Tesla dostala pokutu za montážní stan, který jí pomohl navýšit výrobu Modelu 3

Jedním z podstatných kroků k dosažení výrobní kapacity 5 tisíc kusů Modelu 3 týdně bylo pro Teslu postavení provizorního stanu vedle továrny ve Fremontu. Do té sice automobilka investovala několik miliard dolarů, dvě až příliš automatizované výrobní linky se ovšem potýkaly s různými problémy, které Musk v jednom z prohlášení shrnul jako „výrobní peklo“. Pomyslný trn z paty automobilce vytrhl provizorně postavený stan z hliníkové konstrukce v okolí továrny ve Fremontu, jehož výrobní linka je na rozdíl od té automatizované obsluhována převážně lidmi.

Stan s montážní linkou GA4 v červnu 2018 (Foto: Nhat V. Meyer/Bay Area News Group)

Právě v tom spočívá hlavní výhoda této montážní linky nazvané GA4 (General Assembly 4). Lidé jsou totiž schopni mnohem efektivněji a rychleji reagovat na vzniklé problémy a nečekané situace než stroje, které automobilka používá v ostatních linkách. Stan je postavený z dílů od firmy Sprung Instant Structures Ltd., přičemž jeden díl je vysoký necelých 16 metrů a na délku měří kolem 45 metrů. Tyto díly jsou pak pospojovány dohromady a celá stavba na délku měří asi 300 metrů.

Stan zvýšil výrobní kapacitu Modelu 3 o 50 %, jeho stavba navíc v červenci 2018 zabrala pouhé dva týdny. K jejímu vybavení byla dle Muska použita převážně přebytečná technika, kterou již měla Tesla koupenou a neměla pro ni využití po úpravách linky uvnitř továrny. Možná právě i z tohoto důvodu Musk v jedné odpovědi na Twitteru uvedl, že si není jistý, zda Tesla potřebuje stan nahradit novou budovou. Záběry na stan můžete vidět v následujícím videu:

O stan se ale v průběhu minulého roku začala zajímat Cal-OSHA, agentura pro kontrolu bezpečnosti práce, která ho shledala nevyhovujícím a Tesle udělila pokutu, jak v lednu informoval server Business Insider. Podle agentury Tesla z hlediska zajištění bezpečnosti práce selhala v tom, že pro stavbu nezískala povolení a že nebyla provedena kontrola potenciálních rizik. Tesla též dle Cal-OSHA nic neudělala s dírou v „podlaze“ (stan v podstatě žádnou podlahu nemá, je postaven na bývalém parkovišti) hlubokou asi 20 centimetrů a údajně neproškolika pracovníky v případě bezpečnostních postupů, dále též agentura jako riziko označila vyčuhující železné tyče.

Sečteno a podtrženo, Cal-OSHA se rozhodla Tesle udělit pokutu necelých 30 tisíc dolarů, což je velmi malá a spíše symbolická částka, která je dokonce nižší než cena jednoho Modelu 3. Tesla se každopádně proti rozhodnutí odvolala, přičemž Laurie Shelby, viceprezidentka Tesly zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví při práci, uvedla, že její tým v uplynulých šesti měsících postupně zvyšoval bezpečnost v nové montážní lince. Kontrola od Cal-OSHA prý nebyla důsledkem žádného pracovního úrazu, navíc její část probíhala v době, kdy byl stan teprve ve výstavbě a nebyl plně dokončený (nejspíš z té doby je výtka ohledně železných tyčí).

První Model 3 Performance sjíždějící z linky GA4 (Foto: Elon Musk)

Thomas Armstrong, profesor na Michiganské univerzitě, jenž spolupracuje s různými automobilkami v oblasti zlepšení bezpečnosti práce, pro Business Insider uvedl, že vzhledem k rychlosti postavení montážní linky ve stanu nejsou zjištěná provinění překvapující. Neznamená to ovšem, že by byla montážní linka pro pracovníky nebezpečná, jelikož se dle Armstronga jedná především o provinění v oblasti prevence. Zároveň jde o nedostatky, jenž jsou v automobilovém průmyslu obvyklé.

Není to poprvé, co byla Tesla prošetřována úřadem Cal-OSHA, v průběhu minulého roku tomu tak bylo i v případě údajného lživého nahlašování úrazů, z něhož byla automobilka mediálně obviněna. Tehdy Cal-OSHA konstatovala, že nezjistila žádné pochybení či nedostatky. Tesla v rámci bezpečnostních opatření provádí velký počet změn za účelem zvýšení bezpečnosti svých pracovníků, v průběhu minulého roku též otevřela pro své zaměstnance vlastní zdravotní kliniku.

Zdroje: Ars Technica




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
8 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře