SpaceX a NASA se usilovně připravují na únikový test Crew Dragonu a první misi s astronauty

Uběhl už více než měsíc od posledních novinek týkajících se příprav SpaceX na první pilotovanou misi lodi Crew Dragonu s astronauty Bobem Behnkenem a Dougem Hurleym. V mezidobí se nakupily další zajímavé informace, a tak jsme pro vás připravili shrnující článek, který vás s nimi seznámí. SpaceX pokračuje v testování padákového systému a připravuje loď i raketu pro chystaný únikový test, zatímco astronauté provádějí nácviky nouzových situací na rampě. Zároveň v Hawthorne proběhla tisková konference za účasti Elona Muska administrátora NASA Jima Bridenstina, kteří se nedávno vzájemně hašteřili, avšak nejspíš se od té doby usmířili a během tiskovky se podělili o několik novinek ohledně příprav Crew Dragonu.

Co všechno tedy SpaceX zbývá vyřešit, než bude moci do Crew Dragonu posadit lidi? Jednotlivé body velmi hezky ukazuje následující obrázek, který v květnu představila samotná NASA. V případě SpaceX jsou to tyto: výroba nosné rakety, kvalifikace motorů lodi Crew Dragon, dokončení testování padáků a test záchrany za letu. Pojďme si je postupně projít.

Milníky, které Boeing i SpaceX již splnily v rámci vývoje svých lodí a které ještě nutno vykonat (Zdroj: NASA)

Na rozdíl od kosmické lodi má SpaceX raketu pro první pilotovanou misi už vyrobenou a téměř připravenou. První stupeň číslo B1058.1 byl na konci července dopraven na texaskou základnu McGregor, kde koncem srpna podstoupil statický zážeh. Další testovací zážeh pak absolvuje přímo na floridské rampě LC-39A před ostrým startem s astronauty.

Stupeň B1058 během statického zážehu v McGregoru před misí DM-2 (Foto: SpaceX)

SpaceX se také nadále vypořádává s následky dubnové anomálie lodi Crew Dragon na testovacím stanovišti na Mysu Canaveral. SpaceX se však podařilo odhalit pravděpodobnou příčinu této nehody a příslušným způsobem upravit návrh tlakovacího potrubí, aby k takovéto anomálii v budoucnu nemohlo dojít. Těmito úpravami pak následně prošly obě lodi Crew Dragon, jak exemplář C205, který bude brzy použit při testu záchrany za letu, tak C206, který podle Elona Muska dorazí na Floridu v listopadu a má vynést Douga Hurleyho a Boba Behnkena na ISS v rámci mise DM-2.

Návrh Crew Dragonu byl následkem dubnové nehody upraven a původní pojistné ventily byly nahrazeny spolehlivějšími průtržnými membránami. Elon Musk během čtvrteční tiskové konference potvrdil, že tyto ventily byly pozůstatkem z doby, kdy Crew Dragon měl využívat motory SuperDraco také pro přistání, a tak SpaceX potřebovalo znovupoužitelné řešení. Z motorického přistání sice bylo nakonec upuštěno, ale znovupoužitelné ventily zůstaly. Nyní už však budou potřeba jen v případě nouzového úniku lodi, ke kterému by ideálně nemělo nikdy dojít, a tak nevadí, že průtržné membrány nebudou znovupoužitelné. Další změnou je, že systémy pro korekční motorky Draco jsou nyní podle Elona Muska lépe izolovány od systémů pro únikové motory SuperDraco. Všechny tyto úpravy je však potřeba znovu otestovat, než může proběhnout mise DM-2.

Crew Dragon C205 by už tyto změny měl obsahovat a dorazil 3. října na Floridu, kde je připravován na únikový test simulující selhání rakety během letu. Test by podle Elona Muska měl proběhnout koncem listopadu nebo začátkem prosince. NASA zveřejnila fotky lodi C205 i prvního stupně Falconu 9, který ji v rámci testu vyšle na suborbitální dráhu. Dle tweetu Elona Muska bude nutno raketu i loď nakonfigurovat pro její poměrně neobvyklý test a také proveden bude i statický zážeh. Z fotky nelze vyčíst, o který stupeň jde, ale měl by to být exemplář číslo B1046, který za sebou má už tři starty. Dalším kandidátem, který v minulosti Musk zmínil, je stupeň B1048, avšak v obou případech by tak šlo o první misi, při které nějaký stupeň poletí už počtvrté.

Pokračují také samotné testy motorů SuperDraco, které budou hrát klíčovou roli právě během testu úniku Crew Dragonu za letu. Nedávno  SpaceX oznámilo, že od roku 2012, kdy únikové motory vyvinulo, proběhlo již přes 700 zkoušek. Při této příležitosti vyšlo také velice zajímavé kompilační video, které nám nabídlo řadu dosud neviděných záběrů ze zkušebních zážehů těchto motorů. SpaceX jako zajímavost uvedlo, že 8 motorů SuperDraco je schopno za 7,5 sekundy odnést loď Crew Dragon do vzdálenosti 800 metrů, přičemž dosáhne maximální rychlosti 701 km/h.

Právě během testu motorů SuperDraco došlo v dubnu k anomálii Crew Dragonu s číslem C201, což mělo i další důsledky. Tato loď měla totiž o několik měsíců později letět znovu, a to právě při testu úniku během letu. Kvůli jejímu zničení při anomálii však muselo SpaceX změnit určení všech dalších Crew Dragonů, které se v důsledku toho posunuly o jednu misi dopředu. To však mělo původně neplánovaný pozitivní dopad.

Kabina C205, která nyní uskuteční test záchrany za letu, totiž byla původně navržena pro krátkou dvoutýdenní misi DM-2, zatímco Crew Dragon C206 byl naopak plánován pro plnohodnotný dlouhodobý pobyt Michaela Hopkinse a Victora Glovera na ISS v rámci první ostré mise USCV-1. C206 však nyní bude použit už při misi DM-2, a tak se SpaceX i NASA naskýtá neplánovaná možnost, že by mohly tuto demonstrační misi prodloužit o několik měsíců. Obě organizace nyní tuto možnost zvažují. SpaceX by tímto krokem napodobilo svého rivala, firmu Boeing, která si už v dubnu 2018 podala tutéž žádost, aby se první pilotovaná mise změnila rovnou v ostrou šestiměsíční. A co by tímto krokem získala NASA? Vynecháním jedné mise by ušetřila nemalé peníze, které by musela zaplatit za další start Falconu 9 a loď Crew Dragon, nebo za přikoupení dalších míst v ruském Sojuzu.

Astronauté Doug Hurley a Bob Behnken během nácviku uvnitř lodi Crew Dragon před misí DM-2 (Foto: NASA)

SpaceX zbývá také dokončit testování padáků. Ani v tomto směru však nezůstalo ušetřeno nezdaru, když v dubnu došlo k anomálii při zkoušce simulující selhání jednoho ze čtyř padáků Crew Dragonu. I zde si NASA od SpaceX vyžádala rozsáhlou analýzu problému. O výsledcích těchto analýz se před pár týdny NASA velmi pochvalně zmínila, mění totiž způsob vývoje padáků. Díky práci inženýrů SpaceX teď NASA i SpaceX lépe rozumějí „faktoru asymetrie“. Tento faktor je nedílnou součástí kritérií hodnotících bezpečnost návrhu padáků, indikuje totiž nerovnoměrné rozložení zatížení mezi jednotlivými nosnými šňůrami připojenými k vrchlíku. V případě vytažení všech čtyř padáků a nárazu jednoho z nich do ostatních pak právě takovéto nerovnoměrné zatížení může vést i k jejich poškození či selhání.

SpaceX používá tato nová data k výpočtu strukturálních mezí a návrhu padáku. A tyto výsledky také umožňují přesněji predikovat spolehlivost použité konfigurace padáků. Správnost analýz týmu SpaceX podle NASA potvrdil i nejnovější padákový test, který simuloval chování Crew Dragonu po nouzovém úniku z rampy. Při tomto testu se loď převalovala ve vzduchu, než došlo k vytažení jejich padáků. Z tohoto úspěšného testu nám Spacex nabídlo i video níže. Elon Musk dokonce poděkoval na Twitteru svému týmu padákových inženýrů za práci, kterou odvedli. Padáky lodi Crew Dragon jsou podle něj totiž daleko složitější, než se může na první pohled zdát.

Přesto se SpaceX podělilo o několik detailů týkajících se jejich padákového systému. Firma se stále snaží zachovat robustnost padákového systému a přitom nezvýšit jeho hmotnost. Na řešení problému s padáky dodatečně alokovalo SpaceX řadu svých pracovníků, kteří na problému spolupracují s pracovníky firmy Airborne, dodavatelem padáků pro SpaceX. Dle slov Elona Muska, který firmu Airborne minulý víkend navštívil, se zaměřují na novou verzi padáků označovanou Mk3, která by měla astronautům v lodi Crew Dragon zajistit nejvyšší možnou bezpečnost.

Na čtvrteční konferenci pak Elon Musk poskytl několik podrobností ohledně padáků typu Mk3. Prý se jedná o nejbezpečnější padáky na světě a jsou zhruba 10krát bezpečnější než Mk2. Jednou ze změn u nové verze jsou výrazně silnější šňůry, které jsou vyrobeny ze zylonu místo nylonu. Padáky typu Mk3 je však stále potřeba řádně otestovat, což je momentálně velkou prioritou pro SpaceX. Firma doposud provedla celkem 25 testů padáků Crew Dragonu, avšak většina nejspíš byla provedena se staršími verzemi. Do konce roku by dle administrátora NASA mohlo proběhnout až 10 zkušebních shozů verze Mk3. Podle toho, jak dobře testy půjdou a jak moc podobné bude chování padáků při srovnání s Mk2, se pak uvidí, kolik testů bude potřeba celkem, než na Crew Dragonu budou moci letět astronauti. Mimochodem, firma Boeing dokončila poslední padákový test v červnu 2019.

Na misi DM-2 se nepřipravuje jen technika, ale i samotní astronauté. V případě lodi i rakety se NASA i SpaceX sice snaží snížit riziko selhání na minimum, ale astronauti pochopitelně i přesto nacvičují řadu nouzových postupů pro případ nehody či nějaké neplánované situace. Jak už naznačil požár v kabině Apolla 1, který vznikl během testu odpojení na nenatankované raketě, k selhání může dojít v každém okamžiku. Proto je rozhodně lepší být připraven na každou nepravděpodobnou variantu a umět jí čelit.

V září bylo proto provedeno formální ověření postupů nouzového opuštění Crew Dragonu. K testu došlo 18. září 2019 v Kennedyho kosmickém středisku na rampě LC-39A. Astronauti Bob Behnken a Shannon Walker při něm vyzkoušeli dva scénáře záchrany posádky.

Při tom prvním začali svůj únik z konce nástupního ramene, podle scénáře jako by právě vystoupili z lodi. Rameno má délku 25,9m a nachází se ve výšce 66,14 metrů nad úrovní terénu. Oba astronauti přeběhli nástupní rameno a sjeli výtahem do spodní části věže. Zde se jich ujal záchranný tým a odvezl je na ubikace. Pro lepší představu o možnostech tohoto způsobu záchrany, v době Apolla bylo nástupní rameno pro posádku umístěno ve výšce 100 metrů nad povrchem a rychlovýtah svezl posádku dolů za 30 vteřin.

Druhý ověřovaný scénář byl komplexnější. Byly při něm aktivovány všechny alarmy a protipožární kropiče. Oba astronauti dostali při tomto testu do rukou nouzové dýchací přístroje a mohli začít svůj simulovaný únik opět z nástupního ramene. Tentokrát měli zamířit k zachranným košům, které by je v případě problémů svezly lanovkou do bezpečí. V případě tohoto testu však pouze zkoušeli nasedání do nich. Prázdné koše se zátěží poté sklouzly lanovkou do vzdálenosti 366 metrů od rampy LC-39A. Jízda v koši trvá přibližně 20 sekund. V době raketoplánů dosahoval záchranný koš maximální rychlosti 89 km/h. Pro zájemce jsou ke zhlédnutí záběry z roku 2012, kdy NASA provedla poslední skluz košů na rampě LC-39A před jejím předání do rukou SpaceX.

Je tu i video ze seriálu Ze Země na Měsíc, kde je dramaticky ukázáno, jak mohla vypadat celá záchranná sekvence, tedy opuštění kabiny Apolla, běh rampou a skluz lanovkou. V hlavní roli je seriálová posádka lodi Apollo 7.

Pokaždé, když jsem se dnes díval dolů z nástupního ramene, nemohl jsem si pomoci a přemýšlel jsem nad tím, jaké to bude sedět připoutaný v lodi Crew Dragon v den startu. Je vzrušující mít za sebou tento test a moci pokračovat v cestě k misi DM-2. – Bob Behnken

Crew Dragon č. C206 a jeho trunk pro misi DM-2 během výroby v říjnu 2019 (Foto: Everyday Astronaut)

Na závěr jsme si nechali tu nejdůležitější zprávu ze všech. Elon Musk na Twitteru aktuálně oznámil, že veškerý hardware pro pilotovanou misi DM-2 by podle nejnovějšího plánu měl být připraven během následujících deseti týdnů. A to včetně všech zkoušek, tedy jak zkoušky upraveného pohonného systému Crew Dragonu, kvalifikace padáků i testu záchrany lodi za letu. To by znamenalo, že loď by byla technicky připravena zhruba koncem roku. Následně je však potřeba dokončit spoustu vyhodnocení dat z testů a finální kontroly.

Lidé tento proces někdy považují za zbytečnou byrokracii NASA, avšak Elon Musk během čtvrteční konference vysvětlil, že je to nezbytná a důležitá součást celého procesu. Administrátor NASA Jim Bridenstine pak potvrdil, že pokud půjde vše podle plánu, Crew Dragon by mohl dopravit první astronauty k ISS v prvním čtvrtletí příštího roku. Varoval však, že v následujících měsících se během finálních testů a vyhodnocení může objevit něco neočekávaného, co vše zdrží. Musk i Bridenstine zdůraznili, že hlavní prioritou je bezpečnost astronautů, a tak prý SpaceX ani NASA nehodlá věci uspěchat, pokud by to bylo na úkor bezpečnosti. Elon Musk zároveň doufá, že ostré mise, které budou pravidelně dopravovat astronauty na ISS, by mohly začít do konce roku 2020.

Pár dalších zajímavostí z tiskové konference:

  • Po provedení demonstračních misí SpaceX plánuje vyrábět jeden Crew Dragon každé 3–4 měsíce.
  • Elon Musk dal svolení NASA k tomu, aby použila veškeré technologie a poznatky, které SpaceX získalo během vývoje Crew Dragonu. NASA prý může vše sdílet s dalšími partnery, pokud to bude užitečné.
  • SpaceX utratilo za vývoj Crew Dragonu o stovky milionů dolarů více, než původně plánovalo. (Kontrakt s NASA je však víceméně fixní, a tak tyto náklady nejspíš jdou z kapsy SpaceX.)
  • Oznámení nového šéfa NASA pro pilotované mise podle Bridenstina proběhne za několik týdnů, avšak neočekává, že by případné odklady měly negativní vliv na harmonogram misí SpaceX a Boeingu.

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX

Jiří Hadač

Kdysi dávno chemik, nyní redaktor popularizačního webu ElonX, kterému už v dětství učarovala kosmonautika a to natolik, že o ní začal pravidelně informovat. Jeho nejoblíbenější mise SpaceX je NROL-76.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

74
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Marek Kříž
Host
Marek Kříž

> SpaceX plánuje vyrábět jeden Crew Dragon každé 3–4 měsíce

Nechce se mi věřit, že by nebyly znovupoužitelné, když právě znovupoužitelnost je Muskova základní mantra. Takže co s nimi bude po prvnim letu? Nějaká repase, kontroly a … loď pro vesmírné turisty?

bohyn
Host
bohyn

NASA nechce znovupoužívat letěné CD pro posádku. Měly by se přestavovat na nákladní verzi.

petr
Host
petr

Nákladní verze má být úplně jiná. SX doufá, že NASA přesvědčí a bude je možné používat.

Mr. G
Host
Mr. G

Tiez si myslim to iste. Prvy kus pravdepodobne niekde vystavia a dalsie sa zakonzervuju a pojdu do skladu.
Teraz je pozadovany na kazdy novy let s posádkou novy Falcon 9 a novy CD. Myslim, ze sa zopakuje rovnaky scenar ako pri Dragonoch. Dočkáme sa leteneho Falcon 9 s novym CD a neskor leteny Falcon 9 a leteny CD.

Cely program STS bol o znovupouzitelnosti, takze po preukazani bezpecnosti CD by s tym nemali mat problem.

Petr Melechin
Admin

Přesně tak. Zpočátku budou nákladní i pilotované Dragony vždy nové, ale časem nejspíš bude povoleno je používat i opakovaně (minimálně u nákladních misí). Další využití teoreticky můžou najít i u turistických misí.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Myslím si, že by možná mohlo dojít i na lety s platící posádkou, byl by to zajímavý finanční přínos pro SpaceX s minimálními náklady.

bohyn
Host
bohyn

To ano, ale musí to posvětit FAA. Uvidíme v jakém rozsahu bude SX žádat o certifikaci, zda bude zahrnuta i znovupoužitelnost.

petr
Host
petr

Není mi jasné, kdo tedy poletí pokud to změní na 6 měsíční let. Což je vzhledem k uvedenému docela pravděpodobné. Docvičí stávající posádku, nebo poletí část té budoucí, nebo poletí už ve čtyřech celá nová posádka??

J R
Host
J R

Je tady někdo, kdo do věci vidí více a byl by schopen osvětlit situaci kolem padáků? Zdá se mi neuvěřitelné, že se v této fázi řeší zrovna tato otázka a navíc způsobem, že se v podstatě teprve zahajují testy verze, která snad(!) bude konečně použitelná.

(Tedy nevím jak vy, ale já jsem tu včerejší tiskovou vnímal jako první pokus všechny připravit na skutečnost, že se reálně poletí tak za rok. Mohl jsem se přeslechnout, ale myslím, že se nemluvilo o prvním čtvrtletí, ale o první části roku, což je široký pojem a myslím, že slovo pololetí Jim neměl odvahu vyslovit. Nákup dalších sedadel u Rusů je zjevně nevyhnutelný a to je myslím i důvod toho tweetu, protože cirkus kolem toho bude určitě pořádný a nechtěl bych být na Jimově místě.)

Omlouvám se za tak pesimistický příspěvek, ale z obsahu i atmosféry té tiskovky opravdu nemám dobrý pocit.

J R
Host
J R

Tak jsem si to prošel v rychlosti ještě jednou a věc se má tak, že si opravdu dávali záležet na tom, aby nebyli příliš konkrétní. Ale když se to vhodně seřadí, tak ty výroky docela dávají smysl. Volně přeloženo jsem tam zachytil toto:

– lidé se soustředí na abort systém, ale padáky jsou momentálně hlavní problém
– do konce roku se uskuteční deset pokusných shozů, pokud budou data konzistentní, tak se použijí, pokud ne, začnou se znovu řešit
– pokud půjde vše podle plánu, tak by se let mohl uskutečnit v prvním čtvrtletí (jak je správně uvedeno v článku)
– pokud půjde vše podle plánu, tak už nebudou potřeba další místa na Sojuzech
– věci obvykle nejdou podle plánu
– jsou si docela jistí, že se poletí v první “části” roku
– i když se nepoletí v první části roku, tak se určitě poletí

Pak jsem k věci zahlédl dva zajímavé tweety:

Jeff Foust @jeff_foust
Interesting that, after some vagueness at the Bridenstine-Musk event about commercial crew schedules, to have NASA’s Steve Stich at #ISPCS2019 talking about putting crews in orbit in the “next 6 to 8 months.

Emre Kelly @EmreKelly
Just got off the phone with NASA Administrator @JimBridenstine after today’s #SpaceX / Crew Dragon event in Hawthorne. Here’s some of what we talked about:

On keeping crewed flights running to the ISS: “We have to start working with our Roscosmos counterparts on the ISS and buy seats so we don’t put ourselves in a position without American presence on the ISS.”

Ricardo
Host
Ricardo

Dalo se to čekat. Moc nechybělo a Crew Dragon sestřelil ISS z orbity, což vyvolalo zděšení jak taková závažná chyba mohla vůbec projít bezpečnostními testy a analýzami. A kolik dalších skrytých vad tam může ještě být. Evidentně došlo k důkladnému prověření všech bezpečnostních analýz, což nejspíš odhalilo i nějaké drobné problémy s padáky. Když si člověk představí že by v tom měl letět, tak by se nechtěl zabít jenom kvůli takové blbosti jako jsou zamotané padáky. To by si Bridenstein u voličů asi neobhájil. To psychopat Kalousek je jinej kadet, utratí miliardy za nefunkční předražené padáky, 7 lidí se na nich zabije a místo aby šel do basy tak šel dělat ministra financí. Jó, kam se na nás hrabe ustrašené USA 🙂

Petr Šída
Host
Petr Šída

Koukám, že vám něco vysvětlovat je jako házet hrách na zeď, pořád dokola budete stejně omilat nesmysl…

Ricardo
Host
Ricardo

1) Dokud se nevyšetřila příčina proč to bouchlo, tak nikdo nevěděl jestli to nemohlo bouchnout i při dokování ISS
2) Kvůli tomu se dělají bezpečnostní analýzy, kde se predikuje co všechno může způsobit fatální selhání a co je třeba udělat aby se to nestalo.
3) Ta exploze, ikdyž jak se ukázalo nemohla nastat u ISS, nicméně odhalila že byla špatně provedena samotná analýza rizik. A to je to zásadní. MOHLO TO BOUCHNOUT I Z JINÝCH DŮVODŮ.

Samozřejmě tu všichni máme zkušenosti s bezpečnostními analýzami. Je to vidět, že většina lidí nemá páru o čem je řeč.

PetrK
Host
PetrK

To sice ano, ale jen vy dokola tvrdíte, že nechybělo málo, aby to bouchlo u ISS, přestože už i vy víte, že chybělo hodně.

akuhtr
Host
akuhtr

1) Kdyby jste tohle psal od začátku, nevznikl by spor.
3) Bouchnout může z různých důvodů jakákoliv loď zadokovaná u ISS. Když SpaceX použije titan v prostředí kde je považován za bezpečný, a on selže, znamená zo že všichni musí upravit svůj pohled na titan, protože NASA, SpaceX, ale třeba i boeing a rusko budou pro vyhodnocení rizik považovat shodné, či velmi podobné výchozí předpoklady které se ukázali milné.

Jaro Pudelka
Host
Jaro Pudelka

Ste vy vôbec normálny? Už vám to tu vysvetlilo niekoľko diskutujúcich a napriek tomu stále opakujete tie vaše nezmysly o ohrození ISS. Vy ste zrelý na ban za šírenie trolovských názorov. Neviete pochopiť základné veci. Alebo nechcete a to je horšie.

Tonda
Host
Tonda

Politiku jdi resit na sputnik ty padaku,omilas porad stejny nesmysly,ktery ti byly 10x odborne vyvraceny a porad meles svou!!! Takze ty jses jen troll,ale tady se nechytas.

Invc
Host
Invc

Padáky se řešily dávno předtím, než se CD rozhodl rozprášit se po testovací ploše.

1) u jednoho vracejíciho se nákladního se jeden padák neotevřel

2) a i u testovací mise CD naměřili jiné přetížení při přistání v důsledku nějaké anomalie od padáků

petr
Host
petr

To si nemyslím. Spíš jde o to, že sedadla mají ještě nakoupena a moc nepospíchají. Je to jen o rozhodnutí letět testovací let na přelomu roku a nebo letět rovnou plnohodnotný let. Padáky dělali problém vždy a všude. Jsem celkem překvapen, že NASA doposud neměla žádný rozbor jejich vzájemného chování. Tohle použijí úplně všude a myslím, že si s tím hodně sníží váhu. Spíš jde podle mne o to, že ti dva docela dobře nakonec možná nepoletí.

Štěpán
Host
Štěpán

S tím nemůžu souhlasit. Minimálně jako piloti budou potřeba. Zatím nikdo jiný nezná CD jako oni…

akuhtr
Host
akuhtr

Mám pocit že u CD je zásah posádky do letu za běžných okolností spíše nežádoucí…

petr
Host
petr

Přesně tak. Tu loď neřídí, jen jsou vyškoleni jaké tlačítka mačkat v případě nouzových situaci. Mám za to, že jejich proškolení v tomto smyslu nebude jiné než jiných posádek. Ovšem s prací na ISS se u nich na rozdíl od další posádky nepočítalo a to bude trochu problém.

steaph
Host
steaph

Pozrite sa koľkokrát piloti zachraňovali situáciu po zlyhaní automatiky pri dokovaní s MIR. Takže pokiaľ sa z lodí pre ľudí nestanú výhradne automatické drony, budú potrební aj vyškolení piloti. Raz také určite budú, ale začne sa zrejme len so samostatnými letmi – pochybujem, že s misiami na vesmírne stanice…

akuhtr
Host
akuhtr

CD a D2 jsou v tomto ohledu totožné pokud vím. Pokud dokování u ISS svěří D2, pak to bude automatické i u CD.

steaph
Host
steaph

Jasne, to je štandardný režim – ale čo ak nastane zlyhanie automatiky? Riadenie preberie pilot. Na ISS by takú situáciu ešte mohlo zachrániť rameno, ale povedal by som, že to bude až tretia možnosť (automatika->pilot->rameno), ak vôbec. Nebagatelizoval by som to školenie len na “mačkanie tlačidiel”. Skôr si myslím, že sa súčasná dvojka pripraví na dlhší pobyt na ISS, ako by mali narýchlo trénovať niekoho nového na CD.

akuhtr
Host
akuhtr

Otázka je, zda vůbec existuje scénář, kdy je lepší aby CD pilotoval člověk. Dost pochybuji že pokud bude vyřazen počítač řídící let i se všemi zálohami že CD bude ovladatelný a pokud tam ten počítač bude, funkční, je lepší, myslím to nechat na něm. Může být chyba v SW, ale tam bych očekával spíš update za letu. CD mi ani interně nepříjde dost dobře vybaven na příme pilotování člověkem. Ale to je jen můj názor

Invc
Host
Invc

Tam není skoro co pilotovat. Kterou fázi chceš rozebrat?

akuhtr
Host
akuhtr

Já jsem ten kdo argumentuje proti tomu že to budou pilotovat-no asi nevhodné slovo, lidi na palubě…

petr
Host
petr

Tak znovu ten systém je automatický ručně se neřídí. Pilot je cvičen na nouzové situace a nedá se předpokládat, že v tom smyslu budou mít rozdílný výcvik. Všichni jsou cvičeni stejně. Oproti tomu pokud vůbec na ISS neměli být a najednou tam mají 6 měsíců pracovat. Tak jim opravdu proti krátkému letu chybí celá řada zaškolení.

J R
Host
J R

S těmi padáky to asi bude složitější něž jen jejich vzájemné chování. Z toho, že teď na změnili materiál a způsob šití se dá odvodit, že tam zřejmě dochází i jejich poškození.

petr
Host
petr

Myslím, že to spíš souvisí se snahou je udělat lehčí při splnění podmínek bezpečnosti. To co mne zaujalo je, že pokud to dobře chápu, tak doteď vždy vyhodili padáky a na základě mnoha testů a simulací spoléhali, že se s jistou vysokou pravděpodobností otevřou správně a správně zareagují i při selhání některého z nich. SX šetřila váhu udělali to jinak a tak jim tyhle simulace nevycházeli dobře. Takže nasadili na každý padák čidla a vytvořili rozdílné reakce a vypouštění podle toho jak jsou padáky zamotané a vůbec i rozdílné časování otvíraní podle zátěže tak, aby měli jistotu že se nezamotají. Což je zřejmě něco co NASA vůbec neřešila. Proto jim to přijde tak přínosné.

endemit
Host
endemit

Teď už je pozdě “bycha honiti”, ale při zpětném pohledu bych řekl, že ty peníze, které do vývoje pilotovaného CD Spacex vrazí, se jí už nevrátí. Tedy za předpokladu, že za nějaké 2 – 3 roky bude lítat Starship. Nebo se mýlím?

akuhtr
Host
akuhtr

NASA je dost konzervativní, takže než ta přesedlá na Starship chvíli to potrvá. Už jen proto že i u CD pro ně bylo motorické přistání nepřijatelné, ale i kdyby se nevrátilo, řada technologií vyvinutých pro CD se bude hodit i u Starship, například podpora života,… nebude muset být vivíjeta od 0

Invc
Host
Invc

Mno a zrovna u té říkal EM, že bude zcela jiná – protože CD potřebuje life support na 4 dny…takže může spotřebovávat nesená média… ale SS bude muset vydržet mnohem delší dobu (neřešitelnou zvýšením množství médií).

akuhtr
Host
akuhtr

Ok, první věc co mě napadla a rovnou jsem se netrefil 😀

PetrV
Host
PetrV

Podle mne Starship NASA využívat nebude. Je to úřad a certifikace bez záchranného systému je nemožná.

bohyn
Host
bohyn

Možnost záchrany u STS byla ještě menší. Ale na druhou stranu, když STS procházel certifikací, tak v té době, ještě NASA nebyla tak humanitární.

Silhan.J
Host
Silhan.J

Srovnávaš nesrovnatelné.

bohyn
Host
bohyn

Srovnávám poslední certifikovanou US loď. S čím to chceš porovnávat?

Silhan.J
Host
Silhan.J

Jenže to byla trochu jiná doba. NASA opravdu nepotřebuje delší průser s mrtvými astronauty.

petr
Host
petr

je to úřad, ale nakonec to stejně schválí. Výhoda je že na to SX muže pustit spoustu nákladních misí a pokud zdokladují bezpečnost není co řešit. Navíc pokud to bude létat i kontinentálně.

Silhan.J
Host
Silhan.J

Hlavně jim vadilo umístění nohou ve štítu. S tím know-how nás samozřejmě pravdu naučili se toho hodně.

Silhan.J
Host
Silhan.J

Ano, myslíš se.

Vladimír Todt
Host
Vladimír Todt

Doba eufemismů. Smrtelné zranění je nyní zranění neslučitelné se životem (pamatuji ještě když se používal onen výstižnější výraz). V době krize po roce 2008 byly bankovní ztráty nazývány negativním ziskem a Hiroshima 1946 je koukám vlastně také anomálie. :O

bohyn
Host
bohyn

Asi reakce na jiný článek?

k99
Host
k99

Myslím, že Vladimír Todt má na mysli nahrazování slova “nehoda” slovem “anomálie”. Za sebe musím, říct, že s tím docela souzním. “Anomálie” sice zní zajímavě a možná tolik nebolí, ale proč nenazvat věc pravým jménem? Jinými slovy: bouchlo jim to? Bouchlo. Tak je to nehoda 🙂
Toto je jen obecný povzdech, který nesouvisí s tím, zdali je onen eufemismus použit ve zdroji či zda je to vklad pánů MelechINa a Hadače (mimochodem, čtu vás rád, pánové).

Vláďa
Host
Vláďa

Ahoj, už někdo vysvětlil ten igelitovej pytel co má na hlavě technik při nácviku evakuace v koších?

bohyn
Host
bohyn

Jsou tam 3 tací. Přijde mi to jen jako pláštěnka proti dešti. Jako chemická ochrana to moc platné nebude a jako tepelná ochrana už vůbec

Invc
Host
Invc

Na vysvětlení snadno přijdeš sám… stačí si prohlédnout ostatní fotky z nácviku evakuace.

(Astronauti procházejí zapnutýma sprinklerama a technici se motají kolem).

Vláďa
Host
Vláďa

To samozřejmě chápu, ale i my tady v ČR dokážeme použít třeba pončo, nepromokavej klobouk, nebo kapucu od GTX bundy….nasadit si na hlavu igelitak mi přijde trochu, no, amatérský?

Invc
Host
Invc
Radim Slovák
Host
Radim Slovák

Mě spíš zaujala ta ohebnost skafandrů, jestli budou takto funkční i ve vákuu, tak opravdu dobrý.