Mise Amazonas Nexus

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 7. 2. 2023 02:32 SEČ
  • Startovní okno: 4 hodiny (23:32–03:32) (Co je to startovní okno)
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Primární náklad: Telekomunikační družice Amazonas Nexus postavená společností Thales Alenia Space na platformě Spacebus-Neo 200
  • Hmotnost nákladu: 4146 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý stupeň B1073.6)
  • Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
  • Výsledná orbita: 59 782 km x 359 km x 25,08°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Mys Canaveral, Florida, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině JRTI
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Společnost Hispasat je telekomunikační firma, která na oběžné dráze v současnosti provozuje celkem devět družic. Ty zajišťují vysílání pro Ameriku, Evropu a severní Afriku a přenáší signál více než 1250 televizních stanic pro 30 milionů domácností.
  • Třetí start SpaceX pro společnost Hispasat. Prvním byla mise Paz v únoru 2018, kdy SpaceX vyneslo první španělskou špionážní družici. Druhým vyneseným satelitem byl Hispasat 30W-6, tato mise se uskutečnila v březnu roku 2018. Společnost družici v současnosti provozuje pod názvem Hispasat 1F.
  • Společnost Hispasat si družici Amazonas Nexus objednala u firmy Thales Alenia Space v lednu roku 2020. Životnost družice je plánována na 15 let. Více než 30 % vysílacích kapacit družice je již dopředu pronajato dalším zákazníkům. Družice bude umístěna na 61° západní délky, kde nahradí dosluhující družici Amazonas 2. Svým signálem bude pokrývat celý americký kontinent, Grónsko a oblast severního Atlantiku.
  • Družice byla postavena na platformě Spacebus-Neo 200 a je vybavena pouze elektrickými motory. Díky tomu je družice výrazně lehčí, než kdyby používala klasické motory chemické, nicméně, o to déle jí pak bude trvat dosažení cílové pozice na geostacionární dráze po odpojení od rakety.
  • Součástí družice Amazonas Nexus je i náklad pro misi Pathfinder 2. Toto vybavení budou po celou dobu života družice provozovat americké vesmírné síly.
  • O tom, že družice bude vynesena společností SpaceX, jsme se dozvěděli koncem června roku 2021.
  • Export-Import Bank of the United States zaplatí za startovní služby a počáteční pojištění družice na oběžné dráze 80,7 milionů dolarů. Družice samotná pak stála 620 milionů eur.
  • Pro první stupeň Falconu 9 číslo B1073.6 šlo již o šestý start. Poprvé byl tento stupeň použit v květnu 2022. Celkem třikrát vynesl na oběžnou dráhu družice Starlink, zbylé dva starty zaplatili zákazníci, šlo o mise SES-22 a HAKUTO-R.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Just Read the Instructions, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 621 km od místa startu.
  • SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 777 km a kryty vylovila po jejich přistání do vody.
  • Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý. Jedna jeho polovina letěla popáté a druhá pošesté.
  • Vývoj data startu: polovina 2022 → konec 2022 → leden 2023 → 1. února 2023 → 5. února 2023 → 6. února 2023 → 7. února 2023

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Video o družicové platformě Spacebus NEO:

Odvoz prvního stupně z přístavu:

Přeprava družice Amazonas Nexus na Canaveral:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač
Latest posts by Jiří Hadač (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Kasan

Rád bych se zeptal na pohon pomocí “pouze elektrických” motorů: vím, že se v angličtině používá “all electric”, později “full electric”, ale považoval jsem to vždy za marketingový pojem výrobců družic, který se svezl na vlně “ekodemagogie” a elektromobility (co je elektrické, je moderní, přátelské k životnímu prostředí, chemie je špatná/jedovatá atd.), ale technicky je to není úplně správně, protože jde o hallovy motory, které potřebují nějaké médium (Xenon). Je vhodné to překládat jako “pouze elektrické”? A nebo je to úplně jinak?

Petr Melechin

Já myslím, že v tomhle případě je to myšleno tak, že družice má jen elektrický pohon. Oproti tomu jiné družice mohou mít pouze chemický, nebo kombinaci elektrického a chemického.

Petr Kasan

Asi jsem to formuloval špatně. Myslel jsem, jestli je správné – resp. jestli je zaužívaná praxe – nazývat sondy poháněné Hallovým motorem jako ‘elektrické’, když Hallův motor je iontový a palivem je Xenon.
Díky.

Mr G

Ja by som to povedal asi takto:

To, ci je motor chemicky, alebo elektricky nezalezi od toho, ake palivo sa pouziva. Podstatne je na zaklade akej reakcie je vytvarany tah.

Chemicky motor – chemicka reakcia paliva a okyslicovadla
Elektricky motor – ionizacia paliva (co nie je chemicka reakcia)

Teda, ak sa pri druzici napise, ze ma “iba elektricky” pohon, znamena to, ze druzica nepouziva chemicky pohon, alebo kombinaciu chemicky/elktricky pohon. Nehladal by som za tym marketing.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Mr G
Petr Kasan

Rozumím. Díky oběma za vysvětlení!

Petr Melechin

Ano, je normální takové družice označovat tak, že mají elektrický pohon.