Elon Musk o vývoji Tesly Model S a elektrické, plně autonomní budoucnosti

Americký časopis Motor Trend letos slaví 70 let své existence a jeho redaktoři se v rámci oslav rozhodli sestavit žebříček nejlepších aut pro každý rok od roku 1949, tedy od založení časopisu. Za rok 2013 zvítězila Tesla Model S, která později vyhrála také ocenění Ultimate Car of the Year, tedy cenu pro nejvýznamnější a nejdůležitější auto posledních 70 let. Tento elektromobil od Tesly porazil například Toyotu Prius z roku 2004 či druhou generaci legendární Mazdy RX-7. Pár dní po vybrání Tesly Model S udělal Motor Trend rozhovor s Elonem Muskem a Franzem von Holzhausenem, jenž má v Tesle na starost design vozů. Nyní vám přinášíme souhrn toho nejdůležitějšího a nejzajímavějšího, co v rozhovoru zaznělo.

Franz von Holzhausen (vlevo) a Elon Musk s redaktorem magazínu Motor Trend před původním prototypem Tesly Model S (Foto: Motor Trend)

Velká část rozhovoru se pochopitelně točila ohledně vývoje Modelu S. Historka o tom, že byl vůz navržen v rohu továrny SpaceX, jelikož Tesla tehdy neměla vlastní designové studio, je poměrně známá, méně zmiňovaná je ovšem skutečnost, jaké měl tehdy ještě malý tým problém s umístěním sedmi sedaček do tohoto liftbacku. Musk totiž chtěl, aby se Model S mohl prodávat i v sedmimístné variantě a zároveň aby stále měl nějaký zavazadlový prostor. V rozhovoru konkrétně Musk zmínil, že se snažili navrhnout auto se šílenými parametry, které zněly nesplnitelně. Dle Holzhausena pak bylo obtížné skloubit požadavek na sedm míst s karoserií typu liftback. Tesla nakonec sedmimístnou variantu prodávala do roku 2018, kdy tato možnost z nabídky zmizela.

Dvojice dětských sedadel v zadním kufru Tesly Model S (Foto: Thomas Harrison-Lord)

Během vývoje se také tým kolem Muska potýkal s problémem výšky vozu. Oproti autům se spalovacím motorem má totiž elektromobil v podlaze ještě rozmístěné baterie, s nimi spojenou elektroniku a ochrannou vrstvu. Vůz v ceně Modelu S řadící se po bok luxusnějších sedanů a liftbacků pak samozřejmě musel mít dostatečný prostor nad hlavou. Zároveň ale dle Muska nemohl být Model S příliš vysoký, jelikož by nevypadal dobře. Vzhled byl obecně pro Teslu tvrdším oříškem, jelikož podle Muska je obtížné navrhnout líbivý sedan/liftback. Oproti tomu u sportovních aut to je prý o dost jednodušší. Mimochodem, v jiném nedávném rozhovoru Musk řekl, že se nejdříve pokusil navrhnout Model S sám, stejně jako v případě prvního Roadsteru. To se mu ale prý nepodařilo, a tak najmul právě Franze von Holzhausena, který tehdy pracoval jako designér v Mazdě.

Rozhovor Motor Trendu se stočil také na 17palcový dotykový displej, který ve voze slouží k ovládání různých funkcí. I s ním si Tesla užila svoje, dle Muska bylo nejtěžší vůbec přimět dotykovou část správně fungovat. Tesla totiž tehdy používala běžný displej, ke kterému sama dodělávala dotykové rozhraní. Tehdy prý šlo o vůbec největší dotykové rozhraní s vysokou přesností. Obecně byl Model S navržen tak, aby byl vlastně počítačem na kolech. Z toho důvodu bylo podle Muska potřeba, aby měl elektromobil přístup k internetu a aby byl jeho software průběžně aktualizován.

Dotyková obrazovka v Tesle Model S (Foto: Tesla)

Část rozhovoru byla věnována také budoucnosti automobilky a tomu, jak se chce Tesla vyrovnat s nastupující konkurencí velkých a zavedených výrobců aut. Musk uvedl, že Tesla musí zvyšovat produkci, cílem je vyrábět miliony aut ročně. Dalším podstatným faktorem je cena, kterou má automobilka dále v úmyslu snižovat, respektive nabízet verze vozů, které budou stát méně než dnes. Velký prostor pro zlepšení je dle Muska v ceně baterií a pohonné jednotky.

Samostatnou kapitolou je pak autonomní řízení, které dle Muska změní celý automobilový průmysl. Budoucnost bude podle něj plně elektrická a plně autonomní. Z toho důvodu prý není výhodné dnes kupovat vozy s konvenčním pohonem, jelikož jejich hodnota bude v budoucnu oproti elektromobilům výrazněji klesat. Auta jezdící na benzín či naftu budou podle Muska v budoucnu něco jako dnes koně. Někteří lidé je stále budou vlastnit, ale spíše pro zábavu a z důvodů rekreace, nebudou je už ovšem využívat k běžným činnostem. Počet neautonomních a neelektrických vozů v budoucnu Musk odhaduje na 1–2 %.

V průběhu rozhovoru byl též zmíněn chystaný pick-up, o němž Musk řekl, že by ho Tesla mohla odhalit později tento rok. Nejspíš tak došlo k drobnému odkladu oproti dřívěji avizovanému létu tohoto roku. Je možné, že se podrobnější informace dozvíme na konferenčním hovoru k finančním výsledkům Tesly za druhé čtvrtletí 2019. Ten je plánován na 24. července od 23:30 našeho času.

Zdroj: Motor Trend




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
12 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře