Test úniku Crew Dragonu

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 19. 1. 2020 16:30 SEČ, záložní termín o 24 hodin později
  • Startovní okno: 6 hodin (14:00–20:00)
  • Stav: Test byl úspěšný
  • Statický zážeh: Zážeh motorů Crew Dragonu proběhl 13. 11. 2019 kolem 21:08 SEČ, zážeh Falconu 9 proběhl 11. 1. 2020 v 16:10 SEČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Kosmická loď Dragon (C205.1) s cílem provést test úniku za letu
  • Hmotnost nákladu: Neznámá
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1046.4)
  • Cíl: Suborbitální dráha, při které Dragon dosáhl maximální výšky 40 km
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Neproběhl
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Účelem testu bylo ověřit funkčnost bezpečnostního únikového systému lodi Crew Dragon, který má v nouzové situaci během letu (například při selhání rakety) odnést loď i s posádkou do bezpečí.
  • Druhý start lodi Crew Dragon, první byl při misi DM-1.
  • Pro test měl být původně použit Crew Dragon z nepilotované demonstrační mise DM-1, avšak ten byl zničen při explozi dubnu 2019. Místo toho byl test proveden s novým Crew Dragonem, který měl původně letět na pilotované misi DM-2.
  • SpaceX původně zvažovalo provedení testu s experimentální raketou F9R-Dev2, avšak z toho nakonec sešlo.
  • Použitý stupeň B1046.4 před testem letěl již třikrát. V minulosti absolvoval mise Bangabandhu-1, Merah Putih a SSO-A. Jednalo se o vůbec první vyrobený exemplář ve vylepšené variantě Block 5.
  • Na palubě Crew Dragonu byli v sedadlech dva panáci. Během testu byli vystaveni maximálnímu přetížení 3,3 g.
  • Falcon 9 letěl nadzvukovou rychlostí a zhruba 85 sekund po startu vypnul své motory ve výšce kolem 20 km nad mořem. Loď Crew Dragon se poté spolu s trunkem oddělila od rakety pomocí motorů SuperDraco. Křidélka na trunku stabilizovala Crew Dragon během únikového zážehu. Trunk poté dopadl do oceánu, odkud byl vyloven lodí GO Navigator v překvapivě dobrém stavu.
  • Motory SuperDraco hořely asi 7 sekund a došlo k urychlení lodi z 1929 km/h na 2430 km/h. Po jejich vypnutí Crew Dragon letěl rychlostí kolem Mach 2,3 a doletěl do výšky 40 km, kde došlo k odhození trunku. Manévrovací motory Draco poté otočily loď do polohy pro sestup. Ve výšce přibližně 5,8 km došlo k vystřelení brzdících padáků a poté ve výšce 2 km došlo k uvolnění hlavních padáků.
  • Crew Dragon přistál na padácích do oceánu ve vzdálenosti 42 km od rampy LC-39A.
  • Průběh záchrany Crew Dragonu po přistání do moře bude velmi podobný vylovení nákladní lodi Dragon po návratu z ISS. V tomto případě by měla Dragon vylovit loď GO Searcher nebo GO Navigator.
  • Podle informací z ekologické studie Dragon během únikového testu obsahoval přibližně 2500 kg pohonných látek, z čehož přibližně 1500 kg tvoří oxid dusičitý a zbytek monomethylhydrazin. Po testu v Dragonu mělo zůstat přibližně 1000 kg pohonných látek. Typický únikový manévr tedy spotřebuje 1500 kg paliva a okysličovadla.
  • Všechny systémy a komponenty, které byly pro únikový test nutné, byly ve stejné konfiguraci jako v případě Crew Dragonu na ostrých misích s posádkou. Systémy, které nebyly pro test nutné, byly odstraněny nebo zjednodušeny.
  • Crew Dragon z tohoto testu by teoreticky mohl být v budoucnu použit znovu, ale podle Elona Muska to je nepravděpodobné.
  • První stupeň rakety Falcon 9 přestal být po oddělení lodi Crew Dragon ovladatelný a posléze došlo k jeho výbuchu. Druhý stupeň tohle všechno překvapivě přečkal a vybuchl až po dopadu do oceánu.
  • SpaceX zvažovalo možnost provedení přistání prvního stupně rakety Falcon 9, avšak nakonec od toho bylo upuštěno. Raketa tedy nebyla vůbec vybavena přistávacími nohami ani roštovými kormidly. Jednalo se o třetí úmyslně zničený první stupeň v konfiguraci Block 5 po misích GPSIII-SV01 a Amos-17. Celkově šlo o čtvrtý vyřazený stupeň ve verzi Block 5. Zaseknutá kormidla při misi CRS-16 vyústila v přistání stupně B1050.1 do oceánu a pravděpodobně tím zapříčinila i jeho vyřazení z flotily aktivních stupňů.
  • Druhý stupeň Falconu 9 byl během této mise plně natankován, ale neobsahoval vakuový motor Merlin, jelikož pro test nebyl potřeba. Místo něj byl přítomen jen hmotnostní simulátor.
  • Kromě chybějícího přistávacího vybavení a vakuového Merlinu se raketa od běžného Blocku 5 lišila také tím, že motory nedisponovaly plným množství samozápalné směsi TEA-TEB (triethylhliník-triethylboran), která se používá pro opakované zážehy motorů během letu a přistání (což při tomto testu nebude potřeba). Nedostatek této směsi mimochodem zapříčinil nezdařené přistání centrálního stupně Falconu Heavy.
  • Raketa byla vybavena autonomním sebedestrukčním systémem pro případ, že raketa selže jinak než podle plánu nebo se odchýlí od nominální trajektorie. Jediným rozdílem oproti běžné konfiguraci destrukčního systému byla absence pyrotechnického ventilu pro přerušení tahu motoru druhého stupně. Aktivace únikového systému Crew Dragonu proběhla podle plánu, a tak poté záměrně nedošlo k automatické sebedestrukci rakety.
  • Během testu pořizoval záběry také letoun NASA WB-57, který v minulosti natáčel návrat Falconu 9 během mise CRS-4 a také vstup Crew Dragonu do atmosféry během mise DM-1.
  • Za splnění této mise obdrží SpaceX od NASA 30 milionů dolarů. Tuto částku obdrželo SpaceX i za provedení testu úniku z rampy v roce 2015.
  • Vývoj data startu: červenec 2015 → 2016 → 2017 → duben 2018 → červen 2018 → 4. čtvrtletí 2018 → březen 2019 → červen 2019 → červenec 2019 → říjen 2019 → 23. listopadu 2019 → prosinec 2019 → 4. ledna 2020 → 11. ledna 2020 → 18. ledna 2020 → 19. ledna 2020

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Oficiální přenos od SpaceX:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Předstartovní tisková konference:

Postartovní tisková konference:

Elonovinky #84: Únikový test Crew Dragonu:

Oficiální animace únikového testu:

Video ze startu s detailními zpomalenými záběry ve 4K:

Oficiální ohlédnutí za tímto testem:

Generálka mise DM-2 před únikovým testem:

Neoficiální sestřih klíčových momentů z této mise:

Spuštění záchranného systému:

Statický zážeh motorů Crew Dragonu C205:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
37 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře