Příprava Falconu 9 na další start trvá měsíc, páté použití stupně proběhne už brzy

Před pár dny se na YouTube objevila prezentace Christophera Coulurise ze SpaceX, který ve SpaceX zastává roli ředitele integrace raket a nákladů už přes 5 let. Během prezentace dal divákům nahlédnout pod pokličku procesu záchrany a zpracování prvních stupňů raket Falcon. Video sice bylo nedlouho po zveřejnění smazáno, ale i tak si můžeme shrnout ty nejzajímavější poznatky, které v něm zazněly.

Proces záchrany a zpracování prvních stupňů raket Falcon 9 a Falcon Heavy obvykle začíná přistáním na jedné ze dvou plovoucích plošin SpaceX. Couluris uvedl, že záchrana je možná na moři s vlnami o maximální výšce 3,6 metrů. Roli však hraje také jejich frekvence – takto vysoká vlna každých 12 sekund je v pořádku, ale třeba každých 6 sekund už nikoli.

Stupeň B1059.1 na palubě OCISLY po návratu z mise CRS-19 (Foto: SpaceX)

Pokud se ale přistání podaří a stupeň je následně v pořádku dopraven do přístavu, následují další kroky. V přístavu je potřeba stupeň přesunout jeřábem na souš a sklopit přistávací nohy. Sklopení nohou se překvapivě podařilo i u aktuální mise Starlink v1-3, při které došlo k tvrdšímu přistání. Nakonec je stupeň položen na silniční transportér, který v minulosti přepravoval raketoplány, a stupeň je odvezen k dalšímu zpracování.

SpaceX má tým, který se věnuje repasování stupňů na další mise, a Couluris proces přirovnal k údržbě letadel. Jako zajímavost uvedl, že pokud raketa startovala z některé z floridských ramp SpaceX a následující mise daného stupně má opět proběhnout z Floridy, repasování probíhá v některém z místních hangárů. Pouze v případě, kdy stupeň čeká další mise z Vandenbergovy základny v Kalifornii, je raketa přepravena do centrály v Hawthorne, a její příprava na další start proběhne tam.

Repasování podle Coulurise zahrnuje například kontrolu spojů, svarů a avioniky. Inspekce je prý velice podrobná, a tak celý proces momentálně trvá asi měsíc. SpaceX se však stále učí, a tak lze očekávat, že se tato doba časem zkrátí.

SpaceX prý na Floridě momentálně má 11 prvních stupňů Falconu 9 schopných dalšího letu. Číslo mi však přijde příliš vysoké, jelikož aktuálně by SpaceX mělo mít jen 9 stupňů ve variantě Block 5. Nicméně podle Coulurise se jeden z těchto stupňů dočká své páté mise už koncem února. Tady není jasné, jestli mluví o misi Starlink v1-4, která je v plánu na 15. února, nebo misi v1-5, k níž má dojít začátkem března. Každopádně se předpokládá, že půjde o stupeň B1048, který naposledy letěl na misi Starlink v1-1 v listopadu 2019.

Couluris také zmínil, že cena Falconu 9 s možností záchrany je 30 milionů dolarů, ale není moc jasné, jak to myslel. Nejspíš se přeřekl a mluvil o nákladech SpaceX, nikoli o ceně pro zákazníka, která je vyšší, jelikož zahrnuje marži. Podle posledních informací od Elona Muska si SpaceX účtuje za start Falconu 9 s již použitým stupněm přibližně 50 milionů dolarů.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
20 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře