Mise STP-2
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 25. 6. 2019 08:30 SELČ
- Startovní okno: 4 hodiny (05:30–09:30) (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 20. 6. 2019 v 05:30 SELČ (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: 24 družic, které SpaceX vyneslo pro americké letectvo v rámci Space Test Program
- Hmotnost nákladu: 3700 kg
- Raketa: Falcon Heavy Block 5 (boční stupně B1052.2 a B1053.2 a centrální stupeň B1057.1)
- Cíl: Tři různé orbity na nízké a středně vysoké oběžné dráze Země
- Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
- Pokus o přistání stupňů: Ano, boční stupně úspěšně přistály na pevnině (LZ-1 a LZ-2), ale přistání centrálního stupně na plošině OCISLY se nezdařilo
- Pokus o zachycení krytu: Ano, byl úspěšný
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Třetí start Falconu Heavy
- Americké letectvo si tento start zarezervovalo u SpaceX v roce 2012 s tím, že start bude nejdříve v roce 2015
- Jednalo se o nejnáročnější a nejkomplexnější misi SpaceX. Mise trvala přes 3 hodiny a vypuštění všech nákladů vyžadovalo celkem 4 zážehy horního stupně, což je nejvíce v historii SpaceX.
- Přibližná celková cena této mise pro letectvo je 750 milionů dolarů (zahrnuje cenu za start i jednotlivé náklady)
- V rámci této mise bylo na tři orbitální dráhy vyneseno celkem 24 různých satelitů:
- Velmi zajímavou misí bude 180 kg satelit NASA GPIM (Green Propellant Infusion Mision), který vyvinulo Marshallovo středisko, Ball Aerospace a Aerojet Corp. Bude se jednat o testování nového paliva, které by mohlo do budoucna nahradit toxický hydrazin a jeho deriváty. Nové palivo, známé jako AF-M315E, bude na bázi dusičnanu hydroxylamonného. Budou se zkoušet dva motory s tahem 1 a 22 Newtonů.
- Šest satelitů Formosat-7/Cosmic-2 A až F vzniklo ve spolupráci tchaj-wanské kosmické agentury NSPO a Americké organizace pro výzkum oceánů a atmosféry (NOAA). COSMIC znamená Constellation Observing System for Meteorology, Ionosphere and Climate. Bude se jednat o soubor celkem 12 družic, každá o hmotnosti 200 kg, které budou zaznamenávat změny atmosféry a ionosféry, naměřená data budou určena pro předpovídání počasí. Satelity v rámci této mise budou operovat ve výšce 550 x 550 km x 24° a vůči sobě budou na orbitální dráze posunuty o 60°. Zbylých šest bude vyneseno později na dráhu 750 x 750 km x 72°. Jedná se o následovníky předchozího společného programu Formosat-3/Cosmic.
- DSX (Demonstration & Science Experiments) s hmotností 600 kg bude prolétavat radiačními pásy Země. Bude zkoumat rozvinutí, dynamiku, kontrolu a a degradaci velkých rozvinutých struktur na středně vysoké oběžné dráze (MEO). Dále také interakci nízkoenergetických částic s magnetickým polem Země. V neposlední řadě také výkony, radiační tolerance, interakce plasmy a změny na fotovoltaických článcích na MEO.
- LightSail 2 (3U Cubesat), který rozloží solární plachtu o ploše 32 m2, která bude jedinou pohonnou jednotkou tohoto satelitu. Operátor satelitu, Planet Society, očekává navyšování orbity přibližně o 1 km denně.
- Na palubě bude také popel 152 lidí v kovových kapslích, jejichž vynesení na oběžnou dráhu organizuje společnost Celestis Memorial Spaceflights.
- Raketa měla původně nést také 5000 kg balastního nákladu, ale nakonec došlo ke změně, jelikož celková hmotnost nákladu byla 3700 kg a žádný balast neobsahoval.
- Za tuto misi může SpaceX dostat zaplaceno celkově 160,9 milionů dolarů, pokud splní všechny nasmlouvané cíle a milníky a samozřejmě, pokud bude mise celkově úspěšná. Původní cena za start však byla 165 milionů. Výsledná sleva prý byla z velké části způsobena tím, že letectvo svolilo k použití již letěných bočních stupňů.
- Posledním cílem, který horní stupeň má provést v rámci certifikace pro americké letecvo, je demonstrace schopnosti několikahodinového pobytu na orbitě a provedení zážehu motoru několik hodin po startu
- Boční stupně pro tuto misi byly již jednou použité. Poprvé letěly na misi Arabsat 6A v dubnu 2019.
- Toto byla první mise, při které měl být použit upravený robot OctaGrabber, který dokáže zajistit centrální stupeň Falconu Heavy k palubě plošiny OCISLY vzdálené rekordních 1240 km od rampy. Jednalo se o dosud nejobtížnější přistání, které se bohužel nakonec nezdařilo. Nebyl tedy ani použit upravený robot.
- Statický zážeh proběhl s „neletovým“ aerodynamickým krytem, který neobsahoval náklad a byl přidán na žádost letectva za účelem naměřit akustická data během zážehu.
- Během této mise došlo k historicky prvnímu úspěšnému zachycení přistávajícího aerodynamického krytu do sítě na lodi GO Ms. Tree (dříve Mr. Steven). Aerodynamické kryty na této misi byly nově vyrobené, ale o přistání se pokusila jen jedna polovina krytu.
- Vývoj data startu: polovina 2015 → říjen 2016 → březen 2017 → září 2017 → prosinec 2017 → 30. dubna 2018 → 13. června 2018 → červenec 2018 → září 2018 → 30. října 2018 → 19. listopadu 2018 → 30. listopadu 2018 → březen 2019 → 30. dubna 2019 → 23. června 2019 → 25. června 2019
Související články
- Elonovinky #73: Třetí mise Falconu Heavy byla téměř bezchybná
- SpaceX poprvé chytilo kryt do sítě, ale přistání Falconu Heavy skončilo výbuchem
- Třetí Falcon Heavy vynese 24 družic v rámci nejobtížnější mise v historii SpaceX
- Ohlédnutí za misí STP-2 očima českého kosmo-turisty (Kosmonautix.cz)
- Úklid následků výbuchu Crew Dragonu pokračuje, mohl by však odložit příští Falcon Heavy
- Falcon Heavy potřebuje další dva úspěšné starty pro získání armádní certifikace
- Na jaře možná poletí dva Falcony Heavy těsně po sobě
- Vše o Falconu Heavy
- GPIM – Netoxické palivo družic na obzoru (Kosmonautix.cz)
- Nové atomové hodiny pro orientaci ve vesmíru (Kosmonautix.cz)
- Falcon Heavy má jen dvě potvrzené mise
- Oficiální stránka mise STP-2
Aktuální informace
Fotky
- Grafické znázornění letového profilu mise STP-2 (Autor: Pavel Vantuch)
- STP-2 (USAF)
- Stupeň B1057 při přepravě z Hawthorne do McGregoru 18. dubna 2019 (Foto: /u/codercotton)
- Fanouškovská vizualizace horního stupně během mise STP-2 (Autor: /u/brickmack)
- Vizualizace horního stupně Falconu Heavy v rámci mise STP-2 (Zdroj: SpaceX)
- Starší schéma rozmístění nákladu pro misi STP-2 (Zdroj: SpaceX)
- Centrální stupeň B1057 během testování (Foto: SpaceX)
- Horní stupeň Falconu Heavy pro misi STP-2 (Foto: USAF)
- Stupeň B1057 před misí STP-2 (Foto: Los Angeles Air Force Base / Facebook)
- Náklad mise STP-2 před uzavřením do aerodynamického krytu (Foto: USAF)
- Falcon Heavy v hale HIF před misí STP-2 (Foto: SpaceX)
- Statický zážeh Falconu Heavy před startem STP-2 (Foto: USAF)
- Falcon Heavy během vývozu na rampu před startem STP-2 (Foto: USAF)
- Falcon Heavy na rampě LC-39A před misí STP-2 (Foto: SpaceX)
- Detail loga mise STP-2 na aerodynamickém krytu (Foto: USAF)
- Falcon Heavy během vývozu na rampu před startem STP-2 (Foto: SpaceX)
- Falcon Heavy na rampě LC-39A před misí STP-2 (Zdroj: Elon Musk)
- Start mise STP-2 (Foto: NASA)
- Start mise STP-2 (Foto: NASA)
- Start mise STP-2 (Foto: NASA)
- Start mise STP-2 (Foto: NASA)
- Start mise STP-2 (Foto: SpaceX)
- Start mise STP-2 (Foto: SpaceX)
- Start mise STP-2 (Foto: SpaceX)
- Start mise STP-2 (Foto: SpaceX)
- Start mise STP-2 (Foto: SpaceX)
- Start mise STP-2 (Foto: SpaceX)
- Přistání bočních stupňů Falconu Heavy během mise STP-2 (Foto: SpaceX)
- Přistání bočních stupňů Falconu Heavy během mise STP-2 (Foto: SpaceX)
- Přistání bočních stupňů Falconu Heavy během mise STP-2 (Foto: Ben Cooper)
- Přistání bočních stupňů Falconu Heavy během mise STP-2 (Foto: Ben Cooper)
- Přistání bočních stupňů Falconu Heavy během mise STP-2 (Foto: Ben Cooper)
- Přistání bočních stupňů Falconu Heavy během mise STP-2 (Foto: Ben Cooper)
Videa
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální přenos SpaceX:
Oficiální animace znázorňující misi STP-2:
Přistání bočních stupňů:
- Americká armáda testuje satelitní internet od Starlinku a nemůže si jej vynachválit - 25. 1. 2023
- Mise Amazonas Nexus - 19. 1. 2023
- Mise O3b mPOWER 2 - 13. 1. 2023