Falcon Heavy v cílové rovince
Mezi fanoušky SpaceX se už dlouhá léta posměvavě traduje, že Falcon Heavy vždy poletí za 6 měsíců. Letos to však poprvé vypadá, že bychom se opravdu mohli dočkat premiérového letu této napjatě očekávané rakety. Celý rok totiž probíhalo testování jednotlivých komponentů této rakety, což značí, že start je na spadnutí. Dokonce i proslulá slibotechna Elon Musk se odvážil oznámit konkrétní plánované datum startu – listopad 2017. Jak tedy vypadá aktuální situace kolem této těžkotonážní rakety? Je listopadový termín realistický?
Za poslední půlrok se toho kolem Falconu Heavy událo opravdu hodně a řada věcí se vyjasnila. O všem průběžně informuji v neustále aktualizovaném článku Vše o Falconu Heavy, takže zde zmíním jen to nejdůležitější:
- V dubnu jsme se dozvěděli, že oba boční stupně prvního Falconu Heavy budou tvořit již jednou použité rakety. Konkrétně to budou ty z misí Thaicom-8 a CRS-9, které byly modifikovány pro použití na FH.
- Během května byl v McGregoru proveden statický zážeh jak bočního stupně, tak centrálního a SpaceX se laskavě podělilo o videa zachycující tyto důležité milníky na cestě k demonstračnímu letu:
- V červenci se pak objevily fotografie, na kterých jsme mohli vidět všechny tři boostery Falconu Heavy v hangáru u rampy LC-39A (jeden se schovává vlevo od centrálního a nejde moc vidět). Spekuluje se, že v hangáru byla prováděna zkušební integrace všech tří boosterů k TELu. Elon Musk zároveň oznámil, že první Falcon Heavy by mohl letět v listopadu.
Pozorní čtenáři si jistě všimli, že testováním v McGregoru si zatím neprošel druhý boční stupeň. Tím se dostáváme do současnosti, neboť koncem srpna byl druhý boční stupeň (ten z mise CRS-9) převezen z Floridy (kde byl zrenovován a modifikován) do Texasu a následně vyfocen při testování. Jedná se o poslední velký díl skládačky jménem Falcon Heavy, takže pokud testování neodhalí nějaký závažný problém, listopadový termín startu rozhodně není nereálný. Připravenost rakety však nejspíš není to, co bude nakonec start brzdit.
AKTUALIZACE 2. 9.: SpaceX vydalo video testovacího zážehu tohoto bočního stupně:
Největší překážku pravděpodobně budou představovat rampy. Rampa LC-39A zatím není pro Falcon Heavy připravená a je potřeba na ní provést úpravy, které by měly zabrat zhruba 2 měsíce. Jenže práce nemůžou začít, dokud nenastanou dvě věci. V první řadě musí dojít k odbavení mise OTV-5, která je momentálně plánována na 7. 9. a má být na nějaký čas poslední misí z LC-39A. Jenže zároveň je důležité znovuzprovoznění poničené rampy SLC-40, na kterou budou přesunuty všechny starty během odstávky LC-39A.
Rampa SLC-40 byla poškozena při nehodě Amos-6 a původně se plánovalo její znovuzprovoznění na konec srpna. Zatím je ticho po pěšině, takže SpaceX je nejspíš v mírném skluzu. První misí z této opravené rampy má být SES-11, která je momentálně plánována na začátek října, takže do té doby musí být rampa připravena a mít za sebou úspěšný statický zážeh. Plynulý přechod z jedné rampy na druhou je podle Hanse Koenigsmanna ze SpaceX klíčový a firma se tedy pravděpodobně nepustí do úprav na LC-39A, dokud nebude mít jistotu, že SLC-40 bude včas připravena převzít nadcházející mise. To, jak má SpaceX momentálně rozplánované mise, však svědčí o tom, že rampa SLC-40 pravděpodobně bude do začátku října hotová.
Doufejme tedy, že mise OTV-5 nenarazí na žádné problémy a odstartuje v plánovaný termín, aby mohly práce na LC-39A začít co nejdříve. Je navíc možné, že úpravy nezaberou celé dva měsíce, neboť se proslýchá, že SpaceX nějakou práci odvedlo během dlouhé pauzy mezi starty v červenci. Je tedy možné, že když všechno půjde dobře, úpravy by mohlo být hotové už třeba koncem října. První Falcon Heavy, který podle Elona Muska nejspíš následně absolvuje vícero statických zážehů v plně integrované konfiguraci, by tak mohl stihnout listopadovou premiéru.
Statický zážeh FH bude sám o sobě zajímavý, neboť to bude poprvé, co SpaceX zkusí zažehnout všech 27 motorů Merlin najednou – v McGregoru totiž takový test není možné provést. Zajímavostí je, že aby se zabránilo nepříznivým důsledkům při zážehu tolika motorů najednou, budou zažehávány postupně – po dvojicích, s krátkými prodlevami (v řádu desítek až stovek milisekund). Podobným způsobem byly zažehávány například také hlavní motory raketoplánu.
Elon Musk zároveň varoval, že první let Falconu Heavy bude značně riskantní, a proto máme být připraveni na to, že mise možná bude neúspěšná. Právě proto raketa neponese žádný reálný náklad, ale nejspíš jen balast a případně nějakou vtipnou drobnost, podobně jako tomu bylo u první mise s Dragonem, který obletěl Zemi s kolem sýra na palubě. Na druhou stranu však Musk před časem prohlásil, že tento demonstrační let by mohl být ideální příležitostí pro experiment se záchranou druhého stupně. Elon navíc potvrdil, že při této misi budou oba boční stupně přistávat na LZ-1 a ten centrální na OCISLY, takže bude rozhodně na co koukat. Nemluvě o tom, že Falcon Heavy se po startu stane nejsilnější raketou, která je v současnosti v provozu, a předčí tak konkurenční Deltu IV Heavy společnosti ULA.
AKTUALIZACE: Objevila se fotografie z návštevnického komplexu Kennedyho vesmírného střediska, kde NASA uvádí 28. listopad jako datum startu Falconu Heavy. Těžko říct, jak moc je to důvěryhodné, ale každopádně se jedná o první a zatím jediné konkrétní datum pro start FH, které je veřejně k dispozici.
- Mise Starlink 6-61 - 2. 10. 2024
- Mise Starlink 11-2 - 1. 10. 2024
- Crew Dragon nyní může v případě selhání padáků zachránit astronauty pomocí svých motorů SuperDraco - 28. 9. 2024
Trochu jsem se zamyslel, že ohledně FH máme malé monitory. Nyní po oddělení sledujeme vlevo první stupeň a vpravo horní stupeň. No jo, ale u FH bych nejraději sledoval všechny 4 “díly” a to je fullHD moc malé rozlišení 🙁 Jsem zvědav, jak to SPACEX vyřeší.
zdravim, diky za clanek 🙂
mam k tomu jeden dotaz nevite jak je to rozlozenim paliva mezi stupni? jestli se nepletu tak crossfeed zatim nefunguje, a pokud by vsechny stupne byly natankovany na max tak by k oddelovani bocnich i stredniho stupne probihalo najednou.
z toho mi vychazi dve moznost but budou vsechny stupne natankovane na max akorat stredni stupen by jel na nizsi vykon (coz z animaci zatim tak nevypada) a nebo bocni stupne budou natankovane jen z casti coz je trochu plytvani kapacitou…
existuje nejake info k tomu?
1) Crossfeed není a dost možná ani nikdy nebude. 2) Stupně budou natankovány na maximum, ale centrální stupeň pojede na nižší výkon, takže nebude tak rychle spotřebovávat palivo a po odpojení prázdných bočních stupňů může ten centrální pokračovat dál už na plný výkon.
supr, diky za odpoved! 🙂
Možno by namiesto ITS stačilo ku Falconu pridať Ďalšie bočné stupne… rýchlejšie, a zaujímavejšie riešenie… Falcon Super Heavy 😀
?dl=0
Opravdu budou oba bocni stupne pristavat na LZ-1 (tedy na tom betonovem kruhu co se pristavalo doposud)? Tedy se se zpozdenim a mino stred? Asi ne, to si nejak nedovedu predstavit.
Pracuje se na LZ-2
SpaceX má skoro hotovou druhou plošinu severně od té stávající:
Myslel jsem, že se motory mají zažehávat ve dvou skupinách, nikoliv po párech. Mýlil jsem se? Po párech by to i dlouho trvalo, nejmíň sekundu (dobře, to není zas tak dlouho, ale stejně).
Vycházím z informací v článku na NSF:
Nojo, fakt to tam píšou 🙂 To jsem na to zvědavý, jak to bude vypadat, třeba budou i zpomalené záběry. Každopádně díky.
Ona jedna věc je zveřejňovat postupně střípky a drobnosti, druhá věc je, když se shrnou v jednom článku. Tam to jako celek vypadá úplně jinak a dává to šírší souvislosti. Díky za článek. Snad už nebude muset Dušan Majer vydat další článek s největšími očekáváními nového roku, kde bude opět FH.
Díky autorovi za skvělý a dlouhý článek. V listopadu mám narozeniny a tak by to byl super dárek k narozeninám. Tak držím Spacex všechny palce.