Crew Dragon si zopakoval statický zážeh, který v dubnu skončil explozí. Kdy poletí první astronauti?

SpaceX je opět o krůček blíže k první misi Crew Dragonu s astronauty, neboť ve středu proběhl statický zážeh motorů lodi. Totožný test proběhl v dubnu s Crew Dragonem z první demonstrační mise, avšak tehdy skončil výbuchem a zničením lodi. Firma od té doby provedla úpravy Crew Dragonu na základě výsledků vyšetřování nehody a aktuální zážeh ověřil, že upravená konstrukce lodi netrpí stejným neduhem. Loď, se kterou byl proveden statický zážeh, je určena pro test záchranného systému lodi během letu, který by měl brzy následovat. Pokud test proběhne v pořádku, další na řadě bude mnohokrát odložená demonstrační mise DM-2 s dvěma astronauty, kteří se v Crew Dragonu vydají na Mezinárodní vesmírnou stanici. Dnes se dozvíte, jak probíhal statický zážeh, co NASA řekla k dubnové explozi, a jak pokračují přípravy na pilotovanou misi DM-2.

Anomálie Crew Dragonu

K dubnové explozi Crew Dragonu se nedávno vyjádřila Kathy Lueders, programová manažerka komerčních posádek NASA. Uvedla, že nehoda všechny zaskočila, protože možnost vznícení obnaženého titanu při vysokém tlaku prostě předtím nikoho ani nenapadla. Nehoda prý nebyla ničí chyba a byla svým způsobem dar, jelikož k ní došlo během kontrolovaného testu na zemi v prostředí plném kamer a senzorů. To hodně pomohlo při následném vyšetřování. Lueders pochválila SpaceX za to, jak rychle se firma dokázala z nehody zotavit, provést vyšetřování a patřičně upravit konstrukci tlakovacího systému Crew Dragonu. Exploze ve výsledku vedla jen k asi 7měsíčnímu zpoždění. Pro srovnání, Boeing loni také narazil na problém s ventilem během statického zážehu lodi Starliner, a i když byla anomálie o dost mírnější (nedošlo k výbuchu), opravný zážeh nakonec proběhl o více než rok později.

Oficiální slajd z prezentace Kathy Lueders z konce října 2019

Kathy Lueders si také povzdychla nad ztrátou Crew Dragonu při dubnovém výbuchu. Tato loď měsíc předtím úspěšně absolvovala demonstrační misi DM-1, při které navštívila ISS a poté se vrátila zpět na Zemi. Loď tak prý měla historickou hodnotu a bylo v plánu ji časem vystavit někde v muzeu.

Statický zážeh motorů lodi

SpaceX tedy na základě výsledků vyšetřování dubnové nehody upravilo heliový tlakovací systém motorů Crew Dragonu. Změn se dočkal jak nízkotlaký systém korekčních trysek Draco, tak vysokotlaký systém silných únikových motorů SuperDraco. Tyto úpravy byly schváleny už během léta a do lodi určené pro test únikového systému byly nainstalovány během srpna a září. Tento konkrétní Crew Dragon má sériové číslo C205 a původně byl vyráběn pro pilotovanou misi DM-2. Následkem dubnové anomálie však byl přeřazen k testu záchranného systému během letu. Loď byla vyrobena stejně jako všechny Dragony v továrně SpaceX v Hawthorne. Do Kennedyho vesmírného střediska na Floridě pak dorazila na konci září a tam probíhaly další přípravy na reparát dubnového statického zážehu. Opravný zážeh byl v plánu na 2. listopadu, ale nakonec proběhl o 11 dnů později.

Test zahrnoval dva jednosekundové zážehy dvou manévrovacích trysek Draco a pokračoval 9sekundovým zážehem všech osmi únikových motorů SuperDraco. Po jejich vypnutí došlo k další aktivaci dvou trysek Draco, načež bylo uzavřeno všech osm klapek motorů SuperDraco. O těchto klapkách jsme dosud neslyšeli a nejspíš jde o nějaké krytky, které mají utěsnit trysky motorů SuperDraco před přistáním do moře. Celý test trval zhruba 70 sekund a měl simulovat stejnou sekvenci zážehů, kterou tato konkrétní loď provede při chystané zkoušce únikového systému během letu.

NASA a SpaceX nyní provedou důkladnou analýzu dat ze statického zážehu a zkontrolují hardware. Po testu je také potřeba vyměnit jednorázové průtržné membrány, které nahradily znovupoužitelné titanové ventily, jejichž selhání vedlo k dubnové explozi. Následně bude určen termín zkoušky únikového systému za letu. Při ní Falcon 9 odstartuje s Crew Dragonem z aktuálního testu a po 88 sekundách letu vypne své motory Merlin, čímž bude simulováno selhání rakety. Crew Dragon následně zažehne svých osm motorů SuperDraco a odletí pryč od rakety. Loď po odhození servisní sekce (trunku) a otevření čtveřice padáků přistane v Atlantiku.

Neoficiální vizualizace úniku Crew Dragonu za letu (Zdroj: NASA Spaceflight)

Již použitý Falcon 9, pro který to bude již čtvrtý start, bude během tohoto testu zničen. Renovace prvního stupně probíhala v Hawthorne a stupeň byl přepraven do Kennedyho vesmírného střediska 22. září 2019. Mělo by jít o vůbec první vyrobený exemplář varianty Block 5 s číslem B1046. Druhý stupeň s maketou vakuového motoru Merlin však koncem října ještě procházel testováním a není jasné, jestli od té doby už došlo k jeho odeslání na Floridu. Všechny komponenty rakety následně budou integrovány do jednoho celku a proběhne statický zážeh devíti motorů Merlin na prvním stupni. Teprve poté bude možné provést zkoušku úniku Crew Dragonu za letu, která byla podle dřívějších informací plánována na začátek prosince. Od té doby však mohlo dojít k odkladu, takže bude lepší počkat na nějaký oficiální termín.

Mise DM-2 s astronauty

Za předpokladu, že výše zmíněné testy proběhnou v pořádku a zároveň bude dokončena certifikace nové verze padáků, Crew Dragon bude připraven na svou finální testovací misi DM-2. Při ní nový Falcon 9 B1058 vynese nový Crew Dragon C206 s dvoučlennou posádkou na ISS. Astronauté Bob Behnken a Doug Hurley na vesmírné stanici stráví pár týdnů až několik měsíců (o délce zatím nebylo rozhodnuto) a poté se vrátí zpět na Zemi. Výroba lodi pro tuto misi by měla být dokončena během listopadu a v prosinci bude loď odeslána do Kennedyho vesmírného střediska. První stupeň Falconu 9 absolvoval statický zážeh v texaském McGregoru už 29. srpna, avšak druhý stupeň zde má být otestován až během listopadu. Další statický zážeh pak kompletní raketa absolvuje na rampě LC-39A pár dnů před startem.

Oficiální slajd o přípravách na misi DM-2 z prezentace Kathy Lueders z konce října 2019

Kathy Lueders na konci října uvedla, že na základě tempa příprav to vypadá, že mise DM-2 by mohla proběhnout v prvním čtvrtletí 2020. Pokud tato finální testovací mise proběhne v pořádku, loď Crew Dragon poté obdrží certifikaci NASA a snad ještě v roce 2020 by tak mohly začít její pravidelné pilotované mise na ISS. SpaceX bude stejně jako Boeing provádět v průměru jednu takovou misi ročně.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
31 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře