Na příští misi Starlinku poletí jeden černý satelit a všechny mise by měly startovat s již použitými kryty

Projekt Starlink, což je satelitní megakonstelace SpaceX nabízející globální internetové připojení, nabírá obrátky. V dohledné době nás čeká minimálně jeden start měsíčně s dalšími várkami satelitů. Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell zároveň v posledních týdnech prozradila několik zajímavostí ohledně uživatelských terminálů, plánů na spuštění služby Starlinku, budoucích startů a také úprav satelitů kvůli snížení negativních dopadů konstelace na astronomickou obec.

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell (Foto: Space Foundation)

Terminály

Uživatel bude pro připojení k síti Starlinku potřebovat tzv. terminál. Gwynne Shotwell uvedla, že cílem je mít jednoduchý systém, kdy zákazníkovi přijde krabice s terminálem a kabelem. Terminál pak může být umístěn například na střechu, za okno nebo na stožár na dvoře. SpaceX už má podle Gwynne Shotwell k dispozici prototyp terminálu, avšak prý „zbývá ještě hodně práce“.

Elon Musk v minulosti uvedl, že terminál vybavený fázovou anténou je velký asi jako krabice od pizzy. SpaceX jej chce prodávat za cenu kolem 250 dolarů, avšak může jít spíše o dlouhodobý cíl. Dosažení takto nízké ceny totiž mnozí experti považují za extrémně obtížné, ne-li nemožné – například Bill Milroy ze společnosti ThinKom vyrábějící antény uvedl, že jeho firma by dokázala takový terminál vyrobit nejlevněji za 1000 dolarů.

SpaceX má spoustu nových pracovních pozic týkajících se Starlinku a z jejich popisů vyplývá například to, že firma nejspíš do uživatelského terminálu zvažuje rovnou integrovat Wi-Fi router. Tým Starlinku mimo jiné pracuje také na mobilní aplikaci pro Starlink. To však neznamená, že Starlink bude umožňovat připojení k internetu z mobilu (na to je anténa moc velká), ale spíš půjde jen o jednoduchou aplikaci pro správu účtu, přehled vyúčtování, sledování domácího internetové připojení apod.

Spuštění služby

SpaceX plánuje začít nabízet služby Starlinku někdy v polovině příštího roku, přičemž nejdříve se bude firma soustředit na Spojené státy a Kanadu. O služby mají podle Gwynne Shotwell zájem i další velké organizace a vlády, ale momentálně je prý důležité síť co nejrychleji zprovoznit.

Gwynne Shotwell zároveň varuje, že počáteční provoz sítě nejspíš nebude zcela hladký. To není až tak překvapivé, neboť pro SpaceX půjde o zcela nový obor a na začátku bude potřeba vychytat různé mouchy. SpaceX prý nabídne předobjednávky svých služeb a prvotní zákazníci budou něco jako betatesteři. „Nebudeme lhát a tvrdit, že to je nejlepší služba na světě,“ uvedla Gwynne Shotwell. „Když vám to bude fungovat, bude to super, ale zpočátku to může mít nedostatky.“ Gwynne však očekává, že situace se do roku 2021 ustálí.

Oficiální logo Starlinku (Zdroj: SpaceX)

Výroba a vynesení dostatečného počtu satelitů je však jen jedna část větší mozaiky. Gwynne Shotwell uvedla, že kde to bude možné, SpaceX bude pravděpodobně služby Starlinku nabízet zákazníkům přímo. Není tedy v plánu outsourcovat správu služby a péči o zákazníky nějaké třetí straně. Takový přístup je pro firmy Elona Muska typický, avšak v tomto případě to bude vyžadovat kromě vyladění výroby satelitů a terminálů také najmutí armády techniků, prodejců a pracovníků uživatelské a technické podpory. Nemluvě o vývoji softwarových řešení, která budou tyto aktivity pohánět. Nicméně i na tom všem už SpaceX pracuje, jak vyplývá z nabízených pracovních pozic na stránkách společnosti.

Starty

SpaceX chtělo po květnovém startu s první várkou prototypů satelitů Starlinku provést do konce roku až čtyři další starty, avšak nakonec stihne maximálně dva. Jeden proběhl 11. listopadu a druhý je v plánu na konec prosince. Gwynne Shotwell uvedla, že satelity pro tuto nadcházející misi už byly přepraveny na Mys Canaveral z Redmondu, kde byly vyrobeny. Další start je pak plánován už na leden, přičemž SpaceX chce v roce 2020 provádět starty pro Starlink přibližně „každé 2–3 týdny“. Pro globální pokrytí signálem je prý potřeba alespoň 24 startů Falconu 9.

Start mise Starlink v1-1 s již použitými aerodynamickými kryty (Foto: SpaceX)

Na otázku, co by mohlo takto vysoké kadenci startů bránit, Gwynne Shotwell odpověděla, že to nejspíš nebude výroba satelitů, nýbrž třeba výroba druhého stupně Falconu 9 (na rozdíl od prvního stupně totiž není znovupoužitelný) nebo výroba aerodynamických krytů. V tomto ohledu proto bude velice přínosná schopnost SpaceX zachraňovat aerodynamické kryty a používat je opakovaně, k čemuž poprvé došlo u listopadového startu Starlinku. Gwynne Shotwell aktuálně uvedla, že cílem je provádět všechny budoucí mise Starlinku s již použitými kryty.

Satelity a astronomie

Satelity Starlinku, které byly vyneseny při listopadové misi, se docela dost lišily od těch, které byly dopraveny na oběžnou dráhu během testovací mise v květnu. SpaceX uvedlo, že tato verze satelitů má o 400 % vyšší přenosovou kapacitu a její fázové antény dokáží vytvořit dvojnásobný počet elektronicky směrovatelných paprsků. Podoba satelitů však ještě rozhodně není finální (to nejspíš nebude nikdy). Do konce roku 2020 by například měly být satelity vybaveny laserovými spoji, které umožní rychlou komunikaci mezi satelity na orbitě.

Detail spodní části satelitu Starlink s fázovými anténami (Zdroj: SpaceX)

Dalšími úpravami ale satelity procházejí už teď, a to z důvodu minimalizace negativních dopadů, které má Starlink na astronomická pozorování a měření. V poslední době se objevilo několik konkrétních příkladů, kdy satelity Starlinku znehodnotily astronomické snímky:

SpaceX však problém bere vážně a už delší dobu spolupracuje s komunitou astronomů na potenciálních řešeních. Jedním z nich je snížení světelné odrazivosti družic, a tak už na příští misi (Starlink v1-2) bude spodek jednoho z vynášených satelitů na zkoušku černý. Gwynne Shotwell uvedla, že jde o experiment, který má zjistit, jestli je něco takového přínosné a také jak to ovlivní termální vlastnosti satelitu. Podobné experimenty pak budou pokračovat i v budoucnu metodou „pokus-omyl“, dokud SpaceX nepřijde s uspokojivým řešením.

Zdroje: CNN, Space News, Teslarati, Los Angeles Times, Spaceflight Now




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
42 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře