Český překlad úvodu nové knihy Liftoff o začátcích SpaceX

Jak jsme psali v nedávném článku, na začátku března vyšla nová kniha Liftoff od Erica Bergera. Ta pojednává o začátcích SpaceX v dobách vývoje a prvních startů rakety Falcon 1. V rámci propagace knihy bylo zveřejněno několik úryvků, které jsme se rozhodli přeložit, jelikož kniha je zatím k dispozici pouze v angličtině.

V prvním dílu tohoto seriálu si můžete přečíst úvodní kapitolu knihy, která zasazuje celou knihu do kontextu. Sledujeme Elona Muska v roce 2019, kdy SpaceX začalo s testováním prvních prototypů kosmické lodi Starship v jižním Texasu. Od založení SpaceX tehdy uplynulo 17 let, ale firma se vlastně vrátila ke svým kořenům. Překotný vývoj Starship totiž v mnoha ohledech připomíná Falcon 1 v začátcích firmy.

V následujících dílech se pak už přesuneme do vzdálenější minulosti. Seznámíte se s prvními zaměstnanci SpaceX a také všemožnými útrapami, které je po založení firmy potkaly na atolu Kwajalein uprostřed Pacifiku, odkud startoval Falcon 1.


Velké rudé slunce zapadalo za texaský horizont, když Elon Musk zamířil k stříbřité vesmírné lodi. Musk stál na betonové přistávací ploše a obdivoval nerezové steampunkové monstrum tyčící se nad ním a blyštící se ve slábnoucím světle. „Je to jako něco z filmu o Šíleném Maxovi,“ poznamenal o prvním prototypu své marsovské rakety přezdívaném Starhopper.

Musk se v září 2019 vydal do své texaské továrny, aby se podíval na pokroky ve vývoji lodi Starship, jež je vyvrcholením skoro dvou dekád jeho snahy poslat lidi na Mars. Pár týdnů předtím Starhopper vzlétl k obloze nad pobřežní krajinou ležící hned vedle hranice s Mexikem. A pak skoro havaroval. Naštěstí FAA (Federal Aviation Administration – Federální letecká správa) omezila maximální výšku letu na 150 metrů, takže když inženýři ztratili kontrolu při klesání Starhopperu, jeho přistávací nohy se pouze zabořily do železobetonové přistávací plošiny, namísto aby se se proměnil v ohnivou kouli. Musk se té představě zasmál. Po většinu své existence SpaceX bojovalo s regulátory, když se neustále snažilo postupovat rychleji a mířit výše. „Tentokrát nás FAA zachránila,“ vtipkoval.

Tohle byla jeho první návštěva u Starhopperu od té doby. Musk si plácnul s několika inženýry okolo a užíval si moment se svými třemi syny, kteří s ním přijeli na víkendový výlet z Los Angeles. Starhopper, jak synům vysvětlil, je vyroben ze stejné nerezové oceli jako pánve a hrnce.

Tato nerezová ocel byla nicméně ponechána na plotně příliš dlouho. Ani padající tma nemohla skrýt rozsáhlé stopy po ožehnutí na kovovém povrchu. Musk stál pod Starhopperem a vzhlížel k velké palivové nádrži, která napájela raketový motor Raptor. „Je neuvěřitelné, v jak dobrém stavu to vlastně je po tom peklu, co tu panovalo.“

Starhopper po tvrdém přistání během svého posledního letu (Foto: Austin Barnard)

Elon Musk urazil dlouhou cestu k tomuto místu na břehu Mexického zálivu. V roce 2002 založil SpaceX s cílem jednoho dne postavit vesmírné lodě, jež by vzaly stovky a později tisíce osadníků na Rudou planetu. I když je chladná, pravděpodobně mrtvá a téměř bez atmosféry, tato planeta je i tak nejlepší místem pro expanzi lidstva. Mars má polární ledové čepičky, užitečné látky v atmosféře a materiály, na nichž se dá založit živobytí. Je taky relativně blízko, tedy na poměry planet.

V průběhu let Musk se SpaceX dosáhli řady úspěchů. Vyslali astronauty do vesmíru, přistávají s raketami na lodích a postavili světový raketový průmysl na hlavu. Ale tyto úspěchy blednou vedle troufalé snahy poslat lidi na Mars, což je mimo možnosti dnešní NASA nebo kterékoliv jiné vesmírné agentury. I s ročním rozpočtem 25 miliard dolarů, jedněch z nejlepších vědců a inženýrů vůbec, kteří již poslali člověka na Měsíc, zůstávají stále několik obrovských skoků od vyslání byť jen hrstky astronautů na Mars.

Musk tam chce postavit město. Možná by bylo lepší říct, že něco uvnitř něj ho neúnavně žene to udělat. Už dávno se rozhodl, že pokud má lidstvo mít skutečně dlouhodobou perspektivu přežití, musí expandovat na jiné světy a Mars je nejlepší místo kde začít. Je to ale extrémně obtížné, protože vesmír je šíleně nebezpečné místo plné radiace a kde jistá smrt neustále čeká za tenkými stěnami natlakovaného trupu. Množství vody, jídla, paliva a oblečení nutné pro několikaměsíční misi k Marsu je ohromné a jakmile tam lidé dorazí, tak potřebují místo, kde by mohli přežívat na nehostinném povrchu. Největší objekt, který NASA na Mars kdy poslala, rover Perseverance, váží asi tunu. Jedna malá lidská mise by vyžadovala pravděpodobně asi padesátkrát více. Pro dlouhodobě udržitelné osídlení Musk odhaduje, že by na Mars bylo potřeba dopravit asi milion tun nákladu. Proto v Texasu staví obrovskou znovupoužitelnou Starship.

Dnešní SpaceX se v mnoha různých směrech liší od společnosti, kterou Musk založil před dlouhou dobou. Ale v těch důležitých směrech zůstává stejná. S projektem Starship se SpaceX vrátilo do svých mladých divokých let, kdy potilo krev při stavbě Falconu 1 navzdory všem obtížím. Tehdy, stejně jako teď, Musk neoblomně tlačil své zaměstnance k tomu, aby rychle postupovali, inovovali, testovali a létali. DNA těchto začátků s Falconem 1 dnes žije v jižním Texasu v továrně na výrobu Starship. A velká fotografie startu Falconu 1 visí na zdi Muskovy soukromé konferenční místnosti v ústředí firmy v Kalifornii.

Falcon 1 na rampě na atolu Kwajalein (Foto: SpaceX)

Abychom porozuměli SpaceX, čeho se snaží docílit a proč nakonec možná opravdu uspěje, musíme se vydat zpět do časů Falconu 1 a poznat samotné začátky. Základy toho, čím je SpaceX dnes, Musk položil už během prvních dní programu Falconu 1. V těch dobách se snažil vyvinout vůbec první nízkonákladový orbitální nosič. Všechna ctižádostivá slova o Marsu by ale neznamenala nic, pokud by SpaceX nedokázalo dopravit na orbitu ani tak relativně jednoduchou raketu, jako je Falcon 1. A tak se k tomuto milníku hnal se spalující intenzitou. SpaceX nezačalo s ničím víc než s prázdnou továrnou a hrstkou zaměstnanců. Tato malá skupina lidí odstartovala se svou první raketou za méně než čtyři roky a orbity dosáhla za šest let. Příběh toho, jak SpaceX přežilo ty tvrdé a hubené první roky, je úžasný. Mnoho z těch, kteří postavili Falcon 1, jsou stále ve SpaceX. Někteří se vydali jinou cestou. Ale všichni mají dosud nevyřčené příběhy z těch prvních let.

První zaměstnanci SpaceX v roce 2002 (Zdroj: Elon Musk)

Muži a ženy, kteří Muskovi pomohli provést SpaceX nejtemnějšími dny, přišli z kalifornského venkova, z předměstí měst Středozápadu, z měst na východním pobřeží, z Libanonu, z Turecka a z Německa. Musk je najal, vybudoval z nich tým a požádal je udělat skoro nemožné. Jejich cesta na orbitu vedla ze Spojených států na malý tropický ostrov, který je v podstatě nejvzdálenějším místem na světě od kteréhokoliv kontinentu. A tam, uprostřed Tichého oceánu, společnost několikrát téměř zanikla.

O více než desetiletí později Musk a SpaceX překročili propast mezi selháním a úspěchem. Po prohlídce Starhopperu při západu slunce Musk strávil několik hodin prohlídkou své továrny v jižním Texasu. V průběhu noci za svitu úplňku pracovníci stavěli a svařovali prototyp Starship v plné velikosti ze svitků nerezové oceli. Již se blížila půlnoc, když Musk a jeho synové opustili továrnu. Zatímco děti nastupovaly do černého SUV, Musk se zastavil a zahleděl se na rozestavěnou Starship tyčící se nad nimi. Byla to vesmírná loď připomínající mrakodrap.

Když všichni nastoupili, po tváři se mu rozlil dětský úsměv, otočil se ke mně a řekl: „Věřil bys tomu, že tahle věc, nebo něco podobného, jednou vezme lidi na jinou planetu? Poprvé za čtyři a půl miliardy let? Tedy pravděpodobně. Nemusí to fungovat. Ale asi bude.“

Přeloženo z: Space News




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
10 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Username

A nevstahují se na tu knihu autorská práva?

sirka

Co Tě nemá!

Petr Melechin

Nepřekládáme celou knihu, jen pár oficiálně zveřejněných úryvků.

Jan

Zrovna dneska mi ta kniha došla. Těším se. S tím Starhopperem se to vědělo, že ztratili kontrolu?

Petr Melechin

Už tehdy se spekulovalo, že ke konci letu nejspíš selhal Raptor, jelikož v závěru měl plamen dost odlišnou barvu. A to, že tvrdě dosedl, se vědělo. Ale těžko říct, jestli autor knihy myslí ztrátou kontroly to selhání motoru nebo tam byl ještě jiný problém.

EvzenJ

Koukal jsem znovu na video pristani Starhoperu a prislo mi naprosto v pohode.
Co by za takhle mekke pristani daly SN8, SN9 a SN10 🙂

Lojza Levejhák

Myslím, že to dobře rozebral Manley. Mrkni na něj.

Adam Ř

Takhle “knižně” napsaný to působí mnohem víc dramaticky než když jen sleduju co se děje.

Vladimír

Nevíte jestli se chystá český překlad této knihy ? Nebo klidně i slovenský, ale v angličtině to bohužel nepřelouskám.

Petr Melechin

Oficiální překlad se (zatím) asi nechystá, ale my máme v plánu přeložit několik dalších úryvků. Jeden jsme vydali před pár dny a další připravujeme.