Elonovinky #143: Autonomní Tesle dělají problémy kruhové objezdy, ale mlha ne

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

První skupina řidičů už měsíc testuje plně autonomní Tesly v reálném provozu a z jejich videí je možné si udělat dobrý obrázek silných a slabých stránek této verze Autopilotu. Systém rozhodně není dokonalý a někdy dělá doslova školácké chyby, ale na druhou stranu jsou autonomní Tesly v některých ohledech takřka dokonalé a někdy svými schopnostmi dokážou příjemně překvapit. Navíc se viditelně zlepšují.

Tip: Nedávno jsme pro vás přeložili několik zajímavých videí z betatestování autonomních Tesel. Najdete je zde a zde.

Předchozí epizody Elonovinek:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
21 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ondřej

Skvělý sestřih a komentář, díky moc za něj! Skoro všechna ta videa jsem už na YT viděl, je neuvěřitelné, jaký tam je pokrok. V nejbližší době má vyjít nový update bety, podle Elona má jít o větší update, tak jsem opravdu zvědavý na nová videa. Věřím, že během příštího roku už si budou moct v USA i za volantem pospat 🙂

Ondřej

Super, jsem nevěděl, díky! Jdu mrknout na videa 🙂

Ondřej

Taky jsem si myslel, ale asi to je fakt ono (viz https://twitter.com/elonmusk/status/1331062680921235456 ) 🙂

Ondřej

Tady chlap říká v 9:27, že je to stále 10.2 BETA ( https://www.youtube.com/watch?v=WZGev2QiYYE ), je to tam i vyobrazené…takže možná teprve přijde ta vylepšená verze. Jinak po shlédnutí pár jízd mi to taky nepřijde, že by se tam něco extra změnilo…

Dr.Valve

Vyspať asi nie, nato tu bol len Kitt a Knight Rider: https://www.youtube.com/watch?v=HHOTtoNHYO0

PepaX

Ten autopilot je vlastně v autoškole 🙂

Ivo Janáček

No jak vidno, tak cesta bude ještě hodně dlouhá, to co je na videu je tak sotva na hranici SAE3, ale podle mě stále ještě bez šance. Navíc je potřeba si uvědomit jak pomalu ty auta jezdí a navíc na US silnicích, které by zvládlo i malé dítě.

Řekl bych, že kluci programátoři mají před sebou ještě hodně dlouhou cestu (obzvlášť, když data sbírají už dlouhé roky) a to nemluvím o tom, že třeba v EU ještě stále nejde provozovat ani SAE3, ale je mi jasné, že Tesla si s tím poradí klasickou cestou beta verze/testovací verze, která se bude v praxi zneužívat k běžnému využití.

Ivo Janáček

Pokud jde o rychlost, pak nevím proč ty videa zobrazují vždy velmi pomalu jedoucí vůz. Navíc řízení je v některých extrémně nepřesné a nepřijde mi bezpečná jízda v protisměru ani přes kruhový objezd rovně. Zde je to tedy stále na úrovni SAE2 a nikoliv 3, kam předpokládám se touto aktualizací chtějí dostat. Dejte takové auto do nějakého města v Itálii a moc dlouho bez nehody to asi nebude.

Pokud jde o silnice, tak lepší silnice, než v US opravu neznám. Kvalitní značení, extrémně nízké limity rychlosti, pomalí řidiči. Nelze srovnávat s dynamikou v Evropě a už vůbec ne s kvalitou silnic a jejich šířkou. Navíc v momentě, kdy dojde na sníh či obecně horší povětrnostní podmínky, tak to bude ještě zajímavé. Tak mě napadá, jak mají vyřešenou funkčnost těch bočních kamer, když tam budou kapky vody případně to třeba namrzne?

Já snad Tesle vytýkám stav legislativy v Evropě? Já jen píšu jak to asi “vyřeší” Tesla. Já jen píšu, že si myslím, že je před nimi ještě hodně dlouhá cesta do cíle kterým by mělo být SAE5 i když jako taxíky by asi prošlo i SAE4.

Ivo Janáček

0:49 vůbec nevidí odbočující auto
0:57 nesmyslné zařazení do pravého pruhu
2:22 pohodová zatáčka rychlostí 25mph, náklaďák vedle jede skoro rychleji 🙂
3:08 musí potvrdit změnu pruhu, proč to dělá?
8:29 zase se musí ručně přeřadit
Pořád dálnice, nic složitého
11:31 zásah do řízení
12:10 další zásah do řízení

Má smysl pokračovat? Víš co říká SAE3?

SAE3 – podmíněná automatizace („eyes off“), v definovaném prostředí se řidič nemusí věnovat řízení, musí však být připraven převzít řízení v časovém limitu, který stanoví výrobce

V tomto případě to splňuje pouze řidič, protože se často během jízdy nevěnuje řízení, bohužel auto dělá chyby a není to tak, že by vyzvalo řidiče k převzetí řízení, tedy nemůže to být SAE3.

29:20 to je co? Najednou auto uhnulo doprava a následuje jízda jak pod vlivem alkoholu
31:00 zde se odkazuje na navigační data, neměla mít Tesla řízení nezávislé na navigačních datech???

Dál se mi to nechce sledovat, je vidět, jak málo stačí – nízké slunce a auto má problém.

Ještě jednou k tomu SAE3, auto musí dát řidiči dostatečný čas (předpokládám několik sekund předem) převzít řízení. Tady vidíme, že auto nedalo vědět a jelo špatně. Toto tedy není řešení SAE3, ale stále jen pokročilé SAE2.

Martin B

V té 30. minutě Tesla opravdu špatně zahla do uzavřené silnice, ale jak je vidět, tak ten řidič před ním udělal přesně to samé a pak se musel otáčet 🙂

Naposledy upraveno před 10 měsíci uživatelem Martin B
Ivo Janáček

Takže čistě mráz problém nebude, naopak zimní špinavá solná břečka boční kamery spolehlivě oslepí.

PepaX

Logicky očekávám autodiagnostiku, to se přímo nabízí. Pokud radar ukazuje něco jiného nežli kamera, tak se auto zastaví, zamyslí a řekne něco ve smyslu: “to že máš zadělaný přední sklo, to je tvůj problém, ale jestli neuklidíš ten svinčík z kamer, tak nikam nejedem.” A je to. Problém vyřešen, jedese dál.

kayle

Pri tom radare to je komplikovanejšie.
mY – má ohrev.
m3 – nemalo ohrev. Ale je možné, že po nejakom update už má, keď ho má mY a dostáva rôzne úpravy od mY.
mS a mX – nemali ohrev. (tu vôbec netuším či nastala zmena)

A chystá sa asi použitie nejakého nového typu radaru (našli nové ID, viac kdesi na https://twitter.com/greentheonly), tak aj ešte nemajú ohrev, snáď pridajú.

kayle

To áno, to nenamietam. Tam by problém nemal byť.