Mise Amos-17

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 7. 8. 2019 01:23 SELČ
  • Startovní okno: 88 minut (00:53–02:21) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 1. 8. 2019 02:00 SELČ a poté byl proveden druhý 4. 8. v 05:30 SELČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Telekomunikační družice Amos-17, postavená na platformě BSS-702MP společností Boeing Satelite Systems
  • Hmotnost nákladu: 6500 kg (z toho 3500 kg tvoří palivo)
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý stupeň B1047.3)
  • Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
  • Výsledná orbita: 221 km x 35 750 km x 26,1°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Nebyl proveden
  • Pokus o zachycení krytu: Ano, byl úspěšný
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Na této misi letěl již dvakrát použitý první stupeň Falconu 9 s číslem B1047.3, který v minulosti absolvoval mise Telstar 19V a Es’hail-2. Kvůli vysoké hmotnosti nákladu a náročné cílové orbitě však nebyla provedena jeho záchrana. Byla to teprve druhá mise, při které letěl Falcon 9 ve verzi Block 5 bez přistávacího vybavení a nebyl zachráněn. Poprvé k tomu došlo během mise GPSIII-SV01 v prosinci 2018.
  • Vzácný případ, kdy SpaceX provedlo dva statické zážehy. První sice proběhl v plné délce, ale SpaceX následně vyměnilo ventil na motoru Merlin a rozhodlo se provést druhý statický zážeh.
  • Druhá mise pro společnost Spacecom Ltd. První misí byl nešťastný Amos-6, který byl zničen 1. září 2016.
  • V důsledku nehody Amosu-6 a obtížné možnosti vrácení zálohy na start ve výši 50 milionů dolarů dostala společnost Spacecom v říjnu 2017 jeden start zdarma, který bude použit právě pro tuto družici.
  • Kontrakt se společností Boeing na výrobu Amosu-17 v ceně 161 milionů dolarů byl podepsán v prosinci 2016. Je to první americký satelit, který si společnost Spacecom objednala. Všechny předchozí satelity s výjimkou jednoho byly postaveny společností IAI (bus), vybavení dodávaly firmy Thales Alenia Space nebo MDA (MacDonald, Dettwiler and Associates Ltd.). Tou jedinou výjimkou byl Amos-5, který postavila ruská firma ISS Rešetněv. (Dodatek: Amos-7 (Asiasat 8) má firma Spacecom pouze pronajatý).
  • V květnu 2018 oznámila společnost Spacecom, že se dohodla s nejmenovaným neizraelským zákazníkem na pronájmu části kapacit družice za cenu 55 milionů dolarů (30 milionů dolarů bude platba za službu, zbylých 25 milionů za nespecifikované další služby). Tento pronájem je podmíněn tím, že do 20. listopadu 2019 musí být družice úspěšně vynesena raketou a zároveň musí vstoupit do aktivní služby, jinak tento kontrakt propadne bez nároku na finanční kompenzaci.
  • Družice Amos-17 nahradila družici Amos-5, která neplánovaně selhala v roce 2015, tj. po 4 letech místo plánovaných 15 let.
  • Plánovaná doba životnosti družice byla v době podpisu smlouvy očekávána nejméně 15 let, tedy minimálně do roku 2034. V listopadu 2017 byla tato informace upřesněna, očekává se životnost 19 let.
  • Družice pracuje na 17° východní délky a svým svým signálem pokrývá střední a jižní Afriku, západní Evropu, Blízký východ, střední Asii a Indii
  • Družice je vybavena transpondéry v pásmu Ka, Ku a C
  • Vývoj data startu: 2. čtvrtletí 2019 → 27. května 2019 → červen 2019 → 28. července 2019 → 4. srpna 2019 → 6. srpna 2019 → 7. srpna 2019

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

První statický zážeh:

Propagační video o satelitu Amos-17:

Uzavření satelitu do aerodynamického krytu:

Přistání aerodynamického krytu do sítě:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
29 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kosmoman

určite su štarty poistené,ale spacex asi ten amos mrzí……nech to vyjde a zdarma to nebude,raketa možno,ale i rampu treba platit aj personal strelnice,tak verím,že niečo za ten štart im daju

Kosmoman

to hej,tam bolo len škoda,ze bol skušobny zažeh s družicou…..zase je to rýchlejšie,ako ked po skuške ešte integrovat naklad na falcona a urobit diagnistiky……

petr marek

Dovrý večer. Možná kdybych si znovu pročetl články o typech orbit, tak by mi docvaklo, ale asi ne, tak se zeptám 🙂 Tato družice je stejně těžká, jako Arabsat, co letěl před týdnem na FH. Obě jsou vynášeny na GTO. Proč jednu musel nést FH a teď stačí F9?

petr marek

Děkuji:)

Michal H.

Z posledních fotek se zdá jako by transportovaný stupeň (B1048) měl odmontované přistávací nohy. Myslel jsem, že už je sklápějí aby ušetřili čas?

Petr Melechin

Zatím je sklopili jen jednou, u stupně B1056.

Mr. G

Ak by start prebehol 4.8. tak to bude len 9 dni po starte CRS-18 (momentalne je rekord 12 dni). Tipujem, ze rampa este nie je po predchadzajucom starte pripravena. Kedze Dragon letel z odkladom, asi bude oznameny odklad aj na Amos-17.

Petr Melechin

Je to možné, ale už před dvěma lety SpaceX zvládlo provést statický zážeh jen 7 dnů po předchozím startu (BulgariaSat-1 / Intelsat 35e) a SLC-40 je ještě novější rampa, takže teoreticky by to problém být nemusel.

Mr. G

Hladal som casovy rekord medzi statickym zazehom a startom. Potom som si vsimol, ze aj toto mate v statistikach. Tie statistiky mate paradne a prehladne vypracovane, chvalim 🙂 No aby som sa vratil k teme, 73 hodin ma SX rekord. Teoreticka moznost tam teda este stale je, ze startovacie okno stihnu 🙂

Mr. G

Po dopisani prispevku som si vsimol info o vyvoze Falconu. Tak sa mozno dockame zmeny v statistikach 🙂

Ladislav Procházka

Ale analýza fotek od SpaceXfleet ukazuje jednu stranu z více úhlů. Druhá polovina krytu není zevnitř vidět. Je to poznat podle pozadí.

Petr Melechin

Máte pravdu, každopádně padáky jsou vidět na obou polovinách například na této fotce:comment image

Damel

Jen taková zajímavost:
Po analýze fotografií mám za to, že zachycením do sítě zachraňují polovinu krytu, která je zde na levé straně (říkám ji samec protože má vnější pohla… teda “zámkové” rysy) a na vnějšku nese americkou vlajku (což zde není vidět).

https://twitter.com/aWildLupiDragon/status/1159513785205481477/photo/3

Lukáš

Nemáme náhodou mapu střeleckého prostoru? Jak daleko má dopadnout 1. stupeň? Si říkám, operovat se dvěma loďmi v prostoru, kam dopadne nemusí být zrovna 2x bezpečné. Přestože je pravděpodobnost kolize velmi malá. 😀

Edit: Vlastně mapu máme. Ale jak daleko od sebe má dopadnout 1. stupeň a kryty? Docela by mě zajímalo, jak mají vyčíslené riziko kdyby se něco pokazilo a 1. stupeň neskončil přesně tam, kde očekávají.

Lukáš

Pro srovnání, v případě Arabsat 6A 1. stupeň přistával 967 km od pobřeží a kryty 1029 km.

Pavel Vantuch

Možná pomůže toto. Kryt má dopadnout cca 924 km od pobřeží.

Lukáš

Jj to jsem myslel tím mapu už máme. Díky. 🙂

Milan

To zachycení krytu je parádička. Přiznám se, nevěřil jsem jsem, že se jim to někdy povede, několikrát jsem si říkal “že se na to nevyss…”. Trpělivost růže přináší, no. Gratulace.

Tom

Pokud má věc aspoň 1% šanci na splnění, Muskovi se těžko vysvětluje, že to nejde… Navíc, pokud to znamená potenciální finanční i časové úspory v řádech nezanedbatelných.

PetrV

GO MS.TREE je v přístavu. Je nějaké foto?
https://tinyurl.com/y3nbn52m

Petr Melechin

Vždyť máte fotky přímo tady v článku, který komentujete. 🙂

PetrV

Foto z přístavu, překládka bude asi ráno.

PetrV

Kde kluci ze SpaceX udělali chybu? Je to stále dobrodružství a Ariane bude na koni.

Radim Slovák

Také jsem očekával dráhu víc “nadopovanou”, jenže je tady jedna proměnná a tou je, že my vůbec nevíme jaký byl požadavek zákazníka.

bohyn

Já čekal také více F9 block 3 vynesl těžší náklad Intelsat 35e na vyšší dráhu https://www.elonx.cz/mise-intelsat-35e/ zákazník asi chtěl jinak. Čekal bych tedy pokus o záchranu. Nedělají se na OCISLY nějaké úpravy?