen a poletí na stejné raketě).

První start Falconu Heavy (Foto: /u/jardeon)

Nedávno se také objevila zpráva, že letectvo přezkoumává udělení certifikace Falconu Heavy, kterou SpaceX získalo v červnu 2018 a díky které se může ucházet o zakázky jako AFSPC-44. Údajně se však jedná o nedorozumění a ve skutečnosti probíhá jen obecný audit procesu certifikace nových nosičů pro armádní zakázky. Přímo se SpaceX to tedy nejspíš nijak nesouvisí.

Elon Musk hodnotí memy

Pokud sledujete Elona Muska na Twitteru, asi vás nepřekvapí, že ho baví memy, tedy rozličné vtipné obrázky, které kolují po internetu. Známý youtuber PewDiePie, který má momentálně kanál s nejvíce odběrateli na YouTube, pravidelně pořádá tzv. meme review, při kterém komentuje aktuální memy a někdy mu při tom asistují různé celebrity. Jeho fanouškovská základna si pak usmyslila, že jedno takové meme review by měl udělat také Elon Musk. Následně Elona s touto žádostí pár týdnů spamovali na Twitteru, až konečně svolil.

Musk nakonec natočil vlastní meme review spolu s Justinem Roilandem, tvůrcem kultovního animovaného seriálu Rick and Morty, který patří mezi Elonovy oblíbené. Na výsledek se můžete podívat ve videu níže (začátek v čase 13:35). A pokud vás memy baví, můžete se zasmát u naší série článků Víkendové vtípky, které jsou plné memů o SpaceX, Elonovi a jeho firmách.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Hansnasa

Jsem zvědav, co bude Elon dělat až mu začnou Čínští soudruzi špiclovat v jeho čínské Gigafaktory. Aby nakonec později nezjistil,
že v elektronice vozidel Tesla se nachází nějaké čipy navíc.Soudruzi již dokázali, že chtějí mít vše pod svou mocenskou kontrolou.
A jak chce sbírat data pro Teslu v zemi, kde nefunguje svobodný internet?

peter

no ked mohli byt nejake cinske cipy v klucovych americkych armadnych technologiach preco by nemohli byt aj v obycajnom aute? 🙂

bohyn

ty čipy a tištěné spoje se pravděpodobně stejně vyrábějí v Číně pro celou produkci Tesly

Ivo Janáček

Ono to tady v Číně není tak jednoznačně. Pokud jde o cenzuru, tak ano, normálně se člověk nedostane třeba na Google, na YT a nebo na FB. Sranda je, že všechny firmy vás odkážou na videa na YT a nebo na FB. Podobně nedávno začali blokovat WA, ale všichni přes něho komunikují a dokonce jede i bez VPN.

Když se nad tím člověk zamysli, tak zjistí, že jde spíš o peníze, protože víme jak výše uvedené firmy daní nebo spíš nedaní příjmy v EU. To samé platí pro platební karty, poplatky jsou obrovské a tak se v Číně roky platí telefonem za mizivé poplatky a ještě navíc zůstanou v Číně. Ono se to nezdá, ale jde o značné sumy.

Dále musím uznat, že pokud jde o internet, tak je vidět značný pokrok v rychlosti do zahraničí. Dneska třeba není problém si pustit českou TV v dobré kvalitě vcelku bez výpadků i na hotelové WiFi což před pár lety bylo scifi.

Dále třeba zajímavost, v TV řeší aktuální pokles růstu HDP na 6 – 6.5%, co my bysme za něj dali. Zajímavé je, že i v té čínské TV máte v rohu odkaz na cenzurované FB a YT. 😀

Srandovně zde pak působí český článek o tom jak pracovníci Foxconu, který montuje iPhone, dávají výpovědi. No bodejť by nedávali, když Apple platí tak málo, to jdou raději dělat jinam i když to jsou ty nejméně kvalifikované síly.

Jinak ale je pravda, že venkov ještě stále žije v Rudém duchu, ale ve větších městech jsou úplně jinde a navíc daleko před námi. Zrovna včera si jeden náš dodavatel povzdechl, že náklady na výstavu v Číně jsou dneska stejně vysoké jako náklady na výstavu v Německu. Bylo to vidět i na tom, že velké globální firmy měly letos menší stánky než místní firmy. Svět se mění a brzy budeme tou levnou pracovní silou my. Ono není se čemu divit, gigafactory 3 se staví rychlým tempem a u nás by za stejnou dobu možná dorazily papíry k povolování stavby a hotovo by bylo tak za pět let kdežto tady do roka stojí nová fabrika a vyrábí.

Jiří Hadač

Dost nerad to říkám, ale protože ona nová tajná mise je natolik tajná, že o ní v podstatě zatím nevíme vůbec nic, tak si myslím, že je čas i na spekulace Erica Ralpha, a to obvykle nad jeho články ohrnuju nos. A je to výhradně tím, že on často své spekulace vydává za ověřená fakta, naposledy zblbnul prakticky celý internet, když chybně vydedukoval booster, který bude použit pro Nusantara Satu a přebíral to po něm kdekdo.
Ae teď už k věci. Vůbec si nemyslím, že by jeho úvaha o následnících Zumy byla úplně mimo. Že se jedná o tajný program, na který sou vyhrazeny velké částky a poletí všechen na Falconu 9.
Protože ať už to bude následník Zumy, nebo prostě něco nového, v takto utajeném režimu nestartují rakety každý den. Když tak mě opravte, ale i starty NROL jsou známy dost dopředu. X-37B na nás vybafli taky dost brzo, jeden je na orbitě a pokud si pamatuju, tehdy se udávalo, že to je test US Air force, zda ho může vynést někdo jiný než Atlas. Ikdybychom si vybrali libovolnou armádní misi, ikdyž o ní budeme vědět celkem prd, tak alespoň známe jméno, a hlavně, víme to dlouho dopředu.

Jiří Hadač

Musel jsem mít těžce smůlu, protože kvůli psaní několika článků pravidelně už několik týdnů sleduju NSF, SFN, spacenews atd. A to tak že každý den a několikrát. :-). Škoda, asi bych ten komentář napsal jinak. Co se dá dělat.

Yokotashi

“… ale vzdálená pozice přistávací plošiny indikuje buď vysokou hmotnost nákladu nebo vysokou orbitu, což ke Starlinku nesedí.”

Myslim, ze to je presne naopak. Vlastni druzice na vlastni rakete s vlastnim fairingem znamena, ze lze vyuzit nosnost rakety na maximum. A kdyz se tech druzic ma vynest 6000, tak uz stoji za to zaplatit nejake naklady na vyvoj, aby se tam tech druzic veslo vic i kdyby treba ty okrajove mely mit jiny tvar, nez ty vnitrni. Nebo kdyby to cele letelo bez vypousteciho adapteru a druzice se uvolnovaly jedna od druhe.

Ono 6000 druzic /25 druzic na start = 240 startu. 6000/30=200 startu, 40 startu po $60M (jestli je ta cena aktualni) je $2.4G a za to uz se vyplati klidne navrhnout nekolik typu druzic, aby se tam dobre poskladaly.

Ano, vim, ze se tvrdi, ze druzice ponese SHS/Starship/BFR, ale ta zatim neni hotova a muj upne nejoptimistictejsi odhad je, ze poleti nejdriv za rok s tim, ze to klidne mohou byt 2-3 roky. Takze potrebuji mit moznost vynest docela dost satelitu na falconech.

Ivo Janáček

Jen malá připomínka, nákladová cena startu F9R bude kolem 15M $ maximálně.