Crew Dragon si zopakoval statický zážeh, který v dubnu skončil explozí. Kdy poletí první astronauti?

SpaceX je opět o krůček blíže k první misi Crew Dragonu s astronauty, neboť ve středu proběhl statický zážeh motorů lodi. Totožný test proběhl v dubnu s Crew Dragonem z první demonstrační mise, avšak tehdy skončil výbuchem a zničením lodi. Firma od té doby provedla úpravy Crew Dragonu na základě výsledků vyšetřování nehody a aktuální zážeh ověřil, že upravená konstrukce lodi netrpí stejným neduhem. Loď, se kterou byl proveden statický zážeh, je určena pro test záchranného systému lodi během letu, který by měl brzy následovat. Pokud test proběhne v pořádku, další na řadě bude mnohokrát odložená demonstrační mise DM-2 s dvěma astronauty, kteří se v Crew Dragonu vydají na Mezinárodní vesmírnou stanici. Dnes se dozvíte, jak probíhal statický zážeh, co NASA řekla k dubnové explozi, a jak pokračují přípravy na pilotovanou misi DM-2.

Anomálie Crew Dragonu

K dubnové explozi Crew Dragonu se nedávno vyjádřila Kathy Lueders, programová manažerka komerčních posádek NASA. Uvedla, že nehoda všechny zaskočila, protože možnost vznícení obnaženého titanu při vysokém tlaku prostě předtím nikoho ani nenapadla. Nehoda prý nebyla ničí chyba a byla svým způsobem dar, jelikož k ní došlo během kontrolovaného testu na zemi v prostředí plném kamer a senzorů. To hodně pomohlo při následném vyšetřování. Lueders pochválila SpaceX za to, jak rychle se firma dokázala z nehody zotavit, provést vyšetřování a patřičně upravit konstrukci tlakovacího systému Crew Dragonu. Exploze ve výsledku vedla jen k asi 7měsíčnímu zpoždění. Pro srovnání, Boeing loni také narazil na problém s ventilem během statického zážehu lodi Starliner, a i když byla anomálie o dost mírnější (nedošlo k výbuchu), opravný zážeh nakonec proběhl o více než rok později.

Oficiální slajd z prezentace Kathy Lueders z konce října 2019

Kathy Lueders si také povzdychla nad ztrátou Crew Dragonu při dubnovém výbuchu. Tato loď měsíc předtím úspěšně absolvovala demonstrační misi DM-1, při které navštívila ISS a poté se vrátila zpět na Zemi. Loď tak prý měla historickou hodnotu a bylo v plánu ji časem vystavit někde v muzeu.

Statický zážeh motorů lodi

SpaceX tedy na základě výsledků vyšetřování dubnové nehody upravilo heliový tlakovací systém motorů Crew Dragonu. Změn se dočkal jak nízkotlaký systém korekčních trysek Draco, tak vysokotlaký systém silných únikových motorů SuperDraco. Tyto úpravy byly schváleny už během léta a do lodi určené pro test únikového systému byly nainstalovány během srpna a září. Tento konkrétní Crew Dragon má sériové číslo C205 a původně byl vyráběn pro pilotovanou misi DM-2. Následkem dubnové anomálie však byl přeřazen k testu záchranného systému během letu. Loď byla vyrobena stejně jako všechny Dragony v továrně SpaceX v Hawthorne. Do Kennedyho vesmírného střediska na Floridě pak dorazila na konci září a tam probíhaly další přípravy na reparát dubnového statického zážehu. Opravný zážeh byl v plánu na 2. listopadu, ale nakonec proběhl o 11 dnů později.

Test zahrnoval dva jednosekundové zážehy dvou manévrovacích trysek Draco a pokračoval 9sekundovým zážehem všech osmi únikových motorů SuperDraco. Po jejich vypnutí došlo k další aktivaci dvou trysek Draco, načež bylo uzavřeno všech osm klapek motorů SuperDraco. O těchto klapkách jsme dosud neslyšeli a nejspíš jde o nějaké krytky, které mají utěsnit trysky motorů SuperDraco před přistáním do moře. Celý test trval zhruba 70 sekund a měl simulovat stejnou sekvenci zážehů, kterou tato konkrétní loď provede při chystané zkoušce únikového systému během letu.

NASA a SpaceX nyní provedou důkladnou analýzu dat ze statického zážehu a zkontrolují hardware. Po testu je také potřeba vyměnit jednorázové průtržné membrány, které nahradily znovupoužitelné titanové ventily, jejichž selhání vedlo k dubnové explozi. Následně bude určen termín zkoušky únikového systému za letu. Při ní Falcon 9 odstartuje s Crew Dragonem z aktuálního testu a po 88 sekundách letu vypne své motory Merlin, čímž bude simulováno selhání rakety. Crew Dragon následně zažehne svých osm motorů SuperDraco a odletí pryč od rakety. Loď po odhození servisní sekce (trunku) a otevření čtveřice padáků přistane v Atlantiku.

Neoficiální vizualizace úniku Crew Dragonu za letu (Zdroj: NASA Spaceflight)

Již použitý Falcon 9, pro který to bude již čtvrtý start, bude během tohoto testu zničen. Renovace prvního stupně probíhala v Hawthorne a stupeň byl přepraven do Kennedyho vesmírného střediska 22. září 2019. Mělo by jít o vůbec první vyrobený exemplář varianty Block 5 s číslem B1046. Druhý stupeň s maketou vakuového motoru Merlin však koncem října ještě procházel testováním a není jasné, jestli od té doby už došlo k jeho odeslání na Floridu. Všechny komponenty rakety následně budou integrovány do jednoho celku a proběhne statický zážeh devíti motorů Merlin na prvním stupni. Teprve poté bude možné provést zkoušku úniku Crew Dragonu za letu, která byla podle dřívějších informací plánována na začátek prosince. Od té doby však mohlo dojít k odkladu, takže bude lepší počkat na nějaký oficiální termín.

Mise DM-2 s astronauty

Za předpokladu, že výše zmíněné testy proběhnou v pořádku a zároveň bude dokončena certifikace nové verze padáků, Crew Dragon bude připraven na svou finální testovací misi DM-2. Při ní nový Falcon 9 B1058 vynese nový Crew Dragon C206 s dvoučlennou posádkou na ISS. Astronauté Bob Behnken a Doug Hurley na vesmírné stanici stráví pár týdnů až několik měsíců (o délce zatím nebylo rozhodnuto) a poté se vrátí zpět na Zemi. Výroba lodi pro tuto misi by měla být dokončena během listopadu a v prosinci bude loď odeslána do Kennedyho vesmírného střediska. První stupeň Falconu 9 absolvoval statický zážeh v texaském McGregoru už 29. srpna, avšak druhý stupeň zde má být otestován až během listopadu. Další statický zážeh pak kompletní raketa absolvuje na rampě LC-39A pár dnů před startem.

Oficiální slajd o přípravách na misi DM-2 z prezentace Kathy Lueders z konce října 2019

Kathy Lueders na konci října uvedla, že na základě tempa příprav to vypadá, že mise DM-2 by mohla proběhnout v prvním čtvrtletí 2020. Pokud tato finální testovací mise proběhne v pořádku, loď Crew Dragon poté obdrží certifikaci NASA a snad ještě v roce 2020 by tak mohly začít její pravidelné pilotované mise na ISS. SpaceX bude stejně jako Boeing provádět v průměru jednu takovou misi ročně.

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

36
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Vladimír Todt
Host
Vladimír Todt

Schválně která média jako první uvedou po ostrém abort testu, že Falcon 9 od SpaceX explodoval krátce po startu a napíšou o tom jako o plnokrevném ostrém letu který selhal?

Goodman
Host
Goodman

KCNA

Jiří Hadač
Host
Jiří Hadač

Nebo ten server, co dva dny pred startem Zumy vydal clanek, ze uz je na orbite.

Tonda
Host
Tonda

Sputnik

Silhan.J
Host
Silhan.J

Už vidím nadpis na Novinkách: ” Posádkový drak musel aktivoval záchranný systém poté co raketoplán Sokol 9 EXPLODOVAL!! ” 😀
A pochopitelně komentáře typu: “To pro to že nemají ruzké motori”, “a tihle ůdajně přistály na Mněsíci”, “Rusko znovupoužydelné rakety nemá, takše to je podvod natočený v Holivůdu”

yamato
Host
yamato

😀 dobre som sa pobavil… a potom som si uvedomil ze oni su naozaj schopni to napisat 🙁

Supi
Host
Supi

Nedělej ze sebe většího blba než jsi, necpi sem svý politický chuchvalce moudrostí soudruhu demokrate, je snad lepší fandit všem těm, kteří se snaží v rámci vědy a dobývání vesmíru, ať jsou to lidi z poněkud jednoduššího Východu, anebo lidi z poněkud složitějšího Západu, na politiky v tomhle já….a stejně tak na Ty, co jsou inteligenčně jednoduchými jednostranáčky, ač je odtud, či odsud.
A když jsme u té češtiny, tak si ten kurz můžeš udělat rovnou s Tvými milovanými soudruhy dohromady, protože před “poté” se píše čárka, dále před “že” se píše rovněž čárka, ale co to povídám, o tom “že” tohle jsi zaručeně věděl, to byla taková Tvoje dokonalá vědecká simulace češtiny “Východnáčka”, vycházející z hloubky Tvé inteligence.

Vláďa
Host
Vláďa

Tak nevím jestli jsem se víc zasmál příspěvku na který reagujete nebo to tomu vašemu výplodu…

J R
Host
J R

Ajajajaj, tady někdo trefil husu. 🙂

Petr Šída
Host
Petr Šída

Kdyby husu, ptáka moa, dlouho jsem se tak nepobavil u uražené reakce, že které je jasné, jak dotyčný ani v náznaku netuší původní pointu

Jaro Pudelka
Host
Jaro Pudelka

Človeče, trochu sa ovládajte. Viac slušnosti by vám skutočne nezaškodilo.

Silhan.J
Host
Silhan.J

Co? 😀 Poznal ses v tom?

Pajuc
Host
Pajuc

Ta čárka má být až za slovem “poté”.

Martin B
Host
Martin B

Takže pouze vypnou motory? Čekal jsem trochu něco efektnějšího. Nějaký pěkný řízený ohňostroj. 🙂

Petr Šída
Host
Petr Šída

Nepokusí, a ohňostroj patrně přijde po oddělení Dragonu

Jiří Hadač
Host
Jiří Hadač

No, ale ten udaj o pouhem vypnuti motoru je znam tusim uz od lonska. Pamatuju si na to tema Petruv clanek, ktery se jmenoval tusim Vime jak bude probihat zachrana dragonu za letu.
Souhlas s petrem sidou, tam mozna bude zajimave sledovat jak prvni stupen, tak samotny dragon. Ale cert vi, co nam NASA/SpaceX nabidne.

yamato
Host
yamato

mohli pocas maxQ vytocit tie stvrty krat letene motory na 120% a sledovat co v nich odide ako prve 🙂

Petr Šída
Host
Petr Šída

Taky by nemuselo odejít nic a co pak

J R
Host
J R

Tak tady z toho bude hodně dlouhý článek a nebude to úplně příjemné čtení:
https://oig.nasa.gov/docs/IG-20-005.pdf

petr
Host
petr

Zajímavé 287,2 milionů USD pro Boeing, za to že nebude v roce 2019 létat. No to se asi ani moc nesnažili. To jediné jsem netušil. Jinak je to jen dlouhé shrnutí známých faktů. Nevím proč teda dlouhý článek nenašel jsem tam nic co nebylo řečeno a většinou už dávno. Jelikož je to shrnutí celého procesu.

J R
Host
J R

No právě proto, že je to dlouhé a podrobné shrnutí celého procesu plné konkrétních čísel a informací, navíc ze zcela věrohodného zdroje. Za ty roky byly napsány spousty článků týkající se dílčích kroků, ale nemyslím, že by je každý všechny četl a vše si z nich pamatoval. Proto si myslím, že souhrnný článek by byl velmi zajímavý a toto je skvělý podklad. Mít to připravené pro příležitost prvního letu s posádkou…

J R
Host
J R

Jinak si myslím, že se tam najdou i docela zajímavé nové informace (alespoň pro mne). Například ohledně teď žhavého téma padáků. Překvapilo mne, že Boeing svůj padákový systém téměř vůbec fyzicky netestoval (pokud to tedy správně chápu):

Boeing, which chose a three-parachute system for its design, is certifying its parachutes through a process known as “qualification by similarity.” This method uses a smaller number of system-level tests to certify that the parachute system meets requirements. As of August 2019, Boeing had successfully completed all of its qualification tests and three of six planned reliability tests.

Two additional reliability tests were added to help confirm the loads exerted on the parachute. However, these tests are expected to continue through the end of 2019 and may affect the timing of Boeing’s crewed test launch.

Také jsem netušil, že kořeny problémů s padáky u SpaceX jsou u původního motorického přistání a trochu je tam naznačený i důvod problémů obecně:

In contrast, SpaceX chose a design that uses four parachutes. Originally, when first designing the Dragon 2 capsule, SpaceX had intended to use its propulsion systems for landing, with parachutes considered a backup system. As a result, the parachutes were developed using more lightweight and less robust materials. Given the effort required to qualify the propulsion system for safe operation, SpaceX decided to rely fully on its parachutes for landing, a system that would later require design modifications.
In August 2018, SpaceX experienced failures on two main parachute canopies during the return of its Dragon capsule from a cargo resupply mission to the ISS. This resulted in additional work to improve load balancing on the planned crewed parachute system. However, the parachute design for SpaceX cargo missions uses three instead of four parachutes and receives more turbulence from the cargo capsule compared to a crew capsule and therefore they are not suitable for direct comparison to one another.

Mám také pocit, že jsem tam někde četl, že mají problém to vměstnat do prostoru původně určeného pro slabší padáky. Ale teď to už už nemůžu najít, tak to berte s rezervou. (Ale bylo to někde vlevo dole, vždyť to znáte…)

Také jsem našel vysvětlení ponuré atmosféry na nedávné tiskovce. Myslel jsem, že ta selhání jsou staršího data a už se jenom testují vylepšené verze.

SpaceX received its updated parachute system in August 2019 from its subcontractor, and has since performed 15 tests of the new system. However, this parachute system also initially experienced two anomalies that resulted in corrective actions.

Pak nelze vynechat tuto větu: Furthermore, final vehicle certification for both contractors will likely be delayed at least until summer 2020 based on the number of ISS and CCP certification requirements that remain to be verified and validated.

Ale doufám, že je to myšleno jako certifikace po pilotovaném demo letu.

Jiří Hadač
Přispěvatel

K poslední větě.
Samozřejmě, nejdřív proběhne mise DM-2 a po ní bude následovat certifikace lodi Crew Dragon. Přikládám sem odkaz na jeden obrázek, kde jsou neplátná data, ale časová následnost jasně ukazuje, co po čem půjde.

J R
Host
J R

Také mi to takto dává smysl, ale dost se o tom diskutuje a názory se různí…

Mezitím jsem to dočetl celé. Asi musím přehodnotit svůj názor, že je to dobrý podklad pro souhrnný článek. Ne že by tam bylo málo zajímavých informací, právě naopak, ale podstatná je zejména druhá polovina a to je spíše taková kronika potíží a ne příliš růžového výhledu do nejbližšího období, okořeněná otevřenou kritikou zjevného zvýhodňování Boeingu vůči SpaceX. (In NASA’s efforts to fill a perceived crew access gap, we found that SpaceX was not provided the same opportunity as Boeing to propose a solution. As a result, NASA paid Boeing an additional $287.2 million…) Proto jsem psal, že to nebude příjemné čtení. Jsem zvědavý zda z toho něco vytěžíte. Každopádně to stojí za přečtení i v originále.

Invc
Host
Invc

Jo … to “férové” financování Boeingu začíná docela smrdět… zajímalo by mě, kde je ta hranice, kdy už pohár přeteče.

Jinak mimo jiné tam z toho plyne, že cena za sedadlo v Boeingu bude kolem $90M… u SX kolem $55M… v současnosti platí NASA Rusům zhruba $80M.

Rosetau
Host
Rosetau

Netuším čemu se divíte. Tohle je známé už několik let, že NASA je pro Boeing dojná kráva. O SLS ani nemluvě to není raketa ale tunel. Jestli k ISS dorazí první Starliner tak to pro mě vubec nic neznamená. Z mého pohledu kluci ze SpaceX to vyhráli tak jako tak pač ten vývoj byl mnohem rychlejší a hlavně levnější.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Ja bych vzal do uvahy i to, ze v cene sedadla Sojuzu neni zapocitan vyvoj lodi sojuz a taky 4 vylepseni vcerne posledniho, tedy prechod z verze TMA na MS. Ale uplne chapu, ze americkeho danoveho poplatnika zajima cena sedadla americke lodi a ne ruske.

Invc
Host
Invc

V té ceně taky není těch 5.1G co dostal Boeing na vývoj ani těch 3+G co dostalo SX

Jiří Hadač
Přispěvatel

Nejdřív posypu sobě hlavu popelem, máš pravdu, nejsou tam peníze za vývoj a testování, spletl jsem to. Ale není to tak, že jsou všechny ty peníze, které obě dostaly, jsou škrtnuté. Viz.

Entes
Host
Entes

Ahoj, jak to prosim v soucasnosti vypada v zavode mezi Crew Dragonem a Star Linerem.

bohyn
Host
bohyn

Stručně řečeno, oba jsou v cílové rovince, šance na získání vlaječky jsou dost vyrovnané, lehce ve prospěch Boeingu

Jiří Hadač
Přispěvatel

V současnosti, když pomineme ten vynechaný zajišťovací kolík u padáku starlineru, tak podle mě je zatím jejich startovací čára podobná. Tady je stav CD, Boeingu naproti tomu zbývá uskutečnit už jen bezpilotní test. A pokud bude NASA řešit ten padák, tak se jim to taky může protáhnout.

entes
Host
entes

Takze CD ma pred sebou Flight Abort test a potom uz muze letet s posadkou. Naproti tomu Starliner ma pred sebou let bez posadky a Flight Abort test. Jestli to chapu dobre? Protoze u Starlineru jsem nasel jen Pad Abort test, ci snad SL Flight Abort test delat nemusi?

Ghx
Host
Ghx

Boeing flight abort test delat nemusi.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Jinak řečeno, SX se rozhodlo, že ten in flight abort udělá, takže teď už ho udělat musí.

bohyn
Host
bohyn

CD ještě nemá certifikované padáky, takže má před sebou ještě 2 úkoly.