Nová testovací nádrž pro Starship praskla během tlakové zkoušky

Testovací nádrž během převozu na rampu (Foto: @SpacePadreIsle)

SpaceX se po výbuchu při tlakové zkoušce prvního prototypu kosmické lodi Starship rozhodlo upravit výrobní a svařovací metody, a tak příští prototypy mají být lehčí, rychlejší na výrobu a s lépe konstruovanými nádržemi. Elon Musk nedávno osobně dohlížel na výrobu prvních několika exemplářů ocelových komponentů pro hlavní nádrže Starship. Nejdříve se mělo za to, že budou rovnou použity pro prototyp Starship SN1, avšak později se ukázalo, že SpaceX nejdříve sestrojilo zmenšenou zkušební nádrž, aby ověřilo, jak se nové výrobní metody osvědčily.

Testovací nádrž má stejně jako finální raketa průměr 9 metrů, ale je nižší, a tak má výrazně menší celkový objem. Její výroba v texaském areálu SpaceX v Boca Chica zabrala jen asi 2–3 týdny a hned poté byla přepravena na nedalekou startovní rampu, odkud v minulosti vzlétl experimentální Starhopper.

Pracovníci SpaceX pak 10. ledna s nádrží provedli tlakovací zkoušku. Jejím cílem nejspíš bylo zjistit, jak vysokému tlaku dokáže nádrž odolat. Nebylo potvrzeno, jaká látka byla pro test použita, ale z videa se zdá, že šlo o vodu. Nádrž tedy byla plněna až do jejího selhání, které zachytila neoficiální webkamera:

Nádrž nakonec praskla v místě, kde se spojuje horní víko a boční stěna. Podobným způsobem selhala nádrž prototypu Starship Mk1, avšak tým se z toho poučil a horní víko nádrže bylo tentokrát už předem ukotveno k zemi, aby při selhání neodletělo pryč a potenciálně někoho neohrozilo.

Elon Musk nedlouho poté prozradil, že svar mezi válcovitou a kupolovitou částí nádrže selhal při tlaku 7,1 barů (1 bar = 100 kPa), což je prý docela dobré, protože pro orbitální lety je potřeba tlak 6 barů. Dodal, že s přesnějšími díly a lepšími podmínkami pro svařování by mělo být možné vyrobit nádrž, která vydrží až 8,5 barů. To už je prý dostatečné i pro lety s lidskou posádkou, kde je obecně potřeba mít zhruba 40% rezervu oproti běžnému provoznímu tlaku. Zatím to vypadá, že konstrukce má pouze 18% rezervu.

Poškozená testovací nádrž několik hodin po tlakovací zkoušce (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Pro srovnání, provozní tlak nádrží Falconu 9 v1.0 (úplně první verze) byl podle Toma Muellera ze SpaceX na hodnotě 3,44 barů. Je však možné, že modernější varianty Falconu pracují s vyšším tlakem. Provozní tlak kyslíkové nádrže raketoplánu byl kolem 2,4 barů. Starship podle Elona Muska vyžaduje tlak 6 barů, protože je potřeba zásobovat turbočerpadla motorů Raptor a také stabilizovat tlak působící na stěny nádrže.

Elon Musk mimochodem také aktuálně potvrdil, že nerezová ocel použitá pro plnohodnotný prototyp Starship SN1 (který by mohl poprvé vzletět už za 2–3 měsíce) bude mít stejnou tloušťku jako zkušební nádrž, která byla aktuálně testována. Fotky štítků na oceli dovážené do Boca Chica indikují, že SpaceX používá tloušťku 3,95 mm:

Štítek na roli nerezové oceli dovezené do Boca Chica (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

SpaceX má se selháním nádrže při testování dost zkušeností. Například v únoru 2017 se během tlakové zkoušky na moři roztrhla obří nádrž z uhlíkových kompozitů s průměrem 12 metrů. Tu SpaceX vyvíjelo pro raketu ITS, předchůdce BFR a Starship. Musk se později podělil o video z tohoto testu:

Zatím není jasné, co přesně se bude dít dál, ale dá se předpokládat, že SpaceX vyrobí další testovací nádrže, se kterými budou opět prováděny tlakové zkoušky (včetně těch s kryogenními látkami). A až bude tým spokojen s výsledky, přejde se na montáž plnohodnotných prototypů Starship SN1 a SN2. Výroba některých dílů, jako jsou například ocelové prstence pro trup, stabilizační plochy či aerodynamická špička, přitom může probíhat souběžně s testováním nádrží. S prototypy SN1 a SN2 pak budou nejdříve prováděny suborbitální testy a později také lety na orbitu (v kombinaci s nosičem Super Heavy). Letos se máme na co těšit!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
77 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře