Koupil jsem si Teslu v ČR: Proč jsem zvolil Model 3 a jak probíhá objednávka

Tesla před pár dny po mnoha odkladech konečně spustila oficiální prodej v ČR. Měl jsem předrezervovaný Model 3 od září 2018, a tak jsem si hned první den své vysněné auto objednal. Pokud o tom také uvažujete, sepsal jsem nejčastější otázky a odpovědi ohledně nákupu. Článek je psaný z mého pohledu, vy můžete mít preference jiné.

Proč elektromobil?

Oproti automobilu se spalovacím motorem mají elektromobily tyto výhody:

  • výrazně nižší provozní náklady na palivo (pokud nabíjíte doma, za elektřinu utratíte až 5x méně než za benzín);
  • nižší náklady na servis (elektromotor je jednodušší než spalovací motor, nepotřebuje tolik tekutin atd.)
  • vyšší bezpečnost (elektromotor je typicky u kol, takže vepředu může být větší deformační zóna, baterie jsou blízko u země, což přináší výhodu nízkého těžiště a lepší odolnosti vůči smykům);
  • nižší zátěž životního prostředí (emise CO2 jsou podle aktuálního mixu odebírané elektřiny, nejzajímavější mi přijde absence lokálních emisí, tzn. je lepší zplodiny vypouštět z elektrárny než v centru města);
  • tichý chod (jen při rychlosti pod 20 km/h bude podle nařízení EU muset elektromobil vydávat zvuk 56 decibelů kvůli bezpečnosti chodců a cyklistů);
  • plynulé zrychlení, žádné řazení, subjektivně lepší zážitek z jízdy;
  • různá zvýhodnění, např. v ČR se nemusí platit silniční daň a je možno parkovat na modrých zónách v Praze zdarma (tyto výhody budou ještě přibývat, dokud se nedostaneme s podílem elektromobilů na úroveň Norska);
  • obzvláště v EU v současné době panuje názor, že elektromobily jsou budoucnost a že benzinová auta budou brzy zastaralá a omezovaná;
  • „elektromobilisti‟ jsou fajn lidi a chci být součástí této komunity. Je to vidět na úrovni diskuze v největší Facebook skupině i při náhodných setkáních u nabíječek.

Elektromobily mají i nevýhody, hezky je popisuje Petr Mára:

Proč Tesla?

Nabíjecí konektor CCS na Tesle Model 3 (Foto: Tesla)

Pro mě je Tesla jasná volba, protože:

  • je v technologii baterií o několik let napřed oproti ostatním výrobcům;
  • je to spíš softwarová než hardwarová firma, což mi jako vývojáři imponuje. Dostáváte softwarové updaty podobně jako u mobilu. Updaty přidávají nové funkce a zlepšují jízdní vlastnosti;
  • díky softwarovým updatům auto tak rychle nezastará a půjde i po letech výhodně prodat;
  • má nejvíce dat pro strojové učení nutné k plně automatické jízdě. Chci být u tohoto velkého technologického přerodu, zkoušet nové beta funkce a podělit se o zážitky,
  • má největší síť nabíjecích stanic pro dálkové jízdy (Superchargery);
  • nebojí se měnit status quo a dělat věci jinak (např. minimalistický interiér v Modelu 3);
  • jsem fanoušek Elona Muska. Obdivuji, jak způsobuje revoluci v komplexních průmyslových odvětvích. Chci „volit peněženkou‟ a podpořit Teslu v její misi;
  • auta dnes 95 % času stráví stáním na parkovišti či v garáži, a to je škoda. Chtěl bych svoje auto pronajímat ostatním, když ho nepoužívám, a tím srazit svoje náklady. V rámci Tesla Network služby to bude jednoduché, ale půjde to i dřív s pomocí existujících carsharing služeb;
  • Tesly jsou sportovnější a mají skvělý zážitek z jízdy;
  • jako geeka mě baví různé easter eggy, hry a další softwarové vychytávky.

Proč Model 3?

Rozhodl jsem se pro Model 3, protože:

  • Model S a Model X jsou u nás přibližně o milion korun dražší;
  • Model 3 je menší auto, vhodnější na evropské silnice (nicméně zevnitř má podobně hodně prostoru jako Model S);
  • Podle NHTSA je Model 3 nejbezpečnější auto, které se vyrábí;
  • líbí se mi minimalistický interiér a koncentrace ovládání do jednoho velkého displeje. Je to připraveno na budoucnost, nové funkce mohou přibývat přes aktualizace;
  • právě kvůli zastaralému interiéru půjdou podle mě ceny ojetých Model S a Model X rychle dolů. V USA už se to děje.

Jedinou nevýhodu vidím ve způsobu otevírání kufru „trunk lid‟. V tomto bude lepší Model Y, který je celkově větší a má otevírání kufru typu „hatchback‟. Díky tomu se Model Y lépe hodí pro rodiny s dětmi. Nicméně Model Y se začne vyrábět až za rok, do ČR se dostane ještě mnohem později a já už nechci čekat. Také doporučuji video od Electrodad – kočárek do kufru dal pohodlně a s rakví si dokáže Model 3 představit jako hlavní auto pro pětičlennou rodinu.

Tesla Model 3 (Zdroj: Tesla)

Jak si auto předem vyzkoušet?

Určitě byste si měli vyzkoušet řízení před nákupem. Je to zážitek! Já jsem si zkusil řídit Model 3 v USA, vy můžete i v české prodejně na Vysočanech: zarezervujte si termín.

Vyplatí se auto koupit v ČR?

Rozhodl jsem se auto koupit v ČR. Jiné možnosti jsou:

  • Rakousko: podobná cena, nutnost 2x platit DPH a pak ji složitě vymáhat z rakouských úřadů. Platba v EUR a s tím související nutnost platit za výhodný kurz. Nutnost dojet si pro auto do Vídně, řešit převozní značky a další komplikace;
  • Německo: oproti Rakousku má Německo lepší dotace. Díky nim ušetříte 45 tisíc Kč oproti českým cenám. Jinak máte podobné komplikace jako v Rakousku. V ČR ale podniká několik firem (např. Trendpark), které vám nákup z Německa zprostředkují a dostanete českou fakturu. To věci zjednoduší, ale zase musíte platit provize této firmě;
  • Holandsko: ceny nových aut jsou tam podobné, ale v místních bazarech se dají sehnat o dost levnější ojeté Tesly, hlavně Model S a X. To může být pro někoho zajímavé, ale já preferuji nové auto. Mám známého, který se dovozem ojetých Tesel z Holandska zabývá, v případě zájmu mě kontaktujte na Twitteru.

Kde auto objednat?

Tesla jde koupit v podstatě jenom přes online konfigurátor. Můžete také zajít na pobočku, ale tam vám jenom pomohou vše správně naklikat.

Jakou zvolit variantu?

U Modelu 3 si můžete zvolit 3 varianty: Standard Range Plus, Long Range a Performance. Zvolil jsem si Standard Range Plus z těchto důvodů:

  • dojezd 409 km (WLP) resp. 340 km (reálný dojezd) mi bohatě stačí. V rámci ČR můžu dojet kamkoliv na jedno nabití. Před několika lety jsme podnikli road trip do Norska s Modelem S, který měl dojezd 385 km. Bylo to úplně v pohodě, stačilo zastavit na každém druhém Superchargeru. Pozor, že kvůli zachování kapacity baterie by většina jízd měla být mezi 20 % a 80 % baterie, což dojezd zkracuje. Ale to většina cest bude a ve výjimečných případech lze dojezd využít naplno;
  • ušetřím hodně peněz: 227 000 Kč oproti Long Range a 412 000 Kč oproti Performance;
  • nekupuji auto primárně kvůli zrychlení a sportovní jízdě, klidně pár sekund zrychlení oželím. I tak to je úplně jiný zážitek než benzinová auta;
  • Premium interiér pro mě také není hodnota, navíc rozdíly jsou zanedbatelné;
  • prémiová konektivita k internetu se hodí, ale stejně to je v balíčku jenom na rok a dá se dokoupit i zvlášť.

Co oceňuji na vyšších variantách nejvíc, je náhon na všechny 4 kola a lepší zvuk. Ale rozdíl v ceně mi to neobhájilo.

AKTUALIZACE: Nakonec jsem změnil názor a upravil objednávku na variantu Long Range AWD. Hodně mi k tomu pomohly komentáře pod článkem, děkuji! Proč jsem změnil názor?

  • Dojezd zas tak slavný není – většinou se využívá jenom 60% kapacity, v zimě je kapacita trochu nižší, rok od roku taky kapacita klesá o pár procent. Standardní dojezd by stačil, ale takhle to bude pohodlné.
  • Dojezdu se všichni nejvíc bojí – včetně potenciálních budoucích kupců. Proto cena Long Range modulu nebude tak klesat jako u Standard Range Plus.
  • Náhon na všechna čtyři kola se může hodit – v zimě, v dešti a tak. Zvýší to bezpečnost.
  • Ptal jsem se v pobočce Tesly v Kalifornii, jak to je s Premium konektivitou a překvapilo mě, že to pro Standard Range Plus nejde dokoupit. Vizualizace dopravy na mapách se hodí hodně, streamování ze Spotify taky a prohlížeč se hodí v zemích mimo EU.
  • Prémiový sound system je prý opravdu zážitek.
Parametry Varianty
Standard Range Plus Long Range AWD Performance
Dojezd (WLTP) 409 km 560 km 530 km
Náhon zadní kola všechna kola všechna kola
Maximální rychlost 225 km/h 233 km/h 261 km/h
0–100 km/h 5,6 s 4,6 s 3,4 s
Základní cena s DPH 1 224 700 Kč 1 451 700 Kč 1 636 700 Kč

Jaký zvolit exteriér?

Barva je hodně subjektivní záležitost, já jsem zvolil tmavě šedostříbrnou:

  • bílá vypadá bakelitově a všechna špína na ní bude vidět;
  • černá je elegantní, ale moc tmavá;
  • červená a modrá jsou krásné, ale moc nápadné (červená je navíc za příplatek).

Rozhodl jsem se nekoupit zimní pneumatiky od Tesly. V rámci road tripu jsem řešil výměnu pneumatik za neoriginální a dá se na tom ušetřit. Pneumatiky nejsou žádná zvláštní technologie.

Rozhodl jsem se pro 18″ Aero kola, která jsou v základní výbavě. Prémiová kola pro mě nemají zvláštní hodnotu.

Rozhodl jsem se nepřidávat tažné zařízení. Neplánuji žádný přívěs ani vozík. Pozor, tažné zařízení není možné nainstalovat později!

Výsledná podoba mého nakonfigurovaného auta

Jaký zvolit interiér?

Nechal jsem si černý interiér ze základní výbavy. Vzhledem k tomu, že plánuji auto pronajímat, bude na něm méně viditelné opotřebení.

Černý interiér v Modelu 3 (Zdroj: Tesla)

Co schopnost plně autonomního řízení?

Rozhodl jsem se přikoupit tuto možnost. V aktuální situaci to vypadá nevýhodně: Hodně peněz (171 000 Kč) a tolik funkcí navíc to nemá. Funkce Smart Summon není zatím v EU dostupná, Navigate on Autopilot je omezený regulacemi atd. Beru to ale jako investici do budoucnosti: budu dostávat jako první nové funkce, které se budou blížit autonomní jízdě, budu moci svoje auto zapojit do flotily Tesla Network. Navíc Elon Musk několikrát oznámil, že cena balíčku Full Self-Driving bude narůstat podle toho, jak budou funkce přibývat. Pokud nejste fanoušek samořízení, sdílené ekonomiky a beta funkcí, můžete na tomto příplatku ušetřit. Dá se dokoupit i dodatečně (dráž).

Jak získat 1500 km nabíjení zdarma na superchargerech?

Určitě začněte objednávku přes nějaký referral link. Vy i majitel odkazu dostanete 1500 km nabíjení zdarma na Superchargerech. Pokud nemáte kamaráda s Teslou, můžete využít můj referral link.

Jak to je s platbou?

Hned po dokončení objednávky je potřeba zaplatit 50 000 Kč. Zbytek ceny budete doplácet před dodáním auta. Pokud jste měli předrezervaci, bude vám to na finální faktuře odečteno. Platit můžete kartou nebo převodem na účet.

Firmy také mohou auto koupit na splátky (3,99 % RPSN, zajištuje Raiffeisen Bank).

Konfigurátor je trochu zavádějící v tom, že ukazuje ceny po ušetření paliva. Vás ale zajímají ceny bez ušetření paliva.

Jak to je s DPH?

Vtípek po dokončení objednávky

Ceny v konfigurátoru jsou s DPH. Pokud kupujete auto na firmu nebo jako OSVČ, uveďte svoje DIČ v závěrečném kroku objednávky. Pak můžete DPH získat zpět od finančního úřadu jako u každého jiného auta. Měli byste přiznat, jak moc budete auto používat k podnikání a požádat o podílnou část DPH.

Lze na auto dostat dotaci?

Dotace je jenom pro firmy sídlící mimo Prahu. U Modelu 3 dostanete maximálně 340 000 Kč a podle podmínek to je spíš cílené na firmy, které rozváží nějaké zboží a chtějí přejít na elektromobily. Použití částečně pro soukromé potřeby se bude těžko obhajovat. Je s tím spousta papírování, pravděpodobně tu byrokracii sami nezvládnete a budete si muset najmout specializovanou firmu, která dostane tučnou provizi. Nechce se mi to řešit, proto o dotaci nebudu žádat. Snad budou v budoucnu lepší podmínky, jako např. nedávno oznámené dotace na Slovensku.

Kdy auto dostanete?

Podle konfigurátoru na začátku roku 2020, což už je za pár měsíců.

Co když nebudete spokojeni?

Do 14 dní můžete auto vrátit a dostanete všechny peníze zpátky.

David Vávra



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
135 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
John jehlu kraj

“Pozor, že většina vašich jízd by měla být mezi 20 % a 80 % baterie, což dojezd zkracuje. Ale to většina cest bude a ve výjimečných případech lze dojezd využít naplno” Nějak těm větám nerozumím. Blahopřeju k autu!

Jan M.

Aby baterka vydržela co nejdýl, není dobré ji nabíjet na víc než 80 % a vybíjet na méně než 20 %, v tomto rozsahu budete mít logicky menší dojezd, ale i z takovým dojezdem si při běžném ježdění vystačíte a na delší cesty využijete plný rozsah kapacity baterie…

Technomagg

tohle je opravdu špatně – pro maximální životnost baterie typu Li-ION nebo Life4po je nutné ji udržovat co stále plně nabitou žádné max 80%, vybíjení pod hranici 20% (a teď myslím její skutečnou kapacitu a ne tu která je vyhrazena pro provoz vozu) ji vážně poškozuje a to hlavně v případě že ji hned nedáte nabíjet – pokud ji vybijete k 10% a dáte okamžitě dobíjet tak se skoro nic neděje.
Co ale bateriím typu Li-Ion a novějším opravdu škodí je rychlodobíjení – tam je prvních cca 70% kapacity v režimu rychlého dobíjení relativně v pořádku pokud se nedobíjí rychleji než 1C – lépe tak do 0,5C, ale pokud se budete snažit nabíjet tyto baterie rychleji než 0,2C do plna – tzn do 100% kapacity tak ji výrazně poškozujete a zkracujete její životnost. Platí že pokud LiFe4Po má kvalitní BMS a dobíjí se pomalu tak má životnost mezi 5000 až 8000 dobíjecími cykly (na konci životnosti cca 70% původní kapacity) Li-ION má životnost max do 1000 cyklů – většinou se udává 800 cyklů s tím že na konci bude mít 80% původní kapacity.

Martin B

Udržovat Li-Ion baterii plně nabitou je to nejhorší co můžete udělat. Pouze olověná baterie by se měla udržovat pokud možno plně nabitá. Li-ion určitě ne. Proto se nedoporučuje pro běžné užití nabíjet nad 80 procent. A to ani na domácí nabíječce s malým příkonem.

Moderní baterie mají životnost až 1500 cyklů. Tesla si podala patent na Li-Ion baterie, které si udržují za optimální teploty 90 procent kapacity i po 7000 cyklech.

Technomagg

tady vyvstává otázka co považujete za plně nabitý stav?
Pokud stav kdy článek již není schopen absorvovat další energii tak ano máte pravdu to není správné ho takto používat, já za tento stav (plně nabito) považuji takovou úrovni napětí článku který výrobce označuje jako horní bezpečnou – tzn u LiFe4Po je to tuším 3,8V na článek – ale článek dokáže absorvovat energii ještě skoro k 4V – jenže tam již docházi k podstatné degradaci článku a také k výraznému zahřívání.
Osobně již několik let používám velkou LiFe4Po baterii kterou jsem si sám sestavil z 16 článků a českého velmi kvalitního BMS který prostě nedovolí větší napětí na článek než 3,85V s tím že sám vybíjí jednotlivé články které překročí hranici 3,8V na úroveň 3,8V – a mohu říct že baterie je po několika stovkách cyklů jako nová – má stale stejnou kapacitu a články jsou při nabíjení i vybíjení v dokonalé rovnováze a mají přesně stejné napětí s toleranci 10mV.
Tady je nutno říct že za vybitý stav článku je považováno 3,3V na článek a ne 3V na článek což je dle výrobce také mezní hodnota – tím jsem bohužel přišel o cca 20% celkové využitelné kapacity baterie ale zase to extrémně prodlouží životnost celého bateriového bloku.

ret

ak niekto tvrdi, ze niekolkorocne baterie maju uplne rovnaku kapacitu ako nove, tak bud klame, alebo na zaciatku uplne zle zmeral kapacitu novych baterii

tak ktora moznost plati?

Josef

Dobrý den, rád bych si pořídil také nějakou Teslu a proto čtu cokoliv na toto téma a za Váš příspěvek Vám proto velmi děkuji. Nechci se vyjadřovat k žádné z reakcí ostatních, ale rád bych se chtěl v souvislosti s Teslou zeptat, zda má někdo zkušenosti s tím, zda baterie Tesly může být současně zdrojem energie třeba pro noční provoz domu, tedy zda u Tesly je možný přenos energie opačně. Mám na střeše fotovoltaické panely, které přes den stačí dodat 1/3 energie pro provoz domu a 2/3 nevyužité energie prodávám (tedy skoro zdarma přenechávám státu). Jde o to efektivně akumulovat energii ve dne a večer ji použít. Tesla je pravděpodobně nejdále s ohledem na neustálý vývoj výkonu jejich baterií. Nechci kupovat žádné stacionární jednotky baterií, zvláště když auto Tesla má v sobě baterii s obrovskou kapacitou. Předem všem děkuji.

David Vávra

Dobrý den, nemyslím si. Na tento účel má Tesla samostatné baterie Tesla PowerWall. Z auta můžete nabíjet pouze elektroniku přes USB nebo 220 zásuvku. Pouze u Cybertrucku to vypadá že bude nějaká výkonnější zásuvka na nějaké větší stroje. Tesla PowerWall jde v ČR špatně sehnat, zkuste domovní baterie od jiných výrobců – bude to i levnější.

Martin

Jak to vidíš s vytížeností superchargerů? Ty IMHO nepřibývají tak rychle jak auta a na rozdíl od normální pumpy tam musíš stát tak 40min abys to nabil a většinou, co jsem se koukal, maji jen okolo 6 míst.

David Vávra

Superchargery přibývají zatím dostatečně, aspoň v Evropě teda. Fronty jsem viděl jenom v Kalifornii. Kromě přibývání SC se taky zvyšuje rychlost nabíjení a zpřísňují se podmínky pro stání pokud je nabito, což zvyšuje kapacitu. Taky se staví jiné neTesla nabíječky, např. v Evropě IONITY. To má větší výkon než SC zatím. A obecně rychlonabíječky jsou jenom na dlouhé cesty, většinou nabíjíš doma/v práci/na pomalejších nabíječkách od ČEZu a spol.

Hanh

Brno je taky Ok

Hanh

Ahoj, ani ta pujcka neni s Teslou, ale Raifkou. A pouze pro podnikatele. “Auto lze také koupit na splátky (3,99 % RPSN). Pokud máte zájem o leasing, musíte si ho domluvit u třetí strany.” Na to RPSN se normalni clovek nedostane.

Matouš Klugar

Zde je oficiální crashtest s povídáním od Business Insideru. https://www.youtube.com/watch?v=il2jmMRgFV8

hanh

Pěkný den,
tak už jsem objednal také. A koukal jsem, že úplně stejnou. 😀 A vůbec: Díky za článek.

David Vávra

Gratulace!

Hanh

Napadlo mne, zobrazuje se Vam nekde po prijlaseni, kdy lze ocekavat. Mne vubec 🙁

FiS

Taky jsem objednal a taky nevidím termín dodání. Po přihlášení jsou na stránce jen “Další kroky : Jakmile se přiblíží datum dodání, kontaktujeme vás … ” 😉

David Vávra
Tomas

V sekcii Proc Tesla? si zabudol spomenut ze sa jedna o najbezpecnejsie auta z pohladu ochrany cestujucich pri nehodach. Inak super clanok, tesim sa na dalsie 🙂

Štěpán

Gratuluji k autu.. Elektromobilita je budoucnost, za 10 let si to jako bazar třeba taky pořídím… až to bude stát tak 150 – 200 tisíc.

Jediná věc o které si nemyslím, že někdy bude fungovat je to sdílení a nebo pronájem… Můj táta vždy říkával – co nechceš mít, to někomu pujči.
To jediné co se stane je, že Vám to někdo zlikviduje.. To že vše patří všem se tu zkoušelo 40let a víte jak to dopadlo.. Ve Francii už i jednu tuhle službu zrušily, protože lidi ty auta prostě likvidovaly.. A v Čechách 😀 😀 – z cizího přece krev neteče ne?

Vladimír

Za 10 to bude dobra cena kdyz si vystacite s dojezdem 50 km. Ovsem o kvalite auta rozhoduji roky, 10 let stara toyota bude spolehlive jezdit dalsich 10 let, to je fakt. Az bude mit tesla 10 let uvidime jak na tom bude. Nicmene o baterce si nedelejte iluze ta bude pred smrti nebo po smrti.

Martin B

Tesly už na silnicích nějakou dobu jezdí, takže dat z provozu je dostatek. Obecně lze říct, že po 8 letech se kapacita pohybuje kolem 85 procent původní hodnoty. A nové baterie, které Tesla plánuje vyrábět příští rok bezpečně přežijou auto (životnost 20 let a 1.600.000 kilometrů bez velkého propadu kapacity).

Vladimír

Ano kdyz je budete provozovat pri teplote kolem 10 stupnu celsia. Se podivejte na odborne weby jak klesa pocet cyklu se vzrustajici ci klesajici teplotou.

Martin B

To není pravda. Zaprvé mají elektromobily tepelný management, včetně chlazení. Zadruhé za ideálních podmínek (20 stupňů C) měla i po 7000 cyklech, což je ekvivalent cca 2 a půl miliónů kilometrů, zbývající kapacitu přes 90 procent. To je daleko za avizovanou hodnotou.

Tedy i při neideálních podmínkách baterie vysoce přežijí auto samotné.

Technomagg

ježíš tyhle kecy z dob olověných a gelových baterií o degradaci při nízké teplotě opravdu miluji – nové baterie sice zrovna nemilují nízké teploty ale nedegradují v mrazu, nehledě na to že v našich “drsných” podmínkách kdy máme mínusové teploty všeho všudy 30 dnů v roce bych to opravdu nelámal přes koleno.
Více klesne dojezd tím že se použije pro vytápění kapacita baterie, ale určitě se tím nebude poškozovat.

Vladimír

No vidite ja vam garantuji ze kdyz lithiovku nechate pri minus 5 a zacnete z ni odebirat prod tak ji zlikvidujte. Problem je v tom ze vy koukate ne reklamy co rika tesla ta to rika proto aby to prodala. Nastudujte trochu lithiove baterie at vite co to je. Ja nemam nic proti litiovym bateriim, do modelu jsou lepsi a lehci a daji vice stavy. Ale umrelo jich nespocet, uskladnite ji nenabitou nafoukne se a kapacita padne o 50 nebo uplne. Nikdy my neodesly ani nimhy nebo nicd. Ale lithiove umrelo mraky protoze jim vadi kdyz je vcas nedobijete. Presto je pouzivam protoze kdyz odejde je to par stovek, ne pul mega.

Vladimír

Ja se jen opakuji, elektroauta maji vyhrivane baterie aby je mraz neznicil. To znamena kdyz bude -5 bude se baterie ohrivat vlastni stavou a tak dlouho dokud ji stava staci. To znamena ze auto zaparkovane na ulici si musi vytapet i v noci. Lithium je prvek periodicke tabulky a chova se ve vsech bateriich stejne. Co na tom prosim Vas nechapete? Ale to se bralo v chemii v 7 tride. Nehledejte zazraky tam kde nejsou.

Martin B

Máte pravdu. Tohle se testovalo v Norsku už dávno. Na youtube je spoustu videí. Vybíjení za velmi nízkých teplot není problém, jenom výkony jsou nízké jak píšete. A pokud dáte auto nabíjet tak se dobíjí zpočátku pouze velmi pomalu než teplotní management zahřeje baterie na provozní teplotu, právě aby nedošlo k poškození.

Tomáš Kratochvíl

JR, Máte o modelářích velice pokroucené představy. Na přelomu devadesátých let začali modeláři používat rychlonabíjecí NiCd články pro pohon vysoce výkonných modelů letadel. Umožnila to technologie sintrovaných elektrod. Zásluhou těchto modelářů a jejich přirozenou snahou vymáčknout na soutěžích z batterypacků co nejvíce, začali výrobci zkoumat, jak dostat co největší výkon z baterií při zachování jejich životnosti. Ty baterie jsou drahé a ani bohatí soutěžící si nemůžou dovolit baterky po soutěži zahodit.
Nabíjecí charakteristiky řízené automatikou, teplotní profily baterií, později balancování Li-Po a Li-ion článků, to všechno jsou technologie, vzešlé z modelářské praxe podpořené hospodářskou soutěží, které dnes nabíjí baterie Tesla v elektromobilech.
Modeláři na úrovni nepoužívají nekvalitní baterie a komponenty, prostě proto, že by nebyli schopni odolat svým rivalům na jakémkoliv srazu či soutěži. Lemplové se samozřejmě najdou všude, ty nebudem uvažovat.
Na tom propracovanému managementu baterie Tesla mají modeláři celého světa svůj jedinečný podíl.

Tomáš Kratochvíl

Diky za vyjasneni. Mate pravdu, ohledne baterii a zachazeni s nimi koluje spousta omylu. Pochazeji z vetsi casti od lidi, kteri se dozvedi neco o baterii, ale nejsou schopni presne rozlisovat o jaky typ baterie se jedna, pro jaky ucel, s jakou chemii, atd. Michaji to pak dohromady a taky nesleduji posledni trendy. Cele je to veda a je potreba k tomu tak pristupovat, pri vynaseni soudu.

Technomagg

jo a taky v modelu máte extrémně velké vybíjecí proudy vzhledem ke kapacitě článku – tam ano tam může platit v -5 je po baterce a také životnost takové baterie budou maximálně desítky cyklů – jenže stále se tu bavíme o tom že v reálu v autě máme vybíjecí proudy kolem 0,2-0,4C (tzn 20-40% její maximální kapacity za hodinu) a u většiny tesel vzhledem k velikosti baterie a dojezdu je to dokonce ještě méně – tam je ta odolnost na nižší teploty výrazně lepší – opravdu záleží na tom jestli z baterky beru 10% její kapacity za hodinu nebo 50% – to ji extrémně ovlivňuje co se životnosti týká – u nabíjení je to dokonce ještě horší – proto mi také hrůzou vstávají vlasy když čtu nabíjení za 30 minut do 80% apod. to té baterce dá větší kotel za jediný cyklus než 10000km provozu.
Baterie LiFe4Po nebo Li-ION by se měla nabíjet maximálně 0,2 až 0,3C – čím pomaleji tím lépe.

Hanh

Vladimire Vladimire, stacil by jeden pripad a bylo by to tak medializocane. Neni venku 10 aut, ale stovky tisic. A mozna se resily desitky pripadu v ramci zaruky. A to rikam jen, ze to neni mozne aby vsechny prezily bez poruchovosti. Opravdu hold nemate pravdu. Stejni a horsi bojovnici byli za stredoveku, co bojovali za dogmata cirkve.

Vladimír

Lithiove baterie se v lete musi chladit a v zime ohrivat. Tak to proste je. A energii na to se pouziva z baterie. Tohle je proste fakt. K nevratnym zmena dochazi pokud baterie vystavite zapornym teplotam nebo teplotam nad 40 stupnu celsia.

Goodman
Vladimír

Doporucuji vcerejsi clanek jak hasici v rakousku bojovali s horici teslou. Nakonec ji utopili v kontejneru s vodou ktery privezli sebou. Nekdo porad nechape zo dokud je v baterii stava to auto se neda uhasit soucasnymi hasicimi prostredky, jediny co funguje je utopit ho. Ale kdyz chce nekdo jezdit dobrovolne v plamenometu proc ne, zase to ma vyhodu usetri za zpopelneni. Druha vec o ktery se nemluvi je samozrejme lithiova baterie a teplota, v lete se musi chladit, v zime ohrivat samozrejme proudem z baterie. Nechte to auto tyden na mrazu s vybitou baterii a muzete si objednat novou.

Martin B

Elektromobily se hůře hasí. To je naprostá pravda. Mají však zároveň výrazně nižší pravděpodobnost vzplanutí a hoří pomaleji a nehrozí riziko exploze.

Nezapomeňte, že Internal Combustion Engine má vzplanutí přímo v názvu.

Mimochodem, každý moderní elektromobil má teplotní management, který baterii chaldí/zahřívá podle potřeby. Dat z reálného provvozu je taky spousta. Tesla za minulý měsíc prodala v Norsku více aut než kolik činily všechny spalováky dohromady. Takže dat z chladných lokalit je více než dost. Na Islandu tvořily elektromobily 12 procent z prodejů automobilů a s tím jak tam Tesla začala nedávno dodávat své vozy, tak to číslo jistě značně poskočí.

Goodman

Přesně tak. Nějaká tesla už sice shořela, to je pravda, ale je nutné porovnávat počet vzplanutí s poměrem klasických spalováků. Tesly mají stejnou pozornost jako letadla. Jedna tesla shoří v Hong Kongu a už to ví za pár hodin celý svět. Nebezpečí se pak podvědomě mezi lidmi přeceňuje.

Vladimír

Nehori pomaleji, vy jste nikdy nevidel co udela mala litiova baterie pokud ji poskodite separator mezi vrstvami, separator je velmi tenka folie v bateriich. Poskodit se da velmi snadno mechanicky ci vysokou teplotou. Kdyz vam chytne benzinak a mate v aute 2 kg hasici pristroj uhasite to sam a auto zachranite.To je nejcastejsi pripad. Obvykle auto shori nekomu kdo ho sebou nema a ani v. Okoli neni nikdo kdo by ho obetoval. Ale elektroauto kdyz blafne a vzdy je to od baterie nemuzete uhasit sam i kdyby jste mel sebou pozarni jednotku. A to je velky rozdil. Vzpomente na losarik kde nove naistalovali lithiove baterie a jak to skoncilo kdyz baterie vzplala. Lithiova baterie je bomba sama o sobe a klidne exploduje, nemejte obavy. Kdo je modelar a dobiji lithiove baterie v protipozarni schrance vi o cem mluvim. A proc myslite kdyz v cine objednate lithiove baterie treba od kapacity 5000 mah a nepovoli Vam prepravu letecky? Proto cinske maji firmy sklad v nemecku a vetsina baterii pro modelare je rozesilana po zemi.

V_A

Objektivní komentáře se sem nehodí

Rosetau

To jsou zase s prominutím jenom kecy. Kolik ročně začne hořet a taky shoří spalováku? Jsou jich tisíce a je to každému uplně jedno. Stačí jedna hořící Tesla a jsou toho plné noviny. Tesla koupila dvě technologické společnosti Maxwell Technologies a ted kanadskou firmu Hibar a to se teprve budou dít věci. Baterie jsou budoucnost ad se to někomu libí nebo ne.

Martin B

Elektromobil hoří pomaleji. Výrazně pomaleji. Tesla dokáže poškozenou baterii odpojit od systému, takže se nerozhoří celé auto. A pokud už se to stane, tak trvá než se rozhoří více bateriových článků, tak aby to někoho ohrozilo.
Kolik lidí vozí v autě hasičák? Asi jich moc nebude. Jenom u nás shoří 2000 aut ročně. V USA to je ročně 280.000 aut. Z toho 175.000 na dálnicích. Takže s tím hašením spalováků to není tak snadné, jak se tu snažíte namlouvat.

PetrK

Lithiovou baterku u sebe nosí každý a dobíjí ji také každý. Navíc v podstatě denně.
To, že modeláři, kteří jsou schopni používat jak nebezpečné baterky, tak nebezpečné nabíječky, případně kombinují dvě bezpečné věci do nebezpečné kombinace, bych nepovažoval za pravidlo …

Jan M.

Hlavně modelářské baterie nemají žádnou mechanickou ochranu, je docela rozdíl mít obrovské nechráněné články oproti spostě malých článků v kovovem válci.

PetrK

No já si konkrétně myslím, že hasiči vyjedou k požáru auta a nečekají elektromobil. Že se elektrika nehasí vodou ani pěnovými přístroji se učí snad už na základní škole …

PetrK

Tak jsem se “dosamovzdělal” a prý se má hasit vodou. Dokonce spoustou vody. A následně ponořit do nádrže s vodou nebo zasypat pískem … Tímto se omlouvám všem hasičům …

PetrK

BTW. Během svého “dosebevzdělávání” jsem zjistil, že právě ponoření do kontejneru na 24hodin je správné “dohašení”. Protože jsem nenašel zprávu, která by tuto událost komentovala, tak usuzuji, že nešlo o požár baterek, ale něčeho jiného. Pravděpodobně ostatní elektroinstalace, jako u jakéhokoliv jiného auta. Spousta vody je potřeba ne na hašení, ale na chlazení, právě aby nechytly baterky. A ono ponoření do kontejneru vody je právě z toho důvodu, aby při nefunkčnosti bezpečnostních mechanismů nedošlo přehřátí a opětovnému vznícení. Nejde o hašení “dokud je v autě šťáva”.
Tedy hasiči v Rakousku byli nejen poučení, ale i dobře připravení.

lvy

To je nesmysl, do vody jde elektromobil jen proto, že má baterky.

PetrK

Vždyť jsem to napsal 🙂

Ivo Janáček

Napsal jsi, že ponoření není z důvodu hašení baterek, ale jejich chlazení, aby nechytly.

PetrK

No a to je naprosto v souladu s tím, že do vody jde elektromobil jen proto, že má baterky..
Jako uznávám, že mám občas zvláštní úvahy i způsob vyjadřování, ale …

Tom

Lithiovou baterii do kontejneru s vodou?
Wow… tak to byli “machri” hasici. To by nenapadlo snad ani moji technikou nepolibenou manzelku ze voda nebude to prave.
Osobne si myslim ze pokud jste nekde cetl neco o hasicich, lithiu a vode pak urcite ne v souvislosti ze by opravdovi hasici hasili opravdove lithiove baterie opravdovou vodou. Takovy hasic by mel byt zbaven clenstvi v hasicskem sboru nadosmrti.

bohyn

Reakci lithia s vodou jsem na živo neviděl, ale viděl jsem co dělá sodík s vodou. Ten kousek co jsme dali při hodině chemie do vody byl 3 roky zaražený ve stropě a kdo ví kolik let ještě poté. To jsme vyprovokovali učitele ať ukrojí trochu větší kousek, no byla to “kostka” s hranou menší než 0,5 cm.

Invc

Kluciii… vidíte a já si prakticky denně sypu “sodík” do vody, a nic se neděje… čímpak to asi je…

bohyn

Možná je to tím, že sypeš sůl do polívky? Prostě není sodík jako sodík

Invc

Výborně.
Je třeba abych pokračoval nebo už na to přijdeš sám?

Dan

Je dost velký, řádový rozdíl v rychlosti uvolněných elektronů ze sodíku a rychlosti chlorových iontů při rozpuštění soli. Proto u sodíku ve vodě hrozí coulombická exploze, kdežto osolit si polívku je bezpečné. Doporučuju https://www.youtube.com/watch?v=jzQaUhMonM0

Pavel Riedl

V akumulátorech jsou lithné soli. Ty rozhodně s vodou divoce nereagují, některé (LiPF6) jsou dokonce s malým množství H2O smíchány.

Více je tady:
http://www.chemicke-listy.cz/ojs3/index.php/chemicke-listy/article/download/3150/3134/

Pavel

Ta informace o dotaci je dost nepresna, 45% do 1 000 000 kc, tj. 450 000 kc, jsou pouze uznatelne naklady. Z tech se pak vypocitava vlastni vyse dotace v zavislosti na velikosti podniku a to od 55% u velkeho podniku az po 75% u maleho podniku (definice dle MPO – obrat, pocet zamestnancu apod), takze v praxi nelze ziskat vice jak 337 500 kc. A od toho si odectete cca 20-25% vypalneho agenture, ktera vam dotacni proces administrativne zajisti, protoze zadny normalni podnikatel to sam nemuze zvladnout spravne.

Dotačník

Nepřesná je i informace ohledně sídla firmy. Není rozhodující sídlo firmo mimo Prahu, ale provozovna/místo, kde vykonáváte to podnikání. Tudíž, pokud bydlíte v Praze a máte tam i sídlo, ale máte pekárnu třeba v Berouně, na dotaci máte nárok.

Pavel

Jinak gratuluji k nakupu. Osobne bych jen penize na FSD (autonomni rizeni) venoval na LR AWD (Long Range All Wheel Drive) protoze FSD v EU jeste hodne dlouho nebude fungovat, legislativne to pres vsechny zeme v brzke dobe neprotlaci. Kdezto LR i AWD si muzete uzivat od nakupu celou dobu vcetne vsech vyhod jako vyssi nabijeci proudy, delsi zivotnost diky mene cyklum, lepsi vlastnosti pohonu v zime apod.

Tom

Osobne bych spis preferoval to AWD nez delsi dojezd. Jak si to clovek jednou zkusi tak se mu uz do 2WD nechce. To rizeni je proste o necem jinem a bezpecnost na jakemkoliv povrchu je oproti 2WD neporovnatelna.

Martin

Mám to naprosto stejně 😀