Na příští misi Starlinku poletí jeden černý satelit a všechny mise by měly startovat s již použitými kryty

Projekt Starlink, což je satelitní megakonstelace SpaceX nabízející globální internetové připojení, nabírá obrátky. V dohledné době nás čeká minimálně jeden start měsíčně s dalšími várkami satelitů. Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell zároveň v posledních týdnech prozradila několik zajímavostí ohledně uživatelských terminálů, plánů na spuštění služby Starlinku, budoucích startů a také úprav satelitů kvůli snížení negativních dopadů konstelace na astronomickou obec.

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell (Foto: Space Foundation)

Terminály

Uživatel bude pro připojení k síti Starlinku potřebovat tzv. terminál. Gwynne Shotwell uvedla, že cílem je mít jednoduchý systém, kdy zákazníkovi přijde krabice s terminálem a kabelem. Terminál pak může být umístěn například na střechu, za okno nebo na stožár na dvoře. SpaceX už má podle Gwynne Shotwell k dispozici prototyp terminálu, avšak prý „zbývá ještě hodně práce“.

Elon Musk v minulosti uvedl, že terminál vybavený fázovou anténou je velký asi jako krabice od pizzy. SpaceX jej chce prodávat za cenu kolem 250 dolarů, avšak může jít spíše o dlouhodobý cíl. Dosažení takto nízké ceny totiž mnozí experti považují za extrémně obtížné, ne-li nemožné – například Bill Milroy ze společnosti ThinKom vyrábějící antény uvedl, že jeho firma by dokázala takový terminál vyrobit nejlevněji za 1000 dolarů.

SpaceX má spoustu nových pracovních pozic týkajících se Starlinku a z jejich popisů vyplývá například to, že firma nejspíš do uživatelského terminálu zvažuje rovnou integrovat Wi-Fi router. Tým Starlinku mimo jiné pracuje také na mobilní aplikaci pro Starlink. To však neznamená, že Starlink bude umožňovat připojení k internetu z mobilu (na to je anténa moc velká), ale spíš půjde jen o jednoduchou aplikaci pro správu účtu, přehled vyúčtování, sledování domácího internetové připojení apod.

Spuštění služby

SpaceX plánuje začít nabízet služby Starlinku někdy v polovině příštího roku, přičemž nejdříve se bude firma soustředit na Spojené státy a Kanadu. O služby mají podle Gwynne Shotwell zájem i další velké organizace a vlády, ale momentálně je prý důležité síť co nejrychleji zprovoznit.

Gwynne Shotwell zároveň varuje, že počáteční provoz sítě nejspíš nebude zcela hladký. To není až tak překvapivé, neboť pro SpaceX půjde o zcela nový obor a na začátku bude potřeba vychytat různé mouchy. SpaceX prý nabídne předobjednávky svých služeb a prvotní zákazníci budou něco jako betatesteři. „Nebudeme lhát a tvrdit, že to je nejlepší služba na světě,“ uvedla Gwynne Shotwell. „Když vám to bude fungovat, bude to super, ale zpočátku to může mít nedostatky.“ Gwynne však očekává, že situace se do roku 2021 ustálí.

Oficiální logo Starlinku (Zdroj: SpaceX)

Výroba a vynesení dostatečného počtu satelitů je však jen jedna část větší mozaiky. Gwynne Shotwell uvedla, že kde to bude možné, SpaceX bude pravděpodobně služby Starlinku nabízet zákazníkům přímo. Není tedy v plánu outsourcovat správu služby a péči o zákazníky nějaké třetí straně. Takový přístup je pro firmy Elona Muska typický, avšak v tomto případě to bude vyžadovat kromě vyladění výroby satelitů a terminálů také najmutí armády techniků, prodejců a pracovníků uživatelské a technické podpory. Nemluvě o vývoji softwarových řešení, která budou tyto aktivity pohánět. Nicméně i na tom všem už SpaceX pracuje, jak vyplývá z nabízených pracovních pozic na stránkách společnosti.

Starty

SpaceX chtělo po květnovém startu s první várkou prototypů satelitů Starlinku provést do konce roku až čtyři další starty, avšak nakonec stihne maximálně dva. Jeden proběhl 11. listopadu a druhý je v plánu na konec prosince. Gwynne Shotwell uvedla, že satelity pro tuto nadcházející misi už byly přepraveny na Mys Canaveral z Redmondu, kde byly vyrobeny. Další start je pak plánován už na leden, přičemž SpaceX chce v roce 2020 provádět starty pro Starlink přibližně „každé 2–3 týdny“. Pro globální pokrytí signálem je prý potřeba alespoň 24 startů Falconu 9.

Start mise Starlink v1-1 s již použitými aerodynamickými kryty (Foto: SpaceX)

Na otázku, co by mohlo takto vysoké kadenci startů bránit, Gwynne Shotwell odpověděla, že to nejspíš nebude výroba satelitů, nýbrž třeba výroba druhého stupně Falconu 9 (na rozdíl od prvního stupně totiž není znovupoužitelný) nebo výroba aerodynamických krytů. V tomto ohledu proto bude velice přínosná schopnost SpaceX zachraňovat aerodynamické kryty a používat je opakovaně, k čemuž poprvé došlo u listopadového startu Starlinku. Gwynne Shotwell aktuálně uvedla, že cílem je provádět všechny budoucí mise Starlinku s již použitými kryty.

Satelity a astronomie

Satelity Starlinku, které byly vyneseny při listopadové misi, se docela dost lišily od těch, které byly dopraveny na oběžnou dráhu během testovací mise v květnu. SpaceX uvedlo, že tato verze satelitů má o 400 % vyšší přenosovou kapacitu a její fázové antény dokáží vytvořit dvojnásobný počet elektronicky směrovatelných paprsků. Podoba satelitů však ještě rozhodně není finální (to nejspíš nebude nikdy). Do konce roku 2020 by například měly být satelity vybaveny laserovými spoji, které umožní rychlou komunikaci mezi satelity na orbitě.

Detail spodní části satelitu Starlink s fázovými anténami (Zdroj: SpaceX)

Dalšími úpravami ale satelity procházejí už teď, a to z důvodu minimalizace negativních dopadů, které má Starlink na astronomická pozorování a měření. V poslední době se objevilo několik konkrétních příkladů, kdy satelity Starlinku znehodnotily astronomické snímky:

SpaceX však problém bere vážně a už delší dobu spolupracuje s komunitou astronomů na potenciálních řešeních. Jedním z nich je snížení světelné odrazivosti družic, a tak už na příští misi (Starlink v1-2) bude spodek jednoho z vynášených satelitů na zkoušku černý. Gwynne Shotwell uvedla, že jde o experiment, který má zjistit, jestli je něco takového přínosné a také jak to ovlivní termální vlastnosti satelitu. Podobné experimenty pak budou pokračovat i v budoucnu metodou „pokus-omyl“, dokud SpaceX nepřijde s uspokojivým řešením.

Zdroje: CNN, Space News, Teslarati, Los Angeles Times, Spaceflight Now

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

44
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Lukáš
Host
Lukáš

například Bill Milroy ze společnosti ThinKom vyrábějící antény uvedl, že jeho firma by dokázala takový terminál vyrobit nejlevněji za 1000 dolarů

Ani bych nečekal, že to bude jinak. Naopak, kdyby někdo tvrdil, že to dokáže vyrobit levněji, začal bych si myslet, že je se SpaceX něco v nepořádku. 😀

Jirka
Host
Jirka

Asi tak, mi to hned pripomelo tu historku, jak chteli nerezový ventil a oni, ze potrebuji 6 mesicu a kolik tisic dolaru za kus, tak si SpaceX za mesic vyrobilo a otestovalo svuj za par stovek.

Lukáš
Host
Lukáš

Nebo když Tesla vyvíjela Model S a sháněla u výrobců auto dílů 17″ displej s auto homologaci. Což znamená, že rozsah pracovních teplot je od třeba -20 do 50 °C. Žádný takový ani neexistoval. A vývoj by stál miliony a měsíce času. Nakonec po vlastních testech Tesla zjistila, že i běžný monitor za pár dolarů funguje při nízkých teplotách naprosto normálně. A jediný důvod byl, že v roce 2010 nikoho z výrobců ani nenapadlo, že by někdo chtěl použít tak velký displej v autě, a tak se ani neobtěžovali displeje při nízkých teplotách vyzkoušet. 😀 Problem solved. A ušetřeno miliony za vývoj a stovky dolarů za každý “advanced” kus.

Robert
Host
Robert

Velmi silno pochybujem ze v tesle je “obycajny” displey. Konkretne pracujem s elektronickymi suciastkami a nalepku Automotive nieje tak jednoduche dostat. To nieje spotrebna elektronika kde si moze produkt robit co chce alebo umriet kedy chce. V aute na tom neraz zavysia aj zivoty.

Lukáš
Host
Lukáš

Nejde, nemůže, nesmí. To je přátelé názor odborné veřejnost. A to je přesně ten důvod, proč je Elon 10 let před konkurencí. Ono když si je člověk jistý, že něco jde, tak v podstatě každá firma může být úspěšná. Když si je naopak jistý, že to nejde, tak je naopak 100% zaručené, že taková firma nikdy jedničkou nebude. Je zvláštní, že ve skutečnosti největší brzdou pokroku není obrovská náročnost vývoje, ale lidská psychika.
Roberte, to nemění nic na faktu, že takhle se to ve skutečnosti stalo. 😉

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Njn, ale má to i svá negativa jako například to, že pak tento displej resp. s ním spojená elektronika přestává fungovat, protože někdo nemyslel dostatečně dopředu a tak použil malou a levnou paměť. Ale o tom se raději moc nepíše a Tesla se tím zcela logicky nechlubí. Oprava je navíc pěkně drahá.

Lukáš
Host
Lukáš

Drahá oproti čemu? Oktávce? Nebo Fabii? Jo, tak to pak jooo. A ještě nejlépe tý pět let starý, co jsem ji koupil za 200 tisíc v bazáči. 😀
I obyčejná Kia, nebo Hyundai stojí stejně, i když jsou na úplně jiný úrovni. Navíc ta auta jsou o třídu až dvě menší a ve všech směrech nabízejí méně. A to se vyplatí! 😀
Hyundai Kona velká jako Fabia stojí stejně, jako Model 3 velký jako Passat. Kia Niro velká jako Golf stojí stejně jako Model 3.
Jaguar iPace, stejně velký jako Model 3 stojí 2x tolik.
BMW i3 velké jako Fabia a se směšným 3x menším dojezdem stojí stejně, jako Model 3.
BMW řady 3, MB C, Audi A4…. se stejným výkonem, jako Model 3 stojí stejné peníze.
Audi e-tron menší, než Model X s menším dojezdem stojí skoro stejně.
MB EQC velké, jako Model Y bude stát o půl milionu víc.
Model S stojící na úrovni BMW 7, MB S, Audi A8 stojí stejně jako stejně výkonná konkurence o třídu níže BMW 5, MB C, Audi A6.
A takhle bych mohl pokračovat donekonečna.
Ale chápu, vy nepotřebujete data abyste měl jasno kde je “pravda”. 😀

Petr Kašpar
Host
Petr Kašpar

On nemyslel cenu auta ale cenu opravy toho diskutovaného displeje..

Lukáš
Host
Lukáš

Jj, už jsem to psal níže, sorry. 😊

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Doporučuji se uklidnit a přečíst si to znova. Pokud to nestačilo, tak mě teda přijde tato drobná chyba za 1800USD jako docela drahá oprava paměti, která má cenu v řádu jednotek dolarů. Takže asi tak.

Lukáš
Host
Lukáš

Tenhle problém s pamětí jsem tu myslím od vás slyšel už několikrát. O co tedy přesně šlo? Celé roky sleduju snad všechny významné relevantní weby o Tesle a o tenhle problém jsem nikdy nikde ani nezavadil.
Zvláštní, jak se v Čechách řeší úplně jiné “problémy” Tesly, než ve zbytku světa. Jako paměti, poloosy, (ne)životnost baterií atd. Bych si tipl, že o tom psali na Autoforu, nebo na Hybridu a tady se z toho zase stala celostátně “potvrzená” fakta. No hold jsme před světem zase o něco napřed. Ale bude to stačit? Ptám se. 😀

Lukáš
Host
Lukáš

Jo tenhle problém. Hmm, tak už to chápu. Stejně jako ten “častý” problém s hořícími bateriemi.
Pokud vím, tak celá “aféra” vznikla díky jednomu tweetu na který Elon odpověděl. A pak tisíců článku na základě toho jediného tweetu. Kdyby na něj Elon neodpověděl, a nepřečetlo si to díky tomu 50 miliónů lidí, a nenapsalo tisíc článků, které si zase přečetlo dalších 100 milionů lidí, tak teď o žádném problému ani nevíte.Je pravda, že pár lidem se to opravdu stalo, ale nevím čím jste se zabýval doteď. Jestli zahradničením, nebo auty… Stačí se podívat na jakékoliv auto vyrobené za posledních 30 let a na úplně každém najdete tolik skutečně reálných problémů, že se vám z toho zatočí hlava. Jediný problém je v tom, že na rozdíl od Tesly se o tom nepíše v novinách jako by to byla událost dne jako třeba zemětřesení v Los Angeles s tisíci mrtvých. https://youtu.be/Ny39CHjEs7A?t=362
Navíc o žádný reálný problém vlastně vůbec nešlo. Šlo o to, že každá flash paměť (i ta co máte v telefonu, pc a prostě všude) má nějakou teoretickou životnost podle teoretického počtu zápisů. A při překročení toho počtu by mohlo postupně docházet z jejímu postupnému odcházení. Ale všechno je to jen na úrovni mohla by pokud by případně dosáhla toho počtu. Ne že přestane fungovat přesně až dosáhne ten počet a taky není jisté, že ho vůbec překročí. Takže nešlo ani o reálné případy, ale jen o strašení teoretickou hrozbou.
A celý problém byl jen v tom, že systém do té paměti zapisoval častěji než by bylo zdrávo a mohlo by se někdy stát, že jednou to paměť začne odcházet. A řešení ne za 1800 dolarů, ale jednoduchý SW update sytému aby přestal zapisovat do paměti tak často. Navíc se to týkalo jen Modelu S a X do 2018. Takže teoreticky jen nějakých 10 % všech Tesel?
Ivo, opravdu doporučuji více si hlídat co vám jaký novinář kde nakuká. Protože dělají z lidí jen blbce. A lidi jim to žerou i s navijákem a ještě ty jejich blbosti šíří dál a ani neví, že jsou vlastně oběti vychcaných (nebo min. neznalých) novinářů.

J R
Host
J R

To ale nemá vůbec nic společného s displejem jako takovým a navíc to není (nebyla) otázka malé paměti, ale chybně napsaného software. Oprava vlastní chyby prakticky nic nestojí. Výměna poškozené paměti není až tak drahá. Drahá a zbytečná je výměna celého displeje s elektronikou. Z vlastní zkušenosti vím, že tento druh chyb (které se projeví po dlouhém provozu) je velmi zákeřný a špatně se předem odhaluje. Ovšem firma jako Tesla takovou botu mohla odpustit.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Tak hlavně to mohli opravovat “formou kulance”, tedy vyměnit čip a zákazníkovi naúčtovat reálné náklady opravy, tedy řekněme do 100USD a pak by nebylo co řešit. Zažil jsem podobný problém, koupil jsem nové auto a těsně po záruce se vysypal výfuk, byla to výrobní vada resp. vlastně spíš chyba v návrhu, takže řešením bylo zcela změnit uchycení výfuku. V rámci kulance bylo nejen opraveno, ale komplet předěláno na nový typ uchycení a posléze se s tím najelo asi 300000km než to šlo o dům dál. No a to bylo auto za pětinu ceny Tesly. Takže asi tak.

Lukáš
Host
Lukáš

No pokud vím, tak takhle přesně displeje měnili. Zdarma a kus za kus. Ale nebylo to kvůli paměti, ale kvůli mnohem menšímu problému. Kosmetickému žloutnutí v rozích.

J R
Host
J R

Já si dokonce myslím, že by to měli zdarma opravit všem bez ohledu na záruku, protože tohle je jasné “kurvítko”, byť neúmyslné. Není ale úplně jisté, zda jde o reálný problém většího rozsahu, protože publicitu tomu udělala firma, která to opravuje a nabízí i preventivní opravy…

Lukáš
Host
Lukáš

Jinak sorry, že jsem odpovídal na úplně něco jiného, než jste se ptal. Jsem četl Opravdu je navíc pěkně drahá – myšleno Tesla. Takže sorry. 😀

Lukáš
Host
Lukáš

Nicméně s tématem to souvisí. Protože to je přesně důvod, proč je Tesla levnější a napřed ve vývoji, než konkurence. Ostatní prostě koupí 5x dražší displej, dražší toto, dražší tamto… Bez jakékoliv snahy o inovaci. Ale to nakonec stejně zaplatí zákazník. A pak je auto velikosti a kvality Hyundai i20 stejně drahý, jako auto na úrovni a velikosti BMW řady 3. Takže za mě jestli si mám vybrat opravu za 50 tisíc, nebo auto, které je ve výsledku dražší o půl milionu i milion (aby mělo všechno to, co má Tesla a bylo i stejně tak velké a se stejně velkým dojezdem) neváhám ani vteřinu.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Tak nevím, ale Tesla skoro nic nemá proti autům, která jsou mnohem levnější a já si teda raději koupím kvalitní auto, kde mám jistotu, že nebudu muset vrážet obrovské částky do servisu. Každý má jiný přístup, ale koupit si drahé auto a ještě pak vrážet hodně do servisu resp. oprav, tak to mi hlava moc nebere.

Lukáš
Host
Lukáš

Vy byste si raději koupil o milion dražší auto, když nebude muset řešit žádné problémy? Ok, co máte za auto? Oktávku třeba? Kolik to stálo 500 tisíc nové? Ok, tak mi dejte 1,5 milionu – tedy o ten milion víc jak jste říkal a já vám teda dám Oktávku, u které se postarám, abyste už nikdy nemusel řešit jediný problém a aby byla vždycky v naprosto špičkovém stavu. Jistě souhlasíte, že? 😀

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Evidentně jste nepochopil, já osobně si raději koupím kvalitní auto, které je navíc levnější, než dražší auto, které není kvalitní a kde utratím další peníze za jeho udržení v provozuschopném stavu.

Lukáš
Host
Lukáš

Kvalitní auto ve stejné třídě, aby bylo i levnější, než Tesla prostě neexistuje. To je jen vaše pohádka. V realitě si jen můžete koupit jen o pár procent levnější auto. Ale problém, je že bude mít poloviční dojezd a ještě to bude o třídu menší auto. Třeba jako eGolf, Leaf, Kona, atd.
A to je zvláštní, že Fabia je levnější, něž Superb, že? Proč asi? Že by to bylo tím, že je prostě jen MENŠÍ?
A vy ještě srovnáváte elektrické auto střední třídy se spalovacím kompaktem?
A to si jako myslíte, že vám teď všichni poklepou na rameno, jak jste chytrý a jak jste ten problém předražené Tesly rozlouskl a jak my ostatní se spletli? Tohle jsem měl “POCHOPIT”? 😀😀😀

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Jen znova opakuji, asi máte nějaký problém, já srovnávám auta a vy srovnáváte úzký segment aut jezdících na elektřinu. V mém segmentu odpovídajícímu Tesla model S jezdím za podstatně nižší celkové náklady vozem, který má stejnou výbavu a velikost a navíc nemusím řešit, kde a kde nabíjet, prostě sednu a jedu. Někdy udělám za dva dny 2300km a to by s Teslou prostě nešlo a to nemluvím o podstatně vyšších celkových nákladech za které bych získal pouze lepší zrychlení, které stejně ani takhle nevyužívám.

Lukáš
Host
Lukáš

Ani v tom nemáte pravdu a tyto mýty o celkových vyšších nákladech a podobně byly dávno bezpečně vyvráceny (jen do Čech se to zjevně ještě nedostalo) ale hádat se s vámi už radši nebudu.
Jenom pak nechápu, co děláte na tomhle webu. Vaši “pravdu” spíš sdílí čtenáři Autofora. Nebylo by lepší si najít “kamarády” tam? Aha počkat, oni tam vlastně zrušili diskuze, a tak jejich čtenáři už nemají kde šířit svojí “pravdu” a musí chodit sem. 😀

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Tesla model S, cena 2 271 200Kč, pokud budete jezdit zcela zadarmo, což je ovšem nesmysl, tak bude cena za 1km při nájezdu 300000km 7,57kč.

Srovnatelný vůz (ano s podstatně lepší výbavou, ve vyšší kvalitě a zárukou 5 let) lze pořídit běžně za cenu 1 135 000Kč ovšem po slevě již za 908000Kč. Ano asi se budete divit, ale běžná sleva na auta je 20% z ceníkové ceny což ovšem u Tesly jaksi neplatí (ptal jsem se). Pokud tuto cenu rozpočítáte do 300000km, pak vás vyjde kilometr na 3,03Kč.

Jelikož náklady na pojištění Tesly a pneumatiky budou o něco vyšší a servis o něco nižší, můžeme je srovnat s obdobnými náklady u tohoto vozu. Ve výsledku tedy budeme mít rezervu na palivo na 1 ujetý kilometr 4,49Kč, tedy třínásobek reálné ceny.

U nájezdu 600000km bude stále rezerva na palivo 1,5 násobek ceny a to pořád počítám, že Tesla jezdí zadarmo což není pravda a pokud se občas zastaví u domácí nabíječky, tak se cesta řádně prodraží.

Můžete tedy zde šířit svojí pravdu, ale reálná čísla zatím říkají něco jiného.

Lukáš
Host
Lukáš

Jo jo reálná čísla… Ale model auta, se kterým tu Teslu vlastně srovnáváte, neřeknete. Asi by pak bylo vidět, jak falešné to srovnání vlastně je, že? 😀

Ian Betteridge
Host
Ian Betteridge

Na každou řečnickou otázku lze odpovědět “Ne”.

lvy
Host
lvy

Můžete si tam těch aut dosadit více, na výsledku to vcelku nic nezmění. Jak to ale souvisí s tím, že Tesla šetřila pár centů na paměti, to mi hlava nebere.

Lukáš
Host
Lukáš

Jo a ještě toto:

Tak nevím, ale Tesla skoro nic nemá proti autům, která jsou mnohem levnější

Mnohem levnější? Takže jsem vlastně měl s tímto pravdu.
Výrazně levnější? Jako jaké elektrické auto je výrazně levnější, než např. Tesla Model 3? Jako třeba Škoda CITIGOe iV, za 480 tisíc? Nebo jaké? Renault Zoe za 835 tisíc? A nevadí vám, že to jsou o tři resp. o čtyři třídy menší auta? Navíc výbavou i výkonem úplně oholené na kost? S polovičním dojezdem? Nebo jaké myslíte auta? Stejně velký a stejně vybavený a výkonný Jaguar iPACE, který stojí o milion víc? 😀
Nebo Model S velký jako sedmičkový bavorák srovnáváte s cenou o dvě třídy menšího BMW řady 3 a to ještě v základní výbavě? 😀
Jo to pak chápu, to bych si pak taky raději koupil “levnější” auto od konkurence. 😀

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

S vámi je to vážně složité, já jsem nikde nic nepsal o elektrické autě. Je zvláštní, jak někteří lidé nejsou schopni pochopit psaný text.

Lukáš
Host
Lukáš

A jak to můžete srovnávat se spalováky a myslet to vážně a myslet si, že vám to ostatní zbaští? Tak já vám to vaše spalovací auto srovnám s tříkolkou za pět stovek. Vidíte? Spalovací auto je naprosto předražené. To je logika opravdu. 😀

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Vy asi vážně budete mít problém, podle vás tedy nelze srovnávat auta mezi sebou? A to jako proč? Jako proto, že jedno je na benzín, jiné na plyn a třetí třeba na vodík? A lze podle vás třeba srovnávat auta s různým typem karoserie? A nebo to taky není možné? A co materiál, co když je jedno z oceli, druhé z hliníku a třetí z kompozitu? To taky nejde srovnávat?

Já nevím, ale z mého pohledu je mi to jedno, ale pokud v jednom autě mám třeba navigaci a klimatizaci a v jiném nemám, tak to klidně můžu srovnávat.

Lukáš
Host
Lukáš

S tím bych taky neměl problém. Kdybyste dříve
1. řekl jediné slovo o tom, že srovnáváte Teslu se spalováky a ne s ostatními elektro auty. Což by jednomu přišlo, jako spravedlivé.A aby na to mohli ostatní adekvátně reagovat.
2. Když už tedy srovnáváte elektro auta se spalováky, netvrdil, že jen Tesla je předražená oproti ostatním autům. Ale jaksi jste zapomněl zmínit, že v tom případě jsou předražená všechna elektro auta ne jen Tesla.

K čemuž gratuluju to jsme nikdo nevěděli. Ale to by nebylo tak objevné zjištění, co? A nešlo by pak se navážet jen do Tesly, že? 😉

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

1. Máte pocit, že jsem někde snad napsal cokoli o tom, že srovnávám s minoritními vozidly na trhu a v provozu?

2. Já jsem napsal, že vzhledem k tomu, kolik stojí Tesly a jaké mají náklady na provoz jsou dražší než jiná vozidla. Co je na tom špatně? Ano, všechna elektroauta jsou dražší a vyrovnává se to dotacemi, které jednou skončí a pak jejich prodej většinou prudce klesá. Cesta je snížení cen baterií a zvýšení kvality na úroveň běžnou u ostatních výrobců. Pak bude možné konkurovat jiným typům pohonu.

Já gratuluji vám jak to krásně vždy umíte překroutit, protože jste záměrně uvedl pouze cenu kdežto já celkové náklady na provoz.

Tomáš Kratochvíl
Host
Tomáš Kratochvíl

Na to mám svojí teorii. Nejde o pochopení textu, jde o motivy, proč sem ten člověk píše svoje názory. Podle mně to není proto, aby v klidu podiskutoval a obohatil sebe i ostatní. Spíše tu vidím ego a snahu překřičet a přestřílet všechny ostatní s jiným názorem. Snadno pak podvědomí začne čtené texty trochu přiohýbat. V tomto případě ne poprvé. Každopádně opravdu zajímavá diskuze na téma Starlink…

Lukáš
Host
Lukáš

Z vašeho komentáře není jasné o kom mluvíte, a na jaký příspěvek jste odpovídal, když už se příspěvky neodsazují…

akuhtr
Host
akuhtr

Pak nesrovnáváte auta stejného typu. Pokud chcete elektroauto, tesla nemá pořádnou konkurenci, pokud chcete jakékoliv auto, ok, ale žádné elektroauto pro vás nebyla nikdy ve výběru protože elektroauta jsou dražší bezohledu na kvalitu, protože baterky jsou prostě drahý.

Kosmoman
Host
Kosmoman

Starlink…….!!!

Robert
Host
Robert

Tak ta vami zosmiestnovana odborna verejnost dostala spolocnost a technologie za stovky rokov tam kde su teraz. K Vam lukas sa uz radsej nebudem vyjadrovat, lebo to stocite vzdy proti cloveku co napise nieco troska kriticke na Boha Muska. Ano Musk je skvost a obdivujem ho ale zasa realisticky sa treba na veci pozerat.

Lukáš
Host
Lukáš

Velmi silno pochybujem ze v tesle je “obycajny” displey.

Jj, hlavně realisticky.
Problém je, že žijeme v roce 2019 a ne v roce 1970. Není už problém si všechno okamžitě ověřit a najít relevantní zdroje, které informují o skutečnosti, jak se stala a ne tak jak někdo chce, aby se stala. Navíc jsem to nemusel ani hledat, abych si byl 100% jistý, že nemáte pravdu, protože jsem už před lety četl Maskovu biografii, kde se to pěkně popisuje. Ale pro klid v duši, jsem to našel i do detailu rozepsané v datasheetu výrobce. Jaké přesně byly použity displeje a dokonce v jaké výrobní revizi a jakou splňovaly normu.
Až budete mluvit pravdu (což je sice názor ale musí být potvrzený fakty, kdybyste nevěděl co pravda vlastně je) tak s tím nebudu mít jediný problém. Když se najde něco pravdivého o špatnosti Tesly, nebo Muska budu první, kdo tu bude prudit do ostatních, až budou tvrdit opak.
Zatím ale (hlavně v Čechách) narážím u některých na naprostou neinformovanost a ještě nadutost a přesvědčení o své pravdě. A sorry, na to nemůžu a ani nechci mlčet. Že moje komentáře někoho otravují až uráží? Souhlasím. Znamená to, že jen díky tomu to není pravda? Jak se říká, pravda bolí, že? 🙂
http://www.acipower.com/LCDFactoryPanel/Datasheet/G170J1-LE1.pdf

Boss
Host
Boss

A pak jim Drgon explodoval.

Vláďa
Host
Vláďa

Je tohle diskuse o Starlinku, že jo?

Jiří Hadač
Přispěvatel

Pochopil si to spravne :-), o Starlinku.