Musk vs. Twitter: Znovupoužití Falconu do 24 hodin, nová kormidla, záchrana krytů (a další novinky)
SpaceX má za sebou nabitý víkend, během kterého si připsalo rovnou dvě zcela úspěšné mise – BulgariaSat-1 startoval v pátek a Iridium-2 hned v neděli. Šéf společnosti Elon Musk byl nejspíš po těchto úspěších v dobrém rozpoložení a na Twitteru se podělil o řadu zajímavých informací mimo jiné o znovupoužitelnosti Falconu, nových kormidlech a záchraně aerodynamického krytu.
Přistání při misi BulgariaSat-1
Zatím nemáme k dispozici dobré video z přistání prvního stupně během mise BulgariaSat-1, ale z těch pár snímků, kterých se nám během živého přenosu dostalo, bylo jasné, že přistání bylo dost tvrdé. Elon Musk to následně na Twitteru upřesnil následovně:
Raketa sebou těsně před přistáním trhla do strany. Zatím není jasné, jestli to bylo způsobeno náhlým poryvem větru nebo nějakým technickým problémem. Probíhá analýza telemetrie.
Elon pak ještě dodal toto:
Stupeň je extra osmahlý a přistání bylo tvrdé. Byl spotřebován skoro všechen tlumící materiál v nohách. Stupeň je ale jinak v pořádku. Jedná se o blok hliníkové voštiny. Výměna zabere jen pár hodin.
Tenhle tweet je možná trochu zavádějící, protože se má za to, že SpaceX nohy nepoužívá opakovaně (to přijde až s Blockem 5), takže i když může být pravda, že výměna hliníkového tlumiče je snadná, neznamená to, že to SpaceX v praxi dělá.
Nová roštová kormidla
Na následující misi Iridium-2 jsme se dočkali premiéry nového typu roštových kormidel, o kterých jsem se podrobně rozepisoval v samostatném článku. Od jeho publikace se však Musk podělil o pár dalších informací.
Před startem zveřejnil detailní fotku nových titanových kormidel a vysvětlil, že “nejsou ničím natřena, protože během návratu z rychlejších misí mířících na GTO se rozžhaví do ruda.”
Mise Iridium-2 mířila jen na nízkou oběžnou dráhu, takže se kormidla moc nezahřála, ale po úspěšném přistání si je Elon nemohl vynachválit :
Zafungovala ještě lépe, než jsem čekal. Měla by být schopná prakticky nekonečného množství letů bez jakékoli údržby.
Poté dodal, že nová kormidla umožňují lepší ovladatelnost, mají celkově efektivnější aerodynamické vlastnosti a vyrábějí je lidé, nikoli 3D tiskárny.
Na otázku ohledně sil, které na kormidla během letu působí, Musk odpověděl takto:
Je to nápor několika tun na každé kormidlo pod vysokými úhly náběhu. Vznikající teploty jsou rovny třetí mocnině rychlosti, takže vstup do atmosféry při rychlosti Mach 8 produkuje 8x více tepla než při Mach 4. Drsné.
Zvovupoužitelnost Falconu a aerodynamických krytů
Na dotaz ohledně toho, jak pokračuje záchrana aerodynamických krytů, Elon odpověděl následovně:
Jsme o něco blíže záchraně a znovupoužití krytu. Měli jsme nějaké problémy s řiditelným padákem. Do konce roku bychom to měli vychytat.
Z tweetu není jasné, jestli to je myšleno tak, že do konce roku bude vyřešen problém s padákem nebo celá záchrana krytu. Ale vzhledem k tomu, že Elon nedávno prohlašoval, že aerodynamický kryt bude znovu použit ještě letos, tak správně je asi druhá varianta.
Na Twitteru někdo Elonovi navrhl, aby při příštím znovupoužití prvního stupně raketu nechal špinavou, na což Musk reagoval takto:
Časem se mezi jednotlivými lety vůbec nebude nanášet nový nátěr. Cílem je znovupoužití té samé rakety do 24 hodin.
Tímto se tedy nejspíš potvrzuje, že stupně se momentálně před znovupoužitím znovu natírají, nejen omývají. Stejně tak se jako mylné ukazují spekulace, že když cíl znovupoužití rakety za 24 hodin Elon poprvé oznámil v březnu, myslel to tak, že SpaceX bude mít kadenci jednoho startu každých 24 hodin, což je něco jiného. Elon to evidentně opravdu myslí tak, že jedna raketa přistane a ta samá bude do 24 hodin připravená na další start (i když třeba ještě nějakou dobu bude trvat, než opravdu odstartuje). Zní to jako bláznovství, ale jestli někdo něco takového dokáže, tak je to právě Elon Musk.
- Mise Starlink 6-77 - 30. 10. 2024
- Mise Starlink 9-10 - 29. 10. 2024
- Mise Starlink 10-13 - 27. 10. 2024
Myslím že znovupoužitelnost do 24 hodin znamená, že do 24 hodin bude připravena k letu ne že poletí. Dle mého názoru je to otázka šetření nákladů.
Já to tak myslel, ale koukám, že to z toho textu není úplně jasné. Přeformuluju to.
Pane Melechine, vždy když vytáhnete a seskupíte dohromady zajímavosti a novinky, stojí to za to si přečist, je to vždy nabité informacemi. Paráda jako vždy.
Děkuju za pochvalu. 🙂
Budu rád, když se ta vaše přednáška nahraje a bude někde k shlédnutí.
Super nápad!!!
Díky za super článek a ohledně Vaší přednášky se rovněž přimlouvám za záznam!Děkuji!
Nemůžu se dočkat až připlují obě ASDS s videozáběry. Přijde mi, že přistání byla velice těsná… Ale když z toho má Elon dobrý pocit, tak jsem klidný… 😀
Záchrana krytu ještě letos. Hned po startu FH. : )
Nebo při? 😃
Perfektní článek 👏.
Díky 🙂