Mise STP-2

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 25. 6. 2019 08:30 SELČ
  • Startovní okno: 4 hodiny (05:30–09:30) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 20. 6. 2019 v 05:30 SELČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: 24 družic, které SpaceX vyneslo pro americké letectvo v rámci Space Test Program
  • Hmotnost nákladu: 3700 kg
  • Raketa: Falcon Heavy Block 5 (boční stupně B1052.2 a B1053.2 a centrální stupeň B1057.1)
  • Cíl: Tři různé orbity na nízké a středně vysoké oběžné dráze Země
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupňů: Ano, boční stupně úspěšně přistály na pevnině (LZ-1 a LZ-2), ale přistání centrálního stupně na plošině OCISLY se nezdařilo
  • Pokus o zachycení krytu: Ano, byl úspěšný
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Třetí start Falconu Heavy
  • Americké letectvo si tento start zarezervovalo u SpaceX v roce 2012 s tím, že start bude nejdříve v roce 2015
  • Jednalo se o nejnáročnější a nejkomplexnější misi SpaceX. Mise trvala přes 3 hodiny a vypuštění všech nákladů vyžadovalo celkem 4 zážehy horního stupně, což je nejvíce v historii SpaceX.
  • Přibližná celková cena této mise pro letectvo je 750 milionů dolarů (zahrnuje cenu za start i jednotlivé náklady)
  • V rámci této mise bylo na tři orbitální dráhy vyneseno celkem 24 různých satelitů:
    • Velmi zajímavou misí bude 180 kg satelit NASA GPIM (Green Propellant Infusion Mision), který vyvinulo Marshallovo středisko, Ball Aerospace a Aerojet Corp. Bude se jednat o testování nového paliva, které by mohlo do budoucna nahradit toxický hydrazin a jeho deriváty. Nové palivo, známé jako AF-M315E, bude na bázi dusičnanu hydroxylamonného. Budou se zkoušet dva motory s tahem 1 a 22 Newtonů.
    • Šest satelitů Formosat-7/Cosmic-2 A až F vzniklo ve spolupráci tchaj-wanské kosmické agentury NSPO a Americké organizace pro výzkum oceánů a atmosféry (NOAA). COSMIC znamená Constellation Observing System for Meteorology, Ionosphere and Climate. Bude se jednat o soubor celkem 12 družic, každá o hmotnosti 200 kg, které budou zaznamenávat změny atmosféry a ionosféry, naměřená data budou určena pro předpovídání počasí. Satelity v rámci této mise budou operovat ve výšce 550 x 550 km x 24° a vůči sobě budou na orbitální dráze posunuty o 60°. Zbylých šest bude vyneseno později na dráhu 750 x 750 km x 72°. Jedná se o následovníky předchozího společného programu Formosat-3/Cosmic.
    • DSX (Demonstration & Science Experiments) s hmotností 600 kg bude prolétavat radiačními pásy Země. Bude zkoumat rozvinutí, dynamiku, kontrolu a a degradaci velkých rozvinutých struktur na středně vysoké oběžné dráze (MEO). Dále také interakci nízkoenergetických částic s magnetickým polem Země. V neposlední řadě také výkony, radiační tolerance, interakce plasmy a změny na fotovoltaických článcích na MEO.
    • LightSail 2 (3U Cubesat), který rozloží solární plachtu o ploše 32 m2, která bude jedinou pohonnou jednotkou tohoto satelitu. Operátor satelitu, Planet Society, očekává navyšování orbity přibližně o 1 km denně.
    • Na palubě bude také popel 152 lidí v kovových kapslích, jejichž vynesení na oběžnou dráhu organizuje společnost Celestis Memorial Spaceflights.
    • Raketa měla původně nést také 5000 kg balastního nákladu, ale nakonec došlo ke změně, jelikož celková hmotnost nákladu byla 3700 kg a žádný balast neobsahoval.
  • Za tuto misi může SpaceX dostat zaplaceno celkově 160,9 milionů dolarů, pokud splní všechny nasmlouvané cíle a milníky a samozřejmě, pokud bude mise celkově úspěšná. Původní cena za start však byla 165 milionů. Výsledná sleva prý byla z velké části způsobena tím, že letectvo svolilo k použití již letěných bočních stupňů.
  • Posledním cílem, který horní stupeň má provést v rámci certifikace pro americké letecvo, je demonstrace schopnosti několikahodinového pobytu na orbitě a provedení zážehu motoru několik hodin po startu
  • Boční stupně pro tuto misi byly již jednou použité. Poprvé letěly na misi Arabsat 6A v dubnu 2019.
  • Toto byla první mise, při které měl být použit upravený robot OctaGrabber, který dokáže zajistit centrální stupeň Falconu Heavy k palubě plošiny OCISLY vzdálené rekordních 1240 km od rampy. Jednalo se o dosud nejobtížnější přistání, které se bohužel nakonec nezdařilo. Nebyl tedy ani použit upravený robot.
  • Statický zážeh proběhl s „neletovým“ aerodynamickým krytem, který neobsahoval náklad a byl přidán na žádost letectva za účelem naměřit akustická data během zážehu.
  • Během této mise došlo k historicky prvnímu úspěšnému zachycení přistávajícího aerodynamického krytu do sítě na lodi GO Ms. Tree (dříve Mr. Steven).
  • Vývoj data startu: polovina 2015 → říjen 2016 → březen 2017 → září 2017 → prosinec 2017 → 30. dubna 2018 → 13. června 2018 → červenec 2018 → září 2018 → 30. října 2018 → 19. listopadu 2018 → 30. listopadu 2018 → březen 2019 → 30. dubna 2019 → 23. června 2019 → 25. června 2019

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Oficiální animace znázorňující misi STP-2:

Přistání bočních stupňů:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
51 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kosmoman

skoda,že namiesto toho balastu tam ešte nešupli niečo na vynesenie,ale to asi pre počet družic pod kryt by nevošlo

Zdeněk

Přesně to samé jsem chtěl napsat.

Mário

Prečo tam dávajú ten balast? Veď to je zbytočná spotreba paliva, nie?

Kosmoman

nezvladla by max q…….velky vykon a mala zataž

Petr Melechin

To se dá obejít snížením tahu motorů. Myslím, že důvodem bude spíš demonstrace vysoké nosnosti pro letectvo v rámci certifikace.

Tomas

To nejspíš ne. Pri priškrceni by nevystacilo palivo.

Kosmoman

bude to obdoba nrol misii,kde už neukazu vypustanie druzic?

Petr Melechin

Nemyslím si, že by to nemohli ukázat (nejsou to nějaké tajné náklady), ale problém bude v tom, že celá mise trvá 6 hodin, takže téměř určitě budou živě ukazovat jen začátek.

Yokotashi

Nas zakaznik, nas pan. Ta otazka spis je, jestli by se treba nevyplatilo vynest nahoru 5 tun vody, kerosinu, flasek se stlacenym kyslikem, nebo neceho jineho, co by slo v budoucnosti pouzit k necemu uzitecnemu.

Mário

Čo znamená, že príde k pasivaci horného stupně?

Petr Melechin

Po dokončení mise bude vypuštěn zbytek pohonných hmot, aby se minimalizovala nebezpečnost stupně na orbitě, kde bude muset zůstat, neboť nebude mít dost paliva na deorbitaci.

Kosmoman

paradoxne to robia hlavne usa…..škoda,že všetky nemaju viac štavy na deorbit…….elon planoval navrat druheho stupna,to by bol live prenos z gto az na oscily……….

Pavel Vantuch

O tom se diskutovalo ještě v roce 2014, ale druhý stupeň by musel mít tepelný štít, což by zas snižovalo nosnost rakety. Dnes většina druhých stupňů SpaceX končí ve vodách poblíž Antarktidy. Třeba Číňanům to běžně padá do obydlených oblastí.

bohyn

Tak SpaceX se už také podařilo trefit obydlené oblasti v Indonésii a tuším v Brazílii.

petr marek

Kdyby nevezli 5 tun balastu, mohli by mit vice paliva na deorbitaci?

MilAN

To by v tom byl čert, abychom ten prostor nezasvinili balastem a všemi zbytky, když to zákazník zaplatí …
Nějak se mi tenhle typ podníkání a přístupu vnitřně příčí.

bohyn

Je to o demonstraci, že dokážou vynést takto těžký náklad na určenou dráhu

Ivo Janáček

Myslím si, že druhý stupeň i tak bude na maximu a stejně tak první stupně, takže paliva bude maximum možného.

bohyn

Tip na výlet, NASA pořádá den otevřených dveří na start FH https://www.nasa.gov/social/spacex-falcon-heavy-launch

PAV

Tak snadne to bohuzel neni,
Can I register if I am not a U.S. citizen?
Because of the security deadlines, registration is limited to U.S. citizens. If you have a valid permanent resident card, you will be processed as a U.S. citizen.

Hanh

Proc je tady v aktualitach zaber na odlevani betonove plochy pro Starhopper???

Tohle je clanek k STP-2 startuje z LC-39A
Fotka je z Boca Chica.

Mr. G

Zaujimave zmeny. Centralny stupen ma pristavat o 250 km dalej ako pri misii Arabsat6 pri lahsom naklade.
Mozno pisem blbost, ale vychadza mi z toho, ze motory budu viac priskrtene (rychlost stupania), k oddeleniu centralneho stupna pride neskor a vo vacsej vyske, alebo pri vyssej rychlosti. Uz minule bol centralny stupen extremne namahany pri navrate, co bude teraz ?

Stewex

A co když zkusí místo pasivace horního stupně jeho deorbit. Těch pár m/s které se ušetří by mu mohli stačit na uklízení na nízkou orbitu,
A nebo jen prostě chtějí zkusit co vydrží první stupeň.

Mr. G

Googlil som: oddelenie centralneho stupna a vzdialenost pristatia:
FH Demo – 3:07 – 342 km (robil sa aj ciastocny boost back)
FH Arabsat6 – 3:35 – 950 km
FH STP-2 – ??? – 1250 km

Suhlasim a myslim si, ze centralny stupen nechaju horiet co najdlhsie ako sa bude dat. Uvidime, co bude v oficialnom press kite 🙂
Otazka: Plochsi letovy profil sa myslim pouziva pri letoch s posadkou (nizsie pretazenie pri zachrane). Vysledna orbita je zhodna, len je dlhsi zazeh a vyssia spotreba paliva. Pri satelite ma nejaky vyznam ?

Ivo Janáček

Tak mě naopak ten kryt dává velký smysl. Mohl by to být jeden z těch zachráněných a v rámci zážehu zjistí jak je na tom. Senzory uvnitř budou měřit akustický tlak. Možná je to verze ze Starlinku bez vnitřních tlumících hmot. Počkejme si, ono to vypluje ven stejně tak jako tak. 🙂

No a nebo je to prostě vč. nákladu, ale tam ty loga chybějící jsou vážně divné.

Damel

Kryt se závažím místo čepičky?

Atraktivnější vzhled s krytem?

Další návrhy?

Petr Melechin

Nějak nechápu, na co se ptáte.

Mr. G

Este jedna vec.
Aerodynamicky kryt sa upevnuje na adapter a ten nasledne na 2-hy stupen rakety. Ak by aj mali nejake dva kryty, mozno aj pouzite, museli by k tomu mat aj dalsi adapter 🙂 Ale mozne to je.
http://spaceflight101.com/tess/photos-tess-encapsulated-in-falcon-9-payload-fairing/

Petr Melechin

Druhý adaptér je ten nejmenší problém. Nicméně už bylo potvrzeno, že opravdu jde o prázdný kryt a ten pravý s nákladem bude připojen až po statickém zážehu.

petr

To je škoda..zase bez centrálního stupně. Přijdou o spoustu dat. A vzhledem k tomu, že dlouho nepoletí je to fakt škoda.

David

Škoda to je, ale pořád lepší přijít “jen” o jeden Falcon, než současně také o přistávací plošinu navíc s opraveným octagrabem. Snad se nějaká data podaří zachránit, aby zjistili čím to bylo. Podle rozvířeného prachu to v první okamžik vypadalo, že přistává dobře, ale pak ho asi navigační systém z důvodu nějakého nebezpečí nasměroval naplno stranou od plošiny (je vidět, jak od ní letí hodně naplocho). Hádal bych, že to prostě nedokázal dostatečně ubrzdit, ale pravou příčinu se jistě terpve dozvíme.

petr

také myslím, že to jen nedobrzdil. Koneckonců to bylo hodně na hraně už podle plánu.

pepas87

Právě naopak, podle videa to vypadá, že spíš “přebrzdil” a zastavil se již několik metrů nad plošinou. A jelikož není možné už více snížit tah motoru, tak došlo k tomu, že se začal stupeň znovu zvedat a překlápět na bok a poté odletěl téměř horizontálně mimo plošinu a zahučel do vody..

Dále mi připadá, že nedošlo k explozi stupně, tak možná bude mít opět armáda další cvičný cíl..

Invc

Oni ta data mít budou – vedle plošiny je loď, kam se telemetrie posílá… (je akorát problém dostat to “odtamtud” do “centrály” – ale na té lodi to mít budou)

Jinak podle těch záběrů to vypadá na zrušení přistání na poslední chvíli – prostě něco nefunguje (moc velký náklon? nezajištěná některá noha? nestabilní OCISLY?) – tak zapnut naplno motory a balíme pryč ať nerozbijeme loď. (Evidentně – motory fungovaly, a paliva bylo dost, když to dokázalo zastavit a ještě odletět).

Roman

Parada chytili aerodynamický kryt. To jsem fakt nečekal. Super. 🙂

Selfish

T:01:42:32 – co to bylo?

Ivo Janáček

Podle mě záběr do nádrže LOX, asi omylem, protože tyto informace podle mě ven pouštět nechtějí.

Jan Kučera

Vlastně to byla jen chyba režiséra přenosu. Jedná se o technologicý záběr z vnitřku nádrže s tekutým kyslíkem. Fascinuje mě ta jeho namodralá barva. Obdobný přehmat byl i v čase +1:12:26.
nádrž O2 1
nádrž O2 2

SpaceX má na Falconech více kamer na různých místech, jejichž záběry jsou jen pro interní účely.
Např. toto se na okamžik objevilo při startu premiérového FH loni v únoru.
FH 2018

Invc

Díky, ale ten poslední odkaz (FH2018) máš neveřejný.