Příprava Falconu 9 na další start trvá měsíc, páté použití stupně proběhne už brzy

Před pár dny se na YouTube objevila prezentace Christophera Coulurise ze SpaceX, který ve SpaceX zastává roli ředitele integrace raket a nákladů už přes 5 let. Během prezentace dal divákům nahlédnout pod pokličku procesu záchrany a zpracování prvních stupňů raket Falcon. Video sice bylo nedlouho po zveřejnění smazáno, ale i tak si můžeme shrnout ty nejzajímavější poznatky, které v něm zazněly.

Proces záchrany a zpracování prvních stupňů raket Falcon 9 a Falcon Heavy obvykle začíná přistáním na jedné ze dvou plovoucích plošin SpaceX. Couluris uvedl, že záchrana je možná na moři s vlnami o maximální výšce 3,6 metrů. Roli však hraje také jejich frekvence – takto vysoká vlna každých 12 sekund je v pořádku, ale třeba každých 6 sekund už nikoli.

Stupeň B1059.1 na palubě OCISLY po návratu z mise CRS-19 (Foto: SpaceX)

Pokud se ale přistání podaří a stupeň je následně v pořádku dopraven do přístavu, následují další kroky. V přístavu je potřeba stupeň přesunout jeřábem na souš a sklopit přistávací nohy. Sklopení nohou se překvapivě podařilo i u aktuální mise Starlink v1-3, při které došlo k tvrdšímu přistání. Nakonec je stupeň položen na silniční transportér, který v minulosti přepravoval raketoplány, a stupeň je odvezen k dalšímu zpracování.

SpaceX má tým, který se věnuje repasování stupňů na další mise, a Couluris proces přirovnal k údržbě letadel. Jako zajímavost uvedl, že pokud raketa startovala z některé z floridských ramp SpaceX a následující mise daného stupně má opět proběhnout z Floridy, repasování probíhá v některém z místních hangárů. Pouze v případě, kdy stupeň čeká další mise z Vandenbergovy základny v Kalifornii, je raketa přepravena do centrály v Hawthorne, a její příprava na další start proběhne tam.

Repasování podle Coulurise zahrnuje například kontrolu spojů, svarů a avioniky. Inspekce je prý velice podrobná, a tak celý proces momentálně trvá asi měsíc. SpaceX se však stále učí, a tak lze očekávat, že se tato doba časem zkrátí.

SpaceX prý na Floridě momentálně má 11 prvních stupňů Falconu 9 schopných dalšího letu. Číslo mi však přijde příliš vysoké, jelikož aktuálně by SpaceX mělo mít jen 9 stupňů ve variantě Block 5. Nicméně podle Coulurise se jeden z těchto stupňů dočká své páté mise už koncem února. Tady není jasné, jestli mluví o misi Starlink v1-4, která je v plánu na 15. února, nebo misi v1-5, k níž má dojít začátkem března. Každopádně se předpokládá, že půjde o stupeň B1048, který naposledy letěl na misi Starlink v1-1 v listopadu 2019.

Couluris také zmínil, že cena Falconu 9 s možností záchrany je 30 milionů dolarů, ale není moc jasné, jak to myslel. Nejspíš se přeřekl a mluvil o nákladech SpaceX, nikoli o ceně pro zákazníka, která je vyšší, jelikož zahrnuje marži. Podle posledních informací od Elona Muska si SpaceX účtuje za start Falconu 9 s již použitým stupněm přibližně 50 milionů dolarů.

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka

Zajímalo by mě, jestli se v tom měsíci repase taky pokoušejí plášť vočouzenej od kouře někde umejt (spíše ne ale divný je, že nevadí kontrole), ale třeba aerodynamický kryty (některý už taky musely být znovupoužitý) vypadají vždy jako nové (a přitom padají z větší výšky i když jsou lehčí) – asi je přetírají ?

diwalt

Kryt nemá důvod být očazený, naopak na první stupeň jdou při přistání veškeré zbytky spalin z motorů. Vzhledem k tomu, že pálí petrolej, tak tam prostě saze budou.

Jirka

Tak úplně jsem nemyslel čoud od motorových spalin, ale jaksi opálení vzniklé třením při sestupu atmosférou . Sice ta půlka krytu váží necelou tunu a má velkou plochu, takže se spíše jen tak lehce otoustuje, ale vidět to je…

Petr E.

Ohledně těch sklopených nohou: Jste si jisti a je potvrzené, že došlo k tvrdšímu přistání? Ono to tak na první pohled vypadá, ale pokud použili nový design sklápěcích nohou, pak mi přijde celkem logické, že nohy inovovali do té míry, že snížili těžiště stupně… Možná se pletu – je to jen moje domněnka.

bohyn

Nemyslím, že inovací nohou došlo ke snížení těžiště. Naopak je žádoucí aby byly co nejlehčí. Na těžiště mají největší vliv motory.

Robert

Ved peter hovori o tazisku celeho stupna nie noh samotnych. Logiku by to malo ale nemyslim ze to je pravda. Motory su to najcennejsie na prvom stupni, preco by si zvysovali riziko ich narazu o palubu, ked pokial viem sa 1. stupen nikdy neprevratil na palube, len po nej tancoval ked este nebol priviazany.

bohyn

Spadnul jim centrální stupeň FH. Nemohli ho přivázat kvůli vlnám, takže asi taky dost tancoval.

Jakub

Čistě teoreticky by snížení těžiště mohlo být způsobeno menším sklopením nohou, kdy celý stupeň bude sedět o něco níže. pak by v porovnání s dřívějším přistáním vypadalo toto přistání jako tvrdší.

bohyn

Já myslím, že jen špatně trefili výšku pro začátek zážehu, potkali cestou střih větru, propadnutí plošiny za velkou vlnou, nebo třeba zkoušeli jiný profil přistávacího zážehu – vyšší tah motoru. Zkrátka ne úplně plánované vypnutí motoru výš nad plošinou.

Robert

tak tak, pre mna je vobec zazraz ze to dokaze na betone pristat, nie na lodi. Taky tubus obrovsky.

yamato

nemuselo ist o nic neplanovaneho. Ako by ste pristali s takym kolosom na plosine, ktora sa kyve nejaky ten meter hore dole, pomocou motora s urcitou reakcnou dobou, prebytkom tahu a nedostatkom paliva? To nie je sanca urobit nejako jemne. Normalne to navediete do nejakeho virtualneho bodu nad palubou a vypnete motor. Obcas to znamena trochu drsnejsi naraz o palubu, ak sa moc kyve, ale na to su v nohach tie deformacne jadra, to sa vymeni a jedem dal.

Petr Šída

Pokud se jim pod stupeň nevešel záchytný robot, tak je myslím jasně, že to takto být nemělo

Petr E.

Když se podívám na tu fotku nahoře, tak ten robot pod tím stupněm je.

Petr E.

Na zahraničních webech jsem zjistil, že díky tvrdému přistání sedí stupeň o cca 5 stop níže. Navíc sklopné nohy byly již u mise Starlink v1-3. Takže se omlouvám za post.

Krys

Beztak video stáhli protože mluvil o ceně, je jedno jestli s nebo bez marže, ale každému obchodníkovi se špatně operuje s prodejní cenou, když jsou předem dobře známé náklady 😉
Je to pořád taky hlavně business. Přeji jim marže co největší ať jsou finance na projekty jako je starship!

Tomas

Falcon jim na starship asi nevydělá, proto rozjíždí Starlink 🙂

Honza

Ohledně rozdílu v počtu stupňů, nemohlo by jít o B1050?