Starhopper poprvé zažehl motor, další vyrobený Raptor se už testuje

V noci ze středy na čtvrtek SpaceX dosáhlo dalšího milníku ve vývoji rakety Starship, když provedlo první statický zážeh technologického demonstrátoru Starhopperu vybaveného jedním motorem Raptor. Přibližně 3sekundový zážeh proběhl 4. dubna v 02:56 SELČ a podle Elona Muska byl úspěšný.

Testu Raptoru předcházelo mnoho tankovacích zkoušek, které trvaly přibližně dva týdny. Při nich byly nádrže uvnitř Starhopperu mnohokrát plněny metanem a kyslíkem, avšak SpaceX se potýkalo s problémem zamrzajících kryogenických ventilů. Potíže se však evidentně podařilo vyřešit.

Starhopper je připoután k zemi, takže při zážehu motoru nikam neletěl (maximálně se o pár centrimetrů vznesl), ale to se časem změní. Raketa je zatím vybavena jen jedním motorem Raptor (sériové číslo 02), takže může provádět jen velmi malé „skoky“, ale snad již brzy dostane další dva motory, s kterými už bude moci létat do výšky několika set metrů či pár kilometrů a zase přistát. První vyrobený Raptor byl poničen při testování a sériové číslo 03 se momentálně nachází v testovacím areálu v McGregoru, kde projde zkouškami a následně bude nejspíš poslán do jižního Texasu, aby mohl být později nainstalován na Starhopper. Aktuálně to vypadá, že SpaceX vyrábí jeden Raptor přibližně každé dva týdny.

Motor Raptor se sériovým číslem 03 během testování v McGregoru (Foto: Gary Blair / NASA Spaceflight)

Starhopper není vybaven aerodynamickou špičkou, kterou v lednu zničil vítr, avšak podle Elona Muska vlastně není potřeba, a tak nebude nahrazena. SpaceX místo toho souběžně s testy Starhopperu pracuje na výrobě orbitálního prototypu lodi Starship. Ten už nejspíš bude mít vzhledově blíže k finální podobě kosmické lodi a výroba probíhá už od února na montážní ploše, kde vznikl Starhopper.

A aby toho nebylo málo, zhruba 24 hodin po testu Starhopperu je v plánu statický zážeh Falconu Heavy před misí Arabsat 6A. Raketa byla v noci vyvezena na rampu a zážeh by mohl proběhnout po čtvrteční půlnoci. Dění na rampě podrobně sledujeme na profilu mise.

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Roman

To je docela sila jaky bordel napacha jeden Raptor. Až jich bude 31 tak v Texasu bude hodně rušno 🙂

Jiří Hadač

Tak ono bych řekl, že takový bordel by pod sebou udělala každá raketa, bez nějakého deflektoru či šachty. Ale jinak souhlas, s víc motory bude fakt dost rušno 😀

Samo

Keď si predstavím že pred pár rokmi sme diskutovali možnosť letov BFR z Boca Chica a vplyv hluku na obyvateľov tak ma až mrazí ako reálne to možno bude 😀

daevid

Na rampe maju docela prasno (prevazna vacsina okolia rampy tvori hlina) a taktiez mi pride ze preburner pred zazehom pustil do okolia dost zmesi ktora sa vznietila, co aj myslim bolo vidno pri zazehu.
Pokial motorov bude viac a kazdy z nich si upusti svoje nezapalene prdy, mam trochu obavy 🙂

Jiří Hadač

Já osobně čekám, že pokud to s těmi zkouškami Starhopperu a Starshipu myslí v Boca Chica vážně, měli by k tomu do budoucna připravit i infrastrukturu. Samozřejmě, v ideálním případě by to mohlo vypadat já nevím třebas takhle anebo takhle.

Premek

Bude to neskutečný hukot!!! Až nepředstavitelný 🙂

Radomir Vysocky

Mam radost. Ano, po centimetrech “ad astra – jak pravi latinik :-)”. Jako nepoucitelneho laika by me zajimalo, jakym zpusobem budou namerena letova data tohoto “skokana” v SX implementovat do letoveho profilu u pozdejsi verze (verzi) prototypu Star Ship. Tento demonstrator mne osobne prijde spise jako zkusebni platforma pod sirym nebem, hlavne pro Raptory… Jde o to, ze Star Hopper ma uplne jiny design (hmotnost, pomer teziste, pocet motoru, strukturalni konfigurace …), nez nasledujici varianta(y). Co myslite?

Invc

“Jakým způsobem budou naměřená letová data toho “skokana” v SX implemetntovat do letového profilu u pozdějiší verze”?

A odpověď zní – nijak složitě. Jednak to těžištěm zas tak odlišné není a jednak toho příliš z letu pro pozdějiší řízení nepotřebují – možná změřit stranový impulz / klopný moment, jakého jsou schopné motory, ale to klidně můžou udělat i na modelu, který má trochu jiné vlastnosti – přepočtení je otázkou jednoduché momentové rovnice.

Co ale potřebují především je ověření, jak se v reálu chovají motory (a celé to jejich krmení), jak funguje upevnění motorů, jak fungují náklony trysek, restarty v pádu po tryskách, ovládání tahu atd.. a ověřit, že si to neupálí nohy při přistání (a možná i startu). A pro tyhle účely to klidně může mít na sobě krabici, kouli, nebo klidně Mickeymouse – je to vcelku jedno.

Ona ta čepice, co jim spadla, byla spíše na oko … a tak se pak rozhodli ji už nedělat… sice to nebude vypadat tak cool, ale prostě stačí škrtnout v nějaké rovnici pár decimetrů z výšky těžiště od osy vychylování motorů … a hotovo.

Radomir Vysocky

Diky za odpoved, asi opravdu v tomto pripade jde hlavne o overeni provozu motoru. Ten prototyp orbiteru, ktery vznika paralelne, bude uz bliz realu. Letove, aerodynamicke a zatezove vlastnosti budou zkouseny hlavne az na nem. Kazdopadne, bude to jizda… Lidem z SX drzim palec, na tento typ dopravy fandove kosmonautiky cekaji pres padesat let 🙂

Zdeněk

Peťo, – tak tohle je super zpráva. Díky za informaci. P. S. maximálně se o pár centrimetrů vznesl. To mě pobavilo 😃. SHS poskočil o pár centrimetrů. To od zítra budu říkat v práci a doufám že se to chytne.