Internet přes Starlink si pořídilo už čtvrt milionu lidí, jen letos přibylo přes 100 tisíc nových zákazníků
Společnost SpaceX začala nabízet satelitní službu Starlink na podzim 2020. Od té doby se tento způsob připojení k Internetu rozšířil do několika desítek zemí světa, kde jej využívá čtvrt milionu zákazníků. Jak se v průběhu let vyvíjel počet uživatelů a co se chystá na letošek? SpaceX například chystá připojit komerční letadla a aktuálně zdražilo své služby v reakci na vysokou inflaci.
Budování satelitní sítě Starlink začalo v listopadu 2019 a po vynesení několika set družic bylo v říjnu 2020 spuštěno veřejné betatestování připojení k Internetu pro obyvatele určitých regionů USA. Počet platících uživatelů postupně rostl a zároveň byla služba Starlink rozšiřována do dalších zemí. V srpnu 2021 si Starlink platilo přibližně 100 tisíc zákazníků a v lednu 2022 to bylo 145 tisíc lidí ve 25 zemích světa. Následně expanze nabrala raketové tempo, jelikož o pouhé dva měsíce později, tedy v březnu tohoto roku, Starlink využívalo 250 000 tisíc uživatelů v přibližně 30 zemích. Zároveň má služba další stovky tisíc zájemců, kteří si už Starlink objednali, ale zatím se na ně nedostala řada.
Jedny ze zatím posledních zemích, kde byl Starlink zprovozněn, jsou Slovensko, Mozambik, Bulharsko nebo Ukrajina. Expanze Starlinku tím ale rozhodně nekončí, protože SpaceX plánuje pouze v letošním roce přidat více než 45 nových zemí. Tento nárůst bude nejspíš možný díky tomu, že zhruba v polovině tohoto roku má být na oběžné dráze dostatečné množství družic Starlink typu v1.5, které už jsou vybaveny laserovými spoji pro vzájemnou komunikaci na orbitě. Následně totiž bude možné nabízet služby Starlinku i v regionech, kde dosud nebyly vybudovány pozemní stanice pro přeposílání signálů mezi družicemi a standardní internetovou infrastrukturou. Díky laserům tak bude možné se připojit k Internetu i z oceánu nebo z oblastí s vyšší zeměpisnou šířkou.
SpaceX také pracuje na využití Starlinku na komerčních letadlech. Ty jsou v případě mezikontinentálních letů v současnosti odkázány na tradiční firmy nabízející satelitní připojení k Internetu, ale vysoká latence a nízká přenosová kapacita obvykle znamená, že používání palubního Wi-Fi nad oceánem není zrovna příjemným zážitkem. SpaceX už vyvinulo speciální anténu pro letadla a nějakou dobu testuje připojení k satelitům Starlinku z vlastních tryskáčů Gulfstream. Firma zároveň jedná s aerolinkami a pracuje na certifikaci Federální letecké správy, která by umožnila provoz Starlinku na různých komerčních letadlech. Elon Musk doufá, že vše bude připraveno zhruba koncem léta. Dostatek družic s funkčními lasery na orbitě by pak umožnil připojení letadel a lodí pohybujících se daleko od pevniny.

Dva způsoby, jak je možno získat na palubě letadla internetové připojení. Nad pevninou je možno přijímat signál z pozemních stanic, nad oceánem je letadlo odkázané na družicové systémy. (Zdroj: WBA In-flight Connectivity whitepaper)
Aby SpaceX mohlo expandovat do dalších zemí a rychle nabírat nové uživatele, potřebuje také držet krok z hlediska výroby. Rapidní růst počtu zákazníků v posledních měsících značí, že firma se už nejspíš dostala z problémů z konce minulého roku, kdy se potýkala s nedostatkem čipů pro výrobu uživatelských terminálů. Zároveň se SpaceX daří snižovat výrobní náklady, které v případě uživatelských terminálů klesly na třetinu původní hodnoty. Zapomínat nesmíme také na nutnost neustále vynášet nové družice na oběžnou dráhu, protože každá z nich má omezenou přenosovou kapacitu. Přidávání dalších zákazníků bez adekvátního navyšování počtu družic by tedy vedlo k postupnému zpomalování průměrných přenonosových rychlostí pro všechny uživatele. V tomto ohledu ale SpaceX problémy momentálně nemá, jelikož od začátku letošního roku provádí v průměru jeden start s družicemi Starlink každých 10 dnů. To je možné mimo jiné díky tomu, že firma ve své továrně v Redmondu aktuálně vyrábí 8 družic denně.

Nová generace uživatelského terminálu pro připojení k satelitní síti Starlink je menší, lehčí a levnější na výrobu (Foto: SpaceX)
Ekonomiky mnoha zemí se aktuálně potýkají s vysokou inflací a patří mezi ně i Spojené státy nebo Česko. SpaceX proto na nadprůměrnou inflaci muselo aktuálně reagovat zvýšením svých cen. Starlink zdražil o 10–20 % podle toho, zda zákazník už zaplatil zálohu, nebo nikoli. V případě Česka to znamená, že zakoupení nového uživatelského terminálu vyjde na 15 600 Kč s DPH místo dřívějších 13 tisíc. Dražší je také poštovné, které vzrostlo z 1599 Kč na 1766 Kč. V USA navíc byla navýšena i cena za měsíční paušál z 99 na 110 dolarů bez daně, což představuje nárůst o 11 %. V Česku však měsíční poplatek alespoň prozatím zůstává na hodnotě 2579 Kč s DPH.
SpaceX ale kromě Starlinku zdražilo i svoje další služby a produkty. Cena za vynesení nákladu na sdílených misí Transporter se zvýšila o 10 %. To znamená, že doprava malé družice na oběžnou dráhu tímto způsobem nyní vyjde na 1,1 milionu dolarů, pokud má hmotnost do 200 kg. A když dojde k překročení tohoto limitu, za každý kilogram navíc zákazník zaplatí 5500 dolarů. V případě větších družic, které využijí celou raketu pro sebe, si nyní zákazníci připlatí o 8 % více, což odpovídá nárůstu inflace v USA za poslední rok. Za základní start Falconu 9 si SpaceX nyní účtuje 67 milionů dolarů místo původních 62 milionů a za Falcon Heavy zaplatíte 97 milionů místo 90 milionů. Jedná se o první zdražení Falconů od května 2016. Skutečná cena za start však může být v praxi nižší, pokud zákazníkovi nevadí již použitý stupeň rakety.

Nosnost a ceny raket Falcon 9 a Falcon Heavy. Uváděná maximální nosnost platí pro let bez záchrany stupňů. (Zdroj: SpaceX)
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!