Moje zážitky z návštěvy továrny Tesly ve Fremontu

Letěl jsem do Kalifornie na konferenci a jako nový majitel Tesly Model 3 jsem mohl navštívit továrnu ve Fremontu, kde se aktuálně vyrábí všechny Tesla modely. Prohlídky továrny jsou možné pro všechny Tesla majitele nebo pro ty, co mají objednávku. Každý majitel může s sebou vzít ještě 4 další zájemce. Pokud splňujete podmínky, napište na FactoryTours@tesla.com pro naplánování datumu prohlídky.

Jezdím do Kalifornie každý rok a před rokem jsem musel Tesly v běžném provozu hledat. Hodně mě překvapilo, jak se to za rok změnilo – Tesly jsou všude, hlavně Modely 3. Přibyla spousta nabíječek, hlavně na parkovištích technologických firem. Stál jsem na mostě nad dálnicí 101 a počítal Tesly – přibližně každé desáté auto byla Tesla! Samozřejmě nejvíc jich bylo na obrovském parkovišti před továrnou.

Prohlídka začala v showroomu. Dostal jsem červenou visačku a špunty do uší kvůli hluku v továrně. Bylo nám vysvětleno, že v továrně nesmíme fotit ani natáčet video. Vešli jsme do chodby, kde byla první zastávka u fotky Roadsteru ve vesmíru. Průvodce vyprávěl stručně o historii, ještě jednou zkontroloval telefony a vyrazili jsme do ruchu továrny.

Továrna je obrovská – asi jsem nikdy nebyl v tak velké budově. Naštěstí jsme nasedli do vláčku, který nás celou továrnou vozil. Kdyby vláček nefungoval, museli bychom nachodit 3,5 km. Jako první jsem si všimnul hluku a prachu – každý vozík vláčku měl hlasitý reproduktor, aby byl průvodce slyšet. Kvalita vzduchu taky nic moc, i když všude byla vzduchotechnika.

První zastávka byla u výroby dílů. Do továrny se dostává hliník ve velkých rolích, rozmotává se a díly se tvarují na hydraulickém lisu. Sledovat lis bylo fascinující, celý díl se vyrobí během jednoho bouchnutí lisu. Tato část továrny je nejstarší a používá jeřáby a další velké stroje ještě z dob Toyoty. Tesla totiž továrnu koupila od General Motors a Toyoty během ekonomické krize.

V další části továrny jsem se cítil jako v Terminátorovi před vzpourou strojů. Spousta červených robotů pracující jeden za druhým. Svařovali díly dohromady, a tak postupně vznikala karoserie auta. Byl jsem překvapen mírou automatizace. Lidí okolo bylo málo a spíš jenom kontrolovali, že roboti dělají svoji práci. Jedna interakce byla roztomilá – člověk vešel do robotí zóny, robot to detekoval a zmrznul na místě. Člověk k němu přišel, něco pošteloval, odešel, a robot hned pokračoval v práci.

Roboty mají pojmenované podle postaviček z X-Men a dalších komiksových děl. Ten největší, který podával karoserie mezi patry, se jmenoval Profesor Xavier. Roboti také transportovali menší díly mezi různými části továrny – na podlaze měli nakreslenou černou pásku, kterou následovali. Jenom jednou jsem viděl klasický vysokozdvižný vozík řízený člověkem.

Pomalu jsme se dostávali do části továrny, kde ještě pořád většinu práce dělali lidé. Zaujaly mě kantýny přímo v továrně v otevřeném prostoru – nevypadalo to moc hygienicky. Lidé také mají na hodně místech automaty na bezpečnostní pomůcky – nikdo se nemusí nikoho ptát, když potřebuje helmu nebo rukavice, prostě si to vezme. Pracovníci vypadali v pohodě, mávali na nás a usmívali se.

Lidé zde pracovali hlavně na finálním sestavení auta – primárně zapojení všemožné elektroniky. Funguje to jako klasická pohyblivá linka, kde se auta posouvají šnečím tempem a kolem nich kmitají lidé. Často se lidé musí ohýbat do spodní části auta a aby je nebolela záda, mohou sedět na pohyblivých sedačkách. Zaujalo mě, že na jedné lince běžely v náhodném pořadí Modely S, Modely X, verze pro Evropu, USA, Čínu nebo Austrálii (s volantem napravo). Model 3 měl vlastní linku.

Na konci prohlídky už byla jenom kontrola kvality, kde pracovníci řídí hotová auta na testovací dráze a kontrolují chyby. Důraz na kvalitu byl po celé továrně – například nápisy o tom, jak je kvalita důležitá. Po hodinové prohlídce jsme dojeli zase na začátek a byl prostor pro pár dotazů. Zeptal jsem se, kam chtějí vměstnat linku pro Model Y – uberou místo pro Model X a S? Odpověď byla že ne, část výroby bude společná s Modelem 3 a část bude v separátní části továrny, která byla za bílou zdí.

Návštěva továrny byla opravdu zážitek a těším se na svůj Model 3 ještě víc. Pokud budete v Kalifornii a máte objednávku, neváhejte. A pokud se Teslu teprve chystáte koupit, budu rád, když využijete můj referral link, díky kterému získáte nabíjení v síti Supercharger na 1500 km zdarma.

Tip: Bližší pohled do útrob továrny Tesly nabízí loňské video s Elonem Muskem, které je opatřeno českými titulky:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
14 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře