Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.
Falcon Heavy má za sebou třetí a na dlouhou dobu poslední start, ale nejsilnější raketa současnosti se s fanoušky rozloučila ve velkém stylu. Nedávná mise STP-2 byla nejnáročnější v historii SpaceX a během živého přenosu rozhodně bylo na co koukat. Kromě ladného přistání bočních stupňů a úspěšného vypuštění dvou tuctů satelitů jsme se dočkali taky úplně prvního zachycení aerodynamického krytu do sítě. Jedinou vadou na kráse tak bylo nezdařené přistání centrálního stupně.
(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)
Předchozí epizody Elonovinek:
Neuralink na svém blogu zveřejnil příspěvek, ve kterém shrnuje aktuality kolem své první klinické studie.…
Veřejnosti byl představen nový skafandr SpaceX určený k výstupům do volného prostoru, který bude poprvé…
Noland Arbaugh, první lidský uživatel neurálního rozhraní Neuralinku, se nedávno na X podělil o své…
Řady uživatelů sítě Starlink se stále rozrůstají a my se dnes vrátíme na mořskou hladinu.…
V dalším dílu nepravidelného cyklu shrnujeme krátké zprávy související s Neuralinkem. Elon Musk v rozhovoru…
Raketová technika je něco, co nás opravdu fascinuje. Dnes se proto podívame na místa, kde…
Zobrazit komentáře
Trochu mi je divné že každý spomína len 3m$ za polovicu krytu (inak zaujímala by ma cena práce a nájmu na rok za všetko dianie okolo GO Ms Tree, nech vieme koľko polovíc krytu treba ročne zachrániť aby to cenovo dávalo zmysel). Marí sa mi že ako zhruba rovnocenný dôvod pre ich záchranu uvádzal Elon aj fakt, že vzhľadom na zdĺhavosť výrobného procesu by boli bez záchrany krytov obmedzení v počte uskutočniteľných štartov. Možno to hrá len malú rolu, no subjektívne myslím je to možno ešte dôležitejší faktor ako samotná cena. Ak chcú štartovať jedného dňa každý týždeň, znamená to nový kryt každý týždeň... Druhý stupeň je drahší, no je z hlinníku a pravdepodobne ho dokážu vyrobiť o niečo rýchlejšie ako aerodynamický kryt.
Ale no tak :D start falconu kazdy týden je úplně mimo realitu
Ano, výroba krytů může časem představovat úzké hrdlo (loni dokonce párkrát málem způsobila odklad), a několikrát jsem to už v článcích zmiňoval, ale nepíšu to pokaždé. O cenách provozu Ms. Tree jsme také už psali, odhaduje se, že pronájem lodi vyjde na necelé 3 miliony dolarů ročně, takže těch krytů není potřeba zachránit moc, aby se to vyplatilo.
ked potrebuju 2x ale 4x viac krytov tak predsa rozsiria vyrobnu linku resp. postavia novu(e)
cize vsetko je len o peniazoch
Ta výroba zabere opravdu hodně místa a v Hawthorne na to už nejspíš prostor není, i kdyby novou linku chtěli postavit. Jasně, můžou to postavit někde jinde, ale představuje to prostě další komplikaci. A vzhledem k tomu, že SpaceX nejspíš nechce Falcony provozovat déle než tak dalších 5–10 let, radši by se vyhnuli stavbě nové linky.
za 5-10 rokov sa ta linka urcite splati ak by teda vyrabali tie kryty fakt masovo
Super ze sa im dari stale lepsie zachytavat kryt. Za chvilu mozno vyplava aj druha lod.