Test úniku Crew Dragonu

Informace Streamy Články Aktuálně Fotky Videa

Základní informace

  • Datum startu: 4. 1. 2020
  • Startovní okno: Bude upřesněno
  • Statický zážeh: Zážeh motorů Crew Dragonu proběhl 13. 11. kolem 21:08 SEČ, termín zážehu Falconu 9 bude upřesněn (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Kosmická loď Dragon (C205.1) s cílem provést test úniku za letu
  • Hmotnost nákladu: Zatím neznámá
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nejspíš B1046.4)
  • Cíl: Suborbitální dráha, při které Dragon dosáhne maximální výšky 27–72 km
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Neproběhne

Podrobnosti a zajímavosti

  • Účelem testu je ověřit funkčnost bezpečnostního únikového systému lodi Crew Dragon, který má v nouzové situaci během letu (například při selhání rakety) odnést loď i s posádkou do bezpečí.
  • Druhý start lodi Crew Dragon, první byl při misi DM-1.
  • Pro test měl být původně použit Crew Dragon z nepilotované demonstrační mise DM-1, avšak ten byl zničen při explozi dubnu 2019. Místo toho bude test proveden s novým Crew Dragonem, který měl původně letět na misi DM-2.
  • Pokud vše půjde dobře, Crew Dragon z tohoto testu by měl být v budoucnu použit znovu, ale zatím se neví, na jaké misi.
  • SpaceX původně zvažovalo provedení testu s experimentální raketou F9R-Dev2, avšak z toho nakonec sešlo.
  • Použitý stupeň B1046.4 letěl již třikrát. V minulosti absolvoval mise Bangabandhu-1, Merah Putih a SSO-A. Jedná se o vůbec první vyrobený exemplář ve variantě Block 5.
  • Zhruba 90 sekund po startu dosáhne Falcon 9 rychlosti přibližně Mach 1 a poté vypne motory. Toto se stane přibližně v okamžiku max-Q (maximálního dynamického namáhání).
  • Loď Crew Dragon by měla detekovat ztrátu tahu nosné rakety a spolu s trunkem se oddělí od rakety pomocí motorů SuperDraco.
  • Po vypnutí motorů SuperDraco se bude Crew Dragon nacházet ve výšce 27–72 km, kde dojde k odhození trunku. Manévrovací motory Draco poté otočí loď do polohy pro vstup do atmosféry.
  • Ve výšce přibližně 10 km dojde k vystřelení brzdících padáků a poté ve výšce 2 km dojde k uvolnění hlavních padáků.
  • Crew Dragon přistane na padácích do oceánu ve vzdálenosti 14–67 km od pobřeží.
  • Průběh záchrany Crew Dragonu po přistání do moře bude velmi podobný vylovení nákladní lodi Dragon po návratu z ISS. V tomto případě by měla Dragon vylovit loď GO Searcher.
  • Dragon bude během únikového testu obsahovat přibližně 2500 kg pohonných látek, z čehož přibližně 1500 kg tvoří oxid dusičitý a zbytek monomethylhydrazin. Po testu v Dragonu zůstane přibližně 1000 kg pohonných látek. Typický únikový manévr tedy spotřebuje 1500 kg paliva a okysličovadla.
  • Všechny systémy a komponenty, které jsou pro únikový test nutné, budou ve stejné konfiguraci jako v případě Crew Dragonu na ostrých misích s posádkou. Systémy, které nejsou pro test nutné, budou odstraněny nebo zjednodušeny.
  • První i druhý stupeň rakety Falcon 9 přestanou být po oddělení lodi Crew Dragon ovladatelné a dojde s největší pravděpodobností k jejich destrukci.
  • SpaceX zvažovalo možnost provedení přistání prvního stupně rakety Falcon 9, avšak nakonec od toho bylo upuštěno. Raketa tedy nebude vůbec vybavena přistávacími nohami ani roštovými kormidly. Bude se jednat o třetí úmyslně zničený první stupěň v konfiguraci Block 5 po misích GPSIII-SV01 a Amos-17. Celkově půjde o čtvrtý vyřazený stupeň ve verzi Block 5. Zaseknutá kormidla při misi CRS-16 vyústila v přistání stupně B1050.1 do oceánu a pravděpodobně tím zapříčinila i jeho vyřazení z flotily aktivních stupňů.
  • Druhý stupeň Falconu 9 nebude během této mise obsahovat motor Merlin, jelikož pro test není potřeba. Místo něj bude přítomen jen hmotnostní simulátor.
  • Kromě chybějícího přistávacího vybavení se bude raketa od běžného Blocku 5 lišit také tím, že motory nebudou disponovat plným množství samozápalné směsi TEA-TEB (triethylhliník-triethylboran), která se používá pro opakované zážehy motorů během letu a přistání. Nedostatek této směsi mimochodem zapříčinil nezdařené přistání centrálního stupně Falconu Heavy.
  • Raketa bude vybavena autonomním sebedestrukčním systémem pro případ, že raketa selže jinak než podle plánu nebo se odchýlí od nominální trajektorie. Jediným rozdílem oproti běžné konfiguraci destrukčního systému bude absence pyrotechnického ventilu pro přerušení tahu motoru druhého stupně.
  • Za splnění této mise obdrží SpaceX od NASA 30 milionů dolarů. Tuto částku obdržela SpaceX i za provedení testu úniku z rampy v roce 2015.
  • Vývoj data startu: červenec 2015 → 2016 → 2017 → duben 2018 → červen 2018 → 4. čtvrtletí 2018 → březen 2019 → červen 2019 → červenec 2019 → říjen 2019 → 23. listopadu 2019 → prosinec 2019 → 4. ledna 2020

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Elonovinky #84: Únikový test Crew Dragonu:

Fanouškovská vizualizace testu ve hře Kerbal Space Program:

Statický zážeh motorů Crew Dragonu:

Jiří Hadač

Kdysi dávno chemik, nyní redaktor popularizačního webu ElonX, kterému už v dětství učarovala kosmonautika a to natolik, že o ní začal pravidelně informovat. Jeho nejoblíbenější mise SpaceX je NROL-76.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

8
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
HighLander
Host
HighLander

A tento nový Crew Dragon bude oklieštený, alebo je plnohodnotný? Ak všetko dobre dopadne uvažuje sa o prípadnom jeho ďalšom použití? Predsa len ide o kus drahého hardvéru a ten Elon nerád zahadzuje.

Petr Melechin
Admin

Měl by to být nový, ale osekaný Crew Dragon. Viz starší článek s informacemi z oficiální ekologické studie dopadů testu:

Všechny systémy a komponenty, které jsou pro únikový test nutné, budou ve stejné konfiguraci jako Crew Dragon na ostrých misích s posádkou. Systémy, které nejsou pro test nutné, budou odstraněny nebo zjednodušeny.

BlackSheep
Host
BlackSheep

Statický zážeh motorů Crew Dragonu

Nemala úprava motora obnášať zámenu titánovej časti ventilu za jednorázovú membránu?

Petr Melechin
Admin

Ano. Předpokládám, že po tomto testu ty membrány musely vyměnit.

Jakub
Host
Jakub

Pročpak je tentokrát statický zážeh o tolik dříve než plánovaný start?

J R
Host
J R

Protože nejde o zážeh nosiče, ale Crew Dragonu. Ten se po zážehu bude muset zkontrolovat a uvést do původního stavu.

Jansa Jaroslav
Host
Jansa Jaroslav

Číňani se již také učí vracet své první stupně zpět na zem, zatím jsou to nezdařené testy a tak fragmenty prvních stupňů a tak jako i dnes, nosné rakety CZ-3B, která vynášela navigační družice Beidou, dopadly na obytný dům a poškodil ho. O rozsahu škod se zpráva nezmiňuje a stejně tak neuvádí přesné místo pádu fragmentů. Nejedná se o první případ pádu prvních stupňů nosných raket do obydlených oblastní.