Koupil jsem si Teslu v ČR: Proč jsem zvolil Model 3 a jak probíhá objednávka

Tesla před pár dny po mnoha odkladech konečně spustila oficiální prodej v ČR. Měl jsem předrezervovaný Model 3 od září 2018, a tak jsem si hned první den své vysněné auto objednal. Pokud o tom také uvažujete, sepsal jsem nejčastější otázky a odpovědi ohledně nákupu. Článek je psaný z mého pohledu, vy můžete mít preference jiné.

Proč elektromobil?

Oproti automobilu se spalovacím motorem mají elektromobily tyto výhody:

  • výrazně nižší provozní náklady na palivo (pokud nabíjíte doma, za elektřinu utratíte až 5x méně než za benzín);
  • nižší náklady na servis (elektromotor je jednodušší než spalovací motor, nepotřebuje tolik tekutin atd.)
  • vyšší bezpečnost (elektromotor je typicky u kol, takže vepředu může být větší deformační zóna, baterie jsou blízko u země, což přináší výhodu nízkého těžiště a lepší odolnosti vůči smykům);
  • nižší zátěž životního prostředí (emise CO2 jsou podle aktuálního mixu odebírané elektřiny, nejzajímavější mi přijde absence lokálních emisí, tzn. je lepší zplodiny vypouštět z elektrárny než v centru města);
  • tichý chod (jen při rychlosti pod 20 km/h bude podle nařízení EU muset elektromobil vydávat zvuk 56 decibelů kvůli bezpečnosti chodců a cyklistů);
  • plynulé zrychlení, žádné řazení, subjektivně lepší zážitek z jízdy;
  • různá zvýhodnění, např. v ČR se nemusí platit silniční daň a je možno parkovat na modrých zónách v Praze zdarma (tyto výhody budou ještě přibývat, dokud se nedostaneme s podílem elektromobilů na úroveň Norska);
  • obzvláště v EU v současné době panuje názor, že elektromobily jsou budoucnost a že benzinová auta budou brzy zastaralá a omezovaná;
  • „elektromobilisti‟ jsou fajn lidi a chci být součástí této komunity. Je to vidět na úrovni diskuze v největší Facebook skupině i při náhodných setkáních u nabíječek.

Elektromobily mají i nevýhody, hezky je popisuje Petr Mára:

Proč Tesla?

Nabíjecí konektor CCS na Tesle Model 3 (Foto: Tesla)

Pro mě je Tesla jasná volba, protože:

  • je v technologii baterií o několik let napřed oproti ostatním výrobcům;
  • je to spíš softwarová než hardwarová firma, což mi jako vývojáři imponuje. Dostáváte softwarové updaty podobně jako u mobilu. Updaty přidávají nové funkce a zlepšují jízdní vlastnosti;
  • díky softwarovým updatům auto tak rychle nezastará a půjde i po letech výhodně prodat;
  • má nejvíce dat pro strojové učení nutné k plně automatické jízdě. Chci být u tohoto velkého technologického přerodu, zkoušet nové beta funkce a podělit se o zážitky,
  • má největší síť nabíjecích stanic pro dálkové jízdy (Superchargery);
  • nebojí se měnit status quo a dělat věci jinak (např. minimalistický interiér v Modelu 3);
  • jsem fanoušek Elona Muska. Obdivuji, jak způsobuje revoluci v komplexních průmyslových odvětvích. Chci „volit peněženkou‟ a podpořit Teslu v její misi;
  • auta dnes 95 % času stráví stáním na parkovišti či v garáži, a to je škoda. Chtěl bych svoje auto pronajímat ostatním, když ho nepoužívám, a tím srazit svoje náklady. V rámci Tesla Network služby to bude jednoduché, ale půjde to i dřív s pomocí existujících carsharing služeb;
  • Tesly jsou sportovnější a mají skvělý zážitek z jízdy;
  • jako geeka mě baví různé easter eggy, hry a další softwarové vychytávky.

Proč Model 3?

Rozhodl jsem se pro Model 3, protože:

  • Model S a Model X jsou u nás přibližně o milion korun dražší;
  • Model 3 je menší auto, vhodnější na evropské silnice (nicméně zevnitř má podobně hodně prostoru jako Model S);
  • Podle NHTSA je Model 3 nejbezpečnější auto, které se vyrábí;
  • líbí se mi minimalistický interiér a koncentrace ovládání do jednoho velkého displeje. Je to připraveno na budoucnost, nové funkce mohou přibývat přes aktualizace;
  • právě kvůli zastaralému interiéru půjdou podle mě ceny ojetých Model S a Model X rychle dolů. V USA už se to děje.

Jedinou nevýhodu vidím ve způsobu otevírání kufru „trunk lid‟. V tomto bude lepší Model Y, který je celkově větší a má otevírání kufru typu „hatchback‟. Díky tomu se Model Y lépe hodí pro rodiny s dětmi. Nicméně Model Y se začne vyrábět až za rok, do ČR se dostane ještě mnohem později a já už nechci čekat. Také doporučuji video od Electrodad – kočárek do kufru dal pohodlně a s rakví si dokáže Model 3 představit jako hlavní auto pro pětičlennou rodinu.

Tesla Model 3 (Zdroj: Tesla)

Jak si auto předem vyzkoušet?

Určitě byste si měli vyzkoušet řízení před nákupem. Je to zážitek! Já jsem si zkusil řídit Model 3 v USA, vy můžete i v české prodejně na Vysočanech: zarezervujte si termín.

Vyplatí se auto koupit v ČR?

Rozhodl jsem se auto koupit v ČR. Jiné možnosti jsou:

  • Rakousko: podobná cena, nutnost 2x platit DPH a pak ji složitě vymáhat z rakouských úřadů. Platba v EUR a s tím související nutnost platit za výhodný kurz. Nutnost dojet si pro auto do Vídně, řešit převozní značky a další komplikace;
  • Německo: oproti Rakousku má Německo lepší dotace. Díky nim ušetříte 45 tisíc Kč oproti českým cenám. Jinak máte podobné komplikace jako v Rakousku. V ČR ale podniká několik firem (např. Trendpark), které vám nákup z Německa zprostředkují a dostanete českou fakturu. To věci zjednoduší, ale zase musíte platit provize této firmě;
  • Holandsko: ceny nových aut jsou tam podobné, ale v místních bazarech se dají sehnat o dost levnější ojeté Tesly, hlavně Model S a X. To může být pro někoho zajímavé, ale já preferuji nové auto. Mám známého, který se dovozem ojetých Tesel z Holandska zabývá, v případě zájmu mě kontaktujte na Twitteru.

Kde auto objednat?

Tesla jde koupit v podstatě jenom přes online konfigurátor. Můžete také zajít na pobočku, ale tam vám jenom pomohou vše správně naklikat.

Jakou zvolit variantu?

U Modelu 3 si můžete zvolit 3 varianty: Standard Range Plus, Long Range a Performance. Zvolil jsem si Standard Range Plus z těchto důvodů:

  • dojezd 409 km (WLP) resp. 340 km (reálný dojezd) mi bohatě stačí. V rámci ČR můžu dojet kamkoliv na jedno nabití. Před několika lety jsme podnikli road trip do Norska s Modelem S, který měl dojezd 385 km. Bylo to úplně v pohodě, stačilo zastavit na každém druhém Superchargeru. Pozor, že kvůli zachování kapacity baterie by většina jízd měla být mezi 20 % a 80 % baterie, což dojezd zkracuje. Ale to většina cest bude a ve výjimečných případech lze dojezd využít naplno;
  • ušetřím hodně peněz: 227 000 Kč oproti Long Range a 412 000 Kč oproti Performance;
  • nekupuji auto primárně kvůli zrychlení a sportovní jízdě, klidně pár sekund zrychlení oželím. I tak to je úplně jiný zážitek než benzinová auta;
  • Premium interiér pro mě také není hodnota, navíc rozdíly jsou zanedbatelné;
  • prémiová konektivita k internetu se hodí, ale stejně to je v balíčku jenom na rok a dá se dokoupit i zvlášť.

Co oceňuji na vyšších variantách nejvíc, je náhon na všechny 4 kola a lepší zvuk. Ale rozdíl v ceně mi to neobhájilo.

AKTUALIZACE: Nakonec jsem změnil názor a upravil objednávku na variantu Long Range AWD. Hodně mi k tomu pomohly komentáře pod článkem, děkuji! Proč jsem změnil názor?

  • Dojezd zas tak slavný není – většinou se využívá jenom 60% kapacity, v zimě je kapacita trochu nižší, rok od roku taky kapacita klesá o pár procent. Standardní dojezd by stačil, ale takhle to bude pohodlné.
  • Dojezdu se všichni nejvíc bojí – včetně potenciálních budoucích kupců. Proto cena Long Range modulu nebude tak klesat jako u Standard Range Plus.
  • Náhon na všechna čtyři kola se může hodit – v zimě, v dešti a tak. Zvýší to bezpečnost.
  • Ptal jsem se v pobočce Tesly v Kalifornii, jak to je s Premium konektivitou a překvapilo mě, že to pro Standard Range Plus nejde dokoupit. Vizualizace dopravy na mapách se hodí hodně, streamování ze Spotify taky a prohlížeč se hodí v zemích mimo EU.
  • Prémiový sound system je prý opravdu zážitek.
Parametry Varianty
Standard Range Plus Long Range AWD Performance
Dojezd (WLTP) 409 km 560 km 530 km
Náhon zadní kola všechna kola všechna kola
Maximální rychlost 225 km/h 233 km/h 261 km/h
0–100 km/h 5,6 s 4,6 s 3,4 s
Základní cena s DPH 1 224 700 Kč 1 451 700 Kč 1 636 700 Kč

Jaký zvolit exteriér?

Barva je hodně subjektivní záležitost, já jsem zvolil tmavě šedostříbrnou:

  • bílá vypadá bakelitově a všechna špína na ní bude vidět;
  • černá je elegantní, ale moc tmavá;
  • červená a modrá jsou krásné, ale moc nápadné (červená je navíc za příplatek).

Rozhodl jsem se nekoupit zimní pneumatiky od Tesly. V rámci road tripu jsem řešil výměnu pneumatik za neoriginální a dá se na tom ušetřit. Pneumatiky nejsou žádná zvláštní technologie.

Rozhodl jsem se pro 18″ Aero kola, která jsou v základní výbavě. Prémiová kola pro mě nemají zvláštní hodnotu.

Rozhodl jsem se nepřidávat tažné zařízení. Neplánuji žádný přívěs ani vozík. Pozor, tažné zařízení není možné nainstalovat později!

Výsledná podoba mého nakonfigurovaného auta

Jaký zvolit interiér?

Nechal jsem si černý interiér ze základní výbavy. Vzhledem k tomu, že plánuji auto pronajímat, bude na něm méně viditelné opotřebení.

Černý interiér v Modelu 3 (Zdroj: Tesla)

Co schopnost plně autonomního řízení?

Rozhodl jsem se přikoupit tuto možnost. V aktuální situaci to vypadá nevýhodně: Hodně peněz (171 000 Kč) a tolik funkcí navíc to nemá. Funkce Smart Summon není zatím v EU dostupná, Navigate on Autopilot je omezený regulacemi atd. Beru to ale jako investici do budoucnosti: budu dostávat jako první nové funkce, které se budou blížit autonomní jízdě, budu moci svoje auto zapojit do flotily Tesla Network. Navíc Elon Musk několikrát oznámil, že cena balíčku Full Self-Driving bude narůstat podle toho, jak budou funkce přibývat. Pokud nejste fanoušek samořízení, sdílené ekonomiky a beta funkcí, můžete na tomto příplatku ušetřit. Dá se dokoupit i dodatečně (dráž).

Jak získat 1500 km nabíjení zdarma na superchargerech?

Určitě začněte objednávku přes nějaký referral link. Vy i majitel odkazu dostanete 1500 km nabíjení zdarma na Superchargerech. Pokud nemáte kamaráda s Teslou, můžete využít můj referral link.

Jak to je s platbou?

Hned po dokončení objednávky je potřeba zaplatit 50 000 Kč. Zbytek ceny budete doplácet před dodáním auta. Pokud jste měli předrezervaci, bude vám to na finální faktuře odečteno. Platit můžete kartou nebo převodem na účet.

Firmy také mohou auto koupit na splátky (3,99 % RPSN, zajištuje Raiffeisen Bank).

Konfigurátor je trochu zavádějící v tom, že ukazuje ceny po ušetření paliva. Vás ale zajímají ceny bez ušetření paliva.

Jak to je s DPH?

Vtípek po dokončení objednávky

Ceny v konfigurátoru jsou s DPH. Pokud kupujete auto na firmu nebo jako OSVČ, uveďte svoje DIČ v závěrečném kroku objednávky. Pak můžete DPH získat zpět od finančního úřadu jako u každého jiného auta. Měli byste přiznat, jak moc budete auto používat k podnikání a požádat o podílnou část DPH.

Lze na auto dostat dotaci?

Dotace je jenom pro firmy sídlící mimo Prahu. U Modelu 3 dostanete maximálně 340 000 Kč a podle podmínek to je spíš cílené na firmy, které rozváží nějaké zboží a chtějí přejít na elektromobily. Použití částečně pro soukromé potřeby se bude těžko obhajovat. Je s tím spousta papírování, pravděpodobně tu byrokracii sami nezvládnete a budete si muset najmout specializovanou firmu, která dostane tučnou provizi. Nechce se mi to řešit, proto o dotaci nebudu žádat. Snad budou v budoucnu lepší podmínky, jako např. nedávno oznámené dotace na Slovensku.

Kdy auto dostanete?

Podle konfigurátoru na začátku roku 2020, což už je za pár měsíců.

Co když nebudete spokojeni?

Do 14 dní můžete auto vrátit a dostanete všechny peníze zpátky.

David Vávra



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

135 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Miro

Další krásně demagogický, zaujatý, prostě teslafans blog, web, chcete-li. Plný jen pozitivních superlativů dojezdů udaných prakticky jen na papíře, ale reálný dojezd je někde úplně jinde. prý ekologické auto… No, to je tak, když člověk neví, jak se vyrábí, co a jak se musí těžit pro baterky atd. atd. Ale jsem rád, že ty elektromobily jsou na světě, jen by neměly být tak extrémně protěžované jako jediná správná technologie, protože to není.

Jiří Hadač

Můžu ti na to odpovědět pár poznámkami. Tak za prvé, je to tu web, blog, chceš li o firmách Elona Muska, nevěnujeme se tedy jen Tesle, ale i Boring Company, Neuralinku a já osobně třebas výhradně SpaceX. Tolik k té zaujatosti.
Osobně jsem, co se týká Tesly, prakticky neutrální. Jen si o ní sem tam něco přečtu, toť vše. Co si ale tenhle článek pamatuju, tak tu autor popisuje své zkušenosti s objednávkou výrobku. A v dalších článcích začal popisovat své zkušenosti s jeho provozem. Mě osobně stejně nic nepřesvědčí k nákupu tohoto vozu, ale zároveň nikomu neberu možnost tak učinit. Přemýšlím, v čem jsme demagogičtí a zaujatí. Jinak, už jsem tu na svou adresu slyšel i daleko horší výroky. Takže přemýšlím, co David dělá špatně, když tu píše o něčem, co dělá a co ho baví. Za mě je to totiž v pořádku.
Jo a pokud si myslíš, že tu jen jeho firmy chválíme a nikdy tu nenapíšeme nic špatného, tak se dost pleteš. Ale klidně tě v tom nechám.

Ivo Janáček

V pořadu Garáž teď měli na test nějakou Teslu, sice test o ničem, ale zaznělo tam něco, co vlastně vše vysvětluje, Tesla není auto pro řidiče, ale pro nadšence technologií, kterým nevadí nedostatky a vady a tak to prostě je potřeba brát. Pokud by se Tesla dotáhla technikou a kvalitou na úroveň zavedených automobilek a vyřešil by se problém dojezdu a baterií, pak by se o ní dalo uvažovat i pro normální lidi.

Tom

Gratuluji. Jenom SILNĚ doporučuji abyste vzal Long Range verzi. Chapu že to máte určitě ted na papíře spočítané, že Vám SR bude stačit. Garantuju vam že po roce , kdyby vam někdo nabidl že mu můžete dát oněch 300k a zvětšit si dojezd na LR, utrhal byste mu ruce. To ale už nebude možné. Věřte mi vím o čem mluvím.

Petr Melechin

Vždyť píše, že nakonec přeci jen zvolil Long Range AWD. 🙂

Radek Bartuska

Kupoval někdo z vás Teslu z Nemecka naprimo od místních prodejců? DPH odečíst nechají, ale zase je nutné to zaplatit celé v cash a nejde financovat úvěrem. Je to tak?

hanh

Moje objednávka upravena z SR+ -> LR AWD bez FSD. LR asi ocením velice často. FSD prakticky v EU přes regulace nikdy. Základní autopilot je pro ČR plně dostatečný.

Ano, chci si ho dokoupit, ale možná až tak za rok. Možná dřív koupim Acc.Booster+, který je u LR a u SR+ ne.

Auto při prodeji za 6-8 let i kdyby měl dojezd už jen SR+, tak pořád to bude super.

Ivo Janáček

Právě jsem četl hezký článek o bazarové Tesle, který napsal fanda elektro mobility a Tesly. Berte to jako zajímavost, ale možná i jako dobrou informaci: https://www.autojournal.cz/vyzkouseli-jsme-ojetou-teslu-model-x-a-jeji-opotrebeni-nas-vyvedlo-z-miry/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Adam Krtek

U Tesly je důležité zažít si to zklamání sám na vlastní kůži a peněženku. Jen dodám, že sousedův elektrický Fiat 500e má mnohem lepší jízdní vlastnosti než model 3 a je 4x levnější 🙂 Tesla fanatismus a obecně elektroauto fanatismus mi hodně připomíná Apple svět, tam je také zbytečné vysvětlovat lidem fakt, že brát si půjčku na nový mobil je nesmysl.

lvy

Dobrý den,

vidím, že moc spokojený nejste, nechtěl byste jen tak pro zajímavost udělat srovnání s klasickým vozem? A teď myslím nejen stav auta, ale třeba i náklady a spotřebu.

Adam Krtek

Za sebe muzu srovnat jen interier, poruchovost a pohodlnost na delsi cesty pro Teslu cca do 250 Km pak nevim jak komu, ale me dobijeni trva cca o 15-20 minut dele. Bohuzel pro Vas spotrebu resit nepotrebuji takze pokud si auto veme 10, nebo 20 neni to v mem pripade podstatne. Co se tyce dopadu na zivotni prostredi je v CR a vlastne obecne nejen uhlikova stopa srovnatelna, neli vetsi u el. aut, ale o tom se pise jen v neodpbornych clancich 😀 Pokud chcete, aby na planete bylo o neco mene CO2 tak jeste maso jednou tydne a ne kazdy den 3 kg 😀
Takze u mnou vlastnenych a jezdenych vozech.

M5 E60 – mam najeto zhruba 160t km – vuz v interieru vypada porad krasne, skoro jako novy, nic v nem nevrze jako v Tesle S po ujeti cca 65 t km. Naklady na provoz jsem vyresil zakoupenim paketu, nyni resim pres sikovneho mechanika. V podstate menim kazdych 10.000km svicky, oleje, filtry cenove vychazi vse i s praci na 7500,-
Auto je precizne udelane takze jsem zatim menil jen gumy a vyse uvedene dily.

M3 E92 – mam najeto 112t km – v podstate obdobne jako u M5 jen v ramci zaruky byl menen vak lyzi 😀

X5 2019 x30d – najeto 4t km – ridi zena, kryto paketem takze zatim jen nafta

Oproti tomu Tesla model S90d v podobne cenove relaci jako vyse uvedene vozy.

najeto cca 65t km
– delsi cesty se musi planovat, coz je dost nepohodlne kdyz se treba potrebujete dostat do Kosic a zpet, nejlepe tentyz den…
s cestou na opacnou stranu je to lepsi jen ty zastavky jsou proste otravne, cekat nekde 45-75 minut nez se mi vuz dobije v horsim pripade jsem jednou cekal skoro 2 hodiny, nez jsem se vubec dostal ke stojanu….v te chvili si proste nereknete pecu na to za dalsich 20 je pumpa, nebo si date prochazku s kanystrem…
– uroven a zpracovani interieru me po tech 60 tisicich dost nemile prekvapilo – uvnitr to vrze, skoro jako ve Fabii
sedadla nemaji sedrenou kuzi, ale jsou tak podivne vylestena jako kdyz jsou z kozenky + se na asi dvou mistech “krabati”
– jezdi to skoro zadarmo jen nabijeci stanice domu me vysla na 60k – jina moznost pred par lety nebyla a s temi par stojany v Praze… + nejaka ta petikacka za domaci nabijenicko….
nyni uz je to samozrejme lepsi jen oproti americe a par mistum v evrope stojite tech par minut bud venku, nebo v zaplivany kavarne na pumpe, pripadne si muzete v desti zaprdet na polstarku primo v aute
Bohuzel patrim mezi asi par lidi, ktere se u stojanu nechcteji moc bavit v ksiltovce Tesly jakych to prave prozivame neopakovatelnych 40 minut s nasimi milasky….

– hned prvni mesic jsem mel problem s dobijenim, prej ojedinela zavada 3 mesice jsem cekal na dil
– pak jsem menil prave svetlo (trosku do nej teklo) taky v zaruce, nastesti jsem cekal jen 3 tydny
– dale jsem resil problem s klikou u zadnich dveri, cenova hitparada cekaci lhuta 3,5 mesice pak jsem ji sehna na ebayi z USA
– dodaci lhuty na dily jsou vseobecne sranda treba na levy blatnik jsem cekal 5,5 mesice
– kazdych cca 13t km necham v servise za prohlidku cca 550 E
– v zime se dojezd vyrazne zkracuje uz pri -10 C a pustenych prepychovych vecech jako vyhrivani sedacy a klimatizace bych rekl, ze az o 30%
– customer servis je spise prdel nez sluzba, kterou lze smysluplne vyuzit

Takze z me zkusenosti oproti zkostnatelym vozum na tekutiny je Tesla spatnou investici pokud teda nechcete zazit “extremni zrychleni”, prdici polstarek, nebo servis po netu…
Vubec nechapu jak si racionalne uvazujici clovek muze koupit Model 3 pokud v nem nikdy nejel a jeste z toho muze mit radost.

Samotneho me tato zkusenost dost, mrzi protoze to byla zkusenost za bratru 1.9M vcetne odpocet vyhod v D.

Oproti tomu sousedova investice do Fiatu 500e me mile prekvapila po najezdu 70t km je aut v interieru porad stejne + asi ma stesti, ale zatim servisovano pouze prohlidkami, bez zavad.

Jozef

Dobry den p. Vavra.
aky je vas nazor na toto:
https://www.theverge.com/2019/10/4/20898741/tesla-cars-nhtsa-software-ota-safety-update-battery-fires-range
Co sa tyka roznych parametrov, budte uprimny, dali by ste ruku do ohna, ze take hodnoty dosiahnete aj v realnej prevadzke?
Ja si trufnem povedat, ze vacsina bude jednotkach percent horsia. To iste mate aj teraz u benzinovych a dieselovych aut, takze ocakavat,ze prave Tesla na tom bude lepsie je velmi trufale. Viete, ja som, bohuzial aj na vlastnej skusenosti zitil jednu dolezitu zivotnu poucku, ktoru
uz ovladali nasi stari dedovia: “Ked vtacka lapaju pekne mu spievaju” Ked su v niecom US ozaj dobri ,tak je to marketing.
Co sa tyka toho clanku co som pridal na zaciatku, Tesla sa pomaly ale isto zacina podobat na MS , t.j, uzivatel, ty sa o nic vobec nestaraj,my vieme najlepsie co potrebujes, a kedy to potrebujes, ty len plat, to ,ze sme ti nutenym nevyziadanym updatom znizili, zhorsili parametre ake boli pri kupe, to je uplne v poriadku, urcite to budu mat osetrene v kupnej zmluve, aby si sa s nami nahodou nemohol sudit.
Hovorite o uspore atd, ale to je vsetko v dnesnych podmienkach, viete zakony ekonomiky ? S dopytom rastie cena, a co to znamena pre elektrinu? ked tych elektromobilov bude stale viac, tak pekne krasne nam elektrina stupne, takze vsetky vase kalkulacie pojdu viete kam. Uz na dalsi rok nam slubuju narast elektriny v SR cca o 10% .

Adam Krtek

Vyměnit úsporou pohon 4 kol za 2 a zároveň zakoupit autonomní systém, který bude v EU schválený až ve chvíli, kdy v lepším případě budete mít před výměnou baterií v horším ve chvíli, kdy budete mít vůz zkorodovan. Mám model S a po 4 letech vlastnictví raději jezdím benzínovou M5. Už jen cesta dál za Prahu a nebo mimo D1 se stává sci-fi ve chvíli, kdy nemáte čas plně dobít atd. A ospravedlnění vozu EKO ohleduplností v zemi, kde je více než 60% el. energie vytvářeno elektrárnami na fosilní paliva je fakt k smichu., nehlede na fakt, že výroba Tesly o nějaké to procento k životnímu prostředí nevýhodné. Tak Vám jako geekovi držím palce aby Vám prdící polštářek dělal radost déle, než ridit, nebo si nechat řídit vůz do doby, než Vám ho někdo na dálku vypne 🙂

Ivo Janáček

Dovolím si trochu jiný pohled na věc.

Pro začátek si myslím, že by se měl opravit nadpis, správně by mělo být “Objednal jsem si…”.

Proč (ne) elektromobil?
+ Nižší provozní náklady.
– ovšem nikoliv až 5x jak je uvedeno v článku, toto je nesmysl, to byste musel jezdit za polovinu ceny nočního proudu.
+ Nižší počáteční náklady na servis.
– následně však podstatně vyšší náklady z důvodu předražených dílů.
? S tou bezpečností nevím, ale vyšší hmotnost znamená většinou delší brzdnou dráhu a setrvačnost stejně tak odstředivou sílu v zatáčkách.
+ Nižší lokální emise.
– Velkové emise jsou stejné, nevyřešená recyklace baterií, dnešní moderní auta na naftu mají ve městech většinou negativní emise pevných částic což elektromobil nikdy umět nebude.
? Tichý chod při pomalé jízdě, při rychlé jízdě prakticky bez rozdílu oproti běžným autům.
? Pro někoho bude plynulé zrychlení bez řazení plus, pro jiného mínus, každý rád něco jiného.
+ Dočasné dotace jsou jistě zajímavé, časem se to však změní a tyto výhody skončí a tím pádem půjde ekonomika provozu dolů.
? Ano, názory EU jsou skutečně likvidační, ale jaký to má vliv na to, co si chci koupit?
? Setkání u nabíječek je fajn? no já nevím, já se tedy raději setkávám doma s rodinou a ne s cizími lidmi, ale chápu, jste průkopníci a asi to tak nějak bývalo i v dobách začátku automobilismu. Jinak z vlastní nedávné zkušenosti jeden řidič seděl naštvaně za volantem a ťukal něco do telefonu a druhý byl ještě více naštvaný, chodil kolem, málem do toho auta kopnul a do telefonu řval něco o krámu, který zase nefunguje. Nevím jestli myslel auto a nebo nabíječku samotnou, ale vedle byl druhý stojan, tak asi to auto.

Proč (ne) Tesla?

+ Ano, Tesla má nejspíše dobré baterie, osobně si spíš myslím, že jde cestou, kdy nepustí celou kapacitu baterie uživateli a tím pádem prodlouží jejich životnost. Díky vlastní levné výrobě se ji to asi vyplatí.
– Ano je to softwarová firma a proto bych do auta nikdy nešel, auto je totiž hardware a ten se nedá jen tak záplatovat a ty faily, které Tesla dělá jsou drsné. Naposledy třeba toto: http://www.autoforum.cz/predstaveni/tesly-pouzivaji-dosud-neznamou-funkci-lamac-ledu-petilete-holcicce-ale-zlomila-prst/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
+ Ano, SW updaty jsou super a tady určitě palec nahoru
? Taky by mě bavilo zkoušet, ale tady už je to za hranou bezpečnosti viz třeba to automatické vyparkování a auta, která odjela do pryč.
? Nevím, jestli má Tesla největší síť nabíječek, ale těch konkurenčních asi bude víc, nelíbí se mi, že u nich si nikdo jiný nenabije své auto, ale Tesly nabít jinde jdou. Je to podobný přístup jako má Apple což se mi velice nelíbí.
– Pro mě je ten interiér skutečně katastrofa a to přitom nesnáším francouzské vozy právě proto, že ty jsou pravým opakem. Každý, kdo jezdí autem a je technicky založený člověk ví, že některé věci jsou lepší klasicky mechanicky. Zde je to jen o tom, aby to stálo co nejméně a přitom je to deklarováno jako něco lepšího.
? Ano i já mám rád EM za SpaceX, ale nikoliv za Teslu :-), nemám totiž rád, když mě někdo vodí za nos.
? Očekávám, že autonomní řízení level 5 bude legislativně puštěno do provozu asi tak za 5 – 10 let, vzhledem k tomu, že budete chtít přepravovat pasažéry, budete platit vyšší pojištění a hlavně se bojím, že vám to auto zničí a to nepřeji nikomu.
– Tesly určitě nejsou sportovnější, mají jen a pouze zrychlení, protože mají elektromotor a to je asi tak vše.
– Jako poslední bych ještě dodal, že jako mínus beru naprosté minimum technických informací na webu prodejce a téměř nulové možnosti konfigurace.

Nakonec bych se ještě zastavil k dojezdu, sám autor uvádí reálný dojezd 340km jenže to není tak úplně pravda. Pokud jezdíte po dálnici, tak to při -10C a trochu toho topení bude již jen pouze 245km, ale když k tomu připočtete že byste měli nabíjet mezi 20% – 80%, tak jste rázem na 147km, Pokud pojedete bez topení a chlazení, tak se dostanete teoreticky na 320km, ale pokud dodržíte pravidlo 20% – 80%, tak jste na 192km a nedojedete ani z Brna do Prahy. V praxi tedy toto pravidlo nebudete dodržovat a navíc budete muset dobíjet u Tesly. Jenže ouha, ono to nebude zadarmo, ale za docela velký balík: https://www.auto.cz/provoz-vozu-tesla-se-prodrazi-ceny-za-nabijeni-na-superchargerech-rapidne-rostou-127143. V praxi to znamená, že za provoz zaplatíte stejně jako u velkého auta na naftu. Spotřeba Modelu 3 totiž dělá v zimních podmínkách asi 20,4kWh/100km, takže to máme 142,8Kč/100km. Pokud vezmeme ideální případ bez topení/chlazení, pak cena klesne na 109,2Kč/100kč (15,6kWh/100km) a budete na tom o něco lépe, než s klasickým autem. U těchto výpočtu nevím, zda Tesla účtuje odebranou elektřinu a nebo spotřebovanou, v praxi to tedy může být ještě více.

Pro mé potřeby je tento typ vozidel obecně nepoužitelný, často jezdím trasy nad 350km a tím pádem bych neměl šanci dojet na místo včas. Navíc v 99% případů parkuji tak, že na nejbližší nabíječku je to pár kilometrů pěšky což v kombinaci s platbami za stání bez nabíhení znamená, že bych musel vždy nabíjet osobně a tím pádem sedět v autě a čekat. Svoji průměrnou spotřebu odhaduji na 19kWh/100km, měsíčně ujedu 2500km (občas mnohem více a občas méně). Rychlost nabíjení je udávána 540km/h ale v režimu rychlého nabíjení, tedy začátek a konec je pomalejší. K tomu je potřeba připočíst čas a najeté kilometry k a od nabíječky. Odhaduji tedy, že bych nabíjením strávil měsíčně asi tak 6h času v porovnání s necelými dvěma zastávkami na ČS s klasickým autem o délce odhadem 15 minut celkem. Za rok to dělá celkem 72h ztraceného času vs. 3h. Rozdíl je tedy 69h. K tomu přidám jednou za rok návštěva servisu na 3h + příjezd odjezd, tedy celkem 3:30h. Zaokrouhlím to na 65h v neprospěch Tesly. Když vezmu průměrnou mzdu v ČR, takže těchto 65h dělá 13325 Kč, jinými slovy na jeden km jízdy musím připočítat 0,45Kč nákladů na čas ztracený nabíjením. Samotného mě to překvapilo, navíc si myslím, že lidé co mají Tesly, tak mají mnohem vyšší cenu práce. Ano jistě toto platí pro mě, protože nemám kde nabíjet jelikož neustále jezdím po celé ČR a SR. Ten, kdo bude nabíjet doma si to může odpustit, já tímto chci pouze vysvětlit proč není elektromobil pro každého.

Zdroj pro výpočty je stejný jako v článku: https://ev-database.org/car/1177/Tesla-Model-3-Standard-Range-Plus#charge-table

Martin B

– Jezdit 5x levněji není problém. Musíte však srovnávat porovnatelné automobily. Noční proud budu počítat jako 2,5kč/kWh. Ale jde to i levněji. Benzín 32kč/l
— 2018 Tesla Model 3 Long Range (větší a těžší baterka = vyšší spotřeba) je EPA kombinovaná spotřeba 16,25kWh na 100km. To je 0,4Kč na km
— 2018 BMW 340i, 3L,benzín, automat – EPA kombinovaná spotřeba je 9,4 litrů na 100km. To je 3kč/km. Tedy 7,5x více než Tesla.
— 2018 BMW 320i, 2L, benzín, automat – EPA kombinovaná spotřeba je 8,7 litrů na 100km. To je 2,8kč/km. Tedy 7x více než Tesla.
— Krom toho máte možnost nabíjet i levněji v rámci paušálu, pokud jezdíte často například nabíjet u ČEZu, nebo zadarmo u některých obchodů a restaurací (destination chargery)

– Ceny náhradních dílů nemají nic společného s elektormobilismem.

– Elektromobily jsou bezpečné protože nemají vepředu velký ocelový blok motoru a můžou mít větší deformační zony. Baterie v podlaze snižují výrazně těžiště, tedy zvyšují stabilitu a jízdní vlastnosti a snižuje pravděpodobnost převrácení. Bateriový blok v podlaze zároveň slouží jako ochranná obálka, která zabrání deformaci kabiny do prosotoru posádky. Proto mají Tesly nejvyšší hodnocení v testech bezpečnosti. Váha není problém. Tesla Model 3 je jen asi o 5 procent těžší než Audi A4.

– Baterie se samozřejmě recyklují – přece jenom každá baterie obsahuje materiál za tisíce dolarů. Případně se používají jako ve stacionárních zařízeních v rámci druhotné životnosti a následně recyklují. Čína specifikovala státní recyklační standardy.

– Celkové emise jsou výrazně nižší, protože celkový energetický mix státu má mnohem vyšší účinnost než spalovací motor. A s tím jak se odchází od uhelných elektráren, tak je každým rokem čistší. A je samozřejmě zodpovědností každého státu jak čistou elektřinu si zajistí. Ale ještě mnohem důležitější je zánik lokálních emisí ve městech, kde doprava tvoří hlavní zdroj znečištění a zároveň je tam největší koncentrace lidí.

Zbytek jsou vaše osobní důvody. Vyjma snad vaších nabíjecích propočtů. Uvědomte si, že většina dnešních majitelů elektromobilů samozřejmě má doma kde nabíjet, tedy nestráví na nabíječkách prakticky žádný čas. Těch několik delších jízd za rok snadno vynahradí zbytek roku, kdy na pumpu nebudou muset vůbec jezdit.

ret

kde existuju velke recyklacne tovarne? lebo pokial viem, tak recyklacia li-ion baterii je drahsia ako nakup novych surovin, takze nikto to nerobi vo velkom

Petr Melechin

Velké továrny nejsou, protože by se zatím nevyužily. Drtivá většina baterií na světě je stále olověných, zatímco objem lithiových baterek, které je potřeba recyklovat, je stále moc málo.

Elektromobilita se ve větších počtech rozjela až v posledních dvou letech díky Modelu 3 a jelikož ty baterky mají životnost klidně 10 let, tak ještě nějakou dobu potrvá, než je bude potřeba recyklovat. Ale věřte tomu, že v té době už pro to bude existovat potřebná infrastruktura, protože to pro ty recyklační firmy to konečně začne být rentabilní díky dostatečnému objemu.

Martin B

JB Straubel, zakládající člen Tesly, loni zainvestoval do startupu zaměřeného na recyklaci litiových baterií, takže s tím určitě počítají.

Jinak baterie se samozřejmě recyklují i dnes a to ve velkých objeme. Přece jenom li-Ion baterie se už dlouhé roky používají ve spotřební elektronice a obsahují spoustu drahých materiálů. Jeden z velkých recyklátorů je Veolia, známá i u nás.
https://www.veolia.ca/en/what-we-do/waste-capabilities/battery-recycling

Nových projektů pro výzkum recyklace baterií a jejich provádění vzniká s nástupem elektromobilů stále více.
https://recellcenter.org/

Ivo Janáček

– Omlouvám se, ale vaše srovnání s BMW je opravdu velice srandovní. Zajděte si laskavě někdy do prodejny BMW, sedněte si do toho auta, projeďte se v něm a pak to samé zkuste s Teslou M3 a pochopíte, proč tyto auta nelze srovnávat. Navíc nevím proč volíte benzín, který je nenažraný a dražší?

– Bohužel ceny náhradních dílů jsou pro tyto auta vysoké z několika důvodů. Jednak není konkurence, pak se vozí většinou z daleka a hlavně výrobce si potřebuje kompenzovat ztráty z prodeje. Možná je za tím ještě něco jiného a nebo vám snad přijde normální zaplatit 1Kč/km jen za opravu brzd, které navíc u BEV téměř nejsou používané? Zdroj: https://www.autoforum.cz/zajimavosti/provozni-naklady-tesly-model-s-kolik-si-myslite-ze-stoji-oprava-brzd/

– Opět srovnáváte nesrovnatelná auta navíc s nesrovnatelnými jízdními vlastnostmi. Jak obejdete fyzikální zákony v zatáčce na klizké vozovce jste však neuvedl. Jestli to tedy chápu správně, bezpečnost Tesly je v tom, že když z té zatáčky vyletí, pak díky bateriím v podlaze se tolik nezmačká, ale zase na druhou stranu ty baterie můžou začít hořet. No já raději zůstanu u své verze bezpečnosti, kde z té zatáčky raději nevyletím a budu bezpečně pokračovat v jízdě dál.

– Otázka recyklace asi moc vyřešená není, navíc pokud jde o Model 4, tak jen výroba baterií produkuje obrovské emise a teď je otázka jak nákladná bude recyklace a jaké emise s ní budou souviset.

– Celkové emise právě nejsou nižší, ale srovnatelné. Zkuste si přečíst třeba tento článek, kde si uvědomíte o čem to je. Ano bude to časem lepší, ale zatím není. Problém by se vyřešil stavbou nových jaderných elektráren, ale proti tomu bojuje zelená lobby.

Martin B

Nevím proč by to mělo být srandovní. Spousta současných vlastníků Tesly patří k bývalým vlastníkům BMW a Audi. Prodeje těchto značek se v USA propadly s příchodem Modelu 3. Navíc zde hodnotíme pouze a jenom spotřebu. Tedy je nutné srovnávat velikostně a výkonově srovnatelná auta, což jsou. Vnitřní luxus nemá na spotřebu vliv.

– Prosím nepoužívejte autoforum jako zdroj dat. Je to bulvár na úrovni Blesku nebo Super. Navíc nikde nevyvracím že náhradní díly na Model S za 2,5 miliónů jsou drahé. Ale to jsou na všechny tyto drahá auta. Srovnávejte prosím srovnatelný elektromobil a spalovák. Můžete například srovnat ceny náhradních dílů pro BMW i3 a BMW M3. Nebo Kia Niro a Kia e-Niro, Renault Kangoo a Renault Kangoo electric. Myslíte, že náhradní díly (například na nárazník) na elektrickou variantu jsou dražší?

– Baterie samozřejmě můžou při bouračce hořet, ale to může i benzíňák, nemyslíte? A to nejenom při bouračce.
Zde je článek o explozi zaparkovaného BMW, která zapálila další 2 auta.
https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/news/latest/bmw-explodes-in-leeds-street-causing-two-vehicle-fire-1-10038087

A co se týče emisí, tak nevím o čem se chcete bavit. Ty jsou už z logiky věci výrazně nižší. Obnovitelné zdroje a JE neprodukují žádné emise, plyn produkuje malé množství emisí. A i ty uhelné elektrárny mají vyšší efektivitu a lepší čistící mechanismy než spalovák.
Zde máte emise elektromobilu od Department of Energy pro celé US, které jsou 60 procent nižší než emise benzínového vozu. Dokonce i v západní Virginii, která produkuje 92 procent elektřiny z uhlí jsou emise nižší o 20 procent.
U New Yorku jsou nižší o 80 procent. A ve Vermontu o 95 procent díky vysokému podílu elektřiny z hydroelektráren, biomasy a větru.
https://afdc.energy.gov/vehicles/electric_emissions.html

Ivo Janáček

Ano, pokud má někdo zelený mozek a myslí si, že přesednutím z BMW do Tesly bude najednou všechno krásně zelené, pak proč by to neudělal? Máme svobodu a každý si může jezdit v čem chce. Tím chci říct, že důvod koupi Tesly či obecně BEV je smýšlení majitele. Jak jinak si totiž vysvětlit, že se dá v současné době v Německu pořídit elektrický Golf levněji než klasický (ano jen a pouze díky dotacím, tedy z peněz nás všech) a přitom se vlastně skoro neprodává. Přece pokud by BEV byly tak skvělé a k tomu za nižší cenu, tak jen blázen by to nekoupil.

Nicméně ať to shrnu, pokud srovnáváte BMW s Teslou obecně, pak asi nemá smysl se o čemkoliv bavit, protože je to jako Dacia a Mercedes.

Já můžu srovnávat co chci a pokud mě zajímají náklady na provoz BEV, pak musím nutně srovnávat ceny náhradních dílů BEV a klasických vozů.

Ano, určitě může hořet i nafta ba dokonce i LPG a CNG a co teprve vodík. Problém je v tom, že nereagujete na to, co jsem napsal.

Ano, další blud je o tom, že obnovitelné zdroje neprodukují žádné emise, na to jste prosím přišel jako jak? Tyto zdroje se musí postavit, musí se nákladně zálohovat, musí se udržovat a pak se musí likvidovat a při tom se produkují emise mnohem vyšší, než u klasických zdrojů a JE, protože to vše musíte rozpočítat na vyrobené množství elektřiny, které je právě u OZE velmi malé.

No a na konec čtu, že máte výsledky, které odporují fyzikálním zákonům, tak to už je docela moc. Vy tedy tvrdíte, že když bud pálit uhlí a vyrábět elektřinu s účinností 42%, následně ji budu transformovat a nabíjet BEV se ztrátou kolem 10% a dostanu se tedy někam na 38% a k tomu připočítám emise při výrobě baterií (Tesla model 3 dělá výroba baterie 11 – 15 tun CO2 + by se měly započítat i emise v rámci recyklace), tak to bude pořád lepší, než spálit naftu v motoru s účinností kolem 42-45%? Inu já si to třeba nemyslím.

Martin B

S vámi se nedá vážně diskutovat a proto to končím.

hanh

Vy počítaté u normálních aut pouze učinnost samotného motoru. Ale u BEV byste počítal i emise z elektřiny stolní lampičky, kdy jako malý žáček se učit fyziku dnešní engineer v Tesle. Jestli u toho normálního auta počítáte všechny náklady. Například sanace uzemí a půdy pod různými autoservisy, továrnou a benzínovými stanicemi. Pod továrnou na motorové oleje. Pod vrakovištěm atd. Co ty stovky milionů olověných autobaterií, jak se řešila jejich recyklace 😀 😀 vůbec se neřešila.
Je až neuvěřitelná nesnášenlivost a anti-hype, co se kolem toho vytvořil.

Samozdřejmě mám problém s tím, že víc než 50 % energie vyrábí u nás v uhelných elektrárnách. Ale také s tím nesouhlasím a strany, co si myslí, že to je ok, tak nevolím.

Nejsem zelený magor: jednoznačně jsem pro JE. A pokud ITER potvrdí (2035), co má, tak snad do 2100 let už budeme bez TepE. To už budu dávno mrtvý, ale smysl to má. To co nám generaca mojich rodičů a prarodičů v tomhle směru nadělila opravdu není dobré, ale nemyslím si, že měli na výběr. Nejsou v tom výčitky.

lvy

Tak možná pro začátek by stačilo napsat z čeho jste byl nadšený. Napadá mě jediná věc, velikost displeje.

Adam Krtek

Ivo, pěkně shrnuto.

Tom

I když fanoušek moderních technologií a Tesle fandím, tak si dovolím i jeden “hate” příspěvek.
– Elektromobilita je určitě budoucnost, ale ne tak, jak jí známe teď. Auta na baterky jsou prostě slepá vývojová větev která je uměle protlačovaná lidmi kteří o problematice nemají ani páru. Až bude v každém autě nějaký palivový článek který si bude energii vyrábět podle potřeby a já jenom přijedu k pumpě, vyndám z auta prázdný článek, vyměním za plný, zaplatím a jedu si po svém – tak to prostě nebude v masovém měřítku fungovat. Nabíjení akumulátorů není zrovna 2x moc efektivní a distribuční sítě všech zemí na to nejsou připraveny. Zkuste si představit jak by to vypadalo na průměrném sídlišti kde by byly 50% aut byly na elektřinu – člověk by večer kličkoval mezi všudypřítomnými prodlužkami a kabely.
– Ad ovládání jedním displejem – měl jsem možnost se Teslou S svézt a ne, díky. Sice to vypadá pěkně a cool sci-fi, ale jinak je to tragické. Bez dívání na panel (=nebezpečí nehody) si člověk ani nenastaví klimatizaci, natož aby přeladil rádio. Jsem prostě konzerva a některé čudlíky by prostě v autě měly zůstat. Stejně jako tam pořád je brzda s plynem. Jinak je Tesla fajn auto. Jízdní vlastnosti jsou také velmi pěkné, ale ten výkon může nezkušeného řidiče snadno dostat do potíží.
Cena je stále pro běžného člověka úplně mimo. Nemyslím si o sobě, že bych byl úplná socka, ale když jsem kupoval “nové” auto, tak 400k Kč byl strop a doufám že mi ještě hooooooodně dlouho vydrží, protože na další jen tak mít nebudu.
– I když se síť nabíječek pomalu rozšiřuje, tak pro člověka žijícího na menším městě je stále naprosto nulová. Pokud nechci každý druhý večer nabíjet auto prodlužkou z obýváku svého bytu ve třetím patře, tak nejbližší nabíječku mám cca 100km daleko. A to se vyplatí… 🙁
– I když pro tebe tažné nemá žádný význam, tak pro budoucí prodej určitě význam má. Češi jsou národ bastlířů, zahrádkářů, kutilů a chalupářů. A auto bez tažného a možnosti jej dodělat jde s cenou raketově dolů. Už jsem viděl letitý vozík s cihlami, nebo bordelem ze zahrádky i za “lepšími” auty než je Tesla 3 😉
– Pronájem auta v ČR je špatný nápad. Čecháčci se totiž k půjčené věci chovají,… ehm… s odpuštěním jako dobytek. Obzvlášť pokud jde o auta.
– Popravdě se přiznám že tomu začátku roku 2020 moc nevěřím. Sice už ty odklady nejsou takové jako bývaly dřív, ale vsadil bych si že aspoň o pár dní se dodání zpozdí 😉

Ale jinak přeju spoustu spokojených km 🙂

David Vávra

Díky za feedback, zas takový hate to není 🙂
– Myslím si, že auta na baterky jsou budoucnost. Většina lidí nabíjí doma, na noční proud. A infrastruktura bude vždycky kopírovat poptávku – nestane se že najednou bude 50% elektromobilů na sídlišti. Stane se to postupně a postupně se bude posilovat kapacita sítě, přidávat nabíječky atd. Výměnu baterií Tesla zkoušela, ale po několika měsících experiment ukončila – nebyl o to zájem. Nabíjení není takový opruz jak to vypadá v médiích, zkuste si půjčit Teslu na road trip a uvidíte.
– Ovládání jedním displejem je o zvyku a dá se na to zvyknout opravdu rychle (10 minut). Těžko popisovat, objednejte si test drive a uvidíte.
– Ano, cena je pořád hodně vysoko. Auto je spíš pro early adoptery, jako já, ne pro masy. Dostupnost pro masy bude časem vyšší.
– Nabíječek pořád přibývá, už to je lepší i v menších městech. Já bydlím v Holešovicích a mám dvě různé nabíječky 200 metrů daleko. Je jasné, že elektroauta si budou první kupovat ti, kteří mají barák a můžou nabíjet doma nebo ti kteří bydlí u nabíječek. Ostatní budou čekat na zlepšení infrastruktury.
– Tažné zařízení je moje preference, protože bydlím v centru města, nemám zahradu atd. Lidé bydlící v menším městě/na venkově si to pravděpodobně koupí.
– U pronájmu to chci nastavit tak, že si budu vybírat komu auto půjčím. A cokoliv se stane je placeno z pojištění carsharing firmy. Chci s tím experimentovat, mohu po nějaké době napsat zas nějaký článek se zkušenostmi.
– Ano u předrezervace jsem měl termín 2019 🙂 Termíny Tesly jsou vždycky v Elon-timu. Ale co je pro mě důležité, že se to vždycky nakonec stane. Tady si fandím že budu mít auto dřív než ostatní, kteří objednali bez předrezervace.

Pavel

… jen tu barvu sedadel bych doporucoval zvazit. Narazil jsem vicekrat na poznatek, ze bila je lepsi (i kdyz to tak nevypada) a udrzba je pry snadna. Pavel

Eremyy

Ovladani dotykovym displayem za jizdy povazuji za silene. A nesem sam – uz od toho ustupuje na svych lodich i US Navy.

Nabijeni je naopak pro 99% cest naprosta pohoda. Misto zajizdeni k pumpe (5km navic), cekani, tankovani a placeni to jenom doma soupnu do zasuvky.

Martin B

Ten problém u Navy neměl nic společného s dotýkáčema, ale že bylo moc komplikované a s tím, že se dalo přepínat ovládání mezi několika stanovišti a v okamžiku nutnosti nikdo nevěděl, kam to bylo přepnuté a došlo k těžké nehodě. Tedy Navy si vyžádala přepracování a zjednodušení.

3,14ranha

Což je v podstatě problém vždy když to přeženete s odstraňováním “starých dobrých” tlačítek. Pochopil jsem to tak že Tesla spadla přesně do téhle pasti.

Lidé mají něco jako motorickou paměť a základní funkce má většina poctivých strojů a přístrojů vždy tlačítkové (a opravdu slušný stroj ty tlačítka má funkční a odolné proti opotřebení).

Displej je může být dobrý kvůli navigaci a na pokročilé nastavení systému (mimo provoz). Nikoli na ošmatlávání za jízdy (během chodu) !

Hanh

No u Navy je problem uplne jinde. Kdyz nemate zadne UX, tak to jde do kytek. Zalezi i na kvalite displayu a responzivni vrstve a rychlosti odezvy. Je mi jasne, ze to naopak byl jak kiosek na Ceske poste. Nebo takove ty interaktivni mapy na ulicich nebo v OC. Uz davno neplati, ze armada ma to nejkvalitnejsi. Nejdrazsi to ano.

hanh

Ahoj, poprosil bych o radu.
Automobil mi bude dodaný s CSS nebo Typ 2. O CCS pro Evropu se mluvilo před pár měsíci, ale nevím, co je tedy pravda. Děkuji

Martin B

Je to CCScomment image

Petr Melechin

Nevím, jestli je v tomto případě vhodné použít fotomontáž. 😀 Tady kdyžtak oficiální obrázek:comment image

Martin B

Já vybral první obrázek co mi padl pod ruku a moc jsem ho nezkoumal.
Sice mi přišel trochu zvláštní ale myslel jsem že to je špatnou kvalitou foťáku. Ani mě nenapadlo, že by tohle někdo photoshopoval 😀

Ivo Janáček

Vždyť je to napsané přímo na tom obrázku! 😀 😀 😀

Martin B

Jo já to nečet 🙂