Mise Radarsat Constellation

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 12. 6. 2019 16:17 SELČ
  • Startovní okno: 13 minut (16:17–16:30) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 8. 6. 2019 kolem 17:00 SELČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Tři družice Radarsat Constellation (C-1, C-2, C-3) postavené na platformě Canadian SmallSat Bus společností MacDonald Dettwiler Aerospace (MDA)
  • Hmotnost nákladu: 3x 1430 kg + vypouštěč
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 (již použitý první stupeň B1051.2)
  • Cíl: 592 x 592 km se sklonem 97,7°, nízká oběžná dráha, heliosynchronní
  • Startovní rampa: SLC-4E (Vandenbergova letecká základna, Kalifornie)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšné, na pevninské přistávací plošině LZ-4
  • Pokus o zachycení krytu: Neproběhl
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Druhý start pro Kanadskou vesmírnou agenturu (CSA)
  • Celý projekt Radarsat Constellation Mission byl zahájen v roce 2004, kdy došlo k jeho schválení vládou. Do roku 2008 probíhala fáze, kdy se dávaly dohromady požadavky na celou satelitní konstelaci, následující dva roky potom byly prováděny přípravné práce. Od roku 2010 do roku 2015 byl vybrán a schválen finální design družic, včetně jejich subsystémů. Dalším krokem, který následoval, byla výroba a testování celé sestavy.
  • V květnu 2017 byl úspěšně uskutečněn test rozvinutí radarové antény
  • Na konci září 2018 bylo dokončeno testování třetího satelitu, který poté byl doručen do Kalifornie a začaly přípravy satelitů na start v zařízení SSL. Na konci dubna 2019 pak byly přepraveny na Vandenbergovu leteckou základnu, odkud budou startovat.
  • Jedná se o systém tří družic, které budou pracovat spolu, a budou jak doplňkem, tak následníkem předchozích družic Radarsat-1 (plánovaná životnost 5 let, ukončila činnost po 17 letech) a Radarsat-2 (plánovaná životnost 7 let, ale už funguje 11 let).
  • Konstelace bude sloužit ke třem hlavním účelům – sledování oceánů a moří (lodí, ledovců, větru, znečištění atd.), ke krizovému managementu v případě živelných pohrom (zmírnění, varování a náprava jejich dopadů) a nakonec také k monitorování ekosystémů (zemědělství, mokřady, lesnictví a sledování pobřeží)
  • Satelity jsou umístěny na stejné oběžné dráze v rozestupu 120° od sebe a denně sledují 95 % zemského povrchu
  • Hlavním vybavením družic bude radar se syntetickou aperturou (SAR)
  • Vypuštění satelitů zajišťuje zařízení navržené švédskou společností RUAG Space
  • Kontrakt na vynesení všech tří družic jednou raketou Falcon 9 byl podepsán v červenci 2013. Dle tohoto kontraktu mělo dojít k vynesení celé konstelace v roce 2018.
  • Cena všech tří družic byla v roce 2013 udávaná jako 692 milionů amerických dolarů. Dle článku Space News z roku 2018 ale nakonec stály tyto družice kanadský rozpočet víc než 1 miliardu amerických dolarů. Jde tak o jeden z nejdražších nákladů, které SpaceX kdy vyneslo.
  • Podle původních plánů SpaceX se počítalo, že pro tuto misi bude použit první stupeň Falcon 9 číslo B1050, který letěl při misi CRS-16 v prosinci 2018. Ten ale z důvodu technické závady neplánovaně přistál do vody, takže jej již nebude možné pro tuto misi použít. Nakonec byl k misi přiřazen stupeň B1051.2, který v březnu 2019 letěl na misi DM-1.
  • Vývoj data startu: červenec 2018 → říjen 2018 → listopad 2018 → 18. února 2019 → březen 2019 → 16. května 2019 → konec května 2019 → 11. června 2019 → 12. června 2019

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Animace vypuštění a rozložení družic:

Video o přepravě satelitů:

Video o výrobě družic Radarsat:

Pohled do zákulisí testování satelitů Radarsat:

Vyvezení, vztyčení, start a vypuštění družic:

Video z vyvezení rakety na rampu:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
petrp

Na první fotce v galerii je ilustrace průběhu letu. Během přistávacího zážehu se první stupeň odkloní od balistické dráhy a dosedne na LZ4. Víte, prosím, pro zajímavost, v jaké výšce začne přistávací zážeh a jak je LZ4 vzdálen od potenciálního místa dopadu po balistické dráze?

Tomas

Pristavanie prveho stupna do hmly – hned mi to pripomenulo scenu ked Enterprise nudzovo pristaval a vnoril sa do oblakov 🙂 (Star Trek – Into the Darkness)

petr

hezké fotky

Ales

Ahoj, nevite nekdo proc vytycena oblast neni symetricka? U toho oranzoveho obdelniku chybi ruzek. Neni to divny? Jedine co me napada tak jakoze vysli nekomu vstric ze tam vede nejaka trasa letadla nebo tak neco?

Pavel Vantuch

Podle informací k té vytyčené oblasti je ten výsek ovlivněn hranicí mexického vzdušného prostoru.

Ales

Diky. To by me nenapadlo 😂 kdyby neco tak proste tam spadnout nesmi 😄 zajimave

Hanh

Poslední satelitní snímek určitě nebyl vytvořen “BĚHEM statického zážehu”. Šlo by napsat během dne, před, po, kdy byl proveden statický zážeh. Informujete nepravdivě. Na snímky žádný statický zážeh nevidím.

Petr Melechin

Máte pravdu, šlo o nešikovnou formulaci, už jsem to upravil. Nicméně mi vaše reakce přijde poněkud přehnaná. Děláte, jako bych se snažil záměrně klamat.