Test úniku Crew Dragonu

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 19. 1. 2020 16:30 SEČ
  • Startovní okno: 6 hodin (14:00–20:00)
  • Stav: Test byl úspěšný
  • Statický zážeh: Zážeh motorů Crew Dragonu proběhl 13. 11. 2019 kolem 21:08 SEČ, zážeh Falconu 9 proběhl 11. 1. 2020 v 16:10 SEČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Kosmická loď Dragon (C205.1) s cílem provést test úniku za letu
  • Hmotnost nákladu: Neznámá
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1046.4)
  • Cíl: Suborbitální dráha, při které Dragon dosáhl maximální výšky 40 km
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Neproběhl
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Účelem testu bylo ověřit funkčnost bezpečnostního únikového systému lodi Crew Dragon, který má v nouzové situaci během letu (například při selhání rakety) odnést loď i s posádkou do bezpečí.
  • Druhý start lodi Crew Dragon, první byl při misi DM-1.
  • Pro test měl být původně použit Crew Dragon z nepilotované demonstrační mise DM-1, avšak ten byl zničen při explozi dubnu 2019. Místo toho byl test proveden s novým Crew Dragonem, který měl původně letět na pilotované misi DM-2.
  • SpaceX původně zvažovalo provedení testu s experimentální raketou F9R-Dev2, avšak z toho nakonec sešlo.
  • Použitý stupeň B1046.4 před testem letěl již třikrát. V minulosti absolvoval mise Bangabandhu-1, Merah Putih a SSO-A. Jednalo se o vůbec první vyrobený exemplář ve vylepšené variantě Block 5.
  • Na palubě Crew Dragonu byli v sedadlech dva panáci. Během testu byli vystaveni maximálnímu přetížení 3,3 g.
  • Falcon 9 letěl nadzvukovou rychlostí a zhruba 85 sekund po startu vypnul své motory ve výšce kolem 20 km nad mořem. Loď Crew Dragon se poté spolu s trunkem oddělila od rakety pomocí motorů SuperDraco. Křidélka na trunku stabilizovala Crew Dragon během únikového zážehu. Trunk poté dopadl do oceánu, odkud byl vyloven lodí GO Navigator v překvapivě dobrém stavu.
  • Motory SuperDraco hořely asi 7 sekund a došlo k urychlení lodi z 1929 km/h na 2430 km/h. Po jejich vypnutí Crew Dragon letěl rychlostí kolem Mach 2,3 a doletěl do výšky 40 km, kde došlo k odhození trunku. Manévrovací motory Draco poté otočily loď do polohy pro sestup. Ve výšce přibližně 5,8 km došlo k vystřelení brzdících padáků a poté ve výšce 2 km došlo k uvolnění hlavních padáků.
  • Crew Dragon přistál na padácích do oceánu ve vzdálenosti 42 km od rampy LC-39A.
  • Průběh záchrany Crew Dragonu po přistání do moře bude velmi podobný vylovení nákladní lodi Dragon po návratu z ISS. V tomto případě by měla Dragon vylovit loď GO Searcher nebo GO Navigator.
  • Podle informací z ekologické studie Dragon během únikového testu obsahoval přibližně 2500 kg pohonných látek, z čehož přibližně 1500 kg tvoří oxid dusičitý a zbytek monomethylhydrazin. Po testu v Dragonu mělo zůstat přibližně 1000 kg pohonných látek. Typický únikový manévr tedy spotřebuje 1500 kg paliva a okysličovadla.
  • Všechny systémy a komponenty, které byly pro únikový test nutné, byly ve stejné konfiguraci jako v případě Crew Dragonu na ostrých misích s posádkou. Systémy, které nebyly pro test nutné, byly odstraněny nebo zjednodušeny.
  • Crew Dragon z tohoto testu by teoreticky mohl být v budoucnu použit znovu, ale podle Elona Muska to je nepravděpodobné.
  • První stupeň rakety Falcon 9 přestal být po oddělení lodi Crew Dragon ovladatelný a posléze došlo k jeho výbuchu. Druhý stupeň tohle všechno překvapivě přečkal a vybuchl až po dopadu do oceánu.
  • SpaceX zvažovalo možnost provedení přistání prvního stupně rakety Falcon 9, avšak nakonec od toho bylo upuštěno. Raketa tedy nebyla vůbec vybavena přistávacími nohami ani roštovými kormidly. Jednalo se o třetí úmyslně zničený první stupeň v konfiguraci Block 5 po misích GPSIII-SV01 a Amos-17. Celkově šlo o čtvrtý vyřazený stupeň ve verzi Block 5. Zaseknutá kormidla při misi CRS-16 vyústila v přistání stupně B1050.1 do oceánu a pravděpodobně tím zapříčinila i jeho vyřazení z flotily aktivních stupňů.
  • Druhý stupeň Falconu 9 byl během této mise plně natankován, ale neobsahoval vakuový motor Merlin, jelikož pro test nebyl potřeba. Místo něj byl přítomen jen hmotnostní simulátor.
  • Kromě chybějícího přistávacího vybavení a vakuového Merlinu se raketa od běžného Blocku 5 lišila také tím, že motory nedisponovaly plným množství samozápalné směsi TEA-TEB (triethylhliník-triethylboran), která se používá pro opakované zážehy motorů během letu a přistání (což při tomto testu nebude potřeba). Nedostatek této směsi mimochodem zapříčinil nezdařené přistání centrálního stupně Falconu Heavy.
  • Raketa byla vybavena autonomním sebedestrukčním systémem pro případ, že raketa selže jinak než podle plánu nebo se odchýlí od nominální trajektorie. Jediným rozdílem oproti běžné konfiguraci destrukčního systému byla absence pyrotechnického ventilu pro přerušení tahu motoru druhého stupně. Aktivace únikového systému Crew Dragonu proběhla podle plánu, a tak poté záměrně nedošlo k automatické sebedestrukci rakety.
  • Během testu pořizoval záběry také letoun NASA WB-57, který v minulosti natáčel návrat Falconu 9 během mise CRS-4 a také vstup Crew Dragonu do atmosféry během mise DM-1.
  • Za splnění této mise obdrží SpaceX od NASA 30 milionů dolarů. Tuto částku obdrželo SpaceX i za provedení testu úniku z rampy v roce 2015.
  • Vývoj data startu: červenec 2015 → 2016 → 2017 → duben 2018 → červen 2018 → 4. čtvrtletí 2018 → březen 2019 → červen 2019 → červenec 2019 → říjen 2019 → 23. listopadu 2019 → prosinec 2019 → 4. ledna 2020 → 11. ledna 2020 → 18. ledna 2020 → 19. ledna 2020

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Oficiální přenos od SpaceX:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Předstartovní tisková konference:

Postartovní tisková konference:

Video ze startu s detailními zpomalenými záběry ve 4K:

Oficiální ohlédnutí za tímto testem:

Spuštění záchranného systému:

Statický zážeh motorů Crew Dragonu C205:

Oficiální animace únikového testu:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr

Nejde mi do hlavy jedna věc – jak je možné, že ten trunk plave (jinak by ho asi nevylovili)? Na videu z odpojení od CD je vidět, že to má dno, které ale na fotce z lodi ani na fotce od Elona není, takže dno patrně nepřežilo dopad do vody (je pravděpodobné, že to padalo dnem dolů). Zůstává tedy v podstatě prázdný válec neuzavřený ani na jednom konci. Předpokládám, že je to vyrobené z kovu (?), pak by to ale po dopadu do moře mělo jít ke dnu, ne?

Rosetau

S největší pravděpodobnosti to bude z uhlíkového kompozitu.

CarlJARx

Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nejspíš B1046.4)
V odkazu je jasné potvrzení, že se jedná o B1046.4
https://twitter.com/NASA_Nerd/status/1218844111387521024

Petr Melechin

Díky. Zapomněl jsem to na profilu aktualizovat, když se to číslo stupně potvrdilo.

Vlada

Zdravim, nevite proc tam neseskocili ti parazachranari?

Petr Melechin

Pokud simulovali neplánovanou záchrannou operaci, tak muselo nějakou dobu trvat, než tým vzlétl ze základny a dorazil na místo. Živý přenos skončil už krátce po přistání, takže jsme to neviděli.

Vlada

Ja jen, ze k nemu jel hned clun….pokud je to jak pisete tak je skoda, ze to nepustili…diky

Petr Melechin

Ten člun byl z lodi SpaceX. Ta by tam ale při neočekávaném únikovém manévru nečekala takto připravená.

Majo

IN MUSK WE TRUST!!!SpaceX is future!!!

bohyn

Už zase jsi přestal brát prášky?

Vladimír Todt

Už to hází i do diskuzí na Kosmonautixu, jako ano sledujeme a fandíme, ale tohle je fanatismus.

Honza

Správně má být “In Musk We Thrust !”, ať to má šťávu.

Jozef

Dnes je teda test odlozeny. Ako sa to bude riesit pri realnom lete. Ma Spx moznost zmenit miesto pristatia CD ?

Jozef

Hej, myslel som z orbity. Spx predpokladam si “rezervuje” urcitu oblast na pristatie – nazvem to primarna oblast. Ak v tejto oblasti budu v case predpokladaneho pristatia CD nepriaznive podmienky, moze Spx rezervovat inu oblast – akoze sekundarnu? Logicky by to malo byt o dost km dalej ,mozno aj radovo 100vky km, lebo ti nepriaznive podmienky sa asi nezmenia len cca do 50 km kedze sa jedna o ocean a nie pevninu.

petr

Zajímalo by mne jestli celou tu dopadovou oblast musí nějak aktivně uzavřít nebo prostě vyhlásí jen zakázanou zónu. Tentokrát tam bude dopadat velké množství trosek a z velké výšky. Zasažená oblast musí být obrovská a nebezpečná. Co se stane, když jim tam vpluje nějaká loď?… to ten test zruší?

Ivo Janáček

Ano, musí to uzavřít a současně to monitorují, pokud tam někdo vpluje nebo vlítne, může dojít až k odkladu startu. V minulosti již několikrát nastalo. Jinak to, že je daná oblast prázdná (při každém startu je to jiné), je i jeden ze základních GO signálů k provedení startu.

petr

Jasně jen teď je jisté, že tam bude padat spousta trosek. Navíc vzhledem k dráze letu a výšce při které se raketa začne rozpadat je předpokládám uzavřená zóna větší. Většinou je to nebezpečí jen potencionální teď je jisté. Tak bych očekával přísnější a nákladnější bezpečnostní protokol.
Také mi není jasné jak daleko budou lodě, které se budou snažit lovit trosky a kolik jich bude. Je to skutečně aktivní opatření nebo tam pošlou jednu loď “aby ekologové nenadávali”. Otázka je co může zůstat několik hodin na hladině než se tam dostanou. To musí stát spoustu peněz navíc, ale pokud k tomu přistupují jen jako k běžnému startu tak asi ne.

Ivo Janáček

Ale ono to nemění nic na situaci, nikdy nevíte, kdy se to stane, takže podmínky jsou úplně stejné jako u jiných startů. Nerozlišuje se mezi potenciálním a plánovaným, opatření jsou stejná.

Kosmoman

Jirko,to vyzerá ,ako keby si s fixou urobil 1000 bodky…..:-)))))

Kosmoman

musel byt ten falcon zničeny,nemohol sa len dragon počas letu odpojit a stupen by pristál na plošine?

bohyn
Pavel

Jen poznámka pro správce těchto stránek, odkaz nahoře -tzn. příští mise a minulá mise fungují opačně. Jinak díky za vše, a vše nej do nového roku.

Petr Melechin

Opraveno, díky.

Petr Šída

K tomu bych měl prosbu, nešlo by tam dát minulou aktuální a tu po ní následující, pro lepší přehled?

Pěkný den p

Petr Melechin

To by se už nevešlo. Každopádně přespříští misi vždycky snadno najdete buď v hlavním menu (Přehledy SpaceX -> Plánované starty) nebo v minikalendáři v pravém sloupci (na mobilu dole pod výpisem nových článků).

Jansa Jaroslav

Číňani se již také učí vracet své první stupně zpět na zem, zatím jsou to nezdařené testy a tak fragmenty prvních stupňů a tak jako i dnes, nosné rakety CZ-3B, která vynášela navigační družice Beidou, dopadly na obytný dům a poškodil ho. O rozsahu škod se zpráva nezmiňuje a stejně tak neuvádí přesné místo pádu fragmentů. Nejedná se o první případ pádu prvních stupňů nosných raket do obydlených oblastní.

Jakub

Pročpak je tentokrát statický zážeh o tolik dříve než plánovaný start?