Koupil jsem si Teslu v ČR: Proč jsem zvolil Model 3 a jak probíhá objednávka

Tesla před pár dny po mnoha odkladech konečně spustila oficiální prodej v ČR. Měl jsem předrezervovaný Model 3 od září 2018, a tak jsem si hned první den své vysněné auto objednal. Pokud o tom také uvažujete, sepsal jsem nejčastější otázky a odpovědi ohledně nákupu. Článek je psaný z mého pohledu, vy můžete mít preference jiné.

Proč elektromobil?

Oproti automobilu se spalovacím motorem mají elektromobily tyto výhody:

  • výrazně nižší provozní náklady na palivo (pokud nabíjíte doma, za elektřinu utratíte až 5x méně než za benzín);
  • nižší náklady na servis (elektromotor je jednodušší než spalovací motor, nepotřebuje tolik tekutin atd.)
  • vyšší bezpečnost (elektromotor je typicky u kol, takže vepředu může být větší deformační zóna, baterie jsou blízko u země, což přináší výhodu nízkého těžiště a lepší odolnosti vůči smykům);
  • nižší zátěž životního prostředí (emise CO2 jsou podle aktuálního mixu odebírané elektřiny, nejzajímavější mi přijde absence lokálních emisí, tzn. je lepší zplodiny vypouštět z elektrárny než v centru města);
  • tichý chod (jen při rychlosti pod 20 km/h bude podle nařízení EU muset elektromobil vydávat zvuk 56 decibelů kvůli bezpečnosti chodců a cyklistů);
  • plynulé zrychlení, žádné řazení, subjektivně lepší zážitek z jízdy;
  • různá zvýhodnění, např. v ČR se nemusí platit silniční daň a je možno parkovat na modrých zónách v Praze zdarma (tyto výhody budou ještě přibývat, dokud se nedostaneme s podílem elektromobilů na úroveň Norska);
  • obzvláště v EU v současné době panuje názor, že elektromobily jsou budoucnost a že benzinová auta budou brzy zastaralá a omezovaná;
  • „elektromobilisti‟ jsou fajn lidi a chci být součástí této komunity. Je to vidět na úrovni diskuze v největší Facebook skupině i při náhodných setkáních u nabíječek.

Elektromobily mají i nevýhody, hezky je popisuje Petr Mára:

Proč Tesla?

Nabíjecí konektor CCS na Tesle Model 3 (Foto: Tesla)

Pro mě je Tesla jasná volba, protože:

  • je v technologii baterií o několik let napřed oproti ostatním výrobcům;
  • je to spíš softwarová než hardwarová firma, což mi jako vývojáři imponuje. Dostáváte softwarové updaty podobně jako u mobilu. Updaty přidávají nové funkce a zlepšují jízdní vlastnosti;
  • díky softwarovým updatům auto tak rychle nezastará a půjde i po letech výhodně prodat;
  • má nejvíce dat pro strojové učení nutné k plně automatické jízdě. Chci být u tohoto velkého technologického přerodu, zkoušet nové beta funkce a podělit se o zážitky,
  • má největší síť nabíjecích stanic pro dálkové jízdy (Superchargery);
  • nebojí se měnit status quo a dělat věci jinak (např. minimalistický interiér v Modelu 3);
  • jsem fanoušek Elona Muska. Obdivuji, jak způsobuje revoluci v komplexních průmyslových odvětvích. Chci „volit peněženkou‟ a podpořit Teslu v její misi;
  • auta dnes 95 % času stráví stáním na parkovišti či v garáži, a to je škoda. Chtěl bych svoje auto pronajímat ostatním, když ho nepoužívám, a tím srazit svoje náklady. V rámci Tesla Network služby to bude jednoduché, ale půjde to i dřív s pomocí existujících carsharing služeb;
  • Tesly jsou sportovnější a mají skvělý zážitek z jízdy;
  • jako geeka mě baví různé easter eggy, hry a další softwarové vychytávky.

Proč Model 3?

Rozhodl jsem se pro Model 3, protože:

  • Model S a Model X jsou u nás přibližně o milion korun dražší;
  • Model 3 je menší auto, vhodnější na evropské silnice (nicméně zevnitř má podobně hodně prostoru jako Model S);
  • Podle NHTSA je Model 3 nejbezpečnější auto, které se vyrábí;
  • líbí se mi minimalistický interiér a koncentrace ovládání do jednoho velkého displeje. Je to připraveno na budoucnost, nové funkce mohou přibývat přes aktualizace;
  • právě kvůli zastaralému interiéru půjdou podle mě ceny ojetých Model S a Model X rychle dolů. V USA už se to děje.

Jedinou nevýhodu vidím ve způsobu otevírání kufru „trunk lid‟. V tomto bude lepší Model Y, který je celkově větší a má otevírání kufru typu „hatchback‟. Díky tomu se Model Y lépe hodí pro rodiny s dětmi. Nicméně Model Y se začne vyrábět až za rok, do ČR se dostane ještě mnohem později a já už nechci čekat. Také doporučuji video od Electrodad – kočárek do kufru dal pohodlně a s rakví si dokáže Model 3 představit jako hlavní auto pro pětičlennou rodinu.

Tesla Model 3 (Zdroj: Tesla)

Jak si auto předem vyzkoušet?

Určitě byste si měli vyzkoušet řízení před nákupem. Je to zážitek! Já jsem si zkusil řídit Model 3 v USA, vy můžete i v české prodejně na Vysočanech: zarezervujte si termín.

Vyplatí se auto koupit v ČR?

Rozhodl jsem se auto koupit v ČR. Jiné možnosti jsou:

  • Rakousko: podobná cena, nutnost 2x platit DPH a pak ji složitě vymáhat z rakouských úřadů. Platba v EUR a s tím související nutnost platit za výhodný kurz. Nutnost dojet si pro auto do Vídně, řešit převozní značky a další komplikace;
  • Německo: oproti Rakousku má Německo lepší dotace. Díky nim ušetříte 45 tisíc Kč oproti českým cenám. Jinak máte podobné komplikace jako v Rakousku. V ČR ale podniká několik firem (např. Trendpark), které vám nákup z Německa zprostředkují a dostanete českou fakturu. To věci zjednoduší, ale zase musíte platit provize této firmě;
  • Holandsko: ceny nových aut jsou tam podobné, ale v místních bazarech se dají sehnat o dost levnější ojeté Tesly, hlavně Model S a X. To může být pro někoho zajímavé, ale já preferuji nové auto. Mám známého, který se dovozem ojetých Tesel z Holandska zabývá, v případě zájmu mě kontaktujte na Twitteru.

Kde auto objednat?

Tesla jde koupit v podstatě jenom přes online konfigurátor. Můžete také zajít na pobočku, ale tam vám jenom pomohou vše správně naklikat.

Jakou zvolit variantu?

U Modelu 3 si můžete zvolit 3 varianty: Standard Range Plus, Long Range a Performance. Zvolil jsem si Standard Range Plus z těchto důvodů:

  • dojezd 409 km (WLP) resp. 340 km (reálný dojezd) mi bohatě stačí. V rámci ČR můžu dojet kamkoliv na jedno nabití. Před několika lety jsme podnikli road trip do Norska s Modelem S, který měl dojezd 385 km. Bylo to úplně v pohodě, stačilo zastavit na každém druhém Superchargeru. Pozor, že kvůli zachování kapacity baterie by většina jízd měla být mezi 20 % a 80 % baterie, což dojezd zkracuje. Ale to většina cest bude a ve výjimečných případech lze dojezd využít naplno;
  • ušetřím hodně peněz: 227 000 Kč oproti Long Range a 412 000 Kč oproti Performance;
  • nekupuji auto primárně kvůli zrychlení a sportovní jízdě, klidně pár sekund zrychlení oželím. I tak to je úplně jiný zážitek než benzinová auta;
  • Premium interiér pro mě také není hodnota, navíc rozdíly jsou zanedbatelné;
  • prémiová konektivita k internetu se hodí, ale stejně to je v balíčku jenom na rok a dá se dokoupit i zvlášť.

Co oceňuji na vyšších variantách nejvíc, je náhon na všechny 4 kola a lepší zvuk. Ale rozdíl v ceně mi to neobhájilo.

AKTUALIZACE: Nakonec jsem změnil názor a upravil objednávku na variantu Long Range AWD. Hodně mi k tomu pomohly komentáře pod článkem, děkuji! Proč jsem změnil názor?

  • Dojezd zas tak slavný není – většinou se využívá jenom 60% kapacity, v zimě je kapacita trochu nižší, rok od roku taky kapacita klesá o pár procent. Standardní dojezd by stačil, ale takhle to bude pohodlné.
  • Dojezdu se všichni nejvíc bojí – včetně potenciálních budoucích kupců. Proto cena Long Range modulu nebude tak klesat jako u Standard Range Plus.
  • Náhon na všechna čtyři kola se může hodit – v zimě, v dešti a tak. Zvýší to bezpečnost.
  • Ptal jsem se v pobočce Tesly v Kalifornii, jak to je s Premium konektivitou a překvapilo mě, že to pro Standard Range Plus nejde dokoupit. Vizualizace dopravy na mapách se hodí hodně, streamování ze Spotify taky a prohlížeč se hodí v zemích mimo EU.
  • Prémiový sound system je prý opravdu zážitek.
Parametry Varianty
Standard Range Plus Long Range AWD Performance
Dojezd (WLTP) 409 km 560 km 530 km
Náhon zadní kola všechna kola všechna kola
Maximální rychlost 225 km/h 233 km/h 261 km/h
0–100 km/h 5,6 s 4,6 s 3,4 s
Základní cena s DPH 1 224 700 Kč 1 451 700 Kč 1 636 700 Kč

Jaký zvolit exteriér?

Barva je hodně subjektivní záležitost, já jsem zvolil tmavě šedostříbrnou:

  • bílá vypadá bakelitově a všechna špína na ní bude vidět;
  • černá je elegantní, ale moc tmavá;
  • červená a modrá jsou krásné, ale moc nápadné (červená je navíc za příplatek).

Rozhodl jsem se nekoupit zimní pneumatiky od Tesly. V rámci road tripu jsem řešil výměnu pneumatik za neoriginální a dá se na tom ušetřit. Pneumatiky nejsou žádná zvláštní technologie.

Rozhodl jsem se pro 18″ Aero kola, která jsou v základní výbavě. Prémiová kola pro mě nemají zvláštní hodnotu.

Rozhodl jsem se nepřidávat tažné zařízení. Neplánuji žádný přívěs ani vozík. Pozor, tažné zařízení není možné nainstalovat později!

Výsledná podoba mého nakonfigurovaného auta

Jaký zvolit interiér?

Nechal jsem si černý interiér ze základní výbavy. Vzhledem k tomu, že plánuji auto pronajímat, bude na něm méně viditelné opotřebení.

Černý interiér v Modelu 3 (Zdroj: Tesla)

Co schopnost plně autonomního řízení?

Rozhodl jsem se přikoupit tuto možnost. V aktuální situaci to vypadá nevýhodně: Hodně peněz (171 000 Kč) a tolik funkcí navíc to nemá. Funkce Smart Summon není zatím v EU dostupná, Navigate on Autopilot je omezený regulacemi atd. Beru to ale jako investici do budoucnosti: budu dostávat jako první nové funkce, které se budou blížit autonomní jízdě, budu moci svoje auto zapojit do flotily Tesla Network. Navíc Elon Musk několikrát oznámil, že cena balíčku Full Self-Driving bude narůstat podle toho, jak budou funkce přibývat. Pokud nejste fanoušek samořízení, sdílené ekonomiky a beta funkcí, můžete na tomto příplatku ušetřit. Dá se dokoupit i dodatečně (dráž).

Jak získat 1500 km nabíjení zdarma na superchargerech?

Určitě začněte objednávku přes nějaký referral link. Vy i majitel odkazu dostanete 1500 km nabíjení zdarma na Superchargerech. Pokud nemáte kamaráda s Teslou, můžete využít můj referral link.

Jak to je s platbou?

Hned po dokončení objednávky je potřeba zaplatit 50 000 Kč. Zbytek ceny budete doplácet před dodáním auta. Pokud jste měli předrezervaci, bude vám to na finální faktuře odečteno. Platit můžete kartou nebo převodem na účet.

Firmy také mohou auto koupit na splátky (3,99 % RPSN, zajištuje Raiffeisen Bank).

Konfigurátor je trochu zavádějící v tom, že ukazuje ceny po ušetření paliva. Vás ale zajímají ceny bez ušetření paliva.

Jak to je s DPH?

Vtípek po dokončení objednávky

Ceny v konfigurátoru jsou s DPH. Pokud kupujete auto na firmu nebo jako OSVČ, uveďte svoje DIČ v závěrečném kroku objednávky. Pak můžete DPH získat zpět od finančního úřadu jako u každého jiného auta. Měli byste přiznat, jak moc budete auto používat k podnikání a požádat o podílnou část DPH.

Lze na auto dostat dotaci?

Dotace je jenom pro firmy sídlící mimo Prahu. U Modelu 3 dostanete maximálně 340 000 Kč a podle podmínek to je spíš cílené na firmy, které rozváží nějaké zboží a chtějí přejít na elektromobily. Použití částečně pro soukromé potřeby se bude těžko obhajovat. Je s tím spousta papírování, pravděpodobně tu byrokracii sami nezvládnete a budete si muset najmout specializovanou firmu, která dostane tučnou provizi. Nechce se mi to řešit, proto o dotaci nebudu žádat. Snad budou v budoucnu lepší podmínky, jako např. nedávno oznámené dotace na Slovensku.

Kdy auto dostanete?

Podle konfigurátoru na začátku roku 2020, což už je za pár měsíců.

Co když nebudete spokojeni?

Do 14 dní můžete auto vrátit a dostanete všechny peníze zpátky.

Pokud jste se rozhodli pro objednávku, budu rád, když využijete můj referral link. Pokud ne, tak držte palce. Budu o další zkušenostech psát na svém TwitteruInstagramu a také zde na ElonX.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
135 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře