Nové jméno pro BFR, Tesla nemá konkurenci, futuristický pickup, a další novinky z rozhovoru s Elonem

Elon Musk a Kara Swisher během natáčení rozhovoru pro Recode (Foto: Sam Teller / Recode)

Elon Musk před pár dny poskytl 80minutový rozhovor Kaře Swisher z webu Recode. Rozhovor byl velice výživný, obzvlášť co se týče pokroků Tesly a The Boring Company. Musk ale mluvil také o novinářích, Twitteru, novém jménu pro BFR, umělé inteligenci a chystaných produktech Tesly, jako je autonomní řízení a elektrický pickup. Jelikož byl tentokrát k dispozici textový přepis rozhovoru, rozhodl jsem se pro přímý překlad Elonových výroků namísto tlumočení. Citace jsou však mnohdy zkráceny, pospojovány z několika částí či jinak upraveny.

Twitter

Twitter je pro Elona oblíbeným způsobem komunikace s veřejností. Jak tedy toto médium používá?

Tweetuju zajímavé věci, jak na ně zrovna narazím. Moc si nehlídám, co píšu. Baví mě to. Tweetuju většinou z domova. Na Twitteru trávím méně času, než si lidi myslí, možná tak 10–15 minut. Beru to jako způsob, jak se něco přiučit a být v kontaktu s aktuálním děním. Je to takový náhled do vědomí celé společnosti.

V srpnu jej však jeho tweety o privatizaci Tesly dostaly do problémů, za což mu komise SEC udělila tučnou pokutu. Znamená to, že se musí víc hlídat?

Ne, myslím, že jde hlavně o věci, které by mohly mít výrazný dopad na cenu akcií v době, kdy je otevřená burza. To je tak všechno.

Novináři

Tesla a Elon jsou mnohdy terčem lživých reportáží, a Elon proto v minulosti mnohokrát kritizoval jak konkrétní novináře, tak média obecně.

Můj názor na novináře se výrazně zhoršil. Množství nepravdivých článků je neuvěřitelné. Třeba Wall Street Journal měl na přední stránce článek ve smyslu “FBI utahuje smyčku”. To je naprostá lež. Je to absurdní. Otisknout takovou nepravdu na přední stránce významných novin je nehoráznost. Proč se vůbec považují za novináře? Jsou hrozní.

Běžnou reakcí novinářů je „Můj článek je v pořádku, on jen nedokáže přijmout kritiku.” Ne, tvůj článek je nepravdivý a jenom to nechceš přiznat. Řešením je, aby novináři byli upřímní a pravdomluvní, ověřovali si svoje články a řádně opravovali věci, které jsou nepravdivé. Jenže to nedělají.

Model 3 a nejobtížnější rok

Tesla a Elon mají za sebou své nejobtížnější období, jelikož osud firmy závisel na úspěšném navýšení výrobní kapacity Modelu 3.

Bylo to nesmírně obtížné. Je velmi těžké přežít jako automobilka. Lidé nemají ponětí, jakou bolestí si Tesla musela projít. A já taky. Bylo to mučení. Všichni zaměstnanci pracovali 100 hodin týdně. Ale jinak to nešlo. Některé týdny jsem pracoval třeba 120 hodin nebo tak něco. Po čase by z toho člověk začal magořit. Teď jsme zpátky na 80 nebo 90 hodinách, a to už je udržitelné.

Bylo to hrozné období. Mám pocit, že za poslední rok jsem zestárl o pět let. Nejhorší rok mojí kariéry. Extrémně bolestivý. Já a další lidi v Tesle jsme museli napravovat chyby ve výrobě Modelu 3, kterých bylo hodně. Některé jsem vyřešil já, další vyřešil Jerome [Guillen]. Pomáhali všichni, celý tým. Javier [Verdura], Franz [von Holzhausen], Deepak [Ahuja], všichni. Členové právního oddělení ve 3. čtvrtletí doručovali auta. Todd [Maron] je skvělý. Všichni do toho museli jít naplno, abychom vyřešili navýšení výroby.

Výroba Modelu 3 (Foto: Bloomberg)

A je Tesla z nejhoršího venku?

Myslím, že je na tom teď dobře. Tesla už není na pokraji smrti. Jsme v dobré pozici. Ale nechci zlenivět. Až do září jsme byli neustále v situaci, že pokud tohle nevyřešíme, bude to znamenat konec. Teď už na tom jsme lépe. Pořád musíme tvrdě makat, ale jsme z nejhoršího venku. Alespoň co se týče výroby Modelu 3. Dokážeme teď bez problému vyrábět 5000 Modelů 3 týdně. Teď pracujeme na navýšení na 6000 kusů a pak 7000 kusů týdně při udržení nákladů na uzdě. Už teď bychom mohli vyrábět tak 6500 kusů týdně, ale bylo by to za cenu vystresovaných lidí a spousty přesčasů.

Proč je výroba aut tak náročná?

Výroba jakékoli složitější věci vyžaduje síť dodavatelů, která reaguje s 6měsíčním zpožděním. My máme nějakých 10 000 dodavatelů, což je šílené číslo. Musíme objednat součástky pro tolik aut, kolik myslíme, že budeme vyrábět za 6 měsíců. A pokud pak ta auta nevyrobíme, náklady nezmizí. Setrvačnost je neskutečná. Je to jak flotila supertankerů. Když pak něco pozastaví výrobu, což může způsobit kterýkoli z těch 10 000 dodavatelů nebo některý z 10 000 interních procesů, pokud je něco z toho pomalé nebo špatné, nemůžeme vyrábět auta. Stačí, aby chyběla jedna věc. Výrobní tempo určuje ta nejpomalejší nebo nejsmolnější část celého procesu.

Důležitost Tesly

Stacionární baterie Tesla Powerpack (Foto: Tesla)

Tesla nesmí zemřít. Je velmi důležitá pro urychlení nástupu dlouhodobě udržitelné dopravy a výroby energie. Tesla je největším motivátorem pro to, aby se ostatní automobilky pustily do výroby elektromobilů. To je velmi důležité pro budoucnost světa a život na Zemi bez ohledu na politickou stranu, rasu nebo náboženství. Pokud nevyřešíme problematiku životního prostředí, je s námi konec.

Myslím, že Tesla posunula pokrok na poli udržitelné energie minimálně o 5 let, možná spíš 10. A pokud budeme pokračovat, může to být až 20 let. To už je z globálního hlediska výrazný rozdíl.

Autopilot a autonomní řízení

Asistenční systém Tesla Autopilot je neustále vylepšován a časem má umožnit zcela autonomní řízení. Co je momentálně největší překážkou?

Hlavní výzvou je zlepšování neuronových sítí, aby všech 8 kamer dokázalo rozeznávat objekty. 3 kamery jsou vepředu, další 2 na každé straně a 1 vzadu. Máme vlastně 8 různě komplexních neuronových sítí. Výstup z těchto sítí musíme integrovat do plánování trasy a navigace. Nejobtížnější pak je vyřešení všech možných okrajových situací. Silnice jsou chaotické a matoucí. Asfaltové spoje nebo čára od smyku někdy vypadají jako značení pruhů. Někdy je značení prostě špatně nakresleno. Jedním z největších problémů u funkce “Navigate on Autopilot” bylo vyřešit, aby na rozdělující se silnici ve tvaru Y auto nejelo prostředkem. Nyní pracujeme na integraci značek, semaforů a ostrých zatáček.

Co je potřeba k tomu, aby autonomní řízení bylo legální?

Myslím, že k přesvědčení zákonodárců bude potřeba ukázat jim miliardy najetých mil, u kterých bude statisticky významný rozdíl v bezpečnosti v porovnání s lidskými řidiči. Pokud bude pravděpodobnost zranění ve srovnání s lidským řidičem poloviční, legislativa autonomní řízení podpoří. Ale musí to být opravdu velký vzorek, aby zahrnoval všechny možné situace.

Znázornění kamer a senzorů, kterými jsou vybaveny vozy Tesla (Zdroj: Tesla)

 

Konkurence Tesly

Jak Elon vnímá konkurenční automobilky a firmy, které pracují na autonomních vozidlech?

Nad konkurencí moc nepřemýšlím. Snažím se prostě, aby naše auta byla co nejlepší a měli jsme ty nejlepší inženýrské a výrobní talenty na světě. Myslím si, že Tesla je ze všech nejblíž k všeobecně použitelnému systému plně autonomního řízení. Určitě se to dá udělat tak, že systém bude spolehlivě fungovat třeba jen v  jednom městě nebo jen za určitých podmínek. Ale aby to fungovalo kdekoli na světě s různými systémy značení a odlišným chováním na silnicích, k tomu je potřeba všeobecné řešení. A myslím si, že pravděpodobnost toho, že někdo vyvine všeobecné řešení před Teslou se blíží nule. Třeba se pletu, ale je to můj názor.

Současný hardware pro Autopilot v Modelu 3 (Zdroj: Electrek)

Proč má Tesla navrch?

Nechci znít přehnaně sebevědomě, ale byl bych hodně překvapený, kdyby některá z ostatních automobilek překonala Teslu v autonomním řízení. Myslím, že my dosáhneme všeobecného řešení plně autonomního řízení někdy příští rok. Nikdo další toho podle mě příští rok nedosáhne. Pokud tedy svoje pokroky netají, ale to je nepravdědpobné.

Nemyslím si, že by ostatní automnobilky představovaly vážnou konkurenci. Nejsou totiž dobré v softwaru a tohle je softwarový problém. Také je to obtížné z výpočetního hlediska. Ale žádná z automobilek nevyvíjí vlastní výpočetní řešení. Je potřeba specializovaný logický engine, jako je třeba počítač Tesla Hardware 3 pro Autopilot, který začneme zavádět začátkem příštího roku. Ten je 10krát lepší než aktuálně nejvýkonnější dostupný systém, přičemž má stejnou cenu, velikost a spotřebu energie. Má totiž vlastní čip pro neuronové sítě. Zní to komplikovaně, ale je to vlastně jen násobič matic s lokální pamětí.

Pickup

Tesla kromě Modelu Y, nového Roadsteru a kamionu chystá také nákladní pickup. A právě na něj se Elon těší nejvíce.

Je to něco, co jsem chtěl udělat už hodně dlouho. S Franzem pracujeme na designu… Nemůžu mluvit o podrobnostech, ale bude to futuristický cyberpunkový pickup jako něco z Blade Runnera. Bude obsahovat hodně titanu. Bude to boží. Lidem se z toho bude tajit dech. Myslím, že to bude něco, co lidi budou chtít, i když by si normálně nekoupili pickup. Netuším, jestli si tenhle pickup koupí hodně lidí, ale je mi to docela jedno. Ale pokud se bude zamlouvat jen pár lidem, asi bychom časem udělali normálnější náklaďák.

Bude takhle vypadat Tesla Pickup? (Zdroj: Tesla)

Nové produkty Tesly

Elon Musk má špatné zkušenosti s motorkami. Jako mladý na motorkách hodně jezdil, ale když mu bylo 17, srazil jej náklaďák. Je tedy nepravděpodobné, že Tesla vyvine elektrickou motorku.

Někteří zaměstnanci chtěli navrhnout skútr, ale to jsem zavrhnul. Vypadají nedůstojně. Ale možná bysme mohli udělat elektrokolo.

Tesla prý neplánuje ani vyrábu elektrických letadel. A co Elonův návrh elektrického tryskáče?

Nadzvukové elektrické letadlo s vertikálním startem a přistáním by podle mě bylo zajímavé, ale vybouchla by mi hlava, kdybych se do toho pustil teď. Ale nad tím návrhem přemýšlím už 9 let. Mám ho v hlavě, ale něco jsem i sepsal.

Můžeme se ale těšit na nějakou novinku od Tesla Energy:

Chystáme vzrušující oznámení v oblasti stacionárních úložišť energie. Připravujeme velký produkt, který bude zajímavý pro poskytovatele elektřiny.

The Boring Company

Aktuální foto zkušebního tunelu v Hawthorne (Foto: The Boring Company)

Muskova Boring Company chce zrychlit a zlevnit ražbu tunelů a umožnit nové způsoby přepravy. Jak toho hodlá dosáhnout?

Zjistil jsem, že u tunelovacích technologií je obrovský prostor pro zlepšení. Vždycky se na věci snažím dívat z hlediska základních fyzikálních principů. Když jsem mluvil s inženýry z různých tunelářských firem, první věc, na kterou jsem zeptal, bylo: „Je váš razicí stroj omezen z hlediska napájení nebo tepla?” Z hlediska fyziky je to samozřejmá otázka, ale oni nevěděli. Nikdo z nich na to nedokázal odpovědět.

Zvýšení příkonu je relativně jednoduché, ale pak se dostanete do bodu, kdy jste přidali tolik energie, že se začne tavit řezná hlava. Takže pak musíte složitě řešit chlazení hlavy, aby se neroztavila, nebo použít pokročilé keramické materiály. Ale pak stejně potřebujete chladit ložiska. Na to jsem zvyklý z raket. Turbočerpadlo v motoru Merlin dosahuje 36 000 otáček za minutu a má 10 000 koní. Potřebujeme teda zvýšit výkon řezné hlavy a pak ji chladit. Ale první krok je šíleně navýšit výkon a pak automatizovat umisťování výztuží tunelu. Současné tunelovací stroje chvíli razí, pak zastaví, a lidi velmi pomalu nainstalují vyztužovací segmenty. Takže stroj vlastně postupuje poloviční rychlostí.

Vrták je možné napájet bateriemi, což je něco, nad čím ostatní nikdy neuvažovali. Přitom když nepoužijete baterie, potřebujete mít za strojem masivní kabel. Aby měl rozumnou velikost, musí mít 11 kVA, takže 11 000 voltů, ale i tak to bude silný kabel. Pak potřebujete transformátor u řezné hlavy, protože ta bude pracovat se zhruba 480 volty, ne s 11 000. Takže potřebujete obří transformátory, máte masivní kabel…

A pak jsem kroutil hlavou nad tím, že používají dieselovou lokomotivu pro přepravu výztuží a odvoz rubaniny. Když máte v tunelu dieselovou lokomotivu, potřebujete tam složitě foukat čerstvý vzduch. My jsme prostě použili elektromobil. Předělali jsme Model 3 na vláček, který nespotřebovává kyslík a nevypouští jedovaté plyny. Výrazné zlepšení.

Brzy dokončíme zkušební tunel. Pokud nepočítáme náklady na techniku, stál asi tak 10 milionů dolarů za míli. Ale je jen jednosměrný.

Umělá inteligence

Můj názor je, že bychom měli být ohledně vývoje umělé inteligence opatrní. Myslím, že bychom měli zavést vládní komisi, která bude nejdříve třeba rok nebo dva získávat přehled o umělé inteligenci a dalších nebezpečných technologiích, a poté ve spolupráci s lidmi z oboru vymyslí pravidla, která budou mít co nejvyšší pravděpodobnost bezpečného nástupu umělé inteligence.

OpenAI bylo o demokratizaci umělé inteligence. Proto bylo založeno jako nezisková nadace. Cílem bylo snížení pravděpodobnosti, že umělá inteligence bude monopolizována. Moc na poli umělé inteligence je velmi koncentrovaná, především v Googlu/DeepMindu. Larryho Page a Demise Hassabise si velice považuju, ale myslím, že nezávislý dohled má smysl.

SpaceX

Kosmická loď Srdce ze zlata ve filmu Stopařův průvodce po Galaxii z roku 2005

  • „SpaceX má za sebou skvělý rok.”
  • „Nevím, co všechno letělo [na demonstrační misi Falconu Heavy], ale nejspíš by se tam našlo pár srandovních věcí.”
  • „Momentálně vyvíjíme raketu s kódovým označením BFR, ale zvažuju, že bych ji oficiálně přejmenoval na Heart of Gold (Srdce ze zlata) po vzoru vesmírné lodi ze Stopařova průvodce po Galaxii, která je poháněna nekonečnou nepravděpodobností.” (Musk v minulosti říkal, že Heart of Gold by mohl být název první lodi s posádkou, která se vydá k Marsu.)
  • „Stále chceme letět na Mars v roce 2024. Nevím, jestli poletím přímo já. Možná to bude jen mise bez posádky. Nevím jistě, jestli poletí lidi, nebo ne.”
  • „Blue Origin je konkurent, ale je dobře, že Jeff Bezos investuje hodně peněz do vesmíru a vývoje raket. Myslím, že před dosažením oběžné dráhy narazí na problémy, jelikož je to nesmírně obtížné. Ale na překonání těchto překážek mají dost prostředků.”
Ostatní
  • „V Tesle se opravdu snažíme vytvářet produkty, které si lidi zamilují a vyrazí jim dech.”
  • Tesla by už v dnešní době pravděpodobně nepřijala peníze od Saudské Arábie.
  • „Myslím, že členství v Trumpových radách stálo za pokus. Jako zastánce problematiky změn klimatu jsem udělal, co bylo v mých silách.”
  • „Možná to je trochu kontroverzní, ale mně se vesmírné jednotky (Space Force) jako nápad zamlouvají. Přijde mi to cool. V podstatě obrana ve vesmíru. A taky by to mohlo být užitečné z hlediska rozšiřování civilizace mimo Zemi.”
  • „Existuje nezávislá organizace, která hodnotí společnosti z hlediska vstřícnosti ke komunitě LGBT. A v posledních 4 nebo 5 letech jsme pokaždé získali plný počet bodů.”
  • „Ohledně budoucnosti jsem optimistický. Ale rozhodně si přeju, aby na sebe lidi tolik nekřičeli a existovalo méně nenávisti.”

Celý rozhovor si můžete přečíst nebo poslechnout na webu Recode.


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a redakce mohla nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkujeme za přízeň!




  • Mohlo by se vám líbit...

    110
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Jan
    Host
    Jan

    Možná bychom mohli….

    jirka4000
    Host
    jirka4000

    Nemyslím si, že elektromobily v současné podobě mají velkou budoucnost s ohledem na dostupnost pro baterie potřebných prvků. Ale baterie se dá určitě nahradit vodíkovým palivovým článkem, a to by mohlo být finální řešení elektromobility.

    Roman
    Host
    Roman

    Surovin je hodně. Tesle se podařilo snižit obsah kobaltu v bateriovem modulu na minimum. Lithium je na naši planetě docela hojne. Těži se hlavně na solnych plani kde teměř nic neroste a něžije takže nedochazi k devastaci životniho prostředi v takove miře jako při těžbě ropy. Co se tyče ostatnich vzacnych prvku jako skandium, yttrium bylo u popžeži Japonska nalezeno v oceanu obrovske lozisko, ktere obsahuje 80 – 100 miliard tun techto kovu a při součastne spotřebe by vydrželo tisice let.

    Pavel
    Host
    Pavel

    Vážně? A zjistil jste si jakým způsobem se vlastně vyrábí? Ta technologie je opravdu naprosto nenáročná ve vztahu k ochraně životního prostředí. Můžete se k fabrice na lithium přestěhovat, uvidíme, jak dlouho budete mít stejný názor…jinak Elonovi držím pěsti, je vizionář, nicméně souhlasím s tím, že současná “elektromobilita” je jen přesun problému z jednoho místa na místo jiné s bonusem, že tam ten problém ještě nabere větší rozměr.

    Mário
    Host
    Mário

    Ja hlavne vidím problém vo výrobe a distribúcii toľkej elektriny. Do tohto odvetvia idú minimálne investície. Čo znamená že vývoj je zdĺhavý alebo skoro žiadny. Obnoviteľné zdroje nemajú šancu pokryť takú spotrebu. Potom treba tú energiu aj preniesť a to je ohromné množstvo novej kabeláže. Jadrová fúzia je ďaleko a jediní zdroj čo dáva veľa energie za málo peňazí je jadro. Ktoré je ale nebezpečné a palivo sa bude rozkladať tisíc rokov.

    Kotlopou
    Host
    Kotlopou

    Tedy pozor, jádro je mnohem bezpečnější než většina standardních zdrojů. Odpad je problém, ale je lepší mít trochu jaderného odpadu pod zemí než spousty CO2 ve vzduchu. Pěkně to zpracoval třeba Kurzgesagt:

    https://www.youtube.com/watch?v=pVbLlnmxIbY

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Přesně tak! Zvlášť pokud se vezmou v potaz podmínky pro výrobu el. energie v ČR. Vodní elektrárny už jsou vybudovány téměř na hranici možného a jejich podíl na výrobě je celkem zanedbatelný (nejsme Rakousko ani Norsko), větrníky hyzdí krajinu a jsou možné jenom někde (nejsme Německo ani Dánsko), uhelné elektrárny produkují CO2 a další sajrajt (aspoň, že se je podařilo odsířit), FVE vyrábí proud jenom přes den a efektivně zhruba jen půl roku v roce. Takže co nám logicky zbývá? Jádro.

    Jsem rád, že si to už začali uvědomovat i mnozí zelení.

    OskaⓇ
    Host
    OskaⓇ

    FVE a větrníky, stejně jako další OZE dávají větčí smysl s možností ukládání el. energie . Viz. Tesla v austrálii. uvidíme. Každopádně já jsem všemi deseti pro jádro.
    V budoucnu dokážeme velmi efektivně využít i odpad.

    Roman
    Host
    Roman

    Jadro je nebezpečne jen z pohledu lidske blbosti. Jinak je to velice čisty zdroj energie. Vyhořele palivo se da dale zpracovavat a znovu použit zde je pěkny članek http://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/rusko-testuje-system-ktery-prepracuje-az-98-vyhoreleho-odpadu/

    yamato
    Host
    yamato

    ja vidim problem v tom, ze malokto je schopny uvazovat “out-of-box”. Napriklad pri elektrine vsetci automaticky predpokladaju elektrarne a kilometre kablov. Dnes sa ale stale castejsie hovori o decentralizacii a vyrobe elektriny na mieste spotreby (solarne strechy a okna na domoch, solarne cesty a chodniky) s vyuzitim uschovy energie (tesla powerwall nestiha vyrabat). Celkovo treba povedat, ze elektromobilita sama osebe problem nevyriesi, ale je to krok dobrym smerom, za ktorym by mali nasledovat dalsie kroky.

    peter
    Host
    peter

    “solarne strechy a okna na domoch, solarne cesty a chodniky” jedna perla vacsia ako druha 🙂

    skusil si si spocitat kolko ta vyjde cena jednej kwh v kombinacii solarna strecha+slavny to powerwall? a skus si to nadimenzovat tak aby ten solar pokryval celu tvoju spotrebu pocas celeho roku, proste cistokrvny ostrovny system bez pripojenia k verejnej sieti a pocitaj bez dotacii :):)

    solarne okna je kravina, lebo maju zly sklon a tym padom mizernu efektivitu a budu ti uberat svetlo, takze aby si mal svetelne podmienky porovnatelne s normalnym oknom budes musiet dat vacsie okna, co bude stat viac a budes mat vacsie tepelne straty, cize hlupost

    solarne chodniky a cesty su ale asi ta najvacsia hlupost, nielen ze maju zly sklon cize mizernu efektivitu ale su aj extremne drahe a navyse to nieje lokalny zdroj takze to maj nedostatky klasickej elektrarne kedze by museli byt kable ku konecnemu spotrebitelovi
    keby si si nieco precital o tych pokusnych chodnikoch a cestach, spocital kolko to vyrobi denne elektriny a aka je cena realizacie tak vies, ze je to nezmysel
    dalsi problem solarnych ciest je, ze po nich chodia auta, ktore blokuju slnecne svetlo dopadajuce na cestu :):) cize aku to bude mat efektivnost na cestach s hustou premavkou?

    3,14ranha
    Host
    3,14ranha

    Ďábel se skrývá v detailu – zcela ostrovní systém je pro běžného obyvatele střední evropy nemožný a naopak připojení velkého množství malých zdrojů do sítě v ní udělá neuvěřitelný čurbes (je docela věda správně navzájem propojit sítě se střídavým proudem protože laicky řečeno neřešíte “napětí”, ale frekvenci a přímo sinusoidu proudu).

    Německo dnes vyrábí až 1/3 spotřeby elektřiny obnovitelnými zdroji, zatím jde o velké farmy které se dají nějak předpovídat a trochu regulovat (do velké farmy se vyplatí nacpat drahý a funkční výstupní “měnič”), ale jeho energetická síť už teď je v permanentní krizi. Vůbec nemá cenu uvažovat o masovém nasazení malých zdrojů do sítě – to by byl permanentní blackout.

    PS: nehledejte v tom rýpání do samotné Tesly, ale powerwall do domácností je buď záležitost lidí kteří neví co s prachama, nebo lidí co žijí desítky kilometrů od civilizace.
    Instalace baterií pro velké energetické projekty (třeba v austrálii) jsou zase tažené snahou napravit chaos který v energetické síti dělají obnovitelné zdroje (v austrálii zažili sérii blackoutů, protože na některých místech zelení politici uzavřeli klasické elektrárny se stabilní výrobou).

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Pro milión osobních elektromobilů, s průměrným ročním nájezdem 15 000 km, by v ČR bylo potřeba navýšit produkci elektrické energie proti současnému stavu (cca 74 TWh) o cca 2,5 %. Jsou to velmi jednoduché počty. Proto se divím, proč stále někdo dokola opakuje, že by to stávající zdroje a distribuční sítě neutáhly. Utáhly. A to ještě neuvažuji decentralizovanou výrobu z FV panelů v RD, FV panely na střeše vozu, ani pokles spotřeby el. energie, která je nyní potřeba při rafinaci ropy.

    Já říká Elon: Při řešení technických otázek je dobré jít ke kořenům a používat základní fyzikální principy.

    peter
    Host
    peter

    ta spotreba by sa zvysila o viac ako 2.5%
    1mil. aut s 15k km pri priemernej spotrebe .2kwh na auto bude mat spotrebu 3TWh co by bol narast spotreby o 4%, ale zabudas na straty, samotne nabijanie tesly ma ucinnost okolo 80% pri rychlonabijani este menej, potom tu mas straty v prenosovej sustave a aj tie niesu male, kolko presne to je nevie ale budu to skor v desiatkach percent ako v jednotkach
    dalej zabudas na tepelny manazment baterii, si pamam jeden clanok s fanusikom tesly (hnonline.sk konkretny clanok sa mi hladat nechce) kde spominal, ze v jednu noc pri -15 prisiel za o o 100km dojazdu. vecer nabil doplna a rano mu to ukazalo o 100km menej a to len za noc.
    inak dakujem pekne ak v zime to bude zrat len na vyhrievanie baterky 40kwh denne :):):) nechas v zime 3-4 dni auto odparkovane a nepripojene k zasuvke a mozes volat odtahovku

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Počítejme průměrnou spotřebu EV 15 kWh / 100 km. Pak s ročním nájezdem 15 000 km vychází spotřeba 2,25 MWh. Pro milión EV je to 2,25 TWh.

    Ztráty v přenosové soustavě jsou 10 – 15 %. Takže vyrobit by se muselo o 2,25 / 0,85 = 2,65 TWh. Vůči 74 TWh to dělá nárůst 3,6 %. Souhlas?!

    Hluboce se omlouvám za tu předchozí nepřesnost, kdy jsem uvedl 2,5 %. 😉 🙂

    Jezdi si dál ve svém spalováku třeba ještě za 20 let a přestaň tady otravovat.

    peter
    Host
    peter

    preco by som mal pocitat s 15kwh/100km ked ta priemerna spotreba bude vacsia? 🙂
    myslis, ze kazdy bude mat auto velkosti fabie?
    kludne pocitaj s tymi 20kwh/100km bude to daleko viac realne ako tych 15kwh

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Proč bych měl uvažovat 20 kWh / 100 km, když Nissan Leaf i Hyundai Ioniq spotřebují daleko méně?

    Dálniční koráb Tesla Model S je zase jiná kapitola. Když se to zprůměruje, tak údaj 15 kWh / 100 km je naprosto relevantní.

    peter
    Host
    peter

    leaf a Ioniq su prditka, nemozes podla najmensich aut riesit spotrebu vsetkych aut
    navyse, eauto sa opleti len pri vacsom najazde kedy vyssiu pociatocnu cenu rozpustis v znizenych nakladoch za elektrinu, takze asi aj tych 15k km rocny najazd bude vacsi

    tiez netreba zabudat na to, ze normovanu spotrebu vacsina ludi nedosiahne a ma ju podstatne vacsiu
    dalej pocitaj so spotrebou na klimatizaciu a na kurenie, lebo toto v spotrebe na km zaratane nieje
    takze aj take prditko bude mat realnu spotrebu viac ako tych 15kwh/100km
    plus ako som pisal v zime rataj s vyhrievanim baterky cely den

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Nemyslím si, že Ioniq je nějaké prdítko. 4 dospělí lidé se tam pohodlně vejdou.

    “eauto sa opleti len pri vacsom najazde kedy vyssiu pociatocnu cenu rozpustis v znizenych nakladoch za elektrinu”

    Fajn, konečně se aspoň na něčem shodneme. Měl jsem dojem, že EV zatracuješ obecně.

    Ano, pro taxikáře a firmy s ročním nájezdem 50 tisíc km se EV vyplatí. Jinak je to jen hračka pro bohaté (zatím).

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    “bude to daleko viac”

    Tak určitě! 🙂

    Zase jedna z tvých pochybných spekulací, které tady prezentuješ jako bernou minci – jako jakýsi “argument”.

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    “vecer nabil doplna a rano mu to ukazalo o 100km menej a to len za noc.”

    Zase někdo, kdo nechápe zákon zachování energie…

    Sice mu to mohlo ukázat o 100 km méně, ale ta naakumulovaná elektrická energie se nikam vypařit nemohla! Prostě se jen zvýšil vnitřní odpor baterie. Předpokládám, že při nárůstu okolní teploty nebo po kratším ohřátí baterek se ten ukazatel dojezdu zase vzpamatoval.

    “ak v zime to bude zrat len na vyhrievanie baterky 40kwh denne”

    Jenom tvoje pochybná spekulace, nic víc. V Norsku, kde je daleko drsnější podnebí než u nás, jezdí spousty EV, ale nikdo si na tento problém nestěžuje. Prý “40 kWh denně.”.. Hochu, ty máš vážně dost.

    Yokotashi
    Host
    Yokotashi

    Co jsem videl podvozek z Tesly, tak baterkyy jsou placate, roztazene po velke plose a moc izolace se tam nevejde. Takze by me vubec neprekvapilo, kdyby to vyhrivani v -15 C zralo treba 1 kW.

    Tesla holt neni z mist, kde by byla hodne zima, tak na to neoptimalizovali. 16kWh baterek se da vytopit i v -15 mene, nez 50W kdyz jsou kompatkni a zaizolovane 5cm grafitoveho polystyrenu. Takze tento problem Tesly neni dany primo fyzikou ale je to nejaky trade-off mezi odberem topeni a konstrukci podvozku (kde se samozrejme v Tesle snazi, aby jim ty baterky co nejmene prekazely a byly co nejnize.

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Chápu, ale já jsem v daném případě diskutoval o EV všeobecně.

    Jinak když baterky tepelně odizolujete kvůli nízkým teplotám v zimě, nemůže to pak vadit při vysokých teplotách v létě..? Asi je pak třeba chlazení (a v zimě ohřev) kapalinou…

    peter
    Host
    peter

    netrep hluposti
    ta energia sa stratila na tepelny manazment baterie, jednoducho sa vyhrievali a tu energiu uz nikdy neziskas lebo sa vyziarila do okolia

    norsko sem netahaj, tam to funguje trochu inak a oni tam tie auta maju pripojene cely cas k sieti a oni spotrebu neriesia kedze vdaka ekoteroristom tam je stedra podpora eauticok a nabijanie tam maju zadarmo, lenze aj to je len otazka casu kedy sa to zrusi a nemusis sa bat v nasich koncinach take podpory nikdy nebudu

    a ta cast o tom ako sa ukazovatel spamatal ked sa baterka zohriala moze napisat len clovek co o bateriach vie velke gulove

    a ze si nikto nestazuje? no to bude tym, ze tie auta si kupuju fanatici a ti potom odpustaju kdejake chyby. poznas tu reklamu “ked ju milujes nieje co riesit” 🙂 lenze fanatici sa casom vycerpaju a vacsina ludi tak ohladuplnych ku chybam eauticok nebude

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Asi jsme si nerozuměli. Já jsem to pochopil tak, že nevyhřívané baterie za noc v mrazu ztratily 100 km dojezdu, a ne že se ten dojezd ztratil z důvodu vyhřívání. O vyhřívání přes noc si v tvém příspěvku vůbec nic nepsal.

    Jinak musím zkonstatovat, že seš hroznej blb. Argumenty a čísla nemáš žádné, jenom stále dokola mlžíš, spekuluješ a všechno jen relativizuješ ve stylu “určitě to takhle není, protože jedna paní povídala”. Blá, blá, blá. Nestojíš mi ani za sprosté slovo.

    peter
    Host
    peter

    blb si v prvom rade ty, ale to nechajme stranou to je len tvoj problem

    “dalej zabudas na tepelny manazment baterii”
    “inak dakujem pekne ak v zime to bude zrat len na vyhrievanie baterky 40kwh denne”

    a toto je prosim pekne co? :):):):):) mas problem s citanim?

    a ty si dal aky argument? ziadny, operujes tu so spotrebou na urovni prditka, ako keby vsetci mali len male fabie a nahrazdali ich rovnako krpatymi autami

    Karel
    Host
    Karel

    Proč by proboha měla baterie vzít na nahřívání 40kWh denně? Baterie se nahřívá primárně jen při zapnutí stroje. Reálná ztráta energie pro ohřátí baterie bude řádově menší a víceméně zanedbatelná. Kde jste k tak nesmyslnému číslu jako 40kWh přišel? Osobně mám známého, který vlastní model S a přesně o tomto tématu jsme se bavili a říkal, že odběr v zimě je zvýšený jen minimálně.

    Karel
    Host
    Karel

    Osobně si myslím, že zmíněných 20-40% budou již opravdu extrémní situace, které kromě pár dní v roce v ČR ani nenastanou. Nepamatuji si o kolik známí říkal, že má nižší dojezd v zimě, ale tak velké číslo to nebylo:) Chtělo by to nějakého uživatele, který by nám naše spekulace ověřil v reálném provozu:D

    peter
    Host
    peter

    ak to auto stoji v zime tak tu baterku vyhrievat jednoducho musi inak sa rychlo znici a prist behom jednej zimy o baterku asi vyhodne nebude

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Tak to je pro mě opravdu novinka. Pokud vím, tak Li-ion baterie snesou i nízké teploty. Nebo že by byly o tolik horší, než Pb? To se mi nezdá.

    peter
    Host
    peter

    tak vies velmi zle 🙂 mrazy li-ion baterkam rozhodne neprospievaju, ale zalezi ci je to kratkodobe alebo dlhodobe, ale ako moze vediet auto ako dlho bude v takej zime? 🙂 takze asi robi teplotny manazment neustale, mozno sa to tam da nastavit, to uz neviem ale je to rozhodne jeden z dost zasadnych problemov, ak nechas take auto dlhsie odstave pri minusovych teplotach tak sa ti to moze riadne predrazit. pri naftaku, benzinaku ta to bude stat max. par desiatok euro za novu baterku, ale tu sa ti to vysplha na tisice eur

    https://www.mobilmania.cz/clanky/chranite-sve-baterie-pred-mrazem-z-kapacity-ukousne-vic-nez-letni-vedro/sc-3-a-1340868/default.aspx#part=1

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Není Li-ionka, jako Li-ionka. Existují LiFeYPO4, které mrazy i horko snesou velice dobře.

    peter
    Host
    peter

    ale maju zas mensiu energeticku hustotu a teda su tazsie a vacsie

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Ano, to je pravda.

    peter
    Host
    peter

    bateria sa musi v silnych mrazoch hrievat inak sa ti pekne krasne dojeb…
    baterky neznasaju vysoke teploty ale rovnako ani nizke, o tomto si este nikdy nepocul?

    a ako som na to prisiel? no tak ze o tom rozpraval v jednom rozhovore jeden velky fanusik tesly, nemal dovod spochybnovat jeho tvrdenia. preco by si vymyslal veci ktore teslu vykresluju negativne?

    Karel
    Host
    Karel

    Nevím odkud fanoušek byl a v jakých podmínkách test probíhal. Osobně, když si jdu v zimě zalétat se svým dronen tak také nemám dobu letu zkrácenou o 40%…Neříkám, že se dá srovnávat dron s elektromobilem, ale myslím, že jistá podobnost pro porovnání tam je. Pokud k tomu co říkáte došlo, pak si myslím, že test musel proběhnout v ojedinělých podmínkách.

    peter
    Host
    peter

    to nebol test, citaj poriadne co pisem
    jednoducho vecer nabil a rano mal o 100km nizsi ukazovatel dojazdu
    100km je +-20kwh
    ja to neviem potvrdit ci hovoril pravdu alebo klamal, ale preco by klamal ked sam sa prezentuje ako fanusik tesly a aj z toho rozhovoru to bolo poznat, ze nim skutocne je.
    bol to rozhovor na hnonline.sk tak si ho mozes dohladat

    vyhrievas kabinu dronu pre 5 osob z -15 na +20(25)? 🙂 ak nie tak dobu letu skratenu nemas mat preco 🙂
    a predpokladam, ze baterku/dron si predtym skladoval pri izbovej teplote alebo aspon nie v mraze a na mraz si ho vytiahol z vyhriateho auta, tak potom sa necuduj, ze nemas problem s kapacitou baterie a s dlzkou doby letu

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Já jsem svůj výpočet napsal, ale co ty? Kde nic, tu nic. Jenom tady provokuješ pochybnými spekulacemi.

    Milý bačo, vrať se zpátky na salaš dělat korbáčiky a neotravuj tady.

    A nauč se číst, psát a počítat – aspoň ty ovečky. 🐐

    3,14ranha
    Host
    3,14ranha

    Stačí pogooglit zkušenosti uživatelů tesel (třeba tesla frost conditions, nebo driving) a zjistíte že pravdu má pan Peter. Slušelo by se omluvit.

    Uvědomte si o jakých výkonech u elektromobilu mluvíme (a jak tedy systém tesly musí být opatrný při ochraně baterie před poškozením) a jaké podmínky mohou ve střední evropě v zimě BĚŽNĚ nastat. Zcela běžně může nastat několikatýdenní období mrazů kdy teplota ráno může být minus 15 až minus dvacet a ani v pravé poledne nevystoupá teplota nad nulu. To je pro elektromobil docela záhul.

    Karel
    Host
    Karel

    Osobně tedy nepovažuji několikatýdenní období mrazů, kdy je teplota -15 až – 20°C za běžné, stačí se podívat jaká je průměrná teplota v nejchladnějším měsíci tedy v lednu: https://www.radirna.cz/navody/prumerne-teploty-v-evrope.html

    Zkrátka a jednoduše se Vám v našich podmínkách nestane, abyste ztratil 40% kapacity baterie (nebo jen ve vyjímečných případech párkrát za rok).
    Používat argument, že auto ztrácí 40% kapacity (že budete potřebovat odtahovku snad ani nemá smysl komentovat) je zavádějící a jedná se jen o vyzdvihování extrémní situace.

    3,14ranha
    Host
    3,14ranha

    1. nevím jak v Praze, či Brnu a Ostravě (kde funguje městský tepelný ostrov), ale ve zbytku republiky jsou několikatýdenní silné mrazy zcela běžné, byť nemusí nastat každý jednotlivý rok. I z pohledu na ty lednové průměry je to zcela EVIDENTNÍ.

    2. Já nemám křišťálovou kouli, takže kdybych byl tak bohatý a kupoval Teslu tak od prosince do února MUSÍM počítat s mrazy a MUSÍM počítat s tou nižší hranicí dojezdu (až o těch 40%). To je elementární logika základní školy !

    Jak prosté milý Watsone

    vencour
    Host
    vencour

    Pletu se, že kdo má Teslu ji nechává stát primárně v garáži nebo na krytém parkovišti? Tam by mrazy tolik hrozit neměly, ne?

    peter
    Host
    peter

    zima 2017 len si zisti ake boli v mesiaci januar teploty
    -10 bolo aj cez den u nas na juhu slovenska a to nie 1-2 dni ale cely mesiac bol extremne chladny a to bol juh, na orave by potrebovali norske dotacie aby si tam mohli v zime dovolit elektroauto 🙂

    a tych 40% kapacity si velmi spatne pochopil
    uz som ti to vysvetlil pod tvoj post o tvojom dronovi

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    A proč mluvíte jenom o Tesle? Já jsem ve svých příspěvcích psal o EV obecně.

    Ok, po pečlivém přečtení příspěvků Petera se za ten (ale jenom za ten) teplotní management musím omluvit. Skutečně o tom psal již ve svém prvním příspěvku. Nedočetl jsem jej do konce.

    Nicméně 40 kWh / 24 hodin vyhřívání je pouhá spekulace. Opět je třeba si ujasnit, jestli se bavíme jenom o Tesle nebo o EV obecně. V případě Tesly moc nevěřím tomu, že by byla v tomto směru opravdu tak špatná. Ale třeba se mýlím…

    peter
    Host
    peter

    takze ty zacnes konfrontacnu diskusiu a pritom si neprecitas prispevok na ktory reagujes? :):)

    preco hovorim len o tesle? zeby preto, ze to video co spominam bolo o tesle? a udaje o inom aute nemam? nestaci taky dovod?

    baterky v tesle su ako jeden velky radiator ale to bude takto u kazdeho kto bude mat alebo ma tak riesene baterky ako tesla

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    takze ty zacnes konfrontacnu diskusiu a pritom si neprecitas prispevok na ktory reagujes?

    Nepřečetl jsem jej až do konce. Je to důsledek tvých mnoha konfrontačních, urýpaných příspěvků, které jsi na tomto webu v minulosti prezentoval. Jakmile vidím tvoje jméno v diskuzi, začínám vidět rudě. A také, přiznávám, mi dělá problém číst ve slovenštině. Ne, že bych tomu nerozuměl, ale čtu asi tak 2x – 3x pomaleji než v češtině, protože spoustu výrazů si musím přelouskat.

    peter
    Host
    peter

    no to je problem tzv. zaslepenych fanusikov, oni nereaguju na to co je napisane ale na to cosi myslia ze je napisane
    ty si precitas nick, prvu vetu a uz vystartujes do boja za elona 🙂

    Karel
    Host
    Karel

    Tato stránka je primárně pro fanoušky projektů Elona Muska, takže ano, většina lidí se snaží hledat pozitiva na jeho projektech. Někdy mohou mít fanoušci sklon k idealizování situace, myslím si ale, že většinou zde probíhají věcné debaty.

    Vy zase působíte opačným dojmem. Jako zaslepený odpůrce, čemuž odpovídá i styl Vaší komunikace na těchto stránkách.

    peter
    Host
    peter

    ale ved aj ja som ti napisal svoj vypocet, len ty uvazujes so 100% efektivitou nabijania a vsetkeho a uvazojes s najmensou spotrebou malych prditok

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Jaký konkrétní výpočet jsi doložil? Akorát jsi chtěl opravit ten můj. Tvoje námitka se týkala zahrnutí přenosových ztrát, ztrát při dobíjení a teplotního managementu. No dobrá.

    Přenosové ztráty jsem si ověřil, že jsou 10 – 15 % (počítám raději 15 %).

    Účinnost dobíjení se pohybuje mezi 80 – 95 % (záleží na typu baterie a způsobu dobíjení). Počítejme tedy raději s 80 %.

    Teplotní management (topení v zimě, chlazení v létě) počítám už v těch 15 kWh / 100 km. Počítejme raději 20 kWh / 100 km. Jinak Ioniq ani Leaf nepovažuji za prdítka (můj subjektivní názor).

    Když tohle všechno zohledníme, tak korekce mé prvotní úvahy vypadá následovně:

    Roční spotřeba jednoho EV s nájezdem 15 000 km je 3 MWh (cca roční spotřeba jedné české domácnosti). Pro dobíjení této energie je potřeba 3,2 až 3,75 MWh na vstupu dobíječky a 3,76 až 4,41 MWh v elektrárně.

    Pro milión EV by bylo třeba vyrobit ročně 3,76 až 4,41 TWh elektrické energie navíc. Oproti stávajícímu stavu (87 TWh) to dělá relativní nárůst 4,3 až 5,1 %.

    Nešlo mně ani tak o přesný výpočet, jako o získání alespoň hrubé představy, jestli je nástup EV v našich podmínkách zvládnutelný. Věřím, že ano.

    peter
    Host
    peter

    priemerna spotreba nebude urcite ani tych tvojich 15kwh ale ani tych mojich 20kwh, ale bude vacsia
    ak sa tie auta rozsiria tak pridu na rad aj tie co maju vacsiu spotrebu, suv-cka, minivany, sportove,….. a tam bude spotreba vacsia ako a asi vyrazne vacsia ako 20kwh
    a vyhrievanie, klima urcite nieje zahrnuta v tych 15-20kwh, to je proste hlupost a najvacsia hlupost je ze do nich chces zahrnut vyhrievanie baterky pocas statia 🙂

    a nezabudaj, ze spotreba domacnosti je len 14TWh/rok a podla mna vacsina ludi co si kupi eauto ho bude nabijat doma, takze aj ta zvysena spotreba pripadne na domacnosti , takze narast v pripade domacnosti a vramci distribucnej siete nizkeho napatie nebude v jednotkach percent ale v desiatkach

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Já si za tím výpočtem stojím. Mimochodem, ke stejnému výsledku prý došel i ČEZ (5procentní nárůst vyrobené el. energie na milion EV). Ale nemá cenu se tady hádat. Každý máme svůj názor.

    Smyslem toho výpočtu bylo dokázat, že nástup EV je zvládnutelný.

    3,14ranha
    Host
    3,14ranha

    Myslím že výroba by nebyl zásadní problém, pokud se dořeší přechod z uhlí k jádru (politici mají nejvyšší čas začít s dostavbou jaderek, protože docela dost uhelných se v příštích letech bude zavírat).

    Ale Peter řešil i distribuci a tam je reálné očekávat že ten milion EV by se většinou dobíjel doma přes noc. A protože domácnosti se na spotřebě elektřiny podílejí z 1/4 tak se vám těch globálních 5% projeví jako navýšení spotřeby domácností o nejméně 20% !

    Také vůbec není jisté že by EV byly v populaci a na ploše rozděleny rovnoměrně. Takže můžete mít místa kde jich bude pár a můžete mít místa kde jich bude nadprůměrné množství.

    Opravdu si zde vystačíte s vaší triviální globální statistikou ?

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    No a co, že se zvýší spotřeba domácností o 20 procent. Z hlediska celkově vyrobené el. energie stále platí těch 5 procent. A z hlediska distribuce to snad žádný problém není – dobíjet se bude převážně pomalu a ze sítě hlavně v noci.

    Jinak mě udivuje, že Vy i Peter zcela ignorujete dobíjení EV z FV panelů. Z těch na střechách domů, i z těch na karosérii samotných EV.

    peter
    Host
    peter

    dobijat z FV, ha ha ha

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Ano, protože většina lidí, co má osobní automobil, jej používá jenom na krátké trasy. Takže to dává smysl.


    Viz Sion.

    Jen se držte “starých pořádků”. V podstatě se jen směješ vlastní zaslepenosti a vlastnímu zpátečnictví. Ha, ha, ha.

    3,14ranha
    Host
    3,14ranha

    Z FV panelů, přes noc ? V lednu bude elektromobil odstavený v garáži ? Bavíme se přece stále o střední evropě ?

    A samozřejmě zvýšení spotřeby domácností je kritické (zvlášť pokud lokálně někde bude víc fanoušků EV) protože jde o koncové vedení které se ve výsledku “upgraduje” nejhůř a nejdráž z celé sítě !

    Vaše hezké myšlenky elektriku lidem do zásuvky nedotlačí. Ale přiznám že nejsem energetik takže proti všem pravidlům ekonomie může být koncová síť (ze zákona) předimenzovaná o 100, 200 či 300 % a navýšení spotřeby o desítky procent tak nebude kritické. (čistě z vlastní zkušenosti si ale pamatuji velmi časté výpadky proudu v mém bydlišti dokud nedošlo ke generální rekonstrukci a tedy i posílení lokální rozvodny)

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    “Z FV panelů, přes noc ?”

    Ale kulový! Z FV panelů přes den, ze sítě přes noc.

    Nabíjení EV ze sítě přes noc pro distribuční síť zas tak kritické nebude, protože ta je dimenzovaná na výkonovou špičku (+ nějaká rezerva). A tato špička je nyní přes den (2x denně). Ale máte pravdu v tom, že vyšší koncentrace EV a jejich dobíjení v jedné lokalitě by mohl být problém.

    “Vaše hezké myšlenky elektriku lidem do zásuvky nedotlačí.”

    Ano. A Vaše přehnaná skepse je od nich neodradí.

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    píranha: Jinak se mi nezdá, že byste měl vzdělání v oboru elektro. Já jej mám. Přesto se tady zaníceně se mnou snažíte diskutovat a za každou cenu chcete potřít moje názory, abyste podpořil svého kamaráda Petera.

    3,14ranha
    Host
    3,14ranha

    Nechci sklouznout do osobní roviny, ale jak mé vzdělání souvisí s nelogičnostmi které tvrdíte ?

    Buď jste nějakou informaci vynechal, nebo si ve větách “nabíjet doma přes noc” a “využívat FV panely” protiřečíte.

    PS: zrovna jsem si vzpoměl na další příklad z praxe – jeden příbuzný si nedávno kupoval byt a první co musel udělat byla generální rekonstrukce rozvodů (kdyby si všimnul dřív byt by možná ani nekoupil) od rozvaděče po zásuvky. Rozvaděč napůl spálený napůl roztavený a ve zdech jen trochu tlustší zvonkové dráty.

    PPS: považuji se za fanouška vědy a techniky, PRÁVĚ PROTO mi vadí když někteří jedinci z vědeckého pokroku dělají téměř náboženskou sektu odtrženou od reality. O EKONOMICKÉ realitě nemluvě.

    Karel
    Host
    Karel

    Moc nerozumím, proč zatracujete moznost dobíjet elektromobil fotovoltaikou? Po pořízení vlastního elektromobilu ho plánuji z drtivé většiny nabijet prave tímto způsobem a nevidím v tom jediný problem:)

    3,14ranha
    Host
    3,14ranha

    Nevím jestli to bylo na mě, ale pokud ano, tak já nic nezatracuji a ostrovní systém FV panely – elektromobil považuji za jednu z mála realistických aplikací FV panelů.

    Jen jsem vypíchnul že většina z těch lidí bude moci auta nabíjet jen doma večer a v noci. Pokud tedy neuvažujeme masivní dotování solárně napájených dobíjecích stanic v místě zaměstnání těchto lidí.

    A pak je tady i otázka dostupnosti solární energie – střední evropa má proměnlivé jak počasí, tak i denní dobu (dobu svitu slunce).

    Určitým drahým řešením může být zabudování baterie (třeba powerwallu) do systému (takže panely by nabily baterii a až z ní by se v noci nabíjelo auto). To ale u většiny našich uživatelů zcela postrádá ekonomický (= téměř vždy i ekologický) smysl ! Kolik u nás je lidí zcela mimo energetickou síť ? jedno procento ?

    Kdyby u nás nebylo takové riziko kriminality v chatových oblastech, tak si docela dovedu představit že by se auto dalo nabíjet slunkem přes léto na dovolené na chatě (tehdy slunce svítí nejdéle a nejspolehlivěji a elektromobil může být napíchlý od rána do večera)

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    A pak je tady i otázka dostupnosti solární energie – střední evropa má proměnlivé jak počasí, tak i denní dobu (dobu svitu slunce).

    No, a právě proto je třeba počítat i s dobíjením ze sítě, I proto, že ne každý může mít doma fotovoltaiku, a ne každý EV ji bude mít na karosérii vozu. Ze sítě se bude dobíjet převážně pomalým dobíjením v noci, tzn. ve výkonovém sedle. Co je tom nelogického??

    Karel
    Host
    Karel

    Poznámka byla primárně na Petera:)

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Vůbec si neprotiřečím! Proč by jako nešlo dobíjet elektromobil přes den ze solárních panelů, a když by to nestačilo (na delší jízdy nebo v zimě) tak přes noc ze sítě?

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    a ve zdech jen trochu tlustší zvonkové dráty.

    To by mě fakt zajímalo, jak mohla taková instalace projít elektrickou revizí.

    Z principu není možné dělat rozvody nízkého napětí zvonkovým drátem (ani “o trochu silnějším”), protože pak nevyjde odpor smyčky pro jistič (max. 2 Ohmy). Nemluvě o úbytcích napětí, které by se zde při každém trochu větším proudovém odběru musely projevit. Takže pračka, lednička ani rychlovarná konvice by přes zvonkové dráty napájet nešla.

    3,14ranha
    Host
    3,14ranha

    “Pravidelná revize rozvodů elektřiny je vyžadována pouze ve společných prostorách domu.”

    …takže v konkrétním bytě evidentně revize neproběhla od 60. let kdy tu bytovku stachanovci v rámci plnění plánu na 110% velmi levně a velmi rychle postavili.

    PS: zvonkový drát nebrat doslova, ale mohu potvrdit vypadávání jističe u některých spotřebičů a starou izolaci místy poškozenou teplem

    “Krabice” a samotný rozvaděč byly bohužel obřadně a s nadávkou vyhozeny majitelem do popelnice. Ve sbírce kuriozit a varovných ukázek nejednoho bezpečáka by jim to docela slušelo.

    peter
    Host
    peter

    pepik a ty si co tu dovolujes druhych ludi o ktorych hovno vies oznacovat za bacov?
    radsej baca ako pepik co ide v slapkach na lomnicak a potom o nom pisu v novinak ako ho bolo treba zachranovat 🙂
    nikto nema horsiu povest v tatrach ako prechytrali pepici

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Dobře, tak promiň, omlouvám se.

    Jenom mi, prosím, vysvětli, jaká je tvoje motivace tady diskutovat, když nemáš rád Muska ani Teslu..?

    Jinak já osobně po horách chodím v pohorách a nikoho tam nepoučuju. Chci tam mít klid a přežít to ve zdraví.

    Karel
    Host
    Karel

    Myslím, že tato diskuze postrádá smysl. Také se mi zdá, že některým jde spíše o to dokázat, že něco nejde, než o to, že něco jde. Ano, možná že v zimě budete mít kratší dojezd, ale nebude to takový problém, jaký z toho někteří jedinci dělají. Zkrátka budete mít pár dní v roce kratší dojezd (ne o 40%:D) a budete s tím počítat. Sám bych si rád pořídil model 3, pokud tesla dodrží, že bude v našich končinách dospupný v první půlce roku 2019. Pokud to tak bude tak budu zkrátka počítat s tím, že párkrát v roce budu muset “tankovat” trochu častěji, ale plně mi to vyváží pocit, že že tankuji obnovitelnou energii a další výhody elektromobilu:)

    PetrK
    Host
    PetrK

    40kWh za den je naprostá hovadina. Stačí srovnat spotřebu topných kabelů proti zámrzu okapu, kteréžto by na to v kombinaci s běžnou izolací stačily. Bavíme se pak o cca 100W. 100*24=2,4kWh za den. Přestože i to je spekulace, tak má alespoň nějaký podklad.

    peter
    Host
    peter

    kratsi dojazd v zime alebo vo velkom teple by nebol ten hlavny problem, problemom je, ze to bude zrat energiu a tym padom aj peniaze aj v case ked to auto bude stat

    inak tu mas nieco k tej vacsej spotrebe
    https://electrek.co/2018/01/02/electric-car-range-affected-extreme-cold-they-start/
    48% naviac, celkom slusne a mas tam aj to, ze po celovykendovom nabijani ziskal len 77km dojazdu, nebude to nejak malo? nebude to tym, ze vela energie sa spotrebovalo na vyhrievanie baterky? viem spekulacia, kedze neviem akym prudom to nabija pri pripojeni na 110V, ale energia na 77km za cely vykend je sakra malo

    inak sranda, ze do tejto diskusie nenapisal ziadny majitel tesly, co sem ziaden nechodi?

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Ano, zimy jsou poslední dobou u nás tak kruté, že vážně uvažuji o emigraci do Kalifornie. 😉

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Ano, souhlasím. Tato “diskuze” postrádá smysl. Přesto jsem si pár věcí ujasnil a několik svých názorů poopravil.

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Za to u svých názorových oponentů postrádám jakoukoli sebereflexi.

    Jaro Pudelka
    Host
    Jaro Pudelka

    No sprostý si riadne. Za baču ťa označovať nebudem, lebo bača je človek pracovitý a určite nie sprostý.

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    No já jsem se za to Peterovi omluvil. I když u jeho komentářů vidím rudě, tohle jsem psát nemusel.

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Ano, omlouvám se hlavně všem bačům. Ty korbáčky a nitě máte vážně dobré. 🙂

    Jaro Pudelka
    Host
    Jaro Pudelka

    Počúvaj, poviem ti to jasne. Príď niekam do krčmy a skús takto diskutovať. Dostaneš zaslúžene jednu riadnu po papuli. Keby som bol moderátorom tohto webu, už máš trvalý ban.

    peter
    Host
    peter

    ano poznam aj takych co namiesto diskusie pouzivaju ruky, zjavne aj ty k nim patris,ale tak su aj taki hlupaci tak co uz
    ale nemusis sa bat mam celkom slusnu postavu a silu a len tak niekto mi po papuli neda a ked da tak dostane aj po tej svojej

    Jaro Pudelka
    Host
    Jaro Pudelka

    Vždy sa nájde niekto silnejší alebo šikovnejší. Ja som to uviedol len obrazne, nepatrím medzi silové typy. Ostatne, stačí sa pozrieť na linkedin.com, moje meno je Jaroslav Pudelka.
    Môj názor na nick Peter je jasný.

    peter
    Host
    peter

    a mazes aj ine komenty ktore su len o nadavkach, alebo svedkovia elonovi maju u teba imunitu? 🙂

    zatial tie komenty s nadavkami na mna stale vidim, takze zjavne aplikujes dvojity meter a pritom s nadavkami som ja v tejto diskusii nezacal 🙂

    peter
    Host
    peter

    no neviem ci ti verit lebo ked si si vsimol prispevok “prdelka chod do prdele” tak si si urcite vsimol, ze na aky prispevok som nim reagoval 🙂
    ak by si vymazal oba tak v pohode, ale vymazavat len prispevky oponentom, no co ti ja viem, to smrdi ucelovou cenzurou

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    To jako bylo na mě? Tvůj krajan Peter diskutuje naprosto korektně, že? Jeho diskuze je plná “argumentů” typu: určitě musí byť vetší…, uvedom si…, netrep hlúposti apod.

    Mně nikdo dávat ban nemusí. Skončím tuto “diskuzi” sám, protože to vážně nemá cenu.

    Jaro Pudelka
    Host
    Jaro Pudelka

    Všetky moje komentáre negatívneho charakteru sú na adresu Peter. Len logické členenie na tomto webe nie je úplne relevantné.

    Karel Kulda
    Host
    Karel Kulda

    Také se v členění ztrácím:D

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Ano, máte pravdu. Nejsou zde vidět vlákna jako na jiných diskuzních webech.

    Jaro Pudelka
    Host
    Jaro Pudelka

    Nechajme to tak. Pre mňa diskusia s nickom Peter nemá žiadny zmysel. Jeho čistý negativizmus som nazval síce vulgárne ale určite pravdivo.
    Na podobné typy je najúčinnejšie nereagovať.

    Roman
    Host
    Roman

    Ja mluvim o těžbě a ne o jeho zpracovani. Zpracovani všech rud ad je to železo nebo lithium je energeticky naročne a za použiti chemickych latek. Stale lepši než oceany plne ropy.

    3,14ranha
    Host
    3,14ranha

    Pokud mluvíme o surové ropě, tak ta je přírodní látkou a i když při ojedinělé havárii dokáže lokálně napáchat značné škody (hlavně když se dostane k pobřeží) tak se nakonec rozloží, nebo jinak deaktivuje pomocí mikroorganismů a působením přírodních sil. (ropa je zdroj chemické energie a příroda ničím neplýtvá).

    Jako důkaz že na výrobní straně se morálka/etika zlepšuje mohu uvést fakt že přes masivní nárůsty těžby nejhorší ropnou havárií všech dob už 30 let stále zůstává zcela ÚMYSLNÉ vypuštění ropných zásobníků do rudého moře Saddámem Hussajnem za první války v zálivu (chtěl tím zpomalit postup aliančních vojsk).
    Zavedly se opatření jako tankery s dvojitým pláštěm, nebo umývání prázdných nádrží samotnou horkou ropou (dřív se čistily ohřátou mořskou vodou která pak končila znečištěná v moři)

    Větší problém jsou plasty a recyklační morálka zemí třetího světa – ti lidé ještě včera často znali tak akorát tašku upletenou z palmového, nebo bambusového listí takže bude trvat dlouhé roky naučit je nevyhazovat plasty do lesa a do řek. Plasty ovšem používáte i vy, já a Tesla a jejich výroba z ropy je nejekologičtější (protože z možných surovin má k tomu ropa nejvhodnější chemické a fyzikální parametry). Úplně bez ropy se dnes obejde tak možná sběrač a lovec z pralesa.

    yamato
    Host
    yamato

    fabrika na lithium nikdy nebude uprostred mesta. Fabrikou na toxicke plyny sa cele mesto kazdy den presuva do prace a z prace.

    3,14ranha
    Host
    3,14ranha

    Já jezdím na kole (tam kde bydlím si to mohu časově a zdravotně dovolit) když to jde (jinak MHD), takže rozhodně nelobuji za auta. Ale co tak hrozného vypouští benzínový motor s katalyzátorem oproti elektromobilu ? CO2, H2O a N2 rozhodně nejsou toxické plyny (To by vás kytičky a stromy hnaly, zakazovat jim jídlo 😛 )

    Něco jiného jsou saze z (hloupě a uměle) propagovaných dieselů (to je ovšem vina EU a “”ekologických”” lobystů) a ještě něco jiného je prach a polétavé částice které se vytváří samotným pohybem vozidla (obrušováním pneumatik atd.) NEZÁVISLE na konkrétním pohonu. Prachové mikročástice se ukazují lidskému zdraví jako vůbec nejškodlivější produkt (všech) aut a jediným účinným opatřením je omezit automobilismus jako celek, alespoň lokálně (nezávisle na pohonu).

    Štěpán
    Host
    Štěpán

    Zajímalo by mě, jak se počítá 100 pracovních hodin týdně. Počítá se to včetně pauz na jídlo (oběd)? A počítá si do toho Musk sám i dopravu? Jakože 120 hodin týdně je fakt hodně. Znamená to 7 hodin volna, a je rozdíl jestli je to čas na odpočinek, či čas i na jídlo, hygienu, cestování,… Protože jinak by toho času na spaní měl fakt hodně málo.

    Jan M
    Host
    Jan M

    Super článek díky moc 🙂 Jen malinká poznámka: 11 kVA je jednotka výkonu (vzdánlivého – voltampér), napětí by bylo jen 11kV 🙂

    Jozkii
    Host
    Jozkii

    Fantasticky clanek, Petře moc diky za sumarizaci a preklad 😀

    Lukáš
    Host
    Lukáš

    Je neuvěřitelnej a díky za článek. 10 takových vizionářů s prostředky a jsem spokojený 😉

    peter
    Host
    peter

    no som zvedavy na to TBM-ko napajane baterkami :):):):):):)
    tie stroje maju vykony v jednotkach megawatov. najvacsi stroj ma vykon 18MW, na hodinu prevadzky potrebuje baterie o hmotnosti viac ako 100 ton, toto chciet napajat z baterii je totalny nezmysel

    Jiří Konečný
    Host
    Jiří Konečný

    Ano, napájet TBM z baterky je opravdu nesmysl. Opět shoda, dnes už druhá. 😉

    Jinak v té reportáži uvažoval také o napájení vláčku, co odváží rubaninu – aby se nemusely složitě odvětrávat zplodiny dieselové loko z tunelu. To si myslím, že je dobrý nápad.

    3,14ranha
    Host
    3,14ranha

    Jako úplný laik se domnívám že většina tunelů se odvětrává TAK JAKO TAK (kvůli metanu a podobně). Je třeba si uvědomit kdo Elon je – Elon je šéf firmy(firem) a vynálezce… dělá svým výrobkům marketing a realita se od jeho PowerPoint slidů může hodně lišit.