Nové jméno pro BFR, Tesla nemá konkurenci, futuristický pickup, a další novinky z rozhovoru s Elonem

Elon Musk a Kara Swisher během natáčení rozhovoru pro Recode (Foto: Sam Teller / Recode)

Elon Musk před pár dny poskytl 80minutový rozhovor Kaře Swisher z webu Recode. Rozhovor byl velice výživný, obzvlášť co se týče pokroků Tesly a The Boring Company. Musk ale mluvil také o novinářích, Twitteru, novém jménu pro BFR, umělé inteligenci a chystaných produktech Tesly, jako je autonomní řízení a elektrický pickup. Jelikož byl tentokrát k dispozici textový přepis rozhovoru, rozhodl jsem se pro přímý překlad Elonových výroků namísto tlumočení. Citace jsou však mnohdy zkráceny, pospojovány z několika částí či jinak upraveny.

Twitter

Twitter je pro Elona oblíbeným způsobem komunikace s veřejností. Jak tedy toto médium používá?

Tweetuju zajímavé věci, jak na ně zrovna narazím. Moc si nehlídám, co píšu. Baví mě to. Tweetuju většinou z domova. Na Twitteru trávím méně času, než si lidi myslí, možná tak 10–15 minut. Beru to jako způsob, jak se něco přiučit a být v kontaktu s aktuálním děním. Je to takový náhled do vědomí celé společnosti.

V srpnu jej však jeho tweety o privatizaci Tesly dostaly do problémů, za což mu komise SEC udělila tučnou pokutu. Znamená to, že se musí víc hlídat?

Ne, myslím, že jde hlavně o věci, které by mohly mít výrazný dopad na cenu akcií v době, kdy je otevřená burza. To je tak všechno.

Novináři

Tesla a Elon jsou mnohdy terčem lživých reportáží, a Elon proto v minulosti mnohokrát kritizoval jak konkrétní novináře, tak média obecně.

Můj názor na novináře se výrazně zhoršil. Množství nepravdivých článků je neuvěřitelné. Třeba Wall Street Journal měl na přední stránce článek ve smyslu “FBI utahuje smyčku”. To je naprostá lež. Je to absurdní. Otisknout takovou nepravdu na přední stránce významných novin je nehoráznost. Proč se vůbec považují za novináře? Jsou hrozní.

Běžnou reakcí novinářů je „Můj článek je v pořádku, on jen nedokáže přijmout kritiku.” Ne, tvůj článek je nepravdivý a jenom to nechceš přiznat. Řešením je, aby novináři byli upřímní a pravdomluvní, ověřovali si svoje články a řádně opravovali věci, které jsou nepravdivé. Jenže to nedělají.

Model 3 a nejobtížnější rok

Tesla a Elon mají za sebou své nejobtížnější období, jelikož osud firmy závisel na úspěšném navýšení výrobní kapacity Modelu 3.

Bylo to nesmírně obtížné. Je velmi těžké přežít jako automobilka. Lidé nemají ponětí, jakou bolestí si Tesla musela projít. A já taky. Bylo to mučení. Všichni zaměstnanci pracovali 100 hodin týdně. Ale jinak to nešlo. Některé týdny jsem pracoval třeba 120 hodin nebo tak něco. Po čase by z toho člověk začal magořit. Teď jsme zpátky na 80 nebo 90 hodinách, a to už je udržitelné.

Bylo to hrozné období. Mám pocit, že za poslední rok jsem zestárl o pět let. Nejhorší rok mojí kariéry. Extrémně bolestivý. Já a další lidi v Tesle jsme museli napravovat chyby ve výrobě Modelu 3, kterých bylo hodně. Některé jsem vyřešil já, další vyřešil Jerome [Guillen]. Pomáhali všichni, celý tým. Javier [Verdura], Franz [von Holzhausen], Deepak [Ahuja], všichni. Členové právního oddělení ve 3. čtvrtletí doručovali auta. Todd [Maron] je skvělý. Všichni do toho museli jít naplno, abychom vyřešili navýšení výroby.

Výroba Modelu 3 (Foto: Bloomberg)

A je Tesla z nejhoršího venku?

Myslím, že je na tom teď dobře. Tesla už není na pokraji smrti. Jsme v dobré pozici. Ale nechci zlenivět. Až do září jsme byli neustále v situaci, že pokud tohle nevyřešíme, bude to znamenat konec. Teď už na tom jsme lépe. Pořád musíme tvrdě makat, ale jsme z nejhoršího venku. Alespoň co se týče výroby Modelu 3. Dokážeme teď bez problému vyrábět 5000 Modelů 3 týdně. Teď pracujeme na navýšení na 6000 kusů a pak 7000 kusů týdně při udržení nákladů na uzdě. Už teď bychom mohli vyrábět tak 6500 kusů týdně, ale bylo by to za cenu vystresovaných lidí a spousty přesčasů.

Proč je výroba aut tak náročná?

Výroba jakékoli složitější věci vyžaduje síť dodavatelů, která reaguje s 6měsíčním zpožděním. My máme nějakých 10 000 dodavatelů, což je šílené číslo. Musíme objednat součástky pro tolik aut, kolik myslíme, že budeme vyrábět za 6 měsíců. A pokud pak ta auta nevyrobíme, náklady nezmizí. Setrvačnost je neskutečná. Je to jak flotila supertankerů. Když pak něco pozastaví výrobu, což může způsobit kterýkoli z těch 10 000 dodavatelů nebo některý z 10 000 interních procesů, pokud je něco z toho pomalé nebo špatné, nemůžeme vyrábět auta. Stačí, aby chyběla jedna věc. Výrobní tempo určuje ta nejpomalejší nebo nejsmolnější část celého procesu.

Důležitost Tesly

Stacionární baterie Tesla Powerpack (Foto: Tesla)

Tesla nesmí zemřít. Je velmi důležitá pro urychlení nástupu dlouhodobě udržitelné dopravy a výroby energie. Tesla je největším motivátorem pro to, aby se ostatní automobilky pustily do výroby elektromobilů. To je velmi důležité pro budoucnost světa a život na Zemi bez ohledu na politickou stranu, rasu nebo náboženství. Pokud nevyřešíme problematiku životního prostředí, je s námi konec.

Myslím, že Tesla posunula pokrok na poli udržitelné energie minimálně o 5 let, možná spíš 10. A pokud budeme pokračovat, může to být až 20 let. To už je z globálního hlediska výrazný rozdíl.

Autopilot a autonomní řízení

Asistenční systém Tesla Autopilot je neustále vylepšován a časem má umožnit zcela autonomní řízení. Co je momentálně největší překážkou?

Hlavní výzvou je zlepšování neuronových sítí, aby všech 8 kamer dokázalo rozeznávat objekty. 3 kamery jsou vepředu, další 2 na každé straně a 1 vzadu. Máme vlastně 8 různě komplexních neuronových sítí. Výstup z těchto sítí musíme integrovat do plánování trasy a navigace. Nejobtížnější pak je vyřešení všech možných okrajových situací. Silnice jsou chaotické a matoucí. Asfaltové spoje nebo čára od smyku někdy vypadají jako značení pruhů. Někdy je značení prostě špatně nakresleno. Jedním z největších problémů u funkce “Navigate on Autopilot” bylo vyřešit, aby na rozdělující se silnici ve tvaru Y auto nejelo prostředkem. Nyní pracujeme na integraci značek, semaforů a ostrých zatáček.

Co je potřeba k tomu, aby autonomní řízení bylo legální?

Myslím, že k přesvědčení zákonodárců bude potřeba ukázat jim miliardy najetých mil, u kterých bude statisticky významný rozdíl v bezpečnosti v porovnání s lidskými řidiči. Pokud bude pravděpodobnost zranění ve srovnání s lidským řidičem poloviční, legislativa autonomní řízení podpoří. Ale musí to být opravdu velký vzorek, aby zahrnoval všechny možné situace.

Znázornění kamer a senzorů, kterými jsou vybaveny vozy Tesla (Zdroj: Tesla)

 

Konkurence Tesly

Jak Elon vnímá konkurenční automobilky a firmy, které pracují na autonomních vozidlech?

Nad konkurencí moc nepřemýšlím. Snažím se prostě, aby naše auta byla co nejlepší a měli jsme ty nejlepší inženýrské a výrobní talenty na světě. Myslím si, že Tesla je ze všech nejblíž k všeobecně použitelnému systému plně autonomního řízení. Určitě se to dá udělat tak, že systém bude spolehlivě fungovat třeba jen v  jednom městě nebo jen za určitých podmínek. Ale aby to fungovalo kdekoli na světě s různými systémy značení a odlišným chováním na silnicích, k tomu je potřeba všeobecné řešení. A myslím si, že pravděpodobnost toho, že někdo vyvine všeobecné řešení před Teslou se blíží nule. Třeba se pletu, ale je to můj názor.

Současný hardware pro Autopilot v Modelu 3 (Zdroj: Electrek)

Proč má Tesla navrch?

Nechci znít přehnaně sebevědomě, ale byl bych hodně překvapený, kdyby některá z ostatních automobilek překonala Teslu v autonomním řízení. Myslím, že my dosáhneme všeobecného řešení plně autonomního řízení někdy příští rok. Nikdo další toho podle mě příští rok nedosáhne. Pokud tedy svoje pokroky netají, ale to je nepravdědpobné.

Nemyslím si, že by ostatní automnobilky představovaly vážnou konkurenci. Nejsou totiž dobré v softwaru a tohle je softwarový problém. Také je to obtížné z výpočetního hlediska. Ale žádná z automobilek nevyvíjí vlastní výpočetní řešení. Je potřeba specializovaný logický engine, jako je třeba počítač Tesla Hardware 3 pro Autopilot, který začneme zavádět začátkem příštího roku. Ten je 10krát lepší než aktuálně nejvýkonnější dostupný systém, přičemž má stejnou cenu, velikost a spotřebu energie. Má totiž vlastní čip pro neuronové sítě. Zní to komplikovaně, ale je to vlastně jen násobič matic s lokální pamětí.

Pickup

Tesla kromě Modelu Y, nového Roadsteru a kamionu chystá také nákladní pickup. A právě na něj se Elon těší nejvíce.

Je to něco, co jsem chtěl udělat už hodně dlouho. S Franzem pracujeme na designu… Nemůžu mluvit o podrobnostech, ale bude to futuristický cyberpunkový pickup jako něco z Blade Runnera. Bude obsahovat hodně titanu. Bude to boží. Lidem se z toho bude tajit dech. Myslím, že to bude něco, co lidi budou chtít, i když by si normálně nekoupili pickup. Netuším, jestli si tenhle pickup koupí hodně lidí, ale je mi to docela jedno. Ale pokud se bude zamlouvat jen pár lidem, asi bychom časem udělali normálnější náklaďák.

Bude takhle vypadat Tesla Pickup? (Zdroj: Tesla)

Nové produkty Tesly

Elon Musk má špatné zkušenosti s motorkami. Jako mladý na motorkách hodně jezdil, ale když mu bylo 17, srazil jej náklaďák. Je tedy nepravděpodobné, že Tesla vyvine elektrickou motorku.

Někteří zaměstnanci chtěli navrhnout skútr, ale to jsem zavrhnul. Vypadají nedůstojně. Ale možná bysme mohli udělat elektrokolo.

Tesla prý neplánuje ani výrobu elektrických letadel. A co Elonův návrh elektrického tryskáče?

Nadzvukové elektrické letadlo s vertikálním startem a přistáním by podle mě bylo zajímavé, ale vybouchla by mi hlava, kdybych se do toho pustil teď. Nad tím návrhem přemýšlím už 9 let. Mám ho v hlavě, ale něco jsem i sepsal.

Můžeme se ale těšit na nějakou novinku od Tesla Energy:

Chystáme vzrušující oznámení v oblasti stacionárních úložišť energie. Připravujeme velký produkt, který bude zajímavý pro poskytovatele elektřiny.

The Boring Company

Aktuální foto zkušebního tunelu v Hawthorne (Foto: The Boring Company)

Muskova Boring Company chce zrychlit a zlevnit ražbu tunelů a umožnit nové způsoby přepravy. Jak toho hodlá dosáhnout?

Zjistil jsem, že u tunelovacích technologií je obrovský prostor pro zlepšení. Vždycky se na věci snažím dívat z hlediska základních fyzikálních principů. Když jsem mluvil s inženýry z různých tunelářských firem, první věc, na kterou jsem zeptal, bylo: „Je váš razicí stroj omezen z hlediska napájení nebo tepla?” Z hlediska fyziky je to samozřejmá otázka, ale oni nevěděli. Nikdo z nich na to nedokázal odpovědět.

Zvýšení příkonu je relativně jednoduché, ale pak se dostanete do bodu, kdy jste přidali tolik energie, že se začne tavit řezná hlava. Takže pak musíte složitě řešit chlazení hlavy, aby se neroztavila, nebo použít pokročilé keramické materiály. Ale pak stejně potřebujete chladit ložiska. Na to jsem zvyklý z raket. Turbočerpadlo v motoru Merlin dosahuje 36 000 otáček za minutu a má 10 000 koní. Potřebujeme teda zvýšit výkon řezné hlavy a pak ji chladit. Ale první krok je šíleně navýšit výkon a pak automatizovat umisťování výztuží tunelu. Současné tunelovací stroje chvíli razí, pak zastaví, a lidi velmi pomalu nainstalují vyztužovací segmenty. Takže stroj vlastně postupuje poloviční rychlostí.

Vrták je možné napájet bateriemi, což je něco, nad čím ostatní nikdy neuvažovali. Přitom když nepoužijete baterie, potřebujete mít za strojem masivní kabel. Aby měl rozumnou velikost, musí mít 11 kVA, takže 11 000 voltů, ale i tak to bude silný kabel. Pak potřebujete transformátor u řezné hlavy, protože ta bude pracovat se zhruba 480 volty, ne s 11 000. Takže potřebujete obří transformátory, máte masivní kabel…

A pak jsem kroutil hlavou nad tím, že používají dieselovou lokomotivu pro přepravu výztuží a odvoz rubaniny. Když máte v tunelu dieselovou lokomotivu, potřebujete tam složitě foukat čerstvý vzduch. My jsme prostě použili elektromobil. Předělali jsme Model 3 na vláček, který nespotřebovává kyslík a nevypouští jedovaté plyny. Výrazné zlepšení.

Brzy dokončíme zkušební tunel. Pokud nepočítáme náklady na techniku, stál asi tak 10 milionů dolarů za míli. Ale je jen jednosměrný.

Umělá inteligence

Můj názor je, že bychom měli být ohledně vývoje umělé inteligence opatrní. Myslím, že bychom měli zavést vládní komisi, která bude nejdříve třeba rok nebo dva získávat přehled o umělé inteligenci a dalších nebezpečných technologiích, a poté ve spolupráci s lidmi z oboru vymyslí pravidla, která budou mít co nejvyšší pravděpodobnost bezpečného nástupu umělé inteligence.

OpenAI bylo o demokratizaci umělé inteligence. Proto bylo založeno jako nezisková nadace. Cílem bylo snížení pravděpodobnosti, že umělá inteligence bude monopolizována. Moc na poli umělé inteligence je velmi koncentrovaná, především v Googlu/DeepMindu. Larryho Page a Demise Hassabise si velice považuju, ale myslím, že nezávislý dohled má smysl.

SpaceX

Kosmická loď Srdce ze zlata ve filmu Stopařův průvodce po Galaxii z roku 2005

  • „SpaceX má za sebou skvělý rok.”
  • „Nevím, co všechno letělo [na demonstrační misi Falconu Heavy], ale nejspíš by se tam našlo pár srandovních věcí.”
  • „Momentálně vyvíjíme raketu s kódovým označením BFR, ale zvažuju, že bych ji oficiálně přejmenoval na Heart of Gold (Srdce ze zlata) po vzoru vesmírné lodi ze Stopařova průvodce po Galaxii, která je poháněna nekonečnou nepravděpodobností.” (Musk v minulosti říkal, že Heart of Gold by mohl být název první lodi s posádkou, která se vydá k Marsu.)
  • „Stále chceme letět na Mars v roce 2024. Nevím, jestli poletím přímo já. Možná to bude jen mise bez posádky. Nevím jistě, jestli poletí lidi, nebo ne.”
  • „Blue Origin je konkurent, ale je dobře, že Jeff Bezos investuje hodně peněz do vesmíru a vývoje raket. Myslím, že před dosažením oběžné dráhy narazí na problémy, jelikož je to nesmírně obtížné. Ale na překonání těchto překážek mají dost prostředků.”
Ostatní
  • „V Tesle se opravdu snažíme vytvářet produkty, které si lidi zamilují a vyrazí jim dech.”
  • Tesla by už v dnešní době pravděpodobně nepřijala peníze od Saudské Arábie.
  • „Myslím, že členství v Trumpových radách stálo za pokus. Jako zastánce problematiky změn klimatu jsem udělal, co bylo v mých silách.”
  • „Možná to je trochu kontroverzní, ale mně se vesmírné jednotky (Space Force) jako nápad zamlouvají. Přijde mi to cool. V podstatě obrana ve vesmíru. A taky by to mohlo být užitečné z hlediska rozšiřování civilizace mimo Zemi.”
  • „Existuje nezávislá organizace, která hodnotí společnosti z hlediska vstřícnosti ke komunitě LGBT. A v posledních 4 nebo 5 letech jsme pokaždé získali plný počet bodů.”
  • „Ohledně budoucnosti jsem optimistický. Ale rozhodně si přeju, aby na sebe lidi tolik nekřičeli a existovalo méně nenávisti.”

Celý rozhovor si můžete přečíst nebo poslechnout na webu Recode.


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a redakce mohla nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkujeme za přízeň!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
110 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře