Testování BFR možná už příští rok, vývoj Falconu Heavy stál přes půl miliardy dolarů

Elon Musk na postartovní konferenci Falconu Heavy (Foto: Trevor Mahlmann)

Šéf společnosti SpaceX Elon Musk uspořádal pár hodin po úspěšném premiérovém startu Falconu Heavy tiskovou konferenci, na které si pochvaloval úspěšnou misi a přítomní novináři z nějak jako obvykle vytáhli spoustu zajímavých informací a budoucích plánů. Musk mluvil o problematickém vývoji Falconu Heavy a budoucnosti této rakety. Zároveň přišla řeč na záchranu aerodynamických krytů, finální variantu raket Falcon Block 5, stav vývoje Crew Dragonu a především také konkrétní plány ohledně nástupce Falconu Heavy – megarakety BFR.

(V článku najdete převážně přímé citace, ale někdy byly zkráceny, mírně upraveny či spojeny se související odpovědí na jinou otázku.)

Rampa LC-39A

Rampa LC-39A je na tom po startu dobře. Je v dobrém stavu.

[Překonfigurování rampy z Falconu Heavy na Falcon 9] je opravdu rychlé a nepředstavuje to vůbec žádný problém. Byla tak navržena od začátku.

Přistání bočních stupňů

Přistání bylo epické. Byla to nejspíš ta nejvíc vzrušující věc, kterou jsem v životě viděl. Boční stupně jsou v dobrém stavu. Bylo by možné je použít znovu, ale nemáme to v plánu, jelikož se jedná o stupně starého typu. Teď budeme létat hlavně s Blockem 5, který poprvé odstartuje za pár měsíců.

Boční stupně přistály s menším časovým rozestupem, protože jsme nechtěli, aby se navzájem rušily jejich radary. Měli jsme obavy, že odraz radaru z jednoho stupně ovlivní radarový přijímač na druhém stupni. A stupně spolu záměrně nekomunikují. Prostě jen každý z nich míří na specifický bod v prostoru.

Boční stupně prvního Falconu Heavy při přistání na Landing Zone 1 a 2 (Foto: SpaceX)

Budoucnost Falconu Heavy

Falcon Heavy dokáže vynést dvakrát více nákladu než jakákoli jiná raketa na světě. Záleží na zákaznících, k čemu tu kapacitu budou chtít využít. Raketa dokáže něco vynést přímo k Plutu nebo i dál. Bez jakýchkoli zastávek či gravitačních praků. A dokáže vynést obří družice. Je možné s ní poslat lidi k Měsíci prostřednictvím několika startů a doplnění paliva na orbitě. Dva nebo tři Falcony Heavy vynesou tolik jako jeden Saturn V. Ale moc bych to nedoporučoval, protože naše příští raketa BFR bude lepší volbou.

Plánujeme několik letů Falconu Heavy ročně. Zhruba 12 letů během 3 let. Příští misí pro Falcon Heavy bude STP-2 se stupni ve variantě Block 5.

Poznámka: Musk zároveň v jiném rozhovoru upřesnil, že plán pro Falcon Heavy je takový, aby u každé mise docházelo k záchraně alespoň 2 ze 3 stupňů, ale záchrana všech 3 je ideální. Obětování centrálního stupně by znamenalo vyšší nosnost.

Problematický a drahý vývoj FH

Naše investice do Falconu Heavy je o dost vyšší, než by se mi líbilo. Celý projekt jsme se pokusili třikrát zrušit. Bylo to o dost těžší, než jsme čekali. Říkali jsme, že prostě jen na boky přiděláme dva první stupně a bude hotovo. Co je na tom těžkého, že? Ukázalo se, že je to hodně těžké. Museli jsme kompletně předělat centrální stupeň. Museli jsme přepracovat roštová kormidla, protože když máte na konci stupně čepičku místo válce, hůře se ovládá. V případě válce máte o 30 % vyšší ovladatelnost, protože se vzduch odráží od rakety. Takže jsme museli předělat kormidla, přepracovat řídící systém, hodně upravit rám ve spodní části rakety, protože na něj působí větší síly. Centrální stupeň se musí vypořádat s celkovým náporem 500 tun od bočních stupňů, takže má ve výsledku vyšší hmotnost. Centrální stupeň je zkrátka kompletně přepracovaný. A dokonce i u bočních stupňů bylo potřeba změnit řadu věcí. A taky jsme museli dost upravit rampu. Ve výsledku jsme do toho investovali půl miliardy dolarů. Nejspíš ještě více.

Centrální stupeň je specifický pro Falcon Heavy. Jako boční stupně však mohou posloužit obyčejné Falcony 9. Jen je potřeba nahradit mezistupeň aerodynamickou čepičkou a použít titanová roštová kormidla.

První start Falconu Heavy (Foto: /u/jardeon)

Poznámka: Elon Musk dříve řekl, že investice do znovupoužitelnosti Falconů činí zhruba miliardu dolarů. Není však jasné, jestli je do toho zahrnut celý vývoj Falconu 9, ani jak moc se tato částka překrývá s odhadovanou investicí do Falconu Heavy. Osobně si myslím, že to nejde moc sčítat, jelikož velká část vývoje Falconu 9 se dá vztáhnout i na Falcon Heavy a stejně tak investice do znovupoužitelnosti se týká obou raket. Celkové náklady na vývoj F9, FH a znovupoužitelnosti se tedy nejspíš pohybují v rozmezí 1–2 miliardy dolarů.

Megaraketa BFR

Když se bude dařit, možná už příští rok bychom mohli začít provádět krátké testovací skoky s kosmickou lodí systému BFR. Prováděli bychom je buď z odpalovací rampy v jižním Texasu poblíž Brownsville, nebo z lodě na loď. Ještě jsme se nerozhodli, ale nejspíš to budeme provádět v Brownsville. Koupili jsme tam hodně pozemků a nikdo tam nebydlí, takže nebude vadit, když nám to vybuchne. Testovací skok znamená, že loď vyletí do výšky několika mil a zase se vrátí na zem. Loď je dokonce schopna s plnými nádržemi sama doletět na oběžnou dráhu. Postupem času budeme dělat náročnější lety. Chceme otestovat tepelný štít, takže vyletíme nahoru, otočíme se, hrozně moc zrychlíme a vrátíme se ve velké rychlosti. Chceme totiž štít, který bude možné mnohokrát použít a zároveň bude schopný absorbovat teplo při návratech z meziplanetárních cest. To není nic snadného.

Startující kosmická loď systému BFR (Zdroj: SpaceX)

Kolem programu [BFR] panuje řada nejistot, ale začneme se na něj brzy soustředit. S Falconem 9 a Falconem Heavy jsme skoro hotoví. Jak jsem říkal, Block 5 bude poslední velkou verzí. Dragon 2 bude také poslední verzí. Možná proběhnou nějaké menší úpravy, něco jako Block 5.1 nebo Dragon 2.1, ale většina inžženýrů se bude soustředit na BFR. Takže si myslím, že to bude odsýpat. Loď je zdaleka nejobtížnější, protože se bude vracet ve vysokých rychlostech z Marsu nebo Měsíce. To je o dost náročnější než návrat z nízké oběžné dráhy. Znovupoužitelné nosiče už máme zmáknuté, ale znovupoužitelná loď, která motoricky přistává, je o dost obtížnější. Takže začínáme s tou náročnější částí. Myslím, že bychom mohli provést první orbitální testovací let včetně nosiče za 3 nebo 4 roky. Letěli bychom na nízkou oběžnou dráhu, ale brzy poté by raketa byla schopná letů na Měsíc. Bude pro to navržena.

Tesla a Starman

V případě Roadsteru jsme nijak netestovali, jak se budou určité materiály chovat ve vesmíru. Má třeba normální sedačky. Je to prostě úplně normální auto ve vesmíru. Líbí se mi ta absurdita. Nové rakety obvykle vynášejí betonový blok, nebo něco takového – to je hrozná nuda. Obrázek auta ve vesmíru zaujme lidi po celém světě.

Panák Starman v Tesle Roadster na oběžné dráze Země (Zdroj: SpaceX)

Ten skafandr je opravdový, je to jeden z kvalifikačních kusů. Ten, co budou používat astronauti, vypadá úplně stejně. Říkal jsem si, že když už se někdo vydá na takhle nebezpečnou cestu, měl by při tom vypadat dobře. [smích] Vývoj skafandru nám zabral 3 roky. Bylo to fakt těžké. Je snadné udělat skafandr, který vypadá dobře, ale nefunguje, nebo udělat takový, který funguje, ale nevypadá dobře. Je opravdu těžké udělat skafandr, který funguje a zároveň vypadá dobře.

Poznámka: Elon také později upřesnil, že skafandr při této misi neobsahoval žádné senzory pro účely testování.

Záchrana aerodynamických krytů

Záchrana aerodynamických krytů je překvapivě obtížná. Ukázalo se, že když vystřelíte padák z krytu, vznikne obří neforemná věc. Kryt ovlivňuje proudění vzduchu do padáku a celé se to pak zamotává. A taky [projekt záchrany krytů] měl nízkou prioritu. Navíc máme druhou verzi krytu, což je ta, kterou chceme zachraňovat. Takže i když se nám teď povede zachránit starý kryt, znovu bychom ho nepoužili. Jsem si dost jistý, že během následujících 6 měsíců záchranu krytů vyřešíme. Máme taky speciální loď na chytání krytů. Vypadá jako baseballová rukavice. Obří chytací rukavice ve tvaru lodi. Bude jezdit a chytat kryty. Vtipné je, že bychom nejspíš mohli udělat to samé s Dragonem. Takže kdyby NASA chtěla, můžeme zkusit chytit Dragon. [smích] Loď je určená pro kryty, ale dala by se použít i pro Dragon.

Loď Mr. Steven upravená pro chytání krytů v prosinci 2017 (Foto: /u/vshie)

Poznámka: Sluší se dodat, že Musk už skoro před rokem tvrdil, že k záchraně krytu dojde ještě v roce 2017. Teď už sice SpaceX asi má lepší představu o problematice záchrany krytů, ale i tak bych jeho časové odhady bral s rezervou (ostatně jako vždy). Jinak chytání Dragonu lodí je zajímavé – myslím, že u nákladních misí by to stálo za zkoušku, ale pochybuji, že NASA bude pro. 🙂 A jen pro upřesnění, bavíme se tu samozřejmě o chytání Dragonu na padácích, nikoli o motorickém přistání na lodi.

Crew Dragon

S Crew Dragonem děláme velké pokroky. Co se týče priorit firmy, tak úspěšné vykonávání misí má vždycky nejvyšší prioritu. Další prioritou dříve byl Block 5. Ale před měsícem jsem oznámil, že absolutní prioritu má Crew Dragon. S Blockem 5 jsme v podstatě hotoví, s Falconem Heavy taky – tam zbývá jen pár malých úprav u příštího Falconu Heavy ve variantě Block 5. Takže teď se všichni soustředí na Crew Dragon. Naším cílem je dostat posádku na oběžnou dráhu do konce roku. Myslím, že hardware bude do té doby připravený.


Záznam celé konference (k dispozici je také textový přepis):




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
26 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře