Falcon úspěšně přistál už posté, a to přesně 6 let po historicky prvním přistání
Aktuální mise CRS-24 představovala poslední start SpaceX v tomto roce a zároveň 100. úspěšné přistání prvního stupně rakety. Shodou okolností start proběhl přesně 6 let po misi Orbcomm-2, při které se tehdy povedlo úplně poprvé přistát s prvním stupněm Falconu 9. Pojďme si tedy připomenout tuto historickou misi a její význam.
Dne 21. prosince 2015 (v našem časovém pásmu až 22. prosince) odstartoval Falcon 9 z Mysu Canaveral na misi Orbcomm-2, která byla jednou z nejklíčovějších v historii SpaceX. Půl roku předtím totiž byla společnost na dně, když přišla o raketu i s nákladem při misi CRS-7. Nyní se však hodlala vrátit do služby ve velkém stylu – s vylepšenou raketou, která se navíc vůbec poprvé pokusila přistát na pevnině. SpaceX nakonec slavilo úspěch na všech frontách a historici možná budou tento den brát jako zlomový okamžik v dějinách kosmonautiky.
Mise Orbcomm-2 tedy byla pro SpaceX extrémně důležitá a zároveň nervy drásající. Šlo totiž o první start od nehody CRS-7 a také premiéru výrazně upravené rakety Falcon 9 v1.2. Navíc se při této misi SpaceX pokusilo vůbec poprvé o přistání prvního stupně na pevnině. V té době měla firma za sebou jen několik nepovedených přistání na mořských plošinách (ASDS) a stále čekala na svůj první úspěch.
Důvodů k nervozitě zaměstnanců tedy byla spousta a atmosféra v řídícím středisku se dala krájet. To není jen spekulace – na místě byl štáb National Geographic, který zde natáčel materiály pro pořad Mars, přičemž zaznamenal napětí zaměstnanců včetně Elona Muska a jejich následnou radost.
Start i přistání totiž nakonec byly stoprocentně úspěšné a SpaceX tak mohlo slavit návrat do služby po nehodě a zároveň historicky první přistání stupně orbitální rakety. Firma posléze zveřejnila také vlastní oslavné video, které poutavou formou rekapituluje tuto misi a zachycuje atmosféru v centrále SpaceX.
Podívejte se na obě videa s českými titulky:
Elon Musk chtěl následně ukázat, že zachráněná raketa je po přistání stále funkční i bez zdlouhavých oprav, a tak byl už 15. ledna 2016 proveden statický zážeh tohoto stupně na rampě SLC-40. Zážeh byl převážně úspěšný, jediným problémem byla fluktuace tahu na jednom z krajních motorů Merlin 1D. Musk spekuloval, že by to mohlo být způsobeno vniknutím nějakých nečistot do motoru během přistání, ale definitivní odpověď jsme nikdy nedostali. V dnešní době trvá příprava stupně na další start přibližně měsíc.
Zachráněný stupeň se sériovým číslem B1019 byl v následujících týdnech a měsících analyzován a na základě získaných dat byly provedeny rozličné změny u budoucích verzí rakety. Vzhledem k historickému významu tohoto stupně se jej SpaceX rozhodlo nevyslat na druhou misi a místo toho byl nakonec vystaven před centrálou firmy v kalifornském Hawthorne:
Mise Orbcomm-2 si zaslouží zmínku v kronikách spolu s misí SES-10, při které poprvé letěl již použitý stupeň. Od té doby SpaceX provedlo celkem 100 úspěšných přistání prvních stupňů Falconu a letos bylo přes 93 % všech startů provedeno s již použitým stupněm, což pravděpodobně představuje výrazné úspory. Jeden z aktivních stupňů Falconu 9 navíc při nedávné misi odstartoval už pojedenácté! SpaceX tak v posledních 6 letech ukázalo, že k problematice vesmírné dopravy se dá přistupovat jinak a firma má lví podíl na probíhající transformaci tohoto odvětví směrem ke znovupoužitelnosti raket.
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
Je to fantastický, uctyhodný, nezpochybnitelný a neskutečný achievment. Kdyby už nebylo nic jiného, tak je zapsáno zlatými písmeny do dějin kosmonautiky, jenže ono se lze nadíti ještě i hodně dalšího…. Rád bych věděl kolik soch, ulic či náměstí budou jednou Musk ci Schotwell mít….
Vzpomenete si na ty proroky co vykřikovali pod články o Spacex, že se jim to nikdy nepovede, protože je to nemožné.
A pak když přistáli tak jim začali ti samí prorokovat že do roka zkrachují, protože se to přece nemůže vyplatit, když se to nevyplatilo u raketoplánu.
Někteří tvrdí doteď, že to je jen PR. 🙂
Pokud odečteme ty neúspěšné starty na začátku tak mají stoprocentní úspěšnost! Naprosto famózní…
Nevím, jestli škrtat neúspěšné starty. Každým startem se poučili. Ikdyž šlo jen o Falcon 1, každý z nich znamenal nalezení nějaké chyby v postupu. Ikdyž v tom prvním šlo o to, neskladuj nic dlouho v tropech a bacha na korozi. A hlavně předtím bacha změnu tlaku v letadle 😀
JJ. Když odečteš neúspěchy, tak dostaneš vždycky stoprocentní úspěšnost. Tedy pokud se ti to alespoň jednou povedlo 🙂
Jj,máš pravdu. Ale tak jsem to nemyslel. Teď se počítá každý start. Na začátku bylo hodně tápání a hledání správných cest. Teď je F9 pro SpaceX rutina.
Ještě mě tak napadlo, nemáme aktuálně rekord v počtu aktivních stupňů? 🙂
Pěkně, ani se to nezdá jak to šlo rychle. Je zajímavé si uvědomit, že ani po šesti letech to nedokázal nikdo jiný a zatím ani nevím, že by někdo něco chystal na nejbližší dobu. Na tom je krásně vidět jak tento vesmírný byznys je zkostnatělý. To samé platí pro náklady pro FH, které se konečně dostaly do stavu, kdy snad zase bude FH lítat. Odhaduji, že podobný problém nastane i u SHS, ale tam se SpaceX jistí tím (aspoň tak nějak jsem to pochopil), že má právo přesunou náklad z F9 na SHS.
Tak minimálně chystá BO nebo RocketLab 🙂 Tipuju že jedna z těchto společností to zvládne jako druhá.
Zvládne, ale možná tak za 5 let nejdřív
Rocketlab má dobře našlápnuto k tomu aby zachránili první stupeň někdy v nejbližší době.
BO něco plánuje už dvacet let a zatim nic nedokázali, na ty si ještě pár let počkáme.
Pak je tu Relativity Space, kteří plánují plně znovupoužitelnou raketu podobnou menší Starship.
No ono to není pro konkurenci dost dobře možné. Pokud je předpoklad, že náklady na znovupoužitelnost se vrátí řekněme po 10 raketách à 10 použití, tedy po 100 startech a podíváme se nejpoužívanější neSpaceX rakety současnosti, tak Atlas 5 má 90 startů od roku 2002, Ariane 5 celkem 80 startů taky za posledních 20 let, takže při dokončení vývoje hypotetické znovupoužitelné Ariane 7 v roce 2030 se náklady vrátí v roce 2050. To už bude Muskovi 80 let a ze základny na Marsu bude řídit těžbu na asteroidech a stavbu Dysonovy sféry :-D.
Tak to nejde brát, spolu s klesající cenou se bude vynášet více nákladů. Stačí jen spočítat aktuální plány na různé satelitní konstelace. Tedy co se dnes vynese za rok, za deset let se vynese za měsíc.
Od chvíle, co jste napsal svůj názor, mi vrtá hlavou, jak jste to vlastně myslel.
Totiž za 5 let nevynese znovupoužitelně kromě SpaceX, Rocket Lab, možná něco málo Blue Origin, Callisto a Themis, téměř nikdo nic. Momentální doba, kdy některá z dalších firem zachrání první stupeň a první kryty se začíná prohlubovat. Ta ztráta ostatních firem oproti SpaceX byla 21.12.2021 šest let a stále bude narůstat. Navíc, pokud se podaří SH+ SH projít úspěšně testy, tak propast mezi ostatními firmami naroste několikanásobně. Takže nechme se po Novém roce překvapit!
Neviděl bych to tak černě. Je to hlavně otázka peněz a vizí. Věřím, že Čína bude mít do 2-3 let opakovatelný 1 stupeň raket.
Také bych si vsadil. Jedou, mají zdroje, schopné lidi. SpaceX se nestane globálním monopolem. V USA jím je.
Ztrátu dle mne nikdo dlouho v usa nedozene. Se spacex již dnes je potřeba spolupracovat jako s monopolním přepravcem na LEO. Monopoly jsou v usa, u nás ( např. Net4gas).
Je to forma spolupráce, která probíhá již dnes.
SpaceX zatím není globální monopol jako byl např dlouho microsoft. Dnes se mu hodně blíží google.
Gratulujem k 100vke🥳🚀🥳 ten cas ale neskutocne bezi a prikladam odkaz na kvalitnu slovensku novinarcinu kde udajne startuje nosna raketa falcon heavy boze preco🙈 https://bleskovky.zoznam.sk/?tag=Veda
To mi připomnělo jednu známou písničku. “Poletíme zítra vesmírnou raketou na Venuši za tetou.” Už se to blíží…😆