Neuralink 2025: Prezentace pokroku za poslední 2 roky (2. část)
Video z letošní prezentace pokroku Neuralinku se na Internetu objevilo 27. 6. 2025. Akce tentokrát nebyla přenášena živě, pravděpodobně z bezpečnostních důvodů. Na improvizovaném pódiu v hale robotiky v jednom ze sídel firmy, ve Fremontu, se postupně vystřídala celá řádka předních specialistů z různých týmů. Každý z nich ukázal, co má jeho tým nového a co plánuje v nejbližší době.
Dozvěděli jsme se tak opravdu mnoho zajímavých novinek, které si postupně shrnujeme v několika článcích. V tomto druhém se zaměříme na to, co nám na prezentaci sdělili Sehej Bindra z týmu neurálních rozhraní, Nir Even-Chen z týmu aplikace neurálních rozhraní a Rooz, vývojář aplikace a grafického rozhraní Neuralinku.
Pokud byste si chtěli připomenout prezentace předchozí, zde je jejich seznam s odkazy na videa a naše články o nich:
| # | datum: | prezentace: | video: | články na ElonX: | 
| 1 | 17. 7. 2019 | Neuralink Launch Event | YouTube | články: 1, 2, 3 | 
| 2 | 29. 8. 2020 | Neuralink Progress Update, Summer 2020 | YouTube | články: 1, 2 | 
| 3 | 1. 12. 2022 | Neuralink Show and Tell, Fall 2022 | YouTube | články: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 | 
| 4 | 22. 3. 2024 | Prezentace testů s Nolandem Arbaughem | X | článek | 
| 5 | 27. 8. 2024 | Neuralink Live Update – July 2024 | YouTube | článek | 
| 6 | 27. 6. 2025 | Neuralink Update, Summer 2025 | YouTube, X | články: 1 | 
Sehej Bindra: účastníci studií
Jako třetí v pořadí, po Elonovi a prezidentovi Neuralinku DJ Seovi, na prezentaci vystoupil Sehej Bindra z týmu neurálních rozhraní (Brain-Computer Interfaces Team). Jeho úkolem v prezentaci bylo ukázat, co všechno je už dnes možné dělat s rozhraním Neuralinku a jaký dopad mají tato rozhraní na své uživatele.
Víme, že současní uživatelé pomocí rozhraní ovládají počítače a telefony. Co tedy například s rozhraním dělají? Noland se svým implantátem už první den, kdy ho používal, zlomil světový rekord v přenosové rychlosti neurálních rozhraní. Dosavadní rekord držel nejmenovaný uživatel Utah Array. Pokud se chcete dozvědět více o tom, jak se měří přenosová rychlost neurálních rozhraní, napsali jsme o tom před časem podrobný článek.
Uživatelé Neuralinku hrají také hry na herní konzoli, například Mario Kart. A to nejen sami nebo s rodinou u sebe doma, ale dokonce už i mezi sebou, přes Internet:
K ovládání Mario Kart stačí jeden virtuální joystick. Náročnější hry, jako třeba 3D střílečky, však vyžadují joysticky dva – jeden pro pohyb postavy a druhý pro zaměřování cíle. Bylo by možné pomocí rozhraní N1 Telepathy ovládat dva joysticky a ještě i tlačítko jako spoušť? Bylo! Sehej na prezentaci ukázal video, ve kterém poprvé v historii dva uživatelé neurálního rozhraní hrají proti sobě Call of Duty:
V další části pak Sehej nastínil, jak velký vliv mají rozhraní na životy svých uživatelů. Noland v krátkém videu mluvil o tom, jak teď celý den pracuje – kromě testovacích relací s Neuralinkem ještě studuje anatomii mozku, učí se jazyky a matematiku, a píše (knihu?). Nic z toho by bez rozhraní nebyl schopen dělat.
Brad (P3) dříve musel ke komunikaci s lidmi používat eye-tracker, čili systém, který syntetizuje řeč díky sledování pohybu očí a označování písmen nebo slov na virtuální klávesnici. Takovéto zařízení však funguje jen v přítmí a Brad tak strávil posledních 6 let ve svém domě. Díky Neuralinku teď zase může ven.
Alex (P2), přestože je ochrnutý od ramen dolů, může díky rozhraní opět malovat a tvořit 3D projekty. V poslední době už s Neuralinkem mapují i pohyby jednotlivých prstů a Alex tak může třeba hrát se svým strýcem hru kámen-nůžky-papír:
Tým Neuralinku už také aktivně spolupracuje s týmem vývojářů robota Tesla Optimus. Na obrázku níže je verze ruky, kterou používají.
Elon Musk k tomu ještě dodal, že v budoucnosti by mělo být možné namapovat všechny pohyby i senzory robota, a uživatel by tak mohl mít Optima jako svého avatara, podobně jako tomu bylo ve stejnojmenném filmu režiséra Jamese Camerona. Mělo by také být možné přemostit poškozenou míchu anebo nahradit jednotlivé lidské končetiny těmi robotickými, připevněnými k tělu uživatele.
Nir Even-Chen: používání rozhraní
Nir mluvil o tom, jak obohacující je práce v Neuralinku, kde pracovníci můžou výrazným způsobem zlepšovat životy jiných lidí. Zajímavé je také to, že implementujete-li nějakou novou funkci v softwaru, můžete ji ještě ten stejný den otestovat na jednom z uživatelů a dostat od něj zpětnou vazbu.
Rozhraní jsou už teď využívána pro mnoho různých funkcí a počet aplikací bude rapidně narůstat. Uživatelé můžou ovládat kurzor počítače, virtuální klávesnici, telefony, herní ovladače nebo robotické paže. Zajímavé je, že na obrázku níže je také invalidní vozík, čili se zdá, že Neuralink dále pracuje na systému pro jejich řízení, o čemž se ale na prezentaci nikdo nezmínil.
Momentálně Neuralink elektrody implantátu N1 Telepathy umisťuje do motorické oblasti mozku, přesněji do její části odpovědné za pohyby ruky. Pokud však stejné zařízení se stejným softwarem implantuje stejným robotem kousek vedle, do řečového centra, bude moci přímo dekódovat myšlená slova. Stejný systém je snadno použitelný pro různé aplikace.
Díky dekódování řeči bude uživatel moci komunikovat a používat počítač rychlostí myšlenky. Díky AI bude počítač rozumět tomu, co je dekódováno, a vaše myšlenky budou moci být zaznamenávány, což s sebou také nese určitá bezpečnostní rizika.
Rooz Mahdavian: uživatelské rozhraní
Rooz mluvil o tom jak vypadá a jaké funkce má grafické rozhraní, které používá už 7 uživatelů Neuralinku. Bylo vyvinuto ve spolupráci s Nolandem (P1) a Bradem (P3), za což jim Rooz na scéně poděkoval.
Na obrázku níže vidíme konkrétní funkce v aplikaci Telepathy.app:
- Pairing (párování): Rozhraní nejprve musí být spárováno s aplikací v počítači. Na obrázku níže vidíme, že rozhraní N1, se kterým se spároval daný uživatel, má sériové číslo 2959.
- Body Mapping (mapování myšlených pohybů těla): Ochrnutý uživatel si představuje pohyby ruky nebo jiných částí těla a ty jsou dekódovány rozhraním.
- Calibration (kalibrace): Nejlépe detekovatelné pohyby jsou namapovány na pohyby kurzoru, klikání a podobně. Potom přichází „magická fáze“ přechodu od pokusů o pohyb (attempted movements) na představované pohyby (imagined movements). Uživatel v určitém momentu přestává myslet na pohyby rukou a myslí už jen na pohyby kurzoru.
- Voice Control (hlasové ovládání)
- Charging (ukazatel nabíjení a stavu baterie)
- Power Saving (úspora energie)
- Firmware Upgrades (aktualizace softwaru)
- Mixer: Aplikace, která uživateli umožňuje měnit charakter pohybu kurzoru. Mixer se zapíná z Mode Switcheru (viz níže). Více v našem článku zde.
- QuickScroll (rychlé přesouvání): Na přesuvných lištách se uživateli objevuje speciální posuvné tlačítko, ke kterému se kurzor přichytí, když se přiblíží.
- Parking Spot (parkoviště): Když uživatel například sleduje film, mozek je stále aktivní a jeho aktivita může způsobovat nechtěné pohyby kurzoru. Proto je možné kurzor„zaparkovat“ na kraji displeje, aby nepřekážel.
- Mode Switcher: Aplikace, která umožňuje změny typu kliknutí (levé, pravé, zachycení objektu…). Zobrazí se, když uživatel najede kurzorem na monitoru zcela vpravo. Více v našem článku zde.
- Dwell: Automatické kliknutí pomocí delšího zaměření kurzorem.
- Autofocus: Když uživatel klikne na textové pole, automaticky se mu objeví virtuální klávesnice.
- Dictation: Diktafon s možností transkripce na text.
- Swype: Malování nebo „ruční psaní“ kurzorem.
 Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

















 
					 
																			 
																			 
																			
za 10 let tady ti čipoví borci budou úplně jinde. Jako myslím ti co to mají implantovaný