Test úniku Crew Dragonu

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 19. 1. 2020 16:30 SEČ, záložní termín o 24 hodin později
  • Startovní okno: 6 hodin (14:00–20:00)
  • Stav: Test byl úspěšný
  • Statický zážeh: Zážeh motorů Crew Dragonu proběhl 13. 11. 2019 kolem 21:08 SEČ, zážeh Falconu 9 proběhl 11. 1. 2020 v 16:10 SEČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Kosmická loď Dragon (C205.1) s cílem provést test úniku za letu
  • Hmotnost nákladu: Neznámá
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1046.4)
  • Cíl: Suborbitální dráha, při které Dragon dosáhl maximální výšky 40 km
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Neproběhl
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Účelem testu bylo ověřit funkčnost bezpečnostního únikového systému lodi Crew Dragon, který má v nouzové situaci během letu (například při selhání rakety) odnést loď i s posádkou do bezpečí.
  • Druhý start lodi Crew Dragon, první byl při misi DM-1.
  • Pro test měl být původně použit Crew Dragon z nepilotované demonstrační mise DM-1, avšak ten byl zničen při explozi dubnu 2019. Místo toho byl test proveden s novým Crew Dragonem, který měl původně letět na pilotované misi DM-2.
  • SpaceX původně zvažovalo provedení testu s experimentální raketou F9R-Dev2, avšak z toho nakonec sešlo.
  • Použitý stupeň B1046.4 před testem letěl již třikrát. V minulosti absolvoval mise Bangabandhu-1, Merah Putih a SSO-A. Jednalo se o vůbec první vyrobený exemplář ve vylepšené variantě Block 5.
  • Na palubě Crew Dragonu byly dva panáci osázení senzory. Během testu byli vystaveni maximálnímu přetížení 3,4 g.
  • Falcon 9 letěl nadzvukovou rychlostí a zhruba 84 sekund po startu vypnul své motory ve výšce kolem 20 km nad mořem. Loď Crew Dragon se poté spolu s trunkem oddělila od rakety pomocí motorů SuperDraco. Křidélka na trunku stabilizovala Crew Dragon během únikového zážehu.
  • Motory SuperDraco hořely asi 10 sekund a po jejich vypnutí Crew Dragon letěl rychlostí kolem Mach 2,3 a doletěl do výšky 40 km, kde došlo k odhození trunku. Manévrovací motory Draco poté otočily loď do polohy pro sestup. Ve výšce přibližně 10 km došlo k vystřelení brzdících padáků a poté ve výšce 2 km došlo k uvolnění hlavních padáků.
  • Crew Dragon přistál na padácích do oceánu ve vzdálenosti 31 km od rampy LC-39A.
  • Průběh záchrany Crew Dragonu po přistání do moře bude velmi podobný vylovení nákladní lodi Dragon po návratu z ISS. V tomto případě by měla Dragon vylovit loď GO Searcher nebo GO Navigator.
  • Dragon bude během únikového testu obsahovat přibližně 2500 kg pohonných látek, z čehož přibližně 1500 kg tvoří oxid dusičitý a zbytek monomethylhydrazin. Po testu v Dragonu zůstane přibližně 1000 kg pohonných látek. Typický únikový manévr tedy spotřebuje 1500 kg paliva a okysličovadla.
  • Všechny systémy a komponenty, které jsou pro únikový test nutné, byly ve stejné konfiguraci jako v případě Crew Dragonu na ostrých misích s posádkou. Systémy, které nejsou pro test nutné, byly odstraněny nebo zjednodušeny.
  • Crew Dragon z tohoto testu by mohl být v budoucnu použit znovu, ale zatím to není jisté.
  • První i druhý stupeň rakety Falcon 9 přestaly být po oddělení lodi Crew Dragon ovladatelné a došlo k jejich výbuchu. SpaceX plánuje vylovit všechny plovoucí trosky rakety, které dopadnou do moře.
  • SpaceX zvažovalo možnost provedení přistání prvního stupně rakety Falcon 9, avšak nakonec od toho bylo upuštěno. Raketa tedy nebyla vůbec vybavena přistávacími nohami ani roštovými kormidly. Jednalo se o třetí úmyslně zničený první stupeň v konfiguraci Block 5 po misích GPSIII-SV01 a Amos-17. Celkově šlo o čtvrtý vyřazený stupeň ve verzi Block 5. Zaseknutá kormidla při misi CRS-16 vyústila v přistání stupně B1050.1 do oceánu a pravděpodobně tím zapříčinila i jeho vyřazení z flotily aktivních stupňů.
  • Druhý stupeň Falconu 9 během této mise neobsahoval vakuový motor Merlin, jelikož pro test nebyl potřeba. Místo něj byl přítomen jen hmotnostní simulátor.
  • Kromě chybějícího přistávacího vybavení a vakuového Merlinu se raketa od běžného Blocku 5 lišila také tím, že motory nedisponovaly plným množství samozápalné směsi TEA-TEB (triethylhliník-triethylboran), která se používá pro opakované zážehy motorů během letu a přistání (což při tomto testu nebude potřeba). Nedostatek této směsi mimochodem zapříčinil nezdařené přistání centrálního stupně Falconu Heavy.
  • Raketa byla vybavena autonomním sebedestrukčním systémem pro případ, že raketa selže jinak než podle plánu nebo se odchýlí od nominální trajektorie. Jediným rozdílem oproti běžné konfiguraci destrukčního systému byla absence pyrotechnického ventilu pro přerušení tahu motoru druhého stupně. Aktivace únikového systému Crew Dragonu proběhla podle plánu, a tak záměrně poté nedošlo k automatické sebedestrukci rakety.
  • Během testu pořizoval záběry také letoun NASA WB-57, který v minulosti natáčel návrat Falconu 9 během mise CRS-4 a také vstup Crew Dragonu do atmosféry během mise DM-1.
  • Za splnění této mise obdrží SpaceX od NASA 30 milionů dolarů. Tuto částku obdrželo SpaceX i za provedení testu úniku z rampy v roce 2015.
  • Vývoj data startu: červenec 2015 → 2016 → 2017 → duben 2018 → červen 2018 → 4. čtvrtletí 2018 → březen 2019 → červen 2019 → červenec 2019 → říjen 2019 → 23. listopadu 2019 → prosinec 2019 → 4. ledna 2020 → 11. ledna 2020 → 18. ledna 2020 → 19. ledna 2020

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Oficiální přenos od SpaceX:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Předstartovní tisková konference:

Postartovní tisková konference:

Elonovinky #84: Únikový test Crew Dragonu:

Oficiální animace únikového testu:

Spuštění záchranného systému:

Statický zážeh motorů Crew Dragonu C205:

Jiří Hadač

Kdysi dávno chemik, nyní redaktor popularizačního webu ElonX, kterému už v dětství učarovala kosmonautika a to natolik, že o ní začal pravidelně informovat. Jeho nejoblíbenější mise SpaceX je NROL-76.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

39
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
HighLander
Host
HighLander

A tento nový Crew Dragon bude oklieštený, alebo je plnohodnotný? Ak všetko dobre dopadne uvažuje sa o prípadnom jeho ďalšom použití? Predsa len ide o kus drahého hardvéru a ten Elon nerád zahadzuje.

Petr Melechin
Admin

Měl by to být nový, ale osekaný Crew Dragon. Viz starší článek s informacemi z oficiální ekologické studie dopadů testu:

Všechny systémy a komponenty, které jsou pro únikový test nutné, budou ve stejné konfiguraci jako Crew Dragon na ostrých misích s posádkou. Systémy, které nejsou pro test nutné, budou odstraněny nebo zjednodušeny.

BlackSheep
Host
BlackSheep

Statický zážeh motorů Crew Dragonu

Nemala úprava motora obnášať zámenu titánovej časti ventilu za jednorázovú membránu?

Petr Melechin
Admin

Ano. Předpokládám, že po tomto testu ty membrány musely vyměnit.

Jakub
Host
Jakub

Pročpak je tentokrát statický zážeh o tolik dříve než plánovaný start?

J R
Host
J R

Protože nejde o zážeh nosiče, ale Crew Dragonu. Ten se po zážehu bude muset zkontrolovat a uvést do původního stavu.

Jansa Jaroslav
Host
Jansa Jaroslav

Číňani se již také učí vracet své první stupně zpět na zem, zatím jsou to nezdařené testy a tak fragmenty prvních stupňů a tak jako i dnes, nosné rakety CZ-3B, která vynášela navigační družice Beidou, dopadly na obytný dům a poškodil ho. O rozsahu škod se zpráva nezmiňuje a stejně tak neuvádí přesné místo pádu fragmentů. Nejedná se o první případ pádu prvních stupňů nosných raket do obydlených oblastní.

Pavel
Host
Pavel

Jen poznámka pro správce těchto stránek, odkaz nahoře -tzn. příští mise a minulá mise fungují opačně. Jinak díky za vše, a vše nej do nového roku.

Petr Melechin
Admin

Opraveno, díky.

Petr Šída
Host
Petr Šída

K tomu bych měl prosbu, nešlo by tam dát minulou aktuální a tu po ní následující, pro lepší přehled?

Pěkný den p

Petr Melechin
Admin

To by se už nevešlo. Každopádně přespříští misi vždycky snadno najdete buď v hlavním menu (Přehledy SpaceX -> Plánované starty) nebo v minikalendáři v pravém sloupci (na mobilu dole pod výpisem nových článků).

petr
Host
petr

Zajímalo by mne jestli celou tu dopadovou oblast musí nějak aktivně uzavřít nebo prostě vyhlásí jen zakázanou zónu. Tentokrát tam bude dopadat velké množství trosek a z velké výšky. Zasažená oblast musí být obrovská a nebezpečná. Co se stane, když jim tam vpluje nějaká loď?… to ten test zruší?

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Ano, musí to uzavřít a současně to monitorují, pokud tam někdo vpluje nebo vlítne, může dojít až k odkladu startu. V minulosti již několikrát nastalo. Jinak to, že je daná oblast prázdná (při každém startu je to jiné), je i jeden ze základních GO signálů k provedení startu.

petr
Host
petr

Jasně jen teď je jisté, že tam bude padat spousta trosek. Navíc vzhledem k dráze letu a výšce při které se raketa začne rozpadat je předpokládám uzavřená zóna větší. Většinou je to nebezpečí jen potencionální teď je jisté. Tak bych očekával přísnější a nákladnější bezpečnostní protokol.
Také mi není jasné jak daleko budou lodě, které se budou snažit lovit trosky a kolik jich bude. Je to skutečně aktivní opatření nebo tam pošlou jednu loď “aby ekologové nenadávali”. Otázka je co může zůstat několik hodin na hladině než se tam dostanou. To musí stát spoustu peněz navíc, ale pokud k tomu přistupují jen jako k běžnému startu tak asi ne.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Ale ono to nemění nic na situaci, nikdy nevíte, kdy se to stane, takže podmínky jsou úplně stejné jako u jiných startů. Nerozlišuje se mezi potenciálním a plánovaným, opatření jsou stejná.

J R
Host
J R

Ten obrázek je z dokumentu, který popisuje vliv testu na životní prostředí. Je tam mnoho detailů ohledně testu a mnoho odpovědí na otázky, které se různě objevují:
Draft Environmental Assessment for Issuing SpaceX a Launch License for an In-flight Dragon Abort Test

Edit: Toto patřilo pod příspěvek Jirky Hadače… Ale když už píšu – celé jsem to vzhledem k rozsahu podobně nečetl, ale při letmém prolistování jsem tam narazil i na věci, které s testem přímo nesouvisí. Např. jsou tam informace o záchraně aerodynamických krytů.

Jozef
Host
Jozef

Dnes je teda test odlozeny. Ako sa to bude riesit pri realnom lete. Ma Spx moznost zmenit miesto pristatia CD ?

Majo
Host
Majo

IN MUSK WE TRUST!!!SpaceX is future!!!

bohyn
Host
bohyn

Už zase jsi přestal brát prášky?

Vladimír Todt
Host
Vladimír Todt

Už to hází i do diskuzí na Kosmonautixu, jako ano sledujeme a fandíme, ale tohle je fanatismus.

Honza
Host
Honza

Správně má být “In Musk We Thrust !”, ať to má šťávu.

Vlada
Host
Vlada

Zdravim, nevite proc tam neseskocili ti parazachranari?

Petr Melechin
Admin

Pokud simulovali neplánovanou záchrannou operaci, tak muselo nějakou dobu trvat, než tým vzlétl ze základny a dorazil na místo. Živý přenos skončil už krátce po přistání, takže jsme to neviděli.

Vlada
Host
Vlada

Ja jen, ze k nemu jel hned clun….pokud je to jak pisete tak je skoda, ze to nepustili…diky

Petr Melechin
Admin

Ten člun byl z lodi SpaceX. Ta by tam ale při neočekávaném únikovém manévru nečekala takto připravená.

CarlJARx
Host
CarlJARx

Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nejspíš B1046.4)
V odkazu je jasné potvrzení, že se jedná o B1046.4
https://twitter.com/NASA_Nerd/status/1218844111387521024

Petr Melechin
Admin

Díky. Zapomněl jsem to na profilu aktualizovat, když se to číslo stupně potvrdilo.

Petr
Host
Petr

Nejde mi do hlavy jedna věc – jak je možné, že ten trunk plave (jinak by ho asi nevylovili)? Na videu z odpojení od CD je vidět, že to má dno, které ale na fotce z lodi ani na fotce od Elona není, takže dno patrně nepřežilo dopad do vody (je pravděpodobné, že to padalo dnem dolů). Zůstává tedy v podstatě prázdný válec neuzavřený ani na jednom konci. Předpokládám, že je to vyrobené z kovu (?), pak by to ale po dopadu do moře mělo jít ke dnu, ne?

Rosetau
Host
Rosetau

S největší pravděpodobnosti to bude z uhlíkového kompozitu.