Třetí integrovaný let Starship

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 14. 3. 2024 14:25 SEČ
  • Startovní okno: 110 minut (13:00–14:50) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Loď selhala při návratu do atmosféry a nosič byl zničen při přistávacím zážehu
  • Loď: Starship S28
  • Nosič: Super Heavy B10
  • Cíl: Nekompletní oběžná dráha s maximální výškou kolem 235 km a nízkým perigeem
  • Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu, USA
  • Pokus o přistání lodi: Nebyl v plánu
  • Pokus o přistání nosiče: Přistání do vody se nezdařilo
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Třetí start kompletní sestavy lodi Starship (výška 50 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška 71 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
  • Během prvního integrovaného letu Starship, který se uskutečnil v dubnu 2023, selhalo několik motorů a mise se nedostala do fáze oddělení lodi od nosiče. Během druhého testovacího letu se SpaceX dostalo podstatně dále – byl otestován nový způsob oddělení stupňů a loď následně úspěšně zažehla všechny motory a téměř doletěla na cílovou dráhu. Nosič nakonec selhal nedlouho po oddělení a loď zhruba 5 minut poté.
  • Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5000 tun, z čehož 4500 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1200 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
  • Na lodi i raketě byly přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití umožnilo přenos telemetrie i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
  • Plán této testovací mise se lišil od prvních dvou integrovaných letů Starship. Let probíhal tak, že loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartovala z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydala se směrem na východ. Raketa Super Heavy se oddělila necelé tři minuty po startu, provedla částečný návrat směrem k pevnině pomocí zpětného zážehu a pak se pokusila o simulované přistání ve vodách Mexického zálivu pár desítek kilometrů od pobřeží. Během přistávacího zážehu však došlo k blíže neurčenému problému a výbuchu rakety ve výšce 462 m nad mořem. Starship mezitím úspěšně dosáhla cílové suborbitální dráhy a během letu kosmickým prostorem otestovala několik věcí. V závěru měla loď provést test opětovného zážehu jednoho Raptoru, ale ten byl nakonec přeskočen kvůli přílišné rotaci lodi. Starship poté vstoupila do atmosféry, kde byl poprvé prověřen tepelný štít. Přibližně 49 minut po startu však došlo ke ztrátě spojení a nejspíš i selhání lodi, která pak dopadla do Indického oceánu.
  • Během letu Starship v kosmickém prostoru SpaceX demonstrovalo schopnost přečerpat 10 tun pohonných látek mezi malou přistávací nádrží a tou hlavní. Šlo o součást kontraktu s NASA v hodnotě 53 milionů dolarů a zároveň první krůček na cestě k plnohodnotnému orbitálnímu tankování Starship, které je potřeba pro mise za oběžnou dráhu Země.
  • Dále poprvé došlo k otevření a zavření dveří nákladového prostoru, který byl vybaven vypouštěčem družic Starlink.
  • Na této misi letěly dosud nejpokročilejší prototypy Starship S28 a Super Heavy B10, které obsahovaly nespočet úprav a vylepšení.
  • Starship:
    • Starship S20 a pozdější prototypy už jsou schopny letů na oběžnou dráhu a jsou vybaveny tepelným štítem a systémem pro oddělení od Super Heavy během letu. Zároveň tyto prototypy už jsou vybaveny nejen třemi atmosférickými Raptory druhé generace, ale také třemi vakuovými motory.
    • Prototyp Starship S28 obsahoval oproti svým předchůdcům několik vylepšení. Především měl plošší vrchlíky nádrží, které zvyšují jejich užitečný objem. Dále měly jeho motory Raptory poprvé elektrické naklápění místo hydraulického.
    • První díly Starship S28 byly ve Starbase spatřeny v červenci 2022 a prototyp byl dokončen v létě 2023.
    • Loď prošla kryogenními tlakovými zkouškami na přelomu července a srpna 2023. Následně začala instalace šesti motorů Raptor a přípravy na další testování. Dne 16. prosince 2023 proběhl spin prime test (roztočení motorů bez zážehu) a 20. prosince následoval statický zážeh všech šesti motorů najednou. (Podrobná historie výroby a testování zde.)
  • Super Heavy:
    • Raketa Super Heavy B10 byla vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace. Jednou z novinek oproti předchozím prototypům Super Heavy byl plošší vrchlík v oblasti společné přepážky hlavních nádrží.
    • První díl pro B10 byl spatřen v červenci 2022 a výroba byla dokončena nejspíš někdy během jara 2023. Kryogenní zkouška proběhla 19. července 2023 (poprvé v areálu Massey’s) a během září 2023 pak proběhly další dvě. Následovala instalace motorů před převozem na rampu v prosinci 2023, kde na úplném konci roku proběhl statický zážeh všech 33 Raptorů najednou. (Podrobná historie výroby a testování zde.)
    • Super Heavy po oddělení od lodi Starship ve výšce 64 km provedla zpětný zážeh, který raketu nasměroval zpět k pevnině. Zpětný zážeh využívá všech 13 středových motorů, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí.
    • Po dokončení přistávacího zážehu měla raketa dosednout rychlostí 8,5 metrů za sekundu do vod Mexického zálivu, kde by se následně potopila. Do této fáze se však raketa nedostala.
  • Vývoj data startu: 2023 → 1. čtvrtletí 2024 → únor 2024 → 14. března 2024

Související články

Fotky

Start

Kompletní sestava

Super Heavy B10

Starship S28

Mise

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Statický zážeh 6 Raptorů na S28:

Statický zážeh 33 Raptorů na B10:

Oficiální animace ilustrující velikost Starship:

Oficiální animace letu Starship na Mars:

Testovací zážeh motoru Raptor 2:

Sestřih z výroby a testování Starship ve Starbase:

Oficiální sestřih záběrů z tohoto startu:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
panTau164

Neví se, proč tak u důležitého startu (testu) se startuje za tmy. Nejen, že jsou horší pozorovací podmínky (z kamer z dálky) ale i ty zaměstnanci – musejí být brzo ráno ve 100% stavu….. ?
Je tam “nařízené” nějaké okno, nebo Elon brzo vstává ? 🙂
Díky

David

To… To jsem taky moc nepochopil. Pravděpodobně ale ta tma samotná až tak nevadí, přeci jen raketa bude letět stejně, ať je tma nebo ke světlo… A hádám, že SpaceX ani tak nejde o záběry z kamer, jako spíše o senzory úplně jiných rozměrů, z kterých čerpají data. Bohužel, pro nás – kteří se na to chtějí koukat, no.
“Naštěstí” se však tento testovací let ještě o půl hodinu posunul… Nezbývá, než si přát odklad ještě pár desítek minut, a už bude v Boca Chica světlo… Koneckonců nás pak teoreticky mohou čekat nádherné záběry za východu slunce… Slunce v Boca Chica totiž vychází 7:38 tamního času. Let je nyní – dle aktuálních informací naplánován na 7:30 tamního času.

David

Ono je ale samozřejmě otázka, jestli něco uvidíme, tak jak tak… To počasí prý nepřeje, a kdo ví, jak je vůbec velká oblačnost. Takže beru zpět. Pokud se vůbec poletí, tak se pravděpodobně nedočkáme záběrů východu slunce, ale jen zamračeného počasí, no. 🤔 😅

Bacon

Dle mého názoru, je to z důvodu stabilního počasí. Krátce po rozednění už je vidět a vzduch se ještě neprohřál, a proto tolik nefouká. Vítr byl i největším rizikem odložení startu IF3. P.

Martin B
PetrV

Doufejme, že dnešní let IFT-3 splní všechny cíle.

PetrV
PetrV

Max Výška 235 km s otazníkem.
Ví se trajektorie a doba letu?

Jiří Hošek

Trajektorie viz aktualizace na této stránce z 06/03/2024 19:36
Plánovaná doba letu 1 hodina 4 minuty 39 sekund

PetrV

Hlavně zdroj původní zprávy byl fake. Internet je plný různých zpráv.
https://twitter.com/DutchSatellites/status/1766485489442328829

PetrV

Pak je pravda v obrázku OFT-3?
Orbital flight test…

avv

Mozem sa spytat, ked kliknem na starship (napriklad vpravo hore) ukazuje tam mi ze mal aktualizovane informacie napriklad 1 den stare, ale mam problem po otvoreni stranky zistit kde konkretne bola nova informacia pridana, vie niekto sa v tom zorientovat prosim? Mne toto pride celkom podivne ze musim kontrolovat kompletne celu stranku a hladat co bolo upravene. Chapem ze supis aktualnych informacii je na mieste no est Kedisy davnejsie slo vidiet len to co bolo vylozene nova informacia pridana a teraz sa v tom uz stracam.

PetrV

Petře, aktualizace po otevření stránky nabihají dlouho.
Musi se dlouho čekat.
V čem je problém.
Začátkem 90 let nabihala stranka minutu, ale dnes?

Pepas87

Potvrzuji že načítání trvá relativně dlouho (z dnešního pohledu). Stránka vždy načtená okamžitě, ale aktuální info trvá vždy desítky sekund, možná až minuty..

Garion

Nesouhlasí. U mě jak na 6 let starém telefonu, tak v práci na 2 roky starém Macu naběhnou aktuální informace do dvou vteřin od naskrolování na ně. Koukám na to skoro denně a potíž v tomto směru jsem snad nezaznamenal, pokud jsem byl na signálu. Občas to načítá dlouho celou stránku (pravděpodobně horším 4G či wi-fi signálem, ale jak se to chytí, tak aktuální informace nabíhají hned.

K S

Na levném androidu z roku 2019 mi to načítání aktualit trvalo taky dlouho. Při brouzdání má ten telefon trochu pomalejší reakce, ale nic hrozného, ale teď jsem pro zajímavost změřil načítání aktualit u tohoto článku a stopky se zastavily na 0:44. Po kliknutí na aktuality jsem šel dělat něco jiného a když jsem se k tomu vrátil, bylo to načtené 🙂
Aktuality o Starlink misích jsou načtené rychle, takže to souvisí s počtem aktualit.
Na novém androidu je to jen o něco pomalejší než na počítači.

Invc

No … IIRC já si stěžoval 🙂 na příčinu.

Načítání toho bloku zdržují videa předtím.

Invc

Víš co bys mohl? Dočasně odstraň ta videa… a uvidíme.

(Neměl sem čas se v tom pitvat – ale už delší dobu jsem se chtěl podívat i na to, že při opuštění stránky se někdy spustí nachvili zvuk posledního videa před blokem).

Naposledy upraveno před 4 měsíci uživatelem Invc
Invc

Pocitově – testovací verze výrazně rychlejší (desktop i mobil)

A dev/performance:
Začátek liveblogu – v cca 2,3s (takže ještě rychleji než v článku o Starlinku)

(Všechna čísla jsou kdyžtak z desktopu).

Dominik

Je mnohem lepší. Liveblog se načte odhadem do 3 sekund. Zde, na stránce s videi, je to různé. Přibližně 10-15 sekund. Testováno na mobilu Samsung S22, připojení Wi-Fi internet rychlý.

Invc

Za mně – po tom pluginu – mnohem lepší.
Statistika u mně (stejný stroj jako včera – tj. jsem v Opeře One / (Chromium) – 64bit, na Win 11 – na Ryzenu 6800HS/32GB RAM a 50mbps DSL, a je to se zapnutým adblockem):

“Ostrá” – stránka:
včera začátek liveblogu – cca 10s
dneska – začátek v 4,2s (konec celé stránky těsně před 5s)

Starlink stránka:
včera začátek liveblogu – cca 2,7s
dneska – začátek v cca 2,7s (konec celé stránky v 4s)

Testovací stránka 1 – vývoj:
včera začínal liveblog někdy kolem 2,7s
dneska – začátek kolem 2s (konec liveblogu v 3,45)
(to znamená, že jsou načteny všechny obrázky/videa v té viditelné části liveblogu – text je načten už za cca 0,3s (liveblog načítá nejprve textové placeholdery a pak je nahradí postupně grafikou)

Testovací stránka 2 – Starlink:
dneska – začátek liveblogu kolem 2s (stejně jako u T1)
hotová stránka je v 2,8s.

(Jinak – když jsem koukal, co brzdí ten liveblog .. mezi T1 a T2 – tak opět tam je v časech “vidět” player youtubu – přímý přenos – ale moc to nevadí, protože jsou načteny už textové informace – zjednodušené tweety a tak)

K S

Díky za úspěšnou snahu to vyřešit. A díky Invc za nalezení skutečné příčiny. I na tom starém androidu to teď načítá výrazně rychleji.

Naposledy upraveno před 4 měsíci uživatelem K S
K S

Vyzkoušel jsem to se starým telefonem na několika článcích a doba načítání je přímo úměrná počtu aktualit. Málo aktualit se načte téměř hned a u dlouhodobých článků to trvá hodně dlouho. Ale na novém telefonu se načítá rychle všechno a na starém mi to nikdy nevadilo tolik, abych si na to musel stěžovat.

Invc

No asi takhle – koukal sem se na články o starlinku (6-43) a tady tento. V obou případech jsem bral handle #aktualni

A v obou případech je ten liveblog poměrně rychlý (cca 0,7-1s – load / parse / render). Rozdíl je – že zatímco tahle část práce nastává u článku o starlinku za cca 2,7s … tak u článku o starship se k tomu dostane až za cca 10s.

Rozdíl je v tom ostatním obsahu stránky – ten liveblog se totiž načítá až skoro jako poslední – přestože stránka je nahrávána na pozici #aktualni (a view už máš na pozici aktuální – takže se z pohledu uživatele nic neděje, protože nevidí, jak se vytvářejí playery, a osazují se obsahem, kontrolují si reklamy, přihlášení atd… ).

Dominik

Potvrzuji. Přesně takové chování jsem také vypozoroval již před delší dobou (měsíce, více než rok).

Jiří

Podobně u mě. Spíš tedy 15 sekund než 10. Test liveblog je minimálně 2x rychlejší.

Filip

Za mě taky potvrzuji tento problém a druhým dechem dodávám, že mi to čekání za ty informace rozhodně stojí. 😀 Takže spíše jen informativně..

prochzde

Asi by to mohl být jeden z posledních testů Starship S28 a vyšších ve Starbase.
Pokud se v testovacím areálu Massey’s podaří “brzy postavit” zařízení pro Starship Static Fire (s odklonem plamene, aby ze Starship už neodpadávaly destičky), tak další testy budou tady.
Uvolní to pláž a nebudou zbytečně uzávěry (lidi, želvy,ptáci a ta nejmenovaná organizace).
Je to dost zjednodušené, protože i při posledním startu “se čekalo na ptáky”!

prochzde

Možná to patří spíš do “Vývoj a výroba Starship a SH”.
Do přístavu v Brownsville dorazil 30.12.2023 (po dvanácti dnech z Floridy) 7.segment pro OLIT3 a dvě nádrže.

prochzde
miki

zdravim, uz sa vie, preco stratili druhy stupen pri druhom lete? zatial stale jedine info je ze stratili signal.

Naposledy upraveno před 7 měsíci uživatelem miki
PetrV

S28 po zkoušce připraven. Teď je na řadě B10.
Eric Berger cituje s termínem paní Lueders.
https://arstechnica.com/space/2023/12/spacex-completes-static-fire-test-in-push-toward-third-starship-launch/

PetrV
PetrV
Mário

Už sa to začína. Keď to takto pôjde ďalej čoskoro začne byť úzke hrdlo štartovacia rampa. Ja si myslím že tretí štart by sa do konca februára mohol podariť. A potom sa budú intervaly len skracovať. Takže ďalšia rampa je nevyhnutnosť. Len teraz ak si dobre spomínam že môžu uskutočniť iba 5 štartov ročne z Texas? Alebo to už neplatí. Každopádne keď sa dizajn ako tak trochu ustáli začne sa tempo dramaticky zvyšovať. Ak sa nič nepokazí možno nebude Starship brzdiť návrat ľudí na mesiac.

prochzde

Nějak jsem nepochopil tu myšlenku…
Z OLIT1 se startuje, OLIT2 už v “základech” stojí a “základy” pro OLIT3 se budují, první díly se začínají převážet do “Starbase”.
II. integrovaný let (start) potvrdil, že OLIT1 je O.K., což je dobrá zpráva pro OLIT2, který potřebuje pro pokračování ve stavbě úspěšný start Ax3 10.1.2024 v ověření nové rampy. Do OLIT3 už lijí beton a přiváží první díly (zbytek dílů je už sestaven a čeká jen na převoz).

Mário

Niečo mi asi uniklo. Pokiaľ viem druhý štart ukázal že ešte je čo vylepšovať. Tankovacie rameno pre Starship utrpelo poškodenie a vyzerá to tak že aj pre Superheavy. Stôl bude potrebovať chladenie a ak treba po každom štarte zvarat praskliny a natierať nohy tiež to nie je OK. Neviem o tom že už sa vie kde bude druhá rampa zatiaľ sú to všetko špekulácie. A o trojke neviem absolútne nič. Floridu nepočítam keďže všetky práce ustali a čakajú kým budete všetko na sto percent a bude sa dať štartovať každú chvíľu bez nutnosti väčších opráv.

prochzde

Ty úniky je třeba dostudovat (vygooglit) a OLI2 je opravdu na KSC.
Pro OLIT3: “Do Starbase poputuje z Floridy první segment věže pro druhou rampu pro mise Starship”. Na stránkách elonx.cz

Ľuboš Majdán

Myslím, že uvažujú nad postavením jednej veže, ktorá by slúžila iba na zachytávanie pri pristátí, bez vybavenia na štart. Obmedzilo by to riziko poškodenia štartovacej veže pri pristátí + okolie (nádrže). Tiež to môže urýchliť prípravu na ďalšie štarty.

Jiří Novotný

To nevím teda, to by možná mohli rovnou přidat k těm raketám nohy, ne, než stavět separátní věž pro záchyty. Zajímalo by mě, jestli se v blízké době o nějaký záchyt skutečně pokusí.

Naposledy upraveno před 7 měsíci uživatelem Jiří Novotný
TomG

Dřív nebo později to budou muset zkusit. Jediný s čím budou mít ale ohromný problém bude vítr. Ta plocha do které bude mít možnost se opřít bude obrovská.

PetrV

Ten vitr je zrovna věc, kterou mají zvladnutou.
Falcon 9 přistává spolehlivě.

Paero

Ale jen za hezkýho počasí, kdy má povolen start.

TomG

Jako zrovna Falcon 9 má při přistání na plošinu ve větru klidně odchylku od středu 2m. Co je docela málo,ale s SH se budou muset vejít do +-40 cm. Zcela určitě tam bude nějaký limit větru,kdy to bezpečné zachycení nebude už možné.

Jiří

Ten údaj 40 cm vychází z něčeho konkrétního nebo se jedná o váš odhad? Tolerance 4,5 % šířky mi přijde extrémně málo nejen na zachytávání, ale prakticky na cokoli.

Naposledy upraveno před 7 měsíci uživatelem Jiří
TomG

Tak zachytávání je plánováno na stejných bodech které se používaj i k vyzvedávání na startovací stolec pomocí ramen…

Jiří

Ano a Mechzilla je pohyblivá v řádu metrů na každou stranu, proto se ještě jednou ptám, z čeho vychází těch 40 cm, říkal to Musk, nebo byla ta informace někde jinde nebo je to jen vaše domněnka? Nepíšete “podle mě”, tak proto se ptám z čeho to vychází a nemyslím to nějak špatně, jen toužím po té informaci :-).

TomG

Tak pokud si správně vzpomínám je to velikost(délka)oněch záchytných bodu na SS a SH.Rameno samotné poskytné jen uhel přilížení k samotné věži.

LZ.

Ty h#@%&*! jsi to zakřikl. Máš B1058 na svědomí..

🙂

Jiří Novotný

No bude to zajímavý a asi i dost riskantní manévr. Sám jsem na to zvědavý.

Jiří

Když první stupeň F9 vstupuje zpět do atmosféry, je rychlost okolo 5000 km/h, kilometr nad zemí, tedy cca 15 sekund před přistáním je rychlost stále ještě asi 500 km/h.
Nějaký vítr pár desítek km/h neudělá proti tomu proudění všude okolo vůbec žádný rozdíl, stejně to musejí naprosto precizně vyrovnávat roštová kormidla, připravená na jakoukoli výchylku ať už z důvodu větru, hustoty atmosféry, teploty atd.
Možná že kilometr nad zemí už je rychlost příliš malá, aby roštová kormidla něco zachránila, jenže jak jsem zmínil už zbývá jen 15 sekund. Představte si Starship na dokonale kluzké podložce jak do ní 15 sekund fouká silný vítr. Jestli ji posune o jednotky procent šířky, tak je to hodně.

Ferda Mravenec

Zásadní rozdíl mezi přistáváním F9 a SH je v tom, že F9 nemůže přiškrtit motory (resp. 1 motor na který přistává) tak, aby “zavisel” na místě. Musí to být provedené tak, že v 0 výšce má 0 rychlost klesání a v ten okamžik vypne motor. Pokud by motor běžel déle, tak začne zase stoupat. To je velmi náročné.
U SH toto odpadá. SH může při přistávání “zaviset”, nakláněním trysek a pomocných motorků i manévrovat do stran (případně kompenzovat vliv větru) a domanévrovat do správné pozice (pokud bude mít dost paliva). Ne, že by to bylo jednoduché, ale trochu to přistání usnadňuje.

Ivo Janáček

Já bych na to moc nespoléhal, ta spotřeba paliva je obrovská, touto cestou určitě nebudou chtít jít,

TomG

No mne hlavně zajímá jak budou chtít v rozumné míře zvládat navraty SH a pak SS z orbity tak aby jim z toho nevzniklo logistické peklo.Protože toho časem budou mít v provozu najednou mnohem víc.

Ľuboš Majdán

Pri prvých pokusoch o zachytenie pri návrate asi nemá zmysel riskovať stratu štartovacej veže. Ale možno sa mýlim a zvládnu to hneď na prvú.

prochzde

Myslím si, že k tomu logicky dojde a vybudují třeba na Masseys jen přistávací věž. Starship a booster protom převezou na Starbase. Stejně tak i testování zážehu u Starship asi bude muset probíhat taky na Masseys. U některých V2 Starship už bude 9 raptorů a to bude chtít odvod spalin.